eitaa logo
شجر
1.2هزار دنبال‌کننده
773 عکس
38 ویدیو
1.6هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
جنگ شناختی در نهج البلاغه 🔶 جنگ شناختی، نبردی است که بر ذهن‌ها و قلب‌های انسان‌ها متمرکز است و با هدف تغییر باورها، ارزش ها و درنهایت با سوگیری‌های شناختی و اختلال محاسباتی منتج به تغییر رفتار آنان می شود. این نوع جنگ، از ابزارهای مختلفی مانند شایعه پراکنی، پروپاگاندا، دروغ پردازی و تحریف واقعیت استفاده می کند و بستر اصلی امروز آن فضای رسانه و سایبر با سرویس‌ها و خدماتش در لایه زیر متن و فرامتن پیام‌هاست. 🔶 امیرالمومنین علی (ع) در نهج البلاغه، به طور مفصل به موضوع جنگ شناختی و راه های مقابله با آن پرداخته اند. ایشان در خطبه 50 نهج البلاغه، می فرمایند: «إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْکَامٌ تُبْتَدَعُ، یُخَالَفُ فِیهَا کِتَابُ‌الله وَ یَتَوَلَّى عَلَیْهَا رِجَالٌ رِجَالًا عَلَى غَیْرِ دِینِ اللَّهِ.» 🔶 «آغاز پیدایش فتنه‌ها پیروى از هوا و هوس‌ها و بدعت‌هایى است که با کتاب خدا مخالفت دارد و گروهى (چشم و گوش بسته یا هواپرست آگاه) به پیروى آنان برمى‌خیزند و برخلاف دین خدا از آنها حمایت مى‌کنند.» 🔶 در این کلام، حضرت علی (ع) به دو ریشه اصلی جنگ شناختی اشاره می کنند: 1⃣ پیروی از هوا و هوس: زمانی که انسان ها از عقل و منطق خود فاصله گرفته و به دنبال امیال نفسانی خود می روند، زمینه برای سوء استفاده دشمنان در جنگ شناختی فراهم می شود. 2⃣ بدعت گذاری: دشمنان با ایجاد بدعت ها و تحریف آموزه های دینی، سعی در انحراف افکار عمومی و ایجاد تفرقه در جامعه دارند. حضرت علی (ع) در ادامه این خطبه، به راه های مقابله با جنگ شناختی اشاره می کنند: 1⃣ بصیرت و آگاهی: اولین قدم برای مقابله با جنگ شناختی، افزایش بصیرت و آگاهی عمومی است. افراد باید با آموزه های دینی و معارف اسلامی آشنا باشند تا بتوانند در برابر شایعات و دروغ پردازی ها مقاومت کنند. 2⃣ تبعیت از قرآن و عترت: تنها راه نجات از فتنه ها و جنگ های شناختی، تبعیت از قرآن و عترت است. قرآن کریم و اهل بیت (ع) چراغ های هدایتی هستند که انسان ها را در مسیر حق و حقیقت راهنمایی می کنند. 3⃣ جهاد تبیین: در عصر حاضر، جهاد تبیین از مهم ترین راه های مقابله با جنگ شناختی است. افراد باید با روشنگری و تبیین حقایق، به مقابله با دروغ پردازی‌ها و تحریف واقعیت‌ها بپردازند.رهبر حکیم انقلاب اسلامی نیز بارها دستور به فریضه قطعی و‌ فوری جهاد تبیین داده‌اند. 4⃣ حفظ وحدت: دشمنان در جنگ شناختی، سعی در ایجاد تفرقه و اختلاف در جامعه دارند. حفظ وحدت و انسجام، یکی از مهم ترین راه های مقابله با این توطئه دشمن است. 5⃣ دشمن شناسی: شناخت دشمن و ترفندهای او، از دیگر راه های مقابله با جنگ شناختی است. افراد باید با روش های جنگ شناختی آشنا باشند تا بتوانند در برابر آنها هوشیاری و نهج البلاغه به عنوان یک منبع غنی از آموزه های دینی و سیاسی، می تواند راهنمای انسان ها در مقابله با جنگ شناختی باشد. با مطالعه و تدبر در این کتاب ارزشمند، می توان به بصیرت و آگاهی لازم برای مقابله با ترفندهای دشمنان دست یافت ان شا الله 🔸 : سید علیرضا آل‌‌داود؛ کارشناس رسانه 🆔 @tahlil_shjr
مفهوم شناسی "جهش تولید با مشارکت مردم" 🔶 برای شعار سوال؛ مقام معظم رهبری از واژگان جهش تولید و مشارکت مردم استفاده نموده‌اند که می‌توان آن را بدین شرح توضیح داد؛ جهش یا موتاسیون ( Mutation )، به معنی جستن، پریدن، دگرگونی، تحول، تغییر، تغییر ناگهانی، انقلاب و... و واژه تولید (Production) در لغت به معانی استخراج، فراورده، محصول، کار، عمل و... آمده‌است. 🔶 از طرفی تولید یا فرآوری، در علم اقتصاد، به معنی تهیه کالا و خدمات مورد نیاز با استفاده از منابع و امکانات معنی گردیده است. همچنین فعالیّت تولیدی شامل فرایند یا سلسله اقداماتی است که برای تبدیل منابع و یا مواد اولیه به کالا‌ یا خدمات مورد نیازصورت می‌گیرد. 🔶 از سویی منظور از جهش تولید، جهش در کمیت و کیفیت تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور است که بتواند اقتصاد را بر روی سطح بالاتر روند رشد بلندمدت قرار دهد. بدهي است که منظور از جهش تولید در این معنی، رشد اقتصادی متناوب؛ از دو جهت کمی و کیفی است که بر اساس تولید واقعی در بازارهای مولد شکل گرفته باشد و منظور از آن رشد تولید در بازارهای نامولد (و موقتی) نیست. 🔶 جهش تولید مانند همه مفاهیم دارای الزاماتی هست که عبارتند از؛ 1⃣ مواد اولیه در دسترس 2⃣ نیروی انسانی ماهر و متخصص 3⃣ دانش و فن آوری های پیشرفته 4⃣ قوانین مترقی و حمایتی و برطرف کردن موانع تولید 5⃣ نظام بهروری 6⃣ بازار رقابتی 7⃣ سهولت در واردات و صادرات و رفع موانع و قوانین گمرکی 8⃣ سهولت دریافت مجوزهای کسب و کار و... 🔶 مقام معظم رهبری در شعار سال ۱۴۰۳ از واژه مشارکت مردم نیز استفاده کردند؛ مشارکت (دخالت) مردم به معنی واگذاری اقتصاد (تولید) به خود مردم. 🔶 اینکه مردم از سه جهت تولید، سرمایه گذاری و رقابت در آن تاثیر مستقیم داشته باشند. اگر مردم در جهات مختلف مذکور در تولید و جهش آن دخیل باشند، اقتصاد و تولید از انحصار دولت خارج شده و دولت با واسپاری آن به مردم، وظیفه خود را به عنوان یک حامی و نقش واسطه ای می تواند به درستی ایفا کند، و از طرفی مردم یا سرمایه گذار خصوصی و یا هر تعبیر دیگر در این زمینه موجب می شود تا ظرفیت عظیم مردم موجب مقوم شدن تولید و اقتصاد گردیده و تحت شدیدترین تکانه های اقتصادی، تاب آوری و رونق خود را باز یابد. 🔸 : آقای امین یادگاری 🆔 @tahlil_shjr
فصل امامت قرآن؛ بهار غزه 🔶 شهید سید نورالدین ابراهیمی اهل روستای کماجین قزوین، در دست‌نوشته ای که از او به جا مانده نوشته است: 🔶 اگر دنیا ما را محاصره اقتصادی کند، ما مرد رمضانیم و امام‌مان علی (ع) است و اگر ما را محاصره نظامی کند ما فرزند محرمیم و امام‌مان حسین (ع) است. امروز فرزندان محرم و رمضان بزرگ شده اند و در مقابل عظمت و هیمنه کفر ايستادگي می‌ورزند. 🔶 امروز رمضان و محرم که هیچ، قمر به قمر و شمس الشموس، رسیدن صدای فتح و ظهور به ارمغان می‌آورد. حقانیت از اولین قبله‌گاه مسلمین طلوع کرده است و مقاومت، علمداری مستضعفین در جهان را می کند. 🔶 اگر به سالها قبل از انقلاب اسلامی ایران برگردیم، مشاهده خواهیم کرد که چگونه جهان اسلام تقریبا داشت با خود حل میکرد که دیگر رمضان نمیتواند نشان از فتح و محرم نشان از بیداری باشد بلکه بهترین راه حل و راه نجات کنار آمدن ظالم و مظلوم است، اما انقلاب اسلامی بازی پادر میانی، بین ظالم و مظلوم را به هم زد و امام راحل توانست ایده نوینی را برای حل مظلومیت فلسطین ارایه کند. 🔶 انقلاب اسلامی پادرمیانی را رد کرد و تز مقاومت را به میان کشید و به دنبال شکل دادن بسیج جهانی مستضعفین گام برداشت. در گوشه گوشه‌ی منطقه، جریان مقاومت رشد کرد و به قدرت بازدارندگی رسید و امروز بر هیچ ابرقدرتی پوشیده نیست که ایران اسلامی توانست نظریه خود را به عرصه کارآمدی برساند و رمضان و محرم ها سالیانی برای غزه، نشان فتح شده است. 🔶 دشمن هیچ غلطی نتوانسته بکند، نتوانسته به مقاومت ضربه بزند. مبارزین مقاومت به بیرون پیغام دادند ــ که حالا به گوش ما هم رسیده ــ که از ناحیه‌ی ما نگران نباشید؛ بیش از اغلب، یعنی مثلاً نزدیک به نود درصد امکاناتمان و توانایی‌هایمان محفوظ است. این خیلی مهم است. چند ماه است که [صهیونیست‌ها] با انواع سلاحها، با انواع کمکهای خائنانه‌ و ظالمانه‌ی آمریکا و دیگران دارند با مقاومت فلسطین می جنگند، مقاومت همچنان قدرتمند، همچنان ایستاده، آنجا حضور دارد و به توفیق الهی، به فضل الهی، مقاومت بینی صهیونیست‌ها را به خاک خواهد مالید.(۱) 🔶 ماه رمضانِ غزه امسال را با سالهای دیگر متفاوت می بینیم زیرا امسال، اولین سالی است که استقامت تهاجمی نظریه مقاومت در حال ظهور است و انسان جدیدی در عالم ظهور کرده است و هویت شیعی توانسته به مناطق اهل سنت منتقل شود و در رمضان غزه، آیه شَهۡرُ رَمَضَانَ ٱلَّذِيٓ أُنزِلَ فِيهِ ٱلۡقُرۡءَانُ هُدٗى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَٰتٖ مِّنَ ٱلۡهُدَىٰ وَٱلۡفُرۡقَانِ به ظهور رسیده است. 🔶 رمضان، بهار قرآن است و امروز در غزه، قرآن به امامت رسیده است. غزه از امروز به بعد نقطه امامت قرآن در عالم است. و طوفان الاقصی مبدا این امامت در تاریخ شده است. که فرمود: إنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ اَلثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِی مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِی أَبَدا (۱): بیانات رهبری در دیدار با قاریان قرآن در روز اول ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲ 🔸 : آقای حمیدرضا شب‌بویی 🆔 @tahlil_shjr
✅ ⁠از فیلتر خبری تا حباب فیلتر /دنیای آزاد اطلاعات در فضای سایبر فعلی بزرگترین دروغ قرن است 🔶 «نوام چامسکی» و «هرمان»، پیش از بوجود آمدن اینترنت، تئوری‌ای داشتند تحت عنوان «فیلترهای خبری.» بر مبنای این نظریه، رسانه‌ها با پنج فاکتور مجبور می‌شدند خود و مخاطبانشان را فیلتر کنند. از سیاست رسانه گرفته تا صاحبان آگهی و حتی گاه بازخوردهای خود مخاطبان شاکله این نظریه را تشکیل می‌داد. 🔶 اما با پیشرفت رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های ارتباطی و اجتماعی سایبر پایه، این تئوری - که روزی با فیلترهای خبری رسانه را وادار می‌کرد مواضعی خاص و جهت دار اتخاذ کنند- امروز با شکلی دیگر با عنوان "حباب اطلاعاتی" بسیار حرفه‌ای تر به موضوع فیلتر خبری می‌پردازد، به طوریکه مخاطب در سانسور خبری بسیار عمیق قرار گرفته و تنها به اطلاعات و اخباری در بستر رسانه‌های وب ۳ یا وب مفهومی دسترسی پیدا می‌کند که صاحبان این سکوها و رسانه‌ها می‌خواهند. 🔶 این رسانه‌های ارتباطی و اجتماعی با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و ابزارهای هوشمند نظیر تلفن‌های همراه با سیستم‌عامل ‌های اندروید ‌و ios کاربر را به دقت تحلیل و پردازش کرده و سپس برایش ذائقه و رفتار سازی می‌کنند. 🔶 اینگونه است که مخاطب به صورت هدفمند و سازمان یافته با محتواهای ضد ارزش‌ها- اعتقادات- فرهنگ و هویت خودش بمباران اطلاعاتی شده و کم کم بینش، نگرش و رفتارش در همین سکوهای هوشمند تغییر پیدا می‌کند و اصطلاحا دچار اختلال شناختی و خطای محاسباتی- ادراکی شده و دروازه بانان خبری نیز با سو استفاده از این امکان، برایش سوگیری‌های شناختی مدنظرشان را می‌سازند. 🔶 همچنین «مانوئل کاستلز» ؛ هم بر این باور بود که شبکه‌های اجتماعی، «قدرت شبکه‌ای» ایجاد کرده‌ است و این قدرت در بستر شبکه‌های اجتماعی می‌تواند جنبش‌های اجتماعی نظیر فتنه ۸۸ و جنگ شناختی-ترکیبی به بهانه مهسا امینی و... را ایجاد کنند که با درنظر گرفتن هوش مصنوعی و الگوریتم‌های خاص طراحی شده برای این شبکه‌های اجتماعی آمریکایی، این سکوها می‌توانند تبدیل به سلاح‌های کشتارجمعی افکار عمومی در جنگ شناختی ترکیبی شوند. 🔶 نقطه‌ی عطف کارکرد و نمایش این حباب فیلتر و اطلاعاتی نیز در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست‌جمهوری آمریکا بود که پس از توییت ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات، وی و تمام کمپینش را در حالیکه هنوز رئیس جمهور آمریکا بود بستند و سپس در حصر رسانه‌ای سایبری قرارش دادند و حتی اجازه ندادند شبکه‌ی اجتماعی مخصوص خودش را هم راه اندازی کند. 🔶 حال در این دنیای جدید شهروند آنلاین باید با مختصات محیط زیست جدیدش با مسلح شدن به سلاح تربیت رسانه‌ای آشنا شده تا در این جنگ شناختی-ترکیبی مورد اصابت تیر های آن قرار نگرفته و در توهم لایک و اثرگذاری مخصوصا در سکوهای دشمن قرار نگیرد.در لایه حاکمیتی و مدیریتی نیز علاوه بر ارتقای تربیت رسانه‌ای مدیران باید راهبردهایی نظیر توجه به حاکمیت سایبری مستقل ایران اسلامی و سیاستگذاری برای این فضا و... مورد توجه جدی قرار بگیرد. 🔶 تجویز اصلی برای مواجهه فعال و هوشمند با این فضا را هم بارها رهبر حکیم انقلاب اسلامی برای ما داشته‌اند، اما پیاده سازی منویات امام امت در باب فضای مجازی یک‌ نفر مانند شهید حاج قاسم سلیمانی می‌خواهد... کجاست حاج قاسم سلیمانی فضای مجازی؟؟؟ 🔸 : آقای سید علیرضا آل‌داود؛ کارشناس رسانه 🆔 @tahlil_shjr
بازهم مردم! 🔶 فرمود حرف نوی ما برای جهان «مردم‌سالاری دینی» است. آنچه انقلاب ما را از همۀ انقلابی‌های دیگر متمایز می‌کند همین دو کلمه است. مردم و دین. از بن دندان معتقد است که مردم اصل‌اند و همه‌کاره و مشکل‌گشا. فرمود باید به مردم تکیه کرد و ظرفیت و ابتکارات مردمی را به میدان آورد. فرمود دولت بایستی مردمی باشد. فرهنگ را مردمی می‌داند. معتقد است فرهنگ یعنی ذهنیت‌های مردم و بایستی فرهنگ‌سازی به‌دست مردم باشد. سیاست را هم مردمی می‌داند. اقتصاد هم که جای خود. اما چرا مردم؟ 🔶 چون هم آنها همه کاره‌اند و هم زورِ بازویشان از همه کس و همه چیز بیشتر است. مردم انقلاب را به‌وجود آوردند. مردم یعنی مردم. همه در نهضت مشارکت کردند، خُرد و کلان، زن و مرد، باسواد و بی‌سواد. جنگ را مرد پیروز کردند. مردم یعنی همه. از چمران تا برونسی. از فهمیده تا پیرمرد ریش سفید. حتی زنان و دختران در پشت جبهه و گاه در خط مقدم. چون همه آمدند و امام رحمه‌الله همه را پذیرفت و کسی را کنار نگذاشت، کسی را بی‌نقش رها نکرد، اتفاق‌هایی افتاد که جهان انگشت به دهان ماند. نه پیروزی در نهضت معمولی بود و نه پیروزی در جنگ. عامل پیروزی، ارادۀ مردمِ خداباور بود. فرمود اگر در اقتصاد عقبیم و مشکل داریم، چون مردم آنجا حضور ندارند. حضوری مثل حضور در نهضت و جنگ. فرمود مدل مدیریت در جنگ را بایستی در عرصۀ مدیریت کشور بیاوریم. 🔶 آن الگو، الگویی است که هم منحصر به فرد است و هم امتحان پس داده و هم موفق. الگو، الگوی تکیه به فکر، اراده، ابتکار، قدرت و خواست مردم است. الگویِ حساب کردن روی مردم. آنجا که مردم کنار زده شدند، کشور عقب ماند، پیشرفت متوقف شد. این همه مسجد و حسینیه و هیئت و مدرسه و بیمارستان را چه کسانی ساختند؟ مردم. در سیل و زلزله چه کسانی آمدند؟ مردم. آنانکه مردم را فقط برای رأی دادن می‌خواهند یا نادان‌اند یا خائن. یا نمی‌دانند که نبایستی کارکرد مردم را در سیاست آن‌هم فقط در انتخابات خلاصه کرد. یا چون می‌خواهند بخورند و ببرند، حضور مردم را مانع می‌دانند. اما برای آنان که کشور مهم است و پیشرفت، نیک روشن است که بدون مردم نمی‌توان پیش رفت. فرمود با مطالعه به این نتیجه رسیده‌ایم که کلید حل مشکلات اقتصادی «تولید» است. البته نه با حرکت معمولی که بایستی «جهش» در تولید داشته باشیم و چون این کار سخت است، بزرگ است، جز «مردم» کسی نمی‌تواند آن را انجام دهد. این کار، کار دولت و امثال آن نیست. کار، کارِ خود مردم است. مردم و باز هم مردم. 🔸 : حجت الاسلام اسماعیل فخریان 🆔 @tahlil_shjr
خط حزب الله_۴۳۶.pdf
2.09M
پیش به سوی اقتصاد مردمی 🔶 سخن‌هفته این شماره خط حزب‌الله، به این سؤال، پاسخ داده است که چگونه در جنگ اقتصادی پیروز شده و مشکلات اقتصادی کشور را حل کنیم؟ 🔶 این‌شماره خط حزب الله، با عنوان «نزدیک قله‌ایم؛خستگی و نا‌امیدی ممنوع!»‌ نگاهی به جمله منتخب سال ۱۴۰۲ رهبر‌انقلاب در نظرخواهی از کاربران داشته است. 🔶 یادداشت هفته این شماره خط حزب‌الله با عنوان «قرآن، بهار دلها»‌ مروری بر ۱۰ توصیه رهبر‌‌انقلاب برای بهره‌‌مندی از قرآن‌کریم داشته است. 🌷 این شماره‌ هفته‌نامه خط‌ حزب‌الله به روح مطهر سرلشکر خلبان شهید حسین خلعتبری مکرم، تقدیم می‌شود. 🔸 خط حزب‌الله؛ شماره ۴۳۶ 🆔 @tahlil_shjr
خدیجه سلام‌الله‌علیها، روح زن مسلمان 🔶 ترسیم چهره‌ای مورد ظلم و در کنج نشسته از زن مسلمان، همواره در صدر تلاش‌های افرادی است که اسلام را همچون بسیاری مکاتب دیگر ضد زن می‌دانند. این جریان‌ها در مسیر محکوم کردن سنت، اندیشه اسلامی را نیز به نداشتن رویکردی برابر نسبت به مرد و زن متهم می‌کنند. و آنچه بیش از پیش به تائید این ادعا کمک کرده و حتی مورد حمایت زنان مسلمان نیز قرار می‌گیرد، به فراموشی سپردن زنانی است که زندگی آن‌ها سراسر تکذیب این نگاه است. 🔶 زندگی خدیجه بنت خویلد، بانویی که شخص اول اسلام، هرگاه نام او را می‌برد، اشک از چشمانش جاری می‌گشت و همواره با احترام تمام از او یاد می‌کردند، خود خط بطلانی بر نظر آنانی است که تنها با چند حکم متفاوت در مسائل شرع، اسلام را در تراز اندیشه ضد زن قلمداد کرده‌اند. 🔶 این بانوی گرامی دارای فعالیت رسمی اقتصادی در جامعه عرب بود و در این حرکت افراد بسیاری در مجموعه ایشان فعالیت می‌کردند. او در یکی از همین فعالیت‌ها بر صداقت و تعهد محمد‌بن‌عبدالله، خاتم‌الانبیا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم ایمان آورده و در مسیر دنیای خود همراه او می‌شود. خدیجه پس از ازدواج با پیامبر نیز همچنان فعالیت خود را ادامه می‌دهد تا همسرش به پیامبری مبعوث می‌شود؛ و اینک او در این مسیر تازه نیز به دعوت پیامبر لبیک می‌گوید. 🔶 او اکنون زنی مسلمان است و در میدان مجاهده‌ای وارد شده که جز علی‌ابن‌ابی‌طالب کسی شجاعت ورود به آن را ندارد. ایستادگی او تا حدی است که کوچه و بازار زبان به تمسخر او می‌گشایند و از کینه‌ی این همراهی، او را به ناسزا می‌خوانند و در دمادم تولد دخترش به جبران همه همراهی‌های خدیجه با پیامبر، او را تنها می‌گذارند. 🔶 اما در این میدان سخت، او هم‌چنان ایستاده است تا با همه ابعاد وجودی خود، تکیه‌گاه پیامبر باشد. او زن است و دارای فهمی عمیق از رسالت پیامبر؛ فهمی که بسیاری از مردان آن روزگار نیز به آن دست نیافتند... و اسلام این حمایت را آنچنان تایید می‌کند که خداوند متعال هنگام فرستادن فرشته وحی به سمت پیامبر، سلام خود را به ایشان ابلاغ می‌کنند. 🔶 خدیجه سلام الله و فعالیت‌هایش در دفاع از اسلام همواره مورد تمجید الهی و پیامبر بود تا آنجا که پیامبر ص درباره ایشان می‌فرمایند: «به خدا سوگند بهتر از خدیجه کسی برای من نبود. روزی که همه مردم کافر و بت پرست بودند، او به من ایمان آورد. روزی که همه مرا به جادوگری و دروغگویی نسبت می دادند، او مرا تصدیق کرد، روزی که همه از من روی می گردانیدند، خدیجه تمام اموال خود را در اختیار من گذاشت و آن‌ها را در راه من بی دریغ خرج کرد. خداوند از او دختری به من بخشید که مظهر پاکی و عفت و تقوا بود» تک تک این عبارات جایگاه ویژه بانوی مسلمان و میزان اوج گرفتن او را نشان می‌دهد. 🔶 خدیجه سلام الله‌علیها، ظهوری با معنا در جامعه دارد؛ معنایی که بی شک با افق‌های عالی شکل گرفته و نمونه‌ای بی‌نظیر از حیات مورد پذیرش اسلام برای زنان می‌باشد. 🆔 @tahlil_shjr
ضایعات غذا در اتحادیه اروپا ۹ میلیون تن، در ایران ۳۵ میلیون تن! 🔶 دورریز غذا یكی از نقطه های دل آزار در فرهنگ غذایی ایران است. بررسی ها نشان می دهد حجم مواد غذایی هدررفته در ایران به اندازه‌ای است که با آن می‌توان غذای ۱۵ میلیون نفر را در سال تأمین کرد. هر روز به ‌ازای هر نفر، ۱۳۴ کیلوکالری غذا در ایران هدر می‌رود. ضایعات سالانه مواد غذایی در ایران معادل ۳۵ میلیون تن با ارزش تقریبی ۱۵ میلیارد دلار است درحالی است که در اتحادیه اروپا با ٢٧ کشور عضو، تنها ٩ ‌میلیون تن موادغذایی درسال راهی زباله‌ها می‌شود. 🔶 از ۱۰۰ میلیون تن محصول کشاورزی تولیدی در کشور ۳۵ میلیون تن در سال هدر می‌ رود. در این زمینه می‌توان به ۳۰ درصد ضایعات در نان، ۲۵ تا ۳۰ و حتی ۵۰ درصد ضایعات در میوه‌ها و سبزیجات، ۱۰ درصد ضایعات در برنج، ۲۵ درصد ضایعات در خرما و ... اشاره کرد. 🔶 باوجود قیمت بالا، دورریز برنج ۱۰ درصد از دورریز مواد غذایی سفره های ایرانی را به خود اختصاص داده است؛ دورریزی كه به گفته معاون وزیر جهاد كشاورزی سالانه به یك میلیون تن می رسد که دقیقا به اندازه میزان برنج وارداتی است. 🔶 برای تولید هر کیلوگرم برنج، حداقل ۲۵۰۰ لیتر آب مصرف، و حدود یك کیلوگرم گاز گلخانه ای تولید می شود. بنابراین، هر کیلوگرم برنج دور ریخته شده، معادل اتلاف منابع آبی و افزایش آلودگی هوا است. اگر در کشور روزی یکدانه برنج دور بریزیم در مجموع روزانه ۸۷ میلیون دانه برنج دور می‌ریزیم که غذای ۲۳ هزار نفر است و اگر یک قاشق دور بریزیم غذای ۵۰۰ هزار نفر است. حالا قیاس کنید هر خانواده در روز چه مقدار برنج هدر می دهد و این دورریز روزانه در سال چقدر می شود و معادل غذای چند نفر است. 🆔 @tahlil_shjr
جهش تولید کلید حل مشکلات 🔶 کشورمان شناخته شده است. در تمامی افکار سنجی ها، مردم رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی را، در صدر خواسته های خود از مسئولان کشور اعلام نموده، و البته این مطالبه کاملا درست و به حقی است که مردم دارند. تورم و گرانی کالاهای مورد نیاز مردم، بیکاری جوانان در برخی از مناطق کشور، مشکل مسکن و بالا بودن اجاره مسکن، کاهش قدرت خرید بخشی از مردم، نمونه‌های برجسته از آن چیزی است که با عنوان مشکلات آزار دهنده اقتصادی و معیشتی شناخته می شود. بنابراین، هیچ مسئولی در الویت داشتن این مشکل برای برطرف کردن، نباید ذره‌ای تردید داشته باشد. 🔶 مردم ولی نعمت مسئولان نظام و کشور هستند و قدردانی عملی کارگزاران نظام از این ولی نعمتان، تنها و تنها با کار و تلاش برای کاهش حل مشکلات مردم به ویژه در حوزه اقتصادی ممکن خواهد بود. در زیر آسمان کبود و در جغرافیای ایران زمین، هیچ کس به اندازه رهبر حکیم انقلاب اسلامی، قدردان مردم نبوده وبر اساس همین نگاه قدر شناسانه، معظم له همواره برای حل مشکلات کشور چاره اندیشی می کنند. انتخاب شعارهای سال با موضوع اقتصادی طی سال های گذشته، نشان می‌دهد که از منظر ولایت، گره گشایی از مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور و مردم، باید الویت اول مسئولان کشور باشد. 🔶 حضرت امام خامنه ای "مدظله‌العالی"در پیام نوروزی خود برای سال 1403،با توجه به شرایط سخت اقتصادی مردم در سالی که گذشت، شعار امسال را نیز با موضوع اقتصادی انتخاب کردند. معظم له با اشاره به تعیین "جهش تولید با مشارکت مردم"به عنوان شعار سال، فرمودند: "اگر ما بخواهیم جهش تولید داشته باشیم، بایستی اقتصاد را مردمی کنیم، پای مردم را به عرصه ی تولید به نحو محسوسی باز کنیم، موانع حضور مردم را برطرف کنیم". 🔶 ای کاش مسئولان کشور و به ویژه دولت‌ها در دوره های قبل، این نگاه رهبر حکیم انقلاب اسلامی مبنی بر مردمی سازی اقتصاد کشور را جدی گرفته بودند و در عمل آن را تحقق می بخشیدند. جوهره اقتصاد مقاومتی که سالها پیش، هم به عنوان شعار سال تعیین شد و هم سیاست‌های کلی آن ابلاغ گردید، همین مردمی سازی اقتصاد است. 🔶 جهش تولید در سال های گذشته نیز، به عنوان شعار سال تعیین شده بود، لکن به دلایلی نتوانست آن تحول اساسی را پدید آورد. بدون تردید جهش تولید در اقتصاد، کلید حل عمده مشکلات خواهد بود و با ایجاد رونق اقتصادی و فعال شدن کسب و کارها، هم بیکاری کاهش می یابد و هم در آمدها افزایش یافته و هم تورم نزولی شده و همه اینها، می تواند قدرت خرید مردم را افزایش دهد. بنابر این انتظار می‌رود دولت مردمی سیزدهم در سال جدید، با تمام توان موانع سرراه مردمی شدن اقتصاد کشور را، از بین ببرد و از ظرفیت‌های مردم در رشد اقتصادی و جهش تولید، به صورت حداکثری استفاده نماید. 🔸 : آقای دکتر یدالله جوانی؛ تحلیلگر 🆔 @tahlil_shjr
پیش به‌ سوی اقتصاد مردمی 🔰 قسمت اول 🔶 چگونه در جنگ اقتصادی پیروز شده و مشکلات اقتصاد کشور را حل کنیم؟ 🔹اقتصاد دولتی، ریشه عقب‌ماندگی اقتصادی کشور 🔸دهه‌ ۹۰ برای اقتصاد ایران و معیشت عمومی مردم دهه‌ی خوبی نبود: «ما در دهه‌ی ۹۰ به دلایل مختلف یک عقب‌ماندگی و به‌اصطلاح تعطیل نسبی مسائل اقتصادی داشتیم.»۱۴۰۱/۱۱/۱۰ قطعا یکی از دلایل این مسئله تحریم‌ها و فشارهای بی‌سابقه‌ی دشمنان ملت ایران بوده است: «این تحریمی که علیه کشور ما شده... تحریم بی‌سابقه‌ای است؛ خودشان هم گفته‌اند که از اوّل تاریخ، چنین تحریمی علیه هیچ کشوری نشده.» ۱۴۰۱/۱/۲۳ اما واقعیت این است که همه‌چیز هم به تحریم برنمی‌گردد: «بخشی [از عقب‌ماندگی اقتصادی] مربوط به عوامل خارجی و بیرونی است، بخشی مربوط به عوامل درونی است؛‌ مسئله‌ی تحریمها مؤثّر بود، مسئله‌ی کاهش ارزش نفت در یک برهه‌ای از زمان مؤثّر بود، مسئله‌ی تمرکز کشور بر روی مسئله‌ی هسته‌ای که اقتصاد را شرطی کرد، مؤثّر بود؛ مسائل گوناگونی این‌جوری مؤثّر بود؛ نتیجه این شد که ما یک دهه عقب‌ماندگی داریم.» ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ با نگاه کارشناسی می‌توان ریشه‌های مشکلات در اقتصاد کشور ر‌ا شناسایی کرد. مشکلاتی که منجر به سوء‌استفاده و شکل‌گیریِ توطئه‌‌ی جنگ اقتصادی دشمنان علیه ایران اسلامی شده است: «ما از تحریم صدمه دیدیم و آسیب‌هایی از تحریم به اقتصاد ما، به مسائل گوناگون ما وارد شده است... این آسیب‌ها بیشتر ناشی از وابستگی ما به نفت است مثلاً؛ یا بیشتر ناشی از عدم حضور مردم در متن میدان اقتصادی است، [یعنی] دولتی کردن اقتصاد... ما میتوانستیم در عرصه‌ی اقتصادی، دستهای گوناگون مردمی را وارد بکنیم. آن اشتباهاتی که کردیم در اوایل انقلاب که همین‌طور اصرار کردیم بر اینکه همه‌چیز بایست متعلّق و در اختیار دولت باشد ... خب نتیجه‌اش همین چیزها است؛ اینها را بایستی علاج کرد.» ۱۳۹۳/۱۲/۲۱ بر این اساس «مهم‌ترین مشکل اقتصاد ما تصدّی‌گری دولتی است. بیشترین توجّه ما در دهه‌ی ۶۰ به این مسئله بود که کلید اقتصاد کشور را به دولت بسپریم... شاید مهم‌ترین نقطه‌ضعف اقتصاد ما تصدّی‌گری افراطی دولت است. وقتی که مردم از مدیریّت اقتصادی و فعّالیّت اقتصادی کنار میمانند، کارهای بزرگ، شرکتهای مهم، تولیدهای ثروت‌ساز برای کشور در اختیار دولت قرار میگیرد و در اختیار فعّالان اقتصادی از مردم قرار نمیگیرد، همین مشکلاتی پیش می‌آید که ما امروز در اقتصادمان مشاهده میکنیم.» ۱۴۰۲/۱/۱ 🔹نقش‌آفرینی مردم در میدانِ تولید، راه‌حل پیشرفت اقتصاد 🔸اما راه غلبه بر مشکلات اقتصادی و جبران عقب‌ماندگی‌ها چیست؟ قطعا راهکار این موضوع «رشد مستمرّ اقتصادی» است: «جبران این عقب‌ماندگی کار آسانی نیست؛ این طبعاً محتاج یک رشد مستمرّ پی‌درپی اقتصادی است... برای همین است که ما در برنامه‌ی هفتم توسعه، اولویّت اصلیِ برنامه را گذاشتیم پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت... و رشد اقتصادی را متوسّط هشت درصد در سیاستهای برنامه‌ی هفتم قرار دادیم.»۱۴۰۱/۱۱/۱۰ اقتصاد ایران به دلایل روشنی به این رشد اقتصادیِ مستمر نیاز دارد: «چهار علّت دارد که ما بایستی به این چهار دلیل و به این چهار علّت حتماً دنبال رشد باشیم. اوّلین علّت این است که ما به طور محسوس مشکل معیشت مردمی و رفاه خانوار را داریم در کشور که این بدون رشد اقتصادی علاج‌پذیر نیست... دوّم، ارتقای جایگاه ایران در اقتصاد منطقه و جهان... علّت سوّم؛ ما نیروی انسانی متخصّص زیاد داریم... بدون یک رشدِ بالا، نمیتوانیم اشتغال ایجاد کنیم برای این مجموعه‌ی عظیمِ جوانِ متخصّص و دانشمند. دلیل چهارم هم اینکه ما امروز در کشورمان جوان خیلی داریم... ممکن است فردا این‌همه جوان نداشته باشیم؛ ما باید کشور را برای آن روز ثروتمند کنیم.» ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ نکته‌ی بعدی اما به راه تحقق این رشد اقتصادی مستمر برمی‌گردد. راهکار عملیاتی شدن این رشد «تقویت تولید با نقش‌آفرینی مردم» است: «ما کِی میتوانیم این رشد سریع و مستمر را به دست بیاوریم؟ آن وقتی که با کمک و هدایت مردم بتوانیم تولید را افزایش بدهیم... ما توانایی زیادی داریم، میتوانیم کارهای بزرگی انجام بدهیم. اگر از توانایی ملّت در قضیّه‌ی اقتصاد استفاده بشود وضع معیشت مردم حتماً بهتر خواهد شد، وضع تورّم حتماً بهتر خواهد شد.» ۱۴۰۲/۱/۱ مبنای منطقی این جهت‌گیری کلان اقتصادی هم این است که «هیچ دولتی بدون مشارکت مردم نمیتواند اقتصاد کشور را سامان بدهد... بنابراین یکی از مسائل مهمّ ما باید این باشد که استعدادهای مردم، ابتکارهای مردم، ظرفیّتهای گوناگون مردم را وارد میدان اقتصاد کشور بکنیم.» ۱۳۹۹/۲/۱۷ 🆔 @tahlil_shjr
شجر
#اقتصاد #مردمی_سازی #معیشت #جهش_تولید_با_مشارکت_مردم ✅ پیش به‌ سوی اقتصاد مردمی 🔰 قسمت اول 🔶 چ
پیش به‌ سوی اقتصاد مردمی 🔰 قسمت دوم 🔶 البته نقش‌آفرینی مردم در تقویت تولید ملی عرصه‌های متنوعی هم دارد «از صنایع بزرگی مثل نفت، مثل گاز، مثل فولاد بگیرید، تا مثلاً صنایع دستی؛ در همه‌ی این زمینه‌ی گسترده‌ی وسیع، امکان مشارکت مردم وجود دارد؛ سرمایه‌های مردم، ذهن مردم، دستهای توانای مردم، سرانگشتان فعّال و مبتکر مردم میتواند فعّال بشود و کار کند.» ۱۴۰۲/۱۱/۱۰ ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ نیز در واقع در راستای عملی شدن همین رویکرد اقتصاد مردمی بوده است: «روح اصل ۴۴ هم این بود که ما بتوانیم اولاً سرمایه‌های مردم و بعد مدیریت مردم را وارد عرصه‌ی اقتصاد کنیم... البته در همان محدوده‌ای که این سیاستها اجازه میدهند.» ۱۳۸۹/۶/۸ 🔶 در این میان، نقش و وظیفه‌ی مهم دولت حمایت از این جریان تولید مردمی است. البته حمایت نیز معنای روشنی دارد که بخش عمده‌ی آن به رفع موانع و زمینه‌سازی برای نقش‌آفرینیِ حداکثری مردم در اقتصاد کشور برمی‌گردد: «منظور از حمایت، تزریق منابع مالی صرفاً نیست بلکه میدان را باز کردن است... حمایت که میگوییم، یعنی برداشتن موانع. برداشتن موانع مثل چه؟ مثل برداشتن مقرّرات دست‌وپاگیر... یکی از حمایتها که بسیار مهم است، مبارزه با قاچاق است... یکی از کارهای لازم، منع جدّی واردات بی‌رویه است... یکی از حمایتها مبارزه‌ی جدّی با فساد مالی است... یکی از مسائل، مقابله‌ی جدّی با کارشکنی‌های اداری است... یک مسئله‌ی مهم، رعایت حقوق مالکیّت است... یک مسئله‌ی مهم پرهیز از کمک به سفته‌بازی و سوداگری‌های زیان‌بخش است... در یک مواردی معافیتهای مالیاتی لازم است... بنابراین حمایت واقعی از تولید، که گفتیم دولت باید حمایت بکند، این چیزها و امثال اینها است.» ۱۳۹۹/۲/۱۷ البته «نظارت دولت هم لازم است... نظارت دولت مطلقا قابل اغماض نیست؛ امّا نظارت غیر از دخالت کردن است.» ۱۴۰۲/۱۱/۱۰ 🔹با اقتصاد مردمی، پیروزی از آن ایران اسلامی است 🔸باید دانست که «نبودن مردم در صحنه‌ی سیاست، نبودن مردم در صحنه‌ی فرهنگ، نبودن مردم در صحنه‌های اقتصادی، نبودن مردم در صحنه‌های دینی، سیاست راهبردی دشمن است... فهمیده‌اند که علّت پیشرفت ایران... حضور مردم ایران در صحنه است. اگر جنگ تحمیل میکنند، دشمن در جنگ شکست میخورد؛ اگر حمله‌ی کودتایی میکنند، شکست میخورد؛ اگر حمله‌ی امنیّتی میکنند، شکست میخورد؛ علّت این است که مردم در صحنه حاضرند. آنجایی که توانستند مانع از حضور مردم در صحنه بشوند، دشمن پیروز شده؛ در خیلی از بخشهای اقتصادی همین‌جور است.» ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ 🔶 قطعا اگر در میدانِ جنگ اقتصادی نیز ظرفیت عظیم ملت وارد عرصه‌ی تقویت و جهش تولید ملی شود دستاوردهای بزرگی رقم زده می‌شود: «جهش تولید اهمّیّت دارد چون اگر واقعاً تولید را بتوانید جهش بدهید، همه‌ی شاخصهای اقتصادی مهمّ کشور تغییر پیدا میکند... یعنی اشتغال پایدار به وجود می‌آید، بیکاری کاهش پیدا میکند، صادرات رونق پیدا میکند، درآمد ارزی برای کشور فراهم میشود، نرخ تورّم کاهش پیدا میکند؛ علاوه‌ی بر اینها استقلال اقتصادی در کشور به وجود می‌آید و این موجب عزّت ملّی است... اعتماد به نفْس ملّی را بالا میبرد و اقتصاد کشور را در مقابل تکانه‌هایی که از بیرون تحمیل میشود یا در داخل به وجود می‌آید حراست میکند.»۱۴۰۰/۱۱/۱۰ «تولید رونق پیدا بکند، کارشناسان میگویند که آن وقت مشکل بیکاری حل میشود، مشکل تورّم حل میشود، مشکل فقر در طبقات ضعیف حل میشود، معضل نظام بانکی حل میشود، مسئله‌ی ارزش پول ملّی حل میشود، حتّی مسئله‌ی کسری بودجه‌ی دولت با رونق تولید حل میشود.» ۱۳۹۸/۱/۱ 🔶 حقیقت این است که «مسئله‌ی اصلی، کلید اصلی، اینجا است: حضور مردم در همه‌ی مسائل، حل‌کننده‌ی مشکلات است... و حضور مردم هیچ جایگزین دیگری ندارد.» ۱۲/ ۵/ ۱۴۰۰ لذا «اگر از توانایی ملّت در قضیّه‌ی اقتصاد استفاده بشود وضع معیشت مردم حتماً بهتر خواهد شد، وضع تورّم حتماً بهتر خواهد شد.» ۱۴۰۲/۱/۱و تجربه‌ی تاریخی ملت ایران نیز به روشنی همین را نشان می‌دهد: «هر جا مردم وارد شده‌اند ما پیشرفت کرده‌ایم. در دفاع مقدّس مردم وارد شدند، ما پیروز شدیم؛ در مسائل سیاسی کشور مردم هر جا وارد شدند ما پیروز شدیم؛ در مسائل اقتصادی هم همین جور است؛ [اگر] مردم وارد بشوند، آحاد مردم وارد بشوند، ما پیروز خواهیم شد.» ۱۴۰۲/۱/۱ 🆔 @tahlil_shjr