#ولایت_فقیه
#تحلیل_و_تبیین #امید_پیشران_پیشرفت
✅ پیشرفت در منطق انقلاب
✅ مؤلفههای پیشرفت اسلامی
🔰 قسمت دوم
🔶 «پیشرفت» در منظومهی فکریِ انقلاب اسلامی از مؤلفههایی برخوردار است. برای تحقق این پیشرفت باید توجهی تام و دقیق به این مؤلفهها داشت و از رهگذر عملیاتیسازی آنها پیشرفت را محقق ساخت.
🔶 حضرت آیتالله خامنهای در نگاهی کلان این مؤلفهها را به دو دستهی اصلی تقسیم میکنند:
«یک رکن [اساسی پیشرفت]، امکانات مادی است، اما امکانات مادی کافی نیست. یک ملت ممکن است امکانات مادی زیادی هم داشته باشد، اما به رشد و ترقی و تعالی نرسد؛ نتواند یک ملت عزیز و قدرتمند بشود. خوب، ما در دوران قبل از انقلاب همین نفت را داشتیم، همین گاز را داشتیم، همین معادن عظیم فلزات ذیقیمت را داشتیم، همین استعدادهای درخشان و نیروی انسانیِ بااستعداد را داشتیم؛ اما در عین حال یک ملت دست سوم، گمنام در دنیا، توسریخور قدرتهای بزرگ، زیر یوغ یک حکومتی که فاسد بود، دستنشانده بود، متصل به دشمنان ملت بود، زندگی میکردیم. پس امکانات مادی کافی نیست.
🔶 مؤلفههای دیگری لازم است؛ مؤلفههای معنوی.» دستیابی به پیشرفت با توجه همزمان به این دو دسته از مؤلفهها شدنی است.
🆔 @tahlil_shjr
#ولایت_فقیه
#تحلیل_و_تبیین #امید_پیشران_پیشرفت
✅ پیشرفت در منطق انقلاب
✅ قوّه محرّکه پیشرفت
🔰 قسمت سوم
🔶 «امید» و نقش آن در پیشرفت همهجانبهی ملی و اسلامی در چنین منظومهای و به عنوان یکی از مهمترین و اثرگذارترین مؤلفههای پیشرفت معنا میشود. حضرت آیتالله خامنهای حرکت کلان ملت ایران در مسیر پیشرفت را به تلاش گروهی کوهنورد تشبیه کرده و «امید» را یکی از مولفههای معنویِ اساسی برای رسیدن به این قله معرفی میکنند: «پیشرفت کشور را تسریع کنیم. امروز چه چیزهائی میتواند ما را موفق کند و چه چیزهائی میتواند برای ما مشکلات به وجود بیاورد؟ من یک مثالی بزنم: یک گروه کوهنورد را در نظر بگیرید که میخواهند خودشان را برسانند به قلهی برجستهی این کوه که دارای منافع است، دارای افتخار است. همّ آنها در درجهی اول، پیش رفتن و کار کردن و تلاش کردن است. البته در راه ممکن است مشکلاتی پیش بیاید، خطرهائی وجود دارد. آنچه برای آنها در درجهی اول ضروری است، عبارت است از اینکه تلاش کنند، کار کنند، تحرک داشته باشند، عزم راسخ داشته باشند، امید خود را از دست ندهند، نسبت به رسیدن به اهداف ناامید نشوند...
🔶 ممکن است در هر راهی مشکلات و خطرهائی پیش بیاید... پس سازوبرگ اصلی این حرکت عظیم و بزرگ عبارت است از همین عزم راسخ، همین امید، همین کار و تلاش پیگیر، همین برنامهریزی، همین آمادگی و هشیاری. اگر این سازوبرگ اصلی وجود داشت، اگر این ارکان اصلی را دارا بود، این مجموعهای که دارد حرکت میکند - در مثال ما، کوهنوردان؛ و در واقعیت، ملت ایران - بر تمام مشکلات فائق میآید و میتواند همهی دشمنان خود را به زانو در بیاورد. اساس، این است.»
🔶 در این نگاه، امید یکی از اخلاق های پیشبرندهی یک ملت است: «اخلاقهای پیشبرنده یک ملت، امید و تحرّک و جدّیت است. ملتی که ناامید باشد، ملتی که از آینده خود مأیوس باشد، ملتی که خود را تحقیر کند، پیشرفت نخواهد کرد.»
🆔 @tahlil_shjr
#ولایت_فقیه
#تحلیل_و_تبیین #امید_پیشران_پیشرفت
✅ پیشرفت در منطق انقلاب
✅ قوّه محرّکه پیشرفت
🔰 قسمت چهارم
🔶 داشتن امید و عزم راسخ در این حرکت کلان، شرط لازمِ طیِ این مسیر و دستیابی به پیروزی و موفقیت است. این «امید به پیشرفت» است که زمینهسازِ حرکت تک تک افراد یک ملت و دستیابی به قلههای افتخار میشود: «امید، بزرگترین قوّه محرّکه انسان است.
🔶 امید به پیروزی، امید به پیشرفت و امید به موفقیّت، هر انسانی را به حرکت وادار میکند. اگر شما بخواهید هر انسان فعّال و سرزنده و شادابی از حرکت بیفتد، کافی است او را ناامید کنید. اگر ناامید کردید، دستهای فعّالْ سست خواهد شد؛ زانوان فعّال و استوار به لرزه خواهد افتاد. میخواهند ملت ایران را ناامید کنند. چرا؟ چون میبینند که ملت ایران امروز به سوی یک آینده خوب و روشن که در آن، هم دنیای مادّی او تأمین است و هم عزّت و سربلندی و ایمان و نفوذ او در سطح دنیای اسلام تأمین میشود، حرکت میکند... ما هنوز وسطِ کاریم.»
🔶 رسیدن به قله فقط با امید و نگاه امیدوارانه شدنی است و این علاج همهی دردهاست: «همین امید و نگاه امیدوارانه، باید بتواند شما را در راههای دشوار رسیدن به قله کمک کند و به پیش ببرد؛ و به پیش خواهد برد... علاج همهی دردهای یک ملت، تلاش و کار است؛ کارِ متکی به ایمان و امید، علاج همهی دردهای یک ملت است. ملت بیکار، ملت تنبل، ملت کسل، ملت ناامید و ملتی که بگوید: «ای آقا! از دست ما چه کاری برمی آید، آنها هر کار که بخواهند، می توانند بکنند»، چنین ملتی به جایی نخواهد رسید.»
🔶 براین اساس همه باید این روحیه را تقویت کنیم: «امید به خداوند و ایمان الهی، مأیوس نشدن در برابر مشکلات و نگاه بلندمدت و تاریخی راز پیشرفت است که باید این روحیه را بیش از پیش تقویت کرد.»
🆔 @tahlil_shjr
#ولایت_فقیه
#تحلیل_و_تبیین #امید_پیشران_پیشرفت
✅ پیشرفت در منطق انقلاب
✅ ناامیدی ضدپیشرفت است
🔰 قسمت پنجم
🔶 در نگاه رهبر انقلاب اسلامی اگر چنانچه این امید به پیشرفت و دستیابی به آیندهی بهتر در مردم از بین برود اساس این حرکتِ جمعیِ تاریخی مورد تهدید قرار میگیرد: «یکی از بزرگترین نعم الهی، امید و اعتمادبهنفسی است که در مردم هست. روح امیدواری، خیلی نعمت بزرگی است. مردمِ مأیوس، ناامید و بدون افق دید، بیصبری میکنند؛ نه اینکه کار نمیکنند، مانع کار هم میشوند؛ ولی مردمِ امیدوار خودشان جلو جلو میدوند و مسئولان را به دنبال خودشان میکشانند.»
🔶 طبیعتا ملتی که حجم قابل توجه ضعفها و عقبماندگیهای تاریخی ناشی از بیکفایتی و خیانت حاکمان و توطئه و چپاولگریهای استعماری را بر گردن داشته در مسیر پیشرفت نیز با چالشهای طاقتفرسایی روبرو است.
🔶 علاوه بر دشمنیها و توطئههای سلطهگران و زیادهخواهان، رسیدن به پیشرفت از ناحیهی دشمنی درونی نیز تهدید میشود: «این راهی که ملت ایران میخواهد برود، یک راه آسفالتهی بیمانع نیست؛ ما در این راه چالش هم داریم. ما دو دشمن بزرگ داریم... ما دو دشمن داریم: یک دشمن، دشمن درونی است؛ یک دشمن، دشمن بیرونی است. دشمن درونی خطرناکتر است. دشمن درونی چیست؟ دشمن درونی خصلتهای بدی است که ممکن است ما در خودمان داشته باشیم.»
🔶 این خصلتها و بیماریهای فرهنگی اساسا مانع پیشرفت است: «اگر ملتی این بیماریها را داشته باشد، این ملت پیشرفتش ممکن نیست؛ اگر ملتی مردمش تنبل باشند، ناامید باشند، اعتماد به نفس نداشته باشند، با همدیگر پیوند نداشته باشند، به همدیگر بدبین باشند، از آینده ناامید باشند، چنین ملتی پیش نخواهد رفت؛ اینها مثل موریانهای که در درون پایهی بنا بیفتد، بنا را ویران میکند؛ مثل کرمی است که داخل میوه قرار بگیرد، میوه را فاسد میکند. باید با این صفات مبارزه کرد. ملت ما باید امیدوار، دارای اعتماد به نفس، خوشبین به آینده، علاقهمند به پیشرفت، و معتقد و مؤمن به معنویاتی باشد که او را در این راه کمک میکند.»
🆔 @tahlil_shjr
#ولایت_فقیه
#تحلیل_و_تبیین #امید_پیشران_پیشرفت
✅ پیشرفت در منطق انقلاب
✅ ناامیدی ضدپیشرفت است
🔰 قسمت ششم
🔶 دقیقا به علتِ اهمیت وجود این روحِ امید در بین مردم است که دشمنان بیرونیِ ملت ایران و انقلاب اسلامی برای از بین بردن آن برنامهریزی کرده و از هر وسیلهای برای ناامیدساختن مردم استفاده میکنند: «دشمن از همهی توان دارد استفاده میکند برای القای ناامیدی، برای القای بنبست... دشمن روی امید ملّت ایران متمرکز است. این امکانات گستردهای که دشمن به کار گرفته، این رسانهها، این ماهوارهها، این فضای مجازیِ عجیب و غریب، این تلویزیونهای مزدورِ مأجور، همهی اینها برای این است که این امید را در مردم بکُشند.»
🔶 «محیط هرج و مرج و محیطی که در آن امید وجود نداشته باشد، ضد پیشرفت است. شما ببینید امروز دشمنان ما که از برخورد چهرهبهچهره با این ملت مأیوساند و از طرق گوناگون میخواهند روی این ملت اثر بگذارند، از همین وسایل استفاده میکنند؛ یعنی سعی میکنند افق را تیره و تار نشان دهند؛ جوان را ناامید کنند.»
🔶 براساس چنین محاسبهای «ایجاد یأس» نقشهی دشمن و در رأس راهبردهای جبههی استکبار قرار میگیرد: «امروز همه تلاش امریکا و دستگاه و جبهه استکبار این است که عنصر قدرت و قوّت و مقاومت را از ما بگیرد؛ یعنی میخواهد ایمان و اتّکاءِ به نفس و امید و اتّحاد را در ما تضعیف کند. ملتی که ایمان و اتحّاد نداشته باشد و نسبت به آینده مأیوس باشد، پیداست که در همه میدانها شکست خواهد خورد؛ در سیاست هم شکست میخورد، در اقتصاد هم شکست میخورد، در سازندگی کشور هم شکست میخورد. آنها میخواهند اینها را از ما بگیرند. اوّلین ضربهای که میزنند، این است که ملت را از خود مأیوس کنند.»
🔶 چراکه: «در مقابل یک ملت منسجم و مؤمن و دارای امید به آینده، هیچ غلطی نمیتواند بکند.»
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی #حجاب
✅ حجاب؛ ارزش دینی، همراهی مردم!
🔶 حرف نوی انقلاب اسلامی، توأم کردن ارزشهای اسلامی و مردم بود.
🔶 در حجاب :
- ۱۵اسفند۵۷ امام خمینی کارمندان ادارات را دعوت به حجاب شرعی کرد.
- ۱۷اسفند تجمع مخالفین(۱۵هزار نفر) و موافقین الزامی شدن حجاب در تهران تا چند روز! بحثهای طرفینی/ منع دفتر امام از توهین و برخورد با زنان مخالف!
- ۱۰تیر۵۹ (۱سال و اندی بعد) موضع گیری دوباره امام درباره پوشش نامناسب برخی زنان ادارات.
- ۱۳تیر راهپیمایی سراسری و میلیونی در کشور در حمایت از امام/ حمایت گسترده تشکل های مردمی.
- به دعوت رادیو صدای آمریکا حدود ۱۰۰۰زن از طبقات مرفه تجمع اعتراضی می کنند.
- ۱۶تیر شورای انقلاب و ریاست جمهوری رعایت حجاب را برای کارمندان دولت الزامی اعلام می کند.
- بازاریان هم از بانوان می خواهند بی حجاب وارد بازار نشوند.
- شورای خلیفه گری ارامنه هم، با وجودی که تکلیف حجاب شامل زنان ارامنه نمیشود اطلاعیه می دهد: به پاس احترام فرمایشات امام، از زنان ارمنی می خواهد در ادارات و مراکز کار از لباس آستین بلند و روسری استفاده نمایند!
- شروع الزام از کارمندان ارتش و مراکز نظامی(تیر۵۹).
- سه سال بعد(۶۲) مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از ملت در قانون مجازات اسلامی برای بی حجابی، تعزیر معلوم می کند!
🔶 اینبار دیگر اعتراضی شکل نمی گیرد. ارزش حجاب در فضای دفاع مقدس و شهادت در کشور عمومی می شود.
🔸 #به_قلم_اساتید: محسن قنبریان
🆔 @tahlil_shjr
#معجزه_مظلومیت
#عصای_موسی
✅ معجزۀ مظلومیت
1⃣ داستان مبارزه موسی ع و فرعونیان، داستانی پر بسامد در کتاب هدایت ماست. شاید سرّ این همه تکرار وجود خطرات مشابه در مسیر هدایت بشر باشد ازاینرو میتوان برای اکنون و زمانۀ حاضر هم از این ماجرا درسها گرفت. در مطالعه مواجهات حضرت موسی ع و فرعون بهوضوح متوجه میشویم که فرعون خدای جنگ روانی است و با نکرائی خاص (نکراء مفهومی است که حضرت امیر ع برای توصیف تدابیر شیطانی معاویه استفاده میفرمایند و از کاربست کلمه عقل درباره آن پرهیز میکنند) پیدرپی درصدد مقابله با احتجاجات موسی و هارون علیهما السلام است. اکنون درصدد نشان دادن این وجه از تلاشهای فرعونیان نیستیم.
2⃣ سه صحنه پیاپی را مرور کنیم:
🔶 صحنۀ اول: موسی ع معجزات را به میدان میآورد. این معجزات آنچنان واضح و دهشتناک است، فرعون را نگران میکند که مبادا اطرافیان درباری بهسوی موسی ع متمایل شوند؛ به ایشان خطاب میکند: إِنَّ هَذَا لَساحِرٌ عَلِيمٌ/ يُرِيدُ أَن يُخْرِجَكُم مِّنْ أَرْضِكُم بِسِحْرِهِۦ فَمَا ذَا تَأْمُرُونَ/(شعراء: ۳۴ و۳۵)؛ او با ستودن موسی ع و همزمان انتساب او به سحر و به بازی گرفتن مشورت ایشان هم درصدد یافتن راهحل است و هم شکستن رعب و اعجابی که در جانهای درباریان نشسته است. راهحل ظاهراً پاسخ میدهد: پس از مشاجرات و پچوچچ میگویند فعلاً مهلتی بگیر و بعد برو سراغ هر ساحری توانمندی در اقصی نقاط کشور و آنها را به نزد خود بخوان....
🔶 صحنۀ دوم: مقابله بزرگ ساحران فرعونی با موسای یکه و تنها آغاز میشود. اما موسی ع به اعجاز الهی بر ساحران غلبه میکند و ساحران که حقانیت موسی را دریافتهاند به سجده میافتند و میگویند به رب العالمین ایمان آوردیم. فرعون که صحنه نبرد را اکنون دوبار باخته است؛ هم در میدان نبردی که خود پیشنهاد داده و در حضور مردم مغلوب شده است و هم نیروی انسانی که نوک پیکان مقابلهاش بودند، عصبانی در موضعی خدایی قرار گرفت و ایشان را توبیخ(!) میکند که چرا بدون اجازۀ او ایمان آوردهاند؟ بلکه تهدید میکند که دست و پای شما را به صورت معکوس قطع خواهم کرد و بر تنه درختان خرما خواهم آویخت.
🔶 صحنۀ سوم: (به گزارش روایات و به استناد برخی قرائن قرآنی) تازه مؤمنان (یا دستکم برخی از ایشان) با دست و پای قطعشده بر تنه درختان مصلوب میگردند.
3⃣ یک پرسش جدی: چرا خدای موسی ع که آن همه اعجاز در دست و بازوی موسی ع قرار داده است؛ همان اعجازهایی که باعث میشود فرعون جرأت مقابله با موسی ع را نداشته باشد، اینک به کمک ساحرانی که حال مؤمنانی پاکباز شدهاند، نمیآید و آنها را در دستان فرعونیان رها میسازد؟
🔶 بهزعم نگارنده، خدای متعال در این صحنهها دوبار معجزه نموده است؛ یکبار معجزهای است که به عصای موسی ع بهظهور رسانده است و بار دیگر معجزهای است که با این مؤمنان پاکباز بر سر دار و دست و پای قطعشدهشان به میدان آورده است. درواقع فرعون در این صحنه سه بار شکست میخورد نه دو بار. یک بار وقتی است که عصای موسی ع سحر ساحره را باطل میکند، دفعه دوم وقتی است که خود ساحران فرعونی به خداوند ایمان میآورند و دفعه سوم و از همه مهمتر وقتی است که با بریده شدن دست و پای خویش بر صدق ایمان و باورمندی به عالم آخرت و محدودیت عالم دنیا را برای همیشه تاریخ فریاد میزنند. این مؤمنان با مظلومیت خویش چیزی را آشکار کردند که حتی عصای موسی به این وضوح قادر به نمایاندن آن نشده بود. آری این «معجزۀ مظلومیت» ایشان بود که صدقشان و باورشان را آشکار کرد؛ اگر معجزهای موسوی ایشان را از دست فرعون نجات میداد، هرگز معجزۀ مظلومیت محقق نمیشد. و البته ایشان به خواست خود آماده تجلی این معجزه شده بودند؛ همانوقت که درقبال تهدید فرعون پاسخ دادند: مهم نیست، ما بهسوی پروردگارمان بازمیگردیم.(الشعراء: ۵۰) یا به تعبیری دیگر گفتند: هرچه خواهی بکن، نهایت کار تو در همین دنیا خواهد بود(طه: ۷۲) و هیچ دسترسی به آخرت نداری.... و البته خدای متعال با الدرجات العُلی از ایشان استقبال نمود.
4⃣ اغتشاشات اخیر ابعاد فراوان دارد اما جنگ روانی و شناختی و ترکیبی آن برجسته بود. باطل السحر این جنگ همهجانبه ازجمله معجزۀ مظلومیت بود. شهدایی که معصومانه و مظلومانه با بربریت و سبعیت تمام به شهادت رسیدند؛ از شهید آرمان علیوردی که حاضر نشد کمترین انفعالی نسبت به ارزشهایش نشان دهد، تا شهید سیدروحالله عجمیان که برای دفاع از مقام زنان عفیفه خود را قربانی نمود، تا شهید حمید پورنوروز و شهید حمزه علینژاد و شهید دانیال رضازاده و شهید حسین زینالزاده و ... که هریک وجوهی از اعجاز مظلومیت را در آستین داشتند. درجات بلندمرتبه الهی، گوارای وجود این اعجازگران قرن باد.
🔸 #به_قلم_اساتید: عباس حیدری پور
🆔 @tahlil_shjr
#رسانه
#المیرا_شریفی_مقدم
✅ معرفی گوینده های خبر صدا و سیما
🔶 المیرا شریفیمقدم جدیدترین گوینده خبری است که به معاونت سیما رفته. او که در چند بزنگاه خبری مثل #پلاسکو و منا خیلی دیده شد و گفتوگوهایش در «تیتر امشب» #شبکه_خبر به چشم آمد، مدتها به علت یک توییت جنجالی از اجرا دور بود، تا این که به تازگی اجرای بخشهایی از برنامه صبحگاهی شبکه ۲ را بر عهده گرفته. گفتوگوهای او در این برنامه، اگرچه عنوان مطالبهگرانه دارد، اما تاکنون چالشی نبوده. مرور تجربه ۴ نفر قبل نیز دورنمای خوبی از تصمیم او نشان نمیدهد:
1⃣ عاطفه میرسیدی: او که مدتها در بخشهای خبری #تلویزیون، گویندگی و گزارشگری میکرد و خصوصا در حوزه #سلامت چهره شاخص رسانه ملی محسوب میشد، در سالهای اخیر و بعد از بازنشستگی از معاونت سیاسی، به عنوان مجری به معاونت سیمای تلویزیون پیوسته. خانم دکتر در رمضان ۱۴۰۱ اجرای ویژهبرنامه افطار #شبکه_سلامت را نیز بر عهده داشت، اما هنوز در جایگاه جدید، به موفقیت چندانی دست پیدا نکرده است.
2⃣ مرتضی حیدری: از معدود چهرههایی بود که همزمان در معاونت سیاسی خبر میگفت و در معاونت سیما برنامه غیرخبری داشت. او در طول سالهای فعالیت در سیما، بیش از هرچیز برای مناظرههای انتخاباتی و گفتوگوها با رؤسای جمهور دیده شد، اما در دورهای نهچندان طولانی، با صحبتهای جسورانه در #پایش شبکه یک، به چشم آمد و به نوعی اثبات کرد که فقط یک کبریت بیخطر برای مناظرهها نیست؛ هرچند آن دوران ادامه نیافت.
3⃣ حمید محمدی: تنها عضو جداییطلبان معاونت #سیاسی صداوسیماست که در سیما هم سرنوشت خوبی داشت و به عاقبت بقیه چهرههای این فهرست دچار نشد. او که پیش از پایان دوران گویندگی #خبر، به #گویندگی آیتمهای «۹۰» و حتی اجرای دو فصل از #فوتبال۱۲۰ میپرداخت، چند سالی هست به عنوان مجری به این برنامه بازگشته تا جایگزین محمدحسین #میثاقی شود. محمدی سابقه گویندگی مستندهای سیاسی تلویزیون را هم دارد.
4⃣ محمد دلاوری: با طنز خبری #صرفا_جهت_اطلاع مشهور شد که در زمانه خودش، پیشگام بود، اما در نهایت حواشی اجازه نداد ادامه یابد. بعدها در تلویزیون تجربیات کوتاه و پراکندهای داشت، اما بیشتر با #تهران_۲۰ دیده شد. #دلاوری به یاری نمک ذاتیاش در اینترنت هم تجربیات موفقی داشت. او اگرچه خط قرمزهای رسانه ملی را میشناسد، اما کم دچار دردسر نشده و مدتی پیش هم بیسروصدا از #تهران۲۰ کنار گذاشته شد!
🔸 #به_قلم_اساتید: مصطفی قاسمیان
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی #روز_دانشجو
✅ فلسفهی روز دانشجو چیست و آن سه دانشجو، که بودند؟
🔶 مرداد سال ۱۳۳۲، دولت مصدق با کودتای آمریکایی سرنگون و شاه به قدرت بازگشت. در آذر همان سال، نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا برای دیدار با شاه وارد ایران شد. این سفر با اعتراض دانشجویان به حمله و کشتار در دانشکده فنی تهران ختم و امروز بعنوان روز دانشجو مشهور و ثبت است.
اما...
1️⃣این واقعه ده سال قبل از ظهور فردی بنام آیتالله خمینی در سپهر سیاسی ایران رخ داد.
2️⃣ده سال پیش از شروع انقلاب امام در سال چهل و دو، اولین اعتراض بزرگ و شعار مرگبرآمریکا توسط دانشجویان غیرمذهبی و غیر انقلابی طرح و عنوان شد.
3️⃣سه دانشجوی کشته شده، عضو حزب توده و جبهه ملی بودند:
احمد قندچی: از هواداران جبهه ملی و دکتر مصدق.
مصطفی بزرگنیا: عضو کمیته مرکزی سازمان جوانان حزب توده.
مهدی شریعت رضوی: از کادر جوانان حزب توده
4️⃣ مسئولیت حمله به دانشکده فنی تهران و کشتار دانشجویان با ارتش بود و در این دوره هنوز ساواک شکل نگرفته است.
🔶 دانشجو امروزی باید از خود بپرسد: چرا دانشجویان دهه ۳۰ ضد آمریکایی بودند؟ چرا زمانیکه هنوز فردی به نام امام خمینی حرکتی آغاز نکرده، شعار مرگ و مخالفت با آمریکا سر داده میشود؟ محوریت آن اعتراضات هم جریان مذهبی نبود.
🔶 نقطه آغاز دشمنی آمریکا با ایران، جمهوری اسلامی یا انقلاب اسلامی نیست، آغازکننده این دشمنی نیز از سال ۱۳۵۷ جمهوری اسلامی نبود، باید تاریخ را درست مرور و روایت کرد.
🔶 اصلیترین مساله مخالفت آمریکا با دولت ملی و مستقل مصدق بود که قصد داشت نفت ایران را ملی کند. آمریکا با هر کشوری که بخواهد مستقل و خارج از اراده او رفتار کند اینگونه برخورد میکند. به دروغ به شما میگویند: دشمنی ایران و آمریکا بعد از انقلاب شروع شد!
🔶 متاسفانه بسیاری از دانشجویان ما که این روز را جشن و یا بعنوان نماد اعتراض از آن یاد میکنند علت این نامگذاری و ماهیت این واقعه را نمیدانند.
🔸 #به_قلم_اساتید:علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
✅ نسل چهل و پنجاه؛ داستان نسلهای ایرانی
🔶 #نسل_چهل برخلاف نسل سی که با موج سهمگین کودتا و ساواک منفعل شده بود؛ خود را بازیابی کرد و در مقابل پهلوی همان اول دهه در 15خرداد42 دست به قیام زد. اما آنچنان #سرکوب شدند که به گفتۀ شهید مهدی عراقی از نزدیکان نواب صفوی و همراهان امام خمینی دیگر کسی امیدی به حرکت و پیروزی نداشت و امریکا تسلطش بر ایران چنان شده بود که یکسال بعد از قیام 15خرداد 42، سرمستانه در ایران قانون #کاپیتالاسیون را برای اتباع خود به تصویب رسانید.
🔶 #نسل_پنجاه امتداد فعالیت نسل چهل بود. پهلوی در این دهه به ساواک، #کمیته_مشترک_ضدخرابکاری را هم به عنوان ابزار جدید سرکوب اضافه کرده بود. از سوی دیگر هم در بخشی از مبارزین یا سرخوردگی از موفقیت مبارزه بهوجود آمده بود یا مسیر مبارزه را از مسیر اسلام موفق نمیدیدند؛ آنچنان که عدهای از جوانهای مبارز در بیانیهای اعلام کردند که هر چقدر «پوستین کهنهی اسلام را وصلههای علمی زدیم، از جای دیگر پاره شد.» و ناظر به این حرفها تغییر ایدئولوژی دادند و از اسلام روی گردانیدند و مارکسیست شدند. در حالیکه درست سه سال بعد از این اتفاق، انقلاب اسلامی توانست پهلوی را #سرنگون و کودتای امریکایی را زمینگیر کند و #نفت و خیلی چیزهای دیگر را به ملت برگرداند.
🔶 در این دو دهه بود که #ارتش_پهلوی در #ویتنام به کمک ارتش امریکا رفت، وارد #بلندیهای جولان شد تا #اسرائیل بتواند اشغال آن منطقه را برای خود حفظ کند و در #ظفار_عمان ایرانی کشته داد تا منافع امریکا در آنجا حفظ بشود و... در همین سالها بود که این نسل به چشم خود دید که #بحرین از ایران جدا شد. در کنار همۀ این تلخیها اما در نهایت، این #نسل_چهل و #نسل_پنجاه بودند که آن زمستان سرد #اشغال و #کودتا را به بهار تبدیل کردند.
🔸 #به_قلم_اساتید:کمیل خجسته
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی #اعتصاب
✅پیشنهاد خیرخواهانه برای براندازی
🔶 مخاطب این متن براندازها هستند.
اگر به هر دلیل تصمیم به براندازی دارید این پیشنهاد را جدی بگیرید. واقعا صادقانه و خیرخواهانه است. جریان مزدور رسانه ای خیر هیچکس حتی شما براندازها را نمی خواهد. خودشان ایران نیستند و از دور عده ای را اغواگرانه تهییج می کنند تا به دردسر بیافتند و دستگیر شوند و اینطور اضافه کاری می گیرند.
🔶 اما پیشنهاد ساده چیست؟ از مدل انقلاب 57 الگو بگیرید. آنروزها را شاید دقیق نشناخته باشیم. برخی یک کاریکاتوری از بهمن 57 به ذهن دارند. واقعا تصور می کنند با پشت بام رفتن و دیوار نویسی و به خیابان آمدن در محله ها و آتش روشن کردن انقلاب می شود. اینطور نیست. این ها همه خروجی یک رخداد بزرگتر بود. همان که امروز جریان برانداز فاقد آنست.
🔶 انقلاب 57 خروجی چه بود؟ به روایت رهبر آن انقلاب رجوع کنیم. امام می گفت انقلاب ما برآمده از یک یقظه درونی است. یقظه چیست؟ تحول درونی انسان ها. لذا می گفت که اینها که انقلاب کردند برخی شان همان ها بودند که پیشتر در کاباره ها بودند اما دچار تحول روحی شدند. رشد کردند. خلاصه اینکه انقلاب آفاقی آنروزها ثمره انقلاب انفسی بود.
🔶 با این توضیح پیشنهاد می کنم بجای تعرض به نیروهای امنیتی و کشته سازی و تهدید بقال و کاسب و ضرر به کامیون دارها و غیره تلاش کنید مردم را همراه کنید. اعتصاب زوری نمی شود. انقلاب اجباری هیچ جا رخ نمی دهد. مردم نیز با رشد دروغ آگاه نمی شوند. آگاهی با توسعه جهل اتفاق نمی افتد.
🔶 باید مردم را اقناع و ترغیب کرد. برای این نیز دو کار باید همزمان اتفاق بیافتد. هم ادبار از این حکومت و هم امید به حکومت بعدی. یعنی خشم را باید با امید تبدیل به جنبش اجتماعی کرد. واگرنه می شود همین که هست. چرا رسانه های دشمن تنها روی خشم تمرکز کردند؟ چون می دانند مردم با حکومتی کمتر از جمهوری اسلامی همراهی نمی کنند. آنها هم دست شان خالی است. با پهلوی کوچک و رجوی و اسماعیلیون و مسیح و کریمی و سیما ثابت و زاغری مگر می شود آینده ساخت؟ لذا هدف شان عبور از ایران است نه فقط جمهوری اسلامی. هدف شان تجزیه و سوریه سازی و ناامن سازی و غیره است. برای همین است ناتو را دعوت به عملیات نظامی در ایران می کنند.
🔶 به این پیشنهاد صادقانه فکر کنید. البته اینرا هم صادقانه بنویسم که مسیر بسیار سختی پیش رو دارید. چون کسی که باسواد است دیگر بی سواد نمی شود. آنکه حرمت گرفت دیگر ذلیل نمی شود. کسی که مزه غرور را چشید دیگر حاضر به بردگی نمی شود و... با این حال مسیر انقلاب همین است و لاغیر.
🔸 #به_قلم_اساتید: محسن مهدیان
🆔 @tahlil_shjr
#میلیشیا
#تاریخ_منافقان
✅ «میلیشیا»، پرداخت هنرمندانه تاریخ منافقین
🔶 چند وقتی است به این نتیجه رسیدهام اگر قرار است رمان، سریال یا فیلمی با موضوع تاریخی تولید شود، مسیرش باید «از محتوا به فرم» باشد، نه برعکس. یا به بیان بهتر، باید پایهی کار، پژوهش و دیتای تاریخی باشد و در آن بستر، قصه را خلق کنیم. باید هنر را به خدمتِ آن دربیاوریم، نه اینکه هرچه دوست داریم را فقط با یک قلموی کمجان، «تاریخمالی» کنیم. فرقش این است که خروجی اولی، یک داستان جذابِ باورپذیر در بستر تاریخ است و دومی یک سازهی ناهمگون و پر از تناقض بدیهیات غیرقابل باور.
🔶 حقیقتش وقتی میزبان محترم پشت تلفن از رمان تاریخی با موضوع منافقین گفت، پیشداوریعجولانهام این بود که احتمالا باز یک نویسنده با چهارتا سرچ اولیه رفته یک قصه کلیشهای نوشته و «تاریخمالی» کرده است. اما وقتی کتاب را شروع کردم، نتوانستم رهایش کنم و دوساعته تمامش کردم، همهی دویست و سی صفحه را. علیرغم اینکه رمان بود و قصهای غیرواقعی داشت، همهی ملزوماتِ تاریخیاش درست بود، حتی در ریزجزئیات.
🔶 برخلاف خیلی آثار هم، از طرح گلدرشت و تویذوقزنندهی مفاهیم و شعارها خبری نبود. نه آنقدر گلدرشت بود که جای رمان و بیانیه را عوض کند و نه آنقدر قصه بود که بخواهد روح سیاسی ماجرا را قربانی کند. رمان بود و هر چیزی سر جای خودش نشسته بود. قصهای جذاب و گیرا و وفادار به واقعیات تاریخی. به وجد آمده بودم و احساس کردم برای معدود دفعات، یک نویسنده پیدا شده که رفته تاریخ منافقین را جویده و اصل بحث و زمینههایش را درست فهم کرده و بعد دست به قلم شده است.
🔶 در سالن برنامه،وقتی دیدم خانم جوانی به عنوان نویسنده کتاب معرفی شد، تعجب کردم. حقیقتش توی ذهنم این بود که نویسنده کتاب باید کاملهزنی چهل پنجاهساله باشد که یا بخشی از تجربه زیستیاش با موضوع و فضای تاریخی کتاب مشترک است و یا وقت زیادی را برای رسیدن به این تصویر ذهنی درست و واقعی، در مطالعهی اسناد و خاطرات گذرانده باشد. اما خانم مریم رمضانی، هیچکدام از این دو نبود.
🔶 همان چند دقیقه که صحبت کرد، گره ذهنیام باز شد. ذهنِ پرسشگرش در دریای ذهنِ مرحوم استاد سعید تشکری خیس خورده بود. فارغ از قلمِ توانای شخصی نویسنده، دریافتها و تصویرهای واقعی از زیستِ منافقانهی خانوادگی در دهه شصت را مدیون خاطرات رنگی استاد تشکری از همان سالهای مشهد بود. و این نقطه قوت کار بود که به جای گرفتار شدن در پاسخهای کلیشهای برخی بلندگوهای پرتکرار، از چشمهی خاطرات بیواسطه و عینیِ استاد تشکری سیراب شده بود. رمان «میلیشیا» توسط نشر ستارهها منتشرشده است.
🔸 #به_قلم_اساتید:محمدامین فرج الهی
🆔 @tahlil_shjr