eitaa logo
کانال تحلیلی سیاسی صراط
2.4هزار دنبال‌کننده
651 عکس
439 ویدیو
61 فایل
تحلیل مسائل روز ایران وجهان کانال دوم ( رسانه= صوتی+تصویری) eitaa.com/seraat_tahlil_siyasi دست نوشته های اینجانب👇️ @hamraah_batahlil برای ارسال نظرات و ارتباط مستقیم👇️ @Yasin1y ⚠️ #تبلیغ_و_تبادل_نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻شکاف نسلی و واقعیّت عینی: دهۀ هشتادی‌ها چه هویّتی دارند؟ 🖊 مهدی جمشیدی ۱. از جمله دلایلی که موجب شده برخی از تحلیل‌گران، معتقد به پدیدآمدن «شکاف نسلی» در جامعۀ ایران باشند و به‌طور خاص، «دهۀ هشتادی‌ها» را «دیگریِ ارزش‌های اسلامی و انقلابی» قلمداد کنند، «تعمیم‌دادن» برخی از «نمودهای محدود» و «ظهورهای اقلّی» است. چنانچه جامعه با پیش‌فرض‌های منفی مطالعه شود، «واقعیّت‌های نظم‌ستیز» و «عینیّت‌های نابهنجار»، بیشتر دیده می‌شوند و انسان برای اثبات نظرِ پیشینی خویش، در جستجوی هر شاهد و مؤیّدی برمی‌آید که با آن همخوان است. ازاین‌رو، حتّی واقعیّت‌های «تنگ‌دامنه» و «ناچیز» نیز معیار قضاوت قرار می‌گیرند و برداشتی صورت‌بندی می‌شود که در آن، «اقلّیّت‌های آسیب‌دیده»، نمایانگر وضعِ اکثری در جامعه معرفی می‌شوند. این در حالی است که در همۀ جامعه‌ها، «ریزش‌های حداقلی» و «سقوط‌های موردی» وجود دارد و این‌گونه نیست که همگان، منطبق با هنجارهای رسمی باشند. اگر به «بُرش‌های گزینشی» از نوجوانان و جوانان بسنده نشود و «تصویر کلّی» و «برداشت فراگیر» از آنها شکل بگیرد، مشخص خواهد شد که داوری‌های منفی، بیانگر واقعیّت نیست و این اقلّیّتِ مطلق امّا پُرجلوه، «اکثریّت» نیستند. ۲. اشکال دیگر این تحلیل‌ها، «ظاهربسندگی» است؛ به این معنی که ظواهر خاصی، متضاد با «ایدئولوژیِ انقلابی» انگاشته می‌شوند و آن‌گاه همۀ کسانی‌که چنین ظاهری را برگزیده‌اند، نامؤمن و غیرانقلابی شمرده می‌شوند. این در حالی است که بارها مشاهده کرده‌ایم که نوجوانان و جوانانی با ظواهری که از نظر فرهنگ اسلامی و انقلابی، چندان پسندیده نیستند، خویش را در امتداد تفکّر انقلابی تعریف می‌کنند و سرسختانه، نسبت به ایدئولوژیِ انقلابی، اظهار وفاداری می‌کنند. این امر به آن معنی است که «تفاوت ظاهری»، معیار کاملی بر داوری نیست، بلکه گاه، رهزن و غلط‌انداز است. همچنان‌که همۀ معتقدان به ایدئولوژیِ انقلابی از نظر باطنی، «یکسان» و «در نقطۀ کمال» نیستند، از نظر ظاهری نیز چنین وضعی وجود دارد. این وضع نشان‌دهندۀ وجود «ترکیب‌های متناقض» در زندگی انسان‌ها هستند؛ زندگی انسان، «حالت پیوستاری» دارد و انتخاب‌های انسان در «مراتب مختلف» قرار می‌گیرند. ۳. در امتداد بند پیشین باید افزود که حتّی درجاتی از «انتقاد فرهنگی» و «اعتراض سیاسی» نیز به معنی «مخالفت با ایدئولوژیِ انقلابی» نیست، چنان‌که حتّی اصیل‌ترین و جدّی‌ترین نیروهای انقلابی نیز چنین ناخشنودی‌ها یا ناسازگاری‌هایی دارند و از برخی جهت‌گیری‌ها یا انتخاب‌ها، «انتقاد صریح» می‌کنند و «بیان تند» دارند. در میان نوجوانان و جوانان نیز کسانی هستند که به برخی از لایه‌های حاکمیّت، نقد دارند و زبان به اعتراض و چالش‌گری می‌گشایند، امّا این رفتارها به معنی عبور آنها از ایدئولوژیِ انقلابی و تبدیل‌شدن‌شان به دیگری نیست. شخصیّت بسیاری از آنها، حاصل ترکیبی از همین «حمایت‌ها» و «مخالفت‌ها» است و چنین نیست که «یک‌دستیِ مطلق» بر هویّت آنها حاکم باشد. این در حالی است که برخی تحلیل‌گران اجتماعی، به صرف این‌که کسانی نسبت به یک سیاست و جهت‌گیری مخالفت دارند و فریاد اعتراض برمی‌آورند، آنها را از دامنۀ انقلاب خارج می‌دانند و می‌گویند جامعه از ایدئولوژیِ انقلابی عبور کرده است. ۴. از سوی دیگر، برخی رفتارها و انتخاب‌های نوجوانان و جوانان نیز «مقطعی» و «موسمی» هستند و نباید آنها را «گزینش نهایی» و «نظر تثبیت‌شده» قلمداد کرد. این وضع از غلبۀ «هیجان» و «احساس» برمی‌خیزد؛ چنان‌که با «گذر زمان» و «روشنگری»، گرایش آنها دگرگون می‌شود. ازاین‌رو، نباید این «وضع شناور» و «حالت متغیّر» را اصل و ثابت انگاشت و از آن چرخش‌های فرهنگیِ «پایدار» و «نهایی‌شده» را نتیجه گرفت. این‌چنین تغییرها و نوسان‌هایی در همۀ جامعه‌ها و در میان بسیاری از طبقات اجتماعی وجود دارند و باید از طریق مطالعات طولی، «تداوم» یا «تغییر» وضع را سنجش کرد. پس هر آنچه که امروز هست، به طور ضروری و حتمی، فردا نیست و انتخاب‌های کنونی، به معنی «امتناع تجدیدنظر» نیستند. ذائقۀ فرهنگی، در حال «شدن» و «صیرورت» است و در عین حال، برخی «افت‌وخیزها» و «فرازونشیب‌ها» را تجربه می‌کند. ۵. نقص مهم دیگر، «آرمان‌شهرانگاریِ گذشته» است؛ چنان‌که برخی تحلیل‌گران اجتماعی، «روایت‌های مطلق» از دهۀ شصت دارند و تصوّر می‌کنند که جامعه در آن زمان، «تهی از عیب» و «دورافتادۀ از خطا» بوده و «زاویه» و «فاصله»‌ای در میان نبوده است. مطالعۀ تاریخ فرهنگیِ دهۀ شصت نشان می‌دهد که گذشته، آنچنان هم «طلا» نبوده است، همان‌طور که امروز نیز «مس» نیست. نباید به بهانۀ ناگفتۀ تخریب و ملامتِ امروز، دربارۀ گذشته، «مبالغه» کرد تا در نهایت، جمع‌بندی این شود که گرفتار «شیب نزولی» در عرصۀ هویّت فرهنگی و ارزشی شده‌ایم. eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
باکو ؛ اسرائیلی ترین تهدید پیرامونی ایران ✍علیرضا تقوی نیا 💥مدت ها پس از آن که راهبردهای جمهوری اسلامی در خصوص حضور در مرزهای فلسطین اشغالی باموفقیت به اجرا درآمد، تل آویو نیز تصمیم به موازنه با ایران گرفت تا در پیرامون مرزهای این کشور حضور یابد . 🔻در این خصوص جمهوری باکو ، بهترین گزینه جهت موازنه سازی با ایران بود و تل آویو از طریق برقراری روابط سیاسی ، تجاری و همکاری های نظامی سعی داشت به علیف نزدیک شود. 🔺از سویی الهام علیف نیز با عطف به دیدگاه های پان ترکیستی ، نسبت به استان های آذری نشین ایران ادعاهایی داشت و در همین خصوص اقداماتی تخاصم آمیز نسبت ایران انجام داده و مستعد همراهی با مخالفان جمهوری اسلامی است. 🔽 در نتیجه اسرائیل از طریق دریافت نفت و ارسال کالا ، خدمات و تسلیحات به باکو توانسته در این کشور کوچک جاپایی برای خود بیابد و حتی در مقطعی پهپاد شناسایی را جهت جاسوسی به ایران ارسال نماید که البته منهدم گردید. 📌از سال ۲۰۱۵ حجم واردات سلاح باکو از رژیم صهیونیستی چندین برابر گردید و اثر آن در نبرد سال ۲۰۲۰ قره باغ دیده شد ؛ پس از آن علیف با اعتماد به نفس بیشتری که پشتیبانی ترکیه و اسرائیل به او داده بود، سعی در خط و نشان کشیدن برای ایران و اشغال جنوب ارمنستان و اتصال به نخجوان دارد . 📍در ۲ سال اخیر رفتارهای تنش زا و تحریک آمیز جمهوری باکو و شخص علیف علیه جمهوری اسلامی ایران افزایش یافته که حاکی از برنامه ریزی های ترکیه با اهداف ژئوپلیتیکی و اسرائیل با اهداف امنیتی (درگیر کردن و مشغول ساختن تهران ) در خصوص بهره گیری از ظرفیت های باکوست . 🔸️البته جمهوری اسلامی ایران نیز در خصوص تهدیدات پیرامونی علیه خود منفعل نمانده؛ برای مثال تاکنون یک کشتی اسرائیلی نتوانسته سالم وارد خلیج فارس و دریای عمان شود و اخیرا نیز با اقدامات نظامی و سیاسی ، تهدیدات صهیونیستی و گروهک های وابسته به آنان در اقلیم شمال عراق تا حد زیادی مرتفع گردید . 🔷همچنین ایران در مرزهای شمال غربی خود چند رزمایش گسترده برگزار نموده و به علیف این نکته را تفهیم کرد که حمله به استان سیونیک و بستن مسیر ایران به ارمنستان و گرجستان، بی شک منجر به دخالت نظامی ایران می شود. 🔵 پس از این رزمایش ها ، ترکیه و باکو نیز مبادرت به انجام رزمایش نمودند و علیف بازهم لفاظی هایی علیه ایران انجام داد. ✔️ نگارنده عمیقا باور دارد با توجه به انگیزه های شخصی علیف و آمال پان ترکیستی او و ایضا انگاره هایی که حاکم بر ذهن وی هستند ، اسرائیل به طمع افتاده تا تهدیدی دیگر علیه ایران ایجاد نماید . ⬆️اگرچه پرواضح است که باکو توان و ظرفیت تهدید ایران را ندارد و فاصله پایتختش تا مرزهای ایران تنها ۲۰۰ کیلومتر است و به طرفه العینی جمهوری اسلامی می تواند بر فراز تمام آن سرزمین، منطقه پرواز ممنوع ایجاد کند و در یک روز تمام تاسیساتش را نابود سازد، اما این نکته را نیز باید در نظر گرفت که نگاه تهران به شهروندان آذری ساکن در جمهوری باکو کاملا برادرانه و خیرخواهانه است و هرگونه تنشی میان ۲ کشور به مصلحت راهبردهای کلان تهران نیست. ⬇️اما از اقدامات نابخردانه و منافی حسن همجواری الهام علیف نیز نمی توان به راحتی گذشت و به نظر می رسد مراکز راهبردی ایران باید نقشه راهی برای کنترل وی و تادیب او طراحی نمایند و تصمیمات تنبیه آمیزی در سطوح مختلف متناسب با رفتارهای تخاصم آمیز جمهوری باکو اتخاذ گردد. 🔸️ رژیم صهیونیستی هر چه که محصورتر می گردد بیش از پیش سعی در جبران در پیرامون ایران می نماید و به نظر می رسد باکو یک سرپل مهم برای مقابله با ایران از منظر سران اسرائیل خواهد بود. ☑️سربسته این نکته را نیز باید ذکر کرد که باکو متحدان و عوامل قدرتمندی از لحاظ زبانی در ایران دارد و همین لابی ها تاکنون توانسته اند تا حدی مانع از واکنش های جمهوری اسلامی در پاسخ به رفتارهای الهام علیف شوند. به کانال تخصصی تحلیل و تبیین موضوعات سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇 eitaa.com/seraat_tahlil_siyasi eitaa.com/tahlilisiyasiseraat https://rubika.ir/seraat_tahlil_siyasi/CIGIGFEIICACAEI
درس‌هایی از تحریم ۱ : استفاده از سیاست منافع مشترک ✍سید_حامد_ترابی 1️⃣اعمال تحریم، همواره با محدودیت‌هایی همراه است. 2️⃣هزینه‌ای که اعمال تحریم برای تحریم کننده برجا می‌گذارد یکی از مهم‌ترین محدودیت‌های اعمال تحریم است: مثلا نقش ایران در بازار انرژی در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ و وابستگی کشورهای زیادی از جمله ژاپن، هند، ترکیه به نفت ایران در آن سال‌ها یا وابستگی اروپا به گاز و نفت روسیه در تحریم‌های اخیر غرب علیه روسیه نمونه‌ای از همین محدودیت‌هاست. 3️⃣ برخورد کشور تحریم شده با این نوع تحریم‌ها به ۲ صورت است. یا برخورد فعالانه یا منفعلانه: نمونه ای از برخورد فعالانه را می‌توان در تاکید روسیه بر فروش گاز به روبل و قطع گاز در صورت عدم پیروی کشورها از این سیاست دانست. که باعث افزایش درآمد ارزی روسیه شد. برخورد منفعلانه نیز سیاست ایران در مقابل تحریم‌های نفتی سال ۹۰-۹۲ بود که پیش از اعمال تحریم نفتی با این خیال که نفت تحریم نمی‌شود دست روی دست گذاشت و پیشنهاداتی مانند قطع نفت کشورهای همسو با آمریکا را رد کرد. 💲در مقابل کشور تحریم کننده نیز دائما به سمت ایجاد منافع مشترک با سایر کشورها برای اعمال تحریم می‌رود. مثلا آمریکا در ماجرای تحریم‌های سال ۹۰-۹۲ به دلیل شرایط بازار نمی‌توانست فروش نفت ایران را صفر کند. ایران نیز به سمت اقدامات راهبردی برای افزایش هزینه تحریم نرفت. اما آمریکا با تعریف حساب امانی در کشورهای خریدار نفت ایران، به آنها معافیت داد تا نفت ایران را تنها در مقابل کالاهای مصرفی خود خریداری کنند و مابقی پول نفت را با ارز محلی در حسابی نگه دارند. سیاستی کاملا همسو با منافع کشور خریدار نفت. نفت را بگیرد، در ازای آن تنها به ایران کالا دهد و مابقی پول را نیز نگه دارد. حال در برابر روسیه به دلیل حجم بالای اقتصاد، اقدام فعالانه در زمینه گاز و نفت و...نتوانست این سیاست را اجرا کند اما با تعیین سقف قیمت سعی کرده هزینه تحریم را برای خود کمتر کند. چنانکه مقامات خزانه داری آمریکا می گویند این سقف ابزار چانه زنی کشورهای خریدار نفت روسیه برای کاهش قیمت و کم شدن فشار قیمت بالای انرژی برای کشورهای غربی است. ✅بنابراین ایجاد منافع مشترک با سایر کشورها برای ایجاد فشار بیشتر تحریمی یا کم کردن هزینه تحریم یکی از مشخصه‌های تحریم‌های غرب است. به کانال تخصصی تحلیل و تبیین موضوعات سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇 eitaa.com/seraat_tahlil_siyasi eitaa.com/tahlilisiyasiseraat https://rubika.ir/seraat_tahlil_siyasi/CIGIGFEIICACAEI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ماموریت ویژه استاندار نظامی سیستان و بلوچستان چیست؟! ✔️ آیا دولت رئیسی رویکرد امنیتی را به توسعه جنوب شرق غلبه داده؟! ✍️مهدی جهان تیغی 💥 ایستگاه تحولات سیستان و بلوچستان به تغییر استاندار هم رسید. استاندار جدید، سردار سپاه و یک چهره نظامی است. اما تغییر استاندار سوالات مهم و شاید شبهاتی را مطرح کرده و نیازمند پاسخگویی هست. 1️⃣ آیا تغییر استاندار سیستان و بلوچستان به التهابات اخیر در این استان ربط دارد؟! جواب هم آری است و هم خیر! برخی تغییرات و برکناری‌ها در رده‌های فرماندهی نیروی انتظامی در این استان مستقیما در نتیجه ابعاد التهابات اخیر است ولی تغییر استاندار در نتیجه مستقیم این حوادث نیست بلکه ارتباط غیرمستقیمی به این حوادث دارد. استاندار سابق سیستان و بلوچستان که به عنوان استاندار ویژه به این استان رفته بود، ماموریت اصلی او زمینه سازی یک جهش بزرگ در توسعه این استان در حوزه زیرساخت‌های عمرانی و اقتصادی بود. مدرس خیابانی در مدت حضورش در این خصوص اقدامات مهم و بزرگی را آغاز کرد ولی به علت مشکلات شخصی و خانوادگی دیگر قادر به حضور در این استان نبود. در این میان سطح تهدیدات و تحرکات ضدامنیتی در این استان به صورت محسوسی در ماه‌های اخیر افزایش یافته و طبیعی است که استانداری با تخصص امنیتی بیشتر مورد توجه قرار گیرد. 2️⃣ اما آیا حضور یک سردار سپاه در سیستان و بلوچستان به منزله غلبه مباحث امنیتی در این استان بر توسعه خواهد بود؟! واقعیت این است که اولویت اول و اصلی نظام و دولت در جنوب شرق ایجاد یک ارتقا و تحول بزرگ در حوزه زیرساخت‌ها از جمله توسعه ترانزیت، بندر، راه آهن، صنایع بزرگ‌ مثل پتروشیمی، فولاد و ... است. رسیدن به این اهداف بزرگ که مستقیما زندگی مردم سیستان و بلوچستان را نیز متحول خواهد کرد، نیازمند حساسیت‌های ویژه‌تر به تامین امنیت و آرامش منطقه است. به معنای دیگر حضور یک سردار سپاه در راس استانداری این استان برای تضمین بیشتر رسیدن به هدف گذاری‌های اقتصادی و عمرانی گفته شده در شرایط حساس فعلی است. ضمن اینکه آنچیزی که می‌توان سر بسته اشاره کرد این است که علائم زیادی وجود دارد که بخشی از اقدامات آگاهانه التهاب آفرین در استان اتفاقا برای جلوگیری از ارتقا عمرانی و اقتصادی راهبردی در جنوب شرق صورت می‌گیرد. اگر ضلع خارج نشین دخیل در التهابات سیستان و بلوچستان اساسا از توسعه و در نتیجه کاهش زمینه‌های اقدام علیه امنیت ملی در ایران نگران است، ضلع داخلی نیز از خالی شدن و بی‌اعتبار شدن سبد سیاسی خود از بهانه‌های همچون محرومیت و برچسب زدن ناکارآمدی و تبعیض به مدیریت کشور نگران است. 3️⃣ اما نکته مهمی که شاید برخی از آن خبر نداشته باشند، این است که سردار محمد کرمی، از جایگاهی در سپاه به صندلی استانداری منتقل می‌شود که ارتباط مستقیمی با مسائل اساسی سیستان و بلوچستان دارد. او چندین ماه فرمانده قرارگاه قدس جنوب شرق در زاهدان بوده است. قرارگاه قدس یک قرارگاه ویژه در حوزه محرومیت زدایی، آبادانی، سازندگی، فرهنگی و اجتماعی می‌باشد و سالهاست دارای ارتباطات ویژه و گسترده با نخبگان و عموم مردم بلوچ و علمای اهل سنت منطقه است. جالب است که بدانید حتی کارکرد امنیتی این قرارگاه از طریق خود مردم بلوچ و اهل سنت صورت می‌گیرد و در راستای برقرای امنیت پایدار کاملا مردم پایه عمل می‌کند. صورتبندی جدید این قرارگاه راهبردی در یک دهه گذشته، یادگار سردار شهید شوشتری است که تحلیلگران امنیتی در غرب از او به عنوان معمار شکل دهنده شبکه امنیتی و نظامی کاملا مردم محور جمهوری اسلامی در جنوب شرق یاد می‌کردند. ضمن اینکه سردار کرمی در مدت حضور خود در قرارگاه قدس زاهدان به عنوان چهره‌ای با رویکرد فرهنگی در میان فعالین سیاسی و فرهنگی و نخبگان سیستان و بلوچستان شناخته شده است. 4️⃣ اما استاندار شدن سردار کرمی، یک پیام مخصوص نیز به برخی جریانات معلوم الحال در سیستان و بلوچستان دارد. او از دل همان شورای تامین استان آمده که مدت‌هاست مورد تخریب یک جریان سیاسی حامی اغتشاشات قرار گرفته است. شورای تامین سیستان و بلوچستان در حوادث اخیر این استان با خطاکار داخلی خود برخورد کرد و تصمیمات سخت حتی علیه برخی اعضای خود گرفت و نشان داد نهاد مستحکمی است که فعل و انفعالاتش بر اساس مصالح نظام و منعطف در ایجاد و کسب رضایت از عامه مردم است ولی از هیاهوهای برخی خواص سیاسی تاثیر پذیری ندارد و تغییرات سیاسی دور از منطق مدنظر طرف هیاهو کننده را نمی‌پذیرد و همچنین ضلع تجزیه طلب خارج نشین سهیم در التهابات اخیر نیز به خوبی دریافت که کوچکترین اثری در محاسبات و اقتدار نظام نتوانسته ایجاد کند. به کانال تخصصی تحلیل و تبیین موضوعات سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇 eitaa.com/seraat_tahlil_siyasi eitaa.com/tahlilisiyasiseraat https://rubika.ir/seraat_tahlil_siyasi/CIGIGFEIICACAEI
هدایت شده از صراط (تحلیل_سیاسی)
❗️ ✍یداله یاسینی آقای رئیسی؛ رئیس جمهور محترم،حواستان هست؛ مردم، به عنوان ‎ به شما رای دادند نه سید اغنیا! اون از وضعیت ‎ و ‎، حالا هم وضعیت ‎ و ‎! گران شدن آهن؛عرضه خودرو در بورس و بعد حذف قرعه کشی خودرو یعنی خاموش شدن کور سوی امید محرومان+باز شدن دکون برای دلال بازی؛ نتیجه= ‎ سرسام آور ‎ و انواع ‎ به نفع اغنیا، دلال و خودرو ساز؛ نه فقرا و محرومان!! https://twitter.com/Yyasini1/status/1608296227736616963?t=4uSViKRJa6Ef0-OzH1yryw&s=35 به کانال تخصصی تحلیل و تبیین موضوعات سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇 eitaa.com/seraat_tahlil_siyasi eitaa.com/tahlilisiyasiseraat https://rubika.ir/seraat_tahlil_siyasi/CIGIGFEIICACAEI
بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض سلام و احترام. ان شاءالله از این به بعد، به حول و قوه الهی در خصوص مسائل سیاسی روز، در حد توان، در خدمت عزیزان هستم . لطفاً ضمن حمایت، کانال را به دیگران معرفی نمایید. با تشکر و سپاس فراوان. ✍یداله یاسینی http://eitaa.com/tahlilgar_yasini
مکانیسم قیمت و مسئله عدالت ارزی ✍سید یاسر جبرائیلی 💥منابع عمومی باید به چه کسانی تخصیص داده شده و به چه مصارفی برسد؟ اقتصاد سیاسی نئولیبرال، عادلانه‌ترین روش توزیع منابع را «مکانیسم قیمت» می‌داند و معتقد است در این روش، منابع به بهترین مصرف ممکن نیز خواهد رسید. بر اساس نگرش پیروان این مکتب، منابع محدود عمومی باید به بالا‌ترین قیمت پیشنهادی در بازار واگذار شود و دولت نیز در نحوه مصرف، مداخله‌ای نکند؛ چه، باور این است که دست نامرئی بازار این منابع را به مطلوب‌ترین نقطه ممکن خواهد رساند. 🔻اما نتیجه توزیع منابع عمومی بر اساس مکانیسم قیمت این است که صرفاً ثروتمندان می‌توانند از این منابع محدود بهره ببرند. یعنی در چنین نظام توزیعی، این منابع عمومی، منافع عمومی را تأمین نمی‌کند، بلکه به مصارف اختصاصی می‌رسد و همین «مصرف اختصاصی منابع عمومی» است که در جامعه شکاف طبقاتی ایجاد می‌کند. این همان فرآیندی است که حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) در حدیث معروف «ما رایت نعمه موفوره الا و فی جانب‌ها حق مضیع» از آن به «پایمال شدن حق» یاد می‌کنند. دریافت مشهور از این حدیث این است که هرجا نعمت زیادی هست، نتیجه دزدی و غصب از یک عده است، اما معنای حدیث این نیست. 📍حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای تفسیر دقیقی از این حدیث دارند. ایشان می‌فرمایند معنای حدیث این است که آنجایی که ثروت زیادی هست، خود این ثروت، فرصت بهره‌مندی از امکانات را برای صاحب ثروت ایجاد می‌کند و این فرصت از اکثریت مردم که این ثروت را ندارند، دریغ می‌شود. یعنی وقتی شما منابع عمومی را با مکانیسم قیمت توزیع کنید، تنها ثروتمندان قادر به بهره‌مندی از این منابع خواهند بود و اکثریت مردم از این موهبت محروم خواهند شد؛ به عبارت دیگر، نظام توزیع منابع، به بی‌عدالتی و شکاف طبقاتی دامن خواهد زد. ⬇️ لذا یکی از وظایف حاکمیت در زمینه صیانت از عدالت این است که اجازه ندهد منابع عمومی به شکلی عرضه شود که اکثریت مردم از فرصت بهره مندی از آن محروم شوند، و صرفاً صاحبان ثروت چنین فرصتی را داشته باشند. 🔻ادامه... https://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat/3959
حال سؤال اینجاست که اگر منابع عمومی نباید به مصارف اختصاصی برسد، محل مصرف عادلانه این منابع کجاست؟ اگر مکانیسم قیمت روش مناسبی برای توزیع نیست، روش مطلوب چیست؟ 🔷 رهبر حکیم انقلاب اسلامی قاعده‌ای را که باید بر توزیع منابع عمومی حاکم باشد، به روشنی بیان فرموده‌اند. طبق بیانات ایشان، در نگاه اسلام «تولید ثروت ملی» یک ارزش است، «توزیع عادلانه ثروت ملی» نیز یک ارزش است، منابع و امکانات عمومی باید عادلانه توزیع شود و باید تلاش شود که منابع و امکانات عمومی موجود بیشتر شود تا به همه بیشتر برسد. مراد ایشان از «توزیع عادلانه» نیز، مساوات کمونیستی نیست که نه ممکن است و نه مطلوب، بلکه مراد «برخورداری عمومی» و «بالا رفتن سطح رفاه عمومی جامعه» است. ایشان نتیجه می‌گیرند که اگر منابع عمومی عادلانه توزیع شود، «شکاف طبقاتی پیش نمی‌آید؛ آن شکاف و آن دره‌های طبقاتی دیگر تحقق پیدا نمی‌کند. تفاوت هست، اما آن شکاف طبقاتی دیگر نیست.» استفاده‌ای که می‌توان از این بیانات کرد، این است که منابع عمومی یا باید صرف پیشرفت کشور شود یا اینکه همه مردم باید از این منابع برخوردار شوند. ✔️اگر بخواهیم امتداد این اصل اسلامی را در اقتصاد سیاسی دنبال کرده و برای نمونه تکلیف ارز را به عنوان یکی از منابع عمومی روشن کنیم، باید بگوییم درآمد‌های ارزی یا باید صرف ارتقای الگوی تولید کشور شود (تحصیل فناوری و عوامل تولید) یا صرف واردات کالا‌هایی شود که جزو نیاز‌های اساسی عموم مردم است و الگوی تولید جاری کشور توان پاسخ‌دهی به این نیاز عمومی را ندارد. از این نگاه غلط و مولد شکاف طبقاتی که معتقد است ارز و دیگر منابع عمومی، باید به بالا‌ترین قیمت به صاحبان ثروت فروخته شده و عایدی آن صرف طبقات محروم شود نیز باید به شدت بر حذر بود. چه، درآمدی که از این محل حاصل شده و میان فقرا توزیع می‌شود، به هیچ وجه توان آن را ندارد که خسارات ناشی از شکاف طبقاتی ایجاد شده در نتیجه مصارف لوکس و متمایز ثروتمندان را جبران کند. ✅بنابراین، ارز به عنوان یکی از اجزای منابع عمومی، باید یک امکان و ابزار در اختیار حاکمیت باشد و حاکمیت نیز در یک سطح با هدف «صیانت از عدالت اجتماعی»، اجازه تخصیص آن برای مصارف اختصاصی را ندهد و در سطحی دیگر برای «افزایش رفاه اجتماعی»، مصرف ارز در جهت ارتقای توان تولید ملی یا تأمین نیاز‌های عمومی را مدیریت کند. 👇لازمه تحقق این اهداف، این است: ۱- ارز حاصل از صادرات همه صادرکنندگان، همچون منابع عمومی، در اختیار حاکمیت باشد. ۲-لیستی هوشمند از مصارف مجاز و مصارف غیرمجاز تهیه شده و ارز صرفاً برای مصارف مجاز (مرتبط با ارتقای الگوی تولید ملی یا تأمین نیاز اساسی عمومی) تخصیص داده شود یا اینکه تعرفه‌های بازدارنده چند صددرصدی وضع شود که واردات کالای غیرضرور را از حالت مقرون به صرفه خارج سازد. ۳- از آنجایی که واردات کالا‌های مشابه داخلی در تضاد با سیاست ارتقای الگوی تولید است، به هیچ عنوان برای این کالا‌ها ارز تخصیص داده نشود (در لیست غیرمجاز قرار گیرند). ۴- در مواردی که ارز به پروژه‌های مرتبط با ارتقای الگوی تولید تخصیص داده می‌شود، تکالیف تولیدکننده مشخص شده و انجام این تکالیف رصد شود (بدون داشتن سیاست صنعتی چنین امری محال است). ۵- در مواردی که ارز برای تأمین نیاز‌های عمومی- که الگوی تولید کشور پاسخگوی آن‌ها نیست- تخصیص داده می‌شود، اولا کالای وارد شده باید در سیستم توزیع رهگیری شود تا مصرف‌کننده نهایی به قیمت گزافی که می‌تواند ناشی از انگیزه کسب سود گزاف واردکننده باشد، کالا را مصرف نکند؛ ثانیاً به موازات ایجاد ظرفیت تولید داخل، از سهمیه واردات کاسته شده و نهایتاً این سهمیه حذف شود. به کانال تخصصی تحلیل و تبیین موضوعات سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇 https://t.me/seraat_tahlil_siyasi https://t.me/tahlilsiyasiseraat eitaa.com/seraat_tahlil_siyasi eitaa.com/tahlilisiyasiseraat https://rubika.ir/seraat_tahlil_siyasi/CIGIGFEIICACAEI
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماز ولی امر مسلمین جهان بر پیکر مالک اشتر زمان. http://eitaa.com/tahlilgar_yasini