eitaa logo
🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷
8.9هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
4هزار ویدیو
181 فایل
✅کانال 🇮🇷 تبلیغات 🇮🇷 👇 @tablii 🔸کانال 🇮🇷 خبر 🇮🇷 👇 @khabaarr 🔸کانال 🇮🇷 خبر فوری 🇮🇷 👇 @khabar_foriii 🔸 کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇 @tahzib_akhlagh 🔸کانال 🇮🇷 لطیفه حلال 🇮🇷 👇 @latifehalal 🔸کانال 🇮🇷 کشکول 🇮🇷👇 @kashkooool
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸محبوب ترین اعمال نزد خداوند 🔹آیت الله مصباح یزدی ره کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
🔹سؤال: خواهشمندم بفرمایید چطور می‌توان بهتر با خداوند و ائمۀ اطهار علیهم‌السلام انس گرفت؟ ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: با طاعت خدای تعالی و رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله و ائمه علیهم‌السلام و ترک معصیت در اعتقاد و عمل. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد فروغی: در حدیثی از امام حسن عسکری علیه السلام است که فرمودند: جبرئیل امین هر چه دارد از باغ ما چیده است. از باغ ولایت و وجود اهل بیت علیهم السلام برداشت کرده است. 🌸مِن حدائق الباکوره: 🌸از باغ های بکر و دست نخورده. از آنجا جبرئیل امین ارتزاق کرده و جبرئیل امین شده است. جبرئیل مظهر اسم علیم پروردگار است و مظهر علم الله است، هر آن چه که از کمالات معنوی دارد از باغ وجود اهل بیت برداشت کرده است. همه چیز در خانه وجود اهل بیت علیهم السلام جمع است؛ 🍃بِكُمْ فَتَح اللّهُ و بِكُم يَخْتِم. 🍃خدای متعال با شما باز کرده و با شما ختم می کند. (زیارت جامعه کبیره، شناسنامه اهل بیت است، برای معرفت اهل بیت، باید با زیارت جامعه کبیره مانوس بشویم و از این طریق کسب معرفت کنیم) خداوند، این عالم را با نام شما آغاز کرده و مهر ختمش را هم با نام شما می زند؛ وقتی حجة الله و انسان کامل از عالم برداشته شد، عالم را جمع می کند: 🍃 يَوْمَ نَطْوِي السَّمَاءَ كَطَيِّ السِّجِلِّ لِلْكُتُبِ كَمَا بَدَأْنَا أَوَّلَ خَلْقٍ نُّعِيدُهُ وَعْدًا عَلَيْنَا إِنَّا كُنَّا فَاعِلِينَ 🍃ﺯﻣﺎﻧﻲ (ﺭﺍ ﻳﺎﺩ ﻛﻦ) ﻛﻪ (ﺗﻮﻣﺎﺭ) ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺩﺭ ﻫﻢ ﭘﻴﭽﻴﺪﻥ ﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎ، ﺩﺭ ﻫﻢ ﻣﻲ ﭘﻴﭽﻴﻢ. ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﻛﻪ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺭﺍ ﺁﻏﺎﺯ ﻛﺮﺩﻳﻢ، ﻣﺠﺪﺩﺍً ﺁﻥ ﺭﺍ (ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ) ﺑﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﺭﺳﺎﻧﺪ. (ﺍﻳﻦ ﺭﺍ) ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻗﻄﻊ ﻭﻋﺪﻩ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻳﻢ، ﻭ (ﻭﻓﺎی ﺑﻪ ﺁﻥ،) ﻭﻇﻴﻔﻪ ی ﻣﺎﺳﺖ. (ﺁﺭی،) ﺣﺘﻤﺎً ﺑﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻲ ﺭﺳﺎﻧﻴﻢ.(١٠٤/انبیاء) 🔸همه عرش و فرش و عالم بالا و پایین همه سر سفره اهل بیت علیهم السلام نشسته اند. لذا امام حسن عسکری علیه السلام هم فرمود جبرئیل امین از آن باغهای دست نخورده ما و از آن میوه هایش چیده است، یعنی او هم شاگرد ماست. ✨همه مراتب کمال در وجود ائمه علیهم السلام جمع است و جبرئیل امین هم مظهر یک مرحله از مراحل کمال است که مظهر علم خداست. ملائکه اعم از جبرئیل و میکائیل و اسرافیل هم زیر مجموعه وجود اهل بیتند. ✨پس همه چیز با نام آنها آغاز شده و با نام آنها به پایان می رسد و ما نمیدانیم و نمی فهمیم سر کدامین سفره نشسته ایم؛ سفره‌ای با عظمت. 💠 از این امام بزرگوار امام حسن عسکری (ع) حدیثی است که فرمودند: 🍃اِنَّ الوُصُولَ اِلَي اللهِ عَزَّوَجَلَّ سَفَرٌ لا يُدرَكُ اِلّا بِامتطاءِ اللَّيلِ 🍃 وصال به خداوند عزوجل سفری است که جز با مرکب راهوار شب زنده داری و تهجد به دست نمی آید. 🍃 اصل سفر انسان، سفر توحیدی است و اگر کسی تهجد در لیل نداشته باشد، امکان ندارد به وصال توحید برسد. ✨لذا خداوند به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) هم فرمود: 🍃 وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّكَ عَسَىٰ أَن يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَّحْمُودًا ﻭ ﭘﺎﺳﻲ ﺍﺯ ﺷﺐ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﺯ (ﻭ ﻗﺮﺁﻥ) ﺑﻴﺪﺍﺭ ﺑﺎﺵ؛ ﻛﻪ (ﺍﻳﻦ، ﻋﺒﺎﺩﺕِ) ﺍﺿﺎﻓﻪ ﺍی ﻭﻳﮋﻩ ی ﺗﻮﺳﺖ. ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﻲ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﺪ. (اسراء/آیه ۷۹) 🔹در معنای مقام محمود حرفهایی گفته شده است، اما خلاصه نشانه‌ی عظمت و‌شرافتی است که مخصوص رسول خدا و ائمه اطهار و خواص مومنین است. برای این مقامی که به پیامبر داده می شود، خداوند فرمود باید تهجد در شب داشته باشی، 🔹 اینجا هم امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند این سفر توحید را نمی شود طی کرد مگر اینکه بر مرکب شب زنده داری و تهجد سوار شوی. ‼️ و وای به حال انسانی که شب بر او سوار شود، او به جایی نمی رسد. اول شب مثل مردار می افتی! پس کی می خواهی راه بروی؟ با این وضع، سفرمان به کجا منتهی می شود! وبه کجا می رسد؟ به مقصد می رسیم!؟ امام فرمودند نه، این سفر را باید شبانه سیر کرد. 🌾 پس هر که در خواب ماند، ماند. 🌾 کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد وزیری فرد: نفس، بدن را تدبیر می‌کند، چون بر آن احاطه و سلطه دارد، در نتیجه اگر هرچه را که بدن و جسم می‌خواهد به آن بدهیم، از حیطه و سیطره نفس خارج شده و سرکشی می‌کند. 👇برای‌عضویت‌در کانال، پیوستن‌را بزنید👇
حضرت آیت الله بهجت قدس سره: کاری بر سر خود می‎آوریم که دشمن نمی‎آورد!! 👈 آیا هیچ دشمنی می‎توانست آن بلا را بر سر عمر سعد بیاورد که خودش در یک شب آورد؟! (بطوریکه در زمره شقی‌ترین اشقیای عالم قرار گرفت) 🔹 مؤمنین با این‎همه پیشامدها، برای نجات اهل ایمان به تضرع و ابتهال(به‌زاری دعا کردن) و التجاء(پناه جستن) محتاج هستند. 🤲 چنان‎که در شبانه‎روز به نان احتیاج دارند، به دعا و تضرع نیاز دارند! 👇برای‌عضویت‌در کانال، پیوستن‌را بزنید👇
Sharhe Hadithe Meraj, 1400.08.21.mp3
19.49M
🔸شرح‌حدیث‌معراج (خشوع اشیاء برای عارف خدا) 🔹استاد وطن خواه کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد فیاض بخش: آیا در سلوک الی‌الله، یک نظام دقیق و قابل دفاعِ علمی، عملی، عقلی و نقلی داریم یا خیر؟ گاهی چنین القا می‌شود که سلوک یک امر ذوقی است و هرکس از سر احساس و سلیقه در این باره سخنی گفته است. حال آنکه سلوک مبنای قرآنی دارد و چه‌بسا بتوان گفت که از اوجب واجبات در قرآن کریم، مسئله سیروسلوک است! 🔹مسئله تربیت بر مبنای قرآن و روایات معصومین(ع) همواره در طول تاریخ شیعه مورد توجه علمای اخلاق بوده و هریک سعی کرده‌اند بر این اساس، مبانی سیروسلوک را منقح کنند. در روند تطور مکاتب اخلاقی شیعه تا دوران معاصر، علامه طباطبایی(ره) جایگاه و نقشی ویژه دارند. 🔻در این مختصر قصد داریم به ویژگیهای اصلی مکتب علمی- تربیتی ایشان بپردازیم: ۱. تقید جدی به رعایت ظاهر فرامین شرع مقدس رعایت شرع، نخستین شاخصه‌ای است که در مکاتب اخلاقی قدما مطرح بوده است، به این معنا که مبنای اصلی، رعایت دستورات شرع مقدس اسلام بوده است و همه پرچم‌داران این مکاتب، شاگردان خود را به رعایت سنن رسول خدا(ص) و دستورات الهی ملزم می‌کردند، به دیگر سخن، دستور محوری در این مکاتب عبارت از تقید قاطع و رعایت ظاهر فرامین شرع مقدس اسلام در محرمات و واجبات بوده است، البته باید توجه داشت که با رجوع به مکتب تربیتی علامه، مشخص می‌شود که این مرحله در این مکتب، به منزله مقدمه تلقی می‌شود. ۲. منطبق بودن دستورات و مبانی با قرآن و روایات خصلت اساسی در مکتب تربیتی علامۀ طباطبایی(ره) -همچون سایر بزرگان این طریق- انطباق تمام دستورات و مبانی این مکتب با قرآن و کلمات اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) است؛ یعنی در سلسلۀ بزرگان طریقت از جناب ابن‌فهدحلی گرفته تا جناب سیدبن‌طاووس(رض) و همچنین علامۀ بحرالعلوم(رض)- که هرکدام برای خود، مبانی و دستوراتی اخلاقی داشتند و بیان می‌کردند-، و همچنین در مکتب تربیتی مرحوم ملاحسینقلی همدانی و شاگردان ایشان تا علامۀطباطبایی(ره) و آیت‌الله سعادت‌پرور(ره)، این اصل مسلّم، به چشم می‌خورد که ریشۀ تمام دستورات و مبانی و هر آنچه که در سیروسلوک توحیدی بیان می‌شود، منطبق با کتاب و سنت است. ۳. بی‌نیازی از دیگر مکاتب جامعیت رجوع علامه(ره) به قرآن و روایات، به نحوی است که سبب شده، اندیشه و یا مکتبی اخلاقی شکل گیرد که سالک را از مراجعه به دیگر کتب و علمای اخلاق، تا حدودی بی‌نیاز کند. توضیح آنکه، نمی‌توان دستاوردهای علمای سلف را نادیده گرفت و در این سلسله، تمام اساتید به آموزه‌های علمای اخلاق اعم از علامه طباطبایی(ره) و... اهتمام دارند، اما تفاوت مکتب یا اندیشه اخلاقی علامه طباطبایی(ره) در انسجام و جامعیت آن است و در یک نگاه کلان می‌تواند مبانی اصلی قرآنی و روایی سلوک به سوی قله توحید را در اختیار سالک قرار دهد. ۴. نظم دستورات سلوکی ویژگی بعد که در مکتب تربیتی علامه به روشنی به چشم می‌آید، نظم سلوکی است که در نظم دستورات جلوه‌گر است؛ این نظم موجّه را می‌توان هم با برهان‌های عقلی اثبات کرد، و هم با برهان‌های نقلی که در قرآن و روایات اهل‌بیت(ع) آمده است. این نظم و انسجام ریشه در مبانی منجسمی دارد که وجهه نظر کلی مکتب را شکل داده‌است. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 بعد از اتفاقات قبر راحت می شویم؟ 🔸استاد عالی کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸گدایی خالصانه 🔹آیت الله مصباح یزدی ره کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: خدا کند از رضای این خانواده (اهل بیت علیهم‌السلام) که رضای خدا است، خارج نشویم. اگر رضای دیگران را بخواهیم پشیمان خواهیم شد و معلوم نیست که بتوانیم تدارک(جبران) کنیم. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
المیزان از زبان علامه.mp3
3.69M
🔸تفسیر المیزان 🔹 علامه طباطبایی رحمت‌الله‌علیه کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹کتاب وجود 🔸آیت الله جعفری‌تهرانی ره کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
najafi 1401.01.05.m4a
45.08M
🔹پرسش و پاسخ معارفی 🔸استاد نجفی کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
پرسش و پاسخ اعتقادی002.mp3
2.33M
🔴 پرسش و پاسخ از حضرت آیت اللَّه‏ خوشوقت ره ❓ ما در قبال و در چیست ❓ است یعنی چه ❓ در زمانِ ماه شعبان مدخلیت دارد ❓آیا ع و را میدانند ❓آیا دیگران زمان ظهور را میدانند ❓آیا امکان دارد امام زمان ع برای کسی که انجام دهد کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
Darse eshgh 24-8-1400@ostadayoobi.MP3
14.78M
🔹 علامه طباطبایی متفکر بزرگ جهان اسلام 🔸استاد ایوبی کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸پول آرامش نمیاره، قرآن میگه زندگیش سخت میشه کسی که.... 🔹استاد عالی کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 انسان ساختمان پروردگار هستش... 🔹شیخ حسین انصاریان کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
آیا بین عقل و فطرت تقابل است؟.pdf
437.1K
🔸 آیا بین عقل و فطرت تقابل است؟ کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🌺 ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی ایران مبارکباد کانال 🇮🇷 خبر 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/942604288C782cc792b1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 من اراده‌ام ضعیفه؛ چیکار کنم؟ 🔹استاد پناهیان کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد علیپور: حالا در خانه، یک مشکلی پیش آمد، عامل مشکل چه کسی است؟ اگر بگوییم [و فرض کنیم عامل مشکل] خانم است، خب عاطفه خانم ایجاب می‌کند که اینگونه رفتار کند. 🍃 قرآن می‌فرماید این آقاست که باید ببیند چطور کند و همه این‌ها را در نظر داشته باشد. 🔺 لذا می‌بینید که این مرد است که به زن می‌رود. برای اینکه یک ادعایی است که من این خانه را مدیریت می‌کنم. حال که رفتی خانه فلانی و گفتی که بیا عیال من شو! اگر قبول کرد، شما دیگر تعهد دادید که من این خانه را اداره خواهم کرد. و ! ❗️نمی‌توانی بگویی نمیدانستم اینجوری می‌شود. من نمی‌دانستم که مادرش، خاله‌اش، فلانی و فلانی اینجوری می‌کنند! نمی‌دانستم که همسایه هم می‌آید دخالت می‌کند! بالأخره ببین مشکل مدیریت خودت ازکجا است؟ چه بدانی چه ندانی، بالأخره تو مسئول هستی. 👈 «الرِّ‌جَالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّسَاءِ» چیزی نیست که مثلاً یک بزنم و بترسد و حتی مادرش هم از ترس نتواند چیزی بگوید. طوری به سرش داد می‌کشم که برای همیشه [مسئله حل شود]، این که نشد مدیریت! این که اداره زندگی نشد! 🔵 اداره زندگی این است که جایگاه حق را در هر قسمت، تشخیص دهیم، پیچ و مهره‌های حق را در خودش تنظیم کنیم؛ لذا اگر کسی بخواهد بدهد، لااقل باید با کلیاتی از علم مدیریت داشته باشد. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد عابدینی: به تعبیری می‌توانیم بگوییم یک دوران ظهور *«اسم الظاهر»* داریم که در دورانی بوده است که حضرات معصومین (علیهم السلام) حضور داشتند. یک دورانی، دوران سلطه *«اسم الباطن»* است، دوران غیبت است که حجّت ظاهر نیست، باطن است، اما عقول مردم به مرتبه ای از رشد رسیده که ارتباط و رابطه برقرار می‌شود و حجّت تمام می‌شود. یک دورانی داریم که دوره *«اسم جامع ظاهر و باطن»* است که دوران ظهور است که هم مرتبه اسم ظاهر به اوج سلطه و سیطره اش می‌رسد و هم مرتبه اسم الباطن به اوج سلطه و سیطره اش می رسد. این سه دوره را می‌توانیم در مورد حقیقت ظهور به دوران های مختلف *رشد بشریت* تسرّی دهیم.  🔻 *دوران غیبت دوران رشد بشریت است*. مثلا از رسول گرامی اسلام(ص) [1] و همچنین از امیرالمومنین(ع) [2] و امام باقر (ع) و امام صادق(ع)، روایت داریم که می‌فرمایند: «چقدر مشتاق دیدار آن کسانی هستیم که در دورانی زندگی می‌کنند که *«آمَنُوا بِسَوَادٍ عَلَى بَيَاضٍ»* [3]، به یک نوشته هایی ایمان می‌آورند. در آن دوره عقول بشریت به مرتبه ای از رشد رسیده است که باعث می‌شود خدای سبحان مطابق آن رشد با آن ها برخورد کند. قبل از آن عقول بشریت به آن رشد نرسیده بود، لذا حجّت باید بین مردم حضور فیزیکی هم ‌داشت. در دوران غیبت مردم یقین و باور به امام و میثاق پیدا می‌کنند، بدون اینکه امام از جهت ظاهری و مکانی حضور داشته باشد. فعّال بودن و نقش امام را در هستی می‌بینند بدون اینکه با چشم فیزیکی دیده باشند. یعنی عقول به مرتبه ای از رشد می‌رسند که این رشد [باطنی در] ادراک ارتباط با امام را پیدا می‌کند. 🔻مثل دورانی که یک کودکی به دنیا می‌آید، رشد می‌کند، دوران تمییز، دوران بلوغ و دوران اَشُدّ را می گذراند (دوران اَشُدّ: «إِذا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَربَعينَ سَنَةً» -احقاف١۵-). دوران اشدّ گاهی ۳۰ سالگی و گاهی ۴۰ سالگی است، در دوران تاریخ وجودی عالَم هم همین نسبت دارد تکرار می‌شود. یعنی دوران کودکی بشریت، دوران تمییز بشریت، و دوران بلوغ و دوران اَشُدّ بشریت. می‌توانیم بگوییم که تمام دورانی که از انبیاء، از ابتدای آدم (ع) تا جریان خاتم (ص) محقّق شده است، تا مرتبه بلوغ بشریت آمده است. [سپس] از دوران خاتم(ص) تا دوران ظهور، دوران اشدّ بشریت است. دوران ظهور دوران اشدّ است. ولی مرتبه سابق دوران اشدّ، دوران غیبت می‌شود. 🔻پس دوران بلوغ بشریت، دوران بعثت پیغمبر(ص) می‌شود که این دوران برای اوحدی آن کمال نهایی محقق شد. اما دورانی که همه بشریت به اوج با تمام مراتب تشکیکی اش برسند، دوران ظهور است. در دوران ظهور بشریت بتمامه به اوج می‌رسند. پس دورانی که از بعثت تا ظهور طیّ می‌شود، مراتب بین بلوغ تا اشُدّیت است. دوران غیبت آخرین مرتبه نزدیک اشُدّیت است. لذا دوران غیبت، اوج مرتبه کمالی است که می‌خواهد بعدش آن ظهور جامع که بین «اسم باطن و ظاهر» است محقّق شود. دقت کنید که ببینیم کجای منظومه اهداف و اغراض خلقت قرار گرفتیم و نقشمان چه می‌تواند باشد. 🔻همان طور که انسان در نظام نفسش «جسمانیةُ الحدوث و روحانیةُ البقاء» است، در تمام کمالات نفسش همین طور است. هر کمالی از مرتبه جسم آغاز می‌شود تا به مرتبه کمالش که تجرّدی [روحانی] است، می‌رسد. لذا همه انسانها و بشریت از مرتبه جسم شروع می‌کنند و به مرتبه کمال می‌رسند. سیر بشریت هم همین طور است. 🔻در دوران پس از بلوغ تا به غیبت برسد، دوران ابتدایی بشر که أنس با بدن دارد هنوز هست. أنس با بدن از مراتب اول خلقت بشر آغاز می‌شود. سلطه بدن از دوران اوّلی برقرار است. [در دوره غیبت از سلطه اسم الظاهر و غلبه احکام ظاهری بدن، بسوی سلطه اسم الباطن و غلبه احکام باطنی روح، رشد بشریت محقق می‌شود]. تمام دوران حضرات(ع)، سیر به دوران غیبت و ظهور بوده است. حتّی طبق برخی روایات، اگر حتی حضرت به حاکمیت هم می‌رسیدند و مثلاً امام جواد(ع) و امام هادی(ع) و امام عسگری(ع) به حاکمیت می‌رسیدند، لزوم غیبت سر جایش باقی بود. این طور نیست که چون حاکمیت نبود، غیبت محقّق شد. بله، طول کشیدن غیبت از نقص بشریت در انجام تکلیفشان هست. طول کشیدن غیبت عقابی است. اما اصل غیبت، عقابی نیست. 🔻حقیقت غیبت وقت ظهور محقّق می‌شود. ظهور که محقّق شد، معلوم می‌شود که غیبت چه کاری با بشریت داشته است. مظهریت «اسم الباطن» که می‌خواهد محقّق بشود، کی آشکار می‌شود و با ما چه خواهد کرد؟ دورانی که اسم جامع محقّق شود، بعد معلوم بشود که انسان ها به چه مرتبه ای از رشد رسیدند که ظهور اسم جامع برایشان امکان پذیر می‌شود. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸اگر نگاهمون به خدا مثبت باشه..... 🔹استاد عالی کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸عنایت حضرت معصومه علیها السلام به زائران پاکستانی که در شب سرد زمستانی پشت درب مانده بودند! 🔹 استاد رفیعی کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536