eitaa logo
ندای تهذیب فارس
214 دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
1.5هزار ویدیو
868 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ندای تهذیب
✅سوره مبارکه ، صفحه 488، آیات 45 تا 51 🗓1400/03/12 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
هدایت شده از ندای تهذیب
488.mp3
498.8K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه‌‌ ‌ 488 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»» شماره 30🌷 👇👇👇 👈 غیبت 👉 ◀️ حربه خطرناک ناجوانمردان یکی دیگر از بزرگترین و خطرناکترین و در عین حال شایعترین انحرافات زبان، «غیبت» است. «غیبت» عبارت است از ذکر نقاط ضعف و معایب پنهانی دیگران که اگر بشنوند ناراحت شوند، خواه این نقاط مربوط به جنبه های دینی، اخلاقی، روحی و اجتماعی باشد؛ یا مربوط به جهات جسمی، اعم از قیافه و اعضای بدن و نیروهای جسمی و طرز حرکات و رفتار، یا مربوط به متعلقان انسان اعم از زن و فرزند و یا لباس و خانه او و امثال آن. مهمترین انگیزه های غیبت چند چیز است: 1- کینه توزی و انتقام: زیرا برای خاموش کردن شعله های کینه و انتقام که در درون سینه بعضی از افراد زبانه می کشد راهی آسانتر و ساده تر از غیبت و تضییع آبرو و حیثیت شخص مورد نظر یافت نمی شود. 2- حسد: شخص حسود چون همیشه طالب زوال نعمت محسود است، هنگامی که دسترسی به مقصود خود پیدا نمی کند برای جبران آن سعی می کند، بوسیله غیبت و ذکر نقاط ضعف محسود، از حیثیت و اعتبار او بکاهد و آتش حسد خود را از این راه تسکین بخشد. 3- تبرئه کردن خود از گناهی که مرتکب شده است: یعنی از طریق ذکر معایب دیگران می خواهد عمل خود را ساده و یا موجه جلوه دهد. 4- استهزاء و سخریه: البته استهزاء و سخریه دیگران خود انگیزه های گوناگونی دارد که پس از ریشه دواندن عوامل آن در وجود انسان یکی از طرق تحقق بخشیدن به این هدف را همان غیبت می بیند. 5- تفریح و سرگرمی: بسیاری هستند که بدون اینکه هیچ یک از انگیزه های بالا را داشته باشند، صرفاً به منظور سرگرمی و تفریح، یا گرم کردن مجالس و محافل، به ذکر نقاط ضعف و عیوب دیگران می پردازند زیرا کمتر گناهی در نظر مردم به شیرینی غیبت می باشد. این را هم باید توجه داشت که مردم نه تنها از سرگرمی و تفریح لذت می برند بلکه از خنداندن و وادار ساختن دیگران به تفریح نیز لذت می برند. 6- تحریک غریزه کنجکاوی: این غریزه که یکی از نیرومندترین غرایز انسان است، او را دعوت می کند که دیگران را- با اصرار- وادار به غیبت و فاش ساختن نقاط ضعف افراد مختلف بنماید و شاید شیرینی غیبت در ذائقه عده ای از مردم نیز از اشباع غلط همین غریزه سرچشمه می گیرد؛ این عده از اطلاع بر اسرار و عیوب دیگران و تجسس و کنجکاوی درباره آنها لذت می برند و لذا با ولع و حرص هرچه تمامتر دیگران را وادار به غیبت می کنند. البته توجه به این عوامل می تواند در راه درمان غیبت و شناسایی مصادیق آن به ما کمک مؤثری کند. این را نیز باید حتماً توجه داشت که در بسیاری از موارد این عوامل بصورت ساده و طبیعی در وجود انسان خودنمایی نمی کند زیرا وجدان و شخصیت ذهنی او اجازه خودنمایی به آنها نمی دهد، لذا قیافه آن را دگرگون ساخته و در لباس دلسوزی یا نهی از منکر و یا درس عبرت به دیگران دادن، مرتکب غیبت مردم می شود و پیش خود چنین می پندارد که عمل مقدسی انجام داده در حالی که انگیزه اصلی یکی از همان عوامل بالاست که روح انسان برای فریب وجدان و فرار از فشار و عذاب آن، قیافه اصلی آن را تغییر داده و بعکس نشان داده است این نوع آلودگی به غیبت، از سایر انواع آن خطرناکتر و درمان آن نیز مشکلتر است. ادامه دارد... ✅ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»» شماره 31🌷 👇👇👇 👈 غیبت 👉 ◀️ خطرات غیبت اکنون به ذکر اهمیت این گناه از نظر قرآن و اخبار رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه اهل بیت علیهم السلام سپس به تجزیه و تحلیل مفاسد فردی و اجتماعی آن می پردازیم. در منابع اصلی اسلام علیرغم اهمیت ندادن بسیاری از مردم به این مسأله حیاتی، اهمیت فوق العاده ای به آن داده شده است، در قرآن مجید وروایات، شدیدترین تعبیرها درباره غیبت دیده می شود که از میان آنها ده مورد زیر را انتخاب کرده ایم، و شاید همین ده قسمت برای پی بردن و اهمیت این گناه از نظر اسلام کافی باشد: 1- غیبت از نظر قرآن مجید قرآن مجید غیبت را یک عمل غیر انسانی شمرده است و آن را همچون خوردن گوشت برادر میت خود معرفی نموده است، بدیهی است «آدم خواری» آنهم به این صورت، زننده ترین عملی است که ممکن است از کسی سر بزند و این تعبیر منحصراً درباره این گناه وارد شده است. البته علت این تشبیه روشن است زیرا از نظر اسلام حیثیت و آبروی برادر مسلمان همچون خون او محترم می باشد، چنانکه در حدیث نبوی وارد شده: «کُلُّ الْمُسْلِمِ عَلَی الْمُسْلِمِ حَرامٌ: دَمُهُ وَمالُهُ وَعِرْضُهُ»(فیض کاشانی، محجّه البیضاء 5/ 251) همه چیزِ مسلمان بر مسلمان حرام است: خونش و مالش و آبرویش. و جای شک نیست که غیبت از حیثیت برادر مسلمان می کاهد و آبروی او را بر باد می دهد. قابل توجه اینکه در قرآن مجید نخست نهی از «سوء ظن» و سپس «تجسس» و بعد از آن نهی از «غیبت» شده است، آنجا که می فرماید: (یا ا یُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیراً مِنَ الظَّنِّ انَّ بَعْضَ الظَّنِّ اثْمٌ وَلا تَجَسَّسُوا وَلا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً ایُحِبُّ احَدُکُمْ انْ یَأْکُلَ لَحْمَ اخِیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ انَّ اللَّهَ تَوّابٌ رَحِیمٌ)(سوره حجرات( 49) آیه 12) ای کسانی که ایمان آورده اید! از بسیاری از گمانها بپرهیزید، چرا که بعضی از گمانها گناه است، و هرگز (در کار دیگران) تجسس نکنید، و هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند، آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد! (به یقین) همه شما از این امر کراهت دارید؛ تقوای الهی پیشه کنید که خداوند توبه پذیر و مهربان است. و شاید این تعبیر برای این باشد که انسان، نخست دچار سوء ظن می شود، سوء ظن او را وادار به تجسس می کند و تجسس منتهی به اطلاع بر عیوب پنهانی افراد می شود و آن نیز سرچشمه غیبت خواهد بود. 2- غیبت با ایمان سازگار نیست همانطور که در حدیث «براء» وارد شده: خَطَبَنا رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم حَتَّی اسْتَمَعَ الْعَوائِقُ فِی بُیُوتِها فَقالَ: «یا مَعْشَرَ مَنْ آمَنَ بِلِسانِهِ وَلَمْ یُؤْمِنْ بِقَلْبِهِ لا تَغْتابُوا الْمُسْلِمِینَ وَلا تَتَّبِعُوا عَوْراتِهِمْ فَانَّهُ مَنْ تَتَبَّعَ عَوْرَهَ اخِیهِ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَتَهُ وَمَنْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَتَهُ یَفْضَحُهُ وَلَوْ فِی جَوْفِ بَیْتِهِ»(فیض کاشانی، محجّه البیضاء 5/ 252) براء می گوید: پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم برای ما سخنرانی کرد و آنقدر بلند سخن گفت که دختران در خانه ها هم شنیدند، او فرمود: ای گروهی که به زبان ایمان آورده ولی با دل نه! غیبت مسلمانان نکنید و از امور پنهانی آنها جستجو نکنید، زیرا کسی که در امور پنهانی برادران مذهبی خود کنجکاوی کندخداوند امور پنهانی او را آشکار می سازد و در دل خانه اش رسوایش می سازد. نکته عدم سازش غیبت با روح ایمان شاید این باشد که نخستین نشانه ایمان، رعایت حق مؤمن است که با غیبت منافات دارد. 3- غیبت در ردیف اشاعه فحشا است امام صادق علیه السلام فرمود: «مَنْ قالَ فِی مُؤْمِنٍ ما رَأَتْهُ عَیْناهُ وَسَمِعَتْهُ اذُناهُ فَهُوَ مِنَ الَّذِینَ قالَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ: انَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ انْ تَشِیعَ الْفاحِشَهُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ الِیمٌ»(مجلسی، بحار الانوار 75/ 240) کسی که درباره مؤمنی آنچه را دیده و شنیده، بگوید، جزء کسانی است که خدا درباره آنها فرموده است: کسانی که دوست دارند زشتیها در میان مردم با ایمان شیوع یابد عذاب دردناکی برای آنان است. نکته این موضوع نیز روشن است، برای اینکه ذکر عیوب پنهانی مردم با توجه به اینکه این عیوب در بسیاری از اوقات از سنخ عیوب دینی است سبب جرأت و جسارت دیگران بر گناه و معصیت شده و در نتیجه باعث اشاعه فحشا خواهد بود. ادامه دارد... ✅ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنران: حجت الاسلام محمدرضا رنجبر موضوع: نقش و تأثیر خطا اگر انسان دکمه ی پیراهن خود را از ابتدا اشتباه ببندد تا انتها همین اشتباه تکرار خواهد شد و انسان ها عمدتا در انتها خواهند فهمید که اشتباه کرده اند. این مثال دلیل روشنی بر اعمال انسان در دنیا است که اگر اشتباه باشد در انتها متوجه می شوند و دیگر راه بازگشتی نیست. بنا بر آیات قرآن هدایت انسان فقط و فقط از راه عمل به دستورات قرآن امکان پذیر است . ✅ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
13.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅تیزر ثبت نام دوره تربیت مربی حفظ قرآن کریم (سال تحصیلی 1400)
هدایت شده از ندای تهذیب
✅سوره مبارکه ، صفحه 489، آیات 1 تا 10 🗓1400/03/13 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
489.mp3
392K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه‌‌ ‌ 489 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 انتخاب امیر ایجاد امنیت وظیفه توست ، در کلام امیرالمومنین (علیه السلام) 📜 نامه ۵۳ نهج‌البلاغه ۴ ارتباط مستقیم با مردم به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
🍂سلسله مباحث: پنجره اول: شماره ۱۸ —————————— ◀️ هنگام انتخابات چگونه رفتار کنیم؟▶️ 3⃣ دعوت به حق و حقیقت را یک اصل بدانیم از جمله اموری که باید در زمره بایسته های رفتاری ما روحانیان قرار گیرد، حق طلبی و حقیقت گرایی است. با توجه باینکه دین اسلام دین حق بوده و خداوند راه حق را مشخص ساخته و مسیر دستیابی به آن را نیز ارائه کرده است، واز مردم نیز جز این دین را نمی پذیرد، مردم به صورت عام، و فعالان سیاسی بصورت خاص، باید در راستای حق گرایی و حق طلبی حرکت کنند و از گفتن سخن حق پرھیز نکنند؛ هرچند موجبات سختی و زحمت را در پی داشته باشد. در این میان روحانیت شیعه به عنوان عالمان دینی که درک مناسبی از دین و آموزمهای حق گرایانه آن داشته و از راههای دستیابی به آن آگاهی دارند، اولویت و برجستگی خاصی در قرار گرفتن ذیل این ملاک دارند. از سوی دیگر، اصولا فعالیت سیاسی در فضای شفاف صورت نمی پذیرد و معمولا در فضای غبارآلودی صورت میگیرد که حق و باطل به صورت عیان، هویدا نیستند. به صورت خاص، انتخابات، معمولا در بستر و فضای مناقشه های اجتماعی و ستیزه جویی های سیاسی واقع می شود و تبلیغات پر رنگ و لعاب، قدرت انتخاب سالم را از مردم عادی میگیرد. هیچگاه افراد غیر صالح و گروههای باطل، خود را به صورت واقعی خویش عرضه نمی کنند، بلکه با نشاندن غبار بر فضای سیاسی، لباس میش برتن میکنند و ادعای حقانیت و مظلومیت می نمایند. بنابراین شناخت حق از باطل در چنین محیطی بسیار دشوار خواهد بود؛ ازاین رو بر گروه ها و متفکران بصیر، به خصوص ما روحانیان، لازم است با روشن کردن فضای سیاسی و زدودن غبار ستیزه و تعصبات حزبی و صنفی، ملاکها و معیارهای حق و باطل را به مردم شناسانده و در سایه آن، بهترین افراد را جهت تصدی امور کشور و جامعه به مردم توصیه کنند. بسیاری از افراد، گروه ها و جناح های سیاسی ممکن است از دوستان و وابستگان ما باشند و در عین شایستگی، صلاحیت ورود به مناصب سیاسی را نداشته باشند. برعکس، ممکن است افرادی دارای شایستگی بوده، اما در ذیل جناح رقیب قرار داشته یا از صنف و گروه منتسب به ما نباشد. در این مواقع ما طلاب و روحانیان باید بر اساس حق و حقیقت، و به دور از تعصب های قومی، صنفی و حزبی، مانند پدری مهربان و هدایتگری دلسوز، فرد یا گروهی را به مردم معرفی کنیم که واجد ملاک های مطلوب بوده و از نفاق، ریا و دنیامداری دور هستند. چنین افرادی را که شایسته تصدی مقام و منصب هستند، پشتیبانی و حمایت کنیم. ادامه دارد... 💠 با هشتگ و دیگر مباحث مرتبط با طلبگی را مشاهده فرمایید (مهم) ♾♾♾♾♾♾ ✅ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
(آشنایی با اصول و عوامل تحکیم خانواده) شماره 3 👈 از کشش، تا تنش 👉 از مظاهر رحمت و حکمت الهی، به ودیعت نهادن میل و جذبه در زن و مرد، نسبت به یکدیگر است. این جذب کردن و جذب شدن، شیرازه این نهاد را مستحکم می سازد و افراد پراکنده را به صورت مجموعه در می آورد. در ازدواج نیز، شکل خاصی از این جذب و انجذاب میان دو جنس مخالف وجود دارد که در نتیجه آن، وقتی رابطه زناشویی و ازدواج پدید می آید، آن دو روح تشنه و مضطرب و ناآرام، به ثبات و سکون و آرامش می رسند. زوجیت عمومی که در همه پدیده ها وجود دارد و عامل حرکت، نشو و نما و بقا و تزاید و رشد است، در قرآن کریم نیز مورد اشاره است: (وَخَلَقْنَاكُمْ أَزْوَاجًا)،(آیه 8 سوره نبأ) ما شما را جفت جفت آفریدیم. در جای دیگر به نکته آرامش و سکون و مودت میان دو همسر اشاره شده است که از نشانه های قدرت و حکمت پروردگار است: وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً (آیه 21 سوره روم) از نشانه های خداست اینکه برای شما از خودتان جفتها و همسرانی آفرید، تا در کنار آنها آرامش یابید و میان شما دوستی و رحمت قرار داد. هسته اولیه این کانون مودت، انس و رحمت و آرامش، زن و مرد است و آنچه این آثار را به بار می آورد، انگیزه و هدف از ازدواج است. دختر و پسری که تصمیم می گیرند برای پی نهادن یک زندگی مشترک، دست در دست هم و دل در گرو عشق یکدیگر بگذارند، باید خرد ورزی، آینده نگری، حیات عقلانی، مسؤولیت پذیری، تعاون و همدلی را از یاد نبرند، که اینها عوامل قوام و استحکام بنای خانواده است. گر چه به لطف خدا، پس از ازدواج و تحقق علقه همسری، میان زوجین مودت و رحمت ایجاد می شود و دو انسان غریبه و ناآشنا، چنان به یکدیگر دلبسته و وابسته می شوند که گویا سالیان دراز، با هم بوده و زیسته اند، ولی عوامل تفرقه آور و جدائی آفرین هم بسیار است و شیطان و اخلاق شیطانی انسان، گاهی آتش افروزی می کند و آرامش را از خانه و خانواده می گیرد و آن کشش اولیه، به تنش و رویارویی و تخاصم و تفرقه می انجامد. اگر هشیاری، متانت و تدبیر نباشد، همین کانون محبت و گرمی، به کانون بحران و مرکز فتنه و پایگاه نزاع و کشمکش تبدیل می شود و آفات و پیامدهای آن، چه بر تداوم زندگی مشترک، چه بر انسانی بودن رابطه زوجین و چه بر اخلاق و روح فرزندان خانواده، آثار تلخ و سوء بسیاری بر جای می گذارد که به این آسانی هم زدوده نمی شود. وقتی شیطان، جای پایی برای خود در این کانون رافت و همدلی باز کرد، زوجین به جای آنکه مکمل وجود هم و سایه امن و آرام یکدیگر و پناه هم باشند، از هم تنافر و گریز پیدا می کنند. بر اساس همین حساسیت و به لحاظ زمینه های بحران در این کانون، باید به نهاد خانواده به چشمی دیگر نگریست و زندگی مشترک را بر پایه های عقل و شرع بنا نهاد، تا این نهاد، دیرپا و مستحکم شکل بگیرد و دوام یابد و شادابی و نشاط و امید، رنگ زیبای این نهاد مقدس گردد. ✅ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9