eitaa logo
ندای تهذیب فارس
214 دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
1.5هزار ویدیو
868 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
vasiyyateh emam sadegh be ebne jondab-28.mp3
5.15M
🎙آیت الله (ره) 🔰پندهای امام صادق علیه‌السلام به ره‌جویان صادق 🔹جلسه بیست و هشتم: سفارش های عیسی بن مریم(علیه السلام) به حواریون (2) 🗓18 آذر 1377 📱به بپیوندید: https://eitaa.com/tahzibfars
💠 خواب غفلت و شکست 🔹 امام علی علیه‌السّلام: مَن نامَ عَن نُصرَةِ وَلِیِّهِ اِنتَبَهَ بِوَطأَةِ عَدُوِّه؛ 🔸 کسی که به وقت یاری ولی(و رهبرش) در خواب (غفلت) باشد، با لگد‌مالی دشمنش بیدار می‌شود. 🖇 غررالحکم و دررالکلم، ش ۱۰۱۸، ص ۶۳۰ 📱به بپیوندید: https://eitaa.com/tahzibfars
🔰 «اینجا خانه عشق است» 📚 «اینجا خانه عشق است» که به تازگی از سوی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام منتشر شده. 🔹 ۷۲ تجربه ارزشمند را برای جذب نسل جدید به پیش‌روی دغدغه‌مندان این عرصه قرار می‌دهد. ⬅️ جذب و به مسجد، دغدغه بسیاری از فعالان فرهنگی و تربیتی است؛ که در این کتاب راهکارهایی برای این کار معرفی شده است. https://hawzahnews.com/xc9XR 📱به بپیوندید: https://eitaa.com/tahzibfars
🔰اخلاق و روحیه انقلابی 🔻آقایانی که دستی در کار ارشاد و مسائل فرهنگی و مانند اینها دارند به این نکته توجّه کنند که امروز مهم‌ترین وظیفه‌ی ما تقویت این روحیّه در جوانها و در نسل جوان است. 🔹ما اگر طرف‌دار اخلاقیم، باید همین را در اینها تقویت کنیم. اخلاق را هم به برکت روحیّه‌ی دینی و انقلابی میشود در جوانها تأمین کرد؛ اخلاقِ بدون دین، اخلاقِ بدون تقوا، اخلاقِ بدون روحیّه‌ی انقلابی و حرکت جهادی و میل به جهاد در راه خدا، نه پدید می‌آید و نه منعقد میشود، اگر هم منعقد بشود عمقی ندارد. 🔹ما باید امروز تلاشمان را مصروف تربیت دینی و جوانها بکنیم و این جریان عظیم نیروی انقلاب را هم که در بین جوانها خوشبختانه هست، تقویت بکنیم؛ بهشان امید بدهیم، بهشان پشتیبانی بدهیم و تقویت بکنیم این جریان را. 🎙امام خامنه‌ای در دیدار مسئولان و فعالان فرهنگی استان‌های یزد و همدان ۱۳۹۶/۰۵/۳۰ 📱به بپیوندید: https://eitaa.com/tahzibfars
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳ استاد حمیدرضا احمدی وفا 🌸 سوره مبارکه احزاب يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا ﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ! ﺑﻪ ﺭﺍﺳﺘﻲ ﻣﺎ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺷﺎﻫﺪ [ ﺑﺮ ﺍﻣﺖ ]ﻭ ﻣﮋﺩﻩ ﺭﺳﺎﻥ ﻭ ﺑﻴﻢ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ .(٤٥) 🔺ادامه انس با قرآن بعد از رمضان @tahzibfars
💠 امام صادق علیه السلام: 🔹 إِذَا اتَّهَمَ الْمُؤْمِنُ أَخَاهُ انْمَاثَ الْإِيمَانُ مِنْ قَلْبِهِ كَمَا يَنْمَاثُ الْمِلْحُ فِي الْمَاءِ. 🔸 هرگاه مؤمن به برادر [دينى] خود تهمت بزند، ايمان در قلب او از ميان مى‏رود، همچنان كه نمك در آب، ذوب مى‏شود. 🖇 كافى(ط-الاسلامیه) ج 2، ص 361 📱به بپیوندید: https://eitaa.com/tahzibfars
⁉️ چهار مطالبه ای که حکومت باید به مردم بدهد 📜 در نامه‌ی امیرالمؤمنین علیه‌السّلام به مالک اشتر در مجموع چهار نکته‌ی اصلی از مالک اشتر خواسته شده است که؛ 🛡یکی آن منطقه‌ای است که در اختیار او گذاشته شده است. با عوامل ضدّامنیت - هم امنیت داخلی و هم امنیت خارجی- باید برخورد شود؛ چه دشمن داخلی امنیت را از بین می‌برد و دشمن خارجی هم امنیت را از بین می‌برد. استقرار امنیت و مقابله با عوامل ناامنی - چه داخلی و چه خارجی - یکی از نکاتی است که از مالک اشتر خواسته شده است. ⚖️ دومی، عدالت اجتماعی و اقتصادی است. 🔅سومی، تربیت معنوی و اخلاقی مردم است. میگوید مردم را از لحاظ اخلاقی و معنوی باید تربیت کنی. از نظر اسلام، حکومتها نسبت به تربیت معنوی مردم بیتفاوت نیستند که بگویند خود مردم میدانند و هر کار که میخواهند بکنند، بکنند. همچنان‌که پدر در یک خانواده نسبت به تربیت فرزندان خود بیتفاوت نیست که بگوید مثلاً هر کار خواستند بکنند، بکنند. پدر و مادر مسؤولیتهایی دارند که باید انجام دهند. حکومت هم در جامعه در زمینه‌ی اخلاق و معنویت مردم و رشد فضیلتهای اخلاقی در آنها مسؤولیتهایی دارد. 💠 چهارمی هم رفاه و آبادی زندگی آنهاست. البته مسأله‌ی علم و ترویج علم و تحقیق و اینها هم در داخل رفاه و تربیتهای اخلاقی و معنوی است. رفاه اجتماعی هم بدون علم و تربیت هیچ وقت به وجود نیامده است. 📌 این چهار چیز از جمله‌ی چیزهایی است که باید به عنوان مطالبات حقیقی مردم به آنها بدهد. یکی از پیامها این است که مردم بدانند از حکومت چه باید بخواهند؛ حقِ‌ّ حقیقی و مطالبه‌ی واقعی آنها از حکومت چیست. 🗓 بیانات در دیدار مسئولان سازمان صدا و سیما؛ ۱۳۸۱/۱۱/۱۵ 📱به بپیوندید: https://eitaa.com/tahzibfars
⭕️ توجه به عزت نفس طلاب ⚠️ اساتید و مدرسان آگاه، از هر حرکتی که به طبع بی‌نیازی طلبه آسیب رساند، اجتناب می‌کنند. ⬅️ آیت‌الله عمید زنجانی به این خصوصیت در حضرت امام قدس‌سره اشاره می‌کنند: 👈 امام دوست‌ داشت طلاب عفیف باشند و عزت‌نفس داشته باشند. گاه اتفاق می‌افتاد بعضی از طلاب می آمدند و اظهار احتیاج می‌کردند که امام با آن‌ها برخورد ملاطفت آمیزی نداشتند. البته این به آن معنا نبود که کمک نکنند. بارها خودم به واسطه‌ی نامه و یادداشت خدمتشان عرض می‌کردم که فلانی مقداری احتیاج دارد، امام با آغوش باز عنایت می‌کردند؛ ولی اگر شخصی خودش می‌آمد و اظهار می‌کرد خوششان نمی‌آمد. بارها اتفاق می‌افتاد بعضی ها که اخلاق امام را نمی‌دانستند، می‌آمدند و اظهار نیاز می‌کردند و امام با دستشان رد می‌کردند و می‌فهماندند که این کار درستی نیست. مخصوصاً اگر جایی بود که یکی دو نفر هم ناظر بودند، امام دوست داشتند که همه‌ی طلاب نسبت ‌به مسائل دنیا عزت‌نفس داشته باشند و آن حالت توکل و عزت‌نفس خودشان را حفظ کنند. 📚 برشی از کتاب نقش تربیتی اساتید در مدارس علمیه، ص ۱۰۴ 📱به بپیوندید: https://eitaa.com/tahzibfars
🏴 اگر جرأت میکردند قبر مطهر پیغمبر را هم ویران میکردند... امام خامنه‌ای: ▪️تلخی دیگری که [در حادثه‌ی تخریب قبر صحابی جلیل‌القدر، حجربن‌عدی] وجود دارد، این است که در میان مجموعه‌ی مسلمانان و امت اسلامی کسانی پیدا شوند که با افکار پلید و متحجر و عقب‌مانده و خرافی خود، تجلیل از بزرگان و برجستگان و چهره‌های نورانی صدر اسلام را شرک بدانند، کفر بدانند؛ واقعاً این مصیبتی است. ▪️اینها همان کسانی هستند که گذشتگانشان قبور ائمه (علیهم‌السّلام) را در بقیع ویران کردند. ▪️آن روز که در دنیای اسلام، از شبه‌قاره‌ی هند گرفته تا آفریقا، علیه اینها قیام کردند، اگر اینها جرأت میکردند، قبر مطهر پیغمبر را هم ویران میکردند، با خاک یکسان میکردند. ▪️ببینید چه فکر باطلی، چه روحیه‌ی پلیدی، چه انسانهای بداندیشی، احترام به بزرگان را اینجوری بخواهند نقض کنند و هتک کنند و این را جزو وظائف دینی بشمرند! ۱۳۹۲/۰۲/۱۶ 🗓 ٨ شوال، سالگرد تخریب قبرستان بقیع 📱به بپیوندید: https://eitaa.com/tahzibfars
🔰 این چه نوع تعریف از اخلاق است که بگوییم فلان شخص، عارف و مُهذّب است اما برای او مهمّ نباشد که پرچمِ اسلام شکست بخورد یا پیروز شود؟! این نوع اخلاق، همان اخلاقِ یونان است! 👌اخلاقِ انبیاء اخلاقِ تولّی و تبرّی است. 💠 آیت‌الله میرباقری: «اگر می‌خواهیم نظام اخلاقی اسلام را تنظیم کنیم، بالاتر از همه‌چیز باید «عبودیت و مسکنت» را بنویسیم و در ذیل آن، «تولّی و تبرّی» را قرار دهیم. طریقِ قُرب، تولّی و تبرّی است؛ همچنان‌که در زیارت عاشورا آمده است: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَتَقَرَّبُ إِلَيْكَ فِي هَذَا الْيَوْمِ وَ فِي مَوْقِفِي هَذَا وَ أَيَّامِ حَيَاتِي بِالْبَرَاءَةِ مِنْهُمْ وَ اللَّعْنَةِ عَلَيْهِمْ وَ بِالْمُوَالاةِ لِنَبِيِّكَ وَ آلِ نَبِيِّكَ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمُ السَّلَام‏». «تخلّقِ کامل» یعنی «تبرّی کامل و تولّی کامل». کسی که از دشمنان تاریخی سیّدالشُّهدا(ع) تبرّی ندارد، چگونه می‌تواند بگوید من یک انسان اخلاقی هستم؟‌ انسانی که نسبت‌به پرچم اسلام حسّاسیت ندارد، چطور می‌تواند بگوید من متخلّق هستم؟ این چه نوع تعریف از اخلاق است که بگوییم فلان شخص، عارف و مُهذّب است اما برای او مهمّ نباشد که پرچمِ اسلام شکست بخورد یا پیروز شود؟ این نوع اخلاق، همان اخلاقِ یونان است! اخلاقِ انبیاء اخلاقِ تولّی و تبرّی است. تبرّی و تولّی به این معنا، یکی از فروع دین نیست، بلکه‌ جزو اصول دین و از ارکان توحید است.» 📚منبع: کتاب / در آستانۀ نشر 📱به بپیوندید. https://eitaa.com/tahzibfars
vasiyyateh emam sadegh be ebne jondab-29.mp3
5.24M
🎙آیت الله (ره) 🔰پندهای امام صادق علیه‌السلام به ره‌جویان صادق 🔹جلسه بیست و نهم: اخلاق سالکان (1) 🗓28 بهمن 1377 📱به بپیوندید: https://eitaa.com/tahzibfars