eitaa logo
معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان
718 دنبال‌کننده
12.4هزار عکس
7هزار ویدیو
725 فایل
جهت ارتباط با معاون تهذیب @Amomen313 جهت ارتباط در مورد فعالیتها و شبهات قرآنی @ghadirmohyi جهت ارتباط با ادمین محتوایی کانال @boreshha_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5834556885130282951.mp3
3.34M
💠 رشد با نماز اول وقت 🍀 استاد حجت الاسلام والمسلمین پناهیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کتاب آفات الطلاب (4) یک: نداشتن انگیزه الهی ؛ قسمت دوم پس علمایی که به علم خود عمل نکنند، قطعاً رفتار و کردار و گفتار آن‌ها مطابق با اسلام نخواهد بود و چون مطابق نباشد به‌ناچار کردار آن‌ها زشت و ناپسند خواهد شد به‌طوری‌که امام حسن عسکری علیه‌السلام آن‌ها را از سپاه یزید بدتر می‌داند و می‌فرماید: «عُلَماءُ السُّوءِ أَضَرُّ عَلَى ضُعَفَاءِ شِيعَتِنَا مِنْ جَيْشِ يَزِيدَ عَلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع وَ أَصْحَابِهِ فَإِنَّهُمْ يَسْلُبُونَهُمُ الْأَرْوَاحَ وَ الْأَمْوَالَ وَ هَؤُلَاءِ عُلَمَاءُ السَّوْءِ ... يُدْخِلُونَ الشَّكَّ وَ الشُّبْهَةَ عَلَى ضُعَفَاءِ شِيعَتِنَا فَيُضِلُّونَهُمْ ». «ضرر و زیان علمای بد برای شیعیان ناتوان و آسیب‌پذیر ما بیشتر است از زیان سپاه یزید، برای حسین‌بن‌علی علیهماالسلام و یاران او. زیرا آن‌ها جان و مال ایشان را گرفتند و این علمای بدکردار در دل شیعیان ناتوان ما شک و شبهه می‌اندازند و گمراه‌شان می‌کنند». پس طبق فرمایش امام حسن عسکری علیه‌السلام طلابی که به علم خود عمل نکنند ضررشان برای مردم بیشتر از است برای امام حسین علیه‌السلام. زیرا که مردم دین و اسلام را از می‌شناسند و اگر طلاب و روحانیون خود به مقید نباشند، این عمل باعث سستی ایمان مردم خواهد شد و در حدیثی امیرمؤمنان علی علیه‌السلام فرمودند: « لَا زَلَّةَ أَشَدُّ مِنْ زَلَّةِ عَالِم‏ زِلَّةُ العالِمِ تُفسِدُ عَوالِمَ» هیچ لغزشی بدتر از لغزش عالم نیست، ،جهانیان را تباه می‌کند. ؛ صفحه 12-13. .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مرحوم شهید مطهری در میدان مبارزه‌ ی با فعال بود؛ حقیقتاً هم این میدان بود؛ اما شهید مطهری چرا موفق شد؟ چرا این اثر عمیق و گسترده را از جهت ایجابی و سلبی در جامعه‌ ی فکری ما گذاشت؟ چون برای آماده ‌سازی خود، کرده بود؛ بعد هم برای خرج کردنِ این ذخیره‌ ی علمی، به هیچ‌ وجه سستی و کوتاهی نکرده بود. مرحوم مطهری آرام نداشت؛ مرتب مشغول ، تنظیم یادداشت، مرتب کردن سخنرانی هایی که خود او انجام داده بود، به ‌دست آوردن شوائب گوناگون و نوبه ‌نو در زمینه‌های فکر و اندیشه‌ی مذهبی و دینی، و پاسخگویی به انحرافات بود. در این مرد اصلاً تنبلی وجود نداشت؛ لذا با آن و کار آمدىِ عملی توانست اثر بگذارد. امروز ما حقیقتاً سفره‌ی انعام هستیم - در این هیچ تردیدی نیست - و فضای فکری جامعه هم چنان مرهون فکر او در زمینه‌ های گوناگون، چه در زمینه ‌های فلسفی، چه در زمینه‌ های اجتماعىِ دینی، و چه در زمینه ‌های سیاسىِ دینی است. ما امروز به ایشان احتیاج داریم؛ ولی آن هم باز کافی نیست....اگر مورد و قرار بگیرد، انبوهی از معارف را به ذهن و دل هر خواننده سرازیر می کند؛ اینها و است. ۱۳۸۴/۰۲/۱۱ بیانات‌ در دیدار جمعی از روحانیون استان کرمان‌ 4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رضايت قلبي به يك كار و آرزوي مشاركت در آن، انسان را در ثواب يا عقاب آن سهيم مي كند،اگر چه از زمان و مكان آن فاصله داشته باشد/نهج،خ 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️ دولت روحانی به‌دلیل کسری هنگفت بودجه به چاپ بی‌رویه پول روی آورده است 🔻عبدالناصر همتی در کانال خود نوشت: قصد نداشتم تا پایان دولت دوازدهم نقدی بر سیاست‌های اقتصادی دولت مستقر داشته باشم. ولی نگرانی از تأثیر عمیق برخی بی‌عملی‌ها که احتمالا بدلیل عدم وجود انگیزه کافی و وجود برخی ناهماهنگی هادر تیم اقتصادی فعلی حادث شده و تبعات ناگوار آن بر معیشت مردم و آینده اقتصاد کشور، ناگزیرم نکاتی را تذکر بدهم. این نکات را البته پیش از این به نوعی بصورت خصوصی به دولتمردان مستقر تذکر داده‌ام اما بدلیل عدم مشاهده تغییر در رویه تصمیمات اقتصادی، بصورت عمومی آنها را منتشر می‌کنم شاید مؤثر افتد و گره ای از زندگی مردم بگشاید: 1️⃣ روند انتشار پول پرقدرت در ۴ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ بسیار نگران کننده است و اگر سریعا تغییر نکند تبعات بزرگی خواهد داشت. دلیل این رشد، عمدتاً استقراض بی‌رویه دولت از بانک مرکزی در قالب تنخواه هایی است که چشم‌اندازی برای تسویه آن ها وجود ندارد. در اواخر سال ۱۳۹۹ نیز تأکید کردم که منابع بودجه ۱۴۰۰ غیر واقعی است و کسری زیادی دارد و تأمین افزایش حدود ۱۰۰ درصدی هزینه‌های بودجه ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل امکان پذیر نیست. اما چرا مجلس ودولت در خصوص کنترل هزینه های بودجه اقدام نکردند، بحث جداگانه‌ای است. 2️⃣ مشخص بود که در بخش هزینه ها رشد بی سابقه آن قابل تأمین نیست و در سمت منابع بودجه نیز نمی شود بر صادرات نفت خام و میعانات و درآمدهای ارزی ناشی از آن حداقل در ۴ ماه ابتدایی حتی با وجود گشایش در مذاکرات حساب کرد. 3️⃣ بر اقتصاددانان مسجل بود که باید فروش اوراق بدهی از سوی دولت بعنوان تنها راه تامین مالی غیرتورمی کسری بودجه در ۴ ماه ابتدایی جدی گرفته شده و بایستی حداقل ماهانه بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان اوراق در ۴ ماه اول فروخته میشد و البته اقدامات و واگذاری‌های دیگر هم در دستور کار قرار می‌گرفت. اما متاسفانه همانند سال ۱۳۹۹ باز این مهم در ماه‌های ابتدایی سال بدلیل تعلل جدی گرفته نشد و در طی ۴ ماه صرفا ۴۹۶۰ میلیارد تومان اوراق بدهی فروخته شده است. همین رقم در همین تاریخ در سال گذشته که من انتقاد می‌کردم که کم فروخته شده حدود ۱۰ برابر رقم فعلی و برابر ۴۲۶۱۵ میلیارد تومان بود. بدیهی است که اگر پرداخت ماهانه از محل فروش اوراق به خزانه انجام نگیرد، فشار بر بانک مرکزی و انتشار پول پرقدرت قطعی خواهد آمد و شوربختانه همینطور هم شده است. من از ذکر اعداد محرمانه در این گزارش عاجزم ولی لازم است نسبت به این رویه سریعاً تجدید نظر شود . 4️⃣ نکته مهم دیگر افزایش بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت بین المللی کالاهای اساسی مختلف، خصوصاً نهاده‌های کشاورزی، به دلیل تأثیر ادامه‌دار شیوع جهانی ویروس کرونا و افزایش نیاز به ارز برای تامین منابع لازم برای خرید این نهاده‌ها است. به عبارت دیگر ۸ میلیارد دلار منابع تعیین شده در بودجه ۱۴۰۰ برای تأمین کالاهای اساسی و دارو کفاف میزان ارزی را که برای واردات ضروری است، نمیدهد و علاوه بر فساد ارز ترجیحی، سبب ایجاد کمبود کالا در کشور خواهد شد. 5️⃣ واقعیت فوق بدین معنا است که اگر هرچه زودتر موضوع تأمین ارز ۴۲۰۰ برای کالاهای اساسی تعیین تکلیف نشود تا این بخش از کالاهای بسیار ضروری کشور و مردم از طریق منابع صادرات غیرنفتی و با نرخ بازار ثانویه ارز تأمین گردد،بروز کمبود در کشور گریزناپذیر است. خصوصا که مطالعات معتبر نشان میدهند که علیرغم تأثیرات مثبت اولیه آن،به تدریج بخش عمده رانت ناشی از این ارز ترجیحی در طول زنجیره واردات، تولید و توزیع جذب شده و به مصرف‌کننده نهایی اصابت نکرده است. 6️⃣ از دیگر سو وجود بلاتکلیفی و تعلل در تصمیم‌گیری بین دو دولت ۱۲و۱۳چه در چشم‌انداز مذاکرات و چه در نحوه تأمین بودجه ریالی وارزی مورد نیاز کشور درحال دمیدن بر تنور افزایش خلق نقدینگی است که معیشت مردم را با چالش جدی مواجه خواهد کرد. 7️⃣ در پایان ضمن درخواست عاجزانه از سیاست‌گذاران اقتصادی برای انجام اقدامات ضروری فوق برای عدم ایجاد مشکل در زندگی و معیشت مردم در ماه‌های آتی، تذکر می‌دهم که فارغ از اینکه دولت تغییر خواهد کرد،نباید اجازه داد که ریشه اتحاد دولت-ملت در حوزه اقتصاد گسسته شود و مطمئن هستم که با تغییر حکمرانی اقتصادی ،سیاست‌ها و نیز جهت‌گیری درست، رشد سریع اقتصاد ایران در سال‌های آتی امکان‌پذیر است.
🔰 دکتر غریب‌آبادی، عضو تیم مذاکره‌کننده درگفتگو با khamenei.ir 👈🏻 هفت اقدام ضدتوافق آمریکا در مذاکرات اخیر 🔻 آمریکاییها در مذاکرات اخیر حاضر نشدند از موضع عنادآمیز خود کوتاه بیایند. مصادیق مختلفی در اینباره قابل بررسی است: ۱.کل تفاهم را به پذیرش بندی درخصوص انجام گفتگوهای آتی درمورد مسائل منطقه‌ای گره زدند. ۲. حاضر به لغو دستور اجرایی تحریم تسلیحات نشدند که کاملاً با قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام در تناقض آشکار است. ۳.حاضر به برداشتن تحریم‌های ترامپ علیه بیش از ۵۰۰ نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی و لغو قانون تحریمی کاتسا نشدند. ۴.حاضر به ارائه تضمین در مورد عدم تکرار رفتارهای مشابه دولت قبل در قبال تفاهم هسته‌ای نشدند؛ حتی حاضر نشدند دوره زمانی معقولی را برای تداوم کار شرکت‌هایی که با ایران وارد تجارت می‌شوند، درنظر بگیرند. ۵.حاضر به بحث درباره خسارات وارده به ایران در اثر خروج غیرقانونی از تفاهم هسته‌ای نشدند. ۶.درباره فعالیت‌ها و تعهدات هسته‌ای زیاده‌خواهی‌هایی را مطرح کردند که حتی فراتر از برجام است. ۷.نپذیرفتند که ابتدا آن‌ها باید تمامی تعهدات را انجام بدهند و پس از راستی‌آزمایی، ایران به اجرای تعهداتش بپردازد. 🔍 ادامه را بخوانید: https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=48358
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎 مقام امیرالمؤمنین علیه‌السلام 🌿 امام خمینی‌: «حضرت امیر مسئله غدیر را ایجاد کرده‌است.... غدیر برای ایشان ارزش ندارد، آن که ارزش دارد خود حضرت است که دنبال آن ارزش، غدیر آمده است.»
⭕️ اعمال روز عید غدیر 💠 صدقه دادن، صلوات فرستادن و غسل کردن از جمله اعمال این روزه
🔰 رهبر انقلاب: حادثه‌ی غدیر جزو حوادث تردید‌ناپذیر است، حالا در جزئیاتش بعضی سعی کردند تردیدهایی ایجاد کنند، لکن اصل این واقعه که رسول مکرم (صلّی ‌الله ‌علیه‌ و آله ‌و سلّم) در این حادثه امیرالمؤمنین را با این عنوان «مَن کُنتُ مَولَاهُ فَهَذَا عَلیٌّ مَولَاه» معرفی کرد، در این هیچ تردید نیست. ۱۴۰۰/۵/۶ 🏷
⭐️ در روز غدير چه گذشت؟ 🔻رهبرانقلاب: قضیه غدیر، در سفر حجةالوداع پیامبر اکرم در غدیر خم اتفاق افتاد. از کاروان بزرگ مسلمانان که در این سفر با پیامبر حج گزارده بودند، بعضی جلو رفته بودند. پیامبر پیکهایی را فرستاد تا آنها را به عقب برگردانند و ایستاد تا آنهایی که عقب مانده‌اند، برسند. اجتماع عظیمی در آن‌جا تشکیل شد. 🔹بعضی گفته‌اند نود هزار، بعضی گفته‌اند صدهزار و بعضی هم گفته‌اند صدوبیست هزار نفر در آن اجتماع حضور داشتند. در آن هوای گرم، مردم ساکن جزیرةالعرب - که بسیاری از آنها هم اهل بیابانها و روستاها بودند و به گرما عادت داشتند - طاقت نمی‌آوردند روی زمین داغ بایستند. لذا عباهایشان را زیر پاهایشان میگذاشتند تا طاقت بیاورند و بایستند. 🔹در چنین شرایطی، پیامبر اکرم از جای برخاست، امیرالمؤمنین علیه‌الصلاةوالسلام را از زمین بلند کرد و جلوِ چشم خلایق نگه داشت و فرمود: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه». پیامبر در این‌جا مسأله ولایت - یعنی حاکمیت اسلامی - را به طور رسمی و صریح مطرح میکند و امیرالمؤمنین را به عنوان شخص، معین و مطرح مینماید. 🔺بنابراین، این روز، اولاً روز است؛ ثانیاً روز ولایت امیرالمؤمنین علیه‌الصلاةوالسلام است.۱۳۷۹/۰۱/۰۶ 🌹 عيد غدير
استاد زمانی فرد.mp3
6.3M
️⃣ 🔰 سلسله گفتارهایی پیرامون عیدالله الاکبر"عید سعید غدیر خم" 🎤 حجت الاسلام والمسلمین مدرس دروس خارج حوزه علمیه خراسان
استاد فرزانه.mp3
9.18M
6️⃣ 🔰 سلسله گفتارهایی پیرامون عیدالله الاکبر"عید سعید غدیر خم" 🎤 حجت الاسلام و المسلمین دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان
آیت الله عاملی.mp3
7.97M
7️⃣ 🔰 سلسله گفتارهایی پیرامون عیدالله الاکبر"عید سعید غدیر خم" 🎤 حضرت آیت الله عاملی مدیر حوزه علمیه خراسان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 5️⃣ 🔰 جرعه ای از غدیر (خاطرات دلدادگی شهدا به امیرالمومنین علیه السلام) 🔴شهید گمنام 🎤 حجه الاسلام والمسلمین بابائی
شهید گمنام.mp3
1.76M
5️⃣ 🔰 جرعه ای از غدیر (خاطرات دلدادگی شهدا به امیرالمومنین علیه السلام) 🔴شهید گمنام 🎤 حجه الاسلام والمسلمین بابائی
13890904_3231_128k.mp3
7.86M
🔹 گزیده‌ی بیانات مقام معظم رهبری ۱۳۸۹/۹/۴
CQACAgQAAxkDAAE4aeRhAWiBzfSmXvaFzMGm2TtRd2wWdgAC0AkAAhQdCFDh99qq-Rk_WiAE.mp3
6.17M
🎙 بشنوید | غدیر روز ولایت دو امام؛ یادداشت تحلیلی علیرضا پناهیان در مورد واقعه غدیر
شهید مطهری ✅چرا دستور پیامبر(ص) درباره خلافت علی(ع) اجرا نشد؟ این سؤال برای هرکسی به وجود می‌آید که چطور شد با آن همه تأکیدات و اصرارهایی که پیغمبر اکرم در زمینه خلافت علی علیه السلام کرد در عین حال این موضوع به مرحله اجرا در نیامد؟ از زمان غدیر تا وفات رسول اکرم در حدود دوماه و نیم فاصله شد، چطور شد که مسلمانان وصیت پیغمبر اکرم را درباره علی علیه السلام نادیده گرفتند؟ 🔹نظریه اول‏: یکی اینکه بگوییم مسلمین یکمرتبه همه نسبت به اسلام و پیغمبر متمرد و طاغی شدند، روی تعصبات قومی و عربی؛ به این مسئله‌ که رسید همه آنها یکمرتبه از اسلام رو برگرداندند. این یک جور توجیه و تفسیر است ولی وقایع بعد این جور نشان نمی‌دهد که مسلمین یکمرتبه از اسلام و از پیغمبر به طور کلی روبرگردانده باشند. 🔹نظریه دوم‏:فرض دوم این است که بگوییم مسلمین نخواستند نسبت به اسلام متمرد شوند ولی نسبت به این یک دستور پیغمبر جنبه تمرد به خودشان گرفتند؛ این یک دستور به علل و جهات خاصی مثلاً کینه‌‏هایی که از ناحیه پدرکشتگی‏‌ها با علی علیه السلام داشتند یا نمی‌خواستند که نبوت و خلافت در یک خاندان قرار داشته باشد، تحملش برایشان مشکل بود. یا آنکه آن حالت عدم تساهل و سخت‏گیری و صلابت و انعطاف‏‌ناپذیری علی علیه السلام خودش عاملی است و می‌گفتند اگر او روی کار بیاید ملاحظه احدی را نمی‌کند، چون تاریخ زندگی علی نشان داده بود. 🔸نظریه صحیح: مسلمین در این مسئله‌ اغفال شدند؛ یعنی عده‌ای متمرد شدند، آن عده زیرک متمرد، عامه مسلمین را در این مسئله‌ اغفال کردند. 🔹آیه‌ای است که درباره نصب امیرالمؤمنین به خلافت نازل شد؛ آیه این است: "الْیوْمَ یئِسَ الَّذینَ کفَروا مِنْ دینِکمْ‏ (یک جمله) فَلا تَخْشَوْهُمْ‏ (جمله دوم) وَ اخْشَوْنِ‏ (جمله سوم) الْیوْمَ اکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ اتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکمُ الْاسْلامَ دیناً". 🔹امروز کافران از دین شما مأیوس گشتند؛ناامیدند که از راه کفر، از خارج حوزه اسلام به اسلام حمله کنند، فهمیدند که دیگر اسلام را نمی‌شود از بیرون کوبید. دیگر از کافران بیم نداشته باشید و نگران نباشید. جمله بعد خیلی عجیب است: اما از من بترسید. معنایش این می‌شود که از ناحیه من نگران باشید. آنچه که کمال این دین به آن است در این روز من به شما عنایت کردم؛ آن چیزی که نعمت خودم را به آن وسیله به پایان رساندم، امروز به پایان رساندم. امروز من دین اسلام را برای شما به عنوان یک دین می‏‌پسندم؛ یا آن اسلامی که ما در نظر داشتیم، اسلام کامل و تمام، این است که امروز ما به شما عنایت [کردیم.] این دستور [یعنی نصب علی(ع)به امامت] به اعتبار اینکه یک جزء از اجزاء دین و یک دستور از دستورهای دین است پس نعمت ناتمام بود، تمام شد. باز این دستور به اعتبار اینکه اگر نبود همه دستورهای دیگر ناکامل بود، کمال همه آنها به این است. 🔹حال می‏‌پردازیم به آن جمله‌ای که در قسمت پیشین بود: "از من نگران باشید". یعنی چه از ناحیه من؟ از ناحیه مشیت من. چطور از ناحیه مشیت من؟ من به شما گفته‌ام که‏ من هرگز نعمتی را از مردمی سلب نمی‌کنم مگر اینکه آن مردم خودشان عوض شده و تغییر کرده باشند، پس ای مسلمین! بعد از این هر چشم‏ زخمی که به شما بخورد از داخل خود شما خورده است و هر آسیبی که به جامعه اسلامی برسد از داخل جامعه اسلامی می‌رسد نه از بیرون. بیرون به کمک داخل استفاده می‌کند. این یک اصل اساسی است: دنیای اسلام هر آسیبی که دیده است و می‌بیند تا عصر ما، از داخل خودش است. نگویید از بیرون هم دشمن دارد. من هم قبول دارم که از بیرون دشمن دارد ولی دشمن بیرون از بیرون نمی‌تواند کار بکند، دشمن بیرون هم از داخل کار می‌کند. این است معنی‏ «وَ اخْشَوْنِ» از من بترسید؛ از من بترسید به اینکه اخلاق و روح و معنویات و ملکات و اعمال شما عوض بشود و من به حکم سنتی که دارم که اگر مردمی از قابلیت و صلاحیت افتادند نعمت را از آنها سلب می‌کنم این نعمت را از شما خواهم گرفت. 🔹جامعه اسلامی را خطر از داخل خود تهدید می‌کند، از ناحیه یک اقلیت منافق زیرک و یک اکثریت جاهل ساده‌‏دل ولی متعبد. آن زیرکها اگر این جاهلها نباشند کاری نمی‌توانند بکنند؛ آن جاهلها هم اگر این زیرکها نباشند کسی آنها را به راه کج نمی‌برد. حال شما از اینجا می‌توانید بفهمید که چطور شد جامعه اسلامی از ناحیه یک اقلیت منافق متمرد و یک اکثریت ساده‌‏دل ولی مؤمن و باایمان به این روز افتاد یعنی اینها سبب شدند که این تأکیدها و اصرارهایی که پیغمبر اکرم کرد در عمل بی‌نتیجه بماند، یعنی آن عده منافق مردم را از راه منحرف کردند بدون آنکه خود مردم بفهمند که از راه منحرف شده‌اند. (این نوشتار، تلخیص می باشد. برای مطالعه بیشتر به متن اصلی مراجعه شود.) 📚 پانزده گفتار، صفحه 60