#تقویم_شیعه
📅 امروز دوشنبه
☀️ 25 مرداد ماه 1400 شمسی
🌙 07 محرم 1443 قمری
❄️ 16 آگوست 2021 میلادی
☀️ #شمسی
➕ عمليات كوچك عاشوراي 3 در مهران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامي (1364ش)
➕ انتخاب دوباره حضرت آيت اللَّه "سيدعلي خامنه ای" به رياست جمهوري ايران (1364 ش)
➕ رحلت آيت اللَّه "سيد عبدالاعلي موسوي سبزواری" زعيم حوزه علميه نجف (1372 ش)
➕ روز خانواده و تکریم بازنشستگان
🌙 #قمری
➕ ممنوعيت استفاده از نهر فرات براي كاروان امام حسين(ع) به دستور عمر بن سعد (61ق)
➕ نامه عبیدالله بن زیاد به عمر بن سعد مبنی بر سختگیری بر امام حسین (ع)
➕ مبعوث شدن حضرت موسى (ع)
➕ نبرد سرنوشت ساز هواداران بنی عباس با سپاهیان اموی ( 132ق)
❄️ #میلادی
➕ اوجگيري شورش سياهان "لس آنجلس" در اعتراض به تبعيض نژادی (1965م)
📆 روزشمار:
▪️4 روز تا عاشورای حسینی
▪️19 روز تا شهادت امام سجاد علیه السلام
▪️28 روز تا شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها
▪️43 روز تا اربعین حسینی
▪️51 روز تا شهادت حضرت رسول و امام حسن علیهما السلام
💠وقایع روز هفتم محرم سال61💠
✍ عمر بن سعد نامهای بدین مضمون از عبیدالله دریافت کرد که: با سپاهیان خود بین امام حسین(ع) و اصحابش و آب فرات فاصله بینداز، به طوری که حتی قطرهای آب به امام (ع) نرسد،
✅ یکی از آنها فریاد زد: ای حسین!... به خدا سوگند که قطرهای از این آب را نخواهی آشامید تا از عطش جان دهی!
🌺 حضرت فرمود: «خدایا! او را از تشنگی هلاک کن و هرگز او را مشمول رحمتت قرار مده.» حمید بن مسلم میگوید به چشم خود دیدم که نفرین امام(ع) عملی گشت.
🌷 امام حسین (ع) سپاه دشمن را چنین نفرین کرد:
بار خدایا! باران آسمان را از اینان دریغ کن، و بر ایشان تنگی و قحطی (همچون سالهای قحطی یوسف در مصر) پدید آور و آن غلام ثقفی (حجاج بن یوسف) را بر ایشان بگمار تا جام زهر به ایشان بچشاند. زیرا آنها به ما دروغ گفتند و ما را خوار ساختند و خداوند انتقام من و اصحاب و اهل بیت و شیعیان مرا از اینان بگیرد.
✅ تعداد نظامیانی که لباس و سلاح جنگی و حقوق از حکومت غاصب بنی امیه گرفته و به جنگ امام حسین(ع) آمده بودند را، بالغ بر ۳۰ هزار جنگجو نوشتهاند.
----------------------------
پی نوشت:
۱. فیض الاعلام و وقایع الایام شیخ عباس قمی،
۲. مقتل الحسین(مقرّم)، ص۱۹۹.
۲. بحارالانوار، ج۴۴، ص۳۸۶.
🔰رحلت آيت اللَّه "سيد عبدالاعلي موسوي سبزواری" زعيم حوزه علميه نجف (1372 ش)
🔺آيت اللَّه سيدعبدالاعلي موسوي سبزواري در سال 1290 ش در سبزوار ديده به جهان گشود. وي پس از گذراندن دروس مقدماتي در زادگاهش، در چهارده سالگي راهي مشهد شد و سطوح عالي فقه و اصول را از استادان زمان آموخت.
🔻پس از مدتي، براي ادامه تحصيل راهي نجف اشرف شد. وي در آن شهر در محضر پرفيض حضرات آيات: سيدابوالحسن اصفهاني، ميرزاي ناييني، آقاضياء الدين عراقي، شيخ محمدحسين غروي اصفهاني، شيخ محمدجواد بلاغي و سيد حسين حكيم بادكوبهاي، مباني فقه، اصول تفسير، علوم قرآني، كلام، حكمت و فلسفه خود را تكميل نمود.
🔺 آيت اللَّه سبزواري در 36 سالگي در حالي كه از بيشتر مراجع بزرگ عصر، اجازههاي متعدد روايي و اجتهادي داشت، بر كرسي تدريس خارج فقه و اصول تكيه زد و در مدت قريب به نيم قرن، به عنوان يكي از برترين مدرسان حوزه بزرگ نجف، مطرح بود. جلسات تدريس ايشان در فقه، اصول، تفسير، حديث، رجال و درايه، دانشوراني را پروراند كه بعدها از مدرسان حوزههاي علميه قم و نجف به شمار ميرفتند.
🔻 آيت اللَّه سبزواري از انقلاب اسلامي و رهبري آن، حضرت امام خميني، كمال حمايت و پشتيباني را مي نمود و به هنگام همه پرسي نظام جمهوري اسلامي، پيامي مبني بر حمايت از آن صادر نمود.
🔺سرانجام آن مرجع بزرگ، در حالي كه از يك سال قبل، زعامت حوزه نجف را پس از آيتاللَّه سيدابوالقاسم خويي برعهده داشت در 25 مرداد 1372 ش در 82 سالگي بدرود حيات گفت و در نجف به خاك سپرده شد.
☑️قال الحسین (ع): من قبل عطائك فقد اعانك على الكرم؛
حضرت اباعبدالله علیهالسلام فرمود:
کسی که بخشش تو را بپذیرد، تو را بر کرامت و بزرگواری کمک نموده و یاری دادهاست.
🔘در نگاه ما، دست بالاتر دستی است که میدهد. #دست_گیرنده، دست پایین و #منت_پذیر است. در تربیت امامان شیعه این نکته در حوزه بخشش، مطرح است، که تو به دست خدا با خدا میدهی و با او سودا میکنی و #دست_خدا بالاترین دست هاست. پس آنجاکه دست تو به #دست_فقیر میخورد، دست خود را میبوسی و بر چشم میگذاری و منت میپذیری.
▪️ در سخنی دیگر امام حسین و در وصیت امام علی ع به امام حسن علیهالسلام، این نکته مطرح بود که اگر تو در راه درازی گرفتار باشی و بارهای سنگین و زیادی داشته باشید که نشود آنها را رها کرد که پساز چندی به آنها نیاز هست و نشود آنها را با خود برد که سنگین و کمرشکن است، در این فرض چه میکنی؟
اگر کسی بیاید و بر تو منت بگذارد و بار تو را بردارد و در روز نیاز به لحظهی گرفتاری، به تو بازگرداند، پیداست که منت میپذیری و دست او را دست کمک و یاری میشناسی و از او سپاسگزار هم خواهی بود.
✔️در این بیان صحبت از طرف گیرنده و دست خدا نیست و صحبت از گرفتن بار و بازگرداندن درهنگام نیاز نیست، سخن از انسانی است که میخواهد از #ذلت_ها به کرامتها بازگردد. میخواهد از #ضعف_ها و زبونی ها، به قدرت و عزتها را بیابد، این گرفتار طالب را اگر کسی دستگیری کند و در داد و ستد و بدهبستان، او را از ضعفها برهاند و بارور سازد و بر تمرین کرامت و بزرگواری و ریاضت و آمادهسازی، یاری دهد چه حقی بر او خواهد داشت، حضرت میفرماید کسی که عطا و بخشش تو را میپذیرد در واقع اوست که تو را به قدرت و عزت رسانده و تو را یاری داده و اهانت نمودهاست.
📚#کتاب_چهل_حدیث_از_امام_حسین علیهالسلام؛ علی صفائی حائری؛ صفحهی 173-174.
🔰اراده استوار در برابر حوادث تلخ
🔺وقتیکه در منزل گاه #شقوق، با مردی از کوفه روبهرو میشود و از اوضاع و افکار مردم مردم کوفه مطلع میگردد، اتکای خود به خداوند را بیان میکند. سپس اشعاری را قرائت میکند که حاکی از اراده آهنین اوست و ضمنا هشداری است به دشمن:
«اگر این بدنها برای مرگ آفریدهشده، پس کشته شدن در راه خدا بهتر از. درود بر شما ای خاندان پیامبر بهزودی از میان شما کوچ میکنم» .
🔻این اراده آهنین روزبهروز تشدید میشود تا زمانیکه گروهی از یاران را از دست میدهد و اندکی از انصار را در حمایت از خود میبیند شاید دشمن در این فرصت گمان میکند که حسین از نظر اول خود برگشته و شاید تصمیمو عوض شد و ناگهان ناگاه صدای کوبندهی امام علیهالسلام از حلقومی رنجدیده با طراوت خاصی بلند میشود:
«آگاه باشید! به خدا سوگند، من به هیچیک از خواستههای شما ستمگران جواب جواب مثبت نخواهم داد تااینکه با خون خویش خضاب شوم و با خدایم ملاقات کنم» .
🔺وقتی ولید حاکم مدینه از امام حسین خواست که با #یزید بیعت کند، امام تا سه شب به زیارت مرقد پیامبر صلواتاللهعلیه و آله و سلم متوسل شد و از خدا کمک خواست و درنهایت، تصمیم گرفت که از مدینه خارج شود و بیعت نکند. پساز این تصمیم، هیچگاه در عزم خود تردید نکرد، بلکه آنچه را که حق تشخیص داد و #وظیفه خود دانست، با قاطعیت بینظیری به انجام رسانید و به محمدبنحنفیه در مدینه گفت:
«ای برادر! به خدا قسم اگر در دنیا برای من هیچ پناهگاهی نباشد، بازهم با یزیدبنمعاویه بیعت نمیکنم» .
🔺ازآنپس افراد زیادی به حضرت توصیه کردهاند که از مدینه خارج نشود و یا به کوفه نرود ؛ولی آن حضرت قبول نکرد.
📚جلوههای رفتاری امام حسین علیهالسلام از مدینه تا کربلا؛ احمد قلیزاده ص 18-19.
#هیئت_تراز؛ آداب مدح اهل بیت (ع) از نگاه رهبر معظم انقلاب
چقدر خوب است که در محافل هیئت ها، به مسئلهی قرآن - #قرآن_خوانی و معارف قرآنی - اهتمام ورزیده بشود؛ چقدر خوب است که در این نوحهخوانیها مضامین اسلامی، #مضامین_انقلابی، مضامین قرآنی گنجانده بشود؛ یک وقت هست که سینه میزنند و صد بار با تعبیرات مختلف مثلاً میگویند «حسین وای»، خب این یک کاری است امّا #هیچ_فایدهای ندارد و هیچ چیزی از «حسین وای» انسان نمیفهمد و یاد نمیگیرد.
یک وقت هست که شما در همین مطلبی که [عزادار] تکرار می کند و حرفی که [با آن] سینه می زند، با زبان نوحه و با زبان شعر، یک #مسئله_روز ، یک مسئلهی انقلابی، یک مسئلهی اسلامی، یک معرفت قرآنی را می گنجانید؛ او وقتی تکرار می کند، در ذهن او ملکه می شود؛ این خیلی باارزش است، کاری است که هیچکس دیگر غیر از شما نمی تواند این کار را بکند؛ یعنی هیچ رسانهای واقعاً قادر نیست که اینجور معارف الهی را با جسم و جان و فکر و روح و احساس و عقل و مانند اینها آمیخته کند.
(بیانات در دیدار اعضای ستاد مرکزی هیئت رزمندگان اسلام 20/08/1392)
#مقام_معظم_رهبری
رسالت مداحان؛ ترویج معارف قرآنی
یک شاخصه از #هیئت_ایده_آل
.
5.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥عزاداری سنتی از دیدگاه امام خمینی(ره)