#اسوه_های_اخلاق / علامه طباطبایی (ره)
شماره 3
*آشنایی بیشتر با علامه طباطبایی (ره) / قسمت دوم / یادگارهای ماندگار
«انبوه دانش » و «كیمیای ایمان » علامه آثاری گرانبها و جاودانه بسان مشعلی فروزان فرا راه دانش پژهان آفرید كتابهایی چون :
1.. تفسیرالمیزان
دائرة المعارفی از معارف و در بردارنده بحثهای اعتقادی ، تاریخی ، فلسفی ، اجتماعی و... با تكیه بر قرآن كریم . اثری سترگ كه استاد شهید مطهری 60 سال یا100 سال دیگر زمان درك عمق و ارزش این كتاب می داند. (911) این كتاب ثمرهای كم نظیر از بیست سال تلاش شبانه روزی علامه است . نقطه آغازین این تاءلیف به بركت غور و ژرف نگری در روایات بحارالانوار بود علامه سبك این تفسیر را از مرحوم قاضی آموخت و در قم عملی ساخت .
2. بدایة الحكمة
كتابی كه یك دوره تدریس فشرده برای دوستداران علوم عقلی در قم و سپس دانشگاههای كشور گردید.
3. نهایة الحكمة
این اثر برای تدریس فلسفه با توضیحی بیشتر، عمقی افزونتر و سطحی عالی تر تدوین شده است .
4. اصول فلسفه و روش رئالیسم
بینش علامه پیرامون نظرات مادیون و ماتریالیستها باعث فراهم آوردن این اثر گردید بركت این كتاب موجب هدایت بسیاری از جوانان مسلمان و نجات آنان از هلاكت كفر و الحاد شد. اثری كه پاورقیهای استاد مطهری عنایتی افزون بدان بخشیده است .
5. حاشیه بر كفایه
كتابی اصولی پیرامون قوانین استنباط است كه بتازگی چاپ شده است .
6. شیعه در اسلام
دوره ای كامل از اعتقادات و معارف شیعه در این اثر نفیس به چشم می خورد.
7. مجموعه مذاكرات با پروفسور هانری كربن
او كه محققی فرانسوی است پیرامون چگونگی شیعه و مباحث اعتقادی و... مذاكراتی با علامه داشته كه در این كتاب وجود دارد.
8. خلاصه تعالیم اسلام
خلاصه آنچه هر مسلمان متعهد باید از آن آگاهی داشته و خود را بدان زینت دهد، در این اثر بیان شده است .
9. روابط اجتماعی در اسلام
انسان و اجتماعی و رشد اجتماعی او، پایه زندگی اجتماعی ، آزادی در اسلام و... مباحثی است كه در این كتاب بدانها پرداخته شده است .
10. بررسیهای اسلامی
مجموعه ای است زرین از مقالات استاد كه بسان دائره المعارفی از معارف ناب اسلامی جمع آوری شده است .
11. آموزش دین
كتابی در قلم روان و مطالبی لازم و ضروری است كه برای دانش آموزان نوشته شده است .
12 و 13 و 14. رساله انسان قلب از دنیا، در دنیا و بعد از دنیا
این كتاب كه اكنون با نام ((انسان از آغاز تا انجام )) ترجمه شده است مباحثی مفید از عوالم سه گانه ماده ، مثال و عقل مطرح كرده و پیرامون شبهات و دغدغه خاطر جوانان مطالبی بسیار مفید و لازم ارائه كرده است .
15 تا 41.
رساله هایی گوناگون درباره قوم و فعل ، صفات ، افعال الله ، وسائط، نجو، صرف ،... این مجموعه 26 رساله است كه بنا به ضرورت و نیاز جامعه توسط علامه نگاشته شده است .
42. دیوان شعر فارسی
مجموعه ای از اشعار چشمگیر و عمیق علامه كه طی سالیان متمادی سروده شده است .
43. . سنن النبی
سیره و روش رسول الله صلی الله علیه و آله در بین مردم و همراه خانواده در این اثر به چشم می خورد.
44. لب اللباب
مجموعه درسهای اخلاق استاد كه از سالهای 1368 تا 1369 قمری برای برخی از فضلای حوزه قم بیان فرموده اند.
45. حاشیه بر اسفار
نظرات استاد فرزانه علامه طباطبایی بر اسفار در این كتاب جمع آوری شده است .
#شاگردان
«همای همت » علامه ، باعث تربیت «مه گونه هایی » شده تا آنگاه كه خورشید وجودش رخ در نقاب خاك می كشد، اینان چون ماهتاب هدایت نورافشانی كنند.
شاگردان علامه ، دهها نفر از بزرگان و فرهیختگان كنونی در حوزه های علمیه می باشند كه به تنی چند از آنان اشاره می شود. حضرات آیات و حجج اسلام :
1. شهید مرتضی مطهری ، 2. شهید سید محمد حسینی بهشتی 3. امام موسی صدر 4. ناصر مكارم شیرازی 5. شهید محمد مفتح 6. شیخ عباس ایزدی 7. سید عبدالكریم موسوی اردبیلی 8. عزالدین زنجانی 9. محمد تقی مصباح یزدی 10. ابراهیم امینی 11. یحیی انصاری 12. سید جلال الدین آشتیانی 13. سید محمد باقر ابطحی 14. سید محمد علی ابطحی 15. سید محمد حسین كاله زاری 16. حسین نوری همدانی 17. حسن حسن زاده آملی 18. سید مهدی روحانی 19. علی احمدی میانجی 20. عبدالله جوادی آملی و...
#علامه_طباطبایی
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
#دوشنبه_های_بصیرتی
موضوع: هدف غرب از توهین به پیامبر اسلام(ص) چیست؟
برای روشن شدن پاسخ چند نکته را متذکر میشویم:
*سابقهی تاریخی این نوع توهینها
توهین به انبیای الهی(ع) و پیامبر اسلام(ص) مسئلهی تازهای نیست، بلکه دارای سابقهی تاریخی طولانی است، چنانکه قرآن حکیم، آنرا با بیانات متعددی ذکر نموده است:
الف) توهین از نوع استهزاء و تمسخر: "دریغا بر این بندگان؛ هیچ فرستادهای بر آنان نیامد، مگر آنکه او را ریشخند میکردند".[1]
ب) توهین از نوع تهمت و نارواگویی: بدین سان بر کسانی که پیش از آنها بودند، هیچ پیامبری نیامد جز آنکه گفتند: ساحر یا دیوانهای است.[2]
ج) نسبت دادن جادوگری، دروغگویی، نابخردی و شاگرد بشر بودن به انبیا(ع) و به نبی خاتم(ص).[3]
البته اعتراض و توهین به پیامبران(ع) و نبی خاتم(ص) اختصاصی به مطالب بیان شده نداشته است، و در قالبهای دیگری نیز بیان میشده است، مثلا: چرا خدا با ما سخن نمیگوید؟ چرا معجزه به دست ما به جریان نمیافتد؟ چرا فرشته بر ما نازل نمیشود؟ چرا وحی بر سران ما نازل نمیشود؟ چرا خدا و فرشته را برای ما احضار نمیکنی؟ چرا پیامبر مانند بشر به دنبال کار و کاسبی به بازار میرود؟ و ... .[4]
*عوامل فکری و روانی این توهینها
قرآن حکیم، توهین به انبیا(ع) و نبی خاتم(ص) را به کافران، منکران، ستمگران، و جاهلان[5] نسبت میدهد و چنین چیزی امروزه هم قابل مشاهده است؛ یعنی اگر امروزه در جامعهی غربی شاهد توهین به پیامبر اسلام(ص) هستیم، این کار از سوی نشریاتی صورت میگیرد که از سوی استکبار جهانی و صهیونیستی اداره میشوند.
دلایل این نوع توهینها، با نگاهی گذرا به زندگی پیامبران(ع) و نبی خاتم(ص)، و زندگی کافران، ستمگران و سران آنها، به دست خواهد آمد:
الف) در حالیکه انبیا(ع) مردم را دعوت به بندگی ذات حق تعالی، حقشناسی، حقجویی و حقپرستی میکردند،[6] سران کفر و ظلم مردم را برای خود و به سوی خود تا حد خدایی دعوت میکردند.[7]
ب) انبیا(ع) همواره در پی گسترش عدالت بودند،[8] اما سران کفر و ظلم، به خود اجازه هر گونه تصرف در حقوق و اموال مردم را میدادند.[9]
ج) انبیا(ع) الگوی ارزشهایی دینی و انسانی و در پی احیا و زنده کردن آنها بودند،[10] اما سران کفر و ظلم در پی گسترش و افزایش ظلم و فساد در جامعه.[11]
د) انبیا(ع) همواره دلسوز، خیرخواه، همراه و همدرد مردم و در پی خدمت به آنها بودند،[12] اما سران کفر و ظلم در پی عقبماندگی مردم و خدمت به خود تلاش میکردند.[13]
ادامه 👇🏿👇🏿👇🏿
هـ) انبیا(ع) اهل مدارا و دعوت مردم به وحدت، در عین حال اهل مخالفت با سلطهگری و سلطهپذیری بودند،[14] اما سران کفر و ظلم، اختلاف انگیزی میان مردم، سرکوب مخالفان با انواع تبلیغات، اتهامات، تهدیدها، خشونتها، قتل مخالفان و تحریف ادیان به نفع خود را در دستور کار خود داشتند.[15]
با عنایت به مطالب بیان شده میتوان گفت: امروزه اهداف سران کفر و ظلم در موارد زیر خلاصه میشود:
الف) مبارزه با اسلام و جلوگیری از محبوبیت اسلام و پیامبر آن و تلاش به منظور عدم گرایش ملتها به سوی اسلام تا از این رهگذر منافع آنان به خطر نیافتد.
توضیح اینکه، اگر چه ایمان به همهی انبیا(ع) مانند ایمان به نبی خاتم در دین اسلام لازم است، اما ویژگی نبی خاتم(ص) به عنوان آخرین پیامبر، آن است که دارای دین کامل و جامع همهی ادیان الاهی است، دینی که گرد و غبار گذر قرون بر روی آن ننشسته، و مورد دستبرد، تغییر و تحریف قرار نگرفته است و نه تنها خود زنده است، بلکه احیاگر همهی انبیا(ع) و ادیان گذشته است.
بدیهی است که اگر ایمان و عمل همه جانبه به دین نبی خاتم در جهان اسلام یا جهان بشریت، پدیدار شود، دیگر جایی برای سلطه و ستم وجود نخواهد داشت.
و از این جهت ستمکاران امروزی در تلاشاند که این نور را خاموش نمایند، در حالیکه تاریخ بهترین گواه است بر اینکه علیرغم آن همه تلاش، محبوبترین انسانها، نبی خاتم(ص) است:
"بگو حق آمد و باطل نه کاری را میتواند آغاز کند، نه دوباره به انجام رساند".[16]
"حق آمد و باطل رفت، به درستی که باطل رفتنی است".[17]
ب) انحراف افکار عمومی و ملتها از شکست طرحهای سیاسی و نظامی در منطقهی خاورمیانه، مخصوصا در مقابله با مقاومت مردم فلسطین و مقاومت حزب الله لبنان و سر پوش نهادن به عملکرد ناشایست و دسیسهها و نیرنگهای سیاسی که در همه جهان دارند و ...، تا در پرتو انحراف افکار عمومی، راحتتر بتوانند به سیاستهای ننگین و توأم با نیرنگ خود، استمرار ببخشند.
ج) زمینهسازی افکار جهانی برای مقابلهی همه جانبه با دولت جمهوری اسلامی ایران که ام القرای جهان اسلام است.[18]
پی نوشت:
[1]. یا حَسْرَةً عَلَى الْعِبادِ ما یَأْتیهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُن". یس، 30؛ همچنین نک: زخرف، 7؛ حجر، 11؛ انبیاء، 36؛ فرقان، 41.
[2]. کَذلِکَ ما أَتَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ قالُوا ساحِرٌ أَوْ مَجْنُون". ذاریات، 52؛ همچنین نک: قصص، 25؛ مؤمنون، 25؛ اعراف، 27و 6، شعراء؛ 39؛ ذاریات، 66؛ حجر، 51؛ قلم، 14؛ دخان، 36؛ صافات، 36؛ انبیاء،30؛ طور، 47 و29 ؛ اسراء 47، حاقه، 40 – 41؛ یس، 69، و آیات زیاد دیگر.
[3] . آل عمران، 183؛ فرقان، 8.
[4] . فرقان، 21 – 32 – ، 8؛ آل عمران، 183؛ نساء، 153؛ انعام، 8، 124؛ زخرف، 118،31؛ حجر، 7؛ هود، 12؛ رعد، 21؛ عنکبوت، 50؛ شعراء 4؛ یونس، 15؛ فرقان، 32؛ دخان، 14؛ اسراء 90 -93.
[5] . فرقان، 21- 33؛ انبیاء، 36؛ مطففین، 29؛ انعام، 23؛ اسراء، 47؛ لقمان، 23.
[6] . آل عمران، 80 -79؛ مائده 117 -116.
[7] . قصص، 38؛ مؤمنون 46 – 47.
[8] . حدید، 25.
[9] . زخرف، 51.
[10] . احزاب، 21؛ حجرات، 93؛ زمر، 9؛ نساء، 95؛ حدید، 10؛ ممتحنه، 40.
[11]. نمل، 36؛ بقره، 205 – 206 و 49؛ ابراهیم، 6.
[12] . توبه، 128؛ جمعه، 2؛ هود، 88؛ کهف، 6؛ اعراف، 79 و 68 و 62.
[13] . زخرف، 54 – 51؛ نحل، 34.
[14] . شعراء، 215؛ آل عمران، 159 – 103؛ نحل، 125؛ نساء، 141؛ بقره، 190.
[15] . قصص، 4؛ طه، 64 – 63و 71 -70؛ اعراف، 124 – 120؛ شعراء 49 – 46.
[16]. قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ ما یُبْدِئُ الْباطِلُ وَ ما یُعید ". سبأء، 49.
[17]. "وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً". اسراء، 81.
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
16.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ: #سبک_زندگی_اسلامی از منظر قرآن
🎤توسط استاد: #حجت_الاسلام_ملکی
✅ نگاه کلی به سوره مبارکه نصر
📑قسمت نوزدهم
🗓1399/06/25
#طرح_اقوم #ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
💠 حدیث روز 💠
💎 چهار توصیه کلیدی از امام صادق(ع)
🔻امام صادق علیهالسلام:
تَوَاصَلُوا وَ تَبَارُّوا وَ تَرَاحَمُوا وَ تَعَاطَفُوا
◻️ به هم پيونديد
◻️و به هم نيكى كنيد
◻️و به هم مهربان باشيد
◻️و براى هم دلسوزى كنيد.
📚 اصول كافى/ ترجمه كمرهاى، ج ۴، ص ۵۱۹
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
#تحریفهای_شناختی
قسمت 4️⃣
♦️بزرگنمایی♦️
💠تحریف شناختی بعدی #بزرگ_نمایی است.
🔵در این نوع #تحریف_شناختی، شما مسائل را بدتر از آنچه هستند، جلوه میدهید. شما در مورد رفتار همسرتان اغراق میکنید یا احتمالات وحشتناکی را برای آینده پیش بینی میکنید.
🔴روش دیگر بزرگنمایی، #تعمیم_افراطی است. برخی کلمات کلیدی که نشاندهندهی تعمیم افراطی هستند عبارتند از: همیشه، همه، هرکس، هرگز و هیچکس.
📌به چند نمونه از بزرگ نمایی ها توجه کنید:
🖋«ما تعطیلات مزخرفی داشتیم.» در واقع، چهار روز از تعطیلات بسیار خوش گذشته بود و تنها یک روز با کمی اختلاف و کشمکش سپری شده بود.
🖋«تو همیشه وقتی با هم هستیم، سرحال نیستی.» در واقع، این مسئله فقط دو بار در یک ماه گذشته رخ داده است.
🖋«تو هیچوقت حرفهای خوب به من نمیگویی.» واقعیت این است که همین دیروز از همکاری خوب او در مرتّب کردن انباری و نظارت بر تکلیف بچهها، قدردانی و تحسین کرد.
📣توجه داشته باشید، بزرگنمایی از کاه کوه میسازد.
ادامه دارد....
#همسرداری #همسر
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
🏴@mmhozehh🏴