🌷🌾🌴🌹🌴🌾🌷
📝《اینجانبان علی سراج، مجتبی سعیدی و احمد مختاری پیمان میبندیم بر اینکه هر کدام از ما ۳ تن به درجهی رفیع شهادت نائل آمد دو نفر دیگر را در روز قیامت شفاعت نموده و در محضر خداوند از خدا بخواهد از گناهان ۲ تن دیگر بگذرد و نزد خداوند از ۲ تن دیگر شفاعت نماید.
خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خشنود باشی و ما رستگار
یکشنبه ۶۴/۴/۹》
رفقا ...
خدا کند که قیامت؛
به شفاعتی ما را هم مهمان کنید!
🌷 هر سه رفیق شهید شدند
نیاز به شفاعت یکدیگر پیدا نکردند.
🌷🌾🌴🌹🌴🌾🌷
🌼نثار ارواح مطهر شهیدان "علی سراج"، "احمد مختاری" و "مجتبی سعیدی" صلوات🌼
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #اسراء، صفحه293، آیات 108 تا 4
🗓1399/08/29
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
219.pdf
112.4K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_نوزده
✅فضایل و کمالات اخلاقی
✏️4. توکل
🗓1399/08/29
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
6.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
سخنران: آیت الله علی مشکینی
موضوع: عاقبت غرور و تکبر
رسول اکرم (ص) شتری بسیار راهوار و چابک داشت و در هر مسابقهای میبرد. روزی بادیهنشینی آمد و گفت: "ای پیامبر آیا با من مسابقه میدهی؟" پیامبر اکرم (ص) با این همه عظمت شأن با این عرب مسابقه داد. در روایت آمده که مسلمانان ناراحت شدند. رسول اکرم (ص) فرمودند: "میدانید علت آن چیست؟" به این جهت است که این حیوان مغرور بود.
ظاهراً غرور و تکبر اثری وضعی دارد که در این حیوان هم اثر میگذارد و موجب سقوط و عقبماندن او شد. یعنی اگر کبر و تکبر بر این حیوان اثر میگذارد، ای انسان! مواظب باش که با تکبر از انسانیت ساقط میشوی و در تو اثر کامل خواهد گذاشت. نکند تو آنطور باشی که خدایت نمیخواهد. در مقابل این صفت صفتی است که باید آن را دریابی و آن صفت تسلیم است.
@tahzibtehran
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
👇🏿👇🏿
📚📚معرفی کتب و منابع اخلاقی📚📚
شماره 8
2- کتابهای اخلاقی - فلسفی (قسمت سوم) :
👇🏿👇🏿
2️⃣ تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق):
کتابی به عربی درباره علم اخلاق نوشته ابوعلی احمد بن محمد بن یعقوب رازی ملقب به مسکویه، فیلسوف قرن چهارم و پنجم.
وی که از مترجمعین آثار یونانی است ، بیشتر بر عقل و مکتبهای فلسفی تکیه دارد و به شیوه و ترتیب آنها سیر می کند. به گونه ای چشم گیراز گفتار حکماء یونانی سود جسته و با مهارت این گفتار را بررسی کرده و در آنهااجتهاد می کند.
تفاوت وی با عامری در چند نکته است :
1- بهره مندی وی از شرع و تعالیم دین ، فزونتراز عامری است .
2- بر عکس عامری که نگارش ساده و روانی را دنبال می کرد،ایشان در پی شیوه ای علمی و در خور فهم صاحبان فن است . چنانکه خود گوید: [ و علمناه لمحبی الفلسفه خاصه لاللعوام] .
3- ویژگی دیگراین کتاب ، نظم بسیار مرتب و منطقی است که در هفت مقاله و براساس شیوه حکماء یونان آمده است . چنان که از نفس ، قوای نفس ، فضایل چهارگانه ، آغاز کرده و بحثهایی نظیر: اخلاق و طبایع ، سعادت ، لذت ، شجاعت ، عدالت ، جور،انواع محبت ، مرضهای نفسانی و راه مداوای هر یک و ... را به دنبال آورده است .
مسکویه رازی ، بیش از هر متفکراسلامی ، به اخلاق و مسائل روحانی ،اهتمام ورزیده است . مهمترین نگارش وی دراین زمینه ، همین کتاب[ تهذیب الاخلاق] است . که مرحوم خواجه نصیر طوسی ، درباره ارزش واهمیت آن می نویسد:
کتاب الطهاره - که استاد فاضل و حکیم کامل ،ابوعلی احمد بن محمد بن یعقوب مسکویه خازن رازی ، سقی الله ثراه ، و رضی الله عنه وارضاء، در تهذیب اخلاق ساخته است و سیاقت آن ، برایراد بلیغ ترین اشارتی در فصیح ترین عبارتی پرداخته ، چنان که این سه چهار بیت که پیش ازاین در قطعه گفته آمده است به وصف آن کتاب ناطق است :
بنفسی کتاب حازکل فضیله
وصار لتکمیل البریه ضامنا
مولفه قدابرزالحق خالصا
بتالیفه من بعد ماکان کامنا
و وسمسه باسم الطهاره قاضیا
به حق معناء ولم یک ماینا
لقد بذل المجهودلله دره
فما کان فی نصح اخلایق خانیا]
(کتابی که همه برتری را در بر گرفته و ضامن تمامیت نیکی گشته است . حق را که ناپیدا بود، بدین نگارش ، بی پیرایه آشکار ساخت . نام آن ر،[ طهارت] نامید، که سزاوار و شایسته آن است تمام کوشش را بکار بود، خدایش پاداش فراوان دهد، که در خیرخواهی مردم خطا نرفت ).
بااین که افکار واندیشه های مسکویه ، چندان نو و مبتکرانه ، به نظر نمی آید. بلکه تلفیقی است ازاندیشه های حکمای یونانی ، که با مهارت و ژرف اندیشی ، پرداخته و تکمیل شده است .اما گفتار وی ، در باب اخلاق فلسفی ، جنبه سندی داشته و ازارزش فراوانی ، بر خورداراست . زیرا وی ،از نخستین حکیمانی است که انظار فلاسفه و دانشوران اسلامی را به مطالعه اخلاق ، بدین شیوه ، متوجه ساخته و کوشیده است که معارف اسلامی را، به شیوه و جو علمی روز مطرح سازد.
کتاب دیگری ازایشان به نام[ جاویدان خرد]، به چاپ رسیده است ، که در آن ، بیشتر به پندهای جزئی و گوناگون مردم جهان ،از هر آیینی که باشند، توجه دارد و مانند[ طهاره الاعراق] به کلیات مسائل اخلاقی ، نپرداخته است . وی در تفاوت این دو می نویسد:
بالجزئیات [فهذه جمل نحکمها قبل تفصیلها
لولاانا قداحکمنالک الاصول کلها فی
کتابناالموسوم[بتهذیب الاخلاق] ، لاوجبنالک هاهنا. ولکن هذاالکتاب غرضنا فیه ایراد جزئیات الاداب بمواعظ الحکما من کل نحله و تبعنا فیه صاحب کتاب [جاویدان خرد] کما وعدناک فی اوله... .
(پس این مطالبی بود که بطور فشرده ثابت کردیم . واگر نبود که تمامی اصول این گفتار را در کتاب[ تهذیب الاخلاق] بیان داشته ایم ، بر خود لازم می دانستیم ، که اینجا بحث کنیم .اما هدف ما دراین کتاب : آوردن آداب جزئی ،از پندهای حکما از هر آیینی که باشند - هست . و همان گونه که در آغاز یادآور شدیم : به شیوه کتاب[ جاویدان خرد] ، خواهیم رفت ).
ادامه دارد...
#منابع_اخلاقی
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
در محور عملیاتی شلمچه در خاکریزهای نونی شکل که دشمن برای کند کردن حرکت نیروهای اسلام طراحی کرده بود، همراه شهید کابلی برای سرکشی و شناسایی وارد منطقه شدیم.
مقداری که در کانال های سیمانی حرکت کردیم، او به بالای کانال رفت و در دید دشمن روی خاکریز به حرکت خود ادامه داد. من هم بلافاصله پشت سر فرمانده دلیر خود به بالای خاکریز رفتم که ناگهان شهید یوسف کابلی خطاب به من گفت: «برو پایین خطر دارد.»
من که تعجب کرده بودم، گفتم: اگر خطر دارد پس چرا شما اینجا باشید من بروم پایین؟ فرمانده مهربان گفت: «عزیز من، تکلیف من با شما فرق دارد. شما وظیفه تان این است که الان در کانال حرکت کنید ولی من تکلیفم این است که به رزمندگان اسلام قوت قلب و روحیه بدهم. پس برو پایین و مراقب جانت باش. نباید بی دلیل جانتان را به خطر بیندازید. هر کس وظیفه ای دارد.»
✍به روایت همرزم شهید
#شهید_سیدیوسف_کابلی🌷
#سالروز_ولادت
ولادت : ۱۳۳۵/۸/۲۹ تهران
شهادت : ۱۳۶۵/۱۱/۱۸ شلمچه ، عملیات کربلای۵