داشتم میرفتم خریدپسرم گفت:بابا یه کفش ورزشی هم برای من بخر.
گفتم پس خودت بیا.گفت حال ندارم خودت بگیردیگه!وقتی برگشتم تاکفش رودید داد زد:بااابا!این چیه؟
اینو نمیخام!بعدشم رفت توی اتاقش!کفش روگذاشتم جلوی دراتاقش.فقط یه یادداشت گذاشتم توی کفش:«کسیکه زحمت انتخاب رانمیکشدبایدتسلیم انتخاب دیگران باشد.»
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
امروز #بعثت پیامبری است که در روزگاری که پدران دختران خود را عامل فقر و نحسی و شرم میخواندند خود را مدیون خدیجه (س) میدانست و بر دستان دختر جوانش بوسه میزد.
او در اوج جاهلیت عرب به دفاع از جایگاه زنان پرداخت، عتاب کرد، تلاش کرد،فرهنگ زنده به گور کردن را تغییر داد و ارزش زن در اسلام را
به همگان نشان داد..
امروز هم جاهلیت مدرن همان راه جاهلیت عرب را میرود میخواهد با برهنه کردن #زنان ارزش و اعتبارشان را نابود کند..و هنوز این دستورات #اسلام است که نگران جایگاه زنان و نجاتشان از جاهلیت زمانه است.
#مبعث
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
✅به عقیده اکثر علمای شیعه، بعثت حضرت رسول(ص) در روز دوشنبه بیست و هفتم ماه رجب سال چهلم عام الفیل، پنج سال پس از تجدید بنای کعبه، و بیستمین سال حکومت خسرو پرویز برایران، در حالی که نبی اکرم(ص) در این هنگام، چهل سال داشتند، اتفاق افتاده است.
در این روز حضرت رسول اکرم(ص)، طبق رسم خویش چند روزی بود که برای عبادت و تفکر به غار حرا آمده بود.
غار حراء واقع در قله «کوه نور»، از معروف ترین کوههای مکه و با ارتفاع ۲۰۰ متر در دو فرسنگی شهر مکه و در شمال شرقی آن واقع شده است.
این محل از زمان های دور، مکانی مقدس و محل اعتکاف انسانهای حقیقت جو و روشنضمیری بوده است که به (حُنَفا) شهرت داشتند.
در روز بیست و هفتم ماه رجب بود که جبرئیل (یکی از چهار فرشته مقرب الهی و مأمور ابلاغ وحی از جانب پروردگار به پیامبران) به سوی ایشان نازل شد.
او بازوی پیامبر را گرفت و تکان داد و گفت :
ای محمد بخوان!
پیامبر فرمود : چه بخوانم؟
جبرئیل آیات آغازین سوره علق را از جانب خداوند نازل نمود.(۱)
📖《بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ،
خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ،
اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ،
الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ،
عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ》
♦️به نام خداوند بخشنده مهربان
بخوان به نام پروردگارت که بیافرید. آدمی را از علقه بیافرید.
بخوان و پروردگار تو ارجمندترین است.
خدایی که بهوسیله قلم آموزش داد و به آدمی آنچه را که نمیدانست، آموخت.(۲)
همراه اولین نزول وحی و در لحظه بعثت، حوادثی بزرگ اتفاق افتاد که از آن جمله میتوان به شنیده شدن صدای نالهای اشاره نمود.
#امام_علی_علیه_السلام در این باره می فرماید :
📋《وَ لَقَدْ سَمِعْتُ رَنَّةَ الشَّیْطانِ حینَ نَزَلَ الْوَحْیُ عَلَیْهِ!
قُلتُ : یا رَسولَ اللَّه(ص)! ما هذِهِ الرَّنَّةُ؟》
♦️من صدای ناله شیطان را در هنگام نزول اولین وحی به آن حضرت(ع) شنیدم. عرضه داشتم :
یا رسول الله(ص) این ناله چیست؟
حضرت(ص) فرمود :
📋《هَذَا الشَّیْطَانُ قَدْ اَیِسَ مِنْ عِبَادَتِهِ》
♦️این شیطان است که از اطاعت شدن مأیوس و ناامید شده و چنین به ناله در آمده است.
سپس رسول اکرم(ص) خطاب به امام علی(ع) فرمود :
📋《انَّکَ تَسْمَعُ ما اسْمَعُ وَ تَرَی مَا اَرَی، اِلّا اِنَّکَ لَسْتَ بِنَبِیٍّ! وَلَکِنَّکَ لَوَزِیرٌ وَ اِنَّکَ لَعَلَی خَیْرٍ》
♦️همانا تو میشنوی آنچه را من میشنوم و میبینی آنچه را که من میبینم الا اینکه تو مقام نبوت نداری و فقط وزیر و کمک کار من هستی و به راه خیر می روی.(۳)
و نیز در روایتی آمده است که #امام_محمد_باقر_علیه_السلام فرمود :
📋《رَنَّ إِبْلِيسُ أَرْبَعَ رَنَّاتٍ :
يَوْمَ لُعِنَ وَ حِينَ أُهْبِطَ إِلَى الْأَرْضِ وَ حِينَ بُعِثَ مُحَمَّدٌ(ص) و يَوْمَ الغَدیِرُ》
♦️ابلیس چهار بار ناله سر زد :
روزی که لعن شد، روزی که به زمین آمد، روز بعثت پیغمبر گرامی(ص)، روز غدیر!(۴)
همانطور که قبلاً نیز بیان شد، حضرت علی(ع) در مواقع مختلف از جمله در دوران خلوت گزینیهای پیامبر اکرم(ص) همراه حضرت(ص) بودهاند و این سخن امام علی(ع) در نهج البلاغه نیز به طور خاصی بیان میدارد که ایشان در لحظه نزول اولین وحی، در کنار پیامبر(ع) حضور داشتهاند.
البته مطالعات تاریخی بیان مینماید که تنها شخصی که در آن لحظات، پیامبر(ص) را همراهی نموده، امام علی(ع) بود و احدی جز ایشان، ادعای همراهی رسول اکرم(ص) در آن لحظات را ننموده است.
جبرئیل پس از انجام وظیفه خود و ابلاغ آیات الهی، بار دیگر به آسمان بازگشت.
اهداف بعثت و برانگیخته شدن حضرت نبی اکرم(ص) به مقام رسالت و نبوت، دعوت به یکتا پرستی و قیام برای برپایی عدالت و مبارزه با جهل و خرافه پرستی، تقویت و ارتقای سطح اندیشه و تفکر، برداشتن اختلافات از میان مردم، و تلاوت آیات و احکام الهی برای مردم بود.
📚منابع :
۱)البدایة و النهایة ابن کثیر، ج۲، ص۷۱۳/
مناقب ابن شهرآشوب، ج۱، ص۴۱/
بحارالانوار مجلسی، ج۱۸، ص۱۹۰
۲)سوره علق، آیات ۵-۱
۳)نهج البلاغه، خطبه ۱۹۰
۴)بحارالانوار مجلسی، ج۶۰، ص۲۴۲
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
🕌داستان اولین نماز در اسلام و اولین مرد و زن مسلمان! 👇
#ویژه_مبعث
✅عفیف بن قیس کندی می گوید :
📋《كُنْتُ اِمْرَأً تَاجِراً وَ كَانَ عَبَّاسُ بْنُ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ لِي صَدِيقاً وَ كَانَ يَخْتَلِفُ إِلَى اَلْيَمَنِ يَشْتَرِي اَلْعِطْرَ أَيَّامَ اَلْمَوْسِمِ فَقَدِمْتُ أَيَّامَ اَلْحَجِّ فِي اَلْجَاهِلِيَّةِ إِلَى مَكَّةَ فَنَزَلْتُ عَلَى اَلْعَبَّاسِ بْنِ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ》
♦️من مرد بازرگانى بودم و عباس بن عبد المطلب از دوستان من بود و او براى خريد عطر به يمن مىآمد كه عطر لازم براى ايام موسم حج را فراهم كند.
من در دورۀ جاهلى و به هنگام مراسم حج به مكه آمدم و ميهمان عباس بن عبد المطلب بودم.
سپس می گوید :
📋《فَلَمَّا طَلَعَتِ اَلشَّمْسُ وَ حَلَقَتْ إِلَى اَلسَّمَاءِ وَ أَنَا أَنْظُرُ إِلَى اَلْكَعْبَةِ أَقْبَلَ شَابٌّ فَرَمَى بِبَصَرِهِ إِلَى اَلسَّمَاءِ ثُمَّ اِسْتَقْبَلَ فَقَامَ مُسْتَقْبِلُهَا فَلَمْ يَلْبَثْ أَنْ جَاءَ غُلاَمٌ فَقَامَ عَنْ يَمِينِهِ فَلَمْ يَلْبَثْ أَنْ جَاءَتِ اِمْرَأَةٌ فَقَامَتْ خَلْفَهُمَا فَرَكَعَ اَلشَّابُّ وَ رَكَعَ اَلْغُلاَمُ وَ اَلْمَرْأَةُ فَخَرَّ اَلشَّابُّ سَاجِداً فَسَجَدَا مَعَهُ فَرَفَعَ اَلشَّابُّ فَرَفَعَ اَلْغُلاَمُ وَ اَلْمَرْأَةُ》
♦️همين كه خورشيد بر آمد، همچنان كه من به كعبه مى نگريستم، جوانى آمد و نخست چشم به آسمان دوخت و سپس روى به قبله ايستاد و چيزى نگذشت كه نوجوانى آمد و در سمت راست او ايستاد.
اندكى بعد زنى آمد و پشت سر آن دو ايستاد.
آن جوان ركوع كرد، آن دو هم ركوع كردند و آن جوان سجده كرد، آن دو هم سجده كردند و چون آن جوان سر از سجده برداشت، آن دو هم سر برداشتند.
من به عباس گفتم :
📋《يَا عَبَّاسُ! أَمْرٌ عَظِيمٌ!》
♦️اى عباس! این عمل بزرگ كارى است. عباس گفت : آرى! چه بزرگ كارى!
سپس گفت :
📋《أَ تَدْرِي مَنْ هَؤُلاَءِ؟》
♦️آیا اینان را می شناسی؟
گفتم : نه نمی شناسم!
عباس گفت :
📋《هَذَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ اِبْنُ أَخِي يَزْعُمُ أَنَّ رَبَّهُ أَرْسَلَهُ وَ أَمَرَ بِهَذَا وَ أَنَّ كُنُوزَ كِسْرَى وَ قَيْصَرَ سَتُفْتَحُ عَلَيْهِ وَ هَذَا عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبِ بْنِ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ اِبْنُ أَخِي وَ هَذِهِ خَدِيجَةُ بِنْتُ خُوَيْلِدٍ زَوْجَةُ اِبْنِ أَخِي وَ اَيْمُ اَللَّهِ مَا أَعْلَمُ عَلَى ظَهْرِ اَلْأَرْضِ كُلِّهَا أَحَداً عَلَى هَذَا اَلدِّينِ غَيْرَ هَؤُلاَءِ》
♦️اين محمد بن عبد الله بن عبد المطلب و برادرزادۀ من است و مى پندارد كه خدايش به پيامبرى فرستاده است و مأمور به اين كار است و به زودى گنجهاى خسرو و قيصر براى او گشوده و فتح خواهد شد.
و او على بن ابى طالب، برادر زادۀ ديگر من است.
و آن زن نیز خديجه، دختر خويلد و همسر برادرزادهام محمد است و به خدا سوگند مىخورم كه بر روى تمام زمين كسى جز اين سه نفر را نمىشناسم كه بر اين دين و آيين باشند.
عفيف پس از اينكه مسلمان و اسلام او راسخ شد، مى گفت :
📋《يَا لَيْتَنِي كُنْتُ رَابِعاً》
♦️اى كاش من چهارمى ايشان بودم.(۱)
#حضرت_رسول_اکرم_صلوات_الله_علیه
#حضرت_خدیجه_سلام_الله_علیها
#امام_علی_علیه_السلام
📚منبع :
۱)روضة الواعظین ابن فتال نیشابوری، ص۸۵
✅ #امام_علی_علیه_السلام در خطبه «قاصعه» می فرماید :
📋《وَلَمْ یَجْمَعْ بَیْتٌ وَاحِدٌ یَوْمَئِذٍ فِی الْاِسْلاَمِ غَیْرَ رَسُولِ اللّه(ص) وَخَدِیجَةَ(س) وَ اَنَا ثَالِثُهُمَا!
اَرَی نُورَ الْوَحْیِ وَالرِّسَالَةِ وَ اَشُمُّ رِیحَ النَّبُوَّةِ》
♦️در آن روز در هیچ خانه ای، اسلام راه نیافت، جز خانه حضرت رسول اکرم(ص) و خدیجه کبری(س)!
و من سوّمین آنان بودم، من نور وحی و رسالت را می دیدم و بوی نبّوت را استشمام می کردم.(۱)
#حضرت_رسول_اکرم_صلوات_الله_علیه
#حضرت_خدیجه_سلام_الله_علیها
📚منبع :
۱)نهج البلاغه سید رضی، خطبه۱۹۲
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
منظور از «اُمِّی بودن» حضرت رسول اکرم(ص) چیست؟👇
#حضرت_رسول_اکرم_صلوات_الله_علیه
✍پاسخ :
واژه «اُمیّ» از ماده اُمّ به معناي مادر يا از امت به معناي جمعيت گرفته شده است. دانشمندان درباره معناي امّي اختلاف دارند.
جمعي آن را به معناي درس نخوانده ميدانند.
يعني امي كسي است كه به همان حالتي كه از مادر متولد شده باقي مانده و مكتب و استادي را نديده است.
بعضي آن را به معناي كسي دانسته است كه از ميان امت و توده برخاسته است نه از ميان اشراف، ثروتمندان!
اما معناي مناسب براي امي همان معناي اول است كه با موارد استعمال اين كلمه نيز سازگارتر ميباشد.(۱)
زيرا يكي از نكات روشن زندگي رسول اكرم(ص) اين است كه آن حضرت(ص) به مكتب نرفته و درس نخوانده و نزد هيچ استاد و معلمي، تلمذ و شاگردي نكرده است و با هيچ نوشته و كتابي آشنا نبوده است و احدي از مورخان مسلمان و غيرمسلمان مدعي نشده است كه آن حضرت(ص) در دوران كودكي يا جواني، چه رسد به دوران كهولت و پيري كه دوره رسالت است،
نزد كسي خواندن يا نوشتن آموخته است و همچنين احدي ادعا نكرده و موردي را نشان نداده است كه آن حضرت(ص) قبل از دوران رسالت يك سطر خوانده و يا يك كلمه نوشته باشد. مردم عرب و بالاخص عرب حجاز در آن عصر، به طور كلي بيسواد بودند و افرادي از آنها كه ميتوانستند بخوانند و بنويسند انگشت شمار و انگشتنما بودند ممكن نيست كه شخصي در آن محيط اين فنّ را بياموزد و در ميان مردم به اين صفت معروف نشود.(۲)
قرآن كريم نيز امي بودن پيامبر اكرم(ص) يعني درس نخواندن وي قبل از بعثت را تأييد ميكند.
خداوند متعال در سوره عنكبوت ميفرمايد :
📖《وَ ما كُنْتَ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كِتابٍ وَ لا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ إِذاً لَارْتابَ الْمُبْطِلُونَ》
♦️تو هرگز پيش از اين كتابي نميخواندی، و با دست خود چيزی نمينوشتی، مبادا كسانی كه در صدد تكذيب و ابطال سخنان تو هستند، شك و ترديد كنند.(۳)
زمانی كه پيامبر اكرم(ص) در مكه ميزيست تعداد باسوادان آن سرزمين بسيار اندك و انگشتشمار بودند.
بر اساس آنچه در تاريخ آمده است، تعداد مرداني كه خواندن و نوشتن را ميدانستند فقط هفده نفر و تعداد زناني كه با خواندن و نوشتن آشنا بودند فقط يك نفر بود و اسامي آنها در تاريخ آمده است، و پيامبر اكرم(ص) جزء آن عده نيست.
مسلماً در چنين محيطي اگر پيامبر اكرم(ص) خواندن و نوشتن ميدانست كاملاً معروف و مشهور ميشد و سخن صريح قرآن كريم كه وي را «امي» خوانده است، مورد اعتراض مردم قرار مي گرفت، در حالي كه چنين حادثه ي رخ نداد.
اين نيز خود تأييدي بر اين مطلب است كه پيامبر اكرم(ص) با خواندن و نوشتن آشنايي نداشته است.
اين مطلبي بود كه نسبت به دوران قبل از بعثت پيامبر اكرم(ص) بيان شد. اما نسبت به دوران بعد از رسالت او (چه دوران سيزده سالهاي كه در مكه زندگي كرد و چه دوران ده ساله زندگي كه در مدينه بود) نيز هيچيك از مورخان ننوشتهاند كه پيامبر اكرم(ص) خواندن و نوشتن را از كسي فراگرفته باشد.
بنابراين، پيامبر اکرم(ص) به همان حال امي بودن تا پايان عمر باقي مانده است.
اما نكته ي قابل توجه اين است كه درس نخواندن غير از بيسواد بودن است رسول گرامي اسلام(ص) احتمالا توانايي بر خواندن و نوشتن از طريق تعليمات الهي داشت، بدون آنكه نزد انساني آن را فرا گرفته باشد.
هر چند در هيچ تاريخي ديده نشده است كه او از اين علم و دانشش استفاده كرده باشد، چيزي را از رو بخواند و يا با دست خود نامه اي بنويسد، و شايد پرهيز پيامبر(ص) در تمام عمرش از اين كار باز براي اين بود كه دستاويزي به دست بهانه جويان ندهد.(۴)
بنابراين پيامبر اكرم(ص) چه در مدينه و چه در مكه نزد هيچ انساني به فراگيري خواندن و نوشتن نپرداخته است.
از مجموع قرائن به دست ميآيد كه آن حضرت(ص) در دوران رسالت نيز نه خواند و نه نوشت و اين مطلب مورد اتفاق تمام دانشمندان شيعه و سني ميباشد.
و از نصوص تاريخي معتبر به دست ميآيد كه رسول خدا(ص) در مدينه گروهي به نام دبير داشته است.
دبيران پيامبر وحي الهي، سخنان پيامبر اكرم(ص)، عقود و معاملات مردم، عهدها و پيمان نامههاي رسول خدا(ص) با مشركين و اهل كتاب، دفاتر صدقات و ماليات و خمس، و نامههاي فراوان آن حضرت به سران قبايل و كشور هاي هم جوار، را، مينوشتند.(۵)
نتيجه اين كه مراد از امي بودن پيامبر(ص) كه در قرآن كريم يا در احاديث آمده است همان درس نخوانده و مكتب نديده است و بين درس نخواندن با بيسوادي فرق وجود دارد.
📚منابع :
۱)تفسیر نمونه مكارم شیرازی، ج۶، ص۳۹۵
۲)پيامبر امي شهید مطهری، صص۹-۱۸
۳)سوره عنكبوت، آیه ۴۸
۴)تفسير نمونه مکارم شیرازی، ج۱۶، ص۳۰۵
۵)المیزان علامه طباطبائی، ج۱، ص۳۳۷
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
🔻این تصویر از مجلس سنای آمریکا است.
آمریکایی که تمام دنیا را بازیچه حقوق و برابری مرد و زن کرده است و همیشه به بهانه حقوق زنان به کشورهای مختلف لشکرکشی کرده و یا تحریم میکند. اما به تعداد نمایندگان زن در سیاسیترین و قدرتمندترین نهاد تصمیم گیری آمریکا توجه فرمایید.
به راستی شما چند زن در مجلس سنای آمریکا میبینید؟ آیا برابری زن و مرد را در نهادهای حاکمیتی اعمال کردهاند؟
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
🎙#همه کسانی که مخاطبانی دارند، #وظیفه دارند مردم را به انتخابات دعوت کنند:
📌#علمای_اَعلام
📌#اساتید_دانشگاه
📌#اساتید_حوزه
📌#صداوسیما
📌#مطبوعاتیها
📌#جوانها
📌افراد در داخل خانواده👆اینها همه میتوانند منادی انتخابات باشند.
#انتخابات
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز