eitaa logo
تأملات
117 دنبال‌کننده
353 عکس
100 ویدیو
16 فایل
✍️ گاه‌نوشت‌های «سید رضا شیرازی» در باب مسائل فقهی، اصولی، حدیثی و مسائل درون گفتمانی حوزه علمیه 🔅استاد حوزه و دانشگاه 🔅مدیر گروه فقه پژوهشکده علوم اسلامی رضوی 💢ارتباط مستقیم: https://eitaa.com/Srshirazi 📲اینستاگرام: instagram.com/srshirazi
مشاهده در ایتا
دانلود
💎انعکاس نظر 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 ✍دکتر محمدرضا قائمی‌نیک ✨به نظر می‌رسد، هستۀ اصلی تعاریف مربوط به زیارت، حضور زائر عند المزور باشد. در این تعریف، مسئلۀ اصلی، «حضور» است. ⭐️مخصوصاً اگر زیارت را همراه با معرفت بدانیم، این حضور در معنای معرفتی‌اش، به معنای علم و معرفت حضوری خواهد بود. 🌟بنابراین در جریان زیارت، در شکل تام و تمامش، معرفتی حضوری میان زائر و مزور شکل می‌گیرد. حال اگر با نگاه حکمت اسلامی به این مسئله بنگریم، روشن است که این علم و معرفت حضوری، چه اقتضائاتی خواهد داشت. 🔺با این حال زائر به دلیل محدودیت‌هایی که در ارتباط با مزور دارد، معمولاً با واسطه‌های زبانی، فیزیکی، جسمانی، فرهنگی، اقتصادی و نظایر آنها با زائر، ارتباط می‌گیرد. به تعبیر دیگر، همواره میان زائر و مزور، واسطه‌هایی وجود دارد که البته زائر حقیقی می‌کوشد این واسطه را کمتر کرده و با عبور از آنها به ارتباطی بی واسطه با مزور دست یابد. اینکه این واسطه ها چگونه کمرنگ شده و زائر، در یک حرکت جوهری به مقام زیارت مزور می‌رسد، بحثی مستوفا است که نیازمند فرصتی دیگر است. ✅اما به تناسب طرح مسئلۀ حجت الاسلام شیرازی، به نظر می‌رسد ما در بهره گیری از هرگونه تکنولوژی‌ای در ذیل زیارت، بایستی به واسطه‌ای که میان زائر و مزور ایجاد می‌شود دقت کنیم. تکنولوژی، دست‌کم آن‌طور که نظریات مربوط به تکنولوژی به آن اشاره می‌کنند، به عنوان مهمترین محصول علوم طبیعی در جهان غرب، دست‌کم از بنیان‌های ریاضیاتی و مادی بهره برده است که به عنوان واسطه میان ما و جهان شکل می‌گیرد. به تعبیر دیگر، ما در تکنولوژی، به تعبیر مارتین هایدگر، با تصویر جهان روبرو هستیم. حال باید دید این واسطۀ تکنولوژیک، که گویی گریزی از آن در جهان معاصر نداریم، چگونه می‌تواند سامان یابد که کمترین واسطه و مانعی در رابطۀ حضوری زائر و مزور ایجاد کند؟ 📲به نقل از کانال مجتمعنا به آدرس: https://eitaa.com/mojtamaona 🆔@tammolaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠میگه فلسطین کشور سنی است ولی همه حکام سنی رهایش کرده‌اند مگر ایران! همه‌مون باید شیعه شویم!😀 🆔@tammolaat
نشست علمی «مقایسه‌ی پیاده‌روی اربعین با سایر زیارت‌های پیاده در جهان معاصر» ♦️دکتر محمدرضا پویافر- استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه علوم انتظامی امین و مؤلف کتاب‌های «زیارت‌های پیاده در جهان معاصر» و «آیین نیکی: مطالعه جامعه‌شناختی خیر دینی در آیین پیاده‌روی اربعین» - در این نشست مطالعات و پیمایش‌های دینداری در حوزه جامعه‌شناسی را در سه بُعد قابل بررسی و پژوهش دانست: 🔸بعد شناختی، 🔸بعد كنش دینی و 🔸بعد تجربه و عواطف در جهان زیارت‌هایی وجود دارد که بخشی از عمل زیارت با پیاده‌روی و طی کردن مسیر زیارت محقق می‌شود. این موارد عبارتند از: 1️⃣ کومبه‌ملا در هند، 2️⃣ شیکوکو در ژاپن، 3️⃣ سانتیاگو د کامپوستلا در اسپانیا، 4️⃣ فاطیما در پرتغال، 5️⃣ فرانسیگنا در ایتالیا، 6️⃣ گوادالوپ در مکزیکو 7️⃣ پیاده‌روی اربعین در عراق. ⚠️به نظر ایشان: آئین‌های زیارتی واجد سیالیت هستند و تجربه دینی در پیاده‌روی زیارتی در طول مسیر اتفاق می‌افتد، نه صرفا در مکان مقدس. ❇️به همین دلیل، هنگامی که عراقی‌ها به زیارت اربعین می‌روند ممکن است حدود ۲۵۰ کیلومتر پیاده بروند و از راه دور سلامی دهند. به عبارتی، زیارت حرم را لزوما رفتن داخل صحن و حائر حسینی نمی‌دانند.زیرا تجربه زیارت در طول مسیر برای او حادث شده است. ✅ایشان مهترین ویژگی پیاده‌روی اربعین و وجه تمایز آن با دیگر زیارتهای پیاده در جهان را فراوانی امر خیر دینی در این مراسم دانست. 🆔@tammolaat
تأملات
✅ نشست علمی «مقایسه‌ی پیاده‌روی اربعین با سایر زیارت‌های پیاده در جهان معاصر» ♦️دکتر محمدرضا پویا
🌖حاشیه 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ ✍️سید رضا شیرازی ✅رویکرد تطبیقی در پژوهش،دیدگاه همه‌جانبه‌نگر به موضوع را به دنبال دارد. رویکرد تک‌جهتی در شناخت یک پدیده، پژوهشگر را از دیدن ابعاد مختلف آن محروم می‌سازد و او را سطحی‌نگر بار می‌آورد. ⚠️اما به‌کارگیری عالمانه رویکرد تطبیقی در پژوهش نیازمند عبور از موارد شباهت و تفاوت ظاهری به مواضع خلاف و وفاق واقعی در موارد زیر است: 1️⃣سؤالهای اساسی و رخنه‌های معرفتی 2️⃣پیشینه و بستر معرفتی 3️⃣مبانی و مبادی تصوری و تصدیقی 4️⃣ادله، رویکردها و روشها 5️⃣لوازم، آثار و نتایج 6️⃣رقبا، امثال و اغیار 7️⃣پارادایمها، سیستمها و نظامهای فکری 8️⃣ادبیات و زبان (بنگرید: قراملکی، روش‌شناسی مطالعات دینی ص 313) ♦️تا آنجایی که من مطلع هستم، تا کنون سه نظریه نسبت به زیارت در دنیای غرب ارائه شده است: 1️⃣نظریه جماعت‌وارگی(کامیونتاس) یا آستانگی توسط ویکتور ترنر 2️⃣نظریه رقابت توسط مایکل سالنو 3️⃣نظریه حرکت توسط سایمن کولمن (کتاب اخیر کولمن با عنوان Powers of Pilgrimage: Religion in a World of Movement باید خواندنی باشد) 🔺ظاهرا، استعاره سیالیّت در ادبیات دین‌پژوهی و جامعه‌شناسی دنیای غرب به معنای دارای ویژگی‌های سیّالات(مایعات) بودن است. ویژگی‌هایی از قبیل روان بودن، نفوذ کردن(همانند نفوذ آب در اسفنج)، جذب و حل کردن مواد در خود، تغییر شکل و ... است. 🔥بنابراین سیالیّت تجربه دینی بدین معناست که دائما در حال تغییر شکل است. به عبارتی دیگر، دین‌پژوهان غربی همانند هرویولوژه که دین و دینداری در دنیای معاصر را امری سیّال می‌دانند، قائل به تغییر دین و دینداری هستند. 💥در نظر هرویولوژه دین در پس‌زمینه مفهوم «حرکت» قابل درک است. به همین جهت او تمرکز صرف بر مناسک مکان‌بنیاد و یا توجه صرف بر «مکان» در مناسک را به چالش می‌کشد. در دیدگاه او حتی در زیارت که همواره با «مکان» پیوند خورده بود، نیز این تحول قابل رؤیت است. خود «سفر» و حرکت تبدیل به ویژگی اساسی زیارت می‌شود. ☄️اهمیت «حرکت» از نظر هرویولوژه تا حدی است که به نظر او می‌تواند به عنوان استعاره در مفهوم دینداری معاصر استفاده شود و گونه «دینداری زائرانه» در برابر گونه «دینداری گرویده» قرار می‌گیرد. در گونه دینداری زائرانه، دین امر فردی، داوطلبانه، تجربی و عاطفی است. در گونه دینداری گرویده، هویت دینی در شخص پررنگ است و خود را به یک جماعت دینی مشخص متعلق می‌داند. ✅برخلاف برخی از پژوهشگران(که تعداد آنها کم نیست) دکتر پویافر بحث خود را بر اساس نظریه منسوخ شده ترنر مبتنی نکرده است. برعکس پژوهش ایشان مبتنی بر آخرین نظریات نسبت به زیارت است. 💫انواع و اقسام استعاره‌هایی که برای دین و دینداری به‌کار برده می‌شود بر اساس فضای دین‌ و دینداری در غرب است و تفاوت محسوسی با دینداری در جوامع اسلامی و مخصوصا جامعه شیعی و بالاخص ایران که دارای حکومتی مبتنی بر دین است، دارد. ⛔️خطای راهبردی برای دین‌پژوه؛ تحلیل مناسک زیارت اربعین بر اساس نظریه‌های غربی است. علاوه بر این که چنین مطالعه تطبیقی از سطح و عمق کافی برخوردار نخواهد بود. ❇️عمیقا معتقدم که باید دین‌پژوهان معاصر، به نظریه‌پردازی روی آوردند و جامعه علمی ما را از دام مصیبت‌بار نظریه‌های غیربومی که با جامعه و فرهنگ‌مان ناسازگارند، برهانند. کاری که زیبنده آقای دکتر محمدرضا پویافر و امثال ایشان است و با توجه به قدرت فکری و مایه علمی که دارند، دشواری چندانی برایشان ندارد. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📌پی‌نوشت: همه را به خواندن مقاله خانم دکتر شریعتی با عنوان «سیالیت و مناسک دینی» توصیه می‌کنم. 🆔@tammolaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 بچه‌ها دارن با هم حرف میزنن یکیشون میگه سید حسن نمیذاره اسرائیلی‌ها ما رو بکشن 🆔@tammolaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🩸سید حسن نصرالله: با هر برچسبی(رافضی، تروریست، مجرم و ...) شیعه از حمایت فلسطین دست برنمی‌دارند 🆔@tammolaat ‌‌‌‌‌‌