تورقی در تاریخ اسلام
نکته قابل توجه برایم این بود که ایشان، الفصول المختاره را تألیف شاگرد شیخ مفید (احتمال بسیار، سید مر
🖋 تعلیقه مرحوم سید حسین بحر العلوم
📚 بر کتاب تلخیص الشافی شیخ طوسی (متوفی ۴۶۰ ه.ق)
🔸میفرمایند : الفصول المختارة لسیدنا المرتضی قدس سره
@tarikh1234tarajim
تورقی در تاریخ اسلام
📋 مقاله «شیخ مفید و کتاب اختصاص» 🖋 حضرت استاد سید جواد شبیری 📍استاد شبیری در این مقاله با ارائه اد
🖋 مقاله جناب آقای دکتر حسن انصاری درباره عدم صحت انتساب کتاب اختصاص به شیخ مفید
🌐 مطالعه بفرمایید 🌐
@tarikh1234tarajim
💠 گزارشی از ساده زیستی شیخ انصاری بر اساس سفرنامه قاجاری
«امروز را، هم به دیدن شیخ مرتضی رفتم. در منزل او حصیری کهنه بود که به هیچ جا نمیاندازند. احدی از فقرا مصرف نمیکند. میگفتند عیالش آن را هم مصرف نمیکند. خوراک شبانهروز آنها نان خالی است. با این که از اطراف مبالغ خطیر به نزد او میآورند، قبول نمیکند. مرجع عالم است. از بلاد و ممالک مردم به در خانهاش ریخته، بعضی مسائل میپرسد و بعضی فتوا میخواهد. به توسط سیدی که معتبر و معتمد بود، به خدمتش مشرّف شدم. مسائلی بود که نوشتهام. یک یک پرسیدم. جواب دادند. همین که تمام شد برخاست. خیلی مرد بزرگوار است. دقیقهای عمر خود را تلف نمیکند. یا تألیف و یا مطالعه و یا نماز میکند».
همچنین در صفحه 40 مینویسد:
«جناب شیخ مرتضی هم مرد مجلّل و مجتهد بی نظیر و بدلی است. از اوضاع دنیای دنیّه به یک عبای کهنه و تسبیح صد دانه قانع است. در یک مجلسی دیدم که بی کلال و ملال در صفّ نعال نشسته. چون از احوالش تفتیش نمودم، گفتند: همیشه اوقات، شیوۀ مرضیّۀ اواین است که در کفشکن مینشیند و اصلا تفاوتی به احوال و اخلاق او ندارد».
📚 سفرنامه به شماره 10400-5 نگهداری شده در کتابخانه ملی
🖋 نام نویسنده نامعلوم میباشد.
@tarikh1234tarajim
تورقی در تاریخ اسلام
💠 گزارشی از ساده زیستی شیخ انصاری بر اساس سفرنامه قاجاری «امروز را، هم به دیدن شیخ مرتضی رفتم. در م
دست خط منسوب به شیخ مرتضی انصاری؛ متوفی ۱۲۸۱ ه.ق
@tarikh1234tarajim
💠 شکوائیه علامه حلی از مسلمانان صدر اسلام ❌
🔻چگونه ده ها هزار نفر از مسلمین، از عایشه اطاعت کردند و به جنگ با امیرالمومنین آمدند ...
اما حتی یک نفر از اینها به یاری دخت نبی مکرم نیامد تا حق اش را از ابوبکر بگیرد ...😔
📚 منهاج الکرامة فی معرفة الامامة ؛ علامه حلّی (متوفی ۷۲۶ ه.ق) ص ۷۶
🗃 نشر موسسة عاشورا للتحقیقات و البحوث الاسلامیة
@tarikh1234tarajim
درس مرحوم آخوند خراسانی؛ نجف اشرف
۱- احمد کفایی فرزند آخوند خراسانی
۲- سید محمدصادق خاتونآبادی
۳- سید حسین بروجردی
۴- آقا بزرگ تهرانی
۵- محمدحسین کمپانی اصفهانی
@tarikh1234tarajim
🖋 دستخط مرحوم آخوند خراسانی در اجازه اجتهاد به مرحوم آیتالله بروجردی رضوان الله علیهما
🔖 ترجمه بخشی از نامه:
... از جمله آنان سید مورد اطمینان و شخصیت عادل و محل اعتماد، محقق ریزبین و دقیق آشنا به احکام اسلام و آگاه به قاعده های احکام ، رواج دهنده دستورات الهی، ثقه الاسلام، سرشناس در میان عالمان با عمل و پیشتاز فقیهان و مجتهدان صاحب نظر، نور دیده ام و مرد آراسته به تمامی زینتهای معنوی و صفات نیک و زیبا، یعنی آقا حسین طباطبایی بروجردی – که برکتها و خدماتش جاودانه و پاینده باد – ایشان سالیان زیادی در قبه اسلام یعنی مشهد غروی (نجف اشرف) – که برترین درود و سلام بر شرافت بخشنده آن مکان باد – مشرف بودند، وی در طول این مدت سعی فراوان و کوشش پسندیده همراه با توفیقات ویژه الهی در راه تحصیل علوم شرعی ، چه عقلی و چه نقلی نمودند و در محضر این جانب بیشتر مسائل اصولی و اکثر مسائل فرعی را استفاده کرده و فرا گرفتند، در حالی که تنها به گوش دادن درس استاد بسنده نمی کرد، بلکه به تحقیق و کاوش بیشتر می پرداخت و نگاه کردن به کتاب و مطالعه متون آن، او را از دقت در معانی و بطون باز نمی داشت، وی مبانی را به دقت تمام مورد مطالعه قرار داده و دلیلهای علمی را با کمال استحکام بررسی کرد، تا بجایی که بر بزرگان اهل فضل و سرشناسان دانش برتری یافت و دارای ملکه قدسی گردید و از درجه پایین تقلید به اوج و بلندای اجتهاد مطلق رسید.
بنابراین ایشان از طرف من مجازند که متصدی تمامی پستها و منصبهایی که برازنده مجتهد مطلق است – مانند تصدی فتوا و قضاوت و غیر اینها ... باشند .
@tarikh1234tarajim
صدر حديثاً عن *(دار زين العابدين)* العناوين التالية من *(سلسلة الأعمال الكاملة للعلامة المحقق السيد محمد رضا الحسيني الجلالي دام عزه)*:
- كتاب *(الحسين سماته وسيرته)*.
- كتاب *(العباس سماته وسيرته)*.
- كتاب *(جهاد الإمام السجاد ع)*.
🤲 وهي الأجزاء رقم (١٣ و ١٤ و ١٥ ) من السلسلة، نسأل الله التوفيق لإصدار بقية أجزاء سلسلة الأعمال الكاملة للعلامة المحقق السيد محمد رضا الحسيني الجلالي حفظه الله.
*الناشر*: دار زين العابدين- قم المقدسة- مجتمع ناشران- محل رقم (١٢٥).
@tarikh1234tarajim
🖋 دست خط و نامه آخوند خراسانی به پدر مرحوم آیت الله بروجردی 💌
💠 از اهتمام بسیارِ مرحوم آخوند، به شاگردانش شنیده بودم ...
اما نه در این حد ...
🔻بسیار لطیف ، دلسوزانه، مهربانانه، در عین حال با دقت و جدیّت
این نامه زیبا را حتما مطالعه بفرمایید 👌🌹
@tarikh1234tarajim
✨🎁 هدیه ای ارزشمند به طلاب، محققین عزیز و خصوصا مبلغین گرانقدر بمناسبت ایام فاطمیه سلام الله علیها 🏴
هدایت شده از تورقی در تاریخ اسلام
احراقبیتفاطمهعلیهاالسلام_غیبغلامی.pdf
4.73M
#معرفی_کتاب
📚 کتاب احراقُ بیتِ فاطِمَة سلام الله علیها
🖋 تالیف محقق ارجمند و متکلم مبرّز، حضرت استاد غیب غلامی
🔻این کتاب، مستندات هجوم به بیت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها را در منابع اهل سنت گردآوری نموده است.
🔸از ویژگی های ممتاز این اثر ارزشمند، توضیحات مختصر اما مفید، درباره راوی و کتبی است که قضیه هجوم را نقل کرده اند.👌🌹
@tarikh1234tarajim
#یادداشت
وقتی مرز های تحریف تاریخ و عقاید ، با سرعت مافوق نور و بصورت کیلومتری جابجا میشود، آنهم نه از سوی عامه مردم، بلکه توسط نهاد های معظم فرهنگی و با بودجه های کلان، در خوشبینانه ترین حالت، نتیجه ای جز ولنگاری عقیدتی را در بدنه اجتماعی، به همراه نخواهد داشت.
زمانی مصیبت در آن بود که نقل دین را بجای ارجاع به منابع دسته اول، از منابع دسته دوم نقل کردند. اما دیگر کار از نقل منابع دستهی ششم و هفتم گذشته است. احداث مناسبتِ ساختگی برای وقایعی که در اصل رخ دادن آن تردید وجود دارد (یوم اعطاء القمیص!!!) آنهم بدون هیچ پشتوانه سندی و فاجعه تر از آن، سکوت علمای مرتبط و عدم هیچ گونه واکنشی از سوی روحانیون مستقر در اینگونه نهادها، تعجب و شگفتی را به حد اعلی رسانده است.
منبر رفتن افراد فاقد تحصیلات حوزوی و شخصیت های مکلّا، سخنرانی برخی مادحین و اظهار نظراتِ نو معتزلی توسط روشنفکران غربی در مبانی عقیدتی، تنها اندکی از ثمرات گرانبهای اینگونه تحریف های واضح البطلان میباشد.
@tarikh1234tarajim
#ویژه_طلاب
#ویژه_مبلّغین
💠روضه امام صادق علیه السلام از ضرب و جرح صدیقه طاهره سلام الله علیها توسط خلیفه دوم 💠
❌ با عرض پوزش به جهت ادای حق روضه و احترام ذکر مصیبت، ترجمه نمیگردد❌
📚 اختصاص شیخ مفید ص ۱۸۳
🗃 موسسة الاعلمي للمطبوعات، بيروت
@tarikh1234tarajim
باسمه تعالی ...
این قسمت از خطبه فدکیه خیلی قابل تامله ...
فَلَمَّا اِختارَ اللَّهُ لِنَبِیِّهِ دارَ اَنْبِیائِهِ وَ مَأْوى اَصْفِیائِهِ، ظَهَرَ فیکُمْ حَسْکَةُ النِّفاقِ، وَ سَمَلَ جِلْبابُ الدّینِ، وَ نَطَقَ کاظِمُ الْغاوینَ، وَ نَبَغَ خامِلُ الْاَقَلّینَ، وَ هَدَرَ فَنیقُ الْمُبْطِلینَ، فَخَطَرَ فی عَرَصاتِکُمْ، وَ اَطْلَعَ الشَّیْطانُ رَأْسَهُ مِنْ مَغْرَزِهِ، هاتِفاً بِکُمْ، فَأَلْفاکُمْ لِدَعْوَتِهِ مُسْتَجیبینَ، وَ لِلْغِرَّةِ فیهِ مُلاحِظینَ، ثُمَّ اسْتَنْهَضَکُمْ فَوَجَدَکُمْ خِفافاً، وَ اَحْمَشَکُمْ فَاَلْفاکُمْ غِضاباً، فَوَسَمْتُمْ غَیْرَ اِبِلِکُمْ، وَ وَرَدْتُمْ غَیْرَ مَشْرَبِکُمْ.
هذا، وَ الْعَهْدُ قَریبٌ، وَالْکَلْمُ رَحیبٌ، وَ الْجُرْحُ لَمَّا یَنْدَمِلُ، وَ الرَّسُولُ لَمَّا یُقْبَرُ، اِبْتِداراً زَعَمْتُمْ خَوْفَ الْفِتْنَةِ، اَلا فِی الْفِتْنَةِ سَقَطُوا، وَ اِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحیطَةٌ بِالْکافِرینَ.فَهَیْهاتَ مِنْکُمْ، وَ کَیْفَ بِکُمْ، وَ اَنَّى تُؤْفَکُونَ، وَ کِتابُ اللَّهِ بَیْنَ اَظْهُرِکُمْ، اُمُورُهُ ظاهِرَةٌ، وَ اَحْکامُهُ زاهِرَةٌ، وَ اَعْلامُهُ باهِرَةٌ، و زَواجِرُهُ لائِحَةٌ، وَ اَوامِرُهُ واضِحَةٌ، وَ قَدْ خَلَّفْتُمُوهُ وَراءَ ظُهُورِکُمْ، أَرَغْبَةً عَنْهُ تُریدُونَ؟ اَمْ بِغَیْرِهِ تَحْکُمُونَ؟ بِئْسَ لِلظَّالمینَ بَدَلاً، وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْاِسْلامِ دیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ، وَ هُوَ فِی الْاخِرَةِ مِنَ الْخاسِرینِ.
و آن گاه که خداوند براى پیامبرش خانه انبیاء و آرامگاه اصفیاء را برگزید، علائم نفاق در شما ظاهر گشت، و جامه دین کهنه، و سکوت گمراهان شکسته، و پست رتبهگان با قدر و منزلت گردیده، و شتر نازپرورده اهل باطل به صدا درآمد، و در خانههایتان بیامد، و شیطان سر خویش را از مخفىگاه خود بیرون آورد، و شما را فراخواند، مشاهده کرد پاسخگوى دعوت او هستید، و براى فریب خوردن آمادهاید، آنگاه از شما خواست که قیام کنید، و مشاهده کرد که به آسانى این کار را انجام مىدهید، شما را به غضب واداشت، و دید غضبناک هستید، پس بر شتران دیگران نشان زدید، و بر آبى که سهم شما نبود وارد شدید.
این در حالى بود که زمانى نگذشته بود، و موضع شکاف زخم هنوز وسیع بود، و جراحت التیام نیافته، و پیامبر به قبر سپرده نشده بود، بهانه آوردید که از فتنه مىهراسید، آگاه باشید که در فتنه قرار گرفتهاید، و براستى جهنم کافران را احاطه نموده است.
این کار از شما بعید بود، و چطور این کار را کردید، به کجا روى مىآوردید، در حالى که کتاب خدا رویاروى شماست، امورش روشن، و احکامش درخشان، و علائم هدایتش ظاهر، و محرّماتش هویدا، و اوامرش واضح است، ولى آن را پشت سر انداختید، آیا بىرغبتى به آن را خواهانید؟ یا بغیر قرآن حکم مىکنید؟ که این براى ظالمان بدل بدى است، و هرکس غیر از اسلام دینى را جویا باشد از او پذیرفته نشده و در آخرت از زیانکاران خواهد بود.
@tarikh1234tarajim
🖋 اعلام جهاد از سوی مرحوم سید محسن امین جبل عاملی (۱۳۷۱ ه.ق) برای کمک به فلسطین
@tarikh1234tarajim
#یادداشت🖋
این روزها تحولات سوریه و سقوط حکومت بشار اسد و تصاحب قدرت توسط یک گروهک تکفیری، آنهم به سهولت ترین وجه ممکن تحلیل های زیادی را برانگیخت که بسیاری از آنها خارج از تخصص بنده است و شایسته آن است تا صحبت و ارائه نظرات را به کارشناسان آن امر واگذار نمود.
اما امری که روشن و بدیهی است ، فقدان کار فرهنگی و ضعف بسیار جهاد تبیین در برابر اندیشه های سلفی_تکفیری از سوی نهاد های فرهنگی، علما و طلاب مذهب امامیه در جهان اسلام میباشد.
بنظر میرسد دنیای اسلام خصوصا جوامع سرزمین هایی همچون سوریه هنوز با خطر اندیشه های سلفی آشنا نیستند. یکی از نقاط بسیار تعجب برانگیز در تصرف چند روزهی سوریه، علاوه بر ضعف ارتش، پذیرش گروهک های تکفیری از سوی مردم بود.
کاملا معتقدم و با اطلاع عرض میکنم که خطر اندیشه های سلفی که امروز کشور سوریه را احاطه نموده است، بشدت در استان های مرزی جمهوری اسلامی فعال میباشد و اضلاع بنیادین آنها با تمام توان و با کوشش مضاعف، در پی رسوخ تفکرات منحطّ وهابی_صهیونی در میان جوانان هستند.
متاسفم که وقتی صحبت از ترویج تفکرات امامیه و مبارزه و مجادلهی علمی با مذاهب اهل سنت در کشور به میان می آید، برخی اشخاص اثرگذار و نهادهای فرهنگی، همواره با به حاشیه بردن عقاید حقه تشیع و برچسبِ متحجر زدن به علما و محققین این عرصه و «شیعه انگلیسی» خواندن پژوهشگران و مبلغین این میدان ، راه را برای نفوذ هرچه بیشتر جریانهای افراطی اهل سنت فراهم می آورند.
آن فقر اندیشهای و ضعف مبانی عقیدتی که یکی از عوامل فلاکت مردم سوریه شد، ما با دست و اقدامات خودمان برای مردم خود فراهم می آوریم.
جریان های التقاطی که نقاب انقلابی گری به چهره زده ، به همان مقداری که مدام در پی تطهیر جولانی و طالبان و امثالهم میباشند، به همان اندازه سدّی محکم شده اند در برابر ترویج اندیشه های ناب امامت و مجادله برای اضمحلال تفکر سلفی گری. و به این امر اکتفا ننموده و با انگ «ضد انقلاب» و تحریف مبانی رهبری معظم، در پی مبارزه با این تفکر نیز برمیآیند.
@tarikh1234tarajim
صفحة من كتاب المبسوط بخط الشيخ الطوسي (متوفی ۴۶۰ ه.ق) 😍
🗄 مرکز النجف الاشرف للتالیف و التوثیق و النشر
@tarikh1234tarajim
ام البنين عليها السلام.pdf
1.27M
#ویژه_مبلغین
#معرفی_کتاب
📚 کتاب شریف امٌ البنین تأملاتٌ فی نُصوصِ حیاتِها
🖋 شیخ عقیل حمدانی
@tarikh1234tarajim
4_5967422673389622362.mp3
6.05M
❤️ میم مثل مادر؛ مادر یعنی ام البنین ❤️
@tarikh1234tarajim