💠ثبتنام مردم تهران برای یاری مردم مظلوم فلسطین
📷سخنرانی #شهید_نواب_صفوی در جمع دانشجویان دانشگاه قاهره در سفری که برای شرکت در #مؤتمر_قدس به مصر داشت
✍هنگامی که جنگ در #فلسطین بین اعراب و #یهود به خطرناکترین مراحل خود رسیده بود اخبار موحش و دلخراش آن هیجانی در مردم مسلمان تهران ایجاد کرد.
پس از غلیان احساسات مردم علیه یهودیهای غاصب در فلسطین اعلام شد که به نام اعتراض به کشتار بیرحمانه توسط یهود در فلسطین و اظهار انزجار از اعمال وحشیانه آنان و اعلام پشتیبانی نسبت به اعراب میتینگی برپا میشود.
روز جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۲۷ مسجد سلطانی ناظر عظیمترین اجتماع پرشکوهی بود که بعد از شهریور ۲۰ تا آن روز برپا شده بود...
در آن میتینگ #آیت_الله_کاشانی و آقای نواب صفوی هم شرکت کرده بودند و فشار جمعیت در صحن مسجد به قدری بود که نردههای آهنی جلوی شبستان شکست...
قطعنامهای که مبنی بر اظهار همدردی با اعراب فلسطین صادر شده بود دوبار قرائت گردید و پس از آن آقای حاج #شیخ_عباسعلی_اسلامی پیرامون حملات وحشیانه یهود و لزوم کمک به مسلمانان فلسطین سخنرانی کردند.
پس از پایان اجتماع اتوبوسهایی از طرف خطهای مختلف در اختیار جمعیت گذارده شد و تا ساعت ۹ شب مردم در خیابانهای تهران تظاهرات کرده و علیه یهود و به نفع اعراب شعار میدادند و از روز بعد هم محلهایی برای نام نویسی داوطلبین جنگ با یهود در مراکز مختلف شهر افتتاح شد و قریب ۵۰۰۰ نفر هم برای اعزام نام نویسی کردند...
📚 فدائیان اسلام، تاریخ، عملکرد، اندیشه، ص۶۹ و ۷۰.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💠آیتالله #محمدرضا_مهدوی_کنی، متوفای 29 مهر 1393؛
✍ شخصیتی برآمده از #حوزه_تهران و ذو ابعاد که بین فعالیت علمی، مدیریت اجرایی، تهذیب نفس، تعامل سازنده با جریانهای سیاسی متعدد و بعضاً متضاد، ارتباط همزمان با حوزه و دانشگاه، به خوبی جمع کرد و کارنامهای ارزشمند از خود به یادگار گذاشت.
آنچه اینبار و در این مختصر میخواهم به آن اشاره کنم، نقش اثرگذار آیتالله مهدوی کنی در مدیریت بحرانهای کشور در ماهها و سالهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی است.
ریاست #کمیتههای_انقلاب از سوی #آیتالله_مهدوی_کنی، در ۱۳۵۷، در آن بحران امنیتی بزرگ کشور و همزمان مدیریت روابط با دولت پرحاشیهی موقت، از نقاط کمتر توجه شده در تاریخ انقلاب است. هنوز ابعاد گسترده تلاشهای ایشان در این نهاد انقلابی، عمیقاً مورد توجه قرار نگرفته است.
در ادامه نیز، با شهادت شهیدان رجایی و باهنر در سال ۱۳۶۰ که میرفت چالشی بزرگ، مدیریت اجرایی کشور را فرابگیرد، نظر به توانمندی اجرایی و جایگاه مقبولی که آیتالله مهدوی کنی داشت، به عنوان نخستوزیر موقت در این دوره بحرانی به مجلس معرفی شد و با رأی اعتمادی بیسابقه (۱۷۸ رأی موافق از ۱۹۶ نفر حضار)، مجلس را با خود همراه ساخت.
از اینرو میبینیم که حضرت آیتالله خامنهای در پیام تسلیت خود به مناسبت درگذشت آیتالله مهدوی کنی مینویسند:
«این انسان بزرگ و پرهیزگار، همه جا و همه وقت در موضع یک عالم دینی و یک سیاستمدار صادق و یک انقلابی صریح ظاهر شد و همهی وزن وزین خود را در همهی حوادث این سالها در کفهی حق و حقیقت نهاد.»
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
🏴رحلت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تسلیت باد.
📷تصویر حرم مطهر حضرت معصومه (س) و رودخانه قم، مربوط به حدود ۱۳۰ قبل
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
✍ مدتی است که در این صفحه، کم مینویسم و از حضور شما فرهیختگان عذرخواه و از شکیباییتان سپاسگزارم.
دلیل اصلی آن، اشتغال به نگارش کتابی درباره تاریخ حوزه تهران است که عمده وقت قلمزنیام را به خود اختصاص داده و ان شاء الله تا حدود یک هفته دیگر به ناشر تحویل داده میشود.
این کتاب از دو بخش تشکیل شده است:
۱. معرفی بیش از ۱۲۰ مکان از مکانرویدادهای حوزه تهران، شامل: مسجد_مدرسهها، مسجدها، تکیهها و خانههای علما از دوران قاجار تا حدود ۷۰ سال پیش، با استفاده از منابعی چون نقشهها و منابع آماری تهران قدیم و اسناد.
۲. تحلیلی از هویت تاریخی، همراه با جریانشناسی حوزه تهران از تأسیس تا پیروزی انقلاب اسلامی که شاید مهمترین بخش آن، تحلیل سیاسی حوزه تهران در دوران نهضت امام خمینی میباشد. توضیح آنکه: قضاوتهای گاه نادرستی از فضای سیاسی حوزه تهران در دوره پهلوی، در آثار پژوهشگران، به ویژه جامعهشناسان زمان ما دیده میشود که عمدتا ناشی از کمبود دادههای اطلاعاتی است و تاکنون هیچ اثری در این باره نوشته نشده و در کتاب حاضر سعی شده تا اندکی در اینباره سخن بگوییم.
لازم به ذکر است، در این کتاب، مکانرویدادها را از اینرو معرفی کردهایم که بر دادههای اطلاعاتی پژوهشگران و تحلیلگران حوزه تهران تا حدودی افزوده شود و این اطلاعات، گزارههای بخش تحلیلی همین کتاب نیز به شمار میرود.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
🔻به مناسبت ۲۷ آبان سالروز درگذشت آیت الله شیخ غلامحسین جعفری همدانی
🔹آیت الله جعفری همدانی در نجف از محضر آیات میرزا ابوالحسن مشکینی، سید ابوالحسن اصفهانی، آقا ضیاء عراقی، شیخ محمد حسین کمپانی و میرزای نایینی در فقه و اصول و از محضر آقا سید حسین بادکوبهای میرزا احمد آشتیانی و شیخ مرتضی طالقانی در حکمت متعالیه استفاده کرد.
پس از وفات آیت الله اصفهانی در آبان ۱۳۲۵ تصمیم به مراجعت به ایران گرفت اما آیت الله شیخ محمد کاظم شیرازی با رفتن او مخالفت کرد و گفت با فوت مرحوم آقا سید ابوالحسن اصفهانی حوزه نجف در وضعیتی نیست که امثال شما آن را خالی کنند.
از این رو چند سالی در نجف ماند و سپس به تهران آمد و با احیای #شبستان_گرمخانه #مسجد_جامع به اقامه جماعت در آن پرداخت.
شیخ غلامحسین جعفری روحیهای بیباک در مبارزه با حکومت پهلوی داشت و از آغاز نهضت امام خمینی تا پیروزی انقلاب پیوسته با آن همراهی کرد.
وی در یکی از سخنرانیهای خود در حضور بیش از ۲۰۰۰ نفر در مسجد جامع اعلام کرد:
«آقایان بدانید که در این مسجد مامور زیاد است به همین جهت صلوات نفرستید، شعار ندهید. من میدانم هر یک از شما از یک سوی تهران به این مسجد آمدهاید. از شما تقاضا دارم به مجتهدین محل روحانیونی که میشناسید از قول من سلام برسانید و بگویید جعفری دست شما را میبوسد و از شما تقاضا دارد که بیدار باشید و حرف حق و جریانات روز را بیان کنید تا آنجا که میتوانید آیت الله خمینی را یاری کنید. مردم بدانید ما از حرف حق دست بردار نیستیم و با این دستگاه مخالفیم زیرا با دین و ایمان ما بازی میکند.»
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
✍ آیت الله #شیخ_مرتضی_آشتیانی که به دلیل تولدش در روز وفات شیخ مرتضی انصاری مرتضی نامیده شد، بعد از پدرش میرزا محمد حسن آشتیانی تولیت مدرسه علمیه مروی را عهدهدار شد و این در حالیست که تولیت این مدرسه باید برعهده اعلم علمای تهران باشد. با وجود شخصیتهای برتری در تهران در آن مقطع تاریخی همچون آیت الله #شیخ_فضل_الله نوری، طبیعتاً نباید تولیت نباید به شیخ مرتضی آشتیانی میرسید. در درگیریهای مشروطه نیز از سوی دربار، تولیت مدرسه مروی از وی گرفته شد و به #میرزا_ابوالقاسم_امام_جمعه واگذار گردید که وضع را از آن هم وخیمتر کرد.
گرچه برخی پژوهشگران کارنامه درخشانی برای شیخ مرتضی آشتیانی در آن مقطع قائل نیستند، اما از اسناد به دست میآید که وضعیت #مدرسه_مروی در زمان تولیت آیت الله آشتیانی از نظم خوبی برخوردار بوده است.
بعد از #مشروطه و چندی پس از کودتای ۱۲۹۹ و به قدرت رسیدن #رضاخان، گویا از تلخ کامی حوادث سیاسی، تهران را ترک و به مشهد مقدس هجرت کرد.
در سال ۱۳۱۳ شمسی به اجبار حکومت در تهران و در جوار حضرت عبدالعظیم (ع) ساکن شد. با سقوط رضاخان در ۱۳۲۰ از حصر رهایی یافت و به عتبات عالیات و سپس مشهد مقدس رفت و سرانجام در ۲۸ آبان ۱۳۲۵ دار فانی را وداع گفت.
📚صاحب گنجینه دانشمندان در جلد ۷ صفحه ۹۶مکاشفه قابل توجهی از آیت الله شیخ مرتضی آشتیانی نقل کرده که نشان دهنده جایگاه معنوی وی است.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💡ظرفیت جمعی حوزه تهران کجاست؟!
با تأمل بخوانید:👇👇
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
💡ظرفیت جمعی حوزه تهران کجاست؟! با تأمل بخوانید:👇👇 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💡ظرفیت جمعی حوزه تهران کجاست؟!
با تأمل بخوانید:
✍ در چند راهپیمایی اخیر تهران، چیزی که توجهم را جلب کرد، کمی حضور روحانیون بود؛ به ندرت چشمم به روحانیون میافتاد و این از آن جهت برایم قابل توجه است که مسئولین حوزه تهران تعداد طلاب و روحانیون تهران را بیش از ۱۲ هزار نفر میدانند!
آنچه در اینباره به ذهن میرسد و نگارنده پیش از این نیز چندبار از آن سخن گفته آن است که «#حوزه_تهران #هویت_جمعی خود را از دست داده است.» حتی اگر مدیریت حوزه تهران فراخوانی برای تجمع طلاب و اساتید در یک مکان مثل #مدرسه_مروی بدهد، باز هم ظرفیت جمعی حوزه تهران به میدان نمیآید.
در تحلیل این امر باید گفت:
مدارس حوزه تهران از دیرباز هویتی مستقل و جدا از هم داشتند که هریک با محوریت یک عالم و مجتهد تراز اول اداره میشد و ائتلاف و ارتباط این طیف از علما، مجموعه حوزه تهران را به صورت یک واحد درمیآورد. به علاوه ارتباطات مردمی این عالم در محله فعالیت دینی خود، ظرفیت مردمی را هم به میدان میآورد و به عبارتی مجتهد محله، از یک سو حلقه وصل مردم و حوزه، و از سوی دیگر بخشی از حوزه با بخشی دیگر میشد.
ایجاد مرکز مدیریت حوزه گرچه در یکپارچه ساختن برنامه آموزشی مدارس، حمایت از مدارس و نظارت بر آن سودمند است، اما در کنشهای اجتماعی و سیاسی طلاب و اساتید، بیرون از ساختار مدارس چندان مؤثر نیست. اینجاست که میبینیم نیرویی معنوی فراتر از نیروی سازمانی باید به یکپارچه ساختن حوزه تهران بپردازد.
در گذشتهی حوزه تهران، در حوادث سیاسی و اجتماعی، یک نفر از علمای تراز اول تهران شخصا اعلامیه میداد و بر در و دیوار مدارس و مساجد نصب میشد. یا چند نفر از علما که با هم پیوند داشتند، اعلامیهای واحد با چند امضا صادر میکردند. گاهی نیز در امور کلانتر برخی از فضلای فعال حوزه با یک متن اعلامیه به نزد دهها نفر از علمای تهران میرفتند و با جلب موافقت ایشان، اعلامیههای واحد با امضاهای بسیار منتشر میکردند که ظرفیت جمعی حوزه تهران را برمیانگیخت.
راقم این سطور چنین گمان دارد که اگر امروز نیز از ظرفیت فرد فرد علمای تراز اول تهران در رویدادهای اجتماعی و سیاسی استفاده شود، برکات بسیاری در برانگیختن ظرفیت جمعی حوزه تهران خواهد داشت.
اینکه مدیریت حوزه علمیه تهران با استفاده از جایگاه سازمانی مرکز از عموم طلاب و اساتید تهران برای حضور در یک راهپیمایی ارزشمند دعوت کند، بسیار پسندیده و قابل ستایش است، اما متأسفانه توفیق چندانی حاصل نمیکند. ولی چنانچه جمعی از علمای تهران هریک جداگانه یا یکپارچه از جامعه پیرامونی خود برای این حضور دعوت کنند، ضریب نفوذ آن را افزایش میدهد. این همان استفاده از ظرفیت عمومی در حرکتهای سیاسی است.
در گذشته، تشکلهای خودجوشی در حوزه تهران و در سطوح مختلف علما، اساتید و طلاب وجود داشت که در عرصههای مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نقشآفرینی میکردند. اما با شکلگیری سازمانها و نهادهای حوزوی، در عین نظاممند شدن فعالیتها، ظرفیتهای خودجوش حوزه که قدرت، نفوذ و دامنه تأثیر بیشتری دارد خاموش شد و بسیاری از علمای برجسته تهران یا محدود به مسجد و مَدرس خود شده یا پس از ورود به سن کهولت، گوشهنشین کنج خانه خود شدهاند.
امروز به جد نیازمند احیای تشکلهای خودجوش حوزوی در کنار استفاده از ظرفیت اجتماعی علمای تراز اول تهران، حتی همان بزرگان سالخورده وخانهنشین هستیم و نهادهای حوزوی باید در صدد زنده کردن این ظرفیتها باشند.
#جریان_شناسی
#آسیب_شناسی
🕌 https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💡کاشانی میگوید اول مرگ نفوذ انگلیس، بعد مرگ من!
✍پس از واقعه ساختگی ترور ناموفق محمدرضا پهلوی بدست فخرایی در ۱۵ بهمن ۱۳۲۷، به دستور #هژیر آیتالله کاشانی را به بهانه دست داشتن در ترور دستگیر و به لبنان تبعید کردند.
#آیت_الله_کاشانی در انتخابات دوره شانزدهم مجلس، از لبنان نامزد و همراه با عدهای از چهرههای مبارز، توسط مردم انتخاب شد. ولی دولت هژیر برای جلوگیری از ورود نمایندگان واقعی ملت به مجلس، در تعداد آراء تقلب کرد.
مردم از این کار رژیم خشمگین گشتند و #سید_حسین_امامی که از طرفداران کاشانی و شاهد تعویض آراء بود، به دستور #فدائیان_اسلام ، هژیر را ترور کرد و زمینه برای انتخابات مجدد و ورود آیتالله کاشانی و یارانش به مجلس فراهم شد.
از این رو پس از تشکیل مجلس شانزدهم، منصور الملک، نخست وزیر وقت ایران با فرستادن تلگراف، از آیتالله کاشانی عذر خواهی کرد و خواستار بازگشت وی به ایران شد و ایشان در روز بیستم خرداد ۱۳۲۹ در میان استقبال انبوه مردم تهران به وطن برگشت.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💠 ماجرای شهید مدرس
گفتگویی تخصصی درباره روش سیاسی شهید آیتالله سید حسن مدرس
• باحضور
دکتر موسی حقانی
رئیس پژوهشگاه مطالعات تاریخ معاصر
📆 چهارشنبه ۸ آذر
⏰ حوالی ساعت ۲۱
از شبکه ۴ سیما
🔹 صفحه رسمی ماجرا را دنبال کنید:
@majara_tv4
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
✍سال ۱۳۴۰ و بعد از رحلت #آیت_الله_بروجردی گزینههایی برای مرجعیت عامه شیعیان مطرح شد که برخی از این چهرههای برگزیده در شهرهایی غیر از قم و نجف سکونت داشتند و از جمله ایشان آیتالله سید ابوالحسن رفیعی قزوینی بود.
در مدت اقامت ایشان در تهران (از سال ۱۳۳۹) و اقامه جماعت در مسجد جامع، مرجعیت #علامه_رفیعی_قزوینی ترویج میشد و رساله علمیه وی نیز منتشر شد.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
16.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ۱۰ آذر سالروز شهادت شهید مدرس
🔹 شهید مدرس در راستای اجرای اصل دوم متمم قانون اساسی، به عنوان یکی از مراجع تراز اول از سوی علمای نجف به دومین مجلس شورای ملی راه مییابد؛
اما این حضور نظارتی آیتالله مدرس به دلیل دستاندازی جریان غربگرا ادامه پیدا نمیکند و ایشان ناگزیر در مراحل بعدی به نمایندگی از مردم تهران وارد مجلس شده و به نقشآفرینی میپردازد.
💠 #برنامه_ماجرا
ماجرای #شهید_مدرس
• گفتگو با:
دکتر موسی حقانی
رئیس پژوهشکده مطالعات تاریخ معاصر
@majara_tv4
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran