📷 مرحوم حاج سید مصطفی مجتهد قنات آبادی (طباطبائی قنات آبادی) از فقهاء شیعی و از محترمین دارالخلافه طهران.
✍ خواهر ایشان در نکاح #میرزای_شیرازی بوده و از این جهت تربیت اولیه ایشان و اخوانش تحت إشراف میرزای شیرازی و تعلیمات وی صورت پذیرفت.
پس از تحصیلات در عتبات عالیات و نیل به درجه اجتهاد، به طهران بازگشت و در محله قنات آباد سکونت گزید و به مصاهرت آیت الله حاج شیخ علی شریعتمدار طهرانی درآمد.
آیت الله قنات آبادی ضمن تدریس در #مدرسه_معیرالممالک، به رتق و فتق امور مردم و امامت جماعت و محضر شرعی در محله قنات آباد پرداخت.
ایشان در قضایای مشروطیت در معیت آقایان بهبهانی و طباطبایی و افجه ای و آشتیانی، از حامیان اولیه این جریان بوده و ایضأ دسته مشروطه چیان و تفنگچیان در محله قنات آباد تحت رهبری وی بودند.
منزل ایشان در جریان مشروطیت یکی از پایگاه های پر رفت و آمد بشمار میرفت.
پس از رحلت ایشان در ۱۳۰۰ خورشیدی دو فرزند وی: حجة الاسلام حاج سید محمدحسن صدرالواعظین قنات آبادی و حجة الاسلام حاج سید محمدحسین قنات آبادی در دو مسجد بزرگ و کوچک قنات آباد به امامت جماعت و رسیدگی به احوال مردم و امورات شرعیه پرداختند.
#شمس_قنات_آبادی از فعالان سیاسی در دههء ۳۰ و ۴۰ نوه ایشان بوده است.
🔹ارسال شده توسط آقای مجتبی شریفی
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
◽️یک قرن پیش در این ایام
📄 اطلاعیه بلدیه تهران در تاریخ ۱ بهمن ۱۳۰۱
🔺گرم کردن برخی از مساجد تهران جهت اسکان فقرای شهر که در سرمای زمستان، جای مناسبی ندارند.
[در آن تاریخ جمعیت تهران حدود ۲۰۰ هزار نفر بوده است.]
🔹الحمدلله اکنون نیز شهرداری نقاطی را به این امر اختصاص داده و برخی از مساجد تهران نیز به این طرح ملحق شدهاند.
🔹این یکی از کارکردهای مهم مسجد در راستای حمایت و هدایت قشرهای آسیبپذیر و فرصتی برای #همدلی_مؤمنانه است.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📃 گزارشی جالب از ساواک مربوط به محتوای منبر تعدادی از وعاظ تهران در تاریخ ۲۶ دی ۴۳ مصادف با ۱۳ رمضان؛
این گزارش گویای فضای فکری و سیاسی برخی روحانیون تهران در آن برهه است:
۱. شیخ واعظی در مسجد اسکندری به منبر رفت و به دولت حمله کرد که وسیله کلانتری ۱۱ به وی تذکر داده شد و از منبر رفتنش جلوگیری گردید.
۲. شیخ محمدعلی طالقانی پیشنماز #مسجد_اکباتان به منبر رفت و نسبت به دولت و گرانی بنزین و مأمورین سازمان امنیت حمله کرد که از طرف کلانتری در مورد جلب وی اقدام گردیده است.
۳. شیخ [غلامحسین] جعفری پیشنماز مسجد جامع و شیخ طاهری در مسجد مذکور به منبر رفتند و از دولت تنقید نمودند و هر دو به خمینی دعا کردند.
۴. #شیخ_محمود_حلبی در مسجد باب الحوائج واقع در میدان فوزیه به منبر رفت و دولت و مسئولین امنیتی مملکت را دعا کرد.
۵. شیخ یوسف مروی خراسانی در مسجد انصار واقع در خیابان شمیران به منبر رفت و نسبت به اقدامات مفید دولت صحبت کرد.
۶. شیخ ذاکری در مسجد مؤتمنالملک واقع در خیابان ژاله و همچنین در مسجد نظام آباد به منبر رفت و در مورد اقدامات مفید دولت سخنرانی کرد.
۷. شیخ غلامحسین حیدری در مسجد انبار گندم به منبر رفت و نسبت به اقدامات دولت و اعلیحضرت همایونی دعا نمود.
🗓 ۲۶ دی درگذشت شیخ محمود حلبی
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ روزگاری در منطقه #یوسف_آباد تهران دو مجتهد متخلق و مردمی که هر دو از بیت اهل علم بودند، امور دینی این محله را عهدهدار شدند: آیات #سید_رضی_شیرازی و #سید_علی_هاشمی_گلپایگانی.
🔹آیتالله هاشمی گلپایگانی فرزند جمالالسالکین آیتالله سید جمالالدین گلپایگانی در نجف متولد شد و در حوزه نجف از محضر اساتیدی چون شهید آیتالله سید اسدالله مدنی، آیت الله خوئی و #علامه_امینی بهره برد.
✨ #هجرت_به_تهران:
سال ۱۳۴۱ آیتالله #شیخ_محمدتقی_آملی که در تهران مرجعیت امور را برعهده داشتند از آیتالله سید علی هاشمی گلپایگانی دعوت کردند تا با هجرت به تهران اقامه جماعت در مسجد یوسف آباد را برعهده گیرد.
ایشان علاوه بر تدریس فقه و اصول، با برگزاری جلسات اصول عقاید و پاسخ به شبهات برای مردم به ویژه جوانان در سالهای قبل از انقلاب، نقش مهمی در تعلیم و تربیت دینی مردم داشتند.
▪️آیتالله هاشمی گلپایگانی سرانجام در ۲۸ دی ۸۹ دار فانی را وداع گفت و پیکر پاکش در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها به خاک سپرده شد.
📷 از راست: آیات هاشمی گلپایگانی، سید رضی شیرازی، #محی_الدین_انواری
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📝 #یادداشت قابل تأمل
▪️به بهانه سالروز درگذشت آیتالله سید احمد خوانساری در ۲۹ دی ۶۳👇👇
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📝 #یادداشت قابل تأمل ▪️به بهانه سالروز درگذشت آیتالله سید احمد خوانساری در ۲۹ دی ۶۳👇👇 🕌 @tarikh_ha
📝 #یادداشت قابل تأمل
▪️به بهانه سالروز درگذشت آیتالله سید احمد خوانساری در ۲۹ دی ۶۳
✍ این سالها و ماهها و روزهای اخیر، دلیل و بهانه برای آنکه حوزه و روحانیت و مراجع تقلید و جامعه متدین در اعتراض به برخی حوادث به خروش آمده و بهپا خیزند بسیار است. آخرینهایش اهانت به رهبر فرزانه انقلاب و سپس اهانت به ساحت مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها و چند سال قبل هم همه آنچه در دولت پیشین در عرصه دین و اقتصاد و فرهنگ و سیاست بر ما رفت و اقدام درخوری از حوزه دیده نشد.
برخورد جامعه روحانیت با همه اینها قطعا هرگز انفعالی نبوده؛ سکوت و بیتفاوتی نبوده؛ مراجع ساکت نبودهاند و...؛
اما آنچه باید میشد نشد!
چرا؟!
🔻برای فهم چراییاش این نمونه تاریخی در تفاوت برخورد اعتراضی امام خمینی (ره) از یک سو و اعتراض آیتالله سید احمد خوانساری و دیگر علمای تهران در برخورد با #لایحه_انجمنهای_ایالتی_و_ولایتی بخوانید:
متن اعلامیه آیتالله خوانساری در ۱۰ آبان ۱۳۴۱ :
«بسمه تعالی شأنه
به مناسبت تصادف روز پنجشنبه سوم جمادی الثانیه با رحلت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا - علیها السلام - مجلس ذکری از ساعت ۹ الی ۱۱ در مسجد سید عزیزالله منعقد؛ امید است برای عرض اخلاص به مقام مقدس پیغمبر اکرم (ص)، به استماع موضوع مهم مذهبی که لازم است به اطلاع رسد، عموم طبقات، خاصه آقایان علمای اعلام - دامت برکاتهم - شرکت فرمایند.
الاحقر: احمد الموسوی الخوانساری»
به دنبال انتشار این اعلامیه، امام خمینی در نامهای به حجتالاسلام فلسفی، ضمن تأیید «اصل اقدام» نسبت به «کیفیت» این اعلامیه انتقاد کردند و نوشتند که وقتی «اساس روحانیت و دیانت و ملیّت در خطر است، مجلس روضه درست کردن... بسیار موهن است».
🔻همچنین حضرت امام مکان مجلس را که «مسجد سیدعزیزالله» بود و بیش از «چهار هزار جمعیت مقدس بازاری» گنجایش نداشت مورد نقد قرار دادند و نوشتند که «دولت از دیانت نمیترسد تا از بازاری متدین و دعای اینها یا نفرین آنها وحشت کند. دولت از مردم فعال و جوان و احزاب و دانشگاه ملاحظه میکند».
امام در این نامه پیشنهاد کردند که اینگونه مجالس اولاً باید توسط «یک کرور اعلامیه به تهران وحومهی تهران حتی قزوین، قم و بلاد نزدیک و دور» تبلیغ شود؛ ثانیاً «نوشته شود چون برای این اجتماع جایی در تهران نیست، خارج تهران در بیابان میرویم». امام نوشتند: اگر دولت «با سرنیزه» از این جلسه ممانعت کند، «تکلیف یکسره میشود و ما غالب میشویم».
🔹یکی از بحثهای داغ این ماههای اخیر، شکل و شیوه اعتراض است. متأسفانه حوزه هم نتوانسته شکل مناسب و اثرگذاری برای اعلام اعتراض برگزیند و این امر نیازمند یک طراحی هوشمندانه و نوین است.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 ۳۰ دی ۷۹ درگذشت آیتالله حاج شیخ مهدی حائری تهرانی
ایشان از سال ۱۳۵۵ که از قم به تهران بازگشتند به مدت ۳۰ سال امامت جماعت #مسجد_ارک را برعهده داشتند.
📚 برشی از کتاب «تاریخ شفاهی زندگانی و خدمات اجتماعی فرهنگی آیتالله حائری تهرانی» درباره دوران تحصیل وی در #حوزه_تهران:
▫️«در #مدرسه_مروی بنده حجرهای داشتم، دست راست، اولین حجره بود که سه نفر با هم بودیم: جناب حجتالاسلام آقای حاج شیخ محیالدین انواری، حجتالاسلام آقای آقا رضی شیرازی که با هم بحث میکردیم و همدرس و هم مباحثه بودیم و رسائل و مکاسب را نزد حاج شیخ میرزا محمدباقر آشتیانی خواندیم تا اینکه من در سال ۱۳۲۷ به قم مشرف شدم.»
▪️«ادبیات و عربی را نزد مرحوم حاج شیخ محمدحسین زاهد استاد عظیم الشأن اخلاق... و نیز درس فلسفه و دوره شرح تجرید را در محضر مرحوم آیتالله حاج میرزا مهدی آشتیانی در مدرسه مروی فراگرفتم...»
▫️از آیتالله حائری تهرانی خدمات اجتماعی فراوانی به یادگار ماند:
۱. خدمات رفاهی برای طلاب حوزه علمیه قم شامل کتابخانه، طبخ غذای گرم، درمانگاه، رختشویی، لولهکشی آب در فیضیه، برقکشی حجرهها و...
۲. تاسیس کتابخانه مدرسه حجتیه و مرکز پژوهشی و تحقیقاتی بنیاد فرهنگی امام مهدی عج در قم
۳. تاسیس انتشارات دار العلم و دار الفکر و..
۴. همکاری در تأسیس مؤسسه در راه حق
۵. تاسیس مرکز تحقیقات مسجد جمکران
۶. تاسیس جامعه محصلین تهرانی
۷. راه اندازی صندوق قرضالحسنه
۸. تاسیس مدرسه علمیه فاطمیه در قم(س)
۹. تجدید بنای چند مدرسه علمیه در تهران، قم و مشهد
۱۰. همکاری با شهید بهشتی در تأسیس مدرسه دین و دانش
و...
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗓 به مناسبت ۲ بهمن سالروز رحلت حکیم و عارف عظیم الشأن آیتالله #سید_ابراهیم_خسروشاهی
✍ آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی اواخر دهۀ چهل و پس از ازدواج دخترشان با مرحوم آیتالله #حاج_شیخ_محسن_حبیبی (تولیت فقید مدرسه #آیت_الله_مجتهدی)، به تهران آمد و به تدریس و تبلیغ و خدمات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مشغول شد. فعالیتهایی که تا پایان عمر شریفش ادامه یافت.
🍃#علامه_سید_محمدحسین_طهرانی در این زمینه مینویسد: «جناب دوست حمیم و صدیق ارجمند این حقیر آیتالله حاج سید ابراهیم... پس از ارتحال مرحوم آقا #شیخ_عباس_تهرانی رضوان الله علیه مدتی را به موطن خود باختران مراجعت نموده و در مسجد صاحب اقامۀ جماعت و تدریس و ترویج مینمودند و سپس به تهران آمده و در #قلهک در مسجدی به وظایف ارشاد و هدایت مردم مشغول و اینک قریب ۱۵ سال است که در #دزاشیب نیاوران در #مسجد_المهدی به اقامۀ جماعت و ارشاد و تبلیغ و ترویج و تدریس اشتغال دارند.
مردی است عالم و وارسته و خوش فهم و دقیقالنظر و سریعالانتقال و دلسوز و برای دین و شریعت حمیم و غمخوار که روی همین مسائل با امراض مختلفی از قبیل اعصاب و زخم معده، سالیان دراز است که دست به گریباناند.»
📖 #روح_مجرد ص۱۳۴
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔻با پیام دو مرجع تقلید؛
🔔 نکوداشت شهید نواب صفوی در تهران برگزار میشود
◻️ آیین نکوداشت عالم مجاهد شهید سیدمجتبی نواب صفوی و یارانش، با پخش پیام تصویری آیتالله العظمی جوادی آملی و قرائت پیام آیتالله العظمی نوری همدانی در مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد تهران برگزار میشود.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
آیتالله حقشناس ماه رجب.mp3
6.71M
🔸 عظمت ماه رجب
🔷فرمایشات حضرت آیتالله حقشناس ره
🔶معاونت تهذیب حوزه علمیه آیت الله حق شناس ره (امین الدوله_فیلسوف الدوله)
🆔 @hhaghshenas
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 ۱۳۷۴، شهید آیت الله سید محمدباقر حکیم درکنار حضرت آیت الله خامنهای، آیت الله هاشمی رفسنجانی وآیت الله مهدوی کنی در مدرسه عالی شهید مطهری
✨ ۱ رجب، سالروز شهادت شهید سید محمدباقر حکیم
✍ شهید حکیم در سالهای نخست پیروزی انقلاب تولیت #مدرسه_صدر تهران را برعهده داشت که تعدادی از طلاب عراقی در آن تحصیل میکردند.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ روز گذشته بازدیدی از #حسینیه_ارشاد داشتم. کتابخانه آن در زیرزمین بسیار زنده و فعال بود. اما وقتی به تالار تاریخی حسینیه که مرکز اصلی همایشها و سخنرانیها بود رفتم، گرچه با بنای باشکوهی مواجه میشدم، اما حسینیه غرق در سکوت بود؛ سرد و خاموش.
حسینیه ارشاد در سالهای اوج فعالیت خود در قبل از انقلاب، یکی از نقاط پر اختلاف و چالش برانگیز در میان علمای تهران بود. برخی از روحانیون پرشور و انقلابی، فرصت حسینیه ارشاد را غنیمت میشمردند و برای تبلیغ اسلام ناب و مقابله با کجرویها و تعلیم و تربیت نسل جوان به آنجا میرفتند. اما فضای روشنفکری حسینیه ارشاد با محوریت #دکتر_شریعتی و مکتوبات و سخنرانیهایی که از وی به گوش علما میرسید، موضعی منفی نسبت به حسینیه و حتی روحانیونی که به آنجا رفت و آمد داشتند به وجود آورده بود.
✨شهید مطهری برخی از روحانیون فاضل تهران از شاگردان خود را جهت آموزش معارف اسلام ناب به مخاطب جوان حسینیه به آنجا میبرد اما حتی گاهی انتقاداتی از سوی برخی علمای تهران نسبت به استاد مطهری به خاطر ارتباطش با حسینیه ارشاد به گوش میرسید.
این فضای انتقادی علیه استاد مطهری به اندازهای بود که بعد از درگذشت پدر استاد، در مجلس ختمی که برای وی در یکی از مدارس تهران برگزار شد، تعداد بسیار کمی شرکت کرده بودند. البته دلایل دیگری همچون گرایش فلسفی استاد و برخی جوسازیها از جمله در مسأله #حجاب هم باعث این مهجوریت شده بود.
به نظر میرسد حسینیه ارشاد همچنان میتواند به یک کانون گفتگوی دینی اثرگذار تبدیل شود؛ آن هم در فضای کنونی که به شدت محتاج #جهاد_تبیین هستیم.
🕌@tarikh_hawzah_tehran
🏴مراسم سوگواری ایّام شهادت امام هادی (علیه السّلام) ، با بزرگداشت اوّلین سالگرد ارتحال حضرت استاد مرحوم آیت الله حاج شیخ ابوالحسن شریف طبرستانی (رضوان الله علیه) برگزار می گردد .
▫️حضور اساتید ، طلّاب و روحانیّون معزّز موجب تکریم مقام شامخ علم و عالم و تسلّی خاطر بازماندگان خواهد بود .
▪️مدیریّت ، اساتید و طلّاب حوزه علمیّه امام القائم (عج)
زمان : پنج شنبه ۶ بهمن از نماز ظهر و عصر .
مکان : تهران ،خ هفده شهریور ، بین پل آهنگ و پل ری ، کوچه فائز ، پلاک ۷ .
روحانیّت تهران
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 به مناسبت سالروز درگذشت علامه #سید_محسن_امین_عاملی در شب ۴ رجب ۱۳۷۱ق در دمشق
▫️این عالم وارسته مسافرتهایی به تهران داشتند که با استقبال علمای تهران روبرو میشد. از اسناد تصویری به دست میآید این دیدارهاگاه با محوریت اساتید و علمای #مدرسه_عالی_سپهسالار بوده است.
تصویر بالا ردیف نشسته در وسط از چپ نفر دوم به بعد حضرات آیات:
#سید_ابوالقاسم_کاشانی
#میر_سید_محمد_بهبهانی
#سید_محسن_امین
#سید_اسحاق_رشتی فرزند میرزا حبیب الله رشتی
#سید_العراقین
ردیف جلو نشسته جلوی آیتالله سید محمد بهبهانی آیتالله میرزا #سید_مصطفی_لواسانی در سنین جوانی
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 لیلة الرغائب در مسجد لرزاده
📖 یکی از شاگردان آیتالله حاج #شیخ_علی_اکبر_برهان:
«مرحوم برهان اکثر مستحبات #ماه_رجب را خودش با همان جثهی نحیفش انجام میداد. من الان ۵۰ سال هست که سعی میکنم در ایام البیض ماه رجب، اعمالم ترک نشود و این همهاش از برکات مرحوم برهان است.
ماه رجب در #مسجد_لرزاده حقیقتاً ماه اصبّ بود. گویا حقیقتاً در آنجا باران می بارید؛ باران رحمت و معنویت. همه را نسبت به روزه گرفتن در آن ماه تشویق میفرمودند. همهی جوان ها اهل روزه گرفتن بودند.
اول ماه، دوم ماه، #لیلة_الرغائب و... نماز مستحبی را نشسته خواندن، در مسجد لرزاده، اصلاً باب نبود. همه روی پا و ایستاده میخواندند، حتی خودش.
الان با اینکه در تهران اعتکاف هست، ولی در مساجد نماز لیلة الرغائب را بین دو نماز مغرب و عشاء به جا نمیآورند. آنجا [مسجد لرزاده] به جا میآوردند و بعد از آن تازه نماز عشاء را میخواندند. برنامهها و رفتارهای مرحوم برهان این گونه بود.»
📚 کتاب #عالم_ربانی ص۵۵ و ۵۶
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 شهر تهران و ویرانهی ری در قرن هشتم هجری
✍ كلاويخو سفير اسپانيا در زمان تيمور لنگ، براى ديدار وى به ايران آمد. او در فصل سوم از سفرنامهاش دربارۀ تهران مىگويد:
«... يكشنبه ششم ژوئيه [۱۴۰۴ م] بعد از ظهر به شهرى رسيديم كه «تهران» نام داشت. در آنجا بابا شيخ را در انتظار خويش يافتيم، و در حقيقت وى به پيشواز ما آمده بود و ما را به شهر به مهمانسرايى برد كه تيمور خود به هنگام گذشتن از اين حدود در آن منزل مىكرد و درواقع بهترين خانۀ شهر بود.
... شهر تهران محلى است بسيار پهناور و بر گرد آن ديوارى نيست و جايگاهى خرم و فرحزاست كه در آن همۀ وسايل آسايش يافت مىشود. اما آب و هواى آنجا چنانكه مىگويند ناسالم و در تابستان گرماى آن بسيار زياد است.
تهران در ناحيهاى واقع است كه به نام رى معروف است. اين ناحيه فوقالعاده پهناور و حاصلخيز است... سهشنبۀ بعد به هنگام غروب آفتاب از تهران به راه افتاديم و پس از پيمودن دوفرسخ در جانب راست، بناهاى شهرى عظيم را ديديم كه متروك و ويران گشته بود. اما بسيارى از برجهاى آن هنوز هم برپا بود و خرابههاى چند مسجد را ديديم. اين آثار همان شهر رى است كه در گذشته بزرگترين شهر همۀ آن منطقه بوده است. اما اكنون ديگر اين شهر به كلى خالى از سكنه است.»
📚سفرنامۀ كلاويخو، ترجمۀ مسعود رجبنيا، ص ۱۷۵-۱۷۶
#طهران_قدیم
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 دیدار مدیریت محترم حوزه علمیه تهران حجتالاسلام والمسلمین رحیمی صادق و معاونین مرکز با مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران آقای دکتر جانفشان.
▫️در این دیدار که حجتالاسلام والمسلمین صداقت مشاور وزیر میراث فرهنگی و گردشگری کشور و آقای پیرانی مدیر مرکز اسناد حوزه و روحانیت حوزههای علمیه هم حضور داشتند، گفتگوهایی پیرامون همکاری میان مرکز و سازمان میراث فرهنگی صورت گرفت.
در این جلسه پیشنهاداتی از سوی مرکز اسناد حوزه تهران مبنی بر تعاملات محتوایی، احیای میراث برجای مانده از علمای تهران و همکاری در حوزه گردشگری مطرح شد و مقرر گردید ضمن تفاهمنامهای در آینده نزدیک عملیاتی شود.
▫️ جزئیات مصوبات این جلسه در آینده از سوی اداره کل میراثفرهنگی و مرکز مدیریت حوزه علمیه استان تهران اطلاعرسانی خواهد شد.
#مرکز_اسناد_حوزه_تهران
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠دو مجتهد که منطقهای از تهران را دگرگون کردند!
✍آیتالله حاج شیخ جواد فومنی در سال ۱۳۱۷ ش یعنی اواخر دوران سلطنت رضاخان از نجف به تهران آمد و در خیابان خراسان ساکن شد و با بنای #مسجد_نو به فعالیتهای تبلیغی خود استحکام بخشید.
مرحوم آیت الله حاج شیخ علیاکبر برهان نیز سال ۱۳۱۸ش به تهران آمد و با اقامت در محله خیابان لرزاده زمینه بنای #مسجد_لرزاده را فراهم آورد.
مجاورت خیابان خراسان و خیابان لرزاده و فعالیت دو مجتهد پرکار و نوآور نقش مهمی در تحول دینی آن منطقه داشت.
▫️مرحوم فومنی در ابتدای ورود #اتحادیه_دینی را تأسیس کرد تا با همراهی مردم بتواند به احیای شعائر دینی که در زمان رضاخان از بین رفته بود بپردازد.
مرحوم برهان نیز با تأسیس هیئت نوباوگان و بزرگسالان مسجد لرزاده به این امر مهم پرداخت.
▫️هر دو بزرگوار به تأسیس مدارس پسرانه و دخترانه اقدام نمودند تا برخلاف رویکرد مدارس دولتی شاهنشاهی نسلی از کودکان مسلمان و متدین و انقلابی تربیت کنند و به این ترتیب دبستان نو در خراسان و دبستان و دبیرستان برهانیه در لرزاده پدید آمدند.
▫تاسیس شرکت تعاونی «روزی دهشاهی» جهت تأمین هزینههای فرهنگی و آموزشی توسط آیتالله فومنی و #صندوق_قرض_الحسنه جهت تأمین مخارج نیازمندان منطقه توسط آیتالله برهان راهاندازی شد.
مجموعه فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی این دو عالم مجاهد با محوریت مسجد، در آغاز دوران سلطنت پهلوی دوم، منطقه خیابان خراسان و لرزاده و اطراف آن را به دارالمؤمنین تبدیل کرد.
▪️آیتالله شیخ جواد فومنی در تاریخ ۷ بهمن ۴۳ و آیتالله برهان سال ۱۳۳۹ دارفانی را وداع گفتند.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗓 ۸ رجب سالروز درگذشت عالم ربانی و عارف عظیم الشأن آیتالله میرزا عبدالکریم حقشناس
📽 بازنشر سخنان دلنشین مرحوم آیت الله #حق_شناس در دیدار با آیتالله میرزا احمد #سیبویه
رو آر سوی ما که به سوی تو رو کنیم
وز غیر ما به سوی تو رو آورد بلا
🍂 آیتالله سیبویه: علما کم شدند... قحط الرجاله! زمین خالیه!
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💡#شهید_آوینی:
دهه شصت دهه امام خمینی(ره) بود و از این پس دههها هر چه بیابید به جز او انتساب نخواهند داشت. این او بود که هر آنچه که در تقدیر تاریخ انسان این عصر بود ظاهر کرد.
حیات انسان هایی چون او نفخه ای از نفخات روح الهی است که در تن انسان میدمد، در تن زمین مرده، و آن را حیات می بخشد. امام خمینی انسانی چونان دیگران نبود ؛ از قبیله انبیا و اصحاب آنان بود و مصداقی از مصادیق معدود ( نبا عظیم ).... که هر هزار سال یکی میرسد ، و مراد از این (هزار) عدد هزار نیست ؛ مراد آن است که او از خیل یاد آوران است و مورد خطاب «انما انت مذکر». و مخاطب این سخن آنانند که نه نامی از آنان در تاریخ های تمدن هست و نه در تاریخ های رسمی، اما زمین هر چه دارد مدیون آنهاست. اینان چون دیگر ابنای بشر از خاک روییدهاند، اما چون دیگران در خاک نماندهاند و سر بر آسمان برآوردهاند. و فقط هم اینانند که از حقیقت با خبرند و دیگران را نیز اینان خبر کرده اند.
#دوازده_بهمن
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 #امام_خمینی(ره) در بدو ورود به #فرودگاه_مهرآباد
در میان استقبال پرشور علما و روحانیون تهران و دیگر نقاط کشور
🗓 ۱۲ بهمن سالروز ورود حضرت امام(ره) به میهن اسلامی گرامی باد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
#گزارش_تصویری
💠 بازدید مدیر و کارشناسان مرکز اسناد حوزه و روحانیت از کتابخانه عمومی و آرشیو #حسینیه_ارشاد تهران.
✅ آشنایی با بخش های مختلف.
✅ ایجاد زمینه های همکاری.
#بهمن_1401
کانال رسمی "مرکز اسناد حوزه و روحانیت"
🆔 @MarkazAsnad_Hawzah
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠به مناسبت درگذشت حکیم محمدحسین #فاضل_تونی در ۱۳ بهمن ۱۳۳۹ش
#علامه_حسنزاده_آملی:
«اين كمترين شرح قيصرى بر #فصوص_الحكم، و قسمتى از اوائل طبيعيات شفاى شيخ رئيس را در محضر مباركش درس خوانده است، و مدرس ما دار العلم آنجناب اعنى سراى آن سرور در #كوچه_ميرزا_محمود_وزير جنب #سرچشمه تهران بود كه به فرمان آن بزرگوار صبح هر روز اول طلوع آفتاب از #مدرسه_مروى بدانجا براى درس حاضر مىشديم.»
علامه حسنزاده آملی به نقل از استاد خود #علامه_شعرانی:
«من به سنّ شما بودم و در تهران درس مىخواندم، در همان وقت آقاى فاضل تونى يكى از اساتيد حوزه علمى اصفهان بود و آوازهاى بسزا داشت و شهرت علمى تمام.»
«پس از شرح فصوص يادشده خواستم شفا را دو درسه بخوانم، چه اين كه يك درس از كتاب نفس آن را در محضر استاد شعرانى مشغول بودم، باز از آنجناب راهنمايى خواستم كه اجازه مىفرماييد شفا را از اول طبيعات نزد فلانى (يكى از روحانيون نامدار آن روز طهران را اسم بردم) بخوانم؟ در جوابم فرمود:
«اين آقا از خارج حرف و مطلب خيلى مىداند ولى ملّاى كتابى نيست، طلبه بايد پيش ملّاى كتابى درس بخواند، اگر آقاى فاضل تونى درس شفا را براى شما قبول كند خيلى خوب است.»
مرحوم فاضل تونی در نیمه شعبان ۱۳۸۰ق برابر با ۱۳ بهمن ۳۹ درگذشت و در #قبرستان_شیخان قم به خاک سپرده شد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ آیتالله #سید_حسن_احمدی اصفهانی (#علون_آبادی) در سال ۱۲۸۶ش در روستای علون آباد واقع در ۹۰ کیلومتری اصفهان متولد گردید. ادبیات عرب را نزد آقا شیخ علی مسگر یزدی و فقه و اصول را در محضر میرزا احمد مدرس و سید مهدی درچهای آموخت.
🔹در سال ۱۳۰۴ برای ادامه تحصیل به قم رفت و از سال ۱۳۰۷ افتخار شاگردی آیتالله محمدعلی شاه آبادی و هم چنین دامادی او را کسب کرد و از محضر آیات محمد همدانی و سید محمد حجت شیرازی نیز بهره برد.
🔸ایشان از دوستان #امام_خمینی بود و پس از رحلت #آیت_الله_شاه_آبادی به تهران آمده و در شبستان آیتالله شاهآبادی #مسجد_جامع_بازار تهران به اقامه جماعت و ارشاد مردم پرداخت.
🔹 اکثر فرزندان او در زمان پهلوی دوم جزء مبارزین بودند و یکی از فرزندان او به نام سید احمد احمدی در سال ۵۴ در اثر شدت شکنجه دژخیمان ساواک به شهادت رسید.
▪️آیتالله احمدی سالهایی از آخر عمر خود را با بیماری، خانه نشینی و از کارافتادگی سپری نمود و در #بهمن_۵۷ در حالی که چند روز بیشتر به سقوط رژیم پهلوی و آزادی فرزندانش از زندان باقی نمانده بود، دار فانی را وداع گفت.
منبع: وبگاه مرکز بررسی اسناد تاریخی
🕌@tarikh_hawzah_tehran
امام خمینی ره:
درباره حضرت امیر سلام الله علیه این قدر گفته شده است و نوشته شده است و باز هم حقش ادا نشده است. یعنی این معجزه الهی تاکنون معلوم نشده است که چه شخصیتی است. همه طوایف مختلفی که در اسلام هستند و خصوصاً در شیعه مذهب ها، این حضرت را به خودشان نسبت می دهند. عرفا، حکما، فقها، فلاسفه و اقشار مختلفه حتی دراویش، صوفیه و حتی کسانی که به اسلام اعتقاد ندارند از کلمات ایشان استشهاد می کنند...
این موجود یک اعجازی است که نمی شود در اطراف او آن که هست صحبت کرد، هر کس به اندازه فهم خودش و به اندازه نظری که دارد در این باب صحبت کرده است و حضرت غیر از این معانی است. یعنی ما نمی توانیم به آن جایی که بتوانیم از ایشان به آن جور که هستند مدح کنیم. آن صفات متضاده که در اشخاص نمی شود باشد، در ایشان هست. از همین جهت است که این صفات متضاده که هست، این که هر کسی یک طرفش را گرفته است و خیال می کند که ایشان او است.
🌸#ولادت_امیرالمؤمنین علیه السلام مبارک
🕌@tarikh_hawzah_tehran
▪️#قربانی_طهران را فراموش نخواهیم کرد!
عصر روز ۱۳ رجب ۱۳۲۷ق حاج #شیخ_فضل_الله_نوری را از مجلس نظمیه برای استنطاق آخر به دادگاه برده بودند. از بعد از ظهر همان روز در میدان توپخانه جمعیت مرد و زن موج میزد.
دسته موزیک نظامی در کنار میدان نوای «آقشام» را مینواخت. هوا گرم و کثیف و غبارآلود بود.
یک ساعت و نیم به غروب مانده بود. در همین گیر و دار باد گرفت و هوا به هم خورد. آقا هفتاد ساله بود و محاسنش سفید شده بود.
پهلوی چهارپایه ایستاد. اول عصایش را به جلو میان جمعیت پرتاب کرد. قاپیدند. عبای نازک مشکی تابستانهای پوشش بود. به میان مردم پرتاب کرد، قاپیدند.
قریب ده دقیقه برای مردم صحبت کرد:
«خدایا تو خودت شاهد باش که در این دم آخر هم باز به این مردم میگویم که مؤسسین این اساس لا مذهبین هستند که مردم را فریب دادند. این اساس مخالف اسلام است. محاکمه من و شما بماند نزد پیغمبر خدا محمدبن عبدالله.»
پیش از اینکه ریسمان به گردن شیخ بیندازند یکی از رجال با عجله برای او پیغام آورد که شما این مشروطه را امضا کنید و خود را از کشتن رها سازید. فرمود: «دیشب رسول خدا را در خواب دیدم فرمود: فردا شب میهمان منی... و من چنین امضایی نخواهم کرد.»
هنوز آقا صحبتش تمام نشده بود که یوسف خان ارمنی به طرز خفتباری عمامه از سر شیخ برداشته و به طرف جمعیت پرتاب کرد....
📚شیخ فضلالله نوری و مشروطیت ص۳۶۵ _ ۳۶۷
🕌@tarikh_hawzah_tehran
آنگاه که #حاج_ملا_علی_کنی و #میرزای_شیرازی با عبای خود حرم حضرت زینب سلام الله علیها را غبارروبی میکنند!👇
🕌 @tarikh_hawzah_tehran