eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌸 از علاقه‌مندان به: تاریخ علما و حکمای الهی جریان‌شناسی اندیشه‌ای آشنایی با زندگی، حالات، اندیشه و خاطرات مفاخر حوزوی سرزمین اسلامی به ویژه تهران 🔹جهت حضور حداکثری علاقه‌مندان در کانال ، می‌توانید با ارسال این آدرس، از دوستان خود دعوت به‌عمل آورید: 🍃 @feyziye_tehran
🥀 به مناسبت سالگرد شهادت شهید آیت‌الله در نیمه سال ۵٨ 🔰 از عالمان مجاهد و خطبای پر آوازه قرن اخیر در تهران و ایران به شمار می‌رود. وی پس طی مدارج علمی در حوزه های قم و نجف و دریافت اجازات متعدد اجتهاد از مراجع نامدار آن، راهی تهران گشت و به مواجهه با عناصر و چهره‌های دین ستیز همچون پرداخت. ایشان در آغاز حضور خود در تهران، به تدریس در مشغول شد. 👇 🍃 @feyziye_tehran
مرحوم در کنار شهید ✍ مرحوم حجت‌الاسلام منذرکه مدتها با شهید اسلامی مأنوس بود در بیان مبارزات ایشان می‌نویسد: نطق او علیه سپهبد رزم‌آرا و همکاری با و در دوران نهضت ضد استعماری ملی کردن صنعت نفت و همراهی‌اش با جامعه علمیه تهران در صدور اعلامیه به حمایت از دکتر مصدق در جریان قیام سی تیر 1331؛ نطق‌های انتقادی و کوبنده و مکرر وی در اعتراض به مفاسد و نابسامانی‌های اوضاع کشور در رژیم ستمشاهی در سال‌های سیاه پس از کودتای 28 مرداد از جمله در خرداد 42... که مجموعاً به بیش از 50 بار زندان همراه با شکنجه در طول سلطنت محمد رضا پهلوی و ممنوع‌المنبر شدن‌های مکرر انجامید... زبان و قلم اسلامي در مواجهه با دکتر علی شریعتی، زبان و قلمی تند و ستیزناک و مظهر بارزی از «وَليَجِدوا فيكم غلظه» بود؛ زيرا وی گذشته از اینکه معتقد به وجود خبط‌ها و اشتباهاتِ متعدد و به‌زعم وی بنیادین و غیرقابل‌اغماض در افکار و آثار در موضوعات گوناگون توحید، خاتمیت، امامت و نصب الهی، قیامت، شفاعت، شعائر مذهبی، و... بود،  دکتر را طراحِ و منادی اندیشۀ خطرناک اسلام منهای روحانیت در عصر خویش می‌انگاشت و رواج اندیشه‌های وی را برای مردم مسلمان، خصوصاً نسل جوان، شدیداً زیان‌بخش می‌شمرد و حتی بین مندرجات این آثار با مندرجات آثار امثال ، مشترکات بسیاری را حس می‌کرد. 🥀شهید اسلامی سرانجام درشب ١۵ رمضان ١٣۵٨(شب میلاد امام حسن ع)و به هنگام افطار، در خانه خویش مورد اصابت گلوله منافقین و عناصر همسو قرار گرفت و به شهادت رسید. 🍃@feyziye_tehran
✍حرف و حدیث ها درباره دبیرستان مروی فراوان است. اما حقیقتی که گفتنی است آن است که: 🔰 پدیده ای نامشروع بود که در اثر استبداد دین ستیز متولد شد. در همان سالها که او رسما به مبارزه با مظاهر دین پرداخت، با غصب ، این مرکز دیرینه علوم دینی را تعطیل و به چیزی شبیه دانشکده هنرهای زیبا تبدیل کرد. هنوز قطعاتی از سنگهای تراشیده شده دختران و پسران هنرجویِ! آن سال‌ها در حیاط مدرسه باقی است. 🍃 باغی را که ابتدای قرارداشت، به عنوان تفرجگاه و محل استراحت طلاب وقف نمود. 🍂🍂رضاخان این باغ را غصب کرد و به‌جای آن به کمک مهندسین آلمانی یک مدرسه ساخت که هنوز باقی است. این دبیرستان غصبی بود اما قلم بدستان مزدور اینطور در اذهان مردم جا انداختند که الان روح خان مروی نیز خوشحال تر است. 🔹در سال‌های اخیر که این مکان غصبی را از تصرف آموزش و پرورش بازپس گرفت تا به وقفنامه بانی آن عمل کرده باشد، رسانه ها چنین القا کردند که دبیرستان دیرینه مروی را غصب! و به حوزه علمیه تبدیل کرده اند. هرچند روز یک بار هم جماعتی معترض در مقابل درب آن تجمع می‌کردند. 👈 اگر به ویکی پدیا بنگرید، در میان دانش آموزان آن نام ، ، ، و را می‌بینید. 🍃 @feyziye_tehran
📷 نفر اول سمت چپ: دکتر محمود شهابی با لباس روحانیت در سنین جوانی نفر اول از سمت راست: از اساتید نسل اول دانشکده ادبیات دانشگاه تهران ✍ در آن سال‌های پس از سقوط ، شاهد حضور جمعی از دانش آموختگان حوزه بودیم که با دارا بودن مقام اجتهاد، و پس از آنکه چندی نیز با لباس روحانیت در مجامع علمی حضور داشتند، با کت و شلوار یا پالتو، در مدارس علمیه تهران به تدریس اشتغال یافتند. 🔻یکی از این شخصیت‌ها بود که با احراز مقام اجتهاد، از سال ١٣١٠ش در دو ساحت معقول و منقول در () به تدریس اشتغال داشت. ایشان همچنین در تدریس می‌نمود. 🔹در سال‌های آخر عمر شریفش بیمار شد. شاید یک هفته قبل از شهادتش بود که از دکتر شهابی خواست برای درمان خود به خارج از ایران سفر کند. دکتر شهابی نیز خیلی زود بار سفر بست و به فرانسه رفت. 🍂هفت سال پس از آن دکتر محمود شهابی در فرانسه از دنیا رفت و چون حمل جنازه را حرام می‌دانست، در قبرستان مسلمانان پاریس دفن شد. 🍃 @feyziye_tehran
✍ مرحوم که از اخیار بازار تهران بود به اینجانب می‌فرمود: 🕌 روزی در پای منبر مرحوم نشسته بودم که این آیه شریفه را خواندند: إنّ جهنم لموعدهُم اجمعون، لها سبعَةُ ابوابٍ لکل باب منها جزءٌ مقسومٌ. (حاج محمود این فراز را با بغض و اشک می‌فرمود) ⚡️وقتی این آیات مربوط به جهنم را می‌خواندند، می‌شنیدم که دیوار و سقف مسجد از شنیدن آن، سر و صدا (و گویا ناله) می‌کند. 🔹نگارنده وقتی این خاطره را خدمت نقل کردم فرمودند: چه‌بسا این سر و صدای در و دیوار را فقط خود حاج محمود اخوان می‌شنیده است. 🍃 @feyziye_tehran
✍ مرحوم (م ١٣۶۵) دروس علوم دینی خود را در فراگرفته بود. 🔹او صاحب این ابیات مشهور است: بزرگ فلسفه نهضت حسین (قتل شاه دین) این است که مرگ سرخ به از زندگی ننگین است نه ظلم کن به کسی نی به زیر ظلم برو که این پیام حسین است و منطق دین است 🔻استاد محمدعلی مردانی از قول امام_خمینی (ره) نقل می‌کرد که ایشان درباره مرحوم خوشدل می‌فرمود: "آقای خوشدل با این شعرش خدمتی بزرگ به مکتب عاشورایی سیدالشهداء (ع) و انقلاب اسلامی ما کرده است." 🔸مرحوم خوشدل از ارادتمندان و ملازمان آیت‌الله بود و گاه اشعاری برای ایشان می‌سرود. 🔹در آن سال‌های پس از سقوط که آیت‌الله برهان مدارس دانش آموزی اسلامی تاسیس کرده بود و به مدارس برهانیه شهرت داشت، مرحوم خوشدل سرودی برای مراسم صبحگاهی این مدارس گفته بود. در تصویر بالا متن این اشعار را به قلم مرحوم خوشدل می‌بینید که نگارنده از اصل آن عکس گرفته است. 🍃 @feyziye_tehran
✍ بانو زینت السادات از برترین شاگردان و وصی و جانشین آن بانوی مجتهد و عارف بود. 🔰 بانو همایونی در سال ۱۳۴۳ ه‌.ش با آنکه ساکن اصفهان بود، در شهر تهران، در امتحان طلاب در شرکت کرد. گفته شده است در آن زمان جز بانو امین زن دیگری در حوزۀ علوم دینی وجود نداشت و تا آن روز هیچ زنی در آزمون مدرسه سپهسالار شرکت نکرده بود. امتحان در دو رشتۀ منقول و معقول برگزار می‌شد. از ۳۷۰ نفری که داوطلب شرکت در امتحان بودند، تنها پنج نفر در رشتۀ معقول ثبت‌نام کرده بودند. 🔸وی در کنار آن در آزمون ورودی دانشکده معقول و منقول (الهیات کنونی) شرکت کرد و در این آزمون نیز پذیرفته شد و تا دو سال او تنها زنی بود که در میان طلاب مرد در کلاس‌ها شرکت می‌کرد. 🔹با این حال تحصیل او در این دانشکده ناتمام ماند. این به آن دلیل بود که تا آن زمان دانشکده هیچ زنی را پذیرش نکرده بود و بعد از پذیرش زینت السادات همایونی دیگر زنان نیز به دانشکده مراجعت کرده و خواستار تحصیل در آنجا بودند. در این میان نامه‌ای از مسئولین دانشگاه به دست زینت السادات همایونی رسید با این پیشنهاد که مابقی دوران تحصیل خود را در دانشکدۀ ادبیات دانشگاه اصفهان بگذارند. او هم از ادامۀ تحصیل در دانشگاه انصراف داد. 🏠 وی در سال ۱۳۴۴ با امتیاز بانو امین اولین حوزه علمیه زنان در ایران را در اصفهان بنام تأسیس کرد. 🍃 @feyziye_tehran
📷 نفر نشسته در وسط آیت‌الله میرزا محمدحسن آشتیانی. ▪️شخص ایستاده در بالای سر ایشان، آيت‌الله . ▫️شیخی که کنار مرحوم شیخ مرتضی ایستاده نیز احتمالا داماد میرزا حسن و پدر است. 🍃 @feyziye_tehran
تاریخ حوزه طهران
📷 نفر نشسته در وسط آیت‌الله میرزا محمدحسن آشتیانی. ▪️شخص ایستاده در بالای سر ایشان، آيت‌الله #شیخ_مر
هنگامی که برای تکمیل تحصیلات خود از آشتیان به سفر می‌کرد، در راه دچار ابتلائات جسمی و روحی فراوانی شد. با بدنی رنجور و ناتوان، خود را ابتدا به کربلا رسانید و از آنجا به سوی نجف حرکت کرد. پاهایش دیگر توان حرکت نداشت و جسمش در اثر گزیده شدن توسط حشرات و بیماری‌های دیگر به‌شدت لاغر شده بود. گویا مرگ را جلوی چشمان خود می‌دید. چند سال قبل پدرش را از دست داده بود و اکنون با فقر شدید مالی دست و پنجه نرم می‌کرد. در مسير کربلا به نجف با هزار امید قدم برمی‌داشت. 🔹او خود چنین روایت می‌کند که وقتی به نقطه‌ای رسیدم که برای اولین بار گنبد و بارگاه (ع) نمایان می‌شود، ایستادم. دلم شکست. اشک در چشمانم چاری شد. دست به سوی حرم دراز کردم و با حال اضطرار حضرتش را خواندم، که ناگاه در همان لحظه دیدم تمام دردهای جسمی ام برطرف شده است. او حالا با انگیزه و توان بیشتری به مسیر خود ادامه داد تا آنکه به صحن مطهر قدم گذاشت. در همان حال یکی از علمای قدیم آشتیان او را دید و از چهره اش فهمید که فرزند فلانی است. میرزا حسن را به خانه اش دعوت کرد و صندوقی پول برای اداره زندگی اش به او بخشید. خانه خود در نجف را نیز به این طلبه جوان داد تا دیگر هیچ نگرانی مادی برای اقامت و تحصیل در نجف نداشته باشد. ✨و اینگونه به گوشه چشم حضرت مولی الموالی(ع) رنجهای او برطرف شد و در آينده نیز بر رتبه علمی والایی دست یافت و در رأس علمای جای گرفت. ⚡️همو بود که شهر تهران را در ماجرای یکپارچه به جوش و خروش انداخت و جمعیت کثیری از مردم تهران را به قیام علیه استعمار واداشت. 🔸میرزا محمد حسن آشتیانی از محبوبیت فراوانی در نزد مردم برخوردار بود و در سال‌های منتهی به ١٣١٩ق توليت را برعهده داشت. 🍃 @feyziye_tehran
📷 در کنار و در ✍ پس از پیروزی انقلاب و با تشکیل کمیته های انقلاب آیت‌الله مهدوی کنی مسؤولیت کل آن را برعهده داشت و در هریک از مناطق شهر تهران نیز یکی از عالمان بزرگ و انقلابی آن منطقه در مقام مسؤولیت کمیته قرارگرفت. آیت‌الله سید حسن سعادت مصطفوی نیز که در نیاوران سکونت داشت، مسؤولیت کمیته کاخ نیاوران را که از حساسیت بالایی برخوردار بود، برعهده داشت. 🍃 @feyziye_tehran
📷 حضور در راهپیمایی به مناسبت شهادت در اردیبهشت ۵٨ در تهران 🍃 @feyziye_tehran