❇️ادامه خلاصه مقاله:👇محتوای نامه ها نیز بیانگر بی اعتقادی اشراف به حرکت #امام_حسین است مضمون نامه #شیعیان که نشان از اعتقادات تشیع مذهبی است که با اظهار خرسندی از مرگ معاویه و سپاس خدا آغاز کرده و معاویه را دشمن ستمگر دانسته اند.
ج) برخورد امام با دو گروه شیعیان و اشراف
امام در منزلگاه حاجر نامه ای به سلیمان و شیعیان نوشت و نامی از اشراف نبرد و در شب #عاشورا به نامه اشراف که مکری بیش نبوده اشاره کرد.
در برابر سپاه #عمربن سعد آنان را خطاب قرار داد که مگر شما نبودید که به من نامه نوشتید و نامی از سلیمان و دیگران نمی آورد.
نماد ها و شعار های مذهبی عثمانی در #کربلا
کشته شدن عثمان در برابر زن و فرزندان او در برابر کشته شدن امام حسین در برابر زنان و کودکان
انتقام کشته شدگان بعد از خاندان #اهل بیت
منع آب که بارزترین نمود تفکر عثمانی در کربلاست که چون عثمان تشنه کشته شد و امام علی را مسئول اینکار می دانستند.
ظهور اندیشه های سیاسی عثمانی و علوی در مناظرات و گفتگو ها نشان از این دو نوع تفکر شیعی و عثمانی است.
به طور مثال زهیر با استفاده از عبارت حزب آشکار ساخته است که دو حزب سیاسی و فکری مخالف در برابر یکدیگر قرار گرفته اند.
امام از زهیر به عنوان #مؤمن_آل_فرعون نام می برد.
#بنی امیه این اندیشه را میان مردم ایجاد کرده بودند که هر حرکت و قیامی بر ضد حاکم وقت محکوم و خروج از دین است و این از اندیشه های سیاسی عثمانی بود.
با مقایسه میان اشعار و رجزهای #جنگ_جمل و #صفین معلوم میشود این همان ادبیات سیاسی و مذهبی در کربلاست که از یک تفکر نشأت میگیرد.
ادبیات سیاسی عثمانی حاکم بر سپاه عمر سعد که به توهین و دشنام به امام می پرداختند ای حسین این آب را می بینی که چون سینه آسمان آبی است به خدا از آن ننوشی تا از حمیم جهنم بنوشی.
یا اینکه وقتی امام چوب و علف هایی را که پشت خیمه ها بود آتش زد تا از یک طرف مورد حمله واقع شود یکی به امام خطاب کرد به آتش دنیا بیش از روز قیامت تعجیل کردی
بنابراین وقتی افرادی با این بینش و طرز تفکر در کربلا حاضر شدند چگونه باید پذیرفت که این افراد از شیعیان بودند که دل در گرو #اهل_بیت داشتند.
تنها به حرف کوفی بودن نمی توان آنها را شیعه دانست بلکه تفکر عثمانی در آنها رخنه کرده بود و این از نوع مواضع ایشان کاملا مشهود است.
تلخیص:صدیقه آقاسی_ سطح سه تاریخ اسلام
#مقاله
#عاشورا
#امام_حسین ع
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
🗓روزنگار وقائع بعد از رحلت رسول خدا(ص)
✍🏻روزنگار وقائع بعد از #رحلت_رسول_خدا(ص) چگونه بود؟
1⃣
⭕️پیامبر اکرم (ص) در روز دوشنبه ۲۸ صفر سال دهم هجرت وفات نمود (ارشاد ،ج۱، ص۱۸۹؛ تهذیب ،ج۶، ص۲؛ مصباح المتهجد،ص۷۹۰)
⭕️عصر همان روز در حالی که #امیر_المومنین مشغول غسل و تکفین پیامبر بود (شیخ مفید، الارشاد، ج۱، ص۱۹۱.)
⭕️عده ای از #انصار در #سقیفه_بنی_ساعده جمع شده و به دنبال تعیین خلیفه از سوی خودشان برآمدند و برای این امر #سعد_بن_عباده را انتخاب کردند(الطبقات الکبری، ج۲،ص۲۱۸-۲۱۸.)
⭕️با آگاهی #عمر و #ابوبکر از این ماجرا آندو به سرعت به همراه ابو عبیده جراح و معن بن عدی وعویم بن ساعده به طرف سقیفه به راه افتادند (طبری، تاریخ الامم و الملوک، ج۳،ص۲۱۹) تا از قافله عقب نمانند.
⭕️پس از کشمکشهایی فراوان بالاخره آنان ابوبکر را به عنوان خلیفه انتخاب کردند(طبری، تاریخ الامم و الملوک ،ج۳، ص۲۱۹-۲۲۲)
پس از آنکه حاضران در سقیفه همگی با #ابوبکر بیعت کردند، عدهای برای تثبیت آن به راه افتادند. «ابن ابی الحدید» به نقل از «براء بن عازب» مینویسد: عدهای از بنیهاشم مشغول غسل رسول خدا بودند و من از شدت غصه و ناراحتیِ مصیبت وارده و از ترس اینکه مبادا خلافت را از دست بنیهاشم خارج سازند، بین این گروه و مسجد در رفت آمد بودم.
⭕️در این اثناء خبر رسید که عدهای در سقیفه اجتماع کردهاند. ناگهان عمر و ابوبکر غیبشان زد. سپس خبر رسید که با ابوبکر بیعت کردهاند. طولی نکشید که ابوبکر به همراه عمر، ابو عبیدة جراح و عدهای از اهل سقیفه را دیدم که به راه افتادهاند وهر که را میبینند دستش را گرفته و به عنوان بیعت به دست ابوبکر میدهند خواه راضی به چنین عملی باشد یا از آن اکراه داشته باشد. سریعا خود را به بنیهاشم رساندم. آنان در را (برای غسل دادن رسول خدا) به روی خود بسته بودند. با شدت تمام در را کوبیدم و با فریادی بلند آنان را از بیعت مردم با ابوبکر آگاه ساختم. (شرح نهج البلاغه، ج ۱، ص۲۱۹.)
ادامه پست بعدی👇👇👇
@tarikh_j
ادامه 👇👇👇👇
2⃣
⭕️عمر، ابوعبیده، ابوبکر و همرانشان رفته رفته وارد #مسجد_النبی شدند در حالی که #عمر مرتب اطراف #ابوبکر میدوید و فریاد میزد: همانا مردم با ابوبکر بیعت کردند(ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج۲، ص۵۶)
⭕️ ابوبکر بر منبر رسول خدا ص نشسته خطبهای خواند.
⭕️ ابوذر که از مسئله بیعت آگاهی یافته بود به مسجد رفت و طیّ سخنانی مردم را به اطاعت از علی (ع) فرا خواند. (تفسیر فرات کوفی، ص۸۱)
⭕️در این اثناء قبیله از اعراب به نام بنی اسلم که برای تامین معاش خود وارد مدینه شده بودند با بیعتگیرندگان برخورد کردند. عمر به اطلاع آنان رساند که اگر در بیعت گرفتن یاریشان کنند در عوض مؤونه آنان را تامین خواهد نمود. آنان نیز پذیرفته و چوب به دست در مدینه به راه افتادند. تعداد آنها به حدی زیاد بود که کوچههای مدینه مملو از آنان گردید.(تاریخ الامم و الملوک ،ج۲، ص۴۵۸)
⭕️ آنان هر کس را که میدیدند گرفته به زور و کشانکشان برای بیعت به نزد ابوبکر میآوردند.(شیخ مفید، الجمل، ص۵۹)
این روند بیعت گیری تا شب ادامه یافت. با فرا رسیدن شب آنها به منازل خود بازگشتند.(شرح نهج البلاغه، ج۶،ص۱۹)
⭕️روز سه شنبه نیز ابوبکر به همراه عمر و ابوعبیده جراح به مسجد پیامبر آمدند و ضمن خواندن خطبه مجددا مردم را به بیعت با ابوبکر فراخواندند اما قبل از آن عمر منصب قضاوت و ابو عبیده منصب دریافت غنائم را بین خود تقسیم کردند.(عبد الرزاق صنعانی، المصنف، ج۵، ص۴۳۸.)
⭕️اکثریت #مورخین و #سیرهنویسان_متقدم بر این عقیدهاند که #پیامبرص در شب چهارشنبه به خاک سپرده شده است. (ابن سعد، الطبقات الکبری، ج۲، ص۲۹۰؛ ابن هشام، السیرة النبویة، ج۴،ص۳۱۴؛ بلاذری، انساب الاشراف، ج۲، ص۲۵۱؛ یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۱۱۴؛ طبری، تاریخ الامم والملوک، ج۳، ص۲۱۳.
✅برخی نیزمانند #ابن_هشام و #طبری زمان دقیقتری از آن را تعیین کرده و تصریح کردهاند که این مسئله در نیمههای شب رخ داده است.(همان)
⭕️روز چهارشنبه یعنی تنها دو روز بعد از وفات پیامبر(ص)، ابوبکر و عمر با نقشه ای حساب شده، دستور دادند که تمام مردانی که در سپاه اسامه بودند باید به لشکر اسامه در بیرون از شهر مدینه پیوسته و از شهر خارج شوند(مغازی واقدی،ج۳، ص۱۱۲۲)
⭕️هدف آنان کاملا مشخص بود چرا که آنان سعی داشتند تمامی مهاجرین و انصار را از شهر خارج کرده و آنگاه با خیالی آسوده به دنبال بیعت گرفتن از مخالفین سرسخت خود که تا آنموقع بیعت نکرده بودند به خصوص بنی هاشم و امیرالمومنین علی علیه السلام باشند.(مسعودی، مروج الذهب، ج ۱، ص ۶۵۷.)
ادامه پست بعدی👇👇👇
@tarikh_j
ادامه👇👇👇
3⃣
✍🏻یعقوبی در این باره می نویسد:
⭕️ابوبکر و عمر که خبر یافته بودند گروه بنی هاشم با #علی_بن_ابیطالب در خانه فاطمه دختر پیامبر خدا ص فراهم گشته اند، پس آنان با گروهی به عنوان مخالفت با این اقدام، به خانه هجوم آورند تا از #علی علیه السلام و مخالفان خلافت ابوبکر بیعت بگیرند، به همین علت بود که عمر آن ها را برای بیعت ـ به سوی مسجد ـ کشید.(تاریخ یعقوبی، ج ۱، ص ۵۲۷)
✍🏻یعقوبی در ادامه جریان #سقیفه چنین می نویسد:#علی علیه السلام بیرون آمد و زبیر شمشیری حمایل داشت. پس عمر با او برخورد و با وی درگیر شد و او را بر زمین زد و شمشیرش را شکست و به خانه ریختند. ⭕️پس #فاطمه«علیهاالسلام» بیرون آمد و گفت: به خدا قسم باید بیرون روید وگرنه مویم را برهنه سازم و نزد خدا ناله و زاری کنم.(یعقوبی، همان، و نیز ر.ک: ابن قتیبه دینوری، الامامه و السیاسه، ج ۱، ص ۲۷ ـ ۳۳)
✍🏻ذهبی در شرح زندگانی ابن ابی دارم از قول ابن حماد کوفی می نویسد: هنگامى با مشعل آتش براى تسلیت دختر پیامبر اکرم ( ص ) آمدند که وى « به محسن » باردار بود و تهاجم به خانه و ... موجب قتل محسن طفلى که هنوز پا به دنیا ننهاده بود گردید . چنانکه ابن ابى دارم در ادامه می گوید: عمر لگدى بر حضرت زهرا ( س ) زد تا محسن سقط گردید.(سیر اعلام النبلاء ، ج ۱۵ ، ص ۵۷۸). (البته ذهبی در ادامه مطلبش این حرف را مسخره و به رافضی ها نسبت میدهد)
⭕️بعد از انجام این جنایت هولناک آنان به زور #علی علیه السلام و دیگر افرادی را که از بنی هاشم در آن جا گرد آمده بودند، به همراه خود بردند...
@tarikh_j
اتمام حجت #امام_علی علیه السلام با مردم مدینه
بعد از #دفن_پیامبر(ص):
#حضرت_زهرا س بعد از #خطبه_فدک ، شبانه اقدام به رفتن در خانه مهاجر و انصار کرد.
حضرت علی(ع) در این رابطه می فرماید :
《فَفَعَلْتُ ثُمَّ حَمَلْتُ فَاطِمَهَ وَأَخَذْتُ بِیَدِ ابْنَیَّ الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ فَلَمْ أَدَعْ أَحَداً مِنْ أَهْلِ بَدْرٍ وَأَهْلِ السَّابِقَهِ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ وَالْأَنْصَارِ إِلَّا نَاشَدْتُهُمُ اللَّهَ فِی حَقِّی وَدَعَوْتُهُمْ إِلَی نُصْرَتِی فَلَمْ یَسْتَجِبْ لِی مِنْ جَمِیعِ النَّاسِ إِلَّا أَرْبَعَهُ رَهْطٍ سَلْمَانُ وَأَبُو ذَرٍّ وَالْمِقْدَادُ وَالزُّبَیْرُ وَلَمْ یَکُنْ مَعِی أَحَدٌ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی أَصُولُ بِهِ وَلَا أَقْوَی بِهِ》
🔸پس چنین کردم و سپس #فاطمه س را برداشتم و دست پسرانم #حسن و #حسین را گرفتم و به خانه یکایک مجاهدان بدر و پیشگامان در اسلام از مهاجران و انصار رفتم و آنان را درباره حقّم به خدا سوگند دادم و آنان را به یاری خویش فراخواندم، از همه آنان تنها چهار نفر به دعوتم پاسخ دادند :
سلمان، ابوذر، مقداد، و زبیر واز خاندانم نیز کسی نبود تا از من پشتیبانی کند.
#حضرت_زهرا سلام الله علیها در برخی نقلها چهل شب تکرار کرد.
#حضرت_زهرا(س) خطاب به مهاجر و انصار فرمود :
《يَا مَعْشَرَ الْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارِ انْصُرُوا الله!
فَإِنِّي ابْنَةُ نَبِيِّكُمْ وَ قَدْ بَايَعْتُمْ رَسُولَ الله(ص) يَوْمَ بَايَعْتُمُوهُ أَنْ تَمْنَعُوهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ مِمَّا تَمْنَعُونَ مِنْهُ أَنْفُسَكُمْ وَ ذَرَارِيَّكُمْ فَفُوا لِرَسُولِ الله(ص) بِبَيْعَتِكُمْ》
🔸ای مهاجران و ای انصار!
خدا را یاری کنید. من دختر پیامبر شما هستم.
شما در روزی که با #رسول خدا(ص) بیعت کردید، متهعد شدید که از آن چیزی که خود و فرزندانتان را حفظ می کنید.
او و فرزندانش را نیز محافظت کنید. پس حالا به بیعتتان با رسول خدا(ص) عمل نمایید.
📚منابع:
۱)الإختصاص شیخ مفید، ص۱۸۴
۲)الإمامة والسیاسة دینوری، ج۱، ص۲۲
۳)ماساة الزهرا(س) عاملی، ج۲، ص۸۵
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
📣📣📣
اصلاحیه متن فوق و تطبیق با سند اصلی ☝️☝️
20130115083658-9712-1.pdf
411.3K
#فایل متنی تاریخ هجوم به خانه حضرت زهرا س
#نشست_علمی
#آیت_الله_یوسفی_غروی
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60