آسیب شناسی تشکیل خانواده حدیثی در مطالعات تاریخی با تأکید بر اخبار مطلاق بودن امام حسن(,ع) (مقاله علمی وزارت علوم)
نویسندگان: حسین مرادی نسب
منبع: تاریخ اسلام سال بیست و دوم پاییز 1400 شماره 3 (پیاپی 87)
به نظر می رسد، پذیرش اخبار مطلاق بودن امام حسن(ع) در منابع اسلامی، ریشه در همین امر، یعنی تشکیل خانواده حدیثی داشته است. نوشتار پیش رو، با آسیب شناسی این شیوه و با استناد به متون کهن و روش وصفی و تحلیلی، در پی پاسخ به چرایی پذیرش اخبار مطلاق بودن امام حسن(ع) از سوی برخی اندیشمندان اسلامی، به ویژه امامیه است. یافته های این پژوهش، نشان می دهد که تشکیل خانواده حدیثی، ناتوان از تشخیص گزارش های جعلی هدفمند است و این آسیب، در اخبار مطلاق بودن امام حسن(ع) به چشم می خورد؛ به این معنا که جاعلان، با اخبار متنوع و متعدد پیرامون طلاق های امام حسن(ع)، این گزارشِ غیرقابل اعتماد را صحیح و موجّه جلوه داده اند.
https://b2n.ir/t42855
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
بازخوانی و نقد گزارش های اعتراض به صلح امام حسن علیه السلام (بر اساس تحلیل رویکردها و ادبیات معترضان و منابع اعتراض) (مقاله پژوهشی حوزه)
نویسندگان: محمدرضا هدایت پناه روح الله توحیدی نیا
منبع: تاریخ اسلام در آیینه پژوهش سال پانزدهم بهار و تابستان 1397 شماره 1 (پیاپی 44)
مطابق نقل منابع، برخی شیعیان پس از صلح امام حسن علیه السلام، به مخالفت برخاسته، با عبارات موهن، آن امام را مورد خطاب قرار دادند. کم توجهی برخی محققان به مباحث مبهمی همچون گوناگونی اسناد و منابع، تنوع ادبیات اعتراض و نبود قرائت صحیح از گفته ها و نامشخص بودن بستر زمانی و مکانی اعتراض ها، سبب انعکاس این روایات در آثار مخالفان شده است. نوشته حاضر می کوشد تا با توصیف دقیق و جامع واقعه، مدعای مخالفت نکردن بزرگان شیعه با امام حسن علیه السلام و توهین نکردن طرف داران به آن حضرت را به آزمون بگذارد. این تحقیق نشان می دهد علاوه بر ریشه داشتن اعتراض ها در اندیشه خوارج و تحریف صورت گرفته توسط جریان طرفدار حکومت اموی با هدف تخریب و تضعیف اهل بیت علیهم السلام، می توان نظریه اعتراض اصحاب امام حسن علیه السلام را نادرست و ناقص دانست.
https://b2n.ir/t84522
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
هم اکنون
✅ گروه انجمن علمی پژوهشی تاریخ با همکاری گروه علمی آموزشی تاریخ
❇️ موضوع : الزامات جهاد تبیین زن تراز انقلاب با الگو گیری از حضرت زینب
🔰سرگروه: سرکار خانم دکتر صدیقه شاکری
🔰اعضای گروه خانم ها:
زهرا سعیدی
زهرا کبیری پور
زهرا مهرجویی
زهرا بهجتی پور
❇️ ناظر علمی: خانم صفورا سالاریه
✳️ داور ثابت: خانم سمیه مالمیر
🗓 تاریخ: 1401/6/15
🕰 ساعت: 9:45 الی 11:15
🔆🔆🔆🔆
📌کانال رویداد:
@roydadjamee
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz2602
@tarikh_j
💠 امام صادق علیه السلام فرمودند:
🏴 منْ لَمْ يَأْتِ قَبْرَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ حَتَّى يَمُوتَ كَانَ مُنْتَقَصَ اَلْإِيمَانِ مُنْتَقَصَ اَلدِّينِ إِنْ أُدْخِلَ اَلْجَنَّةَ كَانَ دُونَ اَلْمُؤْمِنِينَ فِيهَا.
🍃 هر كس به زيارت قبر امام حسين عليه السلام نرود تا بميرد، ايمانش ناتمام و دينش ناقص خواهد بود به بهشت هم كه برود پايينتر از مؤمنان در آنجا خواهد بود.
📖 وسائل الشیعة ج۱۴ ص۴۳۰
#اربعین1401
#موکب_مجازی
┄┄┅═✧❁✧═┅┄┄
🆔 @jz_mft
@sokhanetarikh
#فراخوان
کنفرانس بین المللی «شرق شناسی و امام حسین (علیه السلام)» 22 و 23 اردیبهشت 1402 در کربلا برگزار می گردد و مهلت ارسال مقالات تا 24 اسفند 1401 می باشد.
👉 https://b2n.ir/s02332
📌آیا #غذا دادن به #عزادران امام #حسین(ع) و لباس مشکی پوسیدن پسندیده است؟ آیا در عصر اهل بیت علیهم السلام این کارها مجاز بوده؟
پاسخ:
«لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ع لَبِسْنَ نِسَاءَ بَنِي هَاشِمٍ السَّوَادَ وَ الْمُسُوحَ وَ كُنَّ لَا يَشْتَكِينَ مِنْ حَرٍّ وَ لَا بَرْدٍ وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع يَعْمَلُ لَهُنَّ الطَّعَامَ لِلْمَأْتَم.»
وقتى امام #حسين(ع) شهید شد،
زنان بنى هاشم لباس #مشكى پوشيدند.
از گرما و سرما شكايتى نداشتند.
امام #سجاد(ع) به علت اينكه آنان ماتم زده بودند، براى ايشان غذا درست ميكرد، (تا زنان به عزادرای بپردازند.)
📚برقی، محاسن، ج2، ص420.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
پیاده روی اربعین و معنایابی کنش زیارت زائران جوان (مقاله علمی وزارت علوم)
🔹️🔹️🔹️🔹️🔹️
نویسندگان: غلامرضا تاج بخش
🔹️🔹️🔹️🔹️🔹️
منبع: تحقیقات فرهنگی ایران سال سیزدهم تابستان 1399 شماره 2 (پیاپی 50)
زیارت در فرهنگ و اعتقادات شیعه به عنوان یک فرهنگ قدسی و روحانی است و یکی از مصادیق کنش دینی است که در ادیان گوناگون مورد تأکید قرار گرفته است. در این مقاله مطالعه کنش زیارت در پیاده روی اربعین از منظر جوانان مد نظر است. این مطالعه کیفی است و داده های آن از طریق مصاحبه نیمه ساخت یافته گردآوری شده است. به کمک روش نمونه گیری نظری و هدفمند با 35 نفر از زائران جوان ایرانی (35-18 سال) در مسیر پیاده روی اربعین از شهر نجف تا شهر کربلا در اربعین سال 1398 مصاحبه شد. پس از تحلیل داده های کیفی پنج مضمون اصلی شناسایی شد که عبارت اند از: 1) سفر فیزیکی؛ 2) شناختی، اعتقادی؛ 3) تجربی، احساسی؛ 4) سبک زندگی اربعینی؛ و 5) هویت اربعینی. هر کدام از این مضامین دارای زیر مقولات فرعی نیز هستند. نتایج کلی پژوهش بیانگر آن است پیاده روی اربعین عاملی هویت ساز محسوب شده و نقش اساسی در آرامش و نشاط و شادابی معنوی و جسمی و روحی جوانان ایفا می کند. همچنین برتری نیت مندی معنوی و اخروی زائران در برابر نیت مدنی، مادی و دنیوی از دیگر نتایج این پژوهش است.
https://b2n.ir/s88939
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j