#امامت_یا_امام_مسئله_اینست
شناختن نام مبارک #امام و نام والدین او ، تاریخ تولد ، آغاز و مدت امامت و نکاتی از این دست ، معرفت به حَسَب و نَسَب #امام علیه السلام است و این مرتبه از شناخت ، پایین ترین مرتبه شناخت مقام منیع امام و امامت است . این دانستنی ها گرچه تا اندازه ای لازم و در بعضی موارد ضروری است ، اما چندان #مهم و #کافی نیست . حقیقت معرفت به امام علیه السلام آن است که از راه معرفت #امامت به دست می آید .
📚 امام مهدی ، موجودِ موعود ، عبدالله جوادی آملی ، ص ۴۱
#معرفی_کتاب
#امام_مهدی
@tarikh_j
1_12863274.pptx
28.99M
#پاورپوینت کامل درس #تاریخ_اسلام از منظر #قرآن_کریم
در فلسفه تاریخ به اعتقاد برخی، قانون یا قوانینی بر تاریخ حکومت میکند و به نظر عده ای همه ی حوادث و تصورات تاریخ اتفاقی است و از هیچ قانونی تبعیت نمیکند.
نظر قرآن این است که یک سلسله قضایای شرطی به عنوان سنن الهی بر تاریخ حکومت دارد.
پاورپوینت فوق در پنج فصل به مباحث تاریخ در قرآن می پردازد:
فصل یکم:
فلسفه ی تاریخ و سنت های حاکم بر آن
فصل دوم:
جاهلیت، ابعاد و نشانه ها
فصل سوم:
از ولادت تا بعثت پیامبر اکرم (ص)
فصل چهارم:
از بعثت تا هجرت پیامبر اسلام (ص)
فصل پنجم:
از هجرت تا رحلت پیامبر اسلام (ص)
✍ تالیف: دکتر یعقوب جعفری
@tarikh_j
اهمیت و آسیب شناسی تاریخ و تاریخ نگاری از منظر امام خمینی.pdf
309.2K
#مقاله: اهمیت و آسیب شناسی تاریخ و تاریخ نگاری از منظر امام خمینی (ره)
✍ دکتر سعید طاوسی مسرور
- دکتر محمود کریمی
@tarikh_j
#کلام_استاد
#شک_مقدمه_یقین
من برخلاف بسیاری از افراد ؛ از تشکیکات و ایجاد شبهه هایی که در مسائل اسلام می شود ؛ با همه علاقه و اعتقادی که به این دین دارم به هیچ وجه ناراحت نمی شوم ، بلکه در « ته دلم خوشحال می شوم » زیرا معتقدم و در عمر خود به تجربه مشاهده کرده ام که این آئین مقدس آسمانی در هر جبهه از جبهه ها که بیشتر مورد حمله و تعرض واقع شده ؛ با نیرومندی و سرافرازی و جلوه و رونق بیشتری آشکار شده است .
خاصیت حقیقت همین است که شک و تشکیک به روشن شدن آن کمک می کند ، « شک مقدمه یقین و تردید پلکان تحقیق است »
📚 کتاب نظام حقوق زن در اسلام ، مرتضی مطهری ، ص 55
@tarikh_j
#معرفی_مکاتب_تاریخی
#مکتب آنال: به وقایع نگاری یا حوادث سال به سال معنا شده است.
ار سال 1900 برعلیه رلاتیویسم فرانسه به وجود آمد. ابتدا روی حوادث مقطعی کار کرد و دامنه تاریخ را از تاریخ سیاسی به اجتماعی اقتصادی روانشناسی کشاند.و دنبال تقریب علوم بود.
#اندیشه های_مکتب_آنال: مقصود مکتب انال شکستن اندیشه تخصص گرایی در تاریخ و ایجاد اتحاد بین شاخه های علوم انسانی و گذر کردن از سد تئوری زدگی در تاریخ است . به نظر آنال ها #تاریخ فقط اسناد نیست و از نانوشته های تاریخ سخن می گفتند.
زعمای آن دنبال کشف میدان های جدید در تاریخ بودند تاریخ آنال را باید تاریخ مردمی دانست که تاریخ را از حیطه قدرمندان خارج کردو با معرفی عظمت اراده شعور و قدرت ملت ها آنها را به ازادی کشاند. آنها تاریخ را علمی وکاربردی کرده و به حالت زنده فعال و عینی و فرزند زمان خود درآوردند.
@tarikh_j
#معرفی_مستشرقین
#اسلام_پژوهان
#هانری کُربَن (یا با تلفظ فرانسوی آنْغی کُغْبَن) (به فرانسوی: Henry Corbin) (زادهٔ ۱۴ آوریل ۱۹۰۳ - درگذشتهٔ ژوئیهٔ ۱۹۷۸) فیلسوف، ایرانشناس، اسلامشناس، و شیعهشناس فرانسوی بودهاست. او بخشی از عمر خود را در ایران و خاورمیانه سپری کرد.
حیطه مطالعه وی فلسفه اسلامی،مکتب فلسفه اشراق، فلسفه نوافلاطونی، حکمت متعالیه و پدیدارشناسی
ایدههای چشمگیر
تخیل خلاق؛ عالم مثال؛ فلسفه نبوی
دین وی،مسیحی کاتولیک یا به نقلی شیعه
استادان،اتین ژیلسون، لویی ماسینیون، امیل بریه
شاگردان،کریستین ژامبه[الف]، داریوش شایگان،متأثر ازافلاطون، اتین ژیلسون، لویی ماسینیون، امیل بریه، کارل لویت، ادموند هوسرل، مارتین هایدگر، کارل گوستاو یونگ، سهروردی، ملاصدرا، ابن عربی، سیدحیدر آملی، علامه طباطبایی
اثرگذار برسید حسین نصر، داریوش شایگان، سید احمد فردید، کریستین ژامبه، امیر معزی، ویلیام چیتیک، جیمز هیلمن، ژیلبر دوران، هارولد بلوم، یحیی بونو، شهرام پازوکی،هانری کربن، اولین مترجم آثار مارتین هایدگر به زبان فرانسه و همچنین معرفیکنندهٔ فلسفهٔ اشراق سهروردی و حکمت متعالیهٔ ملاصدرا به اروپاییان بودهاست. وی صاحب مکتبی در تاریخ فلسفهٔ اسلامی است و معتقد است فلسفه اسلامی معادل فلسفه عربی نیست و با مرگ ابن رشد پایان نیافتهاست، بلکه سنتی زنده و پویاست که در شرق جهان اسلام، بخصوص حوزه فرهنگی ایران، تداوم یافته و با بهرهگیری از احادیث امامان شیعه و امتزاج با فلسفهٔ ایران باستان و عرفان نظری به اوج رسیدهاست. همچنین از پایهگذاران فلسفه تطبیقی است که به نقادی فلسفهٔ مدرن غرب بر اساس سنت فلسفهٔ اسلامی میپردازد.
کربن گرچه هنگام تولد پروتستان بود، با سنت کاتولیک پرورش یافت. در ۱۹۲۸ از طریق مدیر بخش مطالعات اسلامیِ سوربُن با نوشتههای سهروردی آشنا شد. سالها بعد کربن اظهار داشت که آشناییاش با سهروردی، تکلیف سرنوشت معنوی او را برای عبور از این جهان مشخص کرد.
وی استاد شیعهشناسی دانشگاه سوربن و مدیر بخش تحقیق در مدرسه عالی مطالعات دانشگاه سوربن و نیز بنیانگذار و رئیس اداره مطالعات ایرانی «انجمن ایرانشناسی فرانسه در تهران» (IFIT) تهران بودهاست. وی یکی از اعضای بنیانگذار «دانشگاه سنت جان اورشلیم»، مستقر در پاریس، است. او استاد فلسفه دانشگاه تهران نیز استاد «انجمن شاهنشاهی حکمت و فلسفه ایران» بودهاست. او همچنین جزو اعضای برجسته حلقه ارانوس بود. در خصوص مذهب وی اختلاف نظر وجود دارد. داریوش شایگان وی را کاتولیک میداند. حال آنکه حسین نصر میگوید، وی به مذهب پروتستان گروید. همچنین حسین نصر و سیدحسین طباطبایی معتقدند وی گرایش ایمانی به #تشیع داشت و معتقد به #امام_زمان بود. برخی نیز وی را به گرایش به #باطنیه متهم میکنند.
@tarikh_j
#مستند_تخصصی
#مطالعات_اسلامی
✳️ مستند "مستشرق" به کارگردانی مسعود طاهری که به زندگی و افکار #هانری_کُربَن فیلسوف، ایرانشناس و استاد سابق مطالعات اسلامی #دانشگاه_پاریس که مناظراتی با #علامه_طباطبائی نیز داشته است، میپردازد، در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید میشود.مسعود طاهری که مستند "شرقی" او در سال 97 به نمایش درآمد و به واسطه برخورداری از سوژهای خاص مورد توجه مخاطبان قرار گرفت، هماکنون با تولید مستند "مستشرق" که محصول مشترک چهرداد فیلم و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است، به زندگی یکی دیگر از فیلسوفان اسلامشناس جهان، "هانری کُربَن" Henry Corbin فرانسوی میپردازد.
@tarikh_j
603629a9331f40d5829e64c3a646c3ce679b3ccd.mp3
2.21M
زنان دوران جمهوری اسلامی
#رهبر_انقلاب(حفظه الله تعالی): در همهی رشتههائی که مجلات ما بر گرد آنها مطلب مینویسند، انسان میبیند شمار نویسندگان و #پژوهشگران_زن در آنها، شمار برجستهی قابل توجهی است. کِی ما در کشور این همه عنصر پژوهشگر و عالم و اهل تبلیغ و ترویج از زنان داشتیم؟ در #گذشتهی_تاریخ ما هرگز چنین چیزی وجود نداشته. این مخصوص دوران #جمهوری_اسلامی است. ۱۳۸۸/۰۷/۲۸
@tarikh_j
#معرفی_مستشرقین
#اسلام_پژوهان
#کارن_آرمسترانگ (Karen Armstrong) (متولد ۱۹۴۴) نویسنده و پژوهشگر انگلیسیست که تاکنون دوازده کتاب درباره دینشناسی تطبیقی تألیف کردهاست.
وی به مدت ۷ سال راهبهای کاتولیک بوده سپس در ۱۹۶۹ در دانشگاه آکسفورد ادبیات کلاسیک و مدرن خوانده است. وی چندین برنامه تلویزیونی نیز درباره پولس رسول و تاریخ کلیسا تهیه کردهاست. او سپس به نوشتن کتابهایی در زمینه اندیشه دینی روی آورد در حالی که جهان نگری او بر آمده از بینش دینی مسیحی و خرد باوری غربی است. وی همواره کوشیده است به عنوان یک پژوهشگر به دینها بنگرد. به سخن دیگر تلاش آرمسترانگ این بوده تا بنیاد مشترک دینهای سامی را بیابد و میان آنان پلی بزند.
آثار او عبارتند از: تاریخچه ای برای خداوند، دوازده گام به سوی زندگانی با مهربانی، #حضرت_محمد (ص): #زندگینامه_پیامبر_اسلام، تاریخ خداباوری، در جستجوی خدا، بنیادگرایی در آیین یهود، مسیحیت و اسلام، تاریخ اورشلیم: یک شهر، سه دین، خداشناسی از ابراهیم تا کنون، از دل تو تا دل من.
#معرفی_مستشرقین
@tarikh_j