#حضرت_زهرا (س):
هنگامى كه در روز قیامت برانگیخته و محشور شوم ، خطاكاران امّت #پیامبر صلّى اللّه علیه و آله ، را شفاعت مى نمایم.
إحقاق الحقّ، ج 19، ص 129
السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده ذات الاحزان الطویله فی المده القلیله
شهادت بی بی دو عالم، حضرت مادر، #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها تسلیت !!
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#معرفی_کتاب
فاطمه (ع) نگین عرش: جامعترین فرهنگ سیرهشناسی #حضرت_زهرا (س) در کتب شیعه/ تالیف محمدرضا رمزی اوحدی/ انتشارات سعید نوین/ 1395/ 600 صفحه.
کتاب حاضر در 40 بخش به بحث و شناخت زندگاني، شخصيت علمي، کرامات و سيره اخلاقي و معنوي و حوادث مهم دوران حيات #حضرت_فاطمه(س) پرداخته است. کتاب مطالب بسيار و متنوعي را در خصوص زندگي ايشان شامل ميشود، از جمله: از وجود استثنايي ايشان قبل از خلقت دنيا، توسل انبياي الهي به حضرت(س)، آياتي در شأن حضرت زهرا(س)، شخصيتشناسي مادر ايشان و اطلاعاتي از تولد و نامهاي حضرت فاطمه زهرا(س)، احاديث در باب ايشان، سخنان ابوبکر، عمر، عايشه درباره امابيها، ازدواج، خانهداري،عبادات، دعاها، حجاب، احاديث و اشعار حضرت فاطمه(س)، ارتحال پيامبر و به دنبال آن حمله به خانه ايشان و شهادت حضرت محسن(ع)، غصب فدک و اقدامات ايشان، دفاع حضرت فاطمه از غديرخم، وصيتنامه و تشييع حضرت(س) و شفاعت و آثار صلوات و برکات متوسلين به حضرت زهرا(س)، علت صبر و سکوت #امام_علي(ع) بعد از ارتحال پيامبر و...
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
#حضرت_فاطمه_زهرا (س)
@tarikh_j
20120329115502-2124-30.pdf
704.5K
#مقاله:فرانقش هدایتگری و سیره اجتماعی #فاطمه (س) ؛ درآمدی روش شناختی
نویسنده: محسن الویری
کلید واژه ها: منزلت اجتماعی نقش اجتماعی الگوی زیست #حضرت_زهرا (س)سیره اجتماعی هدایتگری
سیره اجتماعى #فاطمه(علیها السلام) را بر اساس تعامل بین شبکه ارتباطات اجتماعى آن حضرت و مؤلفه هاى مؤثر بر منزلت ایشان، مى توان به دست آورد. منزلت ایشان از سه خاستگاه متاثر بود: نخست برخوردارى از سرشتى پاک، دیگرى وابستگى به خانواده اى پاک و برگزیده و سوم شهروندى جامعه اسلامى. شبکه ارتباطات اجتماعى #فاطمه(علیها السلام) را نیز خانواده، خویشاوندان، خواص #صحابه_پیامبر(صلى الله علیه وآله) و صاحب نفوذان مدینه، #زنان مدینه، مراجعه کنندگان براى تقاضاهاى مالى یا علمى و سرانجام توده مردم تشکیل مى داد. هدایتگرى به مثابه یک فرانقش همه نقش ها و ابعاد #سیره_اجتماعى_فاطمه(علیها السلام) را زیرمجموعه خود قرار مى دهد. در این مقاله، بخشى از یافته هاى مربوط به سیره اجتماعى فاطمه(علیها السلام) با محوریت ارائه الگوى زیستى همسان با توده مردم و معطوف به فرانقش هدایتگرى به عنوان درآمدى بر شناخت سیره اجتماعى آن بانوى بزرگوار، مورد بررسى قرار گرفته است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#استاد_یوسفی_غروی
#تاریخ_اهل_بیت علیهم السلام
#حضرت_فاطمه سلام الله علیها
#فاطمیه
براساس گزارشات دقيق بايد گفت كه حمله به خانه حضرت زهرا(س) بلافاصله پس از رحلت پيامبر صورت نگرفته و اين حمله همان روز هفتادم انجام شده و در فاطميه اول حضرت محسن به شهادت رسيدند و در #دهه_دوم نيز شهادت حضرت واقع شده است.
به همين منظور آنچه امروزه در ايام #ربيع به عنوان ايام #محسنيه مطرح شده هم از نظر علما و هم از نظر تاريخي نيز نميتوان آن را درست دانست.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#تازه_های_نشر
#معرفی_کتاب
سیاست هویت در جمهوری اسلامی ایران (۱۳۶۸-۱۳۹۲)/ تالیف علیرضا زهیری/ به اهتمام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی/ انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/ 1398/ 311 صفحه.
کتاب حاضر با هدف ارائه چارچوبی برای فهم تازه از شیوه زندگی سیاسی بر پایه هویت نگاشته شده است. سیاست هویت یا همان کنشهای سیاسی معطوف به هویت نه تنها درک و تحلیل کنش نیروهای سیاسی ـ اجتماعی را بر پایه فهم آگاهانه هویت های ساخته شده در پی دارد، بلکه زمینه های کارآمد ساختن روندهای هویتسازی در جامعه ایرانی را فراهم میسازد. نتیجه چنین امکانی کسب توانایی راهبردسازی برای افزایش ثبات سیاسی و انسجام و همنوایی ملی است. بر این اساس اثر حاضر در چهار فصل تدوین شده است: 1. مفاهیم و چارچوب نظری. 2. گفتمان سازندگی و سیاست هویت. 3. گفتمان اصلاحات و سیاست هویت. 4. گفتمان اصولگرایی و سیاست هویت. در پایان نیز جمع بندی مطالب تحت عنوان "فرجام سخن" به رشته تحریر درآمده است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
#سیاست_هویت
#جمهوری_اسلامی_ایران
#گفتمان_سازندگی
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
20180210152657-9626-145.pdf
595.6K
#مقاله:عوامل آرامش خانواده در سبک زندگی #امام_علی (ع) و #حضرت_فاطمه(س)
نویسندگان:مجید معارف ، احمد قماشچی
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#تازه_های_نشر
#کتاب_چهلستون_تمدن: مبانی حکمی و مهدوی تمدن نوین اسلامی/ تالیف محمدهادی همایون/ انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)/ 1398/ 600 صفحه.
محور این کتاب، امام و نقش امام در هستی و از جمله در موضوع تمدن است، و در رتبه پس از ایشان، انسان به عنوان مخلوق شایسته خلیفةاللهی قرار دارد. از این رو است که در این تنظیم، تا حدودی متفاوت از کتاب های عقاید، حتی کتاب های متأخرتر و در سبک نوین پس از انقلاب اسلامی، باب و سخن مستقلی از امام شناسی و انسان شناسی به میان نیامده است. این دو مبحث مهم در سراسر این کتاب و در قالب فصول چهل گانه جریان دارد. علاوه بر این، از آنجا که موضوع اصلی کتاب، تمدن و نه عقاید بوده، نمی توان ضرورتاً ادعا کرد که تمامی موضوعات مطرح در اصول عقاید شیعه در این کتاب آمده است، اگرچه تلاش شده تا در قالب نظامی معنی دار و منسجم به این کارکرد تا حدی نزدیک شود. در این صورت می توان ادعا کرد که نوآوری این کتاب علاوه بر مباحث تمدن، در مباحث مربوط به عقاید و کلام شیعی نیز می تواند صورت گرفته باشد.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
#تمدن_اسلامی
#دین_و_تمدن
#مهدویت
#انتظار
#امامت
#کلام_شیعه
@tarikh_j
#معرفی_کتاب «امام علی علیه السلام جانشین رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم»:
کتاب #جانشینی_حضرت_محمد از ویلفرد مادلونگ، خاورپژوه آلمانی است که قبلا در سال 1386 توسط بنیاد پژوهشهای اسلامی ترجمه و چاپ شده بود. این کتاب به این دلیل که اثری در تاریخ مطالعات صدر اسلام است و حاصل بیست سال پژوهش و تحقیق وی در منابع اسلامی است، قابل توجه است. اما از آنجا که #اسلامپژوهی صرفا بر اساس مطالعه تاریخ و آثار مربوط به این حوزه نمیتواند کامل باشد؛ و نیاز به تسلط به علومی چون تفسیر قرآن کریم، علوم حدیث، کلام اسلامی و غیره دارد، لذا نمیتوان توقع اثری جامع از آثار اینچنینی داشت و نقد منصفانه آن راهنمای مناسبی برای خوانندگان این گونه کتب خواهد بود.
کتاب «امام علی علیه السلام جانشین رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم» نقدی بر کتاب مذکور است که توسط «حسین عبدالمحمدی» دانشیار جامعة المصطفی و «اسدالله رحیمی» به رشته تحریر درآمده است. این کتاب با نقل قول مستقیم از مادلونگ و بررسی نوشتار وی به شیوه جدال احسن (بر اساس مطالب مورد پذیرش وی) نوشته شده است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#تاریخ_اهل_بیت علیهم السلام
#حضرت_فاطمه سلام الله علیها
#فاطمیه
#استاد_یوسفی_غروی
🖍آيا طبق منابع و شواهد تاريخي #فاطميه_دوم زمان شهادت حضرت زهرا(س) است؟
✍🏼بله!نقلي كه شهادت حضرت را ۴۰ روز پس از رحلت نبي مكرم اسلام (ص) ميداند چندان قابل اعتنا نيست.
فاطميه اول كه ۷۵ روز پس از رحلت #حضرت_رسول (ص) است زمان #شهادت اين بانوي بزرگوار نيست
بلكه آغاز بيماري و بستري شدن حضرت و در واقع زمان هجوم به خانه ايشان براي بيرون بردن #حضرت_علي به منظور بيعت است كه به سقط جنين صديقه طاهره (س) و بيماري او منتهي شد.
شهادت حضرت در اصل روز سوم جماديالثاني يعني حدود ۳ ماه پس از رحلت پدر بزرگوارشان بوده است كه به فاطميه دوم در كشور ما معروف و مشهور است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
20121209083706-9505-26.pdf
329K
#مقاله:بررسی علل اعتراض #حضرت _فاطمه س
از منظر صحیح بخاری
نویسندگان: محمدیعقوب بشوی،ناصر رفیعی
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#بخش_اول
تاریخ ایرانی: در روز ۲۶ دی ۱۳۵۷ #محمدرضا_پهلوی آخرین شاه ایران، #تهران را به مقصد #آسوان_مصر ترک کرد؛ سفری بیبازگشت که خبر آن به سرعت در ایران و جهان پیچید و زیر عنوان #شاه_رفت تیتر درشت روزنامههای عصر تهران شد.
وی به همراه فرح دیبا همسر، سه فرزند از چهار فرزندش (ولیعهد از چندین ماه پیش در ایالات متحده آمریکا مشغول به تحصیل بود)، مادر همسرش و برخی از مقامات ارتش به فرودگاه رفت. صاحبمنصبان ارشد ارتش، اعضای شورای سلطنت و شاپور بختیار نخستوزیر برای بدرقه شاه در فرودگاه حضور یافتند. سرانجام پس از مدت کوتاهی هواپیمای نیروی هوایی به پرواز درآمد و شاه در اولین مرحله از سفر بدون بازگشت خود وارد آسوان مصر شد. شاه و همراهانش به هنگام ورود به مصر مورد استقبال رسمی و تشریفاتی انور سادات رییسجمهور این کشور قرار گرفتند و سادات، میهمانان را به هتلی در یک جزیره مصنوعی در وسط رود نیل انتقال داد.
با اعلام خبر خروج شاه از رادیو تهران، جشنهای عمومی سراسر کشور را فرا گرفت و مردم به خیابانها ریختند. هزاران نفر در نقاط مختلف کشور اجتماع کرده و مجسمههای شاه را سرنگون کردند. رانندگان با روشن کردن چراغ اتومبیلهای خود و مردم با پخش نقل و شیرینی خروج آخرین شاه ایران را جشن گرفتند. پس از خروج شاه از کشور مردم در کوتاهترین زمان ممکن، از طریق سازماندهی مساجد برقراری امنیت در بیشتر نقاط تهران را به عهده گرفتند و عملاً ارتش از جریان امور امنیتی خارج شد.
#ادامه_دارد...
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j