فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نماهنگ
🎥 سه قرن استعمار
📌برای آشنایی با تاریخ استعمار چه کتابی بخوانیم؟ رهبر معظم انقلاب اسلامی به این سوال پاسخ میدهند.
🌐انجمن علمی پژوهشی معارف انقلاب اسلامی معاونت پژوهش جامعة الزهرا (س)
@maaref_enghelab_islami_jz
زبان به مدح گشودن اگرچه آسان نیست
تو راست آنهمه خوبی که جای کتمان نیست
ز عطر نام تو بوی بهشت میآید
خمینی دگری، بر کسی که پنهان نیست
شهید زندهای و روح جاری اخلاص
کسی چنان که تو، همپایۀ شهیدان نیست
سزاست این که چنین تشنۀ کلام توام
که هیچ باغچهای بینیاز باران نیست
ولایت تو همان عشق خاندان «علی»ست
ز سعی از تو سرودن دلم پشیمان نیست!
📝 #پروانه_نجاتی
📣چهارمین همایش ملی کتاب سال بانوان از سوی معاونت پژوهش جامعهالزهرا علیهماالسلام برگزار می شود.
📚شرایط آثار:
🔸آثار منتشر شده بانوان اعم از تألیف، ترجمه و تصحیح در عرصه علوم انسانی- اسلامی؛
🔸 مقالات علمی پژوهشی منتشر شده بانوان در عرصه علوم انسانی -اسلامی؛
🔸رساله های (دفاع شده) سطح 4 و دکتری بانوان در عرصه انسانی- اسلامی.
🗞موضوعات آثار:
تفسیر و علوم قرآن، علوم حدیث، منطق، فلسفه و کلام و ...
🔆محور ویژه:
آثار منتشر شده (بانوان و آقایان) با موضوع زن و خانواده
📙آثاری که در سالهای 1400 و 1401 تألیف و منتشر شدهاند، پذیرفته میشوند.
📆مهلت ارسال آثار به دبیرخانه همایش : پایان خرداد 1402
📪روش ارسال آثار:
1. تکمیل فرم ثبت نام از طریق سایت یا مراجعه حضوری.
2. ارسال یک نسخه از اثر به دبیرخانه.
تذکر: ارائه نسخه زبان اصلی اثر یا فایل PDF، برای کتاب های ترجمه شده ضروری است.
💎مراکز همکار:
مرکز مدیریت حوزه های علمیه
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
جامعه المصطفی العالمیه
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث
مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
دانشگاه قم
دانشگاه فرهنگیان
پژوهشکده زن و خانواده
جهاد دانشگاهی
دانشگاه علامه طباطبایی ره
دانشگاه تفرش
دانشگاه اصفهان
دانشگاه کردستان
دانشکده هدی
☎️راههای ارتباط با دبیرخانه:
تلفن۳۲۱۱۲۱۸۶_۰۲۵ یا ۳۲۱۱۲۱۸۹_۰۲۵
سایت همایش www.ketabebanovan.ir
پست الکترونیکی info@ketabebanovan.ir
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz2602
راهنمای کتاب سال (1).pdf
505.7K
راهنمای تصویری ثبت نام چهارمین همایش ملی کتاب سال بانوان
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz2602
🔷بخش اول
🔹آیه ولايت:
{إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ ءَامَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَوةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ} . المائدة/ 55.
🗣طبری از مفسرین مشهور اهل سنت دربارهی شأن نزول این آیه می نویسد:
{إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ} الآية: .نزلت في علي بن أبي طالب تصدق وهو راكع.
آيه ولايت در حق علي بن ابي طالب نازل شد، هنگامی که در حالت رکوع صدقه داد.
📘الطبری، تفسير الطبري، ج10، ص426 ح 12214.⤵️
🔂هم چنين ابن ابي حاتم، از عتبه بن ابي حکيم اين مطلب را نقل کرده است.
📖ابن ابی حاتم، تفسير ابن أبي حاتم، ج 4، ص1162
🔵ابن تیمیه، پیشوای فکری وهابیت درباره صحت این کتاب مینویسد:
الطبري و ... وابن أبي حاتم ... تفاسيرهم متضمّنة للمنقولات التي يعتمد عليها في التفسير.
تفسير طبري و ابن ابي حاتم از تفاسيري است که مطالبشان در تفسير آيات، قابل اعتماد است.
📖ابن تيميه، منهاج السنة، ج7، ص179
🗣آلوسی یکی دیگر از مفسرین اهل سنت،دربارهی شأن نزول این آیه مینویسد:
وغالب الأخباريّين على أنّ هذه الآية نزلت فيعليكرّم اللّهوجهه.
بيشتر اخباريها معتقدند که اين آيه در حق علي کرم الله وجهه نازل شده است.
📘الآلوسی، روح المعاني، ج 6، ص 167⬇️.
🔂وی همچنین در جای دیگری مینویسد:
والآية عندَ مُعظَمِ المُحَدِّثين نَزَلَت في علي.
اين آيه، نزد بيشتر محدثين در حق علي بن ابي طالب نازل شده است.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔶بخش دوم
🔸اختلافات اهل سنت در حدیث "یوم الانذار"
ابن تیمیه که بنیانگذار فکری وهابیت به شمار میرود، با این که حدیث «یوم الدار» به نحو صورت چهارم را در کتاب منهاج السنه نقل کرده، گفته است این حدیث جعلی و ضعیف است و هم چنین ببیاضی عاملی از قول شخصی به نام بساطی سوالاتی را نقل می کند.
⚠️ اشکال در سند:
برخی از جمله ابن تیمه حضور ابومریم عبدالغفاربن قاسم جزء راویان باعث ضعیف بودن روایت شمرده اند .
✴️پاسخ :
اولاهمان طور که ذکر شد محدثان نقاد نه تنها در سند آن اشکالی نیافتند بلکه به صحت آن نیز تصریح کرده اند.
دوما حدیث مستفیض است و اصلا نیاز به بررسی سندی ندارد چون توسط طرق دیگر تقویت شده است
سوماادعای ابن تیمیه با وجود دیگر رجالیون مانند حفاظ سته که از او نقل حدیث کرده اند بر فاسد بودن ابومریم باطل و از دیگر خلاف های منهاج السنه است.
⚠️بنی عبدالمطلب در آن روزگار به 40 نفر نمی رسیدند.
✴️اولا عبدالمطلب 10 پسر داشته که کم سن ترین آن ها 60 سال است و با وجود فرزندان چرا بعید به نظر برسد.
دوما در بعضی از نقل ها عبارت" کم تر یا بیش تر" دارد .
⚠️هیچ گونه شهرتی بر این که بنی هاشم به این مقدار غذا می خوردند وجود ندارد.
✴️اولا عدم شهرت دلیل بر عدم امکان وقوع نیست که مرحوم مظفر نیز به آن اشاره کرده است.
دوما اگر حتی این عبارت واکنش راوی برای انتقال اعجاز باشد هم متداول است و خدشه ای وارد نمی کند .
⚠️ امر آیه به انذار است نه تعیین وصی و وزیر...
✴️اولا این دو باهم منافات ندارد.
دوما عقلا معیت ضمنی در آن ها نهفته است و در ادامه ی انذار و در جهت تمام کردن این انذار پیامبر صل الله علیه و آله بحث جانشین خودشان را مطرح کردند .
⚠️ اگر به اعتقاد شیعیان حضرت علی علیه السلام پیش تر ها ایمان آورده بوده است پس معنی ندارد پاسخ انذار بدهد.
✴️اولا منافاتی ندارد.
دوما در انتهاء سخن، امام علی علیه السلام سخن می گوید.
⚠️اسکافی در کتاب «النقض العثمانیه»، بعد از ذکر حدیث، این سؤالات را درباره آن مطرح کرده است: آیا تهیهی طعام به عهدهی طفل غیرممیز قرار میگیرد؟ و به عهده کودکی غیرعاقل؟ آیا کودکی ۵ ساله یا هفت ساله، امین اسرار نبوت قرار میگیرد؟ و آیا در بین پیرمردان و کهنسالان جز عاقل ورزیده دعوت میشود؟ و آیا پیامبر دست برادری و جانشینی و خلافت جز به کسی میدهد که اهلیت (و قابلیت) این را داشته باشد؟! و به حَد تکلیف رسیده باشد و توان تحمل ولایت خدا و دشمنی با دشمنان او را داشته باشد؟
✴️ اولا موارد مشابه بسیارند مثل نبوت حضرت عیسی ع یانبوت حضرت یحیی ع
دوما.غیر از بعد غیر طبیعی و اعجاز گونه ی این خبر برگزاری آن مهمانی ساده برای یک کودک عادی هم بعید بنظر نمی آید چه برسد به شخصی که وصی و امام است.
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
مهدی منتظر علیه السلام در نهج البلاغه.pdf
9.18M
#معرفی_کتاب
📙مهدی منتظر (عج) در نهج البلاغه
🖊مهدی فقیه ایمانی
🔹کتاب شرح بخش هایی از نهج البلاغه است که امام علی علیه السلام در آن به ظهور و وقایع پیرامونی آن پرداخته است.
موسوعة الإمام الجواد (ع) - ج1 - مؤسسة ولي العصر للدراسات الإسلامية.pdf
11.51M
موسوعة الإمام الجواد [جلد ۱]
نویسنده: گروه علمی موسسه ولیعصر (عج)
#امام_جواد
https://eitaa.com/joinchat/30015669Ce2e1b2ef42
موسوعة الإمام الجواد (ع) - ج2 - مؤسسة ولي العصر للدراسات الإسلامية.pdf
14.3M
موسوعة الإمام الجواد [جلد ۲]
نویسنده: گروه علمی موسسه ولیعصر (عج)
#امام_جواد
https://eitaa.com/joinchat/30015669Ce2e1b2ef42
عنوان کرسی:
نقد دیدگاه علامه عسکری درباره عبداللهبن سبا و اثبات وجود تاریخی وی
برای ورود مجازی به جلسه:
https://meeting.atu.ac.ir/ch/korsi1
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#رهبر_انقلاب:
مجسمه #والرین را نشان بدهید، اینبهآندر..!
یک نفری برای من نقل میکرد، میگفت رفته بودیم #یونان؛ ما را به مراکز گردشگری گوناگون میبردند و آنها را به ما نشان میدادند؛ از جمله به نقطهای بردند، گفتند اینجا همانجائی است که سپاهیان ایرانی آمدند اینجا، از ما شکست خوردند.
مردم را به یک بیابان خالی میبرند و نشان میدهند که اینجا آنجائی است که ایرانیها در آن دوره لشکرکشی کردند و در اینجا شکست خوردند.
خوب، اینجا نزدیکی کازرون -آنطوری که شنیدم- مجسمهی والرین است، امپراتور روم، که زانو زده در مقابل پادشاه ایران. خیلی خوب، اینجا را بروید نشان بدهید؛ این به آن در! ۱۳۸۷/۲/۱۸"
#بیشاپور
#کازرون
#ایران
#والرین
#کتیبه
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
💛 با مزار مشاهیر جهان اسلام آشنا شویم
«خواجه نظامالملک طوسی»( قرن پنجم ه.ق)
✅ ابوالحسن علی بن اسحاق بن عباس طوسی، مکنّی به ابوعلی مقلب به «سیدالوزراء و قوامالدین» و مشهور به خواجه «نظامالملک طوسی»، دانشمند و نویسنده قرن پنجم و وزیر نامدار دوره سلجوقی است. خواجه مردی ادیب و بسیار دانا بود.
وی علاوه بر آنكه دانشمندان را به شدت گرامی می داشت و تمامی وسایل آسایش آنان را آماده می ساخت تا فقط به كار گسترش علم مشغول باشند و بی دغدغه به تالیف و تدریس بپردازند، به عرفا نیز ارادت تام می ورزید. در كودكی از قضای روزگار یك بار عارف نامی، ابوسعیدابوالخیر را از نزدیك دیده بود و این دیدار شعله ای در دلش افروخت.
این مرد ممتاز و بزرگوار از دلبستگان به دانایی بود و بدین سبب بنیانگذار دانشگاه های ((نظامیه)) شد و چندین و چند نظامیه در سراسر كشور برپای ساخت كه علوم اسلامی، پزشكی، نجوم و ریاضی، ادب و فنون نویسندگی مواد درسی این دانشگاه ها بودند. نیشابور، اصفهان، بلخ و بغداد از مراكز مهم علمی آن دوره به شمار می رفتند و نظامیه های این شهرها كانون گرم توسعه دانش بودند؛ به ویژه نظامیه بغداد.
داستان زندگی خواجه نظامالملک
#خواجه_نظام_الملک
#اصفهان
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#خبر_خوب
🔮پذیرش و ارائه مقاله یکی از اعضای انجمن تاریخ جامعه الزهرا سلام الله علیها در همایش بین المللی معارف نبوی و چالشهای جهان امروز
عنوان مقاله: تحلیلی بر پیامدهای اجتماعی تألیف قلوب در سیره پیامبر (ص)؛ مطالعه موردی: مولفه قلوبهم در جریان تقسیم غنائم حنین
نویسندگان:خانم زینب بختوه_دکتر هادی یعقوب زاده
🔖انجمن تاریخ جامعه الزهرا سلام الله علیها این موفقیت را به این عزیزان تبریک عرض میکند.
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دغدغهاش تحصیل دختران ایرانی بود، بانو مجتهده امین
#بانو_امین
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بهناماو
فیلم چیز خوبیست. وقتی که میبینی، وقتی ماندگار میشود، وقتی که عشق از درونش فواره میزند و تا عمق جانت را گرم میکند، گرم از محبت، گرم از امید.
کاش از تمام لحظات دیدنی تاریخ فیلم داشتیم و خودمان میایستادیم و قضاوت میکردیم.
فیلم بسیار قدیمی
مربوط به حج سال ۱۳۱۶
مکه منوره
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📣 دفتر انجمن های علمی پژوهشی معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها وابسته به انجمن علمی حوزه در گرایش های مختلف عضو می پذیرد:
✳️فقه و حقوق اسلامی
✳️ قرآن پژوهی
✳️ تاریخ پژوهان
✳️ مهدویت
✳️ تعلیم و تربیت اسلامی
✳️کلام اسلامی
✳️ زن و خانواده
✳️ معرفت شناسی
💎شرایط عضویت:
🔹 اعضاي پیوسته انجمن: دارا بودن حداقل مدرك سطح سه حوزوي و يا کارشناسي ارشد (افراد مذکور بايد گرايش تخصصي مرتبط با زمینه فعالیت انجمن را دارا باشند. در غیر اين صورت داراي يك تألیف و يا سه مقاله معتبر علمي در زمینه مذکور باشند )
🔹اعضاي وابسته: دارا بودن مدرك سطح دو حوزوي يا کارشناسي با گرايش تخصصي مرتبط با زمینه فعالیت انجمن
🔹اعضای افتخاری: دارای مدارک پایین تر و یا غیر مرتبط با گرایش انجمن
📗 مدارک لازم جهت عضویت:
1. تصویر آخرین مدرک تحصیلی حوزوی؛
2. ارائه مدرک تحصیلی سطح 3 و4 برای اعضای پیوسته و سطح 2 برای اعضای وابسته؛
3. مدارك هويتي (عکس، شناسنامه و کارت ملي)
4. تکمیل فرم ثبت نام ارسال فرم و کلیه مدارک به آیدی @anj1402
📡 لینک ثبت نام: https://pjh.jz.ac.ir/post/12904
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz2602
« برای مجتهده ای پر افتخار»
زنانگی وقتی ماندگار می شود که در جهت به بار نشستن آن، قدم هایی استوار و بر پایه دیانت برداشته شود، در تاریخ معاصر کم بانوانی نبودند که برای رشد و بالندگی عنوان زن، تلاش ها نمودند و با هر توان و فهمی که در ارتقای جایگاه زنان می پنداشتند، علم روشنگری خویش را بلند کردند.
روشنگری که در مواجهه با پندارها و مفاهیم دینی مردم ما متفاوت بود و حتی در قامت تضاد نیز ظهور کرد. امثال صدیقه دولت آبادی ها، شهناز آزاد ها و یا زندخت های مدافع حقوق زنانگی، باور داشتند که زن ایرانی از کسوت ظلم پذیری و بی سوادی خارج نخواهد شد، مگر آنکه هویت فرنگی را ازسرتا پا بپذیرد! درست در همان زمانی که صدیقه دولت آبادی با ایجاد «شرکت خواتین اصفهان»، بر تبلیغ باورهای غیر دینی خویش مشغول بود، بانوی عالمه و مجتهده «سیده نصرتبیگم امین معروف به بانو امین (۱۳۶۲م)، با تکیه بر تعالیم آسمانی پروردگار عالم، تمام زندگی معصومانه ی خویش را وقف تربیت علمی و دینی زنان مومنه هم عصر خویش کرده بود و در جلسات مذهبی بانوان پاسخ شبهات «دولت آبادی» را می گفت! آنقدر خالصانه گام برداشت که حاصل رنج های خویش را با تأسیس مدرسه علمیهای، با بیش از ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ شاگرد نظاره کرد. به ثمر رساندن بانوان فرهیخته و عالمه از پای منبر استاد، تنها گوشه ای از خدمات ارزنده این بانو در راه اسلام بود.
آری، به راستی آنچه که از زنانگی یک زن باقی می ماند تلاش ارزنده ی او در راه خداست، امثال همان قدم های خستگی ناپذیری که قرن هاست در عرصه های گوناگون، حماسه ها آفریده اند! نه آن تقلاهای بی خردانه ای که فرزند خلفی جز مهیای بستر فساد زن و خانواده را بر جای نگذاشته اند! و جز تلخی اذهان، ایشان را یاد نخواهد نمود.
فرق است که زنانگی در چه مسیری بارور شود...
متن: فاطمه شکیب رخ
منابع:
ناصر باقری بیدهندی، بانوی نمونه (جلوههایی از حیات بانوی مجتهده امین اصفهانی)، ص ۳۶
دفتر مطالعات فرهنگی بانوان، (سخنرانی خانم دکتر شبستری)، ص ۲۵۴ و ۲۵۵
#جهادـروایت
#جهادـتبیین
به مناسبت چهلمین سالگرد ارتحال بانو امین
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
ويژگي های حكومت حضرت مهدي ( عج ) در کتب غیبت نعمانی، کمال الدین شیخصدوق و غیبت شیخطوسی
۱-جهانی شدن:
« يصنع كما صنع رسول الله (صلى الله عليه وآله)، يهدم ما كان قبله كما هدم رسول الله (صلى الله عليه وآله) أمر الجاهلية، ويستأنف الاسلام جديدا ؛.
امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف مانند پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم اسلام عمل خواهد کرد . همان گونه که پیامبر آنچه از روش جاهلیت [مرسوم] بود را از میان برد، همین گونه روش های جاهلی پیش از ظهور خود را نابود خواهد ساخت واسلام را از نو پی ریزی خواهد کرد».
امــام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف بــا انقلاب جهــانی خود بســاط کفر وشرک را ازگستــره زمین بر می چیند و همگان را به دین مقدس اسلام دعوت می کند.
ابی بصیر از امام باقر علیه السلام نقل کرده است:
قال أبو جعفر (عليه السلام): [يقوم القائم بأمر جديد، وكتاب جديد، وقضاء جديد.
المراد من الامر الجديد والكتاب الجديد والقضاء الجديد، الاحكام المنذ هلة الاسلامية التى كانت في الكتاب لكن تعطلت قليلا قليلا على مر الدهور والاعوام وتركها المسلمون جهلا بها أو ذاهلا عنها، وليس المقصود نسخ الاحكام وابطال الشريعة والكتاب.
امام قائم عج الله تعالی فرجه الشریف که قیام کند امرى نو و کتابى نو و قضاوتى نو خواهد داشت.
اصبغ بن نباته می گوید: امام علی علیه السلام فرمود:
كأنى بالعجم فساطيطهم في مسجد الكوفة يعلمون الناس القرآن كما انزل...
گویا شیعیانم را می بینم که در مسجد کوفه گرد آمده اند و با برپایی چادرهایی، قرآن را همان گونه که نازل شده، به مردم آموزش می دهند.
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j