موسوعة الإمام الجواد (ع) - ج1 - مؤسسة ولي العصر للدراسات الإسلامية.pdf
11.51M
موسوعة الإمام الجواد [جلد ۱]
نویسنده: گروه علمی موسسه ولیعصر (عج)
#امام_جواد
https://eitaa.com/joinchat/30015669Ce2e1b2ef42
موسوعة الإمام الجواد (ع) - ج2 - مؤسسة ولي العصر للدراسات الإسلامية.pdf
14.3M
موسوعة الإمام الجواد [جلد ۲]
نویسنده: گروه علمی موسسه ولیعصر (عج)
#امام_جواد
https://eitaa.com/joinchat/30015669Ce2e1b2ef42
عنوان کرسی:
نقد دیدگاه علامه عسکری درباره عبداللهبن سبا و اثبات وجود تاریخی وی
برای ورود مجازی به جلسه:
https://meeting.atu.ac.ir/ch/korsi1
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#رهبر_انقلاب:
مجسمه #والرین را نشان بدهید، اینبهآندر..!
یک نفری برای من نقل میکرد، میگفت رفته بودیم #یونان؛ ما را به مراکز گردشگری گوناگون میبردند و آنها را به ما نشان میدادند؛ از جمله به نقطهای بردند، گفتند اینجا همانجائی است که سپاهیان ایرانی آمدند اینجا، از ما شکست خوردند.
مردم را به یک بیابان خالی میبرند و نشان میدهند که اینجا آنجائی است که ایرانیها در آن دوره لشکرکشی کردند و در اینجا شکست خوردند.
خوب، اینجا نزدیکی کازرون -آنطوری که شنیدم- مجسمهی والرین است، امپراتور روم، که زانو زده در مقابل پادشاه ایران. خیلی خوب، اینجا را بروید نشان بدهید؛ این به آن در! ۱۳۸۷/۲/۱۸"
#بیشاپور
#کازرون
#ایران
#والرین
#کتیبه
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
💛 با مزار مشاهیر جهان اسلام آشنا شویم
«خواجه نظامالملک طوسی»( قرن پنجم ه.ق)
✅ ابوالحسن علی بن اسحاق بن عباس طوسی، مکنّی به ابوعلی مقلب به «سیدالوزراء و قوامالدین» و مشهور به خواجه «نظامالملک طوسی»، دانشمند و نویسنده قرن پنجم و وزیر نامدار دوره سلجوقی است. خواجه مردی ادیب و بسیار دانا بود.
وی علاوه بر آنكه دانشمندان را به شدت گرامی می داشت و تمامی وسایل آسایش آنان را آماده می ساخت تا فقط به كار گسترش علم مشغول باشند و بی دغدغه به تالیف و تدریس بپردازند، به عرفا نیز ارادت تام می ورزید. در كودكی از قضای روزگار یك بار عارف نامی، ابوسعیدابوالخیر را از نزدیك دیده بود و این دیدار شعله ای در دلش افروخت.
این مرد ممتاز و بزرگوار از دلبستگان به دانایی بود و بدین سبب بنیانگذار دانشگاه های ((نظامیه)) شد و چندین و چند نظامیه در سراسر كشور برپای ساخت كه علوم اسلامی، پزشكی، نجوم و ریاضی، ادب و فنون نویسندگی مواد درسی این دانشگاه ها بودند. نیشابور، اصفهان، بلخ و بغداد از مراكز مهم علمی آن دوره به شمار می رفتند و نظامیه های این شهرها كانون گرم توسعه دانش بودند؛ به ویژه نظامیه بغداد.
داستان زندگی خواجه نظامالملک
#خواجه_نظام_الملک
#اصفهان
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#خبر_خوب
🔮پذیرش و ارائه مقاله یکی از اعضای انجمن تاریخ جامعه الزهرا سلام الله علیها در همایش بین المللی معارف نبوی و چالشهای جهان امروز
عنوان مقاله: تحلیلی بر پیامدهای اجتماعی تألیف قلوب در سیره پیامبر (ص)؛ مطالعه موردی: مولفه قلوبهم در جریان تقسیم غنائم حنین
نویسندگان:خانم زینب بختوه_دکتر هادی یعقوب زاده
🔖انجمن تاریخ جامعه الزهرا سلام الله علیها این موفقیت را به این عزیزان تبریک عرض میکند.
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
13.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دغدغهاش تحصیل دختران ایرانی بود، بانو مجتهده امین
#بانو_امین
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بهناماو
فیلم چیز خوبیست. وقتی که میبینی، وقتی ماندگار میشود، وقتی که عشق از درونش فواره میزند و تا عمق جانت را گرم میکند، گرم از محبت، گرم از امید.
کاش از تمام لحظات دیدنی تاریخ فیلم داشتیم و خودمان میایستادیم و قضاوت میکردیم.
فیلم بسیار قدیمی
مربوط به حج سال ۱۳۱۶
مکه منوره
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📣 دفتر انجمن های علمی پژوهشی معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها وابسته به انجمن علمی حوزه در گرایش های مختلف عضو می پذیرد:
✳️فقه و حقوق اسلامی
✳️ قرآن پژوهی
✳️ تاریخ پژوهان
✳️ مهدویت
✳️ تعلیم و تربیت اسلامی
✳️کلام اسلامی
✳️ زن و خانواده
✳️ معرفت شناسی
💎شرایط عضویت:
🔹 اعضاي پیوسته انجمن: دارا بودن حداقل مدرك سطح سه حوزوي و يا کارشناسي ارشد (افراد مذکور بايد گرايش تخصصي مرتبط با زمینه فعالیت انجمن را دارا باشند. در غیر اين صورت داراي يك تألیف و يا سه مقاله معتبر علمي در زمینه مذکور باشند )
🔹اعضاي وابسته: دارا بودن مدرك سطح دو حوزوي يا کارشناسي با گرايش تخصصي مرتبط با زمینه فعالیت انجمن
🔹اعضای افتخاری: دارای مدارک پایین تر و یا غیر مرتبط با گرایش انجمن
📗 مدارک لازم جهت عضویت:
1. تصویر آخرین مدرک تحصیلی حوزوی؛
2. ارائه مدرک تحصیلی سطح 3 و4 برای اعضای پیوسته و سطح 2 برای اعضای وابسته؛
3. مدارك هويتي (عکس، شناسنامه و کارت ملي)
4. تکمیل فرم ثبت نام ارسال فرم و کلیه مدارک به آیدی @anj1402
📡 لینک ثبت نام: https://pjh.jz.ac.ir/post/12904
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz2602
« برای مجتهده ای پر افتخار»
زنانگی وقتی ماندگار می شود که در جهت به بار نشستن آن، قدم هایی استوار و بر پایه دیانت برداشته شود، در تاریخ معاصر کم بانوانی نبودند که برای رشد و بالندگی عنوان زن، تلاش ها نمودند و با هر توان و فهمی که در ارتقای جایگاه زنان می پنداشتند، علم روشنگری خویش را بلند کردند.
روشنگری که در مواجهه با پندارها و مفاهیم دینی مردم ما متفاوت بود و حتی در قامت تضاد نیز ظهور کرد. امثال صدیقه دولت آبادی ها، شهناز آزاد ها و یا زندخت های مدافع حقوق زنانگی، باور داشتند که زن ایرانی از کسوت ظلم پذیری و بی سوادی خارج نخواهد شد، مگر آنکه هویت فرنگی را ازسرتا پا بپذیرد! درست در همان زمانی که صدیقه دولت آبادی با ایجاد «شرکت خواتین اصفهان»، بر تبلیغ باورهای غیر دینی خویش مشغول بود، بانوی عالمه و مجتهده «سیده نصرتبیگم امین معروف به بانو امین (۱۳۶۲م)، با تکیه بر تعالیم آسمانی پروردگار عالم، تمام زندگی معصومانه ی خویش را وقف تربیت علمی و دینی زنان مومنه هم عصر خویش کرده بود و در جلسات مذهبی بانوان پاسخ شبهات «دولت آبادی» را می گفت! آنقدر خالصانه گام برداشت که حاصل رنج های خویش را با تأسیس مدرسه علمیهای، با بیش از ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ شاگرد نظاره کرد. به ثمر رساندن بانوان فرهیخته و عالمه از پای منبر استاد، تنها گوشه ای از خدمات ارزنده این بانو در راه اسلام بود.
آری، به راستی آنچه که از زنانگی یک زن باقی می ماند تلاش ارزنده ی او در راه خداست، امثال همان قدم های خستگی ناپذیری که قرن هاست در عرصه های گوناگون، حماسه ها آفریده اند! نه آن تقلاهای بی خردانه ای که فرزند خلفی جز مهیای بستر فساد زن و خانواده را بر جای نگذاشته اند! و جز تلخی اذهان، ایشان را یاد نخواهد نمود.
فرق است که زنانگی در چه مسیری بارور شود...
متن: فاطمه شکیب رخ
منابع:
ناصر باقری بیدهندی، بانوی نمونه (جلوههایی از حیات بانوی مجتهده امین اصفهانی)، ص ۳۶
دفتر مطالعات فرهنگی بانوان، (سخنرانی خانم دکتر شبستری)، ص ۲۵۴ و ۲۵۵
#جهادـروایت
#جهادـتبیین
به مناسبت چهلمین سالگرد ارتحال بانو امین
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
ويژگي های حكومت حضرت مهدي ( عج ) در کتب غیبت نعمانی، کمال الدین شیخصدوق و غیبت شیخطوسی
۱-جهانی شدن:
« يصنع كما صنع رسول الله (صلى الله عليه وآله)، يهدم ما كان قبله كما هدم رسول الله (صلى الله عليه وآله) أمر الجاهلية، ويستأنف الاسلام جديدا ؛.
امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف مانند پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم اسلام عمل خواهد کرد . همان گونه که پیامبر آنچه از روش جاهلیت [مرسوم] بود را از میان برد، همین گونه روش های جاهلی پیش از ظهور خود را نابود خواهد ساخت واسلام را از نو پی ریزی خواهد کرد».
امــام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف بــا انقلاب جهــانی خود بســاط کفر وشرک را ازگستــره زمین بر می چیند و همگان را به دین مقدس اسلام دعوت می کند.
ابی بصیر از امام باقر علیه السلام نقل کرده است:
قال أبو جعفر (عليه السلام): [يقوم القائم بأمر جديد، وكتاب جديد، وقضاء جديد.
المراد من الامر الجديد والكتاب الجديد والقضاء الجديد، الاحكام المنذ هلة الاسلامية التى كانت في الكتاب لكن تعطلت قليلا قليلا على مر الدهور والاعوام وتركها المسلمون جهلا بها أو ذاهلا عنها، وليس المقصود نسخ الاحكام وابطال الشريعة والكتاب.
امام قائم عج الله تعالی فرجه الشریف که قیام کند امرى نو و کتابى نو و قضاوتى نو خواهد داشت.
اصبغ بن نباته می گوید: امام علی علیه السلام فرمود:
كأنى بالعجم فساطيطهم في مسجد الكوفة يعلمون الناس القرآن كما انزل...
گویا شیعیانم را می بینم که در مسجد کوفه گرد آمده اند و با برپایی چادرهایی، قرآن را همان گونه که نازل شده، به مردم آموزش می دهند.
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
2- عدالت جهانی
نوید جهانی سرشار از عدالت، مهم ترین وعده ای است که درباره حکومت مهدوی بیان شده است. عدالت روح جامعه است و فراگیری عدالت در جامعه بهترین و مهم ترین دلیل برای انتظار ظهور مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف است. حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف به امر خداوند، به تاریخ سراسر ظلم و جور و تبعیض جهان بشری پایان مى دهد؛ قسط و عدل در حكومت مهدوي به اوج خود ميرسد و تمام جهان را عدل و مساوات فرا ميگيرد و در واقع نتيجة دولت مهدي گسترش عدل و رفع بيعدالتي و ستم در اقصي نقاط عالم ميباشد.
شیخ طوسی(ره) با ذکر سند از أَبوسَعِید خُدْرِی نقل کرده است: شنیدم رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بر فراز منبر می فرمود:
«إِنَّ الْمَهْدِی مِنْ عِتْرَتِی مِنْ أَهْلِ بَیتِی یخْرُجُ فِی آخِرِالزَّمَانِ تُنْزِلُ لَهُ السَّمَاءُ قَطْرَهَا وَ تُخْرِجُ لَهُ الارْضُ بَذْرَهَا فَیمْلأ الأَرْضَ عَدْلا وَ قِسْطاً کمَا مَلأهَا الْقَوْمُ ظُلْماً وَ جَوْراً؛
همانا مهدی از عترت و اهل بیت من است. در آخرالزمان خروج خواهد کرد. آسمان همه برکت هایش را برای او نازل خواهد کرد. و زمین آنچه در خود نهفته دارد، برای او بیرون خواهد ریخت. پس زمین را آکنده از عدل و قسط می کند، آن سان که مردم آن را پر از ستم و بیداد کرده اند».
شیخ صدوق هم روایتی به همین مضمون به نقل از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در کتاب کمال الدین و تمام النعمه آورده است.
در روایتی به نقل از امام صادق علیهالسلام نیز آمده است:
إن قائمنا إذا قام استقبل من جهل الناس أشد مما استقبله رسول الله (صلى الله عليه واله وسلم) من جهال الجاهلية، قلت: وكيف ذاك ؟ قال: إن رسول الله (صلى الله عليه واله وسلم) أتى الناس وهم يعبدون الحجارة والصخور والعيدان والخشب المنحوتة، وإن قائمنا إذا قام أتى الناس وكلهم يتأول عليه كتاب الله، يحتج عليه به، ثم قال: أما والله ليدخلن عليهم عدله جوف بيوتهم كما يدخل الحر والقر ".
همانا قائم ما چون قيام کند نادانها به او رو مي نهند بسي سخت تر از آنچه حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از جاهليت ديد، عرض شد: چگونه؟ فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بسوي مردم آمد در حالي که مردم سنگ و صخره و چوب و چوبهاي تراشيده شده مي پرستند و چون قائم عج الله تعالی فرجه الشریف قيام فرمايد مردم همه قرآن کريم را بر او تأويل ها مي کنند و احتجاج نمايند و بر اساس تأويل خود با حضرت علیه السلام قتال مي کنند. بخدا قسم عدل قائم عج الله تعالی فرجه الشریف به درون خانه هاي آنها داخل مي شود همانند داخل شدن گرما و سرما.
امام رضا(علیه السّلام) هم فرموده اند: خدا به واسطه وی زمین را از هر ظلم و ستمی پاک می کند.
حدّثنا أحمد بن زياد بن جعفر الهمدانيّ رضياللهعنه قال : حدّثنا عليُّ ابن إبراهيم بن هاشم ، عن أبيه ، عن عليِّ بن معبد ، عن الحسين بن خالد قال : قال عليُّ بن موسى الرضا عليهماالسلام : ... فقيل له : يا ابن رسول الله ومن القائم منكم أهل البيت؟ قال الرَّابع من ولدي ابن سيّدة الاماء ، يطهّر الله به الأرض من كلِّ جور ، ويقدِّسها من كلِّ ظلم، ... ووضع ميزان العدل بين النّاس فلا يظلم أحدٌ أحداً
از امام باقر علیه السلام در باره تحقق عدالت توسط حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف می فرماید: «هنگامی که قیام کننده اهل بیت علیهم السلام قیام کند، به صورت مساوی تقسیم می کند و در میان رعیت به عدالت رفتار می کند.»
إذا قام قائم أهل البيت قسم بالسوية وعدل في الرعية، فمن أطاعه فقد أطاع الله ومن عصاه فقد عصى الله، وتجمع إليه أموال الدنيا من بطن الارض وظهرها، فيقول للناس: تعالوا إلى ما قطعتم فيه الارحام، وسفكتم فيه الدماء الحرام، وركبتم فيه ما حرم الله عزوجل، فيعطي شيئا لم يعطه أحد كان قبله، ويملا الارض عدلا وقسطا ونورا
امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه؛ « إعلَمُوا أنَّ اللهَ یُحیِ الأرضَ بَعدَ مَوتِها » می فرماید:
أي يحييها الله بعدل القائم عند ظهوره بعد موتها بجور أئمة الضلال
یعنی خداوند زمين را به وسيلة عدالت قائم عج الله تعالی فرجه الشریف زنده ميكند، بعد از آنكه با ستم (ظالمان) مرده بود.
3- تجدید بنای اسلام ناب محمدی
سیره امــام مـهدی عج الله تعالی فرجه الشریف همان سیره وروش پیــامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه و آله و سلم است و آن گونه که پیــامبر صلی الله علیه و آله و سلم در زمــان خود با جاهلیت در همه ابعـاد آن مبارزه کرد و اسلام نــاب را بر محیط خود حـاکم کرد، حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف نیز بــا ظــهورخود با جــاهلیت جدید که خطرناک تر از جــاهلیت قدیم اســت برخورد خواهــد کـرد وارزش های اسلامی و الهی را بر ویرانه های جاهلیت مدرن ، بنا خواهد کرد.
تنظیم: سرکار خانم زهرا سعیدی
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#دحو_الارض
۲۵ ماه ذیالقعده، روزی است که خداوند با نظر به کره زمین، به جهان حیات بخشید، بخشهایی از کره زمین که سراسر از آب بود، از این روز شروع به خشک شدن کرد تا کم کم به شکل یک چهارم خشکیهای امروزی درآمد.
مطابق روایات، اولین نقطهای که از زیر آب سر برآورد، مکان کعبه شریف و بیت الله الحرام بود. در قرآن کریم و احادیث اسلامی به روز دحوالارض (یعنی بسط و گسترش زمین) اشاره شده است و عبادت در این روز از ارزش بسیار زیادی برخوردار است.
از امیرالمومنین علیهالسلام روایت شده است که فرمودند: «نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در بیست و پنجم ذی القعده بود. کسی که در این روز روزه بگیرد و شبش را به عبادت بایستد، عبادت ۱۰۰ سال را که روزش را روزه و شبش را عبادت کرده است خواهد داشت.»
به نظر برخی از مفسران، آیه ۳۰ سوره نازعات «وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِکَ دَحَاهَا»، به همین واقعه اشاره دارد، در تفسیر این آیه نیز آمده است:«خداوند زمین را بهگونهای گسترد که برای زندگی انسان و پرورش گیاهان و جانداران آماده باشد؛ گودالها و سراشیبیهای تند و خطرناک را به وسیله فرسایش کوهها و تبدیل سنگها به خاک پر کرد و آنها را مسطح و قابل زندگی ساخت؛ درحالیکه چینخوردگیهای نخستین آن، بهگونهای بودند که اجازه زندگی به انسان را نمیدادند. »
گذشته از واقعه دحوالارض، رویدادهای دیگری نیز در این روز رخ دادهاند که اهمیت آن را دو چندان کرده است؛ از جمله:
- میلاد حضرت ابراهیم علی نبینا وآله وعلیهالسلام
- میلاد حضرت عیسی مسیح علیهالسلام
- خروج رسول اکرم (ص) از مدینه به همراه هزاران حاجی به سوی مکه، به قصد حجة الوداع.
در این سفر وجود مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها و نیز تمامی همسران پیامبر(ص) نیز ایشان را همراهی میکردند. - در روایتی نیز آمده است که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجهالشریف در همین روز قیام خوا
هد کرد.#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📣چهارمین همایش ملی کتاب سال بانوان از سوی معاونت پژوهش جامعهالزهرا علیهماالسلام برگزار می شود.
📚شرایط آثار:
🔸آثار منتشر شده بانوان اعم از تألیف، ترجمه و تصحیح در عرصه علوم انسانی- اسلامی؛
🔸 مقالات علمی پژوهشی منتشر شده بانوان در عرصه علوم انسانی -اسلامی؛
🔸رساله های (دفاع شده) سطح 4 و دکتری بانوان در عرصه انسانی- اسلامی.
🗞موضوعات آثار:
تفسیر و علوم قرآن، علوم حدیث، منطق، فلسفه و کلام و ...
🔆محور ویژه:
آثار منتشر شده (بانوان و آقایان) با موضوع زن و خانواده
📙آثاری که در سالهای 1400 و 1401 تألیف و منتشر شدهاند، پذیرفته میشوند.
📆مهلت ارسال آثار به دبیرخانه همایش : پایان خرداد 1402
📪روش ارسال آثار:
1. تکمیل فرم ثبت نام از طریق سایت یا مراجعه حضوری.
2. ارسال یک نسخه از اثر به دبیرخانه.
تذکر: ارائه نسخه زبان اصلی اثر یا فایل PDF، برای کتاب های ترجمه شده ضروری است.
💎مراکز همکار:
مرکز مدیریت حوزه های علمیه
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
جامعه المصطفی العالمیه
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث
مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
دانشگاه قم
دانشگاه فرهنگیان
پژوهشکده زن و خانواده
جهاد دانشگاهی
دانشگاه علامه طباطبایی ره
دانشگاه تفرش
دانشگاه اصفهان
دانشگاه کردستان
دانشکده هدی
☎️راههای ارتباط با دبیرخانه:
تلفن۳۲۱۱۲۱۸۶_۰۲۵ یا ۳۲۱۱۲۱۸۹_۰۲۵
سایت همایش www.ketabebanovan.ir
پست الکترونیکی info@ketabebanovan.ir
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz2602
emame goftego.pdf
14.26M
نام کتاب: #امام_رضا، امام اخلاق و گفتگو
کتاب مصور
نویسنده: علی الهی خراسانی
ناشر: بنیاد بین المللی فرهنگی امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/joinchat/30015669Ce2e1b2ef42
الامام_الجواد_عليه_السلام_شبيه_عيسى_و_يحيى_و_سليمان_عليه_السلام.pdf
5.4M
الامام الجواد شبیه عیسی و یحیی و سلمان
نویسنده: علی الکورانی العاملی
#امام_جواد
https://eitaa.com/joinchat/3119448110Cf3bfc871c9
نگاره " خطبه عقد حضرت علی(ع) و فاطمه(س)، نسخه احسن الکبار ، قرن ۱۶م
#یاامیرالمومنین
#یافاطمه_الزهرا
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j