« برای مجتهده ای پر افتخار»
زنانگی وقتی ماندگار می شود که در جهت به بار نشستن آن، قدم هایی استوار و بر پایه دیانت برداشته شود، در تاریخ معاصر کم بانوانی نبودند که برای رشد و بالندگی عنوان زن، تلاش ها نمودند و با هر توان و فهمی که در ارتقای جایگاه زنان می پنداشتند، علم روشنگری خویش را بلند کردند.
روشنگری که در مواجهه با پندارها و مفاهیم دینی مردم ما متفاوت بود و حتی در قامت تضاد نیز ظهور کرد. امثال صدیقه دولت آبادی ها، شهناز آزاد ها و یا زندخت های مدافع حقوق زنانگی، باور داشتند که زن ایرانی از کسوت ظلم پذیری و بی سوادی خارج نخواهد شد، مگر آنکه هویت فرنگی را ازسرتا پا بپذیرد! درست در همان زمانی که صدیقه دولت آبادی با ایجاد «شرکت خواتین اصفهان»، بر تبلیغ باورهای غیر دینی خویش مشغول بود، بانوی عالمه و مجتهده «سیده نصرتبیگم امین معروف به بانو امین (۱۳۶۲م)، با تکیه بر تعالیم آسمانی پروردگار عالم، تمام زندگی معصومانه ی خویش را وقف تربیت علمی و دینی زنان مومنه هم عصر خویش کرده بود و در جلسات مذهبی بانوان پاسخ شبهات «دولت آبادی» را می گفت! آنقدر خالصانه گام برداشت که حاصل رنج های خویش را با تأسیس مدرسه علمیهای، با بیش از ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ شاگرد نظاره کرد. به ثمر رساندن بانوان فرهیخته و عالمه از پای منبر استاد، تنها گوشه ای از خدمات ارزنده این بانو در راه اسلام بود.
آری، به راستی آنچه که از زنانگی یک زن باقی می ماند تلاش ارزنده ی او در راه خداست، امثال همان قدم های خستگی ناپذیری که قرن هاست در عرصه های گوناگون، حماسه ها آفریده اند! نه آن تقلاهای بی خردانه ای که فرزند خلفی جز مهیای بستر فساد زن و خانواده را بر جای نگذاشته اند! و جز تلخی اذهان، ایشان را یاد نخواهد نمود.
فرق است که زنانگی در چه مسیری بارور شود...
متن: فاطمه شکیب رخ
منابع:
ناصر باقری بیدهندی، بانوی نمونه (جلوههایی از حیات بانوی مجتهده امین اصفهانی)، ص ۳۶
دفتر مطالعات فرهنگی بانوان، (سخنرانی خانم دکتر شبستری)، ص ۲۵۴ و ۲۵۵
#جهادـروایت
#جهادـتبیین
به مناسبت چهلمین سالگرد ارتحال بانو امین
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
ويژگي های حكومت حضرت مهدي ( عج ) در کتب غیبت نعمانی، کمال الدین شیخصدوق و غیبت شیخطوسی
۱-جهانی شدن:
« يصنع كما صنع رسول الله (صلى الله عليه وآله)، يهدم ما كان قبله كما هدم رسول الله (صلى الله عليه وآله) أمر الجاهلية، ويستأنف الاسلام جديدا ؛.
امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف مانند پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم اسلام عمل خواهد کرد . همان گونه که پیامبر آنچه از روش جاهلیت [مرسوم] بود را از میان برد، همین گونه روش های جاهلی پیش از ظهور خود را نابود خواهد ساخت واسلام را از نو پی ریزی خواهد کرد».
امــام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف بــا انقلاب جهــانی خود بســاط کفر وشرک را ازگستــره زمین بر می چیند و همگان را به دین مقدس اسلام دعوت می کند.
ابی بصیر از امام باقر علیه السلام نقل کرده است:
قال أبو جعفر (عليه السلام): [يقوم القائم بأمر جديد، وكتاب جديد، وقضاء جديد.
المراد من الامر الجديد والكتاب الجديد والقضاء الجديد، الاحكام المنذ هلة الاسلامية التى كانت في الكتاب لكن تعطلت قليلا قليلا على مر الدهور والاعوام وتركها المسلمون جهلا بها أو ذاهلا عنها، وليس المقصود نسخ الاحكام وابطال الشريعة والكتاب.
امام قائم عج الله تعالی فرجه الشریف که قیام کند امرى نو و کتابى نو و قضاوتى نو خواهد داشت.
اصبغ بن نباته می گوید: امام علی علیه السلام فرمود:
كأنى بالعجم فساطيطهم في مسجد الكوفة يعلمون الناس القرآن كما انزل...
گویا شیعیانم را می بینم که در مسجد کوفه گرد آمده اند و با برپایی چادرهایی، قرآن را همان گونه که نازل شده، به مردم آموزش می دهند.
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
2- عدالت جهانی
نوید جهانی سرشار از عدالت، مهم ترین وعده ای است که درباره حکومت مهدوی بیان شده است. عدالت روح جامعه است و فراگیری عدالت در جامعه بهترین و مهم ترین دلیل برای انتظار ظهور مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف است. حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف به امر خداوند، به تاریخ سراسر ظلم و جور و تبعیض جهان بشری پایان مى دهد؛ قسط و عدل در حكومت مهدوي به اوج خود ميرسد و تمام جهان را عدل و مساوات فرا ميگيرد و در واقع نتيجة دولت مهدي گسترش عدل و رفع بيعدالتي و ستم در اقصي نقاط عالم ميباشد.
شیخ طوسی(ره) با ذکر سند از أَبوسَعِید خُدْرِی نقل کرده است: شنیدم رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بر فراز منبر می فرمود:
«إِنَّ الْمَهْدِی مِنْ عِتْرَتِی مِنْ أَهْلِ بَیتِی یخْرُجُ فِی آخِرِالزَّمَانِ تُنْزِلُ لَهُ السَّمَاءُ قَطْرَهَا وَ تُخْرِجُ لَهُ الارْضُ بَذْرَهَا فَیمْلأ الأَرْضَ عَدْلا وَ قِسْطاً کمَا مَلأهَا الْقَوْمُ ظُلْماً وَ جَوْراً؛
همانا مهدی از عترت و اهل بیت من است. در آخرالزمان خروج خواهد کرد. آسمان همه برکت هایش را برای او نازل خواهد کرد. و زمین آنچه در خود نهفته دارد، برای او بیرون خواهد ریخت. پس زمین را آکنده از عدل و قسط می کند، آن سان که مردم آن را پر از ستم و بیداد کرده اند».
شیخ صدوق هم روایتی به همین مضمون به نقل از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در کتاب کمال الدین و تمام النعمه آورده است.
در روایتی به نقل از امام صادق علیهالسلام نیز آمده است:
إن قائمنا إذا قام استقبل من جهل الناس أشد مما استقبله رسول الله (صلى الله عليه واله وسلم) من جهال الجاهلية، قلت: وكيف ذاك ؟ قال: إن رسول الله (صلى الله عليه واله وسلم) أتى الناس وهم يعبدون الحجارة والصخور والعيدان والخشب المنحوتة، وإن قائمنا إذا قام أتى الناس وكلهم يتأول عليه كتاب الله، يحتج عليه به، ثم قال: أما والله ليدخلن عليهم عدله جوف بيوتهم كما يدخل الحر والقر ".
همانا قائم ما چون قيام کند نادانها به او رو مي نهند بسي سخت تر از آنچه حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از جاهليت ديد، عرض شد: چگونه؟ فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بسوي مردم آمد در حالي که مردم سنگ و صخره و چوب و چوبهاي تراشيده شده مي پرستند و چون قائم عج الله تعالی فرجه الشریف قيام فرمايد مردم همه قرآن کريم را بر او تأويل ها مي کنند و احتجاج نمايند و بر اساس تأويل خود با حضرت علیه السلام قتال مي کنند. بخدا قسم عدل قائم عج الله تعالی فرجه الشریف به درون خانه هاي آنها داخل مي شود همانند داخل شدن گرما و سرما.
امام رضا(علیه السّلام) هم فرموده اند: خدا به واسطه وی زمین را از هر ظلم و ستمی پاک می کند.
حدّثنا أحمد بن زياد بن جعفر الهمدانيّ رضياللهعنه قال : حدّثنا عليُّ ابن إبراهيم بن هاشم ، عن أبيه ، عن عليِّ بن معبد ، عن الحسين بن خالد قال : قال عليُّ بن موسى الرضا عليهماالسلام : ... فقيل له : يا ابن رسول الله ومن القائم منكم أهل البيت؟ قال الرَّابع من ولدي ابن سيّدة الاماء ، يطهّر الله به الأرض من كلِّ جور ، ويقدِّسها من كلِّ ظلم، ... ووضع ميزان العدل بين النّاس فلا يظلم أحدٌ أحداً
از امام باقر علیه السلام در باره تحقق عدالت توسط حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف می فرماید: «هنگامی که قیام کننده اهل بیت علیهم السلام قیام کند، به صورت مساوی تقسیم می کند و در میان رعیت به عدالت رفتار می کند.»
إذا قام قائم أهل البيت قسم بالسوية وعدل في الرعية، فمن أطاعه فقد أطاع الله ومن عصاه فقد عصى الله، وتجمع إليه أموال الدنيا من بطن الارض وظهرها، فيقول للناس: تعالوا إلى ما قطعتم فيه الارحام، وسفكتم فيه الدماء الحرام، وركبتم فيه ما حرم الله عزوجل، فيعطي شيئا لم يعطه أحد كان قبله، ويملا الارض عدلا وقسطا ونورا
امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه؛ « إعلَمُوا أنَّ اللهَ یُحیِ الأرضَ بَعدَ مَوتِها » می فرماید:
أي يحييها الله بعدل القائم عند ظهوره بعد موتها بجور أئمة الضلال
یعنی خداوند زمين را به وسيلة عدالت قائم عج الله تعالی فرجه الشریف زنده ميكند، بعد از آنكه با ستم (ظالمان) مرده بود.
3- تجدید بنای اسلام ناب محمدی
سیره امــام مـهدی عج الله تعالی فرجه الشریف همان سیره وروش پیــامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه و آله و سلم است و آن گونه که پیــامبر صلی الله علیه و آله و سلم در زمــان خود با جاهلیت در همه ابعـاد آن مبارزه کرد و اسلام نــاب را بر محیط خود حـاکم کرد، حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف نیز بــا ظــهورخود با جــاهلیت جدید که خطرناک تر از جــاهلیت قدیم اســت برخورد خواهــد کـرد وارزش های اسلامی و الهی را بر ویرانه های جاهلیت مدرن ، بنا خواهد کرد.
تنظیم: سرکار خانم زهرا سعیدی
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#دحو_الارض
۲۵ ماه ذیالقعده، روزی است که خداوند با نظر به کره زمین، به جهان حیات بخشید، بخشهایی از کره زمین که سراسر از آب بود، از این روز شروع به خشک شدن کرد تا کم کم به شکل یک چهارم خشکیهای امروزی درآمد.
مطابق روایات، اولین نقطهای که از زیر آب سر برآورد، مکان کعبه شریف و بیت الله الحرام بود. در قرآن کریم و احادیث اسلامی به روز دحوالارض (یعنی بسط و گسترش زمین) اشاره شده است و عبادت در این روز از ارزش بسیار زیادی برخوردار است.
از امیرالمومنین علیهالسلام روایت شده است که فرمودند: «نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در بیست و پنجم ذی القعده بود. کسی که در این روز روزه بگیرد و شبش را به عبادت بایستد، عبادت ۱۰۰ سال را که روزش را روزه و شبش را عبادت کرده است خواهد داشت.»
به نظر برخی از مفسران، آیه ۳۰ سوره نازعات «وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِکَ دَحَاهَا»، به همین واقعه اشاره دارد، در تفسیر این آیه نیز آمده است:«خداوند زمین را بهگونهای گسترد که برای زندگی انسان و پرورش گیاهان و جانداران آماده باشد؛ گودالها و سراشیبیهای تند و خطرناک را به وسیله فرسایش کوهها و تبدیل سنگها به خاک پر کرد و آنها را مسطح و قابل زندگی ساخت؛ درحالیکه چینخوردگیهای نخستین آن، بهگونهای بودند که اجازه زندگی به انسان را نمیدادند. »
گذشته از واقعه دحوالارض، رویدادهای دیگری نیز در این روز رخ دادهاند که اهمیت آن را دو چندان کرده است؛ از جمله:
- میلاد حضرت ابراهیم علی نبینا وآله وعلیهالسلام
- میلاد حضرت عیسی مسیح علیهالسلام
- خروج رسول اکرم (ص) از مدینه به همراه هزاران حاجی به سوی مکه، به قصد حجة الوداع.
در این سفر وجود مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها و نیز تمامی همسران پیامبر(ص) نیز ایشان را همراهی میکردند. - در روایتی نیز آمده است که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجهالشریف در همین روز قیام خوا
هد کرد.#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📣چهارمین همایش ملی کتاب سال بانوان از سوی معاونت پژوهش جامعهالزهرا علیهماالسلام برگزار می شود.
📚شرایط آثار:
🔸آثار منتشر شده بانوان اعم از تألیف، ترجمه و تصحیح در عرصه علوم انسانی- اسلامی؛
🔸 مقالات علمی پژوهشی منتشر شده بانوان در عرصه علوم انسانی -اسلامی؛
🔸رساله های (دفاع شده) سطح 4 و دکتری بانوان در عرصه انسانی- اسلامی.
🗞موضوعات آثار:
تفسیر و علوم قرآن، علوم حدیث، منطق، فلسفه و کلام و ...
🔆محور ویژه:
آثار منتشر شده (بانوان و آقایان) با موضوع زن و خانواده
📙آثاری که در سالهای 1400 و 1401 تألیف و منتشر شدهاند، پذیرفته میشوند.
📆مهلت ارسال آثار به دبیرخانه همایش : پایان خرداد 1402
📪روش ارسال آثار:
1. تکمیل فرم ثبت نام از طریق سایت یا مراجعه حضوری.
2. ارسال یک نسخه از اثر به دبیرخانه.
تذکر: ارائه نسخه زبان اصلی اثر یا فایل PDF، برای کتاب های ترجمه شده ضروری است.
💎مراکز همکار:
مرکز مدیریت حوزه های علمیه
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
جامعه المصطفی العالمیه
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث
مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
دانشگاه قم
دانشگاه فرهنگیان
پژوهشکده زن و خانواده
جهاد دانشگاهی
دانشگاه علامه طباطبایی ره
دانشگاه تفرش
دانشگاه اصفهان
دانشگاه کردستان
دانشکده هدی
☎️راههای ارتباط با دبیرخانه:
تلفن۳۲۱۱۲۱۸۶_۰۲۵ یا ۳۲۱۱۲۱۸۹_۰۲۵
سایت همایش www.ketabebanovan.ir
پست الکترونیکی info@ketabebanovan.ir
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz2602
emame goftego.pdf
14.26M
نام کتاب: #امام_رضا، امام اخلاق و گفتگو
کتاب مصور
نویسنده: علی الهی خراسانی
ناشر: بنیاد بین المللی فرهنگی امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/joinchat/30015669Ce2e1b2ef42
الامام_الجواد_عليه_السلام_شبيه_عيسى_و_يحيى_و_سليمان_عليه_السلام.pdf
5.4M
الامام الجواد شبیه عیسی و یحیی و سلمان
نویسنده: علی الکورانی العاملی
#امام_جواد
https://eitaa.com/joinchat/3119448110Cf3bfc871c9
نگاره " خطبه عقد حضرت علی(ع) و فاطمه(س)، نسخه احسن الکبار ، قرن ۱۶م
#یاامیرالمومنین
#یافاطمه_الزهرا
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
گذریبر #تاریخ_اسلام
گذریبر #تاریخ_اهل_بیت(ع)
گذریبر #تاریخ_ایران_اسلامی
گذریبر #چهره_های_تاریخ_اسلام
گذریبر #تاریخ_عصرغیبت
گذریبر #اماکن_تاریخی_ایران (قبلوبعداسلام)
گذریبر #اماکن_تاریخی_جهان_اسلام
گذریبر #کتب_اهل_سنت
گذریبر #سفرنامه_ها
گذریبر #مقالات #علمی_پژوهشی و #علمی_ترویجی
گذریبر #یادداشت_های_علمی
گذریبر #وبینارها و #کارگاهها
تاریخپژوهان!
به ما بپیوندید و ما را به دیگران معرفی کنید...
📜 کانــال گـــــــــــــذرگــــــــــاه 📜
(وابستهبه انجمنعلمیتاریخجامعةالزهراء(س))
🌐 http://eitaa.com/tarikh_j
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔰معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها برگزار می کند.
🔸چهل و چهارمین کرسی ترویجی
💎تحليل مضمون نقش يزيد در شهادت امام حسين(ع)
(براساس نظر خانم وچیا والیری)
🎙ارائه دهنده:
سرکار خانم صغری فهیمی
(استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام الله علیها)
🎙استاد ناقد:
حجت الاسلام و المسلمین دکتر اکبر روستائی
(معاون پژوهش موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف)
🎤دبیر علمی:
سرکار خانم نجمه صالحی
(پژوهشگر و دبیر انجمن علمی پژوهشی تاریخ جامعه الزهرا سلام الله علیها)
📆زمان: چهارشنبه 1402/3/31
ساعت 10الی12
🏢مکان: جامعه الزهرا سلام الله علیها، ساختمان کتابخانه، معاونت پژوهش، طبقه سوم.
📌لینک حضور مجازی
https://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy
🔰هم اکنون در حال برگزاری
🔰معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها برگزار می کند.
🔸چهل و چهارمین کرسی ترویجی
💎تحليل مضمون نقش يزيد در شهادت امام حسين عليه السلام
(براساس نظر خانم وچیا والیری)
🎙ارائه دهنده:
سرکار خانم صغری فهیمی
(استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام الله علیها)
🎙استاد ناقد:
حجت الاسلام و المسلمین دکتر اکبر روستائی
(معاون پژوهش موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف)
🎤دبیر علمی:
سرکار خانم نجمه صالحی
(پژوهشگر و دبیر انجمن علمی پژوهشی تاریخ جامعه الزهرا سلام الله علیها)
📆زمان: چهارشنبه 1402/3/31
ساعت 10الی12
🏢مکان: جامعه الزهرا سلام الله علیها، ساختمان کتابخانه، معاونت پژوهش، طبقه سوم.
📌لینک حضور مجازی
https://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy
🆔کانال معاونت پژوهش
https://eitaa.com/jz2602
روش تاریخ پژوهی علامه هاشم معروف الحسنی
سيد هاشم معروف الحسنی يكي از علما و مولفان و مورخان برجسته شیعه می باشد. او تألیفات متعددی در حوزههای مختلف از خود به جا گذاشت و نگاهی نو و محققانه به دور از تعصب و محافظه کاری را در علوم دینی دنبال کرده است.ایشان در تحقیقات علمی و حقيقت طلبي و نگارش كتاب هاي تحليلي ـ تاريخي، به ويژه تاريخ اسلام و سيرة ائمه علیهم السلام و دفاع از حريم تشيع تبحر و تخصص والا و شجاعت و استواري خاصي داشت. از معروفترین آثار معروف الحسنی میتوان به سیره ائمه اثنی عشر علیهم السلام و سیرة المصطفی صلی الله علیه و آله اشاره نمود. وی این دو کتاب را با اطلاعات تاریخی و به دور از هر گونه ملاحظهكاري و تعصب درباره زندگی معصومین علیهم السلام تالیف نموده است. كه در نوع خود بي نظير هستند.
1.زیست نامه
حیات فردی
نام وشهرت:
سيد هاشم بن معروف بن علي بن احمد، سید هاشم معروف الحسنی، از علما و فقهای شیعه قرن چهاردهم است.
پدر و مادر:
پدر وی سيد معروف، انسانی وارسته و پرهیزکاربود در ايمان و پارسايي و متانت و امانتداري و جوانمردي، نزد عموم مردم شهره بود. و مقام و موقعيتي والا و شايسته در نزد اهالي داشت و از صاحبان املاك و ذي نفوذان در منطقه «جناتا» از توابع شهرستان صور، واقع در جنوب لبنان به شمار ميرفت. از مادر ایشان اطلاعی در دست نیست.
زمان و مکان تولد:
سيد هاشم بن معروف بن علي بن احمد، در سال 1333ق (1914م) در منطقه «جناتا» از توابع شهرستان صور، واقع در جنوب لبنان ولادت يافت.
مراحل و مقاطع زندگی:
در خانداني شريف و بزرگوار، تحت تربيت پدري مهربان و دلسوز سپري شد كه در ايمان و پارسايي و متانت و امانتداري و جوانمردي، نزد عموم مردم شهره بود. در چنين فضاي باصفايي، سيد هاشم خصال والاي انساني و اسلامي همانند خاكساري، راستي، پاكدستي، خوشگفتاري، پاكطينتي و سادهزيستي در عين دارامندي را از پدرش آموخت. سيد معروف، پدر سيد هاشم، مقام و موقعيتي والا و شايسته در نزد اهالي داشت و از صاحبان املاك و ذي نفوذان آن ديار به شمار ميرفت. سيد هاشم كودك بود كه پدرش زمينه آموختن علم را برايش فراهم ساخت.
او ادبيات عرب و صرف و نحو و علومي را كه طلبه دانش دين در ابتداي تحصيلش با آنها آشنا ميگردد، نزد دانشمند فاضل و اديب، شيخ علي شراره در «بنت جبيل» فرا گرفت.
پس از فراگيري علوم مقدماتي، در حالي كه سنش از سيزده تجاوز نميكرد، در سال 1346ق به نجف اشرف كه كانون عالمان و فقيهان برجسته و مجاهد بود، رهسپار گرديد و در جوار مرقد مطهر اميرالمؤمنين، حضرت علي (علیه السلام) اقامت گزيد.
پدر بزرگوار و خيرخواه سيد هاشم، در شرايط حساسي كه فرزندش بيش از هر زمان ديگر به او نياز داشت، از هيچگونه ياري و پشتيباني معنوي، مادي و روحي درباره وي دريغ نكرد تا او با خيالي آسوده به كسب دانش بپردازد. سيد هاشم در نجف، دروس صرف و نحو و ادبيات را نزد شيخ محسن شراره كامل، و مراتب و مدارج بالاتر را نزد شيخ محسن و ديگر بزرگان و عالمان نجف سپري كرد. در اين مرحله، او در محضر عالماني همانند سيد حسين الحمامي، شيخ محمدعلي الخرساني و علامه سيد محسن حكيم، شاگردي كرد.
سيد هاشم كتاب كفايه و رسائل و مكاسب را نزد عالم نامدار، آقا سيد جمال گلپايگاني آموخت و در جلسه درس فقيه عاليقدر، شيخ محمد حسين كاشفالغطاء حاضر شد.
▫️تلاش خستگيناپذير و استعداد سرشار، سبب شد سيد هاشم در مدت كوتاهي لياقت حضور در سطوح عالي ـ درس خارج ـ درسهاي حوزه را پيدا كند. شيخ محمدتقي فقيه يكي از دوستان و همدرسان سيدهاشم ميگويد: سيد هاشم از هوش فراوان و حضور ذهني قوي برخوردار بود؛ به گونهاي كه اگر در نجف ميماند و تحصيلات خويش را دنبال ميكرد؛ حتماً استحقاق مرجعيت ديني را مييافت.
▫️او در ميان همنوعان و همرديفان، از برترين و زبدهترين كساني بود كه ميشناختم. در فراگيري سطوح عالي اجتهاد، سيره او اينگونه بود كه هرگاه نظريه اصولي يا فقهي در جلسه درس مطرح ميشد، به راحتي آن را نميپذيرفت و تسليم رأي نميشد ـ هرچند آن نظريه مشهور و صاحب نظريه، عالمي برجسته ميبود ـ و با دلايل بلكه تحليل و تجزيه و تأمل، آن نظريه را تا حدي كه ميتوانست به چالش ميكشيد و تا وقتي گمان ميكرد دليل و حجت موافق رأي اوست ـ هرچند در آن رأي تنها بود ـ، احساس انفعال و ترس نميكرد. بر اين اساس، همچون دانشمندي اهل اجتهاد بود كه درصدد رسيدن به رأي مستقل است.
▫️ هنگامي كه با دانشوران و طلاب همطراز خويش به مباحثه ميپرداخت، براي اثبات رأي و نظر خويش، هيچ گاه از قول استاد يا فلان عالم بلندآوازه مايه نميگذاشت و هزينه نميكرد؛ بلكه ميكوشيد پس از تفكر و تحقيق و با استدلال و برهان و گفتوگوي علمي، نظريهاي برگزيند و از رأي خويش هم با استدلال و برهان دفاع كند. در واقع، او مجتهدي بود كه ميدانست و ميتوانست مسائل فرعي را طبق ضابطهاي اجتهادي و روشمند، به اصول برگرداند و با آنها انطباق دهد. بر اين اساس، سيد هاشم اگر در نجف اشرف ميماند و همين مسير را پي ميگرفت، صلاحيت زعامت و مرجعيت ديني را مييافت؛ زيرا حقيقتاً از حيث فضل و عقل و پارسايي و قدرت اراده و عدم دلبستگي به زخارف دنيوي، نمونه بود.
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
تنظیم: سرکار خانم زهرا سعیدی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔰معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها برگزار می کند.
💎دهمین جشنواره بانو امین(ره)
📚شرایط آثار :
۱. پایان نامه های دفاع شده سطح سه طلاب جامعه الزهرا سلام الله علیها(سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲)؛
۲. گواهی مقالات چاپ شده یا برگزیده در جشنواره ها و همایشهای ملی و فراملی(سال ۱۴۰۱- ۱۴۰۲)؛
۳. مقالات اساتید ، پژوهشگران و طلاب در تمامی سطوح(سطح دو، سطح سه، سطح چهار) به شرط عدم ارسال مقالات به نشریات، همایشها و جشنواره ها؛
💠توجه: داوری و ارزیابی مقالات در هر سطح علمی به صورت مجزا انجام می شود.
🔆بخش ویژه:
«ایده ها، طرح ها و مقالات با محوریت »
۱. بخش جهاد تبیین
۲. اصلاح سبک اقتصادی خانواده در راستای شعار سال (مهار تورم رشد تولید)
🔻روش ارسال آثار:
🔸تکمیل فرم ثبت نام و ارسال آثار از طریق
/http://forms.jz.ac.ir/f_43
♦آدرس دبیرخانه: جامعه الزهرا سلام الله علیها، ساختمان کتابخانه، طبقه سوم، دفتر همایشها و جشنواره های علمی
📞شماره تماس: ۳۲۱۱۲۱۸۶-۰۲۵
زمان مراجعه: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ الی ۱۳
📆مهلت ارسال آثار:۱۴۰۲/۰۴/۳۱
🌐کانال معاونت پژوهش
https://eitaa.com/jz2602