جناب عبدالمطلب جد بزرگوار پیامبر رحمت ص
«عبدالمطلّب» یا همان «شیبة الحمد بن هاشم بن عبد مناف»؛ نیای پیامبر اسلام(ص) بود که او را «شیبة الحمد» نامیدند؛ به دلیل آنکه موى سپیدی در سر داشت.
هاشم - پدر عبدالمطلب - در میان راه سفر تجاری خود، در شهر یثرب با «سلمى دختر زید بن عمرو» از قبیله بنی نجار ازدواج کرد. پدر سلمى شرط کرد که دخترش هنگام زایمان باید در میان قبیله خود باشد و هاشم نیز این شرط را پذیرفت. سپس هاشم بعد از مراجعت از شام، در مدینه توقفی داشت و بعد از مدتی با همسر باردارش عازم مکه شد، اما زمانی که زایمان سلمی نزدیک شد، او را به یثرب برده و خود مجدداً به سوى شام رفت، اما در این سفر، هاشم در شهر غزه از دنیا رفت. عبدالمطلب بعد از مرگ پدرش به دنیا آمد و هفت یا هشت سال را در یثرب سپری کرد.
هجرت از مدینه به مکه
با مرگ هاشم، برادرش مطلب سرپرستی شیبه(عبدالمطلب) را بر عهده گرفت،[3] اما مطّلب در مکه بود و برادرزادهاش در مدینه! تا آنکه روزی ثابت بن منذر وارد مکه شد و نزد مطّلب که دوستش بود رفت و به او گفت: ای کاش! برادر زادهات شیبة (عبدالمطلب) را در یثرب میدیدی که در زیبایی و هیبت و شرافت چیزی کم ندارد ... مطّلب گفت: به خدا قبل از آنکه شب فرارسد به سمت یثرب حرکت خواهم کرد تا او را ببینم. ثابت گفت: گمان نمیکنم که مادر و داییهایش او را به سادگی از دست داده و به تو بسپارند. البته تو هم نباید او را از دست بدهى و باید چنان رفتار کنى که خود شیبه با میل و رغبت پیش تو بیاید. مطّلب از مکه حرکت کرد و هنگامی که به مدینه رسید در گوشهاى ساکن شد و به جستوجوى شیبه پرداخت و او را در حالى یافت که با پسر داییهاى خود مسابقه تیراندازى میداد ... سلمى (مادر شیبه) به دنبال مطّلب فرستاد و از او دعوت کرد که به خانهاش بیاید. مطّلب نزد او رفت و گفت: دیگر صبر ندارم و میخواهم برادرزاده خود را برداشته و به شهر و قوم خودش برسانم. سلمى با خشم گفت: من او را با تو روانه نخواهم ساخت! مطّلب به سلمى گفت: چنین مکن که بر هر حال من از اینجا بدون برادرزادهام نمیروم، او به حد بلوغ رسیده و در اینجا غریب است و میان خویشاوندان پدرى خود نیست و ما خاندان شرفیم، قوم ما و اقامت شیبه در شهر و سرزمین خودش برایش بهتر از توقف در اینجا است و او هر کجا که باشد پسر تو است. زمانی که سلمى متوجه شد مطّلب از تصمیم خود منصرف نمیشود سه روز مهلت خواست و مطّلب هم پیش ایشان سه روز ماند و سپس با شیبه حرکت کرد و هر دو با هم راه افتادند.
مطّلب هنگام ظهر همراه شیبه وارد مکه شد و قریش گمانکردند که مطّلب این کودک را خریده و او را بنده مطّلب [عبدالمطلب] نامیدند و از اینجا بود که این نام بر آن کودک باقی ماند. مطّلب گفت: واى بر شما، این چه حرفى است، این برادرزادهام شیبه است و چون او را دیدند گفتند: آرى به جان خودمان سوگند که پسر او است.
بزرگی عبدالمطلب بر اهالی مکه
پس از مرگ مطّلب، عبدالمطلب بن هاشم زمام امور را به دست گرفت و صاحب اموال بسیار شد.
از جمله القاب عبدالمطلب، صاحب زمزم است.چاه زمزم با اینکه بنابر معجزه الهی به وجود آمده بود؛ ولی قبیله «جرهم» که قرار بود از آنجا خارج شده و مکه را به دست قبیله خزاعه بدهند، آن چاه را به صورت کامل از بین برده و آنرا پر کردند!اما این چاه، سالها بعد، توسط عبدالمطلب، حفر شد. بنابر نقلها، مکان این چاه را خداوند به عبدالمطلب نشان داد:
«عبد المطلب در خواب بود، ... در خواب مأمور به حفر زمزم شد و پرسید که زمزم چیست؟ پاسخ شنید: جایى که آبش را تمامى نیست و هرگز کم نمیشود و حاجیان بسیار را سیراب کند و ... .
عبدالمطلب به همراه فرزندش حارث که در آن روز تنها فرزند او بود، نشانه را یافت و به حفر آنجا مشغول شد. زمانی که کار به پایانش نزدیک شد، قریش از موضوع مطلع شده و گفتند که این چاه جد ما اسماعیل است و ما را در آن حقى است و خواستار شریک شدن در آن شدند. اما عبدالمطلب از دادن این حق سرباز زد. ... در نهایت کار به محاکمه کشید و خواستند نزد کاهنى از بنى سعد در شام بروند تا میان آنها قضاوت کند. در میان راه آبهایشان تمام شد تشنه شدند و مرگ خویش را دیدند. ... در این هنگام از زیر پاى شتر عبدالمطلب چشمهاى جوشید و از آن نوشیدند و از مرگ حتمی نجات یافتند. سپس گفتند: خداوند در مورد تو بر ما چنین حکم کرده بود. ما با تو در مورد زمزم هرگز نزاعى نخواهیم داشت و آنکس که تو را در این دشت آب نوشانید، هم اوست که زمزم را به تو داد».
ماجراهای مهم دیگری نیز در زندگی عبدالمطلب وجود دارد؛ مانند گفتوگوی او با ابرهه و قربانی کردن یکی از فرزندان خود!
#ادامه_دارد
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
همچنین، عبدالمطلب، مدتی سرپرست پیامبر اسلام(ص) بود و برای پس از مرگش، نگهداری حضرتشان را به پسرش ابوطالب سپرد.
▫️ایمان عبدالمطلب
بر اساس روایات، عبدالمطلب بتپرست نبود، بلکه به سوی کعبه عبادت میکرد:
امام علی(ع) میفرماید: «به خدا سوگند! نه پدرم و نه جدم عبدالمطلب و نه هاشم و نه عبدمناف، بت نپرستیدند». از امام پرسیدند: پس چه چیزی را میپرستیدند؟ امام(ع): «آنها به سمت کعبه عبادت میکردند و بر دین ابراهیم(ع) بودهاند».
امام صادق(ع) فرمود: «جبرئیل بر پیامبر خدا(ص) فرود آمد و گفت: یا محمد! خداوند شفاعت تو را درباره پنج نفر پذیرفته است: شکمى که تو را حمل کرد و آن آمنه دختر وهب بن عبد مناف است. صلبى که تو را بار آورده و آن عبدالله بن عبدالمطلب است. آغوشى که تو را پرورش داده و آن عبدالمطلب بن هاشم است ...».
▫️وفات عبدالمطلب
بر اساس روایات، عبدالمطلب در کودکی پیامبر(ص) که چند سال پس از داستان ابرهه بود، رحلت کرد[15] و در منطقه حجون مکه بر روی کوهی دفن شد.
در مورد سن او، نقلهای مختلفی وجود دارد. از هشتاد و دو سال تا یکصد و بیست سال!
اما در مورد علت درگذشت او، مطلبی در منابع حدیثی و تاریخی یافت نشد. با این حال؛ با توجه به سنی که برای ایشان ذکر شده، میتوان کهولت سن و عوارض ناشی از آنرا، علت اصلی رحلت ایشان دانست.
برخی منابع:
موسوی، فخار بن معد، إیمان أبیطالب(الحجة علی الذاهب إلی کفر أبی طالب)، محقق، مصحح، بحرالعلوم، محمد، ص 289، قم، دار سید الشهداء للنشر، چاپ اول، 1410ق؛ «سرپرستی پیامبر اسلام(ص) توسط ابوطالب»، سؤال 45318.
شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمة
شیخ صدوق، الخصال، محقق، مصحح، غفاری
أبوبکر بیهقی، أحمد بن حسین، شعب الإیمان، محقق، عبد الحمید حامد، عبدالعلی، اشراف، ندوی، مختار أحمد، ج 2، ص 514،
یاقوت حموی، شهاب الدین ابو عبدالله، معجم البلدان
الطبقات الکبرى، ج 1، ص 95.
تنظیم:سرکار خانم الوندی
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔰انجمن تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها با همکاری گروه علمی تربیتی تاریخ برگزار می کند.
🔆سومین گردهمایی انجمن علمی پژوهشی تاریخ
❇️ به همراه تقدیر از فعالین انجمن ها و برگزیدگان همایش ها
🔸 با حضور استاد مشاور انجمن سرکار خانم دکتر طیبی
🗓زمان: یکشنبه 9 مهر ماه 1402 ساعت 10 الی 12
مکان: جامعه الزهرا سلام الله علیها، ساختمان بهشتی، طبقه زیر زمین، سالن آمفی تئاتر
🌐 کانال انجمن علمی پژوهشی تاریخ
https://eitaa.com/tarikh_j
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz260
امروز☝️
سومین گردهمایی انجمن علمی پژوهشی تاریخ
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
هدایت شده از معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها
👆سومین گردهمایی انجمن تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها با همکاری گروه علمی تربیتی تاریخ در روز یکشنبه ۹ مهرماه ۱۴۰۲ برگزار شد.
✅در این مراسم که با حضور اعضای انجمن تاریخ برگزار شد، دبیر انجمن تاریخ، سرکار خانم نجمه صالحی و اعضای شورای انجمن، خانمها زهرا مهرجویی، لیلا همایون فرد و خانم فاطمه میری طایفهفرد به اهم فعالیتهای انجمن اشاره نمودند و در ادامه استاد مشاور انجمن سرکار خانم دکتر طیبی در مورد مباحث انگیزشی ورود به عرصهی پژوهش و ارزش نوشتن، نکات کاربردی و مفیدی ارائه دادند.
🏆در پایان جلسه از فعالین انجمن تاریخ و برگزیدگان همایشها تقدیر بهعمل آمد.
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz260ا
پیامبر_نوشته_زین_العابدین_رهنما.pdf
13.25M
نام کتاب: #پیامبر
نویسنده: زین العابدین رهنما
تعداد صفحات: ۷۹۱ صفحه
https://eitaa.com/joinchat/30015669Ce2e1b2ef42
#امام_صادق علیهالسلام
#غزل
🔹خورشید فتح🔹
روشنتر از تمام جهان، آسمان تو
باغ ستارههاست مگر آستان تو؟
پرچم به دوش مردم آزاده دادهای
تا هر کرانه فتح شود با نشان تو
روشن به نور مهر تو بحرین تا یمن
مشعل به دستهای تو و شیعیان تو
مانند کوه صبر، هنوز ایستادهاند
در روزهای رنج و بلا، دوستان تو
جغرافیای سرخ زمین دشت لالههاست
گسترده در تمام جهان بوستان تو
زودا که صبح «صادق» موعود میرسد
خورشید فتح میدمد از آسمان تو
📝 #عذرا_رشیدنژاد
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#اطلاعیه
⚜به مناسبت ایام ولادت حضرت رسول صلی الله علیه و آله وسلم
💢#نشست_کتابخوان
📚با حضور نویسنده کتاب "سبک زندگی رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم با همسرانش"
🍃با موضوع :سیره حضرت رسول با خانواده
🎤نویسنده کتاب: سرکار خانم حکیم زاده
💢زمان: یکشنبه 9 مهر ساعت 17 تا 18
⚜شرکت برای عموم طلاب آزاد می باشد.
📎روی لینک زیر کلیک کنید :
https://online.jz.ac.ir/rqs94jgjd6qb/
#واحدفرهنگیمرکزمجازیوغیرحضوری
┄┄┅═✧❁✧═┅┄┄
@jz_mft
IMG_4545.jpeg
80K
هفت درس در سیره آداب اجتماعی پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله)
✍فاطمه شکیب رخ
فاطمه شکیب رخ، پژوهشگر و عضو انجمن تاریخ جامعه الزهرا سلاماللهعلیها در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، عنوان کرد: حیات اجتماعی خاتمالانبیاء (صلیاللهعلیهوآله)، مبین درسها و آداب اجتماعی بوده که میتوان آن تعلیمات گرانقدر را در زندگانی امروز مسلمانان نهادینه ساخت؛ چنانچه خداوند متعال نیز با تعبیر «وَإِنَّکَ لَعَلَی خُلُقٍ عَظِیم؛ و همانا تو اخلاق عظیم و برجستهای داری»، صاحب امت اسلام را به اخلاق نیک، کلام دلپذیر و پرجاذبه معرفی نموده است.
متن کامل خبر را از اینجا بخوانید👇
https://hawzahnews.com/xcsH8
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
«أمّ فَروه»
🌿🌿🌿
کنیه «فاطمه»، همسر بافضیلت امام باقر علیه السلام و مادر امام صادق علیه السلام است. او همچنین، دختر قاسم بن محمد بن ابیبکر است که از اصحاب مورد اعتماد امام زین العابدین علیهالسلام و یکى از فقهاى هفتگانه مدینه بوده و از بزرگان تابعین محسوب مىگردید.
از مسعودى روایت شده، ام فروه از تمام بانوان عصر خویش در مقام تقوى و پرهیزکارى سرآمد و ممتاز بوده است. امام صادق علیهالسلام درباره عظمت ایمان و مقام معنوى مادر خویش امفروه فرموده است: «کانت امى ممن آمنت و اتّقت و احصنت والله یحب المحسنین»؛ مادر من، از جمله بانوانى است که باایمان بوده، پاکى و پرهیزگارى داشته درستى و نیکوکارى شیوه او بوده و خداوند متعال هم نیکوکاران را بسیار دوست مىدارد.
از تعریفى که امام #صادق علیهالسلام از مادر خود انجام داده، چنان که #مامقانى هم مىگوید: دلالت روشنى بر وثاقت و اعتبار حدیث امفروه دارد، زیرا آن امام مادر خود را با خصلت تقوى و پرهیزگارى و حسن عمل مورد ستایش قرار داده است.
▫️راوی حدیث
«ام فروه»، اضافه بر مقام بلند عرفان و تقوى و ارزشهاى عمیق اخلاقى و انسانى، آن طور که #کلینى و #مامقانى و برقى نوشتهاند: به عنوان راوى حدیث معرفى شده است. امام #صادق علیهالسلام از مادر خود روایت مىکند که وى از همسر خود امام #باقر علیهالسلام بازگو کرده که آن حضرت فرموده است: من در هر شبانهروز هزار بار براى #شیعیان گناهکار خود دعا مىکنم و از درگاه الهى براى آنان درخواست آمرزش مىنمایم زیرا ما در برابر مصایب و مشکلاتى که مشاهده مىکنیم صبر و شکیبایى را پیشه مىسازیم در حالى که عالم و آگاه به اجر و پاداش الهى هستیم. اما شیعیان ما چنین علم و دانشى را ندارند و فقط به خاطر پیروى و اطاعت از ما براى حفظ عقیده و دیندارى خود، هر گونه سختى و مشقتى را تحمل مىنمایند!
شیخ کلینى از #عبدالاعلى روایت کرده: من #امفروه را در طواف خانه کعبه در حالى که چادر سادهاى به تن پیچیده بود، مشاهده کردم وى در حالى که طواف خود را انجام مىداد، با دست چپ هم #حجرالاسود را لمس کرد؛ اما این عمل مورد انتقاد و اعتراض مردى واقع شد و او رفتار #امفروه را مغایر با سنت و احکام طواف تشخیص داد. اما امفروه در حالى که از لحن اعتراضآمیز آن مرد فهمیده بود وى از پیروان اهل بیت علیهالسلام نیست، پاسخ داد: إنا لأغنیاء عن علمک؛ ما خانوادهاى هستیم که از علم و دانش تو بىنیاز مىباشیم.
پینوشت:
شهیدی، سیدجعفر، ۱۳۸۴، ص۵.
#امفروه
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
ما گرم نماز با دلی آسوده
او خفته به خاک جبهه خونآلوده
ما منتظر امام غائب هستیم
او منتظر امام قائم بوده
📝 #سیدمحمدمهدی_شفیعی
🏷 #شعر_انتظار
✅ @ShereHeyat
#طوفان_الاقصى
#فلسطین
🌺 امام رضا عليه السلام :
«عَلَیْکُم بِسِلَاحِ الْأَنْبِیَاء قِیلَ وَ مَا سِلَاحُ الأَنبِیَاءِ قَالَ الدُّعَاء؛
بر شما باد سلاح پيامبران . عرض شد : سلاح پيامبران چيست؟ فرمودند : دعا
📙 كافي : 2/468/5
💠 دعا برای فتح المبین ان شاءالله
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
مراسم قالیشویان | آیین کهن ایران زمین
هر ساله با نزدیک شدن به دومین جمعه ی ماه مهر، تکاپویی در میان مردم فین کاشان و ساکنان روستای خاوه اردهال می افتد که خبر از فرا رسیدن زمان برگزاری یکی از مراسمات آیینی و مذهبی مهم می دهد که قالیشویان نام دارد و در آستان مقدس امامزاده سلطان علی بن محمد باقر ( ع ) در مشهد اردهال برگزار می شود.
این مراسم که با عنوان جمعه قالی یا قالی شورو نیز شهرت دارد، تنها آیین مذهبی در دنیای اسلام است که به تاریخ شمسی برگزار می گردد و پس از گذشت سالیان بسیار، هنوز هم شکوه و عظمت خاصی را به نمایش می گذارد.
مراسم قالیشویان یکی از آیین های کهن ایران با قدمتی بیش از هزار سال می باشد که همچنان به دست مردمان این سرزمین حفظ و تقویت می شود. به عقیده ی کارشناسان، دیرینگی و تاریخی بودن این مراسم و جنبه های فرهنگی و اجتماعی آن، شایستگی ثبت در فهرست میراث ناملموس یونسکو را داشته است و به همین سبب نام آن را از دسامبر 2012 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.
#مشهد_اردهال
#ایران
#آیین
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
علت برگزاری مراسم
مراسم قالیشویان برای زنده نگه داشتن یاد امامزاده سلطان علی بن محمد باقر ( ع ) و سوگواری در شهادت ایشان برگزار می گردد. گفته می شود که مردم و اهالی فین کاشان که از حامیان آن حضرت بودند، وی را به این دیار دعوت نمودند. زمانی که ایشان قصد ترک کاشان را به مقصد مشهد اردهال داشتند، در 27 جمادی الثانی سال 116 هجری قمری به هنگام نماز و دعا به شهادت رسیدند و دشمنان در محلی موسوم به قتلگاه سر مبارک ایشان را از بدنشان جدا ساختند.
دو روز پس از شهادت، اهالی فین خبردار شدند و با بیل، چوب و چماق قدم به اردهال گذاشتند و پس از جنگ با سپاه کفر توانستند در روز سوم شهادت، به پیکر مطهر ایشان دست پیدا کنند. مردم شهر برای دفن جسد، ایشان را در قالی سجاده اش پیچیدند و بر روی دوش گذاشتند سپس با ذکر حسین حسین به کنار نهر باریکرسف که امروزه به چشمه شازده حسین ( ع ) شهرت دارد، رفتند و جنازه را بر زمین نهادند.
جسد نیاز به غسل داشت، به همین منظور عده ای سپاهیان خدا با سلاح های خود به جنگ با کفار پرداختند و عده ای دیگر با چرخیدن به دور خود سعی در پراکندن دشمن و حفظ جسد داشتند تا دیگران بتوانند آن را شستشو دهند. سپس با تلاش بسیار توانستند جسد پاک ایشان را تطهیر کرده و به خاک بسپارند.
در روایتی دیگر چنین آمده است که جسد پاره پاره امامزاده را در قالی پیچیدند و پس از انتقال به بالای تپه ای در همان نزدیکی، وی را به خاک سپردند. آنها سپس قالی غرق به خون را به کنار نهر آوردند و حین جنگ با دشمن تلاش کردند تا آن را شستشو دهند و از خون پاک کنند.
در جریان شستشو و به خاک سپاری، اهالی خاوه به کمک فینی ها می آیند و آنها را در به سرانجام رساندن این امر یاری می دهند.
از آن پس به یاد این واقعه و حوادثی که در به خاک سپاری ایشان به وقوع پیوست مراسمی را برگزار می کنند تا یاد آن بزرگوار و یاران شهیدش را زنده نگه دارند؛ مراسمی که امروز از آن با عنوان قالی شویان یاد می شود.
#مشهد_اردهال
#ایران
#آیین
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j