eitaa logo
تاریخ
205 دنبال‌کننده
85 عکس
15 ویدیو
36 فایل
✍ گنجینه‌ی صوت و متن تاریخی (فقط بایگانی) ✅ زیرمجموعه‌ی کانالِ تفقه: @tafaqqoh @mehdighanbaryan
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سید
کجاست مثل خدیجه ؟!☘ ▪️...قالت أمُّ سلمة : فلمّا ذَکَرْنا خديجةَ ، بَکی رسولُ اللهِ (ص) ثمّ قال : وَ أینَ مثلُ خديجةَ ، صَدَّقَتْني حینَ کَذَّبَني النّاسُ ، وَ آزَرَتْني علیٰ دینِ اللهِ ، وَ أعانَتْني علیه بِمالِها ، إنّ اللهَ أمَرَني أنْ اُبَشِّرَ خديجةَ بِبَیتٍ في الجنّةِ مِنْ قَصَبِ اَلزُّمُرُّدِ لاَ صَخَبَ فِيهِ وَ لاَ نَصَبَ ... ▪️...امّ سلمه گفت: وقتی از خدیجه علیهاالسلام یاد کردیم، حضرت رسول خدا صلی الله علیه وآله گریستند و فرمودند: دیگر کجا مثل خدیجه پیدا می‌شود، وقتی همه مردم مرا تکذیب کردند، او تصدیقم کرد، در راه دین خدا با من همکاری کرد و با ثروتش در این راه یاری‌ام نمود. همانا خداوند عز وجل مرا فرمان داد خديجه را به قصر زمرّدى در بهشت که هيچ رنج و زحمتى در آن نيست بشارت دهم. 📚 بحار الأنوار ، جزء ۴۳ ، صفحه ۱۲۴ 🆔 @hadithedoost
📚معرفی کتاب "سرور زنان جهان ام المومنین حضرت خدیجه کبری(س)" در کتابخوان همراه پژوهان 🔻این کتاب مروری بر زندگانی و ابعاد مختلف شخصیت ام‌المومنین خدیجه(س) و پاسخ به شبهاتی در مورد ایشان است. در این اثر ابتدا به گوشه‌هایی از زندگانی خدیجه(س) در عصر جاهلیت و جایگاه رفیع اجتماعی ایشان در آن زمان اشاره گردیده و سپس به تبیین شخصیت دینی و اخلاقی خدیجه(س) به عنوان نخستین زن ایمان آورنده به پیامبر اسلام(ص) پرداخته شده است. 🔹در ادامه نویسنده به خدمات خدیجه(س) به دین اسلام به ویژه با بذل مال خویش در این راه اشاره کرده و به اثبات باکره بودن ایشان تا قبل از ازدواج با شخص پیامبر اسلام(ص) پرداخته و به برخی از شبهات تاریخی در این زمینه پاسخ داده است. ..‌. 🎯مطالعه در اپلیکیشن پژوهان https://pajoohaan.ir/document/808-سرور-زنان-جهان-ام-المومنین-حضرت-خدیجه-کبریس ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
هدایت شده از تفقه
🌐 پایگاه اینترنتی «مرکز الامام الحسن علیه السلام للدراسات التخصصیة» به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های حرم مطهر سیدالشهداء امام حسین علیه السلام (العتبة الحسینیة المقدسة) به نشر آثار و مطالب مرتبط با کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام می‌پردازد: https://imamhassan.org/ @tarikht @tafaqqoh
◾️واكنش و هنگام شنیدن خبر شهادت اميرالمؤمنين (عليه السلام)عایشه هنگامی که خبر شهادت امیرالمؤمنین (ع) به مدینه رسید عائشه اظهار شادمانی کرد و بیت شعری خواند بدین معنا که اکنون با شنیدن این خبر آرام گرفتم هم‌چون مسافری که با رسیدن به مقصدش چشمش روشن شده است! با شادمانی‌های عائشه و شعرخوانی‌هایش، زینب دختر أم سلمه (نادختری پیغمبر) به او اعتراض کرد و گفت: آیا نسبت به علی این‌گونه می‌گویی؟! عائشه با خنده‌ای تمسخرآمیز و ریشخند و با تظاهر به فراموشی که انگار نمی‌داند دربارۀ چه موضوعی دارد خوشحالی می‌کند گفت: هرگاه فراموش کردم یادآوری‌ام کنید! نیز روایت شده که عائشه هنگام شنیدن خبر شهادت حضرت، از فرط خوشحالی سجدۀ شکر کرد. و از مَسروق -که از مقرّبین و راویان احادیث عائشه بوده- نقل شده که می‌گوید: روزی بر عائشه وارد شدم؛ دیدم بَرده‌ای را با نام «عبدالرحمن» صدا زد و گفت: این بَرده‌ام است. گفتم چه‌طور اسمش را عبدالرحمن گذاشته‌ای؟! گفت: به حبّ عبدالرحمن بن ملجِم، قاتل علی! ● معاويه و اما معاویه پیش از رسیدن خبر در دَربارش جلوس کرده بود و به حالت لمیده به یک سو نشسته بود (شاید به خاطر درد خنجر که بالای رانش را چاک زده بود)، که خبر به او رسید و با شنیدنِ خبر راست شد و رو به سوی کنیز آوازه خوانش کرد و گفت: ای کنیزک مرا به غنا و طرب آور که امروز چشمم روشن شد! *️⃣ راجع به چگونگی واکنش معاویه خبر متناقضی را إبن أبي الدنیا نقل کرده که می‌گوید معاویه به همراه همسرش مشغول استراحت و خواب نیم‌روزیِ پیش از ظهر در یک روز "بسیار گرم تابستانی" بود و با شنیدن خبر گفت: «إنا للّه و إنّا إليه راجعون، چه کسی را از دست دادند، از خوبی و دانش و برتری و دین شناسی! و چه کسی را از دست دادند از پیشگامی‌اش و دانشش و برتری‌اش!» اما این توصیفِ "گرمای شدید تابستانی"، در حالیست که مؤرخ معاصر او، أحمد بن أبي يعقوب که در کتابش «تاریخ یعقوبی» به گاهشماری شمسیِ حوادث (اعم از تقویم ایرانی و رومی) نیز توجه داشته، تاریخ شهادت امیرالمؤمنین (علیه السلام) را شب جمعه ٢١ رمضان سال ٤٠ هجری مصادف با ماه «کانون الآخِر» ثبت نموده است. و ماه «کانون الآخِر»، ماه یکم میلادی و از ماه‌های زمستان و مقارن با برج دی و بهمن، و پایان آن چهلم زمستان است. 📚 موسوعة التاريخ الإسلامي ٥: ٤٣٧ و ٤٢٩ (پاورقی ٤)؛ الجَمل (شيخ مفيد، ٤١٣ ق): ٨٣- ٨٤ از: الطبقات الكبرى (ابن سعد، ٢٣٠ ق) ٣: ٤٠، الأخبار الموفقيّات (الزبير بن بكار، ٢٥٦ ق) ١٦: ١٣١، أنساب الأشراف (بلاذري، ٢٧٩ ق) ٢: ٥٠٥/ ح ٥٥٩، تاريخ الطبري (٣١٠ ق) ٤: ١١٥، مقاتل الطالبيين (أبوالفرج اصفهاني، ٣٥٦ ق): ٢٦ - ٢٧، تاريخ اليعقوبي (٢٨٤ ق) ٢: ٢١٢، مقتل أميرالمؤمنين (إبن أبي الدنيا، ٢٨١ ق): ١٠٥/ ح ٩٤، تاريخ مدينة دمشق (ابن عساكر، ٥٧١ ق) ٤٢: ٥٨٣، تشييد المطاعن (سيد محمد قلي موسوي نيشابوري کنتوري، ١٢٦٠ق) ٢: ٤٠٩ ــــــــــــــــــــ *️⃣ بنا بر محاسبۀ نرم افزارهای تبدیل تاریخ و با توجه به وقوع شهادت در شب جمعه: جمعه ٢١ رمضان ٤٠ ق = ١٢ بهمن ٣٩ ش، ٢٩ كانون الآخِر (ژانویه) ٦٦١ م t.me/YusufiGharawi @tarikht
هدایت شده از سرگذشت
📌علت انحرافات پس از رحلت نبی اکرم چه بود ؟ ▪️کتاب حاضر یکی از بهترین آثار پژوهشی مربوط به تاریخ اسلام است که به قلم و تحقیق استاد قائدان به سرانجام رسیده و به تقریظ دو استاد برجسته تاریخ، مرحوم دکتر شهیدی و مرحوم دکتر آیینه وند مزین گشته است. ▫️قطعا علاقه مندان و محققان بررسی اتفاقات پس از رحلت نبی مکرم اسلام از مطالعه و مراجعه به این اثر ارزشمند بی نیاز نیستند. قسمتی از متن کتاب تقدیم شما می‌گردد: ▪️باید به یک مسئله مهم توجه کرد و آن اینکه بسیاری از صاحب نظران و محققان شیعه علل بیعت نکردن با علی (ع) و نرسیدن وی به خلافت را، تشکیل انجمن سقیفه بنی ساعده دانسته‌اند و سران شرکت کننده در آن را، مسئول همه انحرافات در تاریخ اسلام معرفی می‌کنند . در این خصوص باید گفت : اگرچه آنان بی‌تقصیر نبودند اما باید واقع بینانه سخن گفت. سقیفه خود پدیده و معلولی است که علت بلکه علت‌هایی دارد که نباید از نظر دور داشت. به نظر می‌رسد مهم‌ترین آنها همان عواملی است که از ابتدای این نوشتار بر آن تکیه داشته و خواهیم داشت و آن ساختار سیاسی و ارزش‌های نظام قبیله‌ای و به ویژه تعارضات و تخاصمات قبایل جزیرة العرب است که تا حیات رسول خدا (ص)، البته چون خاکستری پنهان در زیر آتش وجود داشت و با رحلت ایشان از زیر خاکستر فوران کرد. در این میان خصومت‌ها و بی‌مهری‌هایی که قریش نسبت به بنی هاشم در طول تاریخ سیاسی خویش داشتند و کینه ورزی آنها در این خصوص که بارها آن را تاکید کرده‌ایم را باید عامل اصلی این انحرافات دانست. 📗تحلیلی بر مواضع سیاسی علی بن ابی طالب، ص ۱۱۶ @narrative_1443
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا