eitaa logo
تزکیه عملی
1.6هزار دنبال‌کننده
214 عکس
25 ویدیو
8 فایل
نشربیانات،تألیفات،ودروس اخلاق ازعالم فرزانه،عارف واصل،حضرت آیت الله العظمی محمدشجاعی(ره) این کانال ارتباطی با بیت معظم له ندارد. آرشیوصوتی تزکیه عملی @tazkiyehamaly_arshiv کانال تزکیه عملی درسروش http://sapp.ir/tazkiyehamaly
مشاهده در ایتا
دانلود
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص و : قسمت * ۵۹ * ⚜درخواست مواخذه نکردن به گناهان⚜ 🌹 در موقع خواستن از خدا به این لحن بخواهید که: خدایا ما را به گناهانمان مؤاخذه نکن و [ما را از برکات این ماه] محروم نکن! مثلاً وقتى ـ خدا نخواهد مسئله ای پیش بیاید ـ من سردرد می گیرم، قرص می خورم، بیحال می شوم، خلاصه با گناهانم مؤاخذه می شوم! 🌹 که می کنید، دعا بکنید که: خدایا موفق بکن به ماه مبارک، به ظاهرش به باطنش به احیاء لیالى قدرش، به برکاتش و ما را به گناهانمان مؤاخذه نکن. این که من و شما آرزو می کنیم ولى موفق نمی شویم، [به علت] گناهانمان است که نمی گذارد. گناهانى که من و شما کرده ایم، همه اش هم محفوظ است، موفق به هم تا بحال نشده ایم که بخشش خدا را بدنبال بیاورد! اینهاست که کل کار ما را خراب می کند. توجه بکنید که موقع دعا با از خدا بخواهید که خدایا ما را مؤاخذه نکن، گناهانمان را نادیده بگیر و ما را موفق بکن. @tazkiyehamaly ⚜ 🌹 در شبهاى ماه مبارک، در لیالى قدر، [اگر] موفق به احیاءش شدیم، استغفارتان را باز فراموش نکنید که شبهاى رحمت است. استغفار کنید و آماده باشید براى خدا و به آمادگی تان کنید. ⚜ خواب کوتاه قبل از ظهر⚜ 🌹 روزها ولو چند دقیقه ای باشد نزدیک ظهر خوابى داشته باشید، در آن حسابى هست آن را به دست بیاورید، سربسته گفتم! اگر شب هم خوابیده باشید، نزدیکی های ظهر یک خواب قیلوله ای داشته باشید که حسابى در آن هست، یک اطعامى در باطن هست که آن را به دست بیاورید. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص و : قسمت * ۶۰ * ⚜ برای نصرت اسلام و مسلمین⚜ 🌙 در لیالى قدر، مخصوصاً از بر نصرت اسلام و مسلمین به عنوان یک وظیفه غفلت نکنید، این یک وظیفه است. آن تضرع ها که براى خودتان می کنید، براى گناهانتان و حوائج دیگرتان، از آنها محکم تر، شبیه آنها، به عنوان یک مسئولیت و وظیفه براى نصرت اسلام و مسلمین دعا کنید و فراموش نکنید. ⚜قرائت ادعیه⚜ 🌙 به دستورالعمل ها هم در مفاتیح به عنوان مستحبات دقت می کنید و مغتنم می شمارید، دعاى روزها، دعاى شبها، دعاى لیالى قدر، دعاى افتتاح، دعاى ابوحمزه، اینها را از دست ندهید، کاملاً مغتنم بشمارید. انشا ءالله خدا ما را به خوب موفق بگرداند. @tazkiyehamaly ⚜دعا براى تعجیل فرج ⚜ 🌙 شبهاى احیا براى تعجیل فرج هم زیاد دعا بکنید، خیلى براى تعجیل فرج دعا بکنید که خدا فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه را نزدیک بکند. آخر جلسه هم مى خواستم نام امام زمان علیهالسلام ذکر بشود و امیدوارم خداى متعال عنایت کرده باشد حضرت ارواحنا فداه به این مجلس ما هم نظرى داشته باشد، از آن نظرها که به هر کسى بکند یا بیدارش می کند یا مجذوبش. البته به مؤمنین وقتى که آن نگاه میفتد، گفته شده است که منقلب می کند، یا بیدار می کند یا مجذوب. ما که او را نمی بینیم غایبانه خود او به این مجلس و تک تک افراد مجلس ما انشاءالله [نظر] داشته باشد و من و شما انشا ءالله منقلب باشیم، بیدار باشیم، فریب نخوریم و راه نجات را در پیش بگیریم. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
هدایت شده از تزکیه عملی
فرا رسیدن سالروز شهادت امیر المومنین حضرت علی (ع)، را خدمت همه شما همراهان گرامی تسلیت عرض می نماییم. و در لحظات ملکوتی شب قدر از همه شما عزیزان خالصانه التماس دعا داریم. ادمین @tazkiyehamaly
هدایت شده از تزکیه عملی
السلام علیک یا امیرالمومنین(ع) یتیمان علی احیا گرفتند ولی امشب به جای جلد قرآن به سر، تابوت بابا را گرفتند... 🌴🌙🌴🌙🌴🌙🌴🌙 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌴🌙🌴🌙🌴🌙🌴🌙
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص و : قسمت * ۶۱ * ⚜ پندهایی از امیرالمؤمنین در شب ۲۱ ⚜ 🌴 مکرر گفته ‌ام امیرالمؤمنین صلوات الله علیه خودش، بیاناتش، اولش، آخرش، سرّ است، بیاناتش هم شبیه هیچ بیانى نیست. گفته شده است که بعد از قرآن، بیانات امیرالمؤمنین علیه السلام یعنى نهج البلاغه و بیانات غیر از نهج البلاغه اش امتیاز خاصّى دارد. چطور قرآن به عنوان کلام حق امتیاز خاصى دارد. بیانات [امیرالمؤمنین] کل قرآن است یعنى ـ همه گفته‌ اند ـ بعد از قرآن، بیانات امیرالمؤمنین علیه السلام بیانات مخصوص است. از همه لحاظ مخصوص است، از لحاظ عمقش، از لحاظ داراى معانى و مضامین عالیه بودن در ابواب مختلفش. 🌴 شب شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام است، بیانات حضرت را بخوانیم، [بیانات حضرت سلام الله علیه] در موضوعات مختلف است، دو سه جمله بخوانم، چیزهایى است که به گوش شما نخورده یا کم خورده: @tazkiyehamaly ✨درخواست عاقبت به خیر شدن✨ [نهج البلاغه، نامه ۶۹ : و من کتاب له علیه السلام إلى الحارث الهمدانی] بیانات امیرالمؤمنین سلام الله علیه است، به حارث همدانى می فرماید: وَ إِیَّاکَ أَنْ یَنْزِلَ بِکَ الْمَوْتُ وَ أَنْتَ آبِقٌ مِنْ رَبِّکَ فِی طَلَبِ الدُّنْیَا. این تفسیر امیرالمؤمنین علیه السلام خیلى چیز عجیبى است. تحذیر مى کند، به حارث همدانى مى گوید: بپرهیز از این که مرگ به سراغت بیاید در حالی که تو در حال فرار از خدا هستى و رو آوردن به دنیا! 🌴 وضع یک عمر انسان که در یک لحظه، در لحظه مردن، عوض نمى شود! مگر این که انسان تلاش کند در آخر عمر وضعش عوض بشود. فلذا در هست که خدایا آخر عمر ما را بهترینش قرار بده. آن چیز دیگرى است، ولى اگر نشد چه؟ ✨پرهیز از مصاحبت با منحرفان✨ 🌴 البته حضرت امیر علیه السلام بدنبالش وصیتهای خوبى دارد. اینها را هم یاد بگیرید: وَ إِیَّاکَ وَ مُصَاحَبَةَ الْفُسَّاقِ، اگر این جمله را بخواهید عمل بکنید، نباید با آدمى که معصیت کاراست مصاحبت بکنید، [علت] این چیست؟ [پاسخ حضرت این است:] فَإِنَّ الشَّرَّ بِالشَّرِّ مُلْحَق!: مواظبت بکن که با فساق مصاحبت نکنى که شر به شر ملحق است. یعنى شر، شرّ را بدنبال خودش مى آورد. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص و : قسمت * ۶۲ * ⚜دیدار ⚜ 🍁 البته این هم که می گویند درک کننده های ، را هم می بینند، شما [مساله] دیدار ملائکه را در این بحث یک مقدار حذف بکنید. دیدار ملائکه یک مقدار جاى حرف است. آثار ملائکه، هدایتهاى ملائکه، مأموریتهاى خاص ملائکه هست، اما دیدار و شهود ملائکه را ـ که شما سؤال کردید ـ باید یک مقدار توضیح بدهم. 🍁 این شهود به صورت دیدار نیست. یافتن ملائکه به صورت دیدار نیست. البته یافتن است، از الهاماتشان با خبرشدن است، اما دیدن در شکل مُلکى، یک مقدار مشکل است. آثارش را می یابد، گاهى در عالم، شاهد القائات ملکى می شود. فرض بفرمائید که صداهاى ملکى را می شنوند، یا مثلاً در رؤیاهاى صادق هم همینطور. اما دیدار مَلَک در چهره مُلکى، یا در تمثلها یک مقدار زور می برد. البته براى افراد عادى عرض می کنم، اما معاشرتشان، راهنمائی هایشان و دستگیری های خیلى عجیبشان را می یابد. یک وقت می بیند صاف انسان می خواهد خطا بکند، فورى دستگیرى می کنند، صاف می فهمد خطا می کند، در خواب یا در بیدارى. @tazkiyehamaly 🍁 حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه می فرماید: خدا از اول براى رسول الله صلی الله علیه و آله مَلَکى مأمور کرد که لحظه به لحظه او را از خطا حفظ بکند. جمله عجیبى است من تا بحال جائى ندیده بودم. در نهج البلاغه دیدم. خدا از بچگى ملکى را مأمور کرده بود که قدم بقدم در تأدیب و تربیت رسول الله صلی الله علیه و آله [باشد]. 🍁 مقصودم این است که درک کننده های لیلة القدر در مراتب مختلف، از راهنمایی های مَلَکى کاملاً بهره مند می شوند و گاهى بسیار بارز! مثلاً چیزى را می خواهند تصمیم بگیرند، مثلاً در خواب به او می گویند این کار را نکن. این معمولى است، به کارى که به صلاح اخرویش نیست، حتى به صلاح دنیویش نیست. یا همین طور در حالت بیدارى احساس می کنند که یکدفعه [مساله] برایشان واضح می شود. القائات مَلَکى اینجور است. این مسئله یکبار می شود و تمام می شود. تقدیر در شب قدر هم مسئله دیگرى است. در شب قدر تقدیر امور می شود براى کل خلقت یا براى یکسال و یا براى همیشه. تقدیرهاى کلى در شب قدر تقدیر می شود، یک قسمت هم به تقدیر سال است. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص و : قسمت * ۶۳ * ⚜پندهایی از امیرالمونین در شب قدر⚜ ✨یاد و پس از مرگ ✨ 🍁 مى فرماید: وَ أَکْثِرْ ذِکْرَ الْمَوْتِ وَ مَا بَعْدَ الْمَوْتِ، را زیاد یاد کن، بعد از مرگ را هم زیاد یاد کن! خود مرگ و آنچه که بعد از مرگ مى آید جدّى است، خوب یاد بکن. بعد مى فرماید: وَ لَا تَتَمَنَّ الْمَوْتَ إِلَّا بِشَرْطٍ وَثِیق، و آرزوى مرگ را مگر در یک شرط محکم نکن، در یک شرط محکم آرزوى مرگ بکن. یعنى یک شرط وثیقى براى خودت بگیر که بعد از مردن راحتى تو شروع مى شود. اگر این شرط وثیق را به دست آوردى، شرط محکم را بعد از آن آرزوى مرگ را بکن. یعنى کاملاً بدانى که مردن مساوى است با راحتى تو و اول راحتى تو است. اگر این شرط را به دست آوردى آرزوى مرگ را بکن و الاّ آرزو کردنى نیست. 🍁 بعد دو سه جمله ای فرموده که هر کس عمل بکند واقعاً اصلاح مى شود : ✨پرهیز از آنچه بر خود مى پسندی و بر دیگران نه✨ 🍁 وَ احْذَرْ کُلَّ عَمَلٍ یَرْضَاهُ صَاحِبُهُ لِنَفْسِهِ وَ [یَکْرَهُهُ] یُکْرَهُ لِعَامَّةِ الْمُسْلِمِینَ. از سه چیز مى فرماید بترس: یکى این که برحذر باش از هر کارى که انسان راضى مى شود براى خودش ولى براى بقیه مردم راضى نمى شود. از این بترس که چیزى را فقط براى خودت بخواهى و براى دیگران آن را نخواهى. این یک جمله به ظاهر خیلى خلاصه و ساده است ولى هزاران مسئله است که قسمت مهمى از گرفتاریهاى اخروى و هلاکت اخروى انسانها از این باب است. بعداً فکر کنید که [این مساله] در ما چگونه است. مى گوید بترس از هر عملى که انسان آن را براى خودش مى خواهد ولى براى بقیه مردم آن را نمى خواهد. @tazkiyehamaly ✨پرهیز از خطا در پنهان ✨ 🍁 وَ احْذَرْ کُلَّ عَمَلٍ یُعْمَلُ بِهِ فِی السِّرِّ وَ یُسْتَحَیی مِنْهُ فِی الْعَلَانِیَة، بترس از هر عملى که در خفى عمل مى شود ولى از عمل کردن به آن در آشکارا انسان حیا مى کند! هر عملى را دیدید که در آشکارا نمى توانید عمل بکنید ولى در خلوت عمل مى کنید از آن بترسید. این خیلى جمله عجیبى است. اگر کسى بخواهد به این عمل بکند چیز عجیبى مى شود. ببینید چقدر انسان اصلاح مى شود و چقدر تحذیر مى شود از این که آن را عمل بکند. بترس از عملى که در خلوت انجام مى گیرد ولى حیا مى شود، انسان آن را در غیرخلوت انجام بدهد، از این نوع عمل بترسید. ببینید چقدر انسان باید تجدیدنظر بکند اگر بخواهد به این عمل بکند. 🍁 حالا چرا مى گوید بترس؟ چون اینها افتضاح آور است. یعنى اگر بنا باشد در روز فضیحت عمل انسانها را آشکار بکند که خواهد کرد، اینها براى آنوقت هاست. مى گوید بترس از چیزى که در خفى عمل مى شود ولى انسان حیا مى کند که آن را در علن عمل بکند. یعنى هرچه مى کند طورى باشد که اگر در علن هم باشد اشکال نداشته باشد. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص و : قسمت * ۶۴ * ⚜پرهیز از کاری که موجب اعتذار است⚜ 🍀 بعد مى فرماید: وَ احْذَرْ کُلَّ عَمَلٍ إِذَا سُئِلَ عَنْهُ صَاحِبُهُ أَنْکَرَهُ أَوْ اعْتَذَرَ مِنْهُ، بترس از هر عملى که وقتى صاحب آن عمل آن از عملش سؤال مى شود، یا انکار مى کند یا عذر مى آورد. ببینید حضرت على علیه السلام چه نصیحتها به حارث مى کند. ببینید حارثها چه شده اند. بیانات امیرالمؤمنین علیه السلام گفتم عجیب است. اساس اصلاح از اینجاها شروع مى شود. گفتم بیان امیرالمؤمنین علیه السلام بیانات مخصوص است. فلذا امثال حارثها با این نصیحتها که گرفته اند چه شده اند. هیچ عملى نکن که وقتى درباره آن از تو سؤال مى کنند، بخواهى انکارش بکنى یا عذر بیاورى. @tazkiyehamaly 🍀 دوباره تکرار مى کنم سه جمله فرمود که: ۱) بترس از آن عملى که انسان براى خودش راضى مى شود براى دیگران دلش نمى خواهد، ۲) بترس از هر عملى که در خفا عمل مى شود ولى انسان حیا مى کند از این که در آشکارا عمل بشود، ۳) بترس از هر عملى که وقتى صاحبش از آن سؤال مى شود، یا انکار مى کند یا عذر مى آورد. 🍀 ما حالا این را بر خودمان تطبیق بکنیم: اول مى گوید بترس از آن عملى که براى خودت مى خواهى و براى هیچ کس دیگر نمى خواهى. خیلى چیز عجیبى است. ترسش براى این است که افتضاحش را خدا در قیامت پیش آورد! در هم مى خوانیم ربّنا لا تفضحنا فى الدنیا و الاخره علی رؤس الاشهاد. 🍀 یک مقام بعد از مردن در قیامت مقام فضیحت است. کسانى را که خدا بخواهد، همه چیزشان را همه مى دانند. آن خودش از جهنم هم بدتر است، فضیحت است. منتها کسانى را که مى خواهد ستر مى فرماید. لاتفضحنا علی رؤس الاشهاد. 🍀 در روایت هست امام صادق علیه السلام فرموده: اگر کسانى بدانند عرض اعمال و فضیحت چیست از همین حالا عقل از سرشان مى پرد و به کوهها مى روند و زندگى را ترک مى کنند. اگر بدانند چه مى شود!!! @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص و : قسمت * ۶۵ * ⚜تشویق نزدیکان به عمل⚜ 🎋در اینجا حضرت امیر علیه السلام به حارث در جمله اولش هم مى گوید: افضل مؤمنین را هم به تو بشناسانم، کسى است که خود عمل مى کند، نزدیکانش را هم وادار به عمل مى کند و انفاق مى کند. [وَ اعْلَمْ أَنَّ أَفْضَلَ الْمُؤْمِنِینَ أَفْضَلُهُمْ تَقْدِمَةً مِنْ نَفْسِهِ وَ أَهْلِهِ وَ مَالِه] این بیان مخصوص است، شاید تا بحال نشنیده باشید، مى فرماید افضل مؤمنین کسى است که خودش عمل مى کند و نزدیکانش را هم به عمل ارشاد و هدایت مى کند. و دیگر این که اهل انفاق باشد. @tazkiyehamaly 🎋 خود را با این بسنجیم. در این بیان امیرالمؤمنین علیه السلام افضل را با سه خصلت بیان مى کند: خود عامل باشد،با نزدیکانش کار بکند و زحمت بکشد و آنها را به عمل بکشاند، یعنى به این مسئله همت داشته باشد. 🎋 مثلاً کمیل از اصحاب خاص امیرالمؤمنین علیه السلام بود، دعاى کمیل را براى او گفته، [از جانب حضرت] مأموریتى داشت، عامل حضرت بود در جائى، خوب عمل نکرده بود. وقتى دشمن براى تاختن به مؤمنین از آن شهرى که کمیل در آنجا بود، عبور مى کرد، کمیل جاى دیگرى رفته بود براى این که جمعى را به راه بیاورد. حضرت یک نامة تند نوشت و فرمود تو به درد این کارها نمى خورى! یعنى صلاحیتش را ندارى. مى فرماید: تو حالا اینجا را وِل کردى رفته ای آنجا! معلوم مى شود تو به درد این کارها نمى خورى! مى فرماید: تو غفلت کردى از شهرى که تو در آنجا بودى آنها عبور کرده اند، کانّه تو به آنها راه داده ‌ای. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص و : قسمت * ۶۷ * ⚜مواظبت بر شبهای قدر⚜ این را هم به عنوان تذکر دیگر بگویم: اقلاً آن سه شب، شبهاى لیالى قدر را حتى المقدور ـ انشاءالله سعى کنید که مقدور باشد، حتماً از خدا بخواهید، خدا نخواهد که هیچ چیز نمی شود ـ سعى جدّى بکنید که این سه شب ۱۹ و ۲۱ و ۲۳ را حتى یک چُرت هم نزنید! حتماً خیلى مواظبت کنید، با تضرع از خدا بخواهید که آن شب را خراب نکنید. اعمالش را که انجام می دهید در این سه شب هر چه می توانید با تضرع دعا کنید براى نجاتتان. مثلاً بنشینید یک ساعت فقط براى همین نجات یافتن از آتش با اصرار دعا کنید. دو ساعت، هرقدر توانستید: خدایا ما را از اهل نجات قرار بده، عاقبت ما را عاقبت سوء قرار نده، از خودت جدا نکن، از محمّد و آل محمّد صلی الله علیه وآله جدا نکن، از قرآن جدا نکن، از مخاطراتى که در مواقع مختلف، مخاطرات اخروى پیش می آید، خدایا ما را حفظ بکن، چه بکن و چه نکن، اینها را در این سه شب که شبهاى تقدیر است حتماً فراموش نکنید. حالا دعاهاى دیگر هم کردید، براى حوائج خودتان بکنید. یعنى اعمال مستحبى که انجام می دهید بجاى خود محفوظ، بخشى را بزبان خودتان که درد دلتان چیست براى دعا قرار بدهید. دعاهاى ابوحمزه و امثال اینها را هم بخوانید. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص و : قسمت * ۶۶ * ⚜برآوردن حوائج مردم ⚜ 🌿 این جمله را یاد بگیرید که حضرت على علیه السلام به کمیل موعظه مى کرد، ـ در نهج البلاغه است ـ فرمود: نزدیکانت را تشویق بکن، وادار بکن که روزها بروند براى تحصیل مکارم اخلاق، شبها هم بروند دلهاى شکسته را بدست بیاورند، حوائج آنها را برآورده کنند. بعد فرمود: قسم به آن خدا که همه اصوات را مى شنود، کسى نیست که سرور و شادى را به دلى وارد بکند، قلبى را شاد بکند، مگر این که خدا از همان سرورى که به آن دل وارد کرده است، لطفى را خلق مى کند که هر وقت مصیبتى یا مشکلى به او رو بیاورد، این لطف مانند آب که به سرازیری مى رود، فورى بسراغش مى آید و آن مصیبت و ناراحتى را از او رد مى کند. بعد مثال مى زند، چطور شتر قبیلهای بجایى [مى رود] که شتربانى شترهایش را آب مى دهد، آن شتر را رد مى کند. هر وقت به این شخص مصیبتى یا مشکلى مى خواست پیش بیاید، آن لطفى که خدا از آن سُروری که آن شخص در دل شکسته و حاجتمند وارد کرده، خلق کرده است، آن لطف مى آید مانند آب سرازیر مى شود و آن مشکل را از او کنار مى زند. @tazkiyehamaly 🌿 دلهایى که شکسته است به دست آوردید. حال، مادر باشد یا پدر باشد یا شکسته سایر مؤمنین باشد. با برآورده کردن حوائج آنها سرور در دل آنها وارد کرده اید. حضرت على علیه السلام به کمیل مى فرماید: شبها حوائج این و آن را برآورده بکن. مى فرماید: با این کار سرورى در دل او ایجاد مى کنى که خدا از آن سرور لطفى را خلق مى کند. حالا این یعنى چه؟ [یعنی این لطف] همیشه کانّه آماده است که به جایى که سرازیر است برود و مشکل آنها را برطرف مى کند. 🌿 امام علی (ع) به کمیل بن زیاد نخعی فرمود: "اى کمیل خویشان خود را دعوت کن که روزها به دنبال تحصیل صفت پسندیده و اخلاق نیکو بروند و شبها به سراغ انجام حاجت کسانى که در خوابند، بروند، سوگند به کسى که شنوایى او آهنگها و فریادها را احاطه کرده (و صداهاى آهسته و بلند را مى شنود) کسى نیست که دلى را شاد و خرّم کند، مگر اینکه خدا در عوض لطف و مهربانى، به او عنایت کند، که اگر اندوهى به او برسد، آن مهربانى مانند آبى که در زمین ناهموار جارى است، مى رود تا آن اندوه را از او دور سازد، چنان که شتر شخص غریب را از (کشت و زرع خود) دور سازند. [ترجمه ارشاد القلوب، سلگى ، ج۱، ص: ۳۷۰] @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص و : قسمت * ۶۸ * ⚜سختی تحصیل ⚜ 🍂 البته تحصیل خیلى سخت تر از صورت اصلى نماز است، را با حضور خواندش خیلى سخت است و چون سخت است خیلی ها این قضیه را دنبال نمی کنند و به دنبالش نیستند و سعى نمی کنند، چون سخت است. چندین بار می خواهند این مسئله را دنبال کنند، وقتى نشد دیگر صرفنظر می کنند. ولى نباید صرفنظر کرد! نماز بى حضور خواندن چیز آسانى است، اما نماز با حضور خواندن خیلى سخت است. فرق نماز بى حضور و نماز با حضور خواندن از نظر سختى از زمین تا آسمان است. اما باید این سخت را تعقیب کرد و دنبالش را گرفت و سعى کرد که به این مسئله، مسئله حضور، نائل شد. راضى نشوید بى حضور نماز بخوانید، بى حضور دعا بکنید، بى حضور هرچه که می کنید به آن راضى نشوید. سختى قضیه موجب نشود که فکر کنید حالا اصل نماز را بخوانم خودم را راحت بکنم! @tazkiyehamaly 🍂 توجه داشته باشید: وقتى حضور نیست، نماز اصلاً صعود نمی کند! البته درست است که همان نماز بى حضور را هم که می خوانیم فاصله این خواندن با کسى که اصلاً آن را هم نمی خواند از زمین تا آسمان است. خدا نکند که انسان اصل نماز را راضى بشود که ترک بکند. خواندن همین نماز بى حضور در مقایسه با آن که اصل نماز را نمی خواند تفاوت از زمین تا آسمان است، این توفیق بالاست. اما توجه داشته باشید از این طرف هم نماز بى حضور مقبول نیست، نماز بى حضور صعود نمی کند. گرچه کسى که همین بى حضور را مى خواند با آن کس که نمی خواند یکى نیست. این در جاى خود محفوظ، ولى در عین حال نماز بى حضور مقبول نیست. 🍂 قبلاً هم گفته ام صریح روایات است، به هر اندازه انسان حضور داشته باشد به همان اندازه نمازش به سوى خدا صعود می کند و به خدا نزدیک می شود و به سوى خدا حرکت می کند. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۶۹ * ⚜ در ماه مبارک⚜ ✨حقیقت : اجتناب از غیرحق✨ 🌳 از صحبت ها حتماً فهمیده اید که معنى این نیست که انسان از مبطلات ظاهرى از قبیل خوردن و آشامیدنیها که در رساله ها مطرح می شود اجتناب کند. اجتناب از اینها صورت ظاهر روزه است. حقیقت روزه این نیست. حقیقت روزه اجتناب از غیرحق است. @tazkiyehamaly 🌳 عارفى گفت که من براى تو یک حرف دارم، بعد از اینکه شروع به کردى، بعد از آن را یک روز حساب کن یک روزه بگیر از غیرحق! توجه داشته باشید که روزه می گیرید همت تان براین نباشد که دهان بسته باشد که نمی خورم و نمی آشامم، این مسئله اى نیست، این بجاى خود و به حدّ خود. همت تان براین باشد که شما هم روزه از اغیار بگیرد. و از اغیار روزه بگیرد، دل و قلب را طورى بکنید که نگذارید به سوى غیر برود، نگذارید با غیر لذّت ببرد، نگذارید به غیرى مجذوب باشد، نگذارید با غیرى خوش باشد، نگذارید از غیرى ناخوش باشد. اصلاً دل و قلب تان به سوى غیر حرکت نکند. این حقیقت است. البته این را همیشه باید داشته باشید ولى در ماه مبارک به این زیاد توجه داشته باشید. ظاهراً، از خوردن و آشامیدن و باطناً، دل را از توجه به اغیار، از محبت اغیار نگه بدارید، اعضاء و جوارح را از گناهان حفظ بکنید. @tazkiyehamaly ⚜احیای شبهای ماه مبارک⚜ 🍃 در ماه مبارک اگر کارتان ایجاب کرد به شما توصیه می کنم شبها را کلاً تا صبح بیدار باشید. اگر وظیفه مهم شرعى و اجتماعى یا خانوادگى که رضاى حق در آن است دارید و حتما باید انجام بدهید و اگر شب را تا صبح بیدار باشید، آن وظیفه را که خدا می خواهد پایمال می شود و به نامرضىّ مبتلا می شوید آنجا را نمی گویم، شبهاى کوتاه هم آسان است، اگر نامرضىّ خدا پیش نیاید شبهاى ماه مبارک را شب زنده دار باشید. ⚜ ⚜ 🌴 در ماه مبارک نظرتان این باشد که روزها هر چه می توانید به [سکوت توام با توجه و ذکر] بگذرانید. این را جداگانه به شما توصیه می کنم. صمت یعنى ساکت بودن، صحبت نکردن، به ذکر خدا قلباً مشغول بودن ولى از صحبت اجتناب کردن. سابقاً روزه صمتى بوده ولى الان از نظر شرعى روزه صمت نداریم، ولى در عین حال شرعاً مطلوب است، روایت زیاد است، کم صحبت کنید، اصلاً حلاوت شما در این است که شما بتوانید روزه بگیرید و از طلوع تا شب کلمه ای که خدا نباشد را اصلاً نگوئید مگر در حد کاملاً ضرورت و قناعت. ⚜پرهیز از رنجانیدن دیگران⚜ 🌿 باز یک نکته مهمى را که توصیه می کنم که سعى بکنید اگر امکان داشت کسى را حتى المقدور از خودتان رنجیده نکنید. یعنى انسانى از شما رنجیده نشود. البته انسانى که نباید رنجیده بشود، انسانى که انسان است و خدا او را انسان می داند. از خانواده گرفته تا هر کس که باشد. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۷۰ * ⚜تلاوت ⚜ 🌹 تلاوت زیاد بکنید اما به آن نحو که گفتم که آن شخص مى گفت سی سال است قرآن را شروع کرده ام و هنوز تمام نکرده‌ ام، با تدبّر، با دقت و همیشه با وضو باشید. ⚜کم خوردن در افطار و سحر ⚜ 🌹 از خوردن زیاد در افطار بپرهیزید. از خوردن زیاد در سحر بپرهیزید. از نخوردن سحر هم بپرهیزید! یعنى سحرى بخورید، زیاد نخورید. بفکر این نباشید که چه خواهید خورد، اقلاً مشخص نکنید چه خواهید خورد که خنده دار می شود! حالا فکر بکند و مقدماتش را طى بکند، آب دهانش هم راه بیفتد که افطار چه می خواهد بخورد. یعنى انسان بزور دهان را ببندد، از این مسئله که افطار چه خواهیم خورد، اصلاً از این اجتناب بکنید. البته اینها گفتن ندارد براى شما ولى مسئله باید خیلى بالاتر از اینها باشد. @tazkiyehamaly ⚜انفاق و اطعام⚜ 🌹 و هرچه می توانید به سراغ فقرا بروید ـ فقراى مالى ـ هرچه دارید انفاق بکنید. هر چه می توانید به فقرا برسید و لو خیلى کم باشد. ⚜زیاد خواستن در ⚜ 🌹 آن موقع که می خواهید افطار بکنید هرچه را که می خواهید کنید، نزدیکیهاى افطار، زیاد بخواهید. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۷۱ * ⚜یاد خدا و نشاط در ⚜ 🌻 و اگر می توانید در روزها و شب ها، مخصوصاً در روزها از یاد خدا غفلت نکنید. از یک موضوع اجتناب بکنید و آن این که روزها که اصل وقت حرکت درونى به سوى حضرت حق است و شکم هم خالى است، البته همه لحظات این ماه مبارک است، اما روزها که یک خستگى خاصى که از نخوردنها و چیزهاى عادى را یک مقدار کنار گذاشته‌ ایم، یک مقدار پراکنده می شویم، مثل اینکه خودمان را گم کرده ایم که این علاقه ها باعث می شود که حوصله کم داریم و زیاد آمادگى را براى این که خوب بخوانیم، خوب بکنیم، نداریم آن وقت که خوب می خوریم و خوب می آشامیم آن وقت مثل این که آماده هستیم یک نماز باحال بخوانیم، متأسفانه در ماه مبارک چون این مرض در ما هست، روزها چندان آمادگى براى نماز خوب و دعاى خوب و خوب و مناجاتهاى طولانى خوب خوب را نداریم، یعنى بى حالیم! یادتان باشد این یک مرض خطرناک است. می دانید چه معنایى می دهد، از این اجتناب کنید. یعنى در خودتان این را بکوبید. البته باید با تمرین پیش بیاید. @tazkiyehamaly 🌻 روزها هرچه می توانید قلباً و ظاهراً با تمام وجود از خدا بخواهید، توسل بکنید و ـ در ظاهر وقتى مشغول کارى نیستید ـ محکم به ذکر و نماز و دعا بپردازید و از غفلت بپرهیزید، تا آن حدى که این مانع در وجودتان بشکند. یعنى اگر دنبال این مسئله را گرفتید و تضرع کردید و توسل هم کردید و با جدّیت و تلاش پى گیر به یک دعا و یک سجده ای و یا یک وردى مشغول شدید، به یک عبادتى مشغول شدید، می بینید که یواش یواش حال پیدا می کنید. آن وقت چیزهایى می بینید که در غیر ماه مبارک می خواستید آن حالات را پیدا بکنید، پیدا نمی کردید، ولى در ماه مبارک می توانید پیدا بکنید، بشرطى که این سد را بشکنید. این هم یادتان نرود هرچه می توانید تلاش بکنید که این سد شکسته بشود. یک ساعتى بکنید، مسائلى پیش می آید حالات و عنایاتى می شود یک جذبها و اشتیاقهایى ـ البته در مراتب خودش ـ پیش می آید که این خاصیت ماه مبارک است و خالى بودن شکم. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۷۲ * ⚜مطالعه کتابهای علمای اخلاق⚜ 🍀 اینها توصیه های من بود که به شما گفتم و خیلى چیزها هم که در کتابها نوشته شده، مراجعه می کنید. آدابى مرحوم میرزا جواد آقا نوشته در آن کتاب معروفى که دارد عربى است و یا کتاب فیض مرحوم که ترجمه شده «حقایق»، در آنجا نگاه بکنید، یک آدابى دارد برای روزه دار، «آداب صالحین»، «حقایق» فیض کاشانى، آداب حج و صلوة و را در آنجا نوشته و ترجمه شده، ولى کتاب حاج میرزا جواد آقا ترجمه نشده، اگر سواد عربى تان زیاد بود به آن هم نگاه کنید. و کتابهایى امثال اینها که آداب را نوشته است. امیدوارم انشاءالله خودتان بگردید پیدا کنید. @tazkiyehamaly ⚜تلاش برای توبه کسب و ⚜ 🍀 این را هم بگویم در روایات آمده که هرکس در ماه مبارک خودش را مشمول نکند شقى است. از این هم بترسید! این روایت است، بیان است، است. یعنى اگر در ماه مبارک موفق بر یک نشدید، موفق به یک برگشت نشدید، به خالص مخلص نصوح موفق نشدید و به یک خوب هم بدنبال اینها موفق نشدید، رَین [زنگار] در دلتان باقى ماند، بترسید، بى حساب نخواهد بود. فهمیدید چه گفتم؟!! 🍀 اگر در ماه مبارک موفق نشدید به گریه براى آنچه که باید الى الابد ترک کرد و براى گذشته هم به خوب خالصانه [موفق نشدید] ، به طوری که خودتان قبول بکنید که امروز برگشته اید و تا آخر عمرتان به آن [رویه و گناهان] برنمی گردید و جداً براى گذشته هم پشیمان شده اید، اگر به این موفق نشدید و دیدید که باز دلتان کشیده می شود به آن طرف، بدانید که تصمیم تان جدّى نیست، بترسید، مسئله خطرناک است. خوف است. اگر دیدید اینجور است به بپردازید که مسئله برطرف بشود. هر بدى از خودتان دارید سعى بکنید که موفق به از آن بشوید و اگر نشدید به تضرع بپردازید که بشود، به بپردازید که بشود. و اگر موفق نشدید بدانید که مسئله ساده نیست. کسى که ماه رمضان بیاید و موفق به توبه نشود و خودش را مشمول مغفرت نگرداند، گفته اند شقى است! یعنى مایه ای در وجودش هست، مایه ای که خودمان کسب کرده‌ ایم و اگر بفکرش افتادید به چاره اش بپردازید. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۷۳ * ⚜مراتب داری⚜ 🎋حاج میرزا جواد آقاى ملکى دارى در این ماه را در «مراقبات» به سه مرحله تقسیم کرده: 🌷 ۱) یک مرحله عوام است. البته نه اینکه این روزه، روزه نیست، ولى مرحله ای است از روزه که عبارتست از این که انسان از خوردن و آشامیدن و از آن چیزها که مبطل روزه است امساک بکند. این یک مرحله است که بیش از این از روزه اش چیزى به نظر نمی آید. 🌷 ۲) مرحله دوم که خواص است این است که در عین این که امساک می کند از مبطلات روزه، اعضاء و جوارحش هم روزه گرفته. آن که در روایات هست ائمه علیهمالسلام می فرمایند: وقتى روزه گرفتى باید گوش تو هم روزه بگیرد، چشمت هم روزه بگیرد، به اینها اشاره می کند. یعنى روزه خواص این است که انسان که روزه می گیرد، هم زبانش، هم چشمانش، هم دستش هم پایش کلاً از آنچه که معاصى الهى است اجتناب بکند. این روزه خواص است. @tazkiyehamaly 🎋من و شما موظفیم سعى بکنیم لااقل این مرحله را داشته باشیم. ما و شما باید سعى بکنیم که در ماه مبارک اعضاء و جوارح خود را هم از معاصى حفظ بکنیم. البته این به آن معناست که بعد از ماه مبارک که ابتداء سال ماست، سال ما آینده اش هم به این صورت شروع بشود، به این صورت پیش برود. یعنى دیگر بعد از آن مرتب مراقب خودمان باشیم که از اعضاء و جوارح مان معصیتى صادر نشود. چون می دانید وقتى شما می خواهید روزه بگیرید در شبها و روزها مراقبت می خواهد، دیگر نباید آزاد باشید هر حرفى دلتان خواست بزنید، هر نگاهى را خواستید بکنید و... بلکه باید اعضاء و جوارح را مراقبت کرد. کسى که این روزه را می گیرد باید مراقبت بکند، این مراقبت به عنوان این که ماه مبارک اول سال است آن طور که از روایت استفاده می شود، در بقیه سال هم باید ادامه پیدا بکند. 🌷 ۳) مرحله سوم، خاص الخاص، یعنى روزه خاصّان بمعنى [اخص] کلمه است. حاج میرزا جواد آقا می فرماید [این روزه] آن است که در عین این که انسان از مبطلات امساک می کند، در عین این که اعضاء و جوارح از گناهان امساک می کند، قلب انسان هم از رفتن به سوى غیر خدا، از پراکندگى به سوى اغیار هم امساک بکند و چیزى قلب را مشغول از حق نکند. این روزه خواص خواص است. یعنى انسان نمی خورد، نمی آشامد، اعضاء و جوارحش هم گناه نمی کند، قلبش هم روزه گرفته، به سوى غیرحق نمی رود، از حق غفلت نمی کند، چون روزه گرفته. همان طور که نمی خوریم، همان طور که گناه نمی کنیم، همین طور قلب یاد چیز دیگر را نمی کند، قلب از یاد چیز دیگر امساک می کند، قلب هم روزه گرفته، از محبت چیز دیگر امساک می کند، از رفتن به سوى چیز دیگر امساک می کند، قلب هم با خداست. این امساک از خوردن و آشامیدن گرفته، از اعضاء و جوارح گرفته، تا به امساک هم رسیده. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۷۴ * ... حاج میرزا جواد آقا ملکی تقسیمى هم درباب دارد. می گوید صائمین از باب نیت هم چند دسته هستند: 🌹 ۱) افراد عوام، آن عامّه افراد که در از مبطلات امساک می کنند، نیتشان این است: که من مى خواهم از آتش جهنم نجات پیدا بکنم و به بهشت راه بیابم. البته نیتى است بجاى خود و در جاى خود ثمر خود را خواهد داشت. اما این نیتى است که عامه مردم این نیت را دارند. @tazkiyehamaly 🌹 ۲) نیتى که براى خوبان هست براى دسته دوم هست که خواص هستند، نیت شان این است که: در عین حال که از آتش جهنم نجات پیدا مى کنند، به بهشت راه پیدا می کنند، در عین حال رضا و قرب الهى را هم بدست بیاورند. یعنى نیتشان آمیخته است، هم نجات از آتش جهنم و راه یافتن به بهشت و هم رضا و قرب خدا. 🌹 ۳) خواص خواص که حتى قلبشان از غیر خدا روزه مى گیرد، آنها نیت شان هم بالاتر از اینهاست. چون معرفتشان فوق این معرفت هاست. نیت آنها هیچ کدام از اینها نیست. البته نمی گویم که از آتش جهنم نمی ترسند و نه این است که طمع بهشت را ندارند که از بهشت فرار بکنند. اینها هیچ کدام نیست، ولى نیت شان براى اینها نیست. نیت شان فقط مسئله حق و تقرب حق است. از اول افرادى هستند الهى، راه او هستند و نظرشان دوخته به رضوان و قرب حق است. همه کارهایشان این طور است. فقط براى تقرب به حق و براى رضوان حق روزه می گیرند. گرچه از جهنم می ترسند، ولى این انگیزه در باطنشان نیست، انگیزه بالاتر دارند. این هم خواص. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۷۵ * 🍃 حاج میرزا جواد آقا ملکی در هم تقسیمات دارند که اجمالاً عرض می کنم. این سه دسته در مسئله افطارشان هم طبعاً سه دسته هستند: 🌹 ۱) دسته اول وقتى می کنند مانند افراد دیگر، نظرشان این است که بخورند و سیر بشوند و گرسنگى و تشنگى شان برطرف بشود. لذّت ببرند. همین طور که عامه مردم این جور می خورند، اینها هم در افطار بهمین نحو می خورند، تشنگى برطرف بشود، گرسنگى برطرف بشود. سعى بکنید که اقلاًًً از این دسته نباشید هم اش و بعد نیتش و بعد هم افطارش، می خورد گرسنگى اش برطرف بشود، تشنه است، تا افطار صبر کرده می خواهد گرسنگى و تشنگی اش برطرف بشود. می خواهد از خوردنیها و آشامیدنیها لذّت هم ببرد. بقیه اش هم معلوم است. از صبح یا از عصر مشغول تنظیم مقدمات افطار خواهد شد، براى رسیدن به این مقصد که گفتم. اما من که به شما می گویم خنده ام می گیرد، چون خودم هم این کار را می کنم که به بچه ها می گویم این را بخر و آن را بخر، نفس را اشباع می کنیم. این افطار عوام است. روزه عوام این افطار را دارد. @tazkiyehamaly 🌹 ۲) خواص که طبقه وسط بودند این است که اینها در عین حال که همینها را دارند، می خورند که سیر بشوند و می آشامند که تشنگى برطرف شود، لذّت هم می برند، در نظرشان این هم آمیخته است که افطار خوردن مستحب است، افطار کردن خوب است، دستور خدا هم این است که باید افطار کرد، یعنى امر خدا را هم اینجا مى آورند. یعنى دو چیز در نظرشان هست، یک تیر و دو نشان دارند. البته این را می شود داشت نه این که نمی شود، هم امتثال امر می کنند و هم لذّت می برند. 🌹 ۳) اما خواص خواص در روزه شان نظرشان این نبود، تا افطارشان این باشد. قهراً اینها در وقت چیزهایى می خورند، و می آشامند، اما فقط براى امتثال امر خدا. قهراً در حدّ سیرى نمی خورند! اصلاً براى سیرى نمی خورند، فقط امر خداست، رضاى خدا در این است که مستحب است و باید بخورى و باید در حدّى بخورى که بتوانى روزه بگیرى و نیرو براى عبادت داشته باشى. همه اش در جهت امتثال امر حق است. و قهراً از اول با یک انگیزه خاص می خورد. و طبیعى است وقتى با این نیت می خورد که قدرت عبادت را داشته باشد، در کیفیت خوردنش هم فرق می کند. نه براى لذّت می خورد، نه براى اشباع کردن خود مى خورد، بلکه براى امتثال امر حق [می خورد]، و چون امتثال امر حق است، ممکن است در یک حدى هم بخورد که نیرو پیدا کند، اما فقط چشمش دوخته به رضوان و امر حق است. قهراً افطارش هم از اول تا آخر فرق می کند. این هم نیت آنهاست. شما در افطار هم به این نکات توجه داشته باشید، در سحرى هم همین مسائل هست. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۷۶ * ⚜ آداب تلاوت ⚜ ✨تلاوت با ✨ 💐 تذکر دیگرى درباره ماه مبارک عرض می کنم. اولاً شنیده اید که ماه مبارک، بهار است و . من براى شما تذکراتى درخصوص تلاوت قرآن و تذکراتى براى دعا می گویم، که این تذکرات هم در رابطه با ماه مبارک می شود و هم در کل اوقات، چه مسئله تلاوت قرآن باشد و چه مسئله دعاکردن. @tazkiyehamaly 💐در ماه مبارک یکى از مسائلى که توصیه شده تلاوت قرآن است. این را که باید داشته باشید، اما تلاوت قرآن با تدبّر. تدبر معنى اش این است که انسان وقتى کلام خدا را می خواند، فکر، این طرف و آن طرف نباشد که [خواندن] فقط لقلقه زبان باشد. این اولین شرط تدبر است و پایه تدبر. این را در موقع تلاوت عمل بکنید. کاملاً با تمام وجود بروید به سراغ آیات قرآن که کلام خدا را می خوانید. در آیات قرآن اسرار زیاد است. من به بعضی هایش اشاره خواهم کرد و به تعبیر علماى اخلاق و حاج میرزا جواد آقا ملکى که می گفت: رزقنا الله از این مرتبه تلاوت قرآن. قرآن مسئله اسرارآمیزى است. 💐 اولا موقع خواندن بشوید. کلام حق است. اینور و آنور نباشد، اینور و آنور نباشد، لقلقه زبان نباشد. با وضو باشد، با ادب رو بقبله باشد. سعى بکنید [توجه داشته باشید] کلماتى که شما می خوانید، کلام حق است و کلمات حق است. اجمالاً به این مسئله توجه داشته باشید. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۷۷ * ⚜توجه به ⚜ 🍀 در آداب تلاوت براى اهلش در مراتب مختلف دستوراتى هست، ولى من آن اندازه که به درد من و شما می خورد که بتوانیم آن راه را در پیش بگیریم [بیان می کنم]. با آن حضور که دارید توجه اجمالى داشته باشید، این توجه بدردتان می خورد. اجمالاً بدانید این کلماتى را که شما می خوانید، این نقوشى که در اینجا نوشته شده و شما تلفظ می کنید، کلام خدا است. این حقیقتى دارد، نورى [دارد]، خیلى بالاتر. 🍀 اصل قرآن این نیست، این کلمات، این الفاظ کلام خداست، اما صورت نازل این است. خدا مى فرماید: ما آن حقیقت را نازل کردیم و بصورت جملات عربى و مفاهیم عربى آوردیم. [إِنَّا أَنْزَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِیًّا لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ. یوسف: ۲] خدا خودش این گونه می فرماید. به این مسئله در موقع تلاوت توجه داشته باشید. @tazkiyehamaly 🍀 حقیقت قرآن حقیقتى است زنده، بالا و از جلوات حق است. به یک نظر حقیقت رسول اکرم صلوات الله علیه و آله است، این را توجه داشته باشید. به یک نظر حقیقت علوى است، حقیقت معصومین است، حقیقت است، تجلى حق است. این در عالم هستى حقیقتى دارد که ما دستمان کوتاه است: لا یمسه الا المطهرون، فقط مطهرون؛ یعنى آنهایى که خدا خواسته و آنها را تطهیر کرده و عنایت خاصى به آنها دارد، [آنها] به آن حقیقتش نائلند که عبارتند از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و حضرات معصومین، دست ما کوتاه و خرما بر نخیل است، اما توجه داشته باشید و توجه داشته باشید که حقیقت قرآن که شما می خوانید، غیر از این که در عالم هستى حقیقتى دارد، که خود قرآن این موضوع را می فرماید و روایات اشاره دارد، این قرآن که در اصلش حقیقتى دارد و در عوالم دیگر صورتها دارد ـ صورت ها، به این توجه داشته باشید! صورتها دارد، حتى حرف می زند، این غیر از حقیقتش است ـ صورت که می گوئیم باز شکلى را که در اینجا مأنوس ما هست بنظر نیاورید. این حقیقت در عوالم ملکوت بالا صورتها دارد. در قیامت هم با آن صورتهایش ظهور و بروز دارد، صحبت ها دارد، سخن گفتنها دارد، شهادتها دارد، شکایتها دارد! اینها را موقع خواندن توجه داشته باشید. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۷۸ * ⚜توجه به ⚜ 🍀 همین [قرآن ] را که می خوانید، اولا یک حقیقت زنده است، ثانیاً تجلیات دارد، در عوالم صورتها دارد، سخن ها دارد، حرفها دارد، خواهد گفت و می گوید، شکایتها دارد، خواهد کرد و می کند، تمجیدها دارد، رضایتها دارد از من و شما، رضایتها دارد و شکایتها دارد. در صورتهایى که دارد، شفاعتها دارد، الان بصورت یک موجود زنده صورت خاصى در پشت حجاب دارد که بعدش هم بظهور خواهد رسید. همان موقع که شما می میرید ممکن است به سراغتان بیاید. در ممکن است به سراغتان بیاید، در که حتماً به سراغ خواهد آمد. همین الان هم در پشت پرده می آید، هست، صورتهاى مختلف قرآن حضور دارد، من نمی بینم. این را توجه داشته باشید، به این حقایق توجه داشته باشید، توجه داشته باشید که در بعضى از صورتها قرآن، على علیه السلام است! @tazkiyehamaly 🍀 همان کلماتى که شما می خوانید صورت نازلهای است از آن که می گفت: انا القران الناطق. این هم از اسرار است ولى هست، حقیقت است. على قرآن است. توجه داشته باشید. اینها [این توجه ها] در موقع خواندنِ با حضور، به شما، به من و شما، می دهد آنچه را باید بدهد، در حدّى که می توانیم در حدّ اجمال توجه داشته باشیم. کتاب نمی خوانیم مانند کتابهاى عربى دیگر، نوشته عربى نمی خوانید! فرق است، آن هم چه فرقى که با جمله ادا نمی شود. این که می خوانید اینطور است، این صورت نازل آن حقیقت است که صورتها و تجلیات و آنها که گفتم دارد. خود خدا مى فرماید: ما اینها را نازل کردیم، بصورت کلمات و الفاظ عربى آوردیم. این توجه را داشتید، این زمینه ساز این می شود که شما به این موضوع توجه کنید. وقتى این یک حقیقت بالاست و زنده است و صورتها در نظام وجود دارد، اسرارآمیز است که به تصریح خود قرآن در قالب این جملات و مفاهیم آمده، آن وقت شما به این نکته توجه پیدا می کنید که در همه این کلمه ها، در همه این حروف، در همه اشارتهاى این کلمه ها و حرفها حسابها هست. 🍀 اصلاً متوجه به این باشیم که اسرارآمیز است. در هر اشارتى مسئله ای هست، حکایتها از آن اسرار هست. به اینها که توجه کردید، آن وقت حضور هم که دارید، با این وضع وقتى قرآن را خواندید، [به حقایقی می رسید]. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۷۹ * ⚜پاک کردن خوداز موانع القائات ربوبى ⚜ 🍃 از یک طرف هم ـ علاوه بر اینها که گفتم ـ سعى بکنید که در موقع ، براى این که از آنچه که از آن القائات رحمانى و اشارات ربوبى که به شما ریزش می کند، محروم نباشید، سعى بکنید از آن چیزها که مانع این القائات ربوبى و اشارات ربوبى و القائات ملکى است خودتان را پاک بکنید. @tazkiyehamaly 🍃 به این تذکراتى که الان مى دهم خوب توجه بکنید: شما اگر یک تفسیر ساده ای از قرآن یاد گرفته ‌اید، مثلاً آیه ای را که می خوانید، نکند فکر کنید که آن تفسیر ساده و یا ترجمه ساده ای که شما بظاهر از آیه فهمیده ‌اید، همه اش همین است. خلاصه به این اگر معتقد باشد که معنى آیه همین است که من در تفسیر دیده ام و غیر از آن چیز دیگرى نیست، این خودش راه را بروى شما می بندد. این را حاج میرزا جواد آقا ملکى خیلى هم تاکید کرده، یعنى به عنوان یکى از موانع افاضات ربوبى در موقع و برکات قرآن ذکر کرده است. این خیلى براى ما مبتلا به است، نمی گذارد اینها به ما برسد. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۸۰ * ⚜خالی کردن ذهن از باورهای غیر قرآنی⚜ 🍃 ثانیاً از موانع دیگر براى شما عرض کنم، سعى بکنید که براى خودتان درباب معانى قرآن و در کل در معارف قرآن و روایات یک چیزى را در کتابى یا از یک شخصى، معلمى، در هر بابى از ابواب معارف قرآن، به عنوان یک حقیقت مسلم قرآنى که دیگر غیر از این نیست، نگیرید، که آن هم مانع می شود. این می شود یک مذهب [و روش] خشک گرفتن که باز نمی گذارد اشارات ربوبى به قلب شما القاء بشود. مخصوصاً این مذهبى که یادگرفته اید برخلاف آن باشد که قرآن می گوید. یکى دو مثال بزنم که شما خوب دقت کنید. مثلاً اگر شما در نتیجه مطالعه و بررسی هائى دارید، استادى دارید، چیزهائى از منابعى یاد گرفته‌ اید، مثلاً برداشت کرده اید که این موجودات شعور ندارند، اراده ندارند. [موجودات] غیر از انسان و حیوان، علم ندارند، اراده در غیر انسان پیدا نمی شود.گفتم آنچه که به درد من و شما می خورد می گویم و باید درباره اینها تجدیدنظر بکنید. از این چیزها مبتلا به براى من و شما زیاد است. شما یاد گرفته اید که حیوان اراده ندارد. این یک مذهب باطل است. روى آن هم تعصب دارید، فکر مى کنید حقیقت همین است و بس، اسلام هم همین را می گوید! این در جاى خودش در حدّ خودش، به سهم خودش از آن اشاراتى که این موضوع مانع آن خواهد شد، شما را محروم می کند. یا آن یکى موجودات که جماد هستند شعور ندارند، هیچ چیز نمی فهمند، فقط ما می فهمیم، یک مقدار هم حیوانات می فهمند! اگر شما این طور باشید، این مذهب شما باشد، عقیده باشد، درِ باب معارف کلى در آیات قرآن، از اشارات ربوبى که به قلب شما می بایست ریخته می شد و ابوابى از اسرار را براى شما باز می کرد، به روى شما بسته می شود. @tazkiyehamaly 🍃 آنجا که می فرماید این دیوار می خواهد بیفتد، [فَوَجَدا فیها جِداراً یُریدُ أَنْ یَنْقَضَّ. کهف : ۷۷] اینجا می فهمید چه می گوید، یعنى چه؟ «می خواهد» بیفتد. دیوار اراده دارد؟ اینجا می فهمید چه می گوید؟ دیگر مانند بعضى از خیالبافها نمی آیید خیالبافى بکنید که حالا این که می گوید دیوار می خواهد بیفتد، همین است که ما می گوئیم، نه این که اراده دارد! این نمی گذارد شما بفهمید چه می خواهید بگوید. 🍃 یا آن که به سلیمان علی نبیناو آله وعلیه السلام گفت: که آن که علمى از خدا نزد او بود گفت: مى خواهى من در یک طرفة العین آن تخت بلقیس را بیاورم؟ [قالَ الَّذی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ أَنَا آتیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُک. نمل : ۴۰] آن که نزد او علمى از خدا بود! می فهمید چه می گوید؟ یا آیات دیگر، آیات تسبیح خیلى زیاد است، بخواهیم اینها را بگوییم از بقیه بحث می مانیم. سَبَّحَ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ [حشر : ۱؛ صف : ۱]، وَ إِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلاَّ یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبیحَهُم [اسراء : ۴۴].آن که امام مى گوید این دیوار وقتى می خواهد بشکند صداى تسبیحش را ما مى شنویم! آن که رسول اکرم صلواتالله علیه و آله فرمود: به روى حیوان نزن که تسبیح می گوید. 🍃 مذهب خاصى را از معلمى، از استادى، از یک کسى درباب معارف یاد می گیرید، مخصوصاً از آن کس و آن کتاب که اهل معارف نیست، از اینها به صورت تعصب داشتن اتخاذ نکنید، این مانع ریزش برکات ربوبى در موقع تلاوت قرآن می شود و مانع اشارات ربوبى در موقع تلاوت قرآن می شود. این هم یکى از موانع است. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۸۱ * ⚜خالی شدن از و سایر رذایل⚜ 🍁 یکى دیگر از موانع، عبارتست از این که بعضى از صفات را داشته باشید. اگر خودتان را چیزى ببینید، از اول، کارتان خراب است! اشارات ربوبى قرآنى در موقع ، اصلاً براى آنهایى است که تکبر ندارند. این یک مسئله است، سعى بکنید خودتان را کوچک ببینید. نظر بیندازید به بعضى از این انسانها ببینید چه کسانى از اشارات ربوبى بر اثر تلاوت قرآن بهره مند شده اند و چه کسانى بهره مند نشده ‌اند، ولو سواد داشته اند. کَذلِکَ یَطْبَعُ اللَّهُ عَلى کُلِّ قَلْبِ مُتَکَبِّرٍ جَبَّارٍ [غافر : ۳۵] مُهر الهى می آید، بعضى صفات است که مهر الهى را می آورد، مخصوصاً ، مخصوصاً در بیست چهار ساعت، غفلت مُهر می آورد، تکبر مهر می آورد و اینها نمی گذارد موقع تلاوت قرآن آنچه که باید از اشارات قرآن به بریزد، بریزد. @tazkiyehamaly 🍁 حاج میرزا جواد آقا مرحوم یک چیز دیگر هم می گوید، می گوید یکى از موانعى که هست براى بعضی ها است که وسوسه در مخارج حروف می کنند، آن هم یکى از موانع است. این هم یک حرفى است که گفته و در جاى خودش بجاست. البته من می گویم این مانع تدبر است. چون انسان سعى می کند این مخرج خوب ادا شود، آن مخرج خوب ادا شود، می رود به عالم مخارج، دیگر از عالم کلام حق که باید آنجا حضور داشته باشد خارج می شود. و الاّ از ریزش معانى در موقع تلاوت قرآن مانع می شود. با این بیان که گفتم، از اینها که موانع هستند مواظبت کنید که نمی گذارد انسان، با مشغول تلاوت شود. با وضو و با حضور و با آن توجه که گفتم: توجه به حقیقت قرآن و صور قرآن و این که: این که من می خوانم نازلهای است از قرآن و با کنار زدن موانع قرآن را بخوانید. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫