eitaa logo
تزکیه عملی
1.6هزار دنبال‌کننده
214 عکس
25 ویدیو
8 فایل
نشربیانات،تألیفات،ودروس اخلاق ازعالم فرزانه،عارف واصل،حضرت آیت الله العظمی محمدشجاعی(ره) این کانال ارتباطی با بیت معظم له ندارد. آرشیوصوتی تزکیه عملی @tazkiyehamaly_arshiv کانال تزکیه عملی درسروش http://sapp.ir/tazkiyehamaly
مشاهده در ایتا
دانلود
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۶۹ * ⚜ در ماه مبارک⚜ ✨حقیقت : اجتناب از غیرحق✨ 🌳 از صحبت ها حتماً فهمیده اید که معنى این نیست که انسان از مبطلات ظاهرى از قبیل خوردن و آشامیدنیها که در رساله ها مطرح می شود اجتناب کند. اجتناب از اینها صورت ظاهر روزه است. حقیقت روزه این نیست. حقیقت روزه اجتناب از غیرحق است. @tazkiyehamaly 🌳 عارفى گفت که من براى تو یک حرف دارم، بعد از اینکه شروع به کردى، بعد از آن را یک روز حساب کن یک روزه بگیر از غیرحق! توجه داشته باشید که روزه می گیرید همت تان براین نباشد که دهان بسته باشد که نمی خورم و نمی آشامم، این مسئله اى نیست، این بجاى خود و به حدّ خود. همت تان براین باشد که شما هم روزه از اغیار بگیرد. و از اغیار روزه بگیرد، دل و قلب را طورى بکنید که نگذارید به سوى غیر برود، نگذارید با غیر لذّت ببرد، نگذارید به غیرى مجذوب باشد، نگذارید با غیرى خوش باشد، نگذارید از غیرى ناخوش باشد. اصلاً دل و قلب تان به سوى غیر حرکت نکند. این حقیقت است. البته این را همیشه باید داشته باشید ولى در ماه مبارک به این زیاد توجه داشته باشید. ظاهراً، از خوردن و آشامیدن و باطناً، دل را از توجه به اغیار، از محبت اغیار نگه بدارید، اعضاء و جوارح را از گناهان حفظ بکنید. @tazkiyehamaly ⚜احیای شبهای ماه مبارک⚜ 🍃 در ماه مبارک اگر کارتان ایجاب کرد به شما توصیه می کنم شبها را کلاً تا صبح بیدار باشید. اگر وظیفه مهم شرعى و اجتماعى یا خانوادگى که رضاى حق در آن است دارید و حتما باید انجام بدهید و اگر شب را تا صبح بیدار باشید، آن وظیفه را که خدا می خواهد پایمال می شود و به نامرضىّ مبتلا می شوید آنجا را نمی گویم، شبهاى کوتاه هم آسان است، اگر نامرضىّ خدا پیش نیاید شبهاى ماه مبارک را شب زنده دار باشید. ⚜ ⚜ 🌴 در ماه مبارک نظرتان این باشد که روزها هر چه می توانید به [سکوت توام با توجه و ذکر] بگذرانید. این را جداگانه به شما توصیه می کنم. صمت یعنى ساکت بودن، صحبت نکردن، به ذکر خدا قلباً مشغول بودن ولى از صحبت اجتناب کردن. سابقاً روزه صمتى بوده ولى الان از نظر شرعى روزه صمت نداریم، ولى در عین حال شرعاً مطلوب است، روایت زیاد است، کم صحبت کنید، اصلاً حلاوت شما در این است که شما بتوانید روزه بگیرید و از طلوع تا شب کلمه ای که خدا نباشد را اصلاً نگوئید مگر در حد کاملاً ضرورت و قناعت. ⚜پرهیز از رنجانیدن دیگران⚜ 🌿 باز یک نکته مهمى را که توصیه می کنم که سعى بکنید اگر امکان داشت کسى را حتى المقدور از خودتان رنجیده نکنید. یعنى انسانى از شما رنجیده نشود. البته انسانى که نباید رنجیده بشود، انسانى که انسان است و خدا او را انسان می داند. از خانواده گرفته تا هر کس که باشد. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۷۰ * ⚜تلاوت ⚜ 🌹 تلاوت زیاد بکنید اما به آن نحو که گفتم که آن شخص مى گفت سی سال است قرآن را شروع کرده ام و هنوز تمام نکرده‌ ام، با تدبّر، با دقت و همیشه با وضو باشید. ⚜کم خوردن در افطار و سحر ⚜ 🌹 از خوردن زیاد در افطار بپرهیزید. از خوردن زیاد در سحر بپرهیزید. از نخوردن سحر هم بپرهیزید! یعنى سحرى بخورید، زیاد نخورید. بفکر این نباشید که چه خواهید خورد، اقلاً مشخص نکنید چه خواهید خورد که خنده دار می شود! حالا فکر بکند و مقدماتش را طى بکند، آب دهانش هم راه بیفتد که افطار چه می خواهد بخورد. یعنى انسان بزور دهان را ببندد، از این مسئله که افطار چه خواهیم خورد، اصلاً از این اجتناب بکنید. البته اینها گفتن ندارد براى شما ولى مسئله باید خیلى بالاتر از اینها باشد. @tazkiyehamaly ⚜انفاق و اطعام⚜ 🌹 و هرچه می توانید به سراغ فقرا بروید ـ فقراى مالى ـ هرچه دارید انفاق بکنید. هر چه می توانید به فقرا برسید و لو خیلى کم باشد. ⚜زیاد خواستن در ⚜ 🌹 آن موقع که می خواهید افطار بکنید هرچه را که می خواهید کنید، نزدیکیهاى افطار، زیاد بخواهید. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۷۱ * ⚜یاد خدا و نشاط در ⚜ 🌻 و اگر می توانید در روزها و شب ها، مخصوصاً در روزها از یاد خدا غفلت نکنید. از یک موضوع اجتناب بکنید و آن این که روزها که اصل وقت حرکت درونى به سوى حضرت حق است و شکم هم خالى است، البته همه لحظات این ماه مبارک است، اما روزها که یک خستگى خاصى که از نخوردنها و چیزهاى عادى را یک مقدار کنار گذاشته‌ ایم، یک مقدار پراکنده می شویم، مثل اینکه خودمان را گم کرده ایم که این علاقه ها باعث می شود که حوصله کم داریم و زیاد آمادگى را براى این که خوب بخوانیم، خوب بکنیم، نداریم آن وقت که خوب می خوریم و خوب می آشامیم آن وقت مثل این که آماده هستیم یک نماز باحال بخوانیم، متأسفانه در ماه مبارک چون این مرض در ما هست، روزها چندان آمادگى براى نماز خوب و دعاى خوب و خوب و مناجاتهاى طولانى خوب خوب را نداریم، یعنى بى حالیم! یادتان باشد این یک مرض خطرناک است. می دانید چه معنایى می دهد، از این اجتناب کنید. یعنى در خودتان این را بکوبید. البته باید با تمرین پیش بیاید. @tazkiyehamaly 🌻 روزها هرچه می توانید قلباً و ظاهراً با تمام وجود از خدا بخواهید، توسل بکنید و ـ در ظاهر وقتى مشغول کارى نیستید ـ محکم به ذکر و نماز و دعا بپردازید و از غفلت بپرهیزید، تا آن حدى که این مانع در وجودتان بشکند. یعنى اگر دنبال این مسئله را گرفتید و تضرع کردید و توسل هم کردید و با جدّیت و تلاش پى گیر به یک دعا و یک سجده ای و یا یک وردى مشغول شدید، به یک عبادتى مشغول شدید، می بینید که یواش یواش حال پیدا می کنید. آن وقت چیزهایى می بینید که در غیر ماه مبارک می خواستید آن حالات را پیدا بکنید، پیدا نمی کردید، ولى در ماه مبارک می توانید پیدا بکنید، بشرطى که این سد را بشکنید. این هم یادتان نرود هرچه می توانید تلاش بکنید که این سد شکسته بشود. یک ساعتى بکنید، مسائلى پیش می آید حالات و عنایاتى می شود یک جذبها و اشتیاقهایى ـ البته در مراتب خودش ـ پیش می آید که این خاصیت ماه مبارک است و خالى بودن شکم. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۷۲ * ⚜مطالعه کتابه‌ی علمای اخلاق⚜ 🍀 اینها توصیه های من بود که به شما گفتم و خیلى چیزها هم که در کتابها نوشته شده، مراجعه می کنید. آدابى مرحوم میرزا جواد آقا نوشته در آن کتاب معروفى که دارد عربى است و یا کتاب فیض مرحوم که ترجمه شده «حقایق»، در آنجا نگاه بکنید، یک آدابى دارد برای روزه دار، «آداب صالحین»، «حقایق» فیض کاشانى، آداب حج و صلوة و را در آنجا نوشته و ترجمه شده، ولى کتاب حاج میرزا جواد آقا ترجمه نشده، اگر سواد عربى تان زیاد بود به آن هم نگاه کنید. و کتابهایى امثال اینها که آداب را نوشته است. امیدوارم انشاءالله خودتان بگردید پیدا کنید. @tazkiyehamaly ⚜تلاش برای توبه کسب و ⚜ 🍀 این را هم بگویم در روایات آمده که هرکس در ماه مبارک خودش را مشمول نکند شقى است. از این هم بترسید! این روایت است، بیان است، است. یعنى اگر در ماه مبارک موفق بر یک نشدید، موفق به یک برگشت نشدید، به خالص مخلص نصوح موفق نشدید و به یک خوب هم بدنبال اینها موفق نشدید، رَین [زنگار] در دلتان باقى ماند، بترسید، بى حساب نخواهد بود. فهمیدید چه گفتم؟!! 🍀 اگر در ماه مبارک موفق نشدید به گریه براى آنچه که باید الى الابد ترک کرد و براى گذشته هم به خوب خالصانه [موفق نشدید] ، به طوری که خودتان قبول بکنید که امروز برگشته اید و تا آخر عمرتان به آن [رویه و گناهان] برنمی گردید و جداً براى گذشته هم پشیمان شده اید، اگر به این موفق نشدید و دیدید که باز دلتان کشیده می شود به آن طرف، بدانید که تصمیم تان جدّى نیست، بترسید، مسئله خطرناک است. خوف است. اگر دیدید اینجور است به بپردازید که مسئله برطرف بشود. هر بدى از خودتان دارید سعى بکنید که موفق به از آن بشوید و اگر نشدید به تضرع بپردازید که بشود، به بپردازید که بشود. و اگر موفق نشدید بدانید که مسئله ساده نیست. کسى که ماه رمضان بیاید و موفق به توبه نشود و خودش را مشمول مغفرت نگرداند، گفته اند شقى است! یعنى مایه ای در وجودش هست، مایه ای که خودمان کسب کرده‌ ایم و اگر بفکرش افتادید به چاره اش بپردازید. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۷۳ * ⚜مراتب داری⚜ 🎋حاج میرزا جواد آقاى ملکى دارى در این ماه را در «مراقبات» به سه مرحله تقسیم کرده: 🌷 ۱) یک مرحله عوام است. البته نه اینکه این روزه، روزه نیست، ولى مرحله ای است از روزه که عبارتست از این که انسان از خوردن و آشامیدن و از آن چیزها که مبطل روزه است امساک بکند. این یک مرحله است که بیش از این از روزه اش چیزى به نظر نمی آید. 🌷 ۲) مرحله دوم که خواص است این است که در عین این که امساک می کند از مبطلات روزه، اعضاء و جوارحش هم روزه گرفته. آن که در روایات هست ائمه علیهمالسلام می فرمایند: وقتى روزه گرفتى باید گوش تو هم روزه بگیرد، چشمت هم روزه بگیرد، به اینها اشاره می کند. یعنى روزه خواص این است که انسان که روزه می گیرد، هم زبانش، هم چشمانش، هم دستش هم پایش کلاً از آنچه که معاصى الهى است اجتناب بکند. این روزه خواص است. @tazkiyehamaly 🎋من و شما موظفیم سعى بکنیم لااقل این مرحله را داشته باشیم. ما و شما باید سعى بکنیم که در ماه مبارک اعضاء و جوارح خود را هم از معاصى حفظ بکنیم. البته این به آن معناست که بعد از ماه مبارک که ابتداء سال ماست، سال ما آینده اش هم به این صورت شروع بشود، به این صورت پیش برود. یعنى دیگر بعد از آن مرتب مراقب خودمان باشیم که از اعضاء و جوارح مان معصیتى صادر نشود. چون می دانید وقتى شما می خواهید روزه بگیرید در شبها و روزها مراقبت می خواهد، دیگر نباید آزاد باشید هر حرفى دلتان خواست بزنید، هر نگاهى را خواستید بکنید و... بلکه باید اعضاء و جوارح را مراقبت کرد. کسى که این روزه را می گیرد باید مراقبت بکند، این مراقبت به عنوان این که ماه مبارک اول سال است آن طور که از روایت استفاده می شود، در بقیه سال هم باید ادامه پیدا بکند. 🌷 ۳) مرحله سوم، خاص الخاص، یعنى روزه خاصّان بمعنى [اخص] کلمه است. حاج میرزا جواد آقا می فرماید [این روزه] آن است که در عین این که انسان از مبطلات امساک می کند، در عین این که اعضاء و جوارح از گناهان امساک می کند، قلب انسان هم از رفتن به سوى غیر خدا، از پراکندگى به سوى اغیار هم امساک بکند و چیزى قلب را مشغول از حق نکند. این روزه خواص خواص است. یعنى انسان نمی خورد، نمی آشامد، اعضاء و جوارحش هم گناه نمی کند، قلبش هم روزه گرفته، به سوى غیرحق نمی رود، از حق غفلت نمی کند، چون روزه گرفته. همان طور که نمی خوریم، همان طور که گناه نمی کنیم، همین طور قلب یاد چیز دیگر را نمی کند، قلب از یاد چیز دیگر امساک می کند، قلب هم روزه گرفته، از محبت چیز دیگر امساک می کند، از رفتن به سوى چیز دیگر امساک می کند، قلب هم با خداست. این امساک از خوردن و آشامیدن گرفته، از اعضاء و جوارح گرفته، تا به امساک هم رسیده. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۷۴ * ... حاج میرزا جواد آقا ملکی تقسیمى هم درباب دارد. می گوید صائمین از باب نیت هم چند دسته هستند: 🌹 ۱) افراد عوام، آن عامّه افراد که در از مبطلات امساک می کنند، نیتشان این است: که من مى خواهم از آتش جهنم نجات پیدا بکنم و به بهشت راه بیابم. البته نیتى است بجاى خود و در جاى خود ثمر خود را خواهد داشت. اما این نیتى است که عامه مردم این نیت را دارند. @tazkiyehamaly 🌹 ۲) نیتى که براى خوبان هست براى دسته دوم هست که خواص هستند، نیت شان این است که: در عین حال که از آتش جهنم نجات پیدا مى کنند، به بهشت راه پیدا می کنند، در عین حال رضا و قرب الهى را هم بدست بیاورند. یعنى نیتشان آمیخته است، هم نجات از آتش جهنم و راه یافتن به بهشت و هم رضا و قرب خدا. 🌹 ۳) خواص خواص که حتى قلبشان از غیر خدا روزه مى گیرد، آنها نیت شان هم بالاتر از اینهاست. چون معرفتشان فوق این معرفت هاست. نیت آنها هیچ کدام از اینها نیست. البته نمی گویم که از آتش جهنم نمی ترسند و نه این است که طمع بهشت را ندارند که از بهشت فرار بکنند. اینها هیچ کدام نیست، ولى نیت شان براى اینها نیست. نیت شان فقط مسئله حق و تقرب حق است. از اول افرادى هستند الهى، راه او هستند و نظرشان دوخته به رضوان و قرب حق است. همه کارهایشان این طور است. فقط براى تقرب به حق و براى رضوان حق روزه می گیرند. گرچه از جهنم می ترسند، ولى این انگیزه در باطنشان نیست، انگیزه بالاتر دارند. این هم خواص. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۷۵ * 🍃 حاج میرزا جواد آقا ملکی در هم تقسیمات دارند که اجمالاً عرض می کنم. این سه دسته در مسئله افطارشان هم طبعاً سه دسته هستند: 🌹 ۱) دسته اول وقتى می کنند مانند افراد دیگر، نظرشان این است که بخورند و سیر بشوند و گرسنگى و تشنگى شان برطرف بشود. لذّت ببرند. همین طور که عامه مردم این جور می خورند، اینها هم در افطار بهمین نحو می خورند، تشنگى برطرف بشود، گرسنگى برطرف بشود. سعى بکنید که اقلاًًً از این دسته نباشید هم اش و بعد نیتش و بعد هم افطارش، می خورد گرسنگى اش برطرف بشود، تشنه است، تا افطار صبر کرده می خواهد گرسنگى و تشنگی اش برطرف بشود. می خواهد از خوردنیها و آشامیدنیها لذّت هم ببرد. بقیه اش هم معلوم است. از صبح یا از عصر مشغول تنظیم مقدمات افطار خواهد شد، براى رسیدن به این مقصد که گفتم. اما من که به شما می گویم خنده ام می گیرد، چون خودم هم این کار را می کنم که به بچه ها می گویم این را بخر و آن را بخر، نفس را اشباع می کنیم. این افطار عوام است. روزه عوام این افطار را دارد. @tazkiyehamaly 🌹 ۲) خواص که طبقه وسط بودند این است که اینها در عین حال که همینها را دارند، می خورند که سیر بشوند و می آشامند که تشنگى برطرف شود، لذّت هم می برند، در نظرشان این هم آمیخته است که افطار خوردن مستحب است، افطار کردن خوب است، دستور خدا هم این است که باید افطار کرد، یعنى امر خدا را هم اینجا مى آورند. یعنى دو چیز در نظرشان هست، یک تیر و دو نشان دارند. البته این را می شود داشت نه این که نمی شود، هم امتثال امر می کنند و هم لذّت می برند. 🌹 ۳) اما خواص خواص در روزه شان نظرشان این نبود، تا افطارشان این باشد. قهراً اینها در وقت چیزهایى می خورند، و می آشامند، اما فقط براى امتثال امر خدا. قهراً در حدّ سیرى نمی خورند! اصلاً براى سیرى نمی خورند، فقط امر خداست، رضاى خدا در این است که مستحب است و باید بخورى و باید در حدّى بخورى که بتوانى روزه بگیرى و نیرو براى عبادت داشته باشى. همه اش در جهت امتثال امر حق است. و قهراً از اول با یک انگیزه خاص می خورد. و طبیعى است وقتى با این نیت می خورد که قدرت عبادت را داشته باشد، در کیفیت خوردنش هم فرق می کند. نه براى لذّت می خورد، نه براى اشباع کردن خود مى خورد، بلکه براى امتثال امر حق [می خورد]، و چون امتثال امر حق است، ممکن است در یک حدى هم بخورد که نیرو پیدا کند، اما فقط چشمش دوخته به رضوان و امر حق است. قهراً افطارش هم از اول تا آخر فرق می کند. این هم نیت آنهاست. شما در افطار هم به این نکات توجه داشته باشید، در سحرى هم همین مسائل هست. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۷۶ * ⚜ آداب تلاوت ⚜ ✨تلاوت با ✨ 💐 تذکر دیگرى درباره ماه مبارک عرض می کنم. اولاً شنیده اید که ماه مبارک، بهار است و . من براى شما تذکراتى درخصوص تلاوت قرآن و تذکراتى براى دعا می گویم، که این تذکرات هم در رابطه با ماه مبارک می شود و هم در کل اوقات، چه مسئله تلاوت قرآن باشد و چه مسئله دعاکردن. @tazkiyehamaly 💐در ماه مبارک یکى از مسائلى که توصیه شده تلاوت قرآن است. این را که باید داشته باشید، اما تلاوت قرآن با تدبّر. تدبر معنى اش این است که انسان وقتى کلام خدا را می خواند، فکر، این طرف و آن طرف نباشد که [خواندن] فقط لقلقه زبان باشد. این اولین شرط تدبر است و پایه تدبر. این را در موقع تلاوت عمل بکنید. کاملاً با تمام وجود بروید به سراغ آیات قرآن که کلام خدا را می خوانید. در آیات قرآن اسرار زیاد است. من به بعضی هایش اشاره خواهم کرد و به تعبیر علماى اخلاق و حاج میرزا جواد آقا ملکى که می گفت: رزقنا الله از این مرتبه تلاوت قرآن. قرآن مسئله اسرارآمیزى است. 💐 اولا موقع خواندن بشوید. کلام حق است. اینور و آنور نباشد، اینور و آنور نباشد، لقلقه زبان نباشد. با وضو باشد، با ادب رو بقبله باشد. سعى بکنید [توجه داشته باشید] کلماتى که شما می خوانید، کلام حق است و کلمات حق است. اجمالاً به این مسئله توجه داشته باشید. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۷۷ * ⚜توجه به ⚜ 🍀 در آداب تلاوت براى اهلش در مراتب مختلف دستوراتى هست، ولى من آن اندازه که به درد من و شما می خورد که بتوانیم آن راه را در پیش بگیریم [بیان می کنم]. با آن حضور که دارید توجه اجمالى داشته باشید، این توجه بدردتان می خورد. اجمالاً بدانید این کلماتى را که شما می خوانید، این نقوشى که در اینجا نوشته شده و شما تلفظ می کنید، کلام خدا است. این حقیقتى دارد، نورى [دارد]، خیلى بالاتر. 🍀 اصل قرآن این نیست، این کلمات، این الفاظ کلام خداست، اما صورت نازل این است. خدا مى فرماید: ما آن حقیقت را نازل کردیم و بصورت جملات عربى و مفاهیم عربى آوردیم. [إِنَّا أَنْزَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِیًّا لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ. یوسف: ۲] خدا خودش این گونه می فرماید. به این مسئله در موقع تلاوت توجه داشته باشید. @tazkiyehamaly 🍀 حقیقت قرآن حقیقتى است زنده، بالا و از جلوات حق است. به یک نظر حقیقت رسول اکرم صلوات الله علیه و آله است، این را توجه داشته باشید. به یک نظر حقیقت علوى است، حقیقت معصومین است، حقیقت است، تجلى حق است. این در عالم هستى حقیقتى دارد که ما دستمان کوتاه است: لا یمسه الا المطهرون، فقط مطهرون؛ یعنى آنهایى که خدا خواسته و آنها را تطهیر کرده و عنایت خاصى به آنها دارد، [آنها] به آن حقیقتش نائلند که عبارتند از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و حضرات معصومین، دست ما کوتاه و خرما بر نخیل است، اما توجه داشته باشید و توجه داشته باشید که حقیقت قرآن که شما می خوانید، غیر از این که در عالم هستى حقیقتى دارد، که خود قرآن این موضوع را می فرماید و روایات اشاره دارد، این قرآن که در اصلش حقیقتى دارد و در عوالم دیگر صورتها دارد ـ صورت ها، به این توجه داشته باشید! صورتها دارد، حتى حرف می زند، این غیر از حقیقتش است ـ صورت که می گوئیم باز شکلى را که در اینجا مأنوس ما هست بنظر نیاورید. این حقیقت در عوالم ملکوت بالا صورتها دارد. در قیامت هم با آن صورتهایش ظهور و بروز دارد، صحبت ها دارد، سخن گفتنها دارد، شهادتها دارد، شکایتها دارد! اینها را موقع خواندن توجه داشته باشید. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با عرض سلام و ادب خدمت همه شما همراهان گرامی🌹 طاعات و عباداتتان مقبول درگاه حضرت حق امیداست که از برکات و فیوضات سرشار حداکثر بهره را برده باشیم و ان شاءالله با نظر و عنایت خاصه حضرت صاحب الزمان (عج)،در این روزهای پایانی مشمول مغفرت و غفران خاص ربوبی قرار گیریم. از همه شما بزرگواران خالصانه التماس دعا داریم. ادمین
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۷۸ * ⚜توجه به ⚜ 🍀 همین [قرآن ] را که می خوانید، اولا یک حقیقت زنده است، ثانیاً تجلیات دارد، در عوالم صورتها دارد، سخن ها دارد، حرفها دارد، خواهد گفت و می گوید، شکایتها دارد، خواهد کرد و می کند، تمجیدها دارد، رضایتها دارد از من و شما، رضایتها دارد و شکایتها دارد. در صورتهایى که دارد، شفاعتها دارد، الان بصورت یک موجود زنده صورت خاصى در پشت حجاب دارد که بعدش هم بظهور خواهد رسید. همان موقع که شما می میرید ممکن است به سراغتان بیاید. در ممکن است به سراغتان بیاید، در که حتماً به سراغ خواهد آمد. همین الان هم در پشت پرده می آید، هست، صورتهاى مختلف قرآن حضور دارد، من نمی بینم. این را توجه داشته باشید، به این حقایق توجه داشته باشید، توجه داشته باشید که در بعضى از صورتها قرآن، على علیه السلام است! @tazkiyehamaly 🍀 همان کلماتى که شما می خوانید صورت نازلهای است از آن که می گفت: انا القران الناطق. این هم از اسرار است ولى هست، حقیقت است. على قرآن است. توجه داشته باشید. اینها [این توجه ها] در موقع خواندنِ با حضور، به شما، به من و شما، می دهد آنچه را باید بدهد، در حدّى که می توانیم در حدّ اجمال توجه داشته باشیم. کتاب نمی خوانیم مانند کتابهاى عربى دیگر، نوشته عربى نمی خوانید! فرق است، آن هم چه فرقى که با جمله ادا نمی شود. این که می خوانید اینطور است، این صورت نازل آن حقیقت است که صورتها و تجلیات و آنها که گفتم دارد. خود خدا مى فرماید: ما اینها را نازل کردیم، بصورت کلمات و الفاظ عربى آوردیم. این توجه را داشتید، این زمینه ساز این می شود که شما به این موضوع توجه کنید. وقتى این یک حقیقت بالاست و زنده است و صورتها در نظام وجود دارد، اسرارآمیز است که به تصریح خود قرآن در قالب این جملات و مفاهیم آمده، آن وقت شما به این نکته توجه پیدا می کنید که در همه این کلمه ها، در همه این حروف، در همه اشارتهاى این کلمه ها و حرفها حسابها هست. 🍀 اصلاً متوجه به این باشیم که اسرارآمیز است. در هر اشارتى مسئله ای هست، حکایتها از آن اسرار هست. به اینها که توجه کردید، آن وقت حضور هم که دارید، با این وضع وقتى قرآن را خواندید، [به حقایقی می رسید]. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۷۹ * ⚜پاک کردن خوداز موانع القائات ربوبى ⚜ 🍃 از یک طرف هم ـ علاوه بر اینها که گفتم ـ سعى بکنید که در موقع ، براى این که از آنچه که از آن القائات رحمانى و اشارات ربوبى که به شما ریزش می کند، محروم نباشید، سعى بکنید از آن چیزها که مانع این القائات ربوبى و اشارات ربوبى و القائات ملکى است خودتان را پاک بکنید. @tazkiyehamaly 🍃 به این تذکراتى که الان مى دهم خوب توجه بکنید: شما اگر یک تفسیر ساده ای از قرآن یاد گرفته ‌اید، مثلاً آیه ای را که می خوانید، نکند فکر کنید که آن تفسیر ساده و یا ترجمه ساده ای که شما بظاهر از آیه فهمیده ‌اید، همه اش همین است. خلاصه به این اگر معتقد باشد که معنى آیه همین است که من در تفسیر دیده ام و غیر از آن چیز دیگرى نیست، این خودش راه را بروى شما می بندد. این را حاج میرزا جواد آقا ملکى خیلى هم تاکید کرده، یعنى به عنوان یکى از موانع افاضات ربوبى در موقع و برکات قرآن ذکر کرده است. این خیلى براى ما مبتلا به است، نمی گذارد اینها به ما برسد. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
#عکس_نوشته ✨💫✨💫✨💫✨💫✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۸۰ * ⚜خالی کردن ذهن از باورهای غیر قرآنی⚜ 🍃 ثانیاً از موانع دیگر براى شما عرض کنم، سعى بکنید که براى خودتان درباب معانى قرآن و در کل در معارف قرآن و روایات یک چیزى را در کتابى یا از یک شخصى، معلمى، در هر بابى از ابواب معارف قرآن، به عنوان یک حقیقت مسلم قرآنى که دیگر غیر از این نیست، نگیرید، که آن هم مانع می شود. این می شود یک مذهب [و روش] خشک گرفتن که باز نمی گذارد اشارات ربوبى به قلب شما القاء بشود. مخصوصاً این مذهبى که یادگرفته اید برخلاف آن باشد که قرآن می گوید. یکى دو مثال بزنم که شما خوب دقت کنید. مثلاً اگر شما در نتیجه مطالعه و بررسی هائى دارید، استادى دارید، چیزهائى از منابعى یاد گرفته‌ اید، مثلاً برداشت کرده اید که این موجودات شعور ندارند، اراده ندارند. [موجودات] غیر از انسان و حیوان، علم ندارند، اراده در غیر انسان پیدا نمی شود.گفتم آنچه که به درد من و شما می خورد می گویم و باید درباره اینها تجدیدنظر بکنید. از این چیزها مبتلا به براى من و شما زیاد است. شما یاد گرفته اید که حیوان اراده ندارد. این یک مذهب باطل است. روى آن هم تعصب دارید، فکر مى کنید حقیقت همین است و بس، اسلام هم همین را می گوید! این در جاى خودش در حدّ خودش، به سهم خودش از آن اشاراتى که این موضوع مانع آن خواهد شد، شما را محروم می کند. یا آن یکى موجودات که جماد هستند شعور ندارند، هیچ چیز نمی فهمند، فقط ما می فهمیم، یک مقدار هم حیوانات می فهمند! اگر شما این طور باشید، این مذهب شما باشد، عقیده باشد، درِ باب معارف کلى در آیات قرآن، از اشارات ربوبى که به قلب شما می بایست ریخته می شد و ابوابى از اسرار را براى شما باز می کرد، به روى شما بسته می شود. @tazkiyehamaly 🍃 آنجا که می فرماید این دیوار می خواهد بیفتد، [فَوَجَدا فیها جِداراً یُریدُ أَنْ یَنْقَضَّ. کهف : ۷۷] اینجا می فهمید چه می گوید، یعنى چه؟ «می خواهد» بیفتد. دیوار اراده دارد؟ اینجا می فهمید چه می گوید؟ دیگر مانند بعضى از خیالبافها نمی آیید خیالبافى بکنید که حالا این که می گوید دیوار می خواهد بیفتد، همین است که ما می گوئیم، نه این که اراده دارد! این نمی گذارد شما بفهمید چه می خواهید بگوید. 🍃 یا آن که به سلیمان علی نبیناو آله وعلیه السلام گفت: که آن که علمى از خدا نزد او بود گفت: مى خواهى من در یک طرفة العین آن تخت بلقیس را بیاورم؟ [قالَ الَّذی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ أَنَا آتیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُک. نمل : ۴۰] آن که نزد او علمى از خدا بود! می فهمید چه می گوید؟ یا آیات دیگر، آیات تسبیح خیلى زیاد است، بخواهیم اینها را بگوییم از بقیه بحث می مانیم. سَبَّحَ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ [حشر : ۱؛ صف : ۱]، وَ إِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلاَّ یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبیحَهُم [اسراء : ۴۴].آن که امام مى گوید این دیوار وقتى می خواهد بشکند صداى تسبیحش را ما مى شنویم! آن که رسول اکرم صلواتالله علیه و آله فرمود: به روى حیوان نزن که تسبیح می گوید. 🍃 مذهب خاصى را از معلمى، از استادى، از یک کسى درباب معارف یاد می گیرید، مخصوصاً از آن کس و آن کتاب که اهل معارف نیست، از اینها به صورت تعصب داشتن اتخاذ نکنید، این مانع ریزش برکات ربوبى در موقع تلاوت قرآن می شود و مانع اشارات ربوبى در موقع تلاوت قرآن می شود. این هم یکى از موانع است. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۸۱ * ⚜خالی شدن از و سایر رذایل⚜ 🍁 یکى دیگر از موانع، عبارتست از این که بعضى از صفات را داشته باشید. اگر خودتان را چیزى ببینید، از اول، کارتان خراب است! اشارات ربوبى قرآنى در موقع ، اصلاً براى آنهایى است که تکبر ندارند. این یک مسئله است، سعى بکنید خودتان را کوچک ببینید. نظر بیندازید به بعضى از این انسانها ببینید چه کسانى از اشارات ربوبى بر اثر تلاوت قرآن بهره مند شده اند و چه کسانى بهره مند نشده ‌اند، ولو سواد داشته اند. کَذلِکَ یَطْبَعُ اللَّهُ عَلى کُلِّ قَلْبِ مُتَکَبِّرٍ جَبَّارٍ [غافر : ۳۵] مُهر الهى می آید، بعضى صفات است که مهر الهى را می آورد، مخصوصاً ، مخصوصاً در بیست چهار ساعت، غفلت مُهر می آورد، تکبر مهر می آورد و اینها نمی گذارد موقع تلاوت قرآن آنچه که باید از اشارات قرآن به بریزد، بریزد. @tazkiyehamaly 🍁 حاج میرزا جواد آقا مرحوم یک چیز دیگر هم می گوید، می گوید یکى از موانعى که هست براى بعضی ها است که وسوسه در مخارج حروف می کنند، آن هم یکى از موانع است. این هم یک حرفى است که گفته و در جاى خودش بجاست. البته من می گویم این مانع تدبر است. چون انسان سعى می کند این مخرج خوب ادا شود، آن مخرج خوب ادا شود، می رود به عالم مخارج، دیگر از عالم کلام حق که باید آنجا حضور داشته باشد خارج می شود. و الاّ از ریزش معانى در موقع تلاوت قرآن مانع می شود. با این بیان که گفتم، از اینها که موانع هستند مواظبت کنید که نمی گذارد انسان، با مشغول تلاوت شود. با وضو و با حضور و با آن توجه که گفتم: توجه به حقیقت قرآن و صور قرآن و این که: این که من می خوانم نازلهای است از قرآن و با کنار زدن موانع قرآن را بخوانید. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از منتظر
tafsir_naba_7.mp3
11.13M
📢 ⚜ بیانات حضرت آیت الله العظمی محمد شجاعی (ره) : ⚜ موضوع: قسمت * ۷ * 🌺✨💫🌺✨💫🌺✨💫 🖌کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly @tazkiyehamaly_arshiv 🌺✨💫🌺✨💫🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا