eitaa logo
تزکیه عملی
1.6هزار دنبال‌کننده
214 عکس
25 ویدیو
8 فایل
نشربیانات،تألیفات،ودروس اخلاق ازعالم فرزانه،عارف واصل،حضرت آیت الله العظمی محمدشجاعی(ره) این کانال ارتباطی با بیت معظم له ندارد. آرشیوصوتی تزکیه عملی @tazkiyehamaly_arshiv کانال تزکیه عملی درسروش http://sapp.ir/tazkiyehamaly
مشاهده در ایتا
دانلود
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۱۱ * ⚜مواظبت بر اوقات نماز⚜ 🌿 در این دعائى که امام سجاد علیه السلام در اوَل ماه مبارک می خواند، یکى از چیزهایى که از خدا می خواهد که بتواند آن آداب را رعایت کند، این است که، خدایا مرا به آدابى که در میقاتهاى نماز است، در این ماه مبارک مرا به آن موفق بکن حدودش را در آن مراعات کنم، ارکانش را مراعات بکنم. ارکانش که عبارتست از، نیت، قیام، رکوع و سجود و اینها را مراعات بکنیم. اینجا جمله ای بیادم افتاد که بگویم، فکر نکنید که اینجور چیزها که گاهى در دعاها هست از جمله در این دعا که رفتید مطالعه کردید که خدایا مرا موفق کن که حدود و ارکان آن را خوب بجا بیاورم، ارکان آن عبارتست از مثلاً نیت و قیام و رکوع و امثال اینها، یعنى صورت ظاهرش را! @tazkiyehamaly 🌿 همه وقتى اینجور چیزها را می خوانند. فوراً ذهنشان می رود و به ظاهر قضیه که خدایا من رکوع نماز را، سجود نماز را که ارکان نماز است خوب بجا بیاورم! فکر می کنید که همان صورت ظاهرش است؟ نه، خوب بجا آوردن این است که حق رکوع را ادا بکنم، رکوع رکن است. حق سجده را ادا بکنم، رکن است. یعنى آن جنبه باطنى رکوع را که رکن است مراعات بکنم و جنبه باطنى این رکن را من بجا بیاورم. مطلب را باز می کنیم: در رکن گفته می شود، ـ در رساله خوانده ای ـ که ارکان نماز را اگر انسان سهواً و عمداً فراموش بکند، نمازش باطل می شود. این حرف را همه می زنند به ارکان ظاهرى نماز که هر کس حتى سهواً هم ارکان نماز رافراموش کند نمازش باطل است! نه تنها در ظاهر این طور است بلکه اصلش ناظر به حقیقت رکوع است ـ که انسان در رکوع چه حالتى باید داشته باشد ـ اگر حق رکوع را که رکن است این رکن را در عبودیت اگر بجا نیاوردى ـ چه عمداً باشد چه سهواً باشد ـ نماز باطل است! @tazkiyehamaly 🌿 یعنى تو اگر تعظیم در برابر خدا را نداشتى یا عظمت خدا را در ۲۴ ساعت در احوال خودت مراعات نکردى، خداى عظیم در نزد تو در وجود تو عظمتش حساب نداشت، آیا تو در رکوع هستى یا نیستى؟ رکوع را بجا آورده‌ ای یا نیاورده اى؟ خضوع در برابر عظیم را بجا آورده ای یا نیاورده ای؟ نیاورده ‌ای!!! گرچه ظاهر رکوع را بجا آورده باشى، در ظاهر خم شده باشى! وقتى تو در خم شدن، شکسته شدن در برابر عظیم، در حضرت عظمت را نداشته باشى، عمدى باشد یا سهوى باشد، تو رکوع را جا گذاشته ‌ای! یعنى نماز تو دیگر حقیقت نماز نیست! 🌿 اینها را در حاشیه گفتم. خلاصه آن دعا را بخوانید. دعاى اوَل ماه مبارک صحیفه سجادیه را مطالعه کنید، ببینید آداب چیست. از حالا خودتان را آماده بکنید و هم اوَل ماه مبارک، آن دعا را با خضوع با تضرع بخوانید. هم بخوانید و هم از الان معانیش را مطالعه بکنید و خودتان را آماده بکنید که خدایا زبانم چگونه باشد، نیتم چگونه باشد. اینجا امام تا آخر شمرده تا اینکه نمازم چگونه باشد. مرا موفق کن در میقاتها، حدود نماز را مراعات کنم الى آخر.خیلى قدرش را بدانید. @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۱۲ * ⚜خضوع و خشوع و پرهیز از ⚜ 🌻 جمله ای که بیادم افتاد به شما بگویم. امیرالمؤمنین سلام الله علیه در نهج البلاغه می گوید خداى متعال آن مَلکَش را ـ از جن بود نه از ملک (و کان من الجنّ) ـ بواسطه از بهشت بیرون کرد، شما می خواهید با داشتن این استکبار به بهشت راه پیدا بکنید؟ 🌻 به انسانها خطاب می کند. نکته بسیار ظریف و عمیقى است! شیطان را خدا از بهشتى که بهشت حاضر و آماده اش بود که زحمت کشیده بود به آنجا رفته بود، با قدم ، با مجاهدت خیلى بالا رفته بود، در منزلتهاى بالا، در بهشت قرار گرفته بود، در زمره و ملائکه حساب مى شد! وقتى خطاب آمد، خطاب شامل شیطان هم شد بعنوان اینکه در زمره ملائکه بود، که فرمود به آدم سجده بکنید، یک ظهور منیّتى شد از شیطان، که گفت: «اَنَا خیرٌ منه» من از او بهترم!! در آنچه که خدا دستور فرموده بود خضوع و خشوع محض نداشت که اطاعت بکند. منیّتش را اینجور نشان داد خواستِ خودش را مطرح کرد که همان استکبار است. @tazkiyehamaly 🌻 این خواستِ خود را مطرح کردن چیزى است که شما مى توانید بگوئید که از من و شما چقدر سرزده؟ یعنى خواست خود را، آنچه که دلمان می خواهد، آنچه من می خواهم، آنچه من خوشم می آید، آنچه که هوسم می خواهد، این خواست خود را مطرح کردن می شود استکبار. دربرابر امر خدا و نهى خدا، خواست خود را مطرح کردن. شما می توانید در عمر خودتان بشمارید چقدر بوده؟ یعنى شمارشش براى شما امکان دارد؟ مال شیطان یکبار بود. در ما و شما، شمارش مخالفت با خدا را می توانید؟ که همان امر خدا را کنار گذاشتن و خود را مطرح کردن می شود، همان که شیطان کرد. شمارشش را که نمی دانید! حالا که شمارشش را نمی دانید به بیان امیرالمؤمنین صلوات الله علیه دقت کنید ـ خیلى نکته ظریفى است، مانند همه بیاناتش داراى نکات ظریف است، مانند بیانات همه ائمه علیهمالسلام ـ می فرماید: شما فکرتان چیست؟ خدا وقتى مَلَکش را از بهشتى که در آن بود بلحاظ استکبار بیرونش کرد، شما می خواهید باداشتن آن استکبار به بهشت قدم بگذارید؟!! 🌻 خیلى نکته عجیبى است، یعنى هرکس هراندازه بفهمد، اگر نبود نهى خدا، که مأیوس نشود، انسان می خواست مأیوس بشود. یعنى بعد از اینکه امیرالمؤمنین علیهالسلام می گوید و انسان فکر می کند، مى فهمد که واقعاً حقیقت همین است آنکه از بهشت آماده ای که رفته بود و نشسته بود و متنعم بود و به لحاظ مجاهدتهاى طولانى که شیطان به لحاظ عبودیت داشت، آزمایش که پیش آمد، درآن آزمایش خودش را مطرح کرد و حرف خدا را گوش نکرد، بیرونش کردند، نمی سازد با آنجا! @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
هدایت شده از تزکیه عملی
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۱۳ * ⚜خضوع و خشوع و پرهیز از ⚜ 🌻 گوشهایتان را باز کنید که بهشت با چى نمى سازد؟ این نمی سازد، هم تکوینى است یعنى در خلقت اینجور است، نمی سازد. نمی سازدِ حرف نیست، نمی سازد تکوینى است. تکوین بهشت و جوار خدا این است که با این مسئله نمی سازد و این با آن نمی سازد. دقیقاً در تضاد هستند یا باید آن باشد، یا این باشد. حالا چطور؟ چرا نمی سازد؟ فعلاً عقول ما بعید است که بیابد. روى این حساب من به شما تاکید می کنم که در ماه مبارک، همیشه باید کنیم، ولى باید براى آن استکبارهاى بى شمارمان، ما باید با پشیمانى استغفار بکنیم بلکه شد. اگر نشده باشد بیان امیرالمؤمنین سلام الله علیه را بخاطر بیاورید. آن استکبار اگر بخشیده نشود، اگر خدا آن را از عالم وجود ما محو نکند، اگر آن را از وجود و عالم ما در تکوین از میان برندارد، آن استکبارها با ما باشد و ما بخواهیم آنها را با خود حمل بکنیم، با حمل آن نمى گذارند به بهشت نزدیک شویم! کما این که شیطان این مسئله را چون با خود داشت، بیرونش کردند! حالا ما را هم با حمل آن به آنجا نمی گذارند. این باید با مغفرت خدا از میان برود. اینهم یکى از تذکراتى است که در ماه مبارک حتما به آن عمل بکنید. @tazkiyehamaly 🌻 این مسئله را هم که گفتم سعى بکنید انجام دهید. در نماز اگر یک وقتى سعى کردید و تصمیم گرفتید که با نماز بخوانید، پراکنده شدید، دوباره فکرتان رفت بدانید که راه سخت تر شد، برگردید دوباره به حال حضور ولى بدانید که یک مقدار راه حضور داشتن را براى خودتان سختتر کردید یک مانعى در اینجا بوجود آوردید، یک تیرگى کسب کردید ولى هنوز میدان هست، شما می توانید دوباره به حضور برسید. ولى دوباره خطا کردید زیادتر سخت شد ولى با سومین خطا دیگر راه را میبندد. البته من خودم سه بار، چهار بار، پنج بار هم که می شود، با خودم می گویم بالاخره من باید سعى بکنم که با حضور باشد، بلکه خدا عنایت کرد بخشید، من این کار را می کنم ولى روایت اینجور مى گوید، نه اینکه کار من درست است آنچه که در روایت هست آن درست است. خیلى من تأکید می کنم براى نماز اوَل وقت و حضور نماز. قبلاً هم گفتم باز هم می گویم اگر بخواهید درست شوید از همانجا شروع خواهد شد. @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
هدایت شده از تزکیه عملی
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۱۴ * ⚜ 🍂 مخصوصاً باز من تاکید می کنم به چیزى که بارها گفته ام از حالا براى توفیق که خدا شما را در ماه مبارک، تا حالا که نشده است، بلکه در این ماه مبارک شد مشمول مغفرت قرار بدهد، دعا کنید. این چیزى است که شما ظاهراً تا بحال بدست نیاورده اید، چون کسى که بدست بیاورد آثارش در او معلوم می شود، کسى گناهانش مغفور بشود آثارش بعد از آن در تمام حرکات و سکناتش در وجودش معلوم می شود. ما فعلاً این آثار را در وجود خودمان ندیده ایم. 🍂 ماه مبارک بهترین فصل است، بهترین مقطع است براى این منظور و بندگان خدا اگر در مواقع دیگر موفق نشده اند خودشان را مشمول مغفرت خدا بکنند، سعى مى کنند در ماه مبارک این کار بشود، مشمول مغفرت باشند. @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
هدایت شده از تزکیه عملی
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۱۵ * حقیقی⚜ سؤال: آن روزه ای که خدا می فرماید جزایش من هستم چگونه روزه ای باید باشد؟ جواب: اگر کسى آن حدود را که در دعاى امام سجاد علیه السلام آمده است رعایت بکند، [روزه اش روزه واقعى می شود.] واقعاً اگر کسى حدود را و آن آداب را رعایت کند؛ غیر از اجتناب از مفطرات که آنجا هست و غیر از آن مسائلى که ما معمولاً یاد گرفتیم؛ حتى اعضاء و جوارح از اجتناب بکند، زبان چگونه باشد و... این مسئله هم آمده است که خدایا مرا موفق بکن که حدود را مراعات بکنم، آن را خوب بجا بیاورم الى آخر؛ که اگر کسى واقعاً مجموع اینها را در ماه مبارک انجام بدهد، روزه اش می شود روزه واقعى. @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۱۶ * ⚜گناه دل⚜ 🍂 یکى از آن چیزهایى که را خراب می کند گناه دل است. یعنى هم از پاک باشد. یعنى آنچه که در دل می گذرد و گناه است. دل را هم مراقبت بکند یعنى مراقبتتان هم بر اعضاء و جوارح باشد و هم بر باطن باشد. چون اهل الله، بندگان خدا، فقط به اعمال ظاهرى خودشان مراقبت نمی کنند که خلاف دستور نباشد. هم مراقب بر حرکات ظاهرى خودشان هستند، هم مراقب بر باطن. فلذا اسم آنها این است که آنها اهل آداب قلبیه هستند، یعنى غیر از ظاهر آداب قلبى را هم مراعات می کنند. آنها را مراقبت کنید. @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۱۷ * ⚜تاثیر رعایت نکردن آداب⚜ سؤال: آیا رعایت نکردن آداب در شبهاى ماه مبارک هم اثر بر روزه دارد؟ جواب: البته اگر خلاف آداب را روز بکند خیلى لطمه اش بالاست. مثلاً اگر غیبتى در روز انجام داد اثر آن بر روزه فردا خیلى زیاد است و روزه اش خیلى خراب خواهد شد. ولى اگر این را در شب انجام داد کمتر است ولى بى اثر نیست. توجه داشت باشید که مثلاً من بعضى از چیزها را انجام می دهم خودم می فهمم آنقدر تکرار شده که فهمیده ام که مثلاً گناه را شب انجام می دهم، اگر بعدش خوب استغفار کردم، یعنى اگر با صدق نیت موفق به استغفار شدم اثر از وجود من پاک شد، در فردا اثر نمی گذارد. مثلاً شب عصبانى شده ام، جمله ای گفته ام، اگر خوب موفق شدم جانانه کردم، مسئله درست می شود. @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
هدایت شده از تزکیه عملی
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۱۸ * ⚜تاثیرگناه و لغو⚜ 🌾 حالا در ماه مبارک، اگر شب کردید، این طور نیست که گناه شبتان در روز اثر نگذارد، گرچه گناه روز نخواهد شد؛ ولى نمی شود گناه انسان در سلب توفیقاتش در عالم انسان بی اثر باشد و هیچ اثرى در سلب توفیقات در انسان نگذارد این نشدنى است. دقت کنید! شما شب گناه بکنید و این بهیچ وجهى در اعمال شما و فرداى شما اصلاً اثرى نگذارد، این مانند این است که آتش باشد و پنبه ای را در آن بیندازید و نسوزد. اگر این انتظار را از آتش داشتید، این را هم انتظار داشته باشید که گناهى از شما سر بزند و در سلب توفیق از شما چه در روزه تان، چه در کیفیت روزه تان و چه در اعمال دیگرتان اثر نگذارد! این محال است. حتماً محال است. آنقدر دقیق است که دقت کنید خواهید فهمید. 🌾 هر چیزى در جاى خودش، در جاى خودش، حرف اضافى زدن در جاى خودش. گناه نشد، کبیره نشد، همان حرف اضافى در شب ماه مبارک زدید، حرف بی جا زدید لطمه اش براى روزه فردایتان وارد می شود. اما اگر آن حرف را خود روز می زدید لطمه اش بیشتر بود. اما این هم لطمه دارد هم براى روزه و هم براى اعمال دیگرتان. @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
هدایت شده از تزکیه عملی
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۱۹ * در ⚜ 🌷 از طرف دیگر، سعى کنید نمازتان، نماز باشد. از لحاظ حضور از لحاظ آن که توضیح دادم، رکوع واقعاً حقش ادا شود، سجده حقش ادا بشود، قیام حقش ادا شود، نیَت حقش ادا بشود، اینها که ارکان نماز است. یعنى اینها اگر حقش ادا نشود، نماز دیگر نماز نیست. @tazkiyehamaly 🌷 اینها را اگر شما انجام بدهید، همه آنچه که در آمده است انجام بدهید، روزه تان، می شود. روزه همان می شود که انسان دقیقاً در ضیافت الهى است. در این شبهه نیست. یعنى اگر کسى چشمِ بازى داشته باشد یک روزه دار اینجورى را ببیند، خوب می بیند که چطور در ضیافت است. یعنى در این هیچ شبه ای نیست که وقتى ما روزه می گیریم در یک ضیافت بسیار عجیبى هستیم که اگر پرده از مقابل چشم مان کنار برود و انسان پشت پرده را ببیند، آنچه که روزه دار واقعى در آن هست چه می کند! اصلاً نزدیک می شود که عقل از سر ما بپرد که آن ضیافت، چه ضیافتى است، چه حسابها هست. @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
هدایت شده از تزکیه عملی
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۲۰ * ⚜ 🍃 این صدق نیّت هم مسئله ای است. از جمله آن چیزهایى هم که شما به آن توجه نکرده‌ اید، صدق نیّت است. این صدق نیّت چیزى است که اگر بدست آوردید کارها درست می شود. این نکته خوبى است که بیادم آمد به شما بگویم که تا بحال به شما نگفته ‌ام. در دعاها می خوانید: اللهم انّی اسئلک عرفان الحرمة و صدق النیّة. یعنى : نیّت صادق در دعاها زیاد آمده و صدق نیّت از خدا خواسته است. نمی دانم تا بحال هیچ فکر کرده‌ اید صدق نیّت چیست؟ کسى صدق نیّت داشت، در نیّتش صادق بود در برده است و آنچه که ما نداریم، معمولاً نداریم، صدق نیّت است. نیّت داریم، نیّت کارهاى خیر و قدمهاى خیر عبودى را داریم ولى در نیّتمان صادق نیستیم! نیّتمان مشوب است. یعنى آمیخته است. حالا این حرفى را که من امروز گفتم شما رفتید بعد از این خودتان را بسنجید. خود صدق نیّت را تحصیل کردن یک ریاضتى لازم دارد. مثلاً شما می خواهید بیائید اینجا، ممکن است نیّتتان این باشد که چیزهایى یاد بگیرید. اینها آمیخته می شود به اینکه مثلاً من اگر نروم از دیگران عقب می افتم، بد می شود. یک تفریحى هم می کنیم. در اینصورت نیّت شما صادق نخواهد بود. @tazkiyehamaly 🍃 این نیّت تا جایی که صادق باشد، در نتیجه گیرى از اینجا آمدن، از زمین تا آسمان فرق می کند. شما بیرون می روید اگر با صدق نیّت از خدا بخواهید که خدایا مرا از حفظ کن و با صدق تلاش کنید براى ترک گناه موفق می شوید. ولى اگر دعا کردید، زیاد با صدق نبود، شُل بود و خودتان هم تلاشتان کاملاً با صدق نبود، آن وقت می بینید با اینکه دعا کردید و تلاش هم کردید به گناه آلوده شدید. صدق نیّت خیلى چیز بالایى است. من خودم گاهى می بینم مثلاً شب خطایى کردم اگر با صدق نیّت کردم، خودم فهمیدم که با بود ـ چون انسان خود می فهمد که نیّتش صادق بوده یا نه ـ اگر با صدق نیّت استغفار کردم که کردم، ولى اگر موفق نشدم که با صدق نیّت استغفار بکنم ـ چون موفقیت در استغفار با صدق نیّت خودش کار سختى است ـ [خودم می فهمم که چوبش را می خورم]. 🍃 گفتم تحصیل صدق نیّت چیز آسانى نیست. یادتان باشد بعد از این خودتان آزمایش می کنید و می بینید که تحصیل صدق نیّت در کارها به آسانى به دست نمی آید. گفتم وقتى موفق شدم با صدق نیّت استغفار کنم می دانم که چوبش را نخواهم خورد. اگر دیدم که نمی توانم با نیّت صادق استغفار کنم، گرچه استغفار می کنم ولى با نیّت صادق نمی آید، استغفار آمد اما صادقانه نیامد، یک خللهایى در آن است که انسان خودش مى فهمد؛ خوب می فهمم که آنچه که مثلاً در ساعات فلان انجام مى دادم، آن نخواهد شد! یقیناً می دانم. بهانه هایى هم خواهد آمد، آن را هم یقیناً می دانم و به چشمم هم فوراً می بینم. @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۲۱ * ⚜خطورات ذهنی و قلبی⚜ 🌾 سؤال: خطورات وقتى در و غیرنماز، در نیّتها می آید چگونه است؟ 🌻 جواب: البته آن کس که خطور در ذهنش نمی کند با آنکه داعیه ای براى خطور دارد یکى نیستند. ولى آن که نیّتش از اوّل براى خدا بوده و در وسط به هر شکلى خراب کرد، ادامه نیّت استمرار نیست و استمرار لزوماً باید باشد، اگر استمرار نداشت نمى شود. کسى نیّت براى خدا می کند در وسط، ریا پیش می آید، نشد که، اوّل نیّتش براى خدا بود، این براى خدا بودن را باید ادامه بدهد تا آخر. باید تا آخر ادامه پیدا کند. حضور هم همین طور. اوّل با حضور شروع کرد، تصمیم بر حضور هم داشت ولو حضور را در وسط خراب کرد، ادامه نداد، دیگر حضور مداوم نیست. @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۲۲ * ⚜بجا آوردن حق رکن هاى نماز⚜ 🌿 سؤال: این که فرمودید حق رکنهاى نماز را بجا بیاورید که از آداب روزه دار است، حق قیام نماز و رکعتهاى نماز که از ارکان هستند چگونه بجا آورده می شود؟ استمرار ارکان در زندگی 🌿 جواب: کسى که می خواهد حق نماز را بعنوان رکنى از ارکان را ادا بکند، معنایش این است که قیام در پیشگاه خدا براى را در همه لحظات داشته باشد. قل انّما اعظُکُم بواحدة اَنْ تقومُوا لله مثنى و فُرادی؛ اَنْ تقُوموا لله، این همان قیام است. قیام در عبودیت، معنى قیام این است. البته این رکن است، حق این رکن را انسان این طور ادا می کند که در کل ساعاتى که بر او می گذرد، همتش، نظرش دوخته بر عبودیت باشد. 🌿 یعنى صبح که از خواب بیدار می شود براى بیدار می شود، اصلاً همتى ندارد جز عبودیت. و هر کار دیگرى هم غیر از عبودیت بظاهر انجام می دهد، آن هم براى عبودیت است؛ در نیّت این شخص بنوعى براى رسیدن به عبودیت است. غذا می خورد، خوردن به تنهایى براى او مطلوب نیست. براى حفظ حال و احوال و سلامتى و این که نیرو و اعتدال و اینها حفظ شود تا او بتواند عبودیت کند. @tazkiyehamaly 🌿 کسى که شب و روز «تابَ الى الله» است یعنى شب و روز قدم در عبودیت برمی دارد! کارهاى دیگرى هم که هر که بظاهر از دور نگاه بکند، غیر عبادت به نظر مى رسد از این شخص سر می زند مثل غذا خوردن، خوابیدن، زن گرفتن، شوهرکردن، کارکردن، مثلاً چیزى از بازار خریدن، مثلاً فرشى خریدن و امثال اینها، کارهایى که غیر از خدا خواستن است. از بندگان خدا آنهایى که واقعاً بندگیشان را قبول داریم، آن کارهایى را که انجام می دادند که ظاهرش شبیه غیرعبادت است، باطنش کاملاً جداى از کارهاى اهل دنیا است. 🌿 او براى خدا این کارها را می کند فلذا آن کارها هم در محدوده ای که در عبودیت تأثیر دارد انجام می گیرد. دیگر وقتى می خورد آن خوردن نیست که اهل دنیا براى خوردن می خورند. آن خوردنى است که اهل عبادت براى عبودتیش می خورد. طبعاً کمّش، کیفش، وقتش، خصوصیاتش حتى ظاهراً ممکن است با خوردن اهل دنیا فرق بکند. این فرق ظاهری از آن باطن سرچشمه می گیرد. ممکن هم هست ظاهراً فرقى نداشته باشد. @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
هدایت شده از تزکیه عملی
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۲۳ * 🌿 درهر صورت در ، این است که صبح که شما بلند شدید نظرتان بر این است که روز مرتب به خدا نزدیک بشوید، مقصد و مقصود شما اوست. نیست در لوح دلم جز الف قامت دوست.. امثال اینها که در شعرها گفته اند یا قبل از شعرها: لا اله الا الله. شعرها از اینجاها گرفته شده است: قُل الله ثمَّ ذرهُم، قل الله، قل الله، قل الله، ثمَّ ذرهم؛ توالله را بگو بقیه را ول کن! دیگر نیست در لوح دلم جز الف قامت یار. بگو لا اله الا الله؛ اَغیرَ اللهِِ ابغى ربًّا؟ @tazkiyehamaly 🌿 اصلاً ببینید لحن چیست؟ من غیر خدا را بخواهم؟ با تعجب سؤال می کنید. یا کلمه لا اله الا الله که بالاتر و جامعتر از همه است. من قبلاً می گفتم که رسول الله به آن شخص گفت این یک کلمه را بگوئید و خلاص شوید، او می گفت من نمی گویم. او می دانست که رسول الله چه می خواست. والاّ گفتن خشک و خالى کلمه چیزى نیست! آن شخص گفت من نمی گویم: لا اله الا الله؛ راستش این است که شب و روز در قیام عبودیت باشد، شب و روز او را بخواهد، معنى لا اله الا الله این است. 🌿 قولوا لا اله الا الله. بسم الله، دیگر عالم عوض شد بعد از این هر وقت صبح از خواب بیدار شدید بگوئید لا اله الا الله دیگر همیشه لا اله الا الله. شب هم لا اله الا الله، فردا هم لا اله الا الله، هیچ چیزى جز او نیست. کارهاى دیگرى هم که انجام می دهى براى این است که لا اله الا الله را و همان عبودیت را ادامه بدهى! 🌿 این قیام است. کسى که از صبح بلند شده با دنیاى خودش بازى می کند، در قیام نمازش هم حق قیام را ادا نکرده. آنکه شب و روز در طلب حق است وقتى در نماز قیامش را قیام عبودیت مى کند، آنجا هم قیامش، حدّش، حدودش و ادبش و صدقش مراعات شده. @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
هدایت شده از تزکیه عملی
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۲۴ * ⚜حکمت سلام آخر ⚜ 🍂 سؤال: چرا در جاهاى دیگر سلام در اوّل است ولى در نماز سلام در آخر است؟ جواب: اصلاً سلام آخر چه معنا دارد؟ 🍂 اینها به اسرار نماز مربوط است که بحث جامعى کسى در اسرارالصلوة نکرده است. در نوشته ها قطعاتى نوشته‌ اند، مانند مرحوم حاج میرزا جواد آقا و مرحوم امام، قطعاتى نوشته‌ اند، اما بصورت مبسوط و منظم از اوّل نماز تا آخر نوشته ای و گفته ای نیست. شاید هم جهتش این باشد که گفتن و نوشتن بعضى مقاطعش خیلى سخت است و براى پائین آوردن مسئله و گفتن و هضمش سخت بوده. تا بحال از بزرگان کسى به فکر نیفتاده که اسرارالصلوة را از اوّل تا آخر بنویسد. 🍂 بهر صورت این سؤال یک بخشى است که به آنجا مربوط است که چرا سلام در آخر است و در آخر چه مفهوم دارد، اجمالاً براى شما مطالبى می گویم و این اجمال معنیش این است که هم شما خوب نخواهید فهمید و هم این که ضمناً به شما یک جواب اجمالى داده می شود، چیزى می فهمید اما نه خوب و ممکن است خیلى از سؤالها در ذهنتان مطرح شود و اگر بخواهید سؤالاتى در ذهنتان مطرح نشود، آنوقتى است که بحث اسرارالصلوة از اول تا آخر گفته شود که جواب سؤالها در آنجا داده بشود. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۲۵ * ⚜چند تذکر برای ⚜ 🌾 در اینجا من تذکراتى هم به شماها می دهم، تذکراتى که از روایات استفاده شد که به اجمال به شما می گویم: تغییر رویه ؛ اولاً در ماه مبارک، بطور کلى برنامه ما یک برنامه دیگر خواهد بود. در ماه مبارک سعى بکنید که به روزهای که گفتیم در حدى که خدا بخواهد موفق بشوید. از بعضى چیزها کم بکنید، آنچه را که می توانید، نکنید و آنها را حذف بکنید و با حذف آنها موفق به چنین روزهای بشوید آنها را بکنید. خودتان را ملزم نکنید که مانند غیر ماه مبارک برنامه هایى که داشتید، کارهایى که می کردید، مراوده هایى که داشتید، آنها را اگر همینطور ادامه بدهید قهراً نمی توانید روزه را به این شکل که گفتم، انجام بدهید. @tazkiyehamaly 🌾 انسان اگر می خواهد را آنچنان که هست، حتى المقدور، بگیرد و به ضیافت خدا برود بدانید که صاحب دار خداست، اگر می شود از کارتان کم کنید، اگر بجایى برخورد نمی کند و می توانید از آنچه که می شود کم بشود کم بکنید، تا به روزه آنچنان که هست موفق بشوید. زمینه را آماده بکنید، از فعالیتتان کم بکنید، از معاشرتها و مراوده ها و برخوردها، آنچه را می شود حذف کنیدفرصت را مغتنم بشمارید. ماهى نیست که ماه ضیافة الله باشد جز این یک ماه در هر سال و آن هم اگر خدا عمر داد به این ماه هم رسیدیم. معلوم نیست براى سال آینده باز برسیم. خیلى مغتنم است، عجب مغتنم است! درصدر اسلام برخورد با ماه مبارک این طور نبود. الان متاسفانه همه چیز آن حقیقت و سرّ و ابعاد مختلفش را از دست داده. ماه مبارک هم همین طور. اولاً تذکر من این بود که از برنامه های معمولى کم بکنید. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۲۶ * ⚜درخواست توفیق در هر شب برای روز بعد⚜ 🌸 تذکر دوم من، درخصوص این که موفق بشویم به آن روزه اى که توضیح دادیم این است که: در هر شبى براى روزه فردا، در هر روزى براى قیام شب آینده ـ به لحاظ این که دعاى قبل از وقت به هر چیز اثر خاصّى دارد ـ با تضرع از خدا توفیق بخواهید. 🌸 مثلاً شب پنجم ماه مبارک است براى فردا روز پنجم از خدا توفیق بخواهید، براى روزه اش و جزئیاتش. روز پنجم براى شب ششم توفیق قیام شب و عبادات شب را از خدا بخواهید. تاکید می کنم با تضرع، چون خیلى مجرب است. از این دعاى قبلى هیچ وقت غفلت نکنید. @tazkiyehamaly ⚜احیای همه شبهای ماه مبارک⚜ 🌻 تذکر سومى که درخصوص ماه مبارک عرض می کنم، اگر می توانید مخصوصاً آن وقت ها که شبها کوتاه است، احیاء کل ماه مبارک را بکنید که سرّى دارد که اهلش می دانند. کل ماه مبارک را می گویم، کل شبهاى ماه مبارک، اگر توانستید، اگر برایتان امکان داشت، شبهاى کوتاه حتى براى افراد مبتدى آسان است، احیا کنید. 🌻 فرصتى است، مغتنم است، نمی شود بفهمیم چیست، غفلت نکنید و از خدا بخواهید هر قدر ماه مبارک را که شما درمی یابید شما را به احیاء همه شبهایش موفق بکند. این تذکر سوم من بود. البته همه اینها مضمون آیات و روایات است منتها گفتم من بصورت تذکرات فشرده براى شما می گویم. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۲۷ * ⚜افطار مختصر ⚜ 🌷در شبهاى مبارک به افطار که می رسید، طبیعى است که وقتى انسان زیاد خورد، کسالت دارد که بدنبالش یا خواب می آورد و یا طورى می شود که انسان در اعمال عبودى از حرکتى که باید داشته باشد می ماند. فلذا افطار اصلش خوب، اما زیادش نه، رنگین بودنش نه! @tazkiyehamaly ⚜قرائت سوره قدر و دعای " اللهم رب النور العظیم " قبل از افطار⚜ 🌷 قبل از افطار، موقعى که می خواهید افطار بکنید یک سوره قدر بخوانید. حتماً فراموش نکنید، قبل از سحرى هم دومین سوره قدر را حتماً فراموش نکنید که شب شما یعنى افطار شما و سحری تان بین دو سوره قدر باشد که در دستورات هست و سرّ و اسرارى دارد. 🌷 اگر توانستید برایتان امکان داشت آن دعاى مخصوص را " اللهم رب النور العظیم " را هر روز قبل از افطار بخوانید خیلى خوب است. ⚜اطعام و انفاق به فقرا ⚜ 🌷 از چیزهایى که باید در ماه مبارک غفلت نکنید این است که، به اندازه ای که می توانید به فقرا اطعام بکنید، انفاق بکنید. هر کسى به اندازه خودش، هر چه زیادتر بهتر. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۲۸ * ⚜احترام به بزرگترها⚜ 🌾 هر چه می توانید در ماه مبارک به بزرگترها احترام زیاد بکنید و به کوچک ها دلتان زیاد بسوزد. اینها که من می شمارم آنهایى است که روى آن زیاد تاکید شده است نه اینکه فقط اینهاست. به بزرگ ها خیلى احترام بکنید و هرقدر سن شان بالاتر باشد بکوشید خیلى ترحم و دلسوزى داشته باشید. این هم از آن چیزهایى است که خدا در ماه مبارک براى صائم در صیامش خیلى از آن خوشش می آید. ⚜صله ارحام⚜ 🌾 هرچه می توانید به ارحام خودتان در ماه مبارک بخوبى سر بزنید. صله رحم خشک نه، بلکه به آن معنا که در صله رحم صحبت می کردم و به یتیم ها زیاد توجه داشته باشید. ارحام هم مخصوصاً ارحام شهداء. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۲۹ * و ⚜ 🍃 بهر حال ماه مبارک می رسد، زیاد شنیده اید که هر کس در این فرصتى که در ماه مبارک هست نتواند خودش را مشغول مغفرت خدا بکند، منتهاى شقاوت است. از این مسئله بترسید! از حالا پناه ببرید به خدا شماى اشقیاء و ماى اشقیاء که از اشقیاء نباشیم. صاف گفته شده است کسى که ماه مبارک موفق به نشود و موفق نشود خودش را مشمول مغفرت خدا نکند، از اشقیاء است. از این مسئله به خدا پناه ببرید و روى همین حساب، ماه مبارک که وارد می شود از اولش تا آخرش با تضرع از خدا بخواهید که هرچه شما خلاف کردهاید خدا شما را ببخشد، مشمول مغفرتش بکند و از اشقیاء قرار ندهد. @tazkiyehamaly 🍃 در ماه مبارک زیاد توبه کنید، طلب مغفرت زیاد بکنید. در موقع دعا و تضرع در نظرتان مجسم کنید اولاً آخرت را، عذابهاى آخرت را، ثانیاً، این مسئله را زیاد بنظرتان بیاورید که: ماه مبارک است، رسیده، جدّى است، اگر مشمول مغفرت نباشم شقى هستم، حتمى است، من که نمی دانم، گناهها هم مسلم است، خدا هم هست، آخرت هم هست، همه اش درست است. مسئله جدّى است. شقاوت چیز آسانى است؟ چیزى است که انسان می تواند ـ حتى اگر احتمالش را بفهمد ـ تحمل بکند؟ نه، این طور نیست. با تذلل از خدا بخواهید و دعا بکنید. 🍃 در هم شرایط دعا را مراعات بکنید. خیلى ها در دعا شرایط دعا را مراعات نمی کنند. در دعا اصرار، الحاح، تبتّل، ابتهال، تضرع، مخصوصاً الحاح زیاد تأکید شده. مخصوصاً در این زمینه الحاح داشته باشید، اصرار داشته باشید. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۳۰ * با خدا⚜ در ، سعى هم بکنید که وقتى براى مغفرتان دعا می کنید، هیچ کس شما را نبیند. چون ما آن پختگى را یا آن تجرد و را نداریم که بى قید از انسان ها باشیم، آزاد از خلق باشیم. چون آزادى و انقطاع از خلق یکى از کمالات است که ما نداریم. اسیر همه چیز هستیم. اسیر خلق هم هستیم. فلذا وقتی یکى پیش انسان بود، انسان حتى دعایش را با آن تضرع و استکانت که می خواهد انجام بدهد، نمی دهد. فلذا مخصوصاً براى طلب مغفرت در ایام ماه مبارک یک گوشه خلوت پیدا کنید، هیچ کس شما را نبیند. آنوقت به اصرار بپردازید. @tazkiyehamaly این حالات مختلف را که براى شما بیان می کنم اگر موفق بودید حالات درون شما، شما را هدایت می کند که چگونه باشید. بگوئید و طلب مغفرت بکنید، آتش را بیادتان بیاورید، غضب خدا را بیادتان بیاورید و اگر چشمتان بى پرده بود، یا پرده از برابر چشمتان برداشته شده بود، حتماً میبینید که الان آتش می آید به سوى شما. گفتم تنها باشید، اگر تنها نباشید اصلاً حال نمى آید براى شما، آن اسارت نمی گذارد در دید دیگران شما حال پیدا بکنید. همین طور که رو به قبله ایستاده اید و تضرع می کنید، حالت تَعَوُّذ داشته باشید. دستها رو به قبله، بگوئید و گریه کنید و تضرع و پناهندگى [داشته باشید]. پناهندگى از این که آتش می آید. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
هدایت شده از تزکیه عملی
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۳۱ * با خدا ⚜ از رسول اکرم صلی الله علیه و آله است که در یک وقتى چند قدم کنار کشید، گفت که آتش می آمد و خود را کنار کشید! البته آن آتش رسول الله صلی الله علیه و آله نبود، بعد هم توضیح داد که چه بود، توضیحاتش طولانى است. آتش می آید اگر ببیند، حالت تعوذ داشته باشید و پناهنده بشوید. در دستورات هست که یک حالت تعوذ چنین است که پشت دستها به سوى آسمان باشد، نه کف دستها، این حالت پناهندگى است. در موقع استغفار پناهنده می شوید از لحاظ اینکه آتش می آید، سخط می آید، غضب می آید و می آید! مگر خدا عنایت بکند. کسى که حالى دارد خود بخود اینجور مى شود. @tazkiyehamaly یک حالت هم اینجور است که گاهى حالت تبتّل را اینجور تصور می کنند، گاهى ابتهال را. این هم حالتى است که حالت است، مسکنت است، چاره ای نیست، حالت بیچارگى است. البته چرا اینجور؟ سرّش چیست؟ در رابطه با گناهان می گویم و باز من می ترسم آنچه را که باید بگویم نمی گویم، همیشه می ترسم، نمى گویم، مسئله ترسیدنى است، مکرر گفته ام. یقین بدانید، نه من مبالغه ای می کنم و نه خدا می داند آنچه که من می فهمم را می گویم. مسئله خیلى سخت است، خیلى کار را خراب کرده ‌ایم. بنا هم نیست اینجا چیزى براى کسى معلوم باشد، مشیت خدا این است که اینجا همین طور بگذرد. هیچ خبرى در اینجا براى کسى نخواهد شد، هیچ معلوم نخواهد شد که من و شما خراب کرده ایم، براى هیچکس معلوم نخواهد شد. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۳۲ * ⚜ابتهال⚜ 🍁 یک حالت هم که در پناهندگى به خداست که به یک نظر ابتهال است ـ چون ابتهال و تبتّل را بانحاء مختلف گفته اند ولى هرچه هست این یکى از حالات است ـ که انسان سرش پائین باشد و دست را هرچه می تواند بالا ببرد و تضرع بکند براى طلب مغفرت. سر به حالت معمولى باشد، دستها بالا برود، سر حالت شرمندگى را داشته باشد، نگاه بسوى بالا باشد. این که نگاه بسوى بالا باشد یک حال دیگر است. اما این ـ وضع ظاهر ـ هم حالى است در طلب مغفرت. و اصلش هم حالت درون است. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۳۳ * ⚜امید⚜ 🍁 وقتى هم که می کنید امیدتان نسبت به رأفت حضرت حق، خیلى بر این باشد که مثل این که حاجتتان فوراً از دم در می آید، همانجا پشت در است. یعنى امید داشته باشید. اگر امیدتان نبود، مسئله درست نمی شد. خدا رأفت دارد، رحمت دارد، هرچه هست می بخشد، این امید را داشته باشید. حتى تأکید شده که شرط استجابت خداست که امیدتان به خدا خوب باشد، که خدا می بخشد. 🍁 مخصوصاً در ماه مبارک آن قدر خدا وعده داده که می بخشم. یعنى در ماه مبارک، رحمت خدا، بخشش و مغفرتش عجیب وسعت دارد و یک گوشه ای از ضیافت الله در این ماه هم همین مسئله است. @tazkiyehamaly 🍁 فلذا اصرار در دعا بکنید، گوشه خلوت اختیار بکنید و مسائل را جدّى بنظر بیاورید، مجسم کنید که ممکن است فردا بمیرید، یک ساعت بعد بمیرید. بالاخره شما افتادید، کارتان از همه جا تمام شده، در پیشگاه خدا چه جوابى خواهید داد؟ همه اینها را در نظرتان مجسم بکنید. و این هم دستور هست که در دعا بهتر است که علاوه بر اصرر و الحاح، انسان گاهى قبل از دعا ، براى مستجاب شدن دعایش صدقه بدهد که مؤثر است. 🍁گاهى اول یک صلوات بفرستد و دعاها و اصرارهایش را بکند، باز هم صلوات بفرستد و این دعا و تضرع را بین دو صلوات قرار بدهد که خدا مسلماً عنایتش در این صورت بیشتر است، این دستور داده شده است. 🍁 البته دستورات زیادى هست: غذا را پاک بکنید، لباس را پاک بکنید از حرام و شبهه، که قهراً دعاهایتان مستجاب است.اینها بجاى خود محفوظ است. به هرصورت از دعا در ماه مبارک مخصوصاً براى بخشش گناهان غفلت نکنید. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۳۴ * ⚜صلوات بر محمد و آل محمد⚜ 🌴 تذکر دیگرى بدهم و آن این است که: هر چه می توانید صلوات بر محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله بیشتر داشته باشید. همه اش بنفع شما خواهد بود. به قول مرحوم آقاى طباطبایى که یک نکته سرّى در اینجا فرموده اند که معروف است: که وقتى شما از خدا طلب رحمت خاصّه براى رسول اکرم صلوات الله علیه و آله می کنید، آنها واسطه های فیض هستند، خود رسول الله صلی الله علیه و آله در اصل و بعد هم ائمه علیهمالسلام و چهارده معصوم و همه واسطه های فیض حق‌ اند. @tazkiyehamaly 🌴 وقتى شما براى آنها طلب رحمت از خدا می کنید در حقیقت طلب رحمت براى خودتان می کنید، چون هرچه رحمت به آنها زیاد برسد فایده اش براى خود شما و ما است که می رسد. این در واقع خواستن رحمت خداست منتها از مجرایش، اللهم صل على محمد و آل محمد از مجرایش، و طورى است که ما در ابتدا صلوات را براى رسول اکرم صلی الله علیه و آله می خواهیم ولى این دعا را خدا بواسطه رسول اکرم به خاطر رسول اکرم صلی الله علیه و آله قبول می کند. من می گویم به او رحمت بفرست، رد نمی کند، اما [وقتی رحمت را] به او نازل فرمود و عنایت فرمود، عنایتش بما هم برسد. ⚜تلاوت ⚜ ☘ تذکر دیگر تلاوت را در ماه مبارک است. تا می توانید با تدبر، غفلت نکنید، اصلاً تلاوت قرآن یک مسئله است در ماه مبارک، بصورت یک مسئله تأکید شده و حتماً هم اسرارآمیز. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
هدایت شده از تزکیه عملی
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۳۵ * ⚜خدمت به سالمندان و بیماران⚜ 🌿 تذکر بعدى: اگر در منزل معذوری داشتید، معذور واقعى، آن که خدا معذور کرده، نه آنکه انسانها معذور کرده اند، آنها که معذور واقعى هستند، خیلى پیر، افتاده، مریضى که نمی تواند بگیرد، یا کسى که روزه اش واقعاً ضرر دارد، از اینها داشتید مخصوصاً آنجا که افتاده است، در آماده کردن غذا یعنى خوردن و آشامیدن و رفاه و آسایش او، مخصوصاً خوردن و آشامیدن او، اینجا هم فرصت را از دست ندهید. روى این هم حساب بکنید، زیاد حساب بکنید. او روزه می خورد، شما روزه هستید، او گرفتار است روزه می خورد، اما رضوان خدا در این است که شما به او رسیدگى بکنید. حالا پدر و مادر است که چه بهتر، برادر و خواهر است چه بهتر، گرفتار است، مریض است، روزه می خورد، شما در خدمتش باشید. خیلى خوشآیند خداست، مخصوصاً او بخورد و شما نگاه بکنید. @tazkiyehamaly 🌿 چون براى روزه دارها دستور هست که مثلاّ کسى روزه مستحبى گرفته و در منزل عده ای غذا می خورند، آنها که روزه گرفته اند پیش آنها که روزه می خورند بنشینند و نگاه بکنند، خیلى براى روزه دارها خوب است. در همان حال تمام موهایشان تسبیح می گوید، به بیان امام علیهالسلام تک تک موهاى بدن تسبیح می گوید. و بنظرم در بیان رسول الله صلی الله علیه و آله هم هست، بالاخره بیان معصوم است. که آنجا که انسان در بین جمعى که روزه می خورند حاضر شده و خودش روزه است، تک تک کل وجود او، پوست او، گوشت او و تمام موهاى بدن او مشغول تسبیح حضرت حق است. منظورم این است که اگر این طور افتاده ای داشتید خدمت بکنید، مخصوصاً که دل شکسته باشد که نور على نور می شود. از این خدمت هم در ماه مبارک غفلت نکنید. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨