بدعت حجامت عمومی حزیران.mp3
42.98M
❗️بدعت حجامت عمومی حزیران
پاسخهای محکم به افترائات یکی از طب اسلامی چی ها به بنده پیرامون مطلبی که در نقد تجویز عمومی حجامت حزیران نوشتم.
⚠️حتماً گوش کنید و نشر بدید تا مدعیان بیسواد و بدعتگذاران، بیش از این سنتهای پیغمبر و آل پیغمبر -صلوات الله علیهم- را از مسیر اصلی خود منحرف نکنند.
💚کانال طب و زنـدگے اسـلامے:
@TebboZendegiEslami
کانال طب و زنـدگے اسـلامے
🌹مژده مژده🌹 📣آموزش تصویری «زبان علم طب» در قالب بستهی آموزشی با محوریت کتاب «حقائق اسرار الطب» آغا
عزیزان
این دوره را از دست ندهید تا کنون بیش از ۷۰ نفر ثبت نام کردند. مهلت تخفیف فقط یک روز دیگر است.
تمام تعاریف و اصطلاحات طب از یکی از منابع بسیار معتبر مربوط به قرن ۵ تدریس میشود.
همین الان فرصت را مغتنم بدانید و برای ثبت نام و اطلاع از قیمت و دریافت تخفیف ویژهی عید قربان به آیدی زیر پیام بفرستید:
@BhSmjm
کانال طب و زنـدگے اسـلامے
🌹مژده مژده🌹 📣آموزش تصویری «زبان علم طب» در قالب بستهی آموزشی با محوریت کتاب «حقائق اسرار الطب» آغا
🌺🌸عید سعید غدیر، مبارک🌸🌺
😍سوپرایز عید غدیر🌹
📣آموزش تصویری «زبان علم طب» با محوریت کتاب «حقائق اسرار الطب» این بار با تخفیف ۲۵ درصدی😍
❗️نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان تخفیف!😳
❗️مهلت دریافت تخفیف: ۵ روز❗️
🍃در این دوره، تمام اصطلاحات و الفاظ مستعمل در طب و روایات طبی و تعاریف طبی مهم از جمله: ارکان، اخلاط، مزاجها، اعضاء، رگها، نبضها، اسامی و تعاریف بیماریها از سر تا پا، اصطلاحات دارویی، فنون داروسازی، اسامی انواع داروهای مفرد و مرکب، روشهای استفاده از داروها و روشهای نگهداری آنها و ... و بسیاری از مطالب مهم دیگر که دانستن آنها برای هر دانشجوی طب اسلامی و طب سنتی لازم و ضروری است را میآموزید و بعد از اتمام دوره، میتوانید باقی کتب اصیل طبی را با اندکی اطلاع بر زبان عربی، خودتان بخوانید و بفهمید.
🍃شرکت برای خانمها هم آزاد است.
🍃برای ثبت نام و اطلاع از قیمت و دریافت تخفیف ویژهی عید غدیر به آیدی زیر پیام بفرستید:
@BhSmjm
(بخشی از تدریس ترم اول این دوره را میتوانید از اینجا ببینید)
#نشر_واجب
@TebboZendegiEslami
کانال طب و زنـدگے اسـلامے
🌺🌸عید سعید غدیر، مبارک🌸🌺 😍سوپرایز عید غدیر🌹 📣آموزش تصویری «زبان علم طب» با محوریت کتاب «حقائق اسرا
فقط ۳ روز تا پایان مهلت تخفیف ۲۵ درصدی عید غدیر باقی مانده است.
اگر میخواهید علم طب را از ریشه یاد بگیرید نقطهی صفر و شروع آن همین دوره است.
متاسفانه بسیاری از مدعیان طب اسلامی و طب سنتی این مرحله را نگذراندهاند و دانش کافی ندارند. چون باید ابتدا «زبان یک علم» را بلد بود و سپس شروع به خواندن منابع اصیل آن کرد. در هر علمی، میزان مهارت و تخصص یک شخص را بر اساس میزان دانش و تسلط او بر زبان آن علم میسنجند. در این دوره، شما «زبان علم طب» را به کلی یاد میگیرید سپس میتوانید تمام اصطلاحات طبی در احادیث و در طب سنتی را کامل بفهمید. مثلاً اگر در احادیث طبی لفظ «خراج» یا «سلعه» آمد معنا و تعریف طبی آن را میدانید.
🍃برای ثبت نام و اطلاع از قیمت و دریافت تخفیف ویژهی عید غدیر به آیدی زیر پیام بفرستید:
@BhSmjm
❗️مهلت تخفیف: فقط تا ۳ روز دیگر❗️ همین حالا ثبت نام کنید و این فرصت را از دست ندهید. تا کنون بیش از ۸۰ نفر ثبت نام کردند.
کانال طب و زنـدگے اسـلامے
🌺🌸عید سعید غدیر، مبارک🌸🌺 😍سوپرایز عید غدیر🌹 📣آموزش تصویری «زبان علم طب» با محوریت کتاب «حقائق اسرا
🍃نمایی از ترم اول بستهی آموزشی «زبان علم طب»🍃
❗️برای یادگیری علم طب از نقطهی صفر آن، شرکت در این دوره ضروری است❗️
بدون دانستن زبان یک علم نمیتوانید آن علم را بفهمید همانگونه که بدون دانستن زبان یک قوم، حرفهایشان رو متوجه نمیشوید. پس تردید نکنید و حتماً در این دوره شرکت کنید.
❗️مهلت تخفیف ۲۵ درصدی ویژهی عید غدیر: فقط تا ۲ روز دیگر❗️
همین حالا ثبت نام کنید و این فرصت را از دست ندهید. تا کنون بیش از ۹۰ نفر ثبت نام کردند.
🍃برای ثبت نام و اطلاع از قیمت و دریافت تخفیف ویژهی عید غدیر به آیدی زیر پیام بفرستید:
@BhSmjm
📝فہرست دسترسے به حدود ۵۰۰ نسخہے درمانے
✍🏻از استاد تبریزیان (با تکمیل و تصحیح)
❗️توجه:
این نسخهها از استاد تبریزیان است و نتایج انجام آنها به عهدهی ایشان خواهد بود. هرچند بسیاری از این نسخ را تکمیل و تصحیح کردیم اما توصیه میشود فقط در حالت اضطرار و ضرورت و اطمینان از عدم ضرر معتنا به، این نسخهها را انجام دهید.
توجه شود که استفادهی هم زمان از چند دارو توصیه نمیشود. پس در این نسخهها اگر چند دارو برای یک بیماری دیدید به این معناست که آن بیماری با هر یک از این داروها باید درمان شود وگرنه مصرف همزمان چند دارو، صحیح نیست.
بر روی نوشتههای آبی لمس کنید تا به فهرست مربوطه منتقل شوید👇🏻
🦠نسخہهاے درمانےِ بیماریہاے عمومے
🧠نسخہهاے درمانےِ بیماریہاے مغز و اعصاب و روان
🦴نسخہهاے درمانےِ بیماریہاے مفاصل، استخوان و عضلات (ارتوپد)
👁نسخہهاے درمانےِ بیماریہاے چشم
👂🏻نسخہهاے درمانےِ بیماریہاے گوش
🦷نسخہهاے درمانےِ بیماریہاے دهان و دندان
👅👃🏻نسخہهاے درمانےِ بیماریہاے حلق، حنجره و بینے
🫀🫁نسخہهاے درمانےِ بیماریہاے قلب و عروق، خونے و تنفسے
♥️🖤نسخہهاے درمانےِ بیماریہاے کبد و طحال
🍛نسخہهاے درمانےِ بیماریہاے معده، روده و گوارش
🚽نسخہهاے درمانےِ بیماریہاے کلیه و مجارے ادرارے
⚧نسخہهاے درمانےِ بیماریہاے تناسلے
🤱🏻نسخہهاے درمانےِ بیماریہاے زنان و زایمان
👼🏻نسخہهاے درمانےِ بیماریہاے اطفال
💇🏻♀🧴نسخہهاے درمانےِ بیماریہاے پوست و مو
🤒نسخہهاے درمانےِ سایر بیماریہا
🚫کپی بدون ذکر منـبـع جـایـز نـیــســـت🚫
💚کانال طب و زنـدگے اسـلامے:
@TebboZendegiEslami
🌹آموزش مجازیِ کتاب «بُرءُ الساعة» (درمان آنی)، با قیمت بسیار مناسب آغاز شد😍
📒کتابی در درمانهای فوری بیماریها از سر تا پا، نوشتهی «محمد بن زکریای رازی»
✍🏻رازی این کتاب را در پاسخ به کسانی نوشته که میگویند: "درمان بیماریها، زمانبر و طولانی است" تا نشان دهد بسیاری از بیماریها درمانهای طبیعیِ آنی و فوری دارد. این کتاب شامل ٢٩ باب بوده و بیماریهای سر، چشم، گوش، دهان و دندان، قلب و... را در برمیگیرد که در آن برای هر بیماری چندین درمان آنی و فوری معرفی شده است!
👨🏻🏫در این کلاس، متن اصلی و عربی کتاب، با ترجمه و توضیح به زبان ساده و روان و با اشراف بر اختلاف نسخ خطی و اصول طبی اهل بیت علیهم السلام تدریس میشود و آموزندگان گرامی بعد از اتمام این دورهی آموزشی میتوانند این نسخههای اصیل و معتبر را در درمان مشکلات خود و دیگران استفاده کنند.
🍃برای ثبت نام و اطلاع از قیمت و خرید این بستهی آموزشی به آیدی زیر پیام بفرستید:
@BhSmjm
@TebboZendegiEslami
کانال طب و زنـدگے اسـلامے
🗂لیست تجارب درمانی در مشاورههای آنلاین استاد سیّد محمّد جواد موسوے مربوط به سالهای گذشته (در ۲ ق
دسترسی به تجارب درمانی بیماریهای مختلف
کانال طب و زنـدگے اسـلامے
🚦راهنمای نسخه 🌹قابل توجه عزیزانی که نسخههای درمانی دریافت میکنند: با لمس نوشتههای آبی زیر، به
راهنمای نسخه که مهمترین مطالب کانال را در بر میگیرد
📜تجویزات عمومی و همگانی امام رضا علیه السلام برای هر ماه از سال از #رساله_مذهبه (در ۲ بخش)
🌸بخش اول؛ فصل بهار و تابستان🌻
امام رضا علیه السلام در تدبیر فصول و ماههای رومی سال میفرمایند:
اما فصل بهار پس به راستی که آن، روح زمانهاست و اوّل آن، «آذار» است و تعداد روزهایش ۳۱ روز. (از ۲۲ اسفند تا ۲۳ فروردین، در سال کبیسه از ۲۳ اسفند) شب و روز در آن پاکیزه شده و زمین نرم میشود و سلطنت بلغم از بین میرود و خون هیجان میکند. در این ماه (باید) از غذاهای لطیف و گوشتها استفاده شده و از شراب [طبّی حلال رضوی] (بعد از تعدیلش با آب) نوشیده شود. و از خوردن پیاز و سیر و ترشیجات در آن پرهیز گردد. نوشیدن مسهلات در آن نیکواست و فصد و حجامت نیز در آن انجام شود.
«نیسان» ۳۰ روز است. (از ۲۴ فروردین تا ۲۲ اردیبهشت) روز در آن بلند شده و مزاج فصل تقویت میگردد و خون حرکت میکند و بادهای شرقی در آن میوزد. در این ماه (باید) از خوردنیهای کبابی و آنچه با سرکه به عمل میآید و گوشتهای شکار استفاده شود. آمیزش جنسی و ماساژ با روغن در حمام در آن سودمند است. ناشتا آب نوشیده شده و گلهای خوشبو و عطر بوییده شود.
«ایار» ۳۱ روز است. (از ۲۳ اردیبهشت تا ۲۲ خرداد) بادها در آن صاف شده و آن آخر فصل بهار است. در این ماه از خوردن شوریها و گوشتهای غلیظ و شیر (و دوغ و ماست) خودداری شود. حمام در آغاز روز در آن سودمند بوده ولی ورزشِ پیش از غذا در آن ناپسند است.
«حزیران» ۳۰ روز است. (از ۲۳ خرداد تا ۲۱ تیر) سلطنت خون در آن از بین رفته و زمان مرهی صفراء رو میآورَد و در آن از کار سنگین و خوردن گوشتهای چرب و زیاده روی در آنها و از بوییدن مشک و عنبر، بازداشته شود. ولی خوردن سبزیجات سرد و خوردنیهای سبز (مثل خیار) و میوههای تَر در آن سودمند است. و در این ماه، ترشیجات استفاده شده و از میان گوشتها گوشت بچه بزِ نرِ یکساله، و از میان پرندگان، مرغ و تیهو و قرقاول، و لبنیات و ماهی تازه استفاده شود.
«تموز» ۳۱ روز است. (از ۲۲ تیر تا ۲۱ مرداد) در این ماه شدت حرارت است و آبها (در زمین) فرو میرود (و جذب میشود). و در این ماه (باید) ناشتا آب سرد نوشیده شده و چیزهای سرد و تر در آن خورده شود. مزاج (و گرمیِ) شربتها در آن بشکند و غذاهای لطیف در آن خورده شود همانگونه که در ماه حزیران ذکر شد. و از بوها و گلهای سرد و ترِ خوشبو استفاده گردد.
«آب» ۳۱ روز است. (از ۲۲ مرداد تا ۲۱ شهریور) سمها در آن شدت یافته و سرماخوردگی در شب به هیجان میآید و باد شِمال میوزد و (باید) مزاج با سرد کردن و مرطوب کردن اصلاح گردد. و نوشیدن شیر (یا دوغ) پرچرب (با سرشیر) در آن سودمند است. در این ماه از آمیزش جنسی و مسهلات دوری شده (یعنی کمتر انجام شده) و از ورزش کاسته گردد ولی گلهای خوشبوی سرد بوییده شود.
ادامه دارد…
🚫کپی بدون ذکر منـبـع جـایـز نـیــســـت🚫
@TebboZendegiEslami
کانال طب و زنـدگے اسـلامے
📜تجویزات عمومی و همگانی امام رضا علیه السلام برای هر ماه از سال از #رساله_مذهبه (در ۲ بخش) 🌸بخش او
📜تجویزات عمومی و همگانی امام رضا علیه السلام برای هر ماه از سال از #رساله_مذهبه (در ۲ بخش)
🍁بخش دوم؛ فصل پاییز و زمستان❄️
«ایلول» ۳۰ روز است. (از ۲۲ شهریور تا ۲۰ مهر) هوا در آن پاکیزه شده و سلطنت مرهی سوداء در آن قوی میشود. و نوشیدن مسهلات خوب است. و خوردن شیرینیجات و اصناف گوشتهای معتدل در آن سودمند است. و (باید) از خوردن گوشت گاو و زیادهروی در کباب و دخول حمام پرهیز گردد. عطر معتدل المزاج در آن استفاده شده و از خوردن خربزه (و هندوانه) و خیار در آن دوری شود.
«تشرین اول» ۳۱ روز است. (از ۲۱ مهر تا ۲۱ آبان) بادهای پراکنده در آن میوزد و باد صباء در آن تنفس میگردد. و در این ماه (باید) از فصد و نوشیدن داروی مسهل پرهیز شود. ولی آمیزش جنسی در آن نیکو بوده و خوردن گوشت چاق (یعنی کم استخوان یا گوشت چرب) و نیز، انار ملس و میوه بعد از غذا در آن سودمند است. و در آن از خوردن گوشتها با افزودنیها (یعنی ادویهجات و نخود و عدس و …) استفاده گردد. و از نوشیدن آب در آن کم شود. ولی ورزش کردن در آن نیکواست.
«تشرین دوم» ۳۰ روز است. (از ۲۲ آبان تا ۲۱ آذر) باران وسمی (یعنی باران آخر پاییز) در آن رخ میدهد. و در این ماه (باید) از نوشیدن آب در شب خودداری شده و از دخول حمام و آمیزش جنسی کم شود. و در تازگی (و اول صبحِ) هر روز، جرعهای از آب داغ نوشیده و از خوردن سبزیهای گرم پرهیز گردد.
«کانون اول» ۳۱ روز است. (از ۲۲ آذر تا ۲۲ دی) بادهای پرشدّت (و تند) در آن قوی میشود و سرما در آن شدت مییابد. و نوشیدن جرعهای آب داغ در تازگی هر روز در آن سودمند است. همانگونه که در تشرین دوم ذکر شد. و در آن از خوردن غذای سرد دوری شده و از حجامت و فصد در آن پرهیز گردد. ولی غذاهای گرم در آن استفاده شود.
«کانون دوم» ۳۱ روز است. (از ۲۳ دی تا ۲۳ بهمن) غلبهی بلغم در آن قوی میگردد. و سزاوار است که در آن، ناشتا آب داغ جرعه جرعه نوشیده شود. و آمیزش جنسی در آن نیکواست و شکمپرهها مانند سبزیهای گرم در آن سودمند بوده و دخول حمام در آغاز روز و ماساژ با روغن خیری و هر چه با آن مناسب باشد نیز در آن سودمند است. و از شیرینیجات و خوردن ماهی تازه و شیر (و دوغ و ماست) در آن دوری شود.
«شباط» ۲۸ روز است. (از ۲۴ بهمن تا ۲۱ اسفند، در سال کبیسه تا ۲۲ اسفند) بادها در آن پراکنده شده و بارانها فراوان گشته و علفها نمایان میگردد و در این ماه، آب در کانالها جاری میشود. و خوردن شیر و گوشت پرنده و شکار و میوههای خشک در آن سودمند است. و از خوردن شیرینیجات کم شود. و فراوانیِ آمیزش جنسی و حرکت و ورزش در آن نیکواست.
✍🏻مصحح و مترجم:
سیّد محمّد جواد موسوے
🚫کپی بدون ذکر منـبـع جـایـز نـیــســـت🚫
@TebboZendegiEslami
قابل توجه اعضای محترم
👨🏻🏫در حال حاضر سه مبحث طبی مهم در قالب بستهی آموزشی ارائه شده است:
۱-آموزش «زبان علم طب» بر اساس کتاب حقایق اسرار طب که با عضویت در کانال «تلگرام» به کلیپهای آموزشی دسترسی پیدا میکنید و هر زمان سوالی داشتید در قسمت کامنتها میپرسید.
۲-آموزش کتاب «بُرءُ الساعة» (درمان آنی)، نوشتهی محمد بن زکریای رازی، که شامل ۲۹ باب بوده و در یک کانال خصوصی تلگرام در قالب چند کلیپ تصویری به همراه برخی توضیحات متنی و تصاویر برخی مفردات ارائه میشود. از قسمت کامنت ها هم هر سوالی داشتید میتوانید بپرسید.
۳-آموزش غیر حضوری «حجامت رضوی» (حجامت اصیل اسلامی) که با عضویت در گروه، به صوتها، فیلمها، مطالب کلاس و تصاویر مربوط به مواضع حجامت و همچنین به نظرات و پرسش و پاسخ اعضاء دسترسی پیدا کرده و هر سوالی داشتید در گروه میپرسید.
🍃برای اطلاع از جزئیات بیشتر هر بسته و خرید آن، عبارت «زبان طب» یا «درمان آنی» یا «حجامت رضوی» را به آیدی زیر بفرستید:
@BhSmjm
💚کانال طب و زنـدگے اسـلامے:
@TebboZendegiEslami
📞از سر گیری مشاوره و ویزیت تلفنی
امام رضا علیه السلام در ابتدای رساله مذهبه میفرمایند: «برای هر گروه از بیماریها، یک گروه دارو و تدبیر و دستور وجود دارد.»
اینبار قصد داریم عموم بیماریهای شما را با «تدبیر» و «دستور» درمان کنیم و به علت فقدان داروهای صحیح و اصولی، حتی الامکان از تجویز «داروهای مرکب» پرهیز میکنیم، مگر داروهایی که خودمان بر اساس اصول صحیحِ داروسازی ساخته باشیم یا از صحت و دقت و انطباق آن با اصول داروسازی مطمئن شده باشیم.
برای دریافت نوبت، جهت ویزیت تلفنی و اخذ نسخهی درمانی، عبارت «ویزیت تلفنی» را به آیدی زیر بفرستید:
@Miho311
لطفاً فقط عبارت «ویزیت تلفنی» را برای ادمین بفرستید و از توضیح بیماری خود بپرهیزید. شرح بیماری در مراحل بعد و در فرم چکاپ باید نوشته شود.
💚کانال طب و زنـدگے اسـلامے:
@TebboZendegiEslami
⚠️هر روز چوب مسواک نزنید، دندانهایتان میریزد!
۱-رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «جبرئیل همیشه مرا به مسواک سفارش میکرد تا اینکه ترسیدم دندانهایم لق شود و از بین برود.» (الکافي ج ۳، ص ۲۳ و به سند دیگر در الکافي ج ۶، ص ۴۹۵ و المحاسن ج ۲، ص ۵۶۰)
۲-رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «جبرئیل مرا به مسواک سفارش کرد تا اینکه بر دندانهایم ترسیدم.» (الکافي ج ۶، ص ۴۹۶ و المحاسن ج ۲، ص ۵۶۰)
۳-امام باقر علیه السلام فرمود: «رسول خدا صلی الله علیه و آله بسیار مسواک میکردند ولی واجب نیست و ترک آن در «فرط» روزها ضرری به تو نمیزند!» (من لا يحضره الفقيه ج ۱، ص ۵۳ و المحاسن ج ۲، ص ۵۶۳)
مرحوم مجلسی پدر میفرمایند:
«فرط» یعنی از سه تا پانزده روز. (روضة المتقین، ج ۱، ص ۱۷۲)
لفظ «فرط» از دو روز تا پانزده روز را گویند و ظاهراً در اینجا مرادش این است که (ترک آن) به سه روز نرسد. (لوامع صاحبقرانی، ج ۱، ص ۴۵۷)
✍🏻بیان:
✓افرادی که هر روز از چوب مسواک استفاده میکنند این مسأله را تجربه کردهاند که دندانهایشان سست و لق میشود و شروع به ریزش میکند! در روایات فوق گفته نشده که دستور جبرئیل استفادهی هر روزه از «چوب مسواک» بود. میتوان این نکته را از حدیث سوم فهمید. چرا که اگر ۳ روز مسواک زدن ترک شود دندانها آسیبی نمیبیند. از طرفی منظور از «مسواک زدن» در بعضی روایات، لزوماً استفاده از «چوب مسواک» نیست بلکه مرادش مسواک کردن با انگشت است. علی رغم آنکه در بعضی روایات به این نکته تصریح شده که با انگشت یا صرفا با مالاندن و گذر دادنِ چوب، مسواک کنید.
✓بنابراین هر روز چوب مسواک نزنید. نهایتاً هر ۳ روز یکبار چوب مسواک بزنید. و در آن ۲ یا ۳ روزی که از چوب استفاده نمیکنید با انگشتانتان مسواک کنید و یا نهایتاً چوب را صرفاً به روی دندانها بمالید و گذر دهید.
✓یک تجربه شخصی هم از خودم به شما این است که با آن سر چوبِ خلال که مانند جارو است میتوانید مسواک کنید! یعنی آن را روی دندان بمالید تا جرم هایش گرفته شود.
✓البته اگر دندان خراب یا دندان شیری دارید که میخواهید بدون مراجعه به پزشک زودتر بریزد بهتر است هر روز و بلکه چندبار در هر روز روی آن دندان را چوب مسواک کنید تا زودتر بریزد ولی روی دندانهای سالمتان را هرگز هر روز چوب مسواک نکنید مگر آنکه صرفاً به مالیدن چوب باشد که همانطور که عرض شد بهتر است به جای هر روز چوب مسواک زدن، هر سه روز یکبار یا هر هفته یکبار چوب مسواک بزنید و در باقی روزها با انگشتانتان مسواک کنید یا با آن سرِ چوب خلال، دندانها را بمالید.
✓شاید اگر کسی هر روز سرکه مضمضه کند یا از پودر دندان امام رضا علیه السلام استفاده نماید در این صورت استفادهی هر روزه از چوب مسواک هیچ آسیبی به او نزند. و الله العالم.
✍🏻سیّد محمّد جواد موسوے
🚫کپی بدون ذکر منـبـع جـایـز نـیــســـت🚫
@TebboZendegiEslami
⚠️تنفر خدا و اهل بیت از شکم و افراد چاق و تشبیه آنها به خوک!
روایت اول:
امام باقر علیه السلام فرمود: «هیچ چیزی برای خداوند عز و جل، منفورتر از شکمِ پُر نیست.» (الکافي ج ۶، ص ۲۷۰ و المحاسن ج ۲، ص ۴۴۷)
روایت دوم:
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «آدمی هیچ ظرفی را بدتر از شکم، پُر نکرده است! و برای آدمی چند لقمه که کمرش را راست کند کافی است. و اگر نفسش بر او غالب شد پس یک سوم برای غذا و یک سوم برای نوشیدنی و یک سوم برای نفَس بگذارد.» (بحارالأنوار ج ۶۳، ص ۳۳۰)
روایت سوم:
ابوبصیر گفت: امام صادق علیه السلام به من فرمود: «ای ابامحمد! همانا شکم، از خوردنش طغیان میکند و نزدیکترین حالتِ بنده به سوی خداوند عز و جل هنگامی است که شکمش سبک است و منفورترین حالتِ بنده نزد خداوند عز و جل هنگامی است که شکمش پر است!» (الکافي ج ۶، ص ۲۶۹ و المحاسن ج ۲، ص ۴۴۶)
روایت چهارم:
امام صادق علیه السلام فرمود: «همانا خداوند عز و جل، از زیادخوردن خشم میگیرد و برای فرزند آدم چارهای جز یک وعده غذا که کمرش با آن راست شود نیست پس هرگاه یکی از شما (غذا) میخورَد پس باید یک سوم شکمش را برای خوراک و یک سوم را برای نوشیدنی و یک سوم را برای نفس بگذارد و مانند چاق شدنِ خوکها برای ذبح، چاق نشوید!» (الکافي ج ۶، ص ۲۶۹)
بیان:
✓ممکن است از روایت آخر برداشت اشتباه شود که بیشتر از یک وعده غذا خوردن ممنوع است؛ اما حضرت فرمودند یک وعده غذایی که کمر انسان راست شود. یعنی یک وعده بخورد تا کمرش راست شود و پس از مدتی که انرژیاش رفت و نیرویش تمام شد باز هم یک وعده بخورد تا کمرش راست شود و خم نشود و ممکن است این مدت برای یکی بیشتر باشد و برای یکی کمتر. مثلاً برای افراد مسن لازم است تا شام مفصلی بخورند هرچند عصرانه خورده باشند وگرنه کمرشان راست نمیمانَد. البته این تعبیر، کنایه از داشتن قوت برای انجام عبادت و امورات زندگی است هرچند «راست ماندن کمر» میتواند یک علامت حقیقی برای میزان قوّت بدن باشد.
✓روشن است که مشخصهی بارز خوکها گردن کوتاه و چاق و شکم گنده و چربی بسیار است. در نگاه اهل بیت علیهم السلام چقدر این حالت نفرت انگیز است که افراد چاق شکم گنده و افرادی که چربی گردن و پهلو دارند را به خوک تشبیه میکنند! مواظب باشیم که شبیه خوکها نشویم!
✍🏻سیّد محمّد جواد موسوے
🚫کپی بدون ذکر منـبـع جـایـز نـیــســـت🚫
@TebboZendegiEslami
🪽تدابیر مشکلات ماورائی🪽
✍🏻رعایت این دستورات برای همهی بیمارانی که مشکلات ماورائی دارند واجب است. این موارد از روایات معصومین علیهم السلام به دست آمده و بسیاری از این دستورات شرعاً نیز واجب است.
۱-احکام طهارت و نجاست را رعایت کنید.
۲-غسلهای واجب (جنابت، حیض و جمعه) را حتماً در اسرع وقت انجام دهید. غسل جمعه هر چه به اذان ظهر نزدیکتر باشد بهتر است.
۳-نمازهای واجب را به هیچ عنوان عمداً ترک نکنید.
۴-نماز مغرب را حتماً تا قبل از گذشتنِ ۳۰ دقیقه بعد از اذان رسمی بخوانید و به هیچ عنوان نماز مغرب را بیشتر از نیم ساعت بعد از اذان، به تأخیر نیندازید؛ به جز در هنگام سفر که تا یک سومِ شب وقت دارید.
۵-نماز صبح را نیم ساعت بعد از اذانهای رسمی بخوانید.
۶-بعد از هر نماز یومیه سجدهی شکر به جای آورید و سه مرتبه «شکراً للّه» بگویید.
۷-هر روز چند دقیقه قبل از طلوع آفتاب و چند دقیقه قبل از غروب آفتاب، این ذکر را ۱۰ مرتبه بگویید:
لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ يُمِيتُ وَ يُحْيِي وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْ ءٍ قَدِيرٌ.
(ترجمه: هیچ خدایی جز الله نیست، يگانه است و همتایی ندارد، فرمانروايى برای اوست و ستايش برای اوست. زنده میكند و میميراند و مىميراند و زنده مىنمايد، و خودش زندهاى است كه هرگز نمیميرد، خیر (و خوبیها) به دست اوست و او بر هر چيزى تواناست.)
سپس ۱۰ مرتبه بگویید:
أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِيعِ الْعَلِيمِ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ وَ أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ يَحْضُرُونِ إِنَّ اللَّهَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ.
(ترجمه: پناه میبرم به خداى شنواى دانا از وسوسه هاى پنهانى شياطين، پناه میبرم به خدا از اينكه شياطين (گرداگردم) حاضر شوند، همانا تنها خدا شنوا و داناست.)
۸-برای نماز صبح و مغرب حتماً خودتان جداگانه در خانه با صدای بلند (جهر)، همانطوری که در حالت عادی سخن میگویید اذان بگویید سپس بنشینید و «الحمدلله» گفته و مجدداً بلند شوید و اقامه با صدای بلند (جهر) بگویید و سپس نماز را به جای آورید. برای باقی نمازها فقط اقامه کافی است. برای خانمها گفتن «حیّ علی الصلاة» تا آخر اذان و اقامه واجب نیست. هم چنین به جهر گفتن (با صدای بلند) نیز واجب نیست ولی در تنهایی بهتر است بلند بگویند.
۹-از آویختن هرگونه آهن و بدلیجات استیل به بدن و لباس اعم از گوشواره، گردنبند، دستبند، پابند، انگشتر، پرسینگ، کمربند و… به شدت خودداری کنید که ائمه علیهم السلام فرمودند: مسخ و پلید و نجس بوده و لباس شیاطین و جنیان است. برای زینت با این چیزها از دیگر فلزات مثل طلا (فقط برای خانمها) و نقره و … استفاده کنید.
۱۰-حتی الامکان در خانه تنها نخوابید و اگر مجبور شدید تنها بخوابید، باید قبل از خواب، زیاد ذکر بگویید. مثلاً آیت الکرسی، چهار قل، تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها، تسبیحات اربعه ۳۰ مرتبه و …
۱۱-خون، مو و ناخن خود را حتی الامکان در خاک دفن کنید. البته اگر از عدم دسترسی دیگران به سطل زباله و انتقال آن زباله به محل دفن مطمئن هستید میتوانید خون و مو و ناخن را در سطل زباله بیندازید. خون را هم اگر از لباس یا بدن بشویید وارد فاضلاب شده و از همین طریق وارد خاک میشود و همین کافی است.
۱۲-تمام اشیاء مشکوک که داخل خانه پیدا کردید با دستکش یا پلاستیک بگیرید و در آب روان بیندازید. هرگونه انگشتر و دستبند و حرز و گردنبند و آویز و تابلوهای دارای نقش و نگارهای عجیب، چشم نظر، دسته مو، ناخن، منگنه، نوشته جات عجیب و ناخوانا، مجسمه، کتابهای اذکار و اوراد عارفان، مهره مار و هرچیزی که دارای اَشکال و علامت و حروف عجیب و غریب است باید از خانه دور شود. به خصوص آشپزخانه و حمام و زیر فرش را خوب بگردید.
۱۳-از تمام خرافات رایج مثل تخم مرغ شکستن و رجوع به دعانویسها و فالگیرها و سرکتاب بازکنها و رجوع به هرگونه جنگیر و پیشگو و افرادی که با ستاره شناسی به پیشگویی و تحلیل وقایع و اشخاص میپردازند به شدت دوری کنید. حتی اگر قبلاً جواب هم گرفته باشید اینها غالباً قدرتهای شیطانی است که به کمک جنیان انجام میشود.
۱۴-حرز ببندید. حرز دست نویس باشد و شکلهای خاصی نداشته باشد. فقط از حرز معصومین علیهم السلام استفاده کنید. حرزهایی که در اکثر مغازهها پیدا میشود قابل اعتماد نیست. اگر خودتان هم با وضو بنویسید خوب است. برای به دست آوردن حرز به کتاب مفاتیح الجنان و یا جلد ۹۱ بحارالانوار مراجعه کنید.
۱۵-برای درمان طلسم، جادو و جن زدگی باید علاوه بر رعایت موارد فوق از طلسم شکن امام کاظم علیه السلام و طلسم شکن امام صادق علیه السلام استفاده کنید. نگهداری کبوتر راعبی هم در حیاط خانه خوب است.
✍🏻سیّد محمّد جواد موسوے
🚫کپی بدون ذکر منـبـع جـایـز نـیــســـت🚫
@TebboZendegiEslami
💤فرمولی عام از امام رضا علیه السلام برای تعیین دقیق ساعت خواب و بیداری در هر شب از سال
📜امام رضا علیه السلام در رساله مذهبه میفرمایند: «خودت را (در ابتدای مغرب) به بیدار ماندنی به اندازهی یک سومِ مقداری که میخوابی عادت بده و هرگاه دو ساعت از شب باقی ماند، برخیز.»
✓دقت شود که «آغاز شب» از هنگام اذان مغرب (یعنی هنگام از بین رفتن سرخی مشرق) و «پایان شب» هنگام طلوع فجر صادق (حدود نیم ساعت بعد از اذانهای رسمی) است و هر «یک ساعتِ شرعی» برابر با یک دوازدهمِ این بازهی زمانی است.
✍🏻با توجه به این فرمایش از امام رضا علیه السلام و با توجه به اینکه در روایات، ساعات شب را ۱۲ ساعت دانستهاند، اگر میزان خواب را با «x» و کل ساعات شب را با «y» نشان دهیم برای محاسبهی میزان خواب در هر موقع از سال و زمان دقیق خواب در هر شبانه روز فرمول زیر به دست میآید:
(⅓)x + x + (⅙)y = y
➡️ 8(⅙)x + (⅙)y = y
➡️ 8x + y = 6y
➡️ X=(⅝)Y
✓بنابراین اگر مثلاً اذان مغرب ساعت ۲۰ بوده و طلوع فجر صادق ساعت ۳ بامداد باشد طول کل شب (=y)، ۷ ساعت (معادل ۴۲۰ دقیقه) است که در آن شب باید به اندازهی پنج هشتم این مقدار، یعنی ۲۶۲ دقیقه معادل ۴ ساعت و ۲۲ دقیقه خوابید. هم چنین هر یک ساعتِ شرعی، یک دوازدهمِ طول کل شب -که در این مثال ۷ ساعت بود- است که برابر با ۳۵ دقیقه است.
✓حال، برای محاسبهی دقیق ساعت خواب و بیداری در این مثال کافی است ۲ ساعتِ شرعی از فجر صادق کم کنیم؛ زیرا امام فرمود «هرگاه ۲ ساعت از شب باقی ماند برخیز.» پس در این مثال که پایان شب (=فجر صادق) ساعت ۳ بامداد است و هر ساعتِ شرعی، ۳۵ دقیقه است نتیجه میشود که باید ۷۰ دقیقه قبل از ساعت ۳ بامداد بیدار شد؛ یعنی در ساعت ۱:۵۰.
✓حال، با توجه به آنکه در ابتدا با فرمول فوق (همان X=(⅝)Y)، مدت زمان خوابیدن را ۴ ساعت و ۲۲ دقیقه به دست آوردیم، از ساعت ۱:۵۰ بامداد، ۴ ساعت و ۲۲ دقیقه به عقب میرویم که نتیجه میشود در این مثال، میبایست در ساعت ۲۱:۲۸ خوابید.
✓پس اگر اذان مغرب ساعت ۲۰ و طلوع فجر صادق ساعت ۳ بامداد باشد، بر اساس فرمول امام رضا علیه السلام، ساعت خواب ۲۱:۲۸ و ساعت بیداری ۱:۵۰ بامداد است.
✓در باقی ایام سال هم به همین شکل محاسبه را انجام دهید.
❗️این فرمول را در هیچ کتاب و کلاس و کانال و پیجی پیدا نمیکنید! این را مستقیماً از معتبرترین نسخ خطی رساله مذهبه امام رضا علیه السلام به دست آوردم که در نسخ چاپی موجود از رساله با اختلاف و اشتباه آمده است.
✍🏻سیّد محمّد جواد موسوے
🚫کپی بدون ذکر منـبـع جـایـز نـیــســـت🚫
@TebboZendegiEslami
🤲🏻دعاے درمان همهے امراض
✨امام صادق علیه السلام فرمود: برای همهی مرضها میگویی: «يَا وَاحِدُ يَا مَاجِدُ يَا جَوَادُ يَا كَرِيمُ يَا قَرِيبُ يَا مُجِيبُ يَا رَحِيمُ صَلِّ عَلَى محمّد وَ آلِهِ وَ اردُدْ عَلَيَّ نِعْمَتَكَ.»
(طب الأئمة الصادقین، ج ۱ ص ۱۰۵: حدثنا ابن همام، قال: حدثنا الحميري، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن جعفر بن محمد بن عبيد الله، عن عبد الله بن ميمون القداح، عن أبي عبد الله علیه السلام أنه قال: «تقول للأمراض كلّها: يَا وَاحِدُ يَا مَاجِدُ يَا جَوَادُ يَا كَرِيمُ يَا قَرِيبُ يَا مُجِيبُ يَا رَحِيمُ صَلِّ عَلَى محمّد وَ آلِهِ وَ اردُدْ عَلَيَّ نِعْمَتَكَ)
@TebboZendegiEslami
#فکت_طبی
فرق طب اسلامی با طب سنتی مثل فرق احادیث «صحیح» شیعه با احادیث «صحیح» عامه (=اهل سنت) است.
✍🏻سیّد محمّد جواد موسوے
@TebboZendegiEslami
#فکت_طبی
✍🏻طیف عظیمی از بیماریها ریشهی روانی دارد و فقط با روانکاوی و اصلاح باورها درمان میشود و با هیچ داروی گیاهی و شیمیایی خوب نخواهد شد.
@TebboZendegiEslami
#فکت_طبی
عموم مشکلات ماورائی و جن زدگیها و دیدن سایه و ارواح و جنیان و احساس لمس یا ترس یا خفگی و... از طرف آنها، توهم است! و چیزی جز اختلال مزاج نیست! و درمان آن، اصلاح مزاج و اصلاح باورها و اعتقادات (یا به تعبیری: روان درمانی اسلامی) است.
@TebboZendegiEslami
کانال طب و زنـدگے اسـلامے
#فکت_طبی عموم مشکلات ماورائی و جن زدگیها و دیدن سایه و ارواح و جنیان و احساس لمس یا ترس یا خفگی و.
👆🏻در شرح و دلیل این مطلب (در دو قسمت):
امام صادق علیه السلام فرمود: «همانا عموم این ارواح (یعنی دیدن روح و جن و احساس لمس شدن، خفگی، ترس و... توسط جنها) از مرّهی غالب یا خون سوخته یا بلغم غالب است. پس انسان باید قبل از آنکه چیزی از این طبایع بر او غالب شود و او را هلاک کند، به مراعات نفس خود مشغول باشد.» (طب الأئمة علیهم السلام ج ۱، ص ۱۱۰: مُحَمَّدُ بْنُ بُكَيْرٍ قَالَ: حَدَّثَنَا صَفْوَانُ بْنُ يَحْيَى اَلْبَيَّاعُ قَالَ: حَدَّثَنَا اَلْمُنْذِرُ بْنُ هَامَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ وَ سَعْدٍ اَلْمَوْلَى قَالاَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : إِنَّ عَامَّةَ هَذِهِ اَلْأَرْوَاحِ مِنَ اَلْمِرَّةِ اَلْغَالِبَةِ أَوْ دَمٍ مُحْتَرِقٍ أَوْ بَلْغَمٍ غَالِبٍ فَلْيَشْتَغِلِ اَلرَّجُلُ بِمُرَاعَاةِ نَفْسِهِ قَبْلَ أَنْ تَغْلِبَ عَلَيْهِ شَيْءٌ مِنْ هَذِهِ اَلطَّبَائِعِ فَيُهْلِكَهُ.)
✍🏻امام در این روایت، عموم ارواح را ناشی از غلبه صفرا، سودا، بلغم یا از خون سوخته میدانند.
در روایتی دیگر، امام به شخصی که میپنداشت دخترش توسط جنیانِ زمینی لمس شده، صرفاً یک تدبیر و یک جوشانده تجویز میکنند:
مردی به امام صادق علیه السلام گفت: ای پسر رسول خدا! همانا من دختری دارم که نالهاش در خواب، بسیار است و چه بسا حالش وخیم میگردد و آرام نمیشود و یک سستی در بازویش، او را میگیرد. و یکی از افرادی که درمان میکند او را دید و گفت: همانا با او، مسّی از اهل زمین است (یعنی جن های اهل زمین او را لمس کردند) و درمانش ممکن نیست.
پس امام علیه السلام فرمود: «او را با فصد خنک کن و برایش آب شوید پخته با عسل درست کن که سه روز بنوشد که همانا خداوند تعالی او را عافیت میدهد.»
آن مرد گفت: پس من این کار را کردم و دخترم به اذن خداوند عز و جل عافیت یافت. (طب الأئمة علیهم السلام ج ۱، ص ۱۱۰: أَبُو عُبَيْدَةَ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عُبَيْدٍ قَالَ: حَدَّثَنِي أَبِي مُحَمَّدُ بْنُ عُبَيْدٍ عَنِ اَلنَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ مُيَسِّرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ رَجُلاً قَالَ لَهُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ إِنَّ لِي جَارِيَةً يَكْثُرُ فَزَعُهَا فِي اَلْمَنَامِ وَ رُبَّمَا اِشْتَدَّ بِهَا اَلْحَالُ فَلاَ تَهْدَأُ يَأْخُذُهَا خَدَرٌ فِي عَضُدِهَا وَ قَدْ رَآهَا بَعْضُ مَنْ يُعَالِجُ فَقَالَ إِنَّ بِهَا مَسٌّ مِنْ أَهْلِ اَلْأَرْضِ وَ لَيْسَ يُمْكِنُ عِلاَجُهَا فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بَرِّدْهَا [مُرْهَا] بِالْفَصْدِ وَ خُذْ لَهَا مَاءَ اَلشِّبِتِّ اَلْمَطْبُوخِ بِالْعَسَلِ وَ تُسْقَى ثَلاَثَةَ أَيَّامٍ فَإِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى يُعَافِيهَا قَالَ فَفَعَلْتُ ذَلِكَ فَعُوفِيَتْ بِإِذْنِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.)
✍🏻ملاحظه میکنید که امام به گفتارِ درمانگرانی که بیماری این دختر را ناشی از لمس جنهای اهل زمین میدانستند، اعتنایی نکرده و فقط دو دستور برای درمان مزاج آن دختر دادند. یکی: فصد که برای اخراج خون سوخته بوده تا حرارتش کم شود و توهمات و کابوسهایش از بین برود و دوم: آب شوید پخته با عسل که برای آرام بخشی در خواب تجویز شده تا هورمونهای استرس (همان مرهی صفرای غالب) ساکن شده و دچار پرش و بیتابی در خواب نشود.
بشخصه بیماری داشتم که دقیقاً همین علائم را داشت و با همین تجویز درمان شد.
امام برای درمان آن دختر نه حرز و نماز و دعا دادند و نه جنگیری کردند بلکه فقط مزاج او را اصلاح فرمودند.
با توجه به روایت قبل که حضرت فرمود: «عموم این ارواح از مره و بلغم غالب یا خون سوخته است»، فهمیده میشود که در اینجا این مشکل ماورائی ناشی از خون سوخته و مرهی غالب بوده که خون سوخته با فصد خارج میشود و صفرای غالب با آب شوید و عسل ساکن میگردد.
در روایت بعدی نیز به وضوح بیان شده است که خون سوخته عامل ارواح یا همان بیماریهای ماورائی است (روایت در پست بعدی)
@TebboZendegiEslami
کانال طب و زنـدگے اسـلامے
👆🏻در شرح و دلیل این مطلب (در دو قسمت): امام صادق علیه السلام فرمود: «همانا عموم این ارواح (یعنی دید
ادامه...
امام صادق علیه السلام فرمود: «همانا این دملها (جوشهای خونی) و چرکها بیشترشان از این خون سوخته ای است که صاحبش آن را در وقتش خارج نمیکند پس هر کس چیزی از آن بر او غالب شد باید هر گاه که به رختخوابش میرود بگوید: أَعُوذُ بِوَجْهِ اَللَّهِ اَلْعَظِيمِ وَ كَلِمَاتِهِ اَلتَّامَّاتِ اَلَّتِي لاَ يُجَاوِزُهُنَّ بَرٌّ وَ لاَ فَاجِرٌ مِنْ شَرِّ كُلِّ ذِي شَرِّ (پناه میبرم به روی خدای بزرگ و کلمات کاملش که هیچ نیکوکار و بدکاری از آنها فرا نمیرود، از شرّ هر صاحب شری) پس همانا هر گاه این را بگوید چیزی از ارواح، او را اذیت نمیکند و به اذن خداوند تعالی در این (دعا) عافیت مییابد.» (طب الأئمة علیهم السلام ج ۱، ص ۱۰۸: عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ هِلاَلٍ قَالَ: حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ مِهْرَانَ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ حَرِيزِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ هَذِهِ اَلدَّمَامِيلَ وَ اَلْقُرُوحَ أَكْثَرُهَا مِنْ هَذَا اَلدَّمِ اَلْمُحْتَرِقِ اَلَّذِي لاَ يُخْرِجُهُ صَاحِبُهُ فِي إِبَّانِهِ فَمَنْ غَلَبَ عَلَيْهِ شَيْءٌ مِنْ ذَلِكَ فَلْيَقُلْ إِذَا آوَى إِلَى فِرَاشِهِ أَعُوذُ بِوَجْهِ اَللَّهِ اَلْعَظِيمِ وَ كَلِمَاتِهِ اَلتَّامَّاتِ اَلَّتِي لاَ يُجَاوِزُهُنَّ بَرٌّ وَ لاَ فَاجِرٌ مِنْ شَرِّ كُلِّ ذِي شَرِّ فَإِنَّهُ إِذَا قَالَ ذَلِكَ لَمْ يُؤْذِهِ شَيْءٌ مِنَ اَلْأَرْوَاحِ وَ عُوفِيَ فِيهَا بِإِذْنِ اَللَّهِ تَعَالَى.)
✍🏻اینکه امام برای پیشگیری از اذیت ارواح و جوشها و دملها، دعا تجویز فرمودند ثابت نمیکند که این مشکلات ناشی از جن و آسیب جنیان است؛ چون برای همهی بیماریها اعم از پادرد و سردرد و شکم درد و... و حتی برای امور دیگر غیر از بیماریها، دعا وارد شده و تجویز دعا، جن زدگی را ثابت نمیکند.
دربارهی اطمینان از درستیِ معنی «ارواح» میتوانید علاوه بر این سه روایت، به روایت داروی جامع نبوی و داروی شافیه و بخور مریم نیز نظری بیندازید.
این سه روایت، تفصیل بیشتری میطلبد اما چیزی که از جمع این سه روایت واضح است و امام در روایت اول به آن تصریح فرمودند این است که:
همهی مشکلات ماورائی اعم از دیدن سایه و جن و احساس لمس توسط جنها و بختک و حس خفگی و احساس حضور جن در خانه و... صرفاً یک توهم است (به جز موارد بسیار نادر) و علت آن، خون سوخته یا غلبهی بلغم یا مره است.
پس اگر دچار این مشکلات هستید لطفاً از توهم بیرون بیایید و از رجوع به جنگیرها و دعانویسهای شیاد و سرکتاببازکنها و حتی روحانیون جاهلی که از پیش خود دستورات ترکیبی قرآنی و دعایی (بدون استناد به روایات) تجویز میکنند به شدت پرهیز کنید.
✍🏻سیّد محمّد جواد موسوے
🚫کپی بدون ذکر منـبـع جـایـز نـیــســـت🚫
@TebboZendegiEslami
#فکت_طبی
✍🏻بسیاری از نتایج مثبت داروها یا نسخههایی که توسط درمانگران طب اسلامی تجویز میشود ربطی به تأثیر گذاری آن دارو و آن نسخه ندارد! بلکه به خاطر ورود در ماه جدید رومی است که هوا در هر ماه تغییر کرده و مزاج را عوض میکند. مثلاً بسیاری از بیمارانی که به خاطر ورود در ماه «تشرین اول» دچار غلبه «سوداء» شدهاند با ورود در ماه «تشرین دوم» علائم سوداء در آنها برطرف میشود و بیمار خیال میکند که این بهبودی به خاطر تأثیر داروها یا نسخههایی است که از درمانگران طب اسلامی گرفته و استفاده کرده است. در حالی که آن دارو و آن نسخه هیچ نقشی در بهبودی او نداشته و صرفاً به خاطر تغییر آب و هوا وضعیت مزاجی او تغییر کرده است!
از فعالان طب اسلامی انتظار میرود پیش از طرح ادعاهای بزرگ در درمان بیماریها به این مهم، یعنی تغییر مزاج به تبع تغییر هوا -که بر طبق فرمایشات امام رضا علیه السلام در رساله مذهبه، اساسیترین رکن مزاج شناسی است- دقت وافی و کافی داشته باشند.
🚫کپی بدون ذکر منـبـع جـایـز نـیــســـت🚫
@TebboZendegiEslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم رئیس ایستگاه
مامور CIA آمریکا برای حفاظت خودش از «حرز حضرت فاطمه سلام الله علیها» استفاده میکند!
پ.ن: اونوقت عوام شیعه میرن از دعانویس، طلسم میگیرن و آخوندهای عوام هم براشون طلسمات نخودکی اصفهانی تجویز میکنند!
@TebboZendegiEslami
#فکت_طبی
در ماه رومیِ «آب» (از ۲۲ مرداد تا ۲۱ شهریور) و آخرین روزهای تابستان هستیم و مزاج از صفرا به سمت سودا میرود و بدین سبب خشکی در بدن شدت مییابد؛ بنابراین شاهد خشکی پوست، بینی، دهان، یبوست و تشدید باقی علائم غلبه صفرا و سودا خواهید بود. تدابیر عمومی امام رضا علیه السلام برای این ایام را فراموش نکنید و در کنار آن، هر کس تدابیر مربوط به وضعیت مزاجی خودش هم انجام دهد.
🚫کپی بدون ذکر منـبـع جـایـز نـیــســـت🚫
@TebboZendegiEslami