#اخبار_حوزه
📢 فتواهای طبی استاد علوی بروجردی.
◀️ بخشی از رساله تازه منتشر شده استاد علوی بروجردی باب احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها:
🌐@tebona
موسسه فقه الطب، طِبُنا
#اخبار_حوزه 📢 فتواهای طبی استاد علوی بروجردی. ◀️ بخشی از رساله تازه منتشر شده استاد علوی بروجردی
#اخبار_حوزه
📢 فتواهای طبی استاد علوی بروجردی.
◀️ بخشی از رساله تازه منتشر شده استاد علوی بروجردی باب احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها:
🌐@tebona
_______________________________
1️⃣ در رساله توضیح المسائل استاد علوی بروجردی - که به نوعی اعلام غیر مستقیم مرجعیت ایشان نیز میباشد - در باب ”چیزهایی که خوردن آنها در اسلام مستحب است” به صراحت به استحباب خورن نمک اول و اخر غذا فتوا داده اند.
2️⃣ ایشان در سایر فتاوای خود به نکات فراوان طبی و بهداشتی نیز اشاره نموده اند.
3️⃣ این در حالی است که تا چند سال گذشته سنت تمام فقها این بوده است که در رساله توضیح المسائل خود به این امر فتوا می دانند اما چندی پیش این فتوا در چاپ های جدید برخی رساله ها حذف شده بود و برخی مراکز پژوهشی مانند ”دار الحدیث” به این امر اشکال گرفته بودند.
◀️ (لازم به ذکر است بیان این مسئله به معنای تایید سایر مواضع و دیدگاه های استاد علوی بروجردی نمی باشد.)
_______________________________
⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب
👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید:
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
✅ گزارش صدا و سیمای خراسان از جریانات طب اسلامی و معاجین ساختگی آنها
⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
موسسه فقه الطب، طِبُنا
. ✅ گزارش صدا و سیمای خراسان از جریانات طب اسلامی و معاجین ساختگی آنها ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه ا
#یادداشت_ارسالی
📢 ”طب اسلامی” یعنی آب دهان سر بالا!
◀️ یادداشت ارسالی یکی از مخاطبان در خصوص گزارش صدا و سیمای خراسان:
🌐@tebona
___________________________
1️⃣ جدای از نقدهای بنیادین و مهم به وزارت بهداشت و سیاست های کلان حوزه سلامت و همچنین جدای از نقد های جدی به روش و اسلوب دانشکده های طب ایرانی باید عرض کنیم جریانات طب اسلامی برای ما حوزویان شده اند مصداق بارز ”آب دهان سر بالا”
2️⃣ این که بدون اندک دانشی از سبب و علائم امراض و با نگاهی اخباری مسلکانه و بدور از فقاهت به روایات و بدون توجه به تداخلات دارویی و... همه بیماران را از دم تیغ معاجین ابنابسطام و تراکیب مجعوله آن می گذرانند و آنگاه عدم درمان را ابتلاء اللهی می خوانند نامش چیزی جز ”شیادی” نیست.
3️⃣ تنها تفاوت این شیادی با شیادان دیگر در نیت است و حسن فاعلی.
بسیاری از این حضرات با وضو و سلام و صلوات درب مطب هایشان - بخوانید دکان هایشان - را باز میکنند و برای هر نسخه و تجویزشان یک روایت و حدیث می خوانند و بادی به غبغب می اندازند و می گویند: ”بله ما داریم علوم اهل بیت ع را احیا میکنیم”.
4️⃣ اما غافل از آن که این ره به ترکستان می رود و این غافله سر از ناکجا آباد در آورده است. غافل از انکه انچه میکارند را شیطان درو میکند. غافل از انکه انچه را احیا میکنند علوم حقیر و ناچیز خودشان است.
ما نه با سیاست های غلط وزارت بهداشت در مسائل کلان حوزه سلامت (مانند ترویح واکسن و مصرف تراریخته ها و...) موافقیم و نه اطبای حقیقی و دلسوز را جریانات طب ایرانی میدانیم و نه با سکوت حوزه علمیه نسبت به خیل عظیم مرویات طبی موافقیم، بلکه خواهان شکل گیری منطقی صحیح و رویکردی فقاهی به ابواب طبی در دل حوزه علمیه هستیم.
5️⃣ این حضرات کاری کرده اند که دیگر هیچ طلبه ای - از خوف اینکه مبادا انگ وابستگی به این جریانات را بخورد - نتواند نام اسلام و طب را کنار یکدیگر ببرد.
حقیقتا این جریانات برای حوزه و روحانیت مصداق بارز ”آب دهان سر بالا” هستند و اگر هر مرجع تقلید و عالمی هر موضعی نسبت به اینان بگیرد باید به ایشان حق بدهیم.
🔴 یادداشت ارسالی یکی از مخاطبان با نام کاربری ”محمد رضا”
___________________________
⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب
👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید:
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
#مقاله_پژوهشی
📢 روش تشخیص قضایای حقیقیه و خارجیه در احادیث طبی / بیشتر احادیث معتبر طبی قضایای حقیقیه هستند.
▶️@tebona
موسسه فقه الطب، طِبُنا
#مقاله_پژوهشی 📢 روش تشخیص قضایای حقیقیه و خارجیه در احادیث طبی / بیشتر احادیث معتبر طبی قضایای حقی
#مقاله_پژوهشی
📢 روش تشخیص قضایای حقیقیه و خارجیه در احادیث طبی / بیشتر احادیث معتبر طبی قضایای حقیقیه هستند.
⏪ بخشی از مقاله حجت الاسلام ستایش مدیر گروه رجال موسسه دارالحدیث قم را میتوانید در بخش زیر مشاهده نمایید و متن کامل مقاله را از سایت موسسه طبنا دانلود نمایید: 👇👇👇
🌐@tebona
_______________________________
1️⃣ با مراجعه به ابواب پزشکی که در کتاب های معتبر شیعه مانند الکافی نقل شده، این شیوه قابل ردگیری است. بیان اکثر روایات پزشکی در این کتاب به صورتی است که مخاطب پس از بررسی تمامی روایات یک باب اگر در پذیرش صدوری آن اشکالی نداشته باشد به جز موارد معدودی که نمونه های آن گذشت تمامی آن روایات را به مثابه یک واقعیت که برای عموم مفید است، مینگرد؛ در نتیجه، اصل اولی در احادیث پزشکی با دیگر روایات تفاوتی ندارد و به عنوان یک قضیه حقیقیه برای عموم مردم پذیرفتنی است.
🌐@tebona
2️⃣ .. راه شناخت قضایای حقیقیه از خارجیه در احادیث طبی بررسی شواهد و قرائن کامل یک آموزه حدیثی است؛ از قبیل:
✔️ الف (اگر معصوم علیه السلام در مقام تعلیم دانش طب باشد، این گزاره ها قضیه حقیقیه هستند.
✔️ ب (اگر بیان و تجویزی خاص در موضوعی معین تکرار شود به خصوص اگر از لسان دو
معصوم علیهم السلام باشد، می تواند قرینه بر حقیقیه بودن آن گزاره باشد.
✔️ ج (تغییر بیان معصوم علیه السلام در مواجه با یک بیماری خاص می تواند نشان از قضیه خارجیه بودن و دخالت ویژگی های بیان نشده در متن روایت در آن درمان خاص باشد.
✔️ د (پرسش راویان، به خصوص راویانی که از بیماری خود سؤال می کنند و امام علیه السلام در مقام آموزش نیست، نشان از خارجیه بودن آن گزاره روایی است.
🌐@tebona
3️⃣ بیان معصومان علیهم السلام در انتقال آموزه های طبی متناسب با فضای جامعه در همان زمان است؛ در نتیجه، از اصطلاحات آن دوره نیز بهر برده اند و فهم دقیق و صحیح از این احادیث با شناخت آن مقتضیات و زبان شناسی عصر صدور حدیث فراهم می شود.
🌐@tebona
_______________________
◀️ متن تفصیلی این پژوهش را میتوانید در سایت موسسه طبنا از ادرس و لینک زیر مشاهده نمایید:👇👇👇👇👇👇👇👇
http://tebona.ir/2018/08/%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d8%aa%d8%b4%d8%ae%db%8c%d8%b5
.
4_6021366135482483819.pdf
1.48M
.
◀️ متن تفصیلی پژوهش (روش تشخیص قضایای حقیقه و خارجیه در احادیث طبی) را می توانید از قسمت بالا دانلود نمایید.
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
4_6026047460856562487.mp3
943K
#استاد_مسعودی
📢 مقصود ائمه (ع) از لفظ عدس همان نخود بوده است.
⏪ بخشی از صوت استاد عبدالهادی مسعودی قائم مقام موسسه دارالحدیث قم در رادیو معارف: 👇👇👇
🌐@tebona
موسسه فقه الطب، طِبُنا
#استاد_مسعودی 📢 مقصود ائمه (ع) از لفظ عدس همان نخود بوده است. ⏪ بخشی از صوت استاد عبدالهادی مسع
#بازنشر
📢 سال گذشته در يادداشتی از حجت الاسلام محمد سوري به این پرداخته شد که گاهی اوقات در لسان اهل بیت علیهم السلام به نخود ”عدس” اطلاق می شده است و خواصی که در روایات برای لفظ ”عدس” استفاده شده (مانند رقت قلب و کثرت اشک) به هیچ عنوان مربوط به عدس نیست و همگی جزو خواص نخود می باشد.
🌐@tebona
___________________________
⏺ بعد از انتشار این مقاله اشکالات و سوالاتی برای بعضی کاربران پیش آمد که به همگی آنها پاسخ داده شد. به تازگی استاد عبدالهادی مسعودی هم در این زمینه نکته کوتاهی را در رادیو معارف فرمودند که صوت ایشان در کانال قرار داده شد.
___________________________
◀️◀️ مشروح يادداشت حجت الاسلام محمد سوري را ميتوانيد در سايت موسسه طبنا از ادرس زير مطالعه بفرماييد: 👇👇👇👇👇👇👇👇
http://tebona.ir/?p=582
http://tebona.ir/?p=582
http://tebona.ir/?p=582
موسسه فقه الطب، طِبُنا
#مقاله_پژوهشی 📢 جایگاه روایات طبی در پزشکی کهن ایران / چرا روایات طبی جایگاه ویژه ای در منابع کهن پ
#مقاله_پژوهشی
📢 جایگاه روایات طبی در پزشکی کهن ایران / چرا روایات طبی جایگاه ویژه ای در منابع کهن پزشکی نداشته است؟
⏪ بخشی از مقاله دکتر مظفر پور و دکتر مجاهدی را میتوانید در بخش زیر مشاهده نمایید و متن کامل مقاله را از سایت موسسه طبنا دانلود نمایید: 👇👇👇
🌐@tebona
_______________________________
1⃣ در سال های اخیر رویكردی با عناوین طب اسلامی، طب روایی، طب اهل بیت، طب قرآنی در حال ترویج است و مدعی وجود مكتب مستقلی به نام های مذكور می باشد. اگر چنین مكتبی در جهان اسلام وجود داشته است انتظار می رود در منابع مكتوب گذشته منعكس شده و حداقل منابع معتبر طبی، بعنوان یك مكتب طبی مورد توجه اطبای مسلمان در قرون مختلف از آن یاد نموده و در تدوین كتب خود از آن بهره برده باشند. هدف از این مطالعه بررسی میزان انعكاس روایات منسوب به معصومین در منابع معتبر پزشكی ایرانی در قرون مختلف می باشد.
🌐@tebona
2⃣ یافته های این پژوهش نشان میدهد که از بین ۲۰ كتاب معتبر پزشكی ایرانی كه از قرن دوم تا سیزدهم هجری نگارش یافته بودند اكثر قریب به اتقاق آنها در موارد بسیار نادر از آیات و روایات در تایید مطالب خود بهره برده اند و هیچكدام از آنها به مباحثی مانند طب اسلامی یا طب النبی یا طب الأئمه اشاره ننموده اند.
🌐@tebona
3⃣ طبق نتایج این مطالعه روایات طبی جایگاه تعریف شده ای در منابع پزشكی ایرانی نداشته اند. با توجه به آزادی بیان و قرارگیری تعدادی از نویسندگان در زمان حكام شیعی و تسلط برخی از آنها بر علوم فقه و حدیث می توان نتیجه گرفت كه احتمال قوی مطالبی كه در زمان معاصر به اهل بیت منسوب گردیده (مانند کتاب طب الائمه و رساله ذهبیه) در محافل علمی اندیشمندان مسلمان قرون گذشته موضوعیت نداشته است.
🌐@tebona
_______________________
◀️ متن تفصیلی این پژوهش را میتوانید در سایت موسسه طبنا از ادرس و لینک زیر مشاهده نمایید:👇👇👇👇👇👇👇👇
http://tebona.ir/2018/08/%d8%ac%d8%a7%db%8c%da%af%d8%a7%d9%87-
.
جایگاه روایات طبی در منابع مکتوب طبی ایران.pdf
648.6K
.
◀️ متن تفصیلی پژوهش (جایگاه روایات طبی در منابع مکتوب پزشکی ایران) را می توانید دانلود نمایید.
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
احادیث طبی در کتاب کافی.mp3
1.74M
#استاد_مسعودی
📢 در کتب معتبر حدیثی مانند ”الکافی” احادیث معتبر فراوانی در باب طب وارد شده است.
⏪ بخشی از صوت استاد عبدالهادی مسعودی قائم مقام موسسه دارالحدیث قم در رادیو معارف: 👇
🌐@tebona
موسسه فقه الطب، طِبُنا
#استاد_مسعودی 📢 در کتب معتبر حدیثی مانند ”الکافی” احادیث معتبر فراوانی در باب طب وارد شده است. ⏪
#استاد_مسعودی
📢 در کتب معتبر حدیثی مانند ”الکافی” احادیث معتبر فراوانی در باب طب وارد شده است.
⏪ بخشی از صوت استاد عبدالهادی مسعودی قائم مقام موسسه دارالحدیث قم در رادیو معارف: 👇👇👇
🌐@tebona
_______________________________
1️⃣ نباید بدون بررسی کتاب و منبع روایات طبی، احادیث طبی را به سادگی و به راحتی به امام معصوم علیه السلام نسبت بدهیم.
2️⃣ در مورد کتاب های موثق و معتبری مانند «الکافی» و «المحاسن» باید عرض کنم که روایات بسیار زیادی در ابواب متعددی درباره گیاهان، خوراکی ها و نوشیدنی های نافع و مضر نقل شده است که تعداد بسیار زیادی از روایات این دو کتاب سند مقبول و معتبر و قابل استناد به معصوم را دارند.
_______________________________
⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب
👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید:
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
.
📕نسخه خطی "نقد قانون ابن سینا" قرن٦
▶️ میگوید قانون ابن سینا ترجمه و نقل ناشیانه از کتب دیگران است.
فنخا، ج١٦، ص٣٨٧
▶️ @tebona
استاد شب زنده دار.mp3
1.37M
#استاد_شب_زنده_دار
📢 نیازی به بررسی اسناد و رجال روایات (مثل روایات طبی) کتاب «الکافی» نیست.
⏪ بخشی از صوت تدریس آیت الله شب زنده دار در سال 92 پیرامون «حجيت روايات كتاب الكافي»: 👇👇👇
🌐@tebona
موسسه فقه الطب، طِبُنا
#استاد_شب_زنده_دار 📢 نیازی به بررسی اسناد و رجال روایات (مثل روایات طبی) کتاب «الکافی» نیست. ⏪
#استاد_شب_زنده_دار
📢 نیازی به بررسی اسناد و رجال روایات (مثل روایات طبی) کتاب «الکافی» نیست.
⏪ بخشی از صوت تدریس آیت الله شب زنده دار در سال 92 پیرامون «حجيت روايات كتاب الكافي»: 👇👇👇
🌐@tebona
_______________________________
1⃣ آن چه كه عرض ميشود اين است كه از مقدمه كافي شريف، استفاده ميشود كه مرحوم كليني رضوان الله عليه شهادت دادند به صحت روايات اين كتاب، فرموده اند: «بالآثار الصحيحة عن الصادقين عليهم السلام».
2⃣ اين شهادت کلینی برای ما حجت است و نياز به بررسي اسناد روايات منقوله در اين كتاب شريف نيست (مانند روایات ابواب طبی کتاب الکافی). البته اگر اسناد هم تمام بود، نورٌ علي نور ميشد، هم از جهت شهادت كليني معتبر ميشود و هم از جهت اين كه نفس سند هم سند معتبري است، اما اگر به حسب موازين معينهي در اصول سند تمام نبود، باز هم ما عرض ميكنيم كه نفس روايت منقوله مشمول شهادت كليني به صحت است.
🔴 منبع: سایت آیت الله شب زنده دار
_______________________________
⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب
👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید:
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
.
▶️ دست نوشته ی آیت الله حسن زاده آملی:
حجامت سنتی از سنن شریعت نبوی است.
⏮ موسسه طِبُنا
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
موسسه فقه الطب، طِبُنا
#مقاله_پژوهشی 📢 گونه شناسي منابع طبّي کتاب «الکافي» / پژوهشی در شناسایی منابع کلینی در نقل احادیث
#مقاله_پژوهشی
📢 گونه شناسي منابع طبّي کتاب «الکافي» / پژوهشی در شناسایی منابع کلینی در نقل احادیث طبی در کافی شریف.
⏪ بخشی از مقاله استاد حمید باقری را میتوانید در بخش زیر مشاهده نمایید و متن کامل مقاله را از سایت موسسه طبنا دانلود نمایید: 👇👇👇
🌐@tebona
_______________________
1⃣ شیخ كلینی حجم قابل توجهی از احادیث معصومان ع در موضوعات و مسائل مختلف طبی نقل كرده است. وی كه با هدف تدوین كتابی جامع در مسائل دین دست به تألیف كتاب الكافی زد، احادیث متعددی را در موضوعات مختلف دینی از جمله مسائل طبی روایت كرده است.
🌐@tebona
2⃣ هرچند شناسایی دقیق منابع كلینی به دلیل عدم اشارۀ صریح به آنها دشوار است، اما بنابر شواهد و قرائنی میتوان برخی منابع احتمالی او را شناسایی كرد. از میان منابع مستقل طبی شیخ كلینی در تألیف الكافی، احادیثی را از این آثار نقل كرده است:
1. كتاب الطبّ ابومحمد ابن فَضّال كوفی
2. كتاب الطبّ ابوالحسن ابن فَضّال كوفی
3. كتاب الطبّ ابو عبدالله سَیّاری
4. كتاب الطبّ ابوجعفر اشعری قمی
5. كتاب الطبّ ابوالعباس حِمْیَری
🌐@tebona
3⃣ جالب توجه آنكه، نام مؤلفان برخی از آثار مستقل طبی كه پیش از شیخ كلینی تألیف شده بودند در اسناد احادیث الكافی دیده نمیشود. این آثار عبارتند از:
1. كتاب الطب تألیف اسماعیل بن شعیب عریشی
2. طبّ الأئمة اثر دو برادر حسین و عبدالله فرزندان بِسْطام
3. كتاب الطب ابوعبدالله محمد بن ابی القاسم جنابی برقی ملقب به ماجیلویه
4. كتاب الطب ابونَضر محمد بن مسعود عیاشی
5. كتاب الطب ابوالحسن علی بن حسین بن بابویه قمی
6. كتاب الطب ابواحمد عبدالعزیز بن یحیی جلودی
7. كتاب الطب احمد بن محمد دؤل قمی
8. كتاب الطب ابوجعفر محمد بن احمد بَجَلی كوفی
9. كتاب الطب ابوالحسن موسی بن حسن اشعری قمی.
🌐@tebona
_______________
◀️ متن تفصیلی این پژوهش را میتوانید در سایت موسسه طبنا از ادرس و لینک زیر مشاهده نمایید:👇👇👇👇👇👇👇👇
http://tebona.ir/2018/10/%da%af%d9%88%d9%86%d9%87
.
کلینی و احادیث طبی پژوهشی در گونه شناسی احادیث وش ناسایی منابع طبی الکافی.pdf
412.7K
#مقاله_پژوهشی
📢 پژوهشی در شناسایی منابع کلینی در نقل احادیث طبی در کافی شریف.
🌐@tebona
⏪ متن کامل مقاله استاد حمید باقری را میتوانید دانلود نمایید.
.
موسسه فقه الطب، طِبُنا
#مقاله_پژوهشی 📢 رساله ذهبیه، اقتباسی از پزشکان قدیم است. ⏪ بخشی از مقاله استاد هادی نصیری را میت
#مقاله_پژوهشی
📢 رساله ذهبیه، اقتباسی از پزشکان قدیم است.
⏪ بخشی از مقاله استاد هادی نصیری را میتوانید در بخش زیر مشاهده نمایید و متن کامل مقاله را از سایت موسسه طبنا دانلود نمایید: 👇👇👇
🌐http://tebona.ir/2018/10/1066/
________________________
1️⃣ به نظر میرسد، رساله ذهبیه ای كه اكنون در اختیار ماست، از چینش عبارات اقتباس شده از آثار پزشكان یونان با اندكی دخل و تصرف و تغییر در عبارات آن در كنار یكدیگر بوجود آمده است. مطابق با ادله نقلی و عقلی فراوانی در منابع معتبر شیعه، علم امامان معصوم ع، علم لدنی و ارادی است. در حالی كه شباهت های لفظی و محتوایی فراوانی كه در چهار بخش این نوشتار بطور تفصیل نشان داده شد و اكثر آنها یا عیناً در آثار پزشكی قبل از اسلام وجود داشته و یا با اندكی تغییر در این رساله آمده، با حقیقت علم لدنی، امام معصوم ع ناسازگار است.
🌐@tebona
2️⃣ نگارنده تلاش كرده است كه شباهت های لفظی و محتوایی ادعا شده را در چهار بخش نشان دهد.
✔️ بخش اول: به شباهت های سبكی و محتوایی آن با آثار مكتوب قبل از رساله ذهبیه به صورت مستند پرداخته كه غالباً از پزشكانی نظیر بقراط و جالینوس بدست ما رسیده است.
✔️ بخش دوم: از شباهت های سبكی و محتوایی رساله با آثار نگاشته شده معاصر با رساله ذهبیه دانشمندانی چون جبرئیل بن بختیشوع، یوحنا بن ماسویه، مسیح بن حكم دمشقی و عبدالملك بن حبیب سخن رفته است.
✔️ بخش سوم: به شباهت های این رساله با آثار نگاشته شدۀ قریب به دوران نگارش احتمالی رساله ذهبیه پرداخته شده است كه اسحاق بن علی رهاوی، علی بن ربّن طبری، ثابت بن قرّۀ و محمد بن زكریای رازی از جملة آنها می باشند.
✔️ بخش چهارم: شباهت های آثار نگاشته شده بعد از رساله ذهبیه، مورد بررسی قرار گرفته است.
🌐@tebona
___________________________
◀️ متن تفصیلی این پژوهش را میتوانید در سایت موسسه طبنا از ادرس و لینک زیر مشاهده نمایید:👇👇👇👇👇👇👇👇
http://tebona.ir/2018/10/1066/
http://tebona.ir/2018/10/1066/
http://tebona.ir/2018/10/1066/
.
مشابهت-های-متنی-و-محتوایی-رساله-ذهبیه-منسوب-به-امام-رضا-ع-با-متون-پزشکی-یونان.pdf
633.5K
#مقاله_پژوهشی
📢 پژوهشی در بررسی مشابهت های متنی و محتوایی رساله ذهبیه با متون پزشکی قدیم
🌐@tebona
⏪ متن کامل مقاله استاد هادی نصیری را میتوانید دانلود نمایید.
.
#یادداشت_ارسالی
📢 «تُوتِمی» برای خالی نبودن عریضه!
◀️ یادداشت ارسالی یکی از مخاطبان، در خصوص نقد همایش ملی ابن سینا:
🌐@tebona
____________________________
1⃣ «تُوتِم» یعنی بت! یعنی نمادی آیینی برای یک فکر و مکتب! همواره اقتضا طبع سرکش انسانی در طول تاریخ این بوده است که برای گمراه کردن بشر و مسخر کردن جنس انسانی، باید «توتم» ها و بت های دروغینی در اذهان مردم درست کند تا بتواند کار خود را با سرعت پیش ببرند. توتم ها بیایند خود به خود تعصب ورزی هم به تبعش می آید.
2⃣ چند روز پیش بنر تبلیغی همایش ملی «ابن سینا» را دیدم. آنچه برایم جالب بود استفاده از القاب و توصیفات اغراق آمیزی چون «حجه الحق»، «شرف الملک»، «نابغه ایران زمین» و... برای جناب بوعلی سینا بود. جدای از دین و مذهب جناب بوعلی که خود بحثی جدا میطلبد، باید عرض کرد اینگونه پسوند و پیشوند دادن به شخصیت های تاریخی نشان از یک «توتم» پنداری فکری دارد و نتیجه اش هم چیزی جز تعصب ورزی علمی نیست. جالب تر اینجاست که در تبلیغات همایش های بزرگانی چون ”علامه حلی” هیچگونه لقب و توصیف اغراق آمیز و آمیخته با غلوی نمیبینیم اما برای چناب بوعلی چرا!
🌐@tebona
3⃣ دم خروس دیگر هم این بود که اگر بنابر ارج نهادن به بزرگان است (آن هم بدون قصد و نیتی دیگر) چرا در تبلیغ همایش ملی «ابن سینا» نام حضرت عبدالعظیم (که درود و رحمت خدا بر او باد) فقط با عبارت ساده و کوچک «عین» توصیف شده است؟
4⃣ اینکه جناب بوعلی یکی از چهره های سرشناس طب قدیم بوده است و تالیفات ایشان باید در تحقیقات و پژوهش ها مد نظر باشد، بحثی نیست، اما اینکه ایشان را با القاب و اوصاف مبالغه آمیز خطاب کنیم و او را در حد یک معصوم بالا بنشانیم و از جایگاه علمیش به گونه ای غلو آمیز سخن بگوییم که گویی ایشان تمام آنچه اندیشیده، همگی صواب و حق بوده، خود خطا و باطلی روشن است!
🌐@tebona
5⃣ همین نگاه های غلو آمیز است که دیده را بر اشتباهات و سخنان باطل ایشان در حوزه طب و طبابت می بندد و اندیشمندان ما را مرعوب نام ها میکند تا تعصب ورزند و مباحث باطل و ناکارآمدی چون «ارکان اربعه» را چون وحی منزل بپذیرند.
🔴 یادداشت ارسالی یکی از مخاطبان با نام کاربری ”یا حسین علیه السلام”
_____________________
.
⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب
👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید:
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
👌 پنج پرسش درباره تراریخته و بیوتکنولوژی...
◀️ حجت الاسلام کشوری
------------------------
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
.
🔴 نتایج شوم خودبنیادی معرفتی در عرصه سلامت!
▶️ نتیجه خودبنیادی معرفتی چیزی جز محصولات شوم مدرنیته در حوزه سلامت و پزشکی نخواهد بود. انسان تراریخته محصول شوم همین تمدن به ظاهر علمی و پیشرفته است.
▶️ حوزه های علمیه و فقه شیعه نسبت به انسان های تراریخته چه رویکردی خواهند داشت؟ آیا باز هم به نام عدم ردع و نبود نهی از شارع آن را مباح می دانند (مانند مسئله تغییر جنسیت) و یا مانند اهل بصیرت به تقابل معرفتی و عملی با آن خواهند پرداخت؟
▶️ آیا اساسا جریان حق در مقابل سیل عظیمی به نام مدرنیته، آن هم بدون حضور مبسوط الید امام معصوم توانایی مقابله در سطح کلان را دارد؟
⁉️ اینها سوال های اساسی و بنیادینی است که هر اهل خردی باید از خود آن را بار ها بپرسد!
—---------------------------------------------—
⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب
👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید:
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona