eitaa logo
موسسه فقه الطب، طِبُنا
1.3هزار دنبال‌کننده
212 عکس
72 ویدیو
47 فایل
کانال رسمی موسسه تخصصی فقه الطب، طِبُنا وب سایت: www.tebona.ir سامانه پيامكي: 5000 54 216 ارتباط (نقد، نظر، پیشنهادات): @tebona_admin حمایت مالی از موسسه: https://idpay.ir/tebona کانال شخصی مدیر موسسه: @ali_amiry_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
. 4⃣) ادعا کرده اید که همۀسخنانشان تکراری بود! و از این تکرار چنان آشفته شده اید که نوشته اید: «کدام یک از هفت هنجاری که استاد علیدوست در سخنرانی شان بر آن تاکید داشته اند، سخن بدیعی است؟ استاد بزرگوار! اینکه بر اریکه نظریه پردازی بنشینیم و در قامت بیانِ روش شناسی استنباط گزاره های طبی، همان کلیات اصول فقه را، دوباره و صد باره روایت نماییم، آخر چه عایدی برای ما و چه خیری برای شما دارد؟» انصافا تبیین ترابط ادلۀدال بر است ها و ادلۀدال بر بایدها تکراری بود؟ 5⃣) ادعا کرده اید آیت الله علیدوست به شما کلوخ انداخته است وشما در پاسخ آن سنگ انداخته اید! برداشت بنده این بود که آیت الله علیدوست اصل روایات طبی را انکار نکرد ه اند در کتاب فقه و عرف هم روایات «انتم اعلم بأمور دنیاکم» را رد کرده اند و در صدر سخنانشان نیز با کلیدواژۀاجتهاد بالمعنی الاعم تلاش کرده اند از اخباریگری در طب سنتی جلوگیری کنند. این دیدگاه با دیدگاه هر کس تقابل داشته باشد دست کم با آنچه خود شما پیش از این در مصاحبه با سایت رسا مطرح کرده اید، تقابل چندانی ندارد! بنابراین ایشان به شما کلوخی نیانداخته است! گمان نمی کنید سیبل تیراندازی را اشتباه گرفته اید؟ 6⃣) ایرانیان از قدیم طبیبان سنتی را حکیم می نامیدند و حتی اگر گاهی از جوشنده های آنها خیری نمی دیدند اما به آنان به عنوان مظهر اخلاق ونوع دوستی اعتماد داشتند. خواهش می کنم اگر جوشنده ها را ارتقا نمی دهید دست کم با چنین گفتارهایی آن اعتماد را مخدوش نکنید. یادداشت حجت الاسلام استاد محمد عشایری منفرد 🔴 منبع: سایت شبکه اجتهاد —------------------------------------- . ⏮ موسسه طِبُنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ▶️ سخنان متواضعانه و البته صادقانه استاد معظم علیدوست، در جلسه اسفند ماه ۹۶ درس خارج: 🌐 @tebona _________________________ 1⃣ بنده در طب اسلامی (روایات طبی) و طب غیر اسلامی (طب سنتی و طب مدرن) تخصصی ندارم و این را اعتراف میکنم... 2⃣ بنده مثل همیشه از ورود به مسئله ای که تخصصش را ندارم، پرهیز میکنم... 3⃣ البته هر صاحب فکری می تواند در موضوعات اجتماعی نظر بدهد اما نظر تخصصی مخصوص کسانی است تخصصی در آن موضوع کار کرده اند. —------------------------------------- ⏮ موسسه طِبُنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
📣 ادب و فروتنی با نقد صریح و بی پرده منافات ندارد. 📝 یادداشت استاد عشایری ذیل نامه ای که در نقد سخنان حجت الاسلام امیری نوشته بودند. 🌐 @tebona
. ▶️ یادداشت استاد عشایری منفرد، بسم الله من محمد عشایری، نویسنده نامه فوق هستم (نامه ای که در دفاع از استاد علیدوست و نقد استاد امیری نوشته بودند). تشکر میکنم که یادداشت بنده را منتشر کردید. می خواستم خدمت خوانندگان عرض کنم که پس از نگارش این نامه، جناب آقای امیری در فضای مجازی یادداشت کوتاهی را به صورت خصوصی برایم فرستادند. ▶️ این یادداشت کوتاه سرشار از ادب و فروتنی و محبت برادرانه بود. ایشان در این یادداشت نوشته اند: ”با توجه به اینکه هم یادداشت حقیر و هم یادداشت حضرتعالی بر محوریت یک نقد علمی نوشته نشده است پاسخ دادن بحث کردن حول آن شاید بی فایده یا کم فایده باشد اما چون در یادداشتتان خطاب به حقیر سلام داده بودید بر بنده واجب بود که پاسخ سلامتان را بدهم و علت عدم پاسخ را بگویم تا خدایی ناکرده حمل بر بی احترامی خدمت شما نباشد لذا دست مجازی شما را میفشارم و از نکات برادرانه ای که مرقوم فرمودید تشکر میکنم” (عبارات داخل گیومه عین عبارات ایشان است) 🌐 @tebona ▶️ لطف و بزرگواری آقای امیری موجب خرسندی اینجانب شد. احساس کردم با یک سینه ی بی کینه مواجه شده ام. حیفم آمد که این بزرگواری ایشان بر خوانندگانی که نامه بنده را میخوانند، مخفی بماند. 🔴 یادداشت استاد عشایری ذیل نامه ای که در نقد سخنان حجت الاسلام امیری نوشته بودند. (این متن ذیل نامه شان که در سایت ” شبکه اجتهاد” منترش شد، موجود می باشد) —------------------------------------- ⏮ موسسه طِبُنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
#اخبار_حوزه 📢 آیا رئیس جمهور به اجرای طرح های ضد سلامت WHO ادامه می دهد؟! ✍بخشی از نامه حجت الاسلام کشوری به رئیس جمهور: 🌐 @tebona .
موسسه فقه الطب، طِبُنا
#اخبار_حوزه 📢 آیا رئیس جمهور به اجرای طرح های ضد سلامت WHO ادامه می دهد؟! ✍بخشی از نامه حجت الاسل
📢 آیا رئیس جمهور به اجرای طرح های ضد سلامت WHO ادامه می دهد؟! ✍بخشی از نامه حجت الاسلام کشوری به رئیس جمهور: 🌐 @tebona _________________________ 1⃣ دسته سوم پیشنهادهای فقهی و کارآمد نقشه الگوی پیشرفت اسلامی برای بهبود معیشت عمومی، مربوط به حوزه طب و سلامت است. به عنوان مقدمه عرض می کنم که: مطابق با مفاهیم و توصیه های بخش سومِ سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ (بخش سلامت) ۱۳ سیاست در حوزه سلامت کشور پی گیری می شود؛ که مهمترین آنها ایده معیوب پوشش همگانی سلامت (UHC) است. 🌐 @tebona 2⃣ این ایده معیوب مواردی شامل تأمین مالی سلامت، راه اندازی سیستم های اطلاعات سلامت، گسترش نیروی کار فعال در بخش سلامت، دسترسی به محصولات پزشکی ضروری و... را شامل می شود. دولت تدبیر و امید در طرح تحول سلامت برای تحقق پوشش همگانی سلامت و تأمین سایر هزینه های وزارت بهداشت و درمان -در فاصله سالهای ۱۳۹۲ الی ۱۳۹۷- ۲۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه تعریف نمود؛ که ۱۹۸ هزار میلیارد آن تحقق یافته است. 3⃣ علی رغم اجرای این طرح پر هزینه و پر حاشیه وضعیت سلامت در ایران بهبود نیافته است و گسترش بیماری های دیابت، سرطان و بیماری های قلبی و عروقی و... نمونه ای ملموس از ناکارآمدی برنامه های وزارت بهداشت و درمان در کاهش بیماری ها است. 🌐 @tebona 4⃣ در "نقشه الگوی پیشرفت اسلامی" برای بهبود اوضاع سلامت مردم -در کوتاه مدت- پیشنهاد شده است که دو طرح طَیِّبات و لُقمان در برخی مناطق کشور پیاده و نمونه سازی شوند. در طرح طَیِّبات؛ چرخه تولید نان، نمک، روغن، شیر، گوشت و شرینی جات بر اساس استانداردهای غذای طَیِّب باز تعریف می شود و نتیجه قطعی این اقدام، کاهش بخش قابل توجهی از بیمارهای فعلی خواهد بود. 5⃣ همچنین در طرح لُقمان؛ پیشنهاد داریم که وزارت بهداشت و درمان نسخه های مکاتب طبی مختلف برای درمان بیماری های شایعی مانند یبوست و سرطان روده، فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، پوکی استخوان و ناباروری را در چند نمونه آماری مشخص با یکدیگر مقایسه کند. اجرای دو طرح طَیِّبات و لُقمان قوت کاربردی مکاتب طبی مختلف در تأمین سلامت را روشن خواهد نمود. 🌐 @tebona 6⃣ البته در میان مدت باید اولویت راهبردی "وزارت بهداشت و درمان" از "پوشش همگانی سلامت" و اهتمام بر درمان، به گسترش و اجرای پروتکل های پیش گیری ساختاری تغییر دهیم. توضیح بیشتر آنکه پیش گیری ساختاری، در تصویر ساختار پیش گیری، زمینه های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی مطرح در بخش سوم سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ (سند سلامت) را از حیث معنائی و برنامه ای ارتقاء داده و ساختار پیش گیری را بر اساس "ساختار عوامل مؤثر بر حیات" به صورت استظهاری و فقهی تعریف کرده است. (رجوع شود به نظریه پیش گیری ساختاری) 7⃣ جناب آقای دکتر روحانی آیا در جنابعالی میلی برای پذیرش راهکارها و الگوهای جدید وجود دارد و یا اینکه به اجرای طرح های ضد سلامت WHO ادامه می دهید؟! انتخاب فعلاً با جنابعالی است؛ ولی بدانید که با افزایش هزینه های بخش سلامت و ساخت بیمارستانهای جدید نمی توانید سلامت مردم ایران را ارتقاء دهید. تأکید می کنم که باطن کثیف ایده هائی مانند پوشش همگانی سلامت، تجارت پر سود دارو و تجهیزات پزشکی در ایران است. —------------------------------------- ⏮ موسسه طِبُنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
⁉️ سوال: اگر برای پرستار غیر مُماثل (غیر هم‌جنس با بیمار) هنگام گرفتن نبض (فشارخون) و چیزهای دیگری که احتیاج به لمس بدن بیمار دارند، دست کردن دستکش امکان داشته باشد، آیا انجام آن اعمال بدون دستکش‌هایی که پزشک هنگام درمان بیمار از آن‌ها استفاده می کند، جایز است؟ ✅ جواب: با امکان لمس از روی لباس یا با دست کردن دستکش هنگام معالجه، ضرورتی به لمس بدن مریض غیر مُماثل (غیر هم جنس) وجود ندارد و بنا بر این جایز نیست. 🔹 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب —------------------------------------- ⏮ موسسه طِبُنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
#مصاحبه_با_اساتید 📽 مصاحبه تصویری و تفصیلی (حدود 4 ساعت) با استاد مهدی نصیری / صمیمانه، صریح و شفاف. 👌به زودی از کانال و سایت موسسه فقه الطب (طبنا)... 🌐 @tebona _________________________ 1⃣ نگاهی به سیر مطالعاتی و کاری استاد نصیری در حوزه سلامت و علم طب 2⃣ منشا پیدایش علوم طبیعی و علم طب 3⃣ نسبت مدرنیته و تکنولوژی با حوزه سلامت و علم طب 4⃣ نقدی بر اندیشه های استاد رسول جعفریان، استاد علیدوست، استاد محقق داماد 5⃣ تعریف درست از علم دینی و نسبت آن به حوزه سلامت و طب و نقد نظریه ”علم دینی و غیر دینی” 6⃣ جایگاه روایات طبی و نسبت آن با آموزه های وحیانی طب سنتی 7⃣ آسیب شناسی و نقد جریان مدعی طب اسلامی 8⃣ سطح مقابله و چگونگی برخورد با مدعیان طب اسلامی 9⃣ مخاطرات بیوتکنولوژی و توسعه DNA، تراریخته ها و مهندسی ژنتیک، انرژی های خورشیدی، مدیریت منابع آب و کشاورزی و دستآورد های مدرن حوزه سلامت 🔟 نقدی بر نظریه اباحه تغییر جنسیت و شبیه سازی انسان ▶️ عدم تحقق تمدنی سالم و ارگانیک در عصر غیبت و روزگار سیطره مدرنیته 🔴 به زودی از سایت و کانال موسسه.... —------------------------------------- ⏮ موسسه طِبُنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. #اخبار_حوزه ▶️ نقدی بر رویکرد معاونت سلامت مرکز خدمات حوزه های علمیه 📣 معاونت سلامت مرکز خدمات حوزه علمیه توسط چه کسانی مدیریت می شود؟ 🌐@tebona .
موسسه فقه الطب، طِبُنا
. #اخبار_حوزه ▶️ نقدی بر رویکرد معاونت سلامت مرکز خدمات حوزه های علمیه 📣 معاونت سلامت مرکز خدمات ح
. ▶️ نقدی بر رویکرد معاونت سلامت مرکز خدمات حوزه های علمیه 📣 معاونت سلامت مرکز خدمات حوزه علمیه توسط چه کسانی مدیریت می شود؟ 🌐@tebona ___________________ 1⃣ در چند روز گذشته اداره کل بهداشت و سلامت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در راستای ارتقای دانش سلامت جامعه هدف، مسابقه مجازی سلامت با موضوع «طب سنتی» را برای روحانیان و خانواده ایشان، برگزار کرده است. 2⃣ هر چند ورود مرکز خدمات به این حوزه قطعا درست و بجا است، اما رویکرد غلط به مسائل مهم و مبتلابه می تواند نتیجه عکس داشته باشد. اینکه یک مجسمه ابلهانه از طب قدیم بسازیم و شان آن را به مسائل پیش پا افتاده تقلیل بدهیم خود نمونه ای از عدم اولویت شناسی مسئولین مربوطه است. 🌐@tebona 3⃣ جدای از اشکالات علمی که به ده سوال این مسابقه مطرح است (تا جایی که برخی سوالات و جواب ها اساسا غلط بوده اند) جای این پرسش وجود دارد که سوالات بخش مجازی طب سنتی مرکز خدمات توسط چه کسانی طراحی شده است. 4⃣ محور اصلی سوالات روی بحث مزاج شناسی و مبانی طب (مانند ارکان و اخلاط اربعه) و برخی مفردات طبی بود و با اولویت های سلامت در دورن کنونی فرسنگ ها فاصله داشت. نیک عیان بود که این سوالات احتمالا توسط یک پزشک یا یک فرد مطلع با نگاه سطحی نگارش شده است. 🌐@tebona 5⃣ پیشنهاد میشود معاونت سلامت مرکز خدمات حوزه علمیه دست از فرصت سوزی های مکرر خود برداشته و با رویکردی درست و به جا به میراث طبی معصومین علیهم السلام و آثار به جای مانده از حکیمان اسلامی و همچنین با توجه به اولویت حوزه سلامت در دوره کنونی، به مسائل مهم تر کشور پرداخته و شان طب و سلامت را به ارکان و اخلاط و گل گاو زبان تقلیل ندهد و مباحث بیوتروریسم و آگروتروریسم را در شئون مختلف آن، که بسیار با اهمیت تر از ده سوال مطروح می باشد پیگیری نماید. ______________________ . ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب 👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید: ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. #اخبار_حوزه ▶️پیغمبر ص و امیر المومنین ع زمانی که مریض می شدند به طبیب رجوع می کردند. 📝 اظهارات تاسف برانگیز حجت الاسلام علوی بروجردی، در دیدار با رئیس و اعضای فرهنگستان علوم پزشکی ایران: 🌐 @tebona .
. ▶️پیغمبر ص و امیر المومنین ع زمانی که مریض می شدند به طبیب رجوع می کردند. 📝 اظهارات تاسف برانگیز حجت الاسلام علوی بروجردی، در دیدار با رئیس و اعضای فرهنگستان علوم پزشکی ایران: 🌐 @tebona —------------------------------------— 1⃣ خود پیغمبر صلی‌ الله‌ علیه و آله هم که مریض می‌شدند به طبیب رجوع می‌کردند، امیرالمؤمنین علیه‌السلام به طبیب رجوع می‌کردند. امام صادق علیه‌السلام به طبیب رجوع می‌کردند. قبل از اینکه اسلام بیاید طب بوده است، مثل اقتصاد. اقتصاد هم قبل از اسلام بوده است. پیغمبر صلی‌ الله‌ علیه و آله نه بقراط بود نه جالینوس. پیغمبر صلی‌ الله‌ علیه و آله نه کارل مارکس بود نه فروید. پیغمبر صلی‌ الله‌ علیه و آله مرشدی بود که خدا برای ارشاد مردم در دین و معنویت فرستاده بود. 2⃣ طب اسلامی تصور اشتباه و نادرستی است که متأسفانه امروز هم دارد اثر می‌گذارد. حتی در حوزه‌های ما گاهی بعضی‌ها این نغمه‌ها را سر می‌دهند. ما طب اسلامی نداریم. 🌐 @tebona 3⃣ الان مسئله‌ای که ما داریم این است که گاهی اوقات به نام دین و به نام اسلام تجربه پزشکی و دانش پزشکی را کنار می‌زنیم و این بسیار خطرناک است. امروز یکی از مسائل طب اسلامی است. طب اسلامی تصور اشتباه و نادرستی است که متأسفانه امروز هم دارد اثر می‌گذارد. حتی در حوزه‌های ما گاهی بعضی‌ها این نغمه‌ها را سر می‌دهند. ما طب اسلامی نداریم. 4⃣ پزشکی را دست کم نگیرید. ما در این زمینه در سده‌های اخیر از تحقیق بازمانده‌ایم. در گذشته این‌طور نبوده است. در گذشته حرف اول را ما داشتیم، حتی در ایران قدیم قبل از اسلام هم پزشکی بسیار شاخص بوده است و برای آموزش به اینجا می‌آمدند و خود این‌ها با یونان و غیر یونان ارتباط داشتند. 🌐 @tebona 5⃣ اما متأسفانه در قرون اخیر این مسائل پیش آمده است. امروز اگر بخواهیم طب اسلامی را مطرح کنیم، طب اسلامی نداریم. بله، ما از امام رضا علیه‌السلام و از امام صادق علیه‌السلام روایات طبی داریم. این‌ها ارشادات است و ما به آن‌ها حکم ارشادی می‌گوییم. ارشادات راهنماهایی هستند که به قول مرحوم آیت‌الله بروجردی رضوان‌الله‌علیه، باید زمینه ورود و صدور روایات را بررسی کنیم. امام این روایات را در چه زمانی در چه محیطی و در چه ظرفی فرموده است؟ آن کسی که مراجعه کرده است چه خصوصیاتی داشته است؟ ما به این خصوصیات پی نمی‌بریم و لذا خیال می‌کنیم این روایات مثل احکام مولوی وحی منزل است و این را می‌خواهیم در پزشکی به کار بگیریم. گاهی ممکن است درست دربیاید، اما ممکن است گاهی هم اشتباه دربیاید. —------------------------- . ⏮ موسسه طِبُنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
✍ یادداشت اختصاصی حجه الاسلام امیری، در نقد و بررسی سخنان اخیر استاد معظم علوی بروجردی به زودی منتشر می شود... ⏮ منتظر باشید. بزودی... _____________________ 🆔 @tebona
. #اخبار_حوزه ▶️خدای متعال و ائمه علیهم السلام، طب و سلامت را به تجربه بشری سپرده اند. 📣 بخشی از گفتگوی شبکه اجتهاد با حجت الاسلام علی قانع، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع): 🌐 @tebona .
موسسه فقه الطب، طِبُنا
. #اخبار_حوزه ▶️خدای متعال و ائمه علیهم السلام، طب و سلامت را به تجربه بشری سپرده اند. 📣 بخشی از گ
. ▶️خدای متعال و ائمه علیهم السلام، طب و سلامت را به تجربه بشری سپرده اند. 📣 بخشی از گفتگوی شبکه اجتهاد با حجت الاسلام علی قانع، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع): 🌐 @tebona —------------------------------------— 1⃣ طب اسلامی وجود دارد، همان‌طوری که مدیریت اسلامی که بر مبنای تعالیم اسلامی است وجود دارد و با مدیریت غیر اسلامی فرق دارد. ما قائل هستیم اقتصاد و سیاست و حقوق اسلامی وجود دارد؛ اما نمی‌خواهم بگوییم اسلام رشته‌ای همانند رشته فقه یا کلام اسلامی یا تفسیر اسلامی، به نام طب اسلامی دارد. 🌐 @tebona 2⃣ با توجه به اینکه هدف اصلی هدایت معنوی بوده است، تکامل و صحت جسم را خدای متعال و ائمه معصومین صلوات الله علیهم اجمعین، به تجربه بشر واگذار کرده‌اند ولی این‌گونه نیست که برای سلامت جسم انسان هیچ‌چیزی نگفته باشند. به نظر ما طب اسلامی هنوز تکمیل‌نشده است و این تکمیل‌نشدن یا به سبب کم‌کاری ماست یا به جهت اینکه هدف اصلی نبوده است و قصد و هدف اصلی همان هدایت معنوی است و باقی مسائل به تجربه بشری واگذارشده است. 🌐 @tebona 3⃣ این کسانی را که ادعای طب اسلامی می‌کنند، بررسی شود که کجا درس‌خوانده‌اند و از چه شخص و افرادی یاد گرفته‌اند. در این صورت مدعیات دروغین از مدعیان راستین، مشخص شود. بنده از مدعیان دروغین اصلاً حمایت نمی‌کنم. 🌐 @tebona 4⃣ باید حرف‌ها و تجویزها و داروهای اطباء اسلامی، موردبررسی قرار بگیرد. نباید کار آن‌ها را تعطیل کرد ولی باید موردبررسی قرار گیرند. برخورد چکشی با این قضایا صحیح نیست. به‌هرحال مردم به این اطباء رجوع دارند و نمی‌توان آن‌ها را به‌راحتی از صحنه حذف کرد. علاوه بر اینکه درست هم نیست. 🌐 @tebona 5⃣ باید یک بررسی تخصصی توسط وزارت بهداشت در این مسئله صورت بگیرد و سپس آمار رسمی داده شود و اگر به این نتیجه رسیدند که خوب و مؤثر است، این علوم طب اسلامی را در دانشگاه‌ها هم به پزشکان طب جدید، آموزش بدهند. 🔴 لازم به ذکر است نقل این مصاحبه به معنای تایید محتوای آن نیست. —------------------------- . ⏮ موسسه طِبُنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. #اخبار_حوزه ▶️ تفاهم نامه همکاری سه جانبه بین مرکز خدمات حوزه علمیه قم ، دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت و انجمن علمی طب سنتی ایران 🌐 @tebona —------------------------------------— 🔹این تفاهم نامه همکاری با حضور دکتر مجید حدادی منش معاون سلامت و امور بیمه های مرکز خدمات حوزه های علمیه و دکتر محمود خدادوست، مشاور وزیر و سرپرست دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت و دکتر نفیسه حسینی یکتا، معاون توسعه سلامت این دفتر و نایب‌رییس انجمن علمی طب سنتی ایران،به امضای طرفین رسید 🌐 @tebona 🔸ظرفیت سازی و ایجاد سازوکارهای لازم برای شناسایی فرصت ها و ظرفیت های موجود و استفاده از آنها در زمینه آموزش و توانمندسازی جامعه هدف در زمینه اصلاح سبک زندگی و اصول حفظ تندرستی ، مشارکت در برگزاری دوره های آموزشی، کارگاه ها، همایش های آموزشی یا فرهنگی، جشنواره ها و مراسم مختلف با موضوع توسعه فرهنگی و دانش صحیح طب سنتی ایرانی و مکمل برخی از مفاد این توافقنامه هستند 🌐 @tebona 🔹همچنین طرفین بر همکاری و هماهنگی برای جلوگیری از فعالیت (انجام تبلیغات ، برگزاری کلاس آموزشی ، همایش و ...) در موضوع طب سنتی ایرانی توسط افراد و مراکز غیر مجاز در مراکز و سازمان های تحت پوشش تاکید کردند —------------------------- . ⏮ موسسه طِبُنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
#احکام_پزشکی ⁉️ سوال: در صورتی که عمل جراحی زیبایی توسط پزشک مرد مستلزم نگاه کردن و لمس باشد آیا انجام آن جایز است؟ ✅ جواب: عمل جراحی زیبایی، درمان بیماری محسوب نمی شود و نگاه کردن و لمس حرام به خاطر آن جایز نیست مگر در مواردی که برای درمان سوختگی و مانند آن باشد و پزشک مجبور به لمس و نگاه کردن باشد. 🔹 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب —------------------------- . ⏮ موسسه طِبُنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
#یادداشت_اختصاصی 📢 حاشا به این اعتقاد باطل! ✍یادداشت اختصاصی حجت الاسلام امیری، رئیس موسسه فقه الطب، طبنا (شماره 9) در نقد اظهارات استاد معظم علوی بروجردی (زیده عزه) با عنوان «حاشا به این اعتقاد باطل» را می توانید در سایت موسسه به آدرس و لینک زیر ببینید. ◀️◀️ متن کامل یادداشت را ميتوانيد از لینک زير مطالعه بفرماييد: 👇👇👇👇👇👇👇👇 http://tebona.ir/2019/02/%d8%ad%d8%a7%d8%b4%d8%a7 http://tebona.ir/2019/02/%d8%ad%d8%a7%d8%b4%d8%a7 .
. #اخبار_حوزه ▶️«حجیت تعبدی» به‌جای «لابراتوار پزشکی»؟!/ اصول فقه موجود به درد استنباط احکام غیر تعبدی نمی خورد. / بخور مریم، داروی جامع و شافیه هیچ اعتباری ندارد 📣 بخشی از سخنان حجت‌الاسلام سید محمدصادق علم الهدی از مدرسین سطوح عالی در حوزه علمیه قم در مصاحبه با شبکه اجتهاد: 🌐 @tebona .
موسسه فقه الطب، طِبُنا
. #اخبار_حوزه ▶️«حجیت تعبدی» به‌جای «لابراتوار پزشکی»؟!/ اصول فقه موجود به درد استنباط احکام غیر تع
. ▶️«حجیت تعبدی» به‌جای «لابراتوار پزشکی»؟!/ اصول فقه موجود به درد استنباط احکام غیر تعبدی نمی خورد. / بخور مریم، داروی جامع و شافیه هیچ اعتباری ندارد 📣 بخشی از سخنان حجت‌الاسلام سید محمدصادق علم الهدی از مدرسین سطوح عالی در حوزه علمیه قم در مصاحبه با شبکه اجتهاد: 🌐 @tebona —----------------------------------------------— 1⃣ موضوع سخن، طب سنّتی کهن نیست. نیز روی سخن باکسانی نیست که بخردانه احادیث طبی را قابل‌مطالعه‌ی پزشکی می‌دانند و معتقدند برای توسعه دانش پزشکی، آن‌ها را به محک علوم تجربی باید از نو آزمود. 2⃣ ... تأکید می‌کنم که این برداشت سطحی و متمایل به مسلک اخباری است که کسی ادعا کنند: من بر پایه قواعد اجتهادی، اخبار و روایات طبی را بررسی می‌کنم و به همان شکلی که یک فقیه به‌حکم شرعی کلی دسترسی پیدا می‌کند، ما هم حکم کلی طبی استنباط می‌کنم! 🌐 @tebona 3⃣ اساساً روش‌های اجتهادی موجود در فقه اسلامی به کار استنباط احکام علوم غیر تعبّدی نمی‌آیند. این را حقیر بارها در مصاحبه‌های مختلف عرض کرده‌ام که اگر به دنبال آثار تکوینی و وضعی هستید، نمی‌توانید به ادله و حجج تعذیری و تنجیزی اکتفا کنید؛ زیرا حجج تعذیری و تنجیزی فقط در قیاس با عذاب و عقاب اخروی می‌توانند خاصیت اثبات داشته باشند، نه نسبت به گزاره‌هایی که مکلفین در موردشان به دنبال اثر دنیوی و وضعی هستند. چون غایت آنچه ما در علم اصول به‌عنوان ابزار استنباط فقه به دست می‌آوریم این است که فلان خبر حجت است؛ و این یعنی که یا منجّز است؛ به این شکل که اگر مفاد آن تکلیف شارع باشد و مکلف با آن مخالفت کند، مستحق عقاب اخروی است و یا معذّر است؛ به این‌گونه که اگر خبری نافی تکلیف واقعی بود و مکلّف به استناد آن، با واقع مخالفت کرد، مستحق عقاب اخروی نیست. 🌐 @tebona 4⃣ یکی از قواعد پایه در استنباط احکام شرعی، «قاعده اشتراک احکام» است که می‌گوید احکام شریعت بین زن و مرد و عالم و جاهل و مردم این عصر و آن عصر و این منطقه و آن منطقه و حتی بین مسلم و کافر مشترک است. این قاعده در حوزه احکام شرعی تعبّدی، معقول و قابل دفاع است و ازاین‌رو، فقهاء ازقضایای شخصیه موجود در روایات، احکام شرعی کلی را برای تمام اعصار و امصار استنباط می‌کنند. 5⃣ اما آیا معقول است کسی به استناد قاعده اشتراک، یک دستور طبی را که امام علیه‌السلام به بیمار خاص توصیه کرده‌اند، برای همه‌ی مردم و به شکل عام تجویز کند؟! نسخه‌های طبی، بسته به شخص و سن و مزاج و محیط و تغذیه متفاوت‌اند. کدام عاقلی به این گستردگی می‌تواند قاعده‌ی کلی طبی تجویز کند؟ 🌐 @tebona 6⃣ ازآنجاکه روش اجتهادی امروز، عمدتاً مبتنی بر حجج ظاهری است که هیچ‌گونه تضمینی در حوزه‌ی تکوینیات و آثار این دنیایی نمی‌دهد، برفرض هم که از این ‌روش در تمییز اخبار طبی صحیح از سقیم و تجمیع بین آن‌ها به دقّت استفاده شود، بازهم، نتیجه‌ی قابل‌اعتمادی در حوزه طب و سلامت به دست نمی‌آید که ما را بی‌نیاز از محک تجربه و آزمایش تخصّصی پزشکی کند. 7⃣ ادّعای استنباط اجتهادی نظام طبی از روایات، ازنظر صغروی نیز به جهت ضعف سندی یا دلالی اخبار طبی موجود، با چالش جدّی مواجه است. مثلاً همین بخور مریم که برخی از اینان مرتّب برای مردم توصیه و اجرا می‌کنند، سند معتبرش کجاست؟ یا داروی جامع یا داروی شافیه و…؟ 🔴 منبع: سایت شبکه اجتهاد —--------------------------------------------- . ⏮ موسسه طِبُنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. ▶️یادداشت ارسالی یکی از مخاطبین با نام کاربری «یا مهدی عج» در حاشیه مصاحبه اخیر استاد علم الهدی: 📝 در بحث طب سنتی و اسلامی، اگر مکتب اخباری گری برخی را ناصواب می دانیم (که حقیقتاً ناصواب هم هست) نباید به افراط بیفتیم و خیال کنیم که تجربه و آزمایشگاه می تواند به ما یقین به صحت قضایا و قوانین و دستورات طبی بدهد نهایت چیزی که تجربه و آزمایش به ما می دهد، ظن قوی خواهد بود نه یقین! جناب آقای علم الهدی! لطفا با افراط کاری جهت مقابله با اخباری گری، در آغوش ساینتیفیست ها ( کسانی که فقط برای علوم تجربی ارزش قائل هستند) قرار نگیریم! ______________________ . ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب 👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید: ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ◀️ چرا در علوم "تجربی" مثل:پزشکی و... تحولات و تغییرات زیادی در طول تاریخ داشته ایم اما در علوم "عقلی" و "وحیانی" دامنه تحولات محدود بوده است؟ ▶️ دور شدن از اموزه های وحیانی علت تغییرات ساختاری در علوم طبیعی و پزشکی است. —--------------------------------------------- . ⏮ موسسه طِبُنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. 📣 دو نکته قابل توجه از مقدمه ”رساله ذهبیه“ برای معتقدین به این رساله! 📝 یادداشت کوتاه از محقق و پژوهشگر، سید محمد رضا شهیم: 🌐@tebona ___________________________ ▶️ در مقدمه روایت «رساله ذهبیه» آمده است که حضرت فرموده اند: ”من در این خصوص تجربیاتی دارم و امتحان و گذشت زمان، درستی این تجربیاتم را برای من روشن ساخته است، به علاوه از گذشتگان هم اطلاعاتی بدست آورده‌ام، و این‌ها چیزهایی است که انسان باید بداند و در ندانستنش معذور نیست. من این تجربیات و اطلاعات خود را با مطالب دیگری نزدیک به آن‌ها که شناخت و دانستن آن لازم است برایتان یکجا بیان خواهم کرد” ▶️ دو نکته از این متن به ذهنم خطور کرده (لازم به ذکر است رساله ذهبیه در این متن بر فرض پذیرش صدور از ناحیه معصوم بیان شده است و الا اساسا این متن انتسابی به امام رضا علیه السلام ندارد) 🌐@tebona 1⃣ نکته اول بر ضد طرفداران این رساله: چطور ممکن است حضرت با تجربه و گذشت زمان، علمی را بیاموزند، درحالی که تجربه اساسا یقین آور نبوده و همراه با اشتباه و خطا است و شأن امامؑ اجل از اشتباه است. 2⃣ نکته دوم بر ضد منکرین علم ائمه علیهم السلام به علم طب: حضرت فرمود که «این چیزهایی است که انسان باید بداند و در ندانستنش معذور نیست» حتی اگر روایت کاملا جعلی باشد این حرف و سخن بسیار درست و متینی است. به خصوص در زمانی که حکومت درصدد ایراد گیری علمی از امام بوده و به خاطر همین از هر علمی و دانشمندی بهره می‌برده، و تصمیم مامون به شهادت حضرت هم پس روشن شدن هیبت علمی امام رضاؑ در برابر همه دانشمندان است.حال چطور ممکن است که امام علیه السلام عالم به علوم معاش و از جمله علم طب نباشند؟ 🌐@tebona ▶️ نباید فراموش کرد که طب علم است نه فن! و پیامبر صلوات الله علیه هم مدینه علم بودند و امیرالمؤمنین علیه السلام باب آن و هیچ کس هم نگفته است که منظور از علم ” علم دینی” است. که اگر کسی هم بگوید منظور علم دین است، دیگر چه نیازی بود اصلا پیامبر صلوات الله علیه این رابگویند! یعنی آیا کسی به نظرش می‌رسید که یکی دیگر از حضرت در دین عالم‌تر است؟ قرینه ای هم به خلاف آن داریم و آن روایت حضرت علی علیه السلام است که فرمود از من بپرسید که از راه‌های آسمان آگاهم... . 📝 سید محمد رضا شهیم —--------------------------------------------- . ⏮ موسسه طِبُنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. ▶️ براساس برخی شنیده ها و اخبار غیر رسمی لیدر اصلی جریان طب اسلامی به حکم دادگاه ویژه روحانیت در حصر خانگی به سر می برد... 📣 این خبر را جناب اقای سید علی عباس نیای زارع، وکیل پایه یک دادگستری در فضای مجازی منتشر کرده اند. —--------------------------------------------- . ⏮ موسسه طِبُنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
22.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#مصاحبه_با_اساتید 📽 تیزر رسمی مصاحبه اختصاصی موسسه طبنا، با استاد مهدی نصیری / صمیمانه، صریح و شفاف 👌به زودی از کانال و سایت موسسه فقه الطب (طبنا) مصاحبه کامل بارگزاری خواهد شد. منتظر باشید... 🌐 @tebona .
#اخبار_حوزه 📣 جمع همه علوم در وجود حجت های الهی از جمله علم طب ▶️ بخشی از بیانات آیة الله سید ابوالحسن مهدوی در سلسله سخنرانی های بهداشت جسم: 🌐 @tebona _________________________ ✅ همه علوم دنیا در وجود حجت های الهی است، یک بخشی از این علوم مربوط،به مسائل پزشکی و طبابت است. —------------------------------------- ⏮ موسسه طِبُنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
▶️ به مناسبت پنجم اسفند ماه سالروز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی- دیدگاه این دانشمند درباره علم طب 📣 خواجه نصیرالدین طوسی درکتاب کلامی «تجرید الاعتقاد» طی مطلبی درباره فلسفه بعثت، اموری چون «تشخیص زیانمند و سودمند»، «حفظ نوع انسانی» و «آموزش صنعت های پنهان از عقل و ادراک آدمی» را در حیطه رسالت های انبیا می داند. 🌐 @tebona _____________________________ 1⃣ بعثت انبیا، [عقلاً] حَسَن است، به دلیل آن که شامل سودمندی هایی برای انسان هاست مانند: ۱- یاری رساندن به عقل در آنچه که به آن راه دارد ۲- ارائه حکم در مواردی که عقل بدان راه ندارد ۳- برطرف نمودن ترس ۴- تشخیص نیک و زشتی، و سودمند و زیانمند ۵- حفظ نوع انسانی و به کمال رساندن انسان ها بر حسب استعدادهای گوناگونشان ۶- آموزش دادن صنعت های پنهان از انسان ها ۷- آموزش امور اخلاقی و سیاسی ۸- خبر دادن از مجازات و پاداش خداوند. [۱] 2⃣ از جمله ادلّه حُسن بعثت، این است که بعضی از اشیاء برای ما سودمند است مثل بسیاری از غذاها و داروها؛ و بعضی از آنها برای ما زیانمند است مثل بسیاری از سموم و گیاهان، و این در حالی است که عقل نمی تواند آنهارا دریابد، و با بعثت پیامبران این فائده بزرگ تأمین می شود… و از دیگر ادله حسن بعثت آن است که نوع انسانی برای بقای خود، به ابزار ها و اموری نیازمند است که جز با شناخت و علم نمی تواند بدان ها دست یابد، مانند لباس و مسکن؛ و نیروی [ادراک] بشری فاقد چنین شناختی است و این پیامبران هستند که این صنعت های سودمند و پنهان [از آدمی] را به انسان ها می آموزند.[۲] 1⃣ کتاب تحریر خواجه نصیر 2⃣ کشف المراد، ص ۲۷۱- ۲۷۲٫ —------------------------------------- ⏮ موسسه طِبُنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
#مصاحبه_با_اساتید 📽 انتشار فیلم کامل مصاحبه اختصاصی موسسه طبنا، با استاد مهدی نصیری. ⏱زمان مصاحبه: 4 ساعت و 16 دقیقه ✅ لینک نمایش فیلم کامل از آپارات: https://www.aparat.com/v/IV7Mw .
📽 فیلم مصاحبه با استاد مهدی نصیری به صورت بخش بندی شده و به تفکیک عناوین در 9 قسمت کامل: 🌐 @tebona _________________________ 1⃣ بخش اول: ⏱زمان: 28 دقیقه 📝 موضوع: نسبت کاری و مطالعاتی استاد مهدی نصیری با حوزه سلامت و علم طب ✅ لینک نمایش: https://www.aparat.com/v/hWBaQ —---------------------------------------------- 2⃣ بخش دوم: ⏱زمان: 1 ساعت و 28 دقیقه 📝 موضوع: منشاء پیدایش تمدن های بشری و سیر شکل گیری علوم ✅ لینک نمایش: https://www.aparat.com/v/ted16 —--------------------------------------------- 3⃣ بخش سوم: ⏱زمان: 31 دقیقه 📝 موضوع: اثبات وحیانی و توقیفی بودن علم طب ✅ لینک نمایش: https://www.aparat.com/v/v1oOE —---------------------------------------------- 4⃣ بخش چهارم: ⏱زمان: 22 دقیقه 📝 موضوع: کلیات روش شناسی تفکیک طب سنتی وحیانی از متون غیر وحیانی ✅ لینک نمایش: https://www.aparat.com/v/C2rzM —--------------------------------------------- 5⃣ بخش پنجم: ⏱زمان: 10 دقیقه 📝 موضوع: نقدی بر مبانی و نظرات استاد رسول جعفریان در علوم طبیعی ✅ لینک نمایش: https://www.aparat.com/v/ZEfMo —--------------------------------------------- 6⃣ بخش ششم: ⏱زمان: 17 دقیقه 📝 موضوع: تعریف درست از علم دینی / نقد نظریه علم دینی و غیر دینی آیت الله جوادی آملی و... ✅ لینک نمایش: https://www.aparat.com/v/xiZF8 —---------------------------------------------- 7⃣ بخش هفتم: ⏱زمان: 17 دقیقه 📝 موضوع: آسیب شناسی و نقد تفصیلی جریان طب اسلامی ✅ لینک نمایش: https://www.aparat.com/v/qWA6C —---------------------------------------------— 8⃣ بخش هشتم: ⏱زمان: 29 دقیقه 📝 موضوع: آسیب شناسی دستآوردهای بیوتکنولوژی و نسبت آن با مسائل فقهی نو پدید پزشکی و علم طب ✅ لینک نمایش: https://www.aparat.com/v/SEVn9 —---------------------------------------------- 9⃣ بخش نهم: ⏱زمان: 17 دقیقه 📝 موضوع: عدم تحقق تمدنی ارگانیک و سالم در عصر غیبت و روزگار سیطره مدرنیته ✅ لینک نمایش: https://www.aparat.com/v/DguAG —------------------------------------------— ▶️ فیلم کامل مصاحبه: ⏱زمان: 4 ساعت و 16 دقیقه ✅ لینک نمایش فیلم کامل: https://www.aparat.com/v/IV7Mw 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 ⏮ موسسه طِبُنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
نقد استاد نصیری-طب اسلامی.pdf
277.7K
📢 نقد آقای علی باقری، مسئول اندیشکده تصریف به بخشی از سخنان استاد مهدی نصیری: 🌐 @tebona _____________________________ ◀️ لازم به ذکر است نه تنها انتشار این نقد به معنای تایید محتوای آن نیست بلکه اساسا این نقد دارای اشتباهات متعدد و بر مبنای نگاه سطحی به روایات طبی نگاشته شده است، اما برای احترام به آزاد اندیشی و ارائه نظرات مخالفین و منتقدین این متن منتشر شده است. —------------------------------------- ⏮ موسسه طِبُنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .