.
📗 انتشار کتاب تازه اکتشاف شده «طب الائمة الصادقین ع» به زودی...
🌐 @tebona
__________________
1⃣ برخی از کانال های مدعی طب اسلامی، خبر از انتشار کتاب تازه اکتشاف شده «طب الائمة الصادقین ع» داده اند و مدعی شده اند که این کتاب نوشتهی هارون بن موسی تلعکبری رضی الله عنه (۳۸۵ ه.ق)؛ از اساتید شیخ طوسی و نجاشی است.
2⃣ این کتاب به کوشش جناب آقای دلیری جمع آوری شده و در دست چاپ است و به زودی منتشر خواهد شد.
3⃣ گفته شده است در این کتاب روایی - طبی تقریبا ۲۰۰ روایت طبی یافت میشود که در هیچ منبع دیگری از کتب حدیثی شیعه نیست.
🌐 @tebona
4⃣ در حال حاضر موسسه طبنا در حال تدوین تحقیقی جامع نسبت به این کتاب می باشد که بعد از انتشار اصل نسخه آن و از سویی اتمام پژوهش اختصاصی موسسه فقه الطب به صورت عمومی منتشر خواهد شد، لازم به ذکر است محورهای این پژوهش به شرح زیر می باشد:
1. صحت نسخه موجود کتاب
2. انتساب نسخه موجود به مولف
3. اعتبارسنجی صدوری این کتاب (مبتنی بر نظریه حجیت کتب معتمد)
4. بررسی دلالی و محتوایی روایات منفرد طبی این نسخه
__________
.
⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
هدایت شده از موسسه فقه الطب، طِبُنا
.
✅ تلقی غلط در برخی از آثار پزشکی دوره اسلامی (متن موجود در عکس را با دقت بخوانید)
🌐 @tebona
__________________
1️⃣ عمدتا با خلط میان فیلسوفان و منجمان و پزشکان و بی توجه به فاصله زمانی گاه چندصد ساله و یا فاصله مکانی به نحوی سلسله ای دیده می شود از حکما که در نهایت به لقمان حکیم ختم می شود.
2️⃣ فارغ از ناممکن بودن این سلسله از لحاظ تاریخی اینکه چنین انگاره ای در ذهنیت اجتماعی مسلمانان وجود داشته و چرایی پدید آمدن چنین انگاره ای و البته میزان گستردگی آن قابل مطالعه است.
◀️ به نقل از کانال نظام سلامت در اسلام
__________
.
⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
#نقد_سلسله_جلسات_نظام_سلامت_در_اسلام
◀️ انتشار کتاب «نقدی بر روش شناسی برداشت از قرآن و حدیث در علوم سلامت»
✅ نویسنده: استاد محمد حسین ساعی فرد / این کتاب در واقع نقدی است بر سلسله کارگاه های نظام سلامت که چند سالی است توسط دفتر طب سنتی وزارت بهداشت در حال برگزاری است
🌐 @tebona
______________________________
1️⃣ از شهریور سال ۹۴ تا شهریور سال ۹۶ کارگاه هایی با هدف بررسی مباحث مربوط به بهداشت و درمان در اسلام، از سوی وزارت بهداشت تشکیل شد و سخنرانان متعددی به حیطه های مختلف این امر پرداختند. کتاب پیش رو نقدی بر کارگاه های برگزار شده پیرامون روایات طبی و نظام سلامت در اسلام است که با عنوان «روش شناسی برداشت از قرآن و حدیث در علوم سلامت» در مجموعه های تحت امر وزارت بهداشت برگزار شده است.
🌐 @tebona
2️⃣ این کارگاه ها هر چند به سبب ایراد مطالب سست، متناقض و خلاف واقع، به نظر نگارنده این کتاب، ارزش پاسخگویی را نداشته است ولی از آنجا که اثبات صحت و سقم سخنان کارشناسان محترم و سوگیری افراطی ایشان، نیازمند ارائه مستندات و پژوهشی وقت گیر بود، به ناچار با صرف زمان قابل توجهی این کار به انجام رسید تا عزیزانی که باچنین مباحثی آشنایی ندارند ناعلم را از علم بازشناسند و در دام عناوین و سخنان غیر علمی و سفارشی گرفتار نگردند.
3️⃣ متن این کتاب را می توانید از سایت موسسه طبنا به صورت رایگان از لینک زیر دانلود نمایید:
http://tebona.ir/2020/01/%d8%a7%d9%86%d8%aa%d8%b4%d8%a7%d8%b1-%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#یادداشت_اختصاصی
◀️ بخشی از رفتارهای سفیهانه لیدر مطرود جریان طب اسلامی...
📢 مراسم کتاب سوزان درسنامه هاریسون به سبک افراطیون تاریخ...
----------------------------------
✍ یادداشت کوتاه حجت الاسلام امیری، امشب پیرامون این رفتار سفیهانه در کانال و سایت موسسه طبنا منتشر می شود...
______________
⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
#یادداشت_اختصاصی
✍️ یادداشت اختصاصی حجت الاسلام علی امیری، مدیر موسسه فقه الطب در خصوص اقدام کتاب سوزی مدعی دروغین طب اسلامی
✅ عنوان یادداشت :
خودسوزی اُتوریته طب اسلامی با هیزم «هاریسون»!
————————————-
◀️ به زودی در کانال و سایت موسسه طبنا منتشر می شود...
______________
⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
#یادداشت_اختصاصی
📢 خودسوزی اُتوریته طب اسلامی با هیزم «هاریسون»!
✍️ یادداشت اختصاصی حجت الاسلام علی امیری، مدیر موسسه فقه الطب در خصوص اقدام کتاب سوزی مدعی دروغین طب اسلامی
◀️ مشاهده متن کامل یادداشت از لینک سایت موسسه طبنا:
👇👇👇👇👇👇👇👇
http://tebona.ir/2020/01/%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b3%d9%88%d8%b2%db%8c
#یادداشت_اختصاصی
📢 خودسوزی اُتوریته طب اسلامی با هیزم «هاریسون»!
✍️ یادداشت اختصاصی حجت الاسلام علی امیری، مدیر موسسه فقه الطب در خصوص اقدام کتاب سوزی مدعی دروغین طب اسلامی
🌐 @tebona
______________________________
🔸 بسم الله الرحمن الرحیم.
همه شاهد اقدام نسنجیده مدعی دروغین طب اسلامی بودیم. بدون شک این اقدام مذبوحانه، آن هم در عصر تکنوپولی، نه پسندیده است و نه اثر گذار! صادقانه معترفم که دست الفاظِ حقیر، از توصیف این همه بلاهت کوتاه است و یارای اَدای حقِ مطلب را ندارد.
🔹 یادتان باشد که رنج درختان جنگل از تبرِ آهنی نیست، بلکه از دسته آن است که از جنس خودشان است. حقیقهً جریان موجود طب اسلامی برای چون منی، به مثابه آب دهان سر بالاست.
🌐 @tebona
🔸 آنچه که به ظاهر سوخت و دود شد، مشتی پاپیروس بی جان بود! اما در واقع هیزمِ خودسوزیِ حضراتِ مدعی طب اسلامی بود و تا دودمانِ سلفی مسلکشان را به باد ندهد، خاموش نخواهد نشست. چنگ کشیدن به کتابی که نماد پزشکی رایج محسوب میشود حتی اگر سراپا سقیم هم باشد - که نیست - اماره جهل کسانی شد که بضاعتِ مُزجاتِ علمیشان را در طب و فقه الحدیث، سالهاست صِیحه می زنیم. به تعبیر امام امت بالاترين قذارات معنويّه، كه تطهير آن را با هفت دريا نتوان نمود، قذارات جهل مركّب است.
🔹 خدا می داند که هم از لبخند لبریزم و هم از گریه فراوان! لبخند برای سادگی، سفاهت، مفاخره و مکابره این حضرات! و سراپا گریه ام برای مظلومیت مرویات معتبر طبی که اینگونه در چنگال مشتی نااهل به محاصره در آمده اند.
🌐 @tebona
🔸 کسانی که حتی توانمندی تمشیتِ یک کانال تلگرامی را نیز ندارند و روز و هفته ای نیست که افاضاتشان در فضای مجازی مایه مضحکه اَعداء نباشد، ردای براندازی طب شیمیایی برایشان گشاد تر از حد تصور است.
🔹 با مفتوح شدن باب اقدامات داعش گونه، قطعا زمينه براي به مُحاق رفتن کثیری از خزائن موثق و وحیانی طبی فراهم مي شود و عرصه براي بي دينان حوزه سلامت فراخ! و در نهایت آنچه ذبح می شود، مجامع موثق حدیثی است که به قتلگاه شبه علم و خرافه انگاری می رود.
🌐 @tebona
🔸 بنده نه سمپات تربیت شدگان ساینتیسمِ پزشکی هستم و نه ارادتی به کارتل های صهیونیست و مافیای داروسازی عصر حاضر دارم و نه حتی دلدادگی خاصی به جریان موسوم به «طب ایرانی»! همه را میکاوم و آزادانه رد یا قبول می کنم. لذا اگر این را صادقانه مُقر نباشم جفا در حقِ «تجربه» کرده ام. کراراً برای تکمیل زنجیره مطالعاتم در کتاب «هاریسون» جستار داشته ام و در مطاوی آن مطالب مفید در حوزه نشانهشناسی، تشخیص و سببشناسی کم ندیده ام و هیچگاه آن را در رده کتب ضاله به حساب نمی آورم. «فاعتبروا یا اولی الالباب»!
🌐 @tebona
🔹 آنچه در این مقال حیاتی است واکاوی ابعاد و بررسی علل این اقدامات افراطی و مشمئز کننده است. لذا حرف دل را به قلم سپرده و در چهار بخش، چشمان شما را به نکاتی مهمان می کنم:
👇👇 ادامه یادداشت 👇👇
.
.
☝️☝️ ادامه یادداشت بالا (بخش 1) ☝️☝️
1️⃣ 1.. ریشه این فتنه را در قرون هفتم بدانید!
🔸 آن زمان که مجلسی ثانی در بحار الانوار نوشت: «كتاب طب الأئمة ... ليس في درجة سائر الكتب لجهالة مؤلفه و لا يضر ذلك ... في الأدوية و الأدعية لا نحتاج إلى الأسانيد القوية»
علامه مجلسی خشتِ کجی را بنا نهاد که امروز کجی آن را در ثریای جریان طب اسلامی به نظاره نشسته ایم.
🌐 @tebona
🔸دریافته های این طلبه ابجدخوان آن است که خبط استراتژیک محدثین قرون هفتم تا دهم هجری، در نقل مرویات نامعتبر طبی و اعتماد نابجا به برخی کتب حدیثی، تخم فسادی را کاشت که امروز ثمرِ آن، تفکرِ متصلب مدعیان طب اسلامی است. ضربه سهمگینی که ناخواسته از این اعاظم به بدنه حدیثی شیعه وارد شد ای بسا تا عصر ظهور هم قابل جبران نباشد. (البته نگارنده متذکر می شود که ابداً رویه علامه مجلسی و هم اقرانشان در فهم و بررسی رویات طبی با مدعیان طب اسلامی یکسان نبوده و تفاوت ماهوی دارد)
🌐 @tebona
🔹 آنچه که استنادات بی ضابطه و اجتهاد های افسارگسیخته به مرويات غير موثق طبی را رقم زد ریشه در تسامح حدیثی در قرن هفتم تا دهم هجری دارد.
تا زمانی که در حوزه علمیه روش های اعتبارسنجی و فقه الحدیث به سامان نیاید و فقاهت ورزی در مقام درخور خود ننشیند و معرفت عالمانه افعال خداوند در طبیعت، نه با نگاه داروینی و همسو با مدرنیته، بلکه با نگاهی هماهنگ با تمدن سنتی و وحیانی انبیاء، کاویده و پژوهش نشود، باید همچنان نظاره گرِ افراط های حضرات طب اسلامی باشیم.
🌐 @tebona
2️⃣ 2.. «این» افراط ها، نتیجه «آن» تفریط ها است!
🔹 اجلایی که به مناصب رده بالای حدیثی در قم تکیه زده اند و در موسسات، پژوهشگاه ها و هیئت علمی ها جا خوش نموده اند و با تبختر سخن از تیغ تیز علم رجال می گویند و چگونگی تشخیص وَضع و جَعل مرویات طبی را در کُتُبِی چون «الموضوعات» و در خلال مطالب بی مایه افرادی چون «ابن جوزی» دنبال میکنند، الان عمامه شان را بلند تر و کلاهشان را بالاتر بگذارند! طبعاً بيراهه رفتن شما حضرات، از بيابان سر درآوردن آقایان طب اسلامی است!
🔸 غوغاسالارى ها و هجمه هاى تیز و تند و بعضا هتاكانه كه توسط سخنوران و متولیان همايش های «نظام سلامت در اسلام» نسبت به مرويات موثق طبي نثار شد، جدای از اینکه حكايت روشن از «جدايي علم و دين» داشت، بستری را فراهم کرد برای این دست اقدامات!
🌐 @tebona
🔹 عالیجنابان صاحب منصب حدیثی در قم! که فقط تیغ تیز نقدتان یک لَبه دارد! و با آن لَبه هم فقط دامانِ اسلام را از طب و سلامت می زدایید! و ننگِ عقلایی خواندن بهداشت مدرن را بر پیشانی خود می نهید! و رسواییِ مهر برائت زدن، بر سیاست های شوم پزشکی مدرن را در فقه پزشکی به نام خود ثبت می کنید! بیایید و ثمره تفریط های خود را در افراط های حضرات طب اسلامی مشاهده کنید!
🌐 @tebona
🔸 هنگامی که شما متبخترانه سخن از قلع و قمع کردن میراث حدیثی شیعه و صحت پنج درصدی این احادیث می گفتید و بی اطلاع از معتَقدات حقه امامیه در «علم الامام» با حدیث مجعول تابیر نخل، پیامبر ص را از علم طب و امور دنیوی خلع ید می نمودید، باید تحمل آلام خارهای خارستان طب اسلامی را چشمانتان داشته باشید.
👇👇 ادامه یادداشت 👇👇
.
.
☝️☝️ ادامه یادداشت بالا (بخش 2) ☝️☝️
3️⃣ 3.. وضعیت اسفناک حوزه امروز!
🔸 بی رغبتی عملی علما، فقها و مدیران ارشد حوزه علمیه به پژوهش های روایی طبی، زمینه را برای جولان نااهلان فراهم کرد. نیک به یاد دارم چند سال پیش چندین سیاهه ممهور را برای برخی مدیران و معاونان ارشد حوزه ارسال کردم. همانجا هشدار این بی توجهی حوزه علمیه را به این میراث عظیم متذکر شدم و مدت مدیدی است به هر بهانه ای کاغذی را قلمی می کنم بدان امید که تنویری صورت گیرد و دِماغی از جای خودش بجنبد! اما نه آبی از حضرات گرم شد و نه صدایی از کسی بلند شد و نه کَکی از کَسی گَزش نمود!
🌐 @tebona
🔹 حضرات مسئول در حوزه علمیه! زمانی که نه یک پژوهشگاه حوزوی را و نه حتی یک زیر پله نمور در فیضیه را به امر پژوهش و بررسی مرویات طبی اختصاص نمی دهید و حتی یک پول سیاه را هم در این امور روا نمی دارید، فی الحال رئوس مبارکتان را بالاتر بگیرد و این فضاحت مدعیان طب اسلامی را مشاهده کنید. یادتان باشد! هر کسی از این اوضاع امروز شکایت کند، شما حق تظلم و اعتراض و شکوه ندارید!
🌐 @tebona
🔸 به عنوان یک متأمل در روایات طبی و آگاه به جریانات طبی موجود در حوزه معتقدم، نه مدیر و معاونان ارشد حوزه، نه جامعه مدرسین و نه حتی برخی بیوت، حق تبری، اعتراض و شکوه از این اقدام سفیهانه را ندارند! شما مدیدی است با سهل انگاری، کم کاری و بی خیالی نسبت به مرویات طبی، ناخواسته به این دست اقدامات داعش گونه دامن زده اید و زمینه به مقتل رفتن طب و اسلام را فراهم نموده اید.
🔹 زمانی که حتی یک مدرس و درس رسمی را در حوزه به پژوهش در مرویات طبی اختصاص نداده اید و جملگی اساتید و متفکرین حوزه را مشغولِ برگرداندن ضمائر بی ثمر کفایه و مکاسب کرده اید و بُکرَتاً و عَشِیاً زوائد علم اصول را به نام علم و فقاهت قالب زده اید، باید الان بنشینید و به زبان سکوت سخن کنید و فضاحت موجود را تحمل کنید!
🌐 @tebona
🔸 آن زمان که ما و همکشیان ما، حنجره قلمشان را پاره کردند و کرارا و مرارا متذکر شدند که آقایان مدیر حوزه! «فکری به حال وضعیت روایات طبی کنید» باید این روز را نیز پیش بینی می نمودید. شاید خلاصه این بخش، این فراز باشد که:
«ماه درخشنده چو پنهان شود، شب پره بازيگر ميدان شود»
🌐 @tebona
4️⃣ 4.. مسامحه دادگاه ویژه روحانیت!
🔸 امیر بیان فرموده اند: «يَجِبُ على الإمامِ أنْ يَحْبِسَ ... الجُهّالَ مِن الأطِبّاءِ»
بدون شک مسامحه و تاخیر در محکومیت قطعی و عادلانه این اقدام مشمئزکننده جایز نیست. هر چه دیرتر سر نشتر قانون و عدل بر عروق جهالت و افراط بنشیند، زمینه فراگیری این فساد نیز بیشتر می شود و لاجرم علاج آن هم دشوارتر! قطعا نباید برخوردهای عادلانه قضایی فقط نسبت به یک فرد فروکاسته و محدود شود، بلکه برای یک مقابله سلبی صواب، باید تمام جغرافیای این جریان کاویده و ابعاد مختلف آن به همراهی جمعی از متفکرین این حوزه و جریان شناسان بررسی شود.
🌐 @tebona
🔹 آن زمان که این جریان نطفه ای در رحم بود، به هشدارهای دلسوزان و اخطارهای مطلعین توجه نشد. اگر آن زمان با ایشان برخورد قاطعانه شده بود، زمینه تجری و گستاخی امروز این آقایان فراهم نمی شد.
🔸 ریشه افراط های امروز را در آن زمانی ببینید که چشم بر مفاسد این جریان بستید و مصانعه و مجامله را به حد اعلا رساندید و از زیر سبیل مبارک، جرائم را آهسته رد کردید و به مشتی تعهد کاغذی قانع شدید. اگر مواجهه جدی صورت نگیرد، در آینده نیز باید منتظر سوزاندن یک کتابخانه پزشکی یا به آتش کشیدن یک بیمارستان باشید. والله العالم
🌐 @tebona
و آخر دعوانا أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين
علی امیری — 28 جمادی الاول 1441
.
یادداشت حجت الاسلام امیری.pdf
246.7K
#یادداشت_اختصاصی
✍️ متن pdf یادداشت اختصاصی حجت الاسلام امیری
✅ خودسوزی اُتوریته طب اسلامی با هیزم «هاریسون»!
______________
⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
.
📢 متن سخنان حضرت آیت الله سبحانی پیرامون آتش زدن کتاب هاریسون به این شرح است:
🌐 @tebona
__________________________
◽️ بسم الله الرحمن الرحیم
در روایات از پیشوایان معصوم نقل شده است که فرموهاند:
«اطلبوالعلم ولو بالصین»
🔸 مسلماً علمی که باید در صین آموخت، علومِ دینی نیست بلکه دانشهایی است مربوط به جهان آفرینش و سنتهای خلقت، که خداوند منّان در نهادِ موجودات قرار داده است.
🔹 بنابراین تلاش دانشمندان برای کشف ضوابط موجودات، علل و مدالیل آنها کاملاً محترم است هرچند که محتمل است برخی از آنها ناصواب باشد، اما این تلاشهای آمیخته با درست و نادرست، سبب پیدایش یک رشته حقایق میگردد.
بنابراین کتابهای علوم طبیعی و پزشکی که به نسبت کشف علل و مدالیل پدیدهها نگاشته میشود از احترامِ کامل برخوردار است، هرنوع تعرض به آنها برخلاف روح اسلام و دعوت اسلام به علم و دانش است.
🔹 انتقاد از محتوا شیوه پسندیده ای است اما تعرّض نامعقول، شیوه جاهلانه ای است که اتفاقاً در گذشته نیز بسیاری از کتابخانه ها با انگیزه های غلط طعمه حریق شده است.
✅ قم - جعفر سبحانی
_________________
⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
#یادداشت_ارسالی
📢 نمی توان به استناد این روایت به جواز و مطلوبیت اخذ علوم مدرن غربی حکم کرد.
◀️ نقدی بر یادداشت فقیه عالیقدر حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله):
🌐 @tebona
__________________________
🔹 یادداشت آیت الله العظمی سبحانی من را بسیار متعجب کرد. نه از این جهت که اصل اینکار نسنجیده را نقد کرده اند و نسبت به این عمل سفیهانه موضع سلبی اتخاذ کرده اند.
🔸 بلکه از این جهت مرا متعجب کرد که نوع دفاع و شکل استدلال ایشان به گونه ای است که ناخواسته راه را برای جواز اخذ علوم مدرن غربی و مطلوبیت آن از نظر شریعت هموار میکند. به همین منظور در نقد این شیوه استدلال و برای جلوگیری از این برداشت باطل، نکاتی را از یادداشت استاد مهدی نصیری در مقاله «بررسی برداشت از روایت 'اطلبوا العلم و لو بالصین'» باز نشر میکنم تا بیش از پیش به غلط بودن این شیوه استدلال تاکید کرده باشم. فراز های زیر عینا از این مقاله وزین برداشت شده است:
🌐 @tebona
1️⃣ کسانی که در مواجهه با احادیث سخت گیری کرده و بر معلوم و مقبول بودن راویان و رجال ناقل حدیث تاکید دارند و به همین دلیل به نفی بسیاری از احادیث می پردازند، نمی توانند به این حدیث تمسک کنند ...
2️⃣ اولا قدیمی ترین مأخذ در شیعه که حدیث مزبور در آن آمده است، کتاب مصباح الشریعة منسوب به امام صادق (ع) است که مرحوم مجلسی علی رغم آن که اشتهار به سهل گیری در اسناد و مأخذ روایات دارد، بدان اعتماد نکرده ...
3️⃣ مشکل دیگر آن است که کلیه روایات این کتاب و از جمله روایت مورد بحث مرسل و بدون ذکر راویان حدیث است و طبعا کسانی که بر بررسی رجالی احادیث به عنوان تنها معیار قبول احادیث تاکید می ورزند، نمی توانند به این حدیث استناد جویند.
🌐 @tebona
4️⃣ متن کامل این حدیث در مصباح الشریعة چنین است: «اطلبوا العلم و لو بالصین و هو علم معرفة النفس و منه معرفة الرّب»، دانش را بیاموزید و لو در چین. این دانش معرفت نفس است که از او معرفت خداوند حاصل می شود. رسول اکرم (ص) ... مصداق این علم را مشخص نموده و دیگر نمی توان آن را علوم مدرن ... تعمیم داد.
5️⃣ در صدر اسلام، کشور چین به عنوان نمادی از دوری راه مطرح بوده است و تعبیر «ولو بالصین» صرفاً بیانگر دوری راه است و نه نمادی از بلاد کفر؛ و مفهوم روایت «اُطلبوا العلم ولو بالصین» این است که اسلام برای آموختن علم مشروع و حقیقی چنان اهمیتی قائل است که اگر برای آموختن آن طی مسافتی بعید نیز لازم باشد، باید برای کسب آن تلاش کرد و دوری راه، چنین تکلیفی را از دوش انسان بر نخواهد داشت.
🌐 @tebona
6️⃣ نتیجه بحث:
نه تنها از روایت «اطلبوا العلم و لو بالصین» نمی توان استفاده کرد که مومنان می توانند علم و معرفتشان را از هر منبع و ماخذی اخذ کنند بلکه دیگر روایات نیز بیانگر چنین معنایی نیستند.
7️⃣ گرفتن یک یا چند سخن حکیمانه از منافق یا کافر و مشرک امری متفاوت با اخذ یک رشته علمی ابداع شده از سوی کفار و یا اخذ منظومه معرفتی از آنها ... می باشد.
8️⃣ آخرین نکته این است که ممکن است کسی بگوید روایات ... به علوم دینی و اعتقادی مربوط می شود؛ پاسخ این است که اگر چنین باشد ـ که البته نیست و بحثی مستقل را در این موضوع می طلبد ـ باید گفت که دلیلی نیز برای تعمیم واژه علم در روایت «اطلبوا العلم و لو بالصین» به علوم دنیایی و غربی وجود ندارد و ممکن است دانش مشروع و مطلوب دین مورد نظر باشد که قبلا مشروعیت آن ثابت شده است.
🌐 @tebona
9️⃣ در هر صورت نمی توان به استناد این روایت به جواز و مطلوبیت اخذ علوم مدرن غربی حکم کرد.
✅ یادداشت ارسالی یکی از کاربران به نام «یا زهرا س»
_________________
⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
.
◀️ تصویر کتاب مولوی محمد عمر سربازی و فتوای عدم سرایت بیماری
_________________
⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
.
◀️ تصویر مشخصات کتاب مولوی محمد عمر سربازی، صاحب فتوای عدم سرایت بیماری
_________________
⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
.
◀️ تصویر مولوی محمد عمر سربازی، صاحب فتوای مشرک خواندن کسی که اعتقاد به سرایت بیماری داشته باشد...
_________________
⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
#مدعیان_دروغین
📢 هر کس اعتقاد داشته باشد که بیماری مسری وجود دارد، مشرک است.
🌐 @tebona
__________________________
✍️ مولوی محمد عمر سربازی، دانشمند و مفتی سرشناس اهل سنت بلوچستان فتوا داده است که هیچ بیماری مسری در عالم وجود ندارد و هر کس معتقد باشد که بیماری از شخصی به دیگری سرایت میکند، مشرک است!
◀️ این فتوا بر اساس روایت «...لَا عَدْوَى...» صادر شده است. لازم به ذکر است که این روایت در معتبر ترین منبع حدیثی شیعه، یعنی کتاب شریف الکافی هم وارد شده است و نمی توان اصل این حدیث را انکار کرد.
🌐 @tebona
◀️ اما تمام بحث در معنا و برداشتی است که از این حدیث شده است و مع الاسف برخی سلفی مسلکان غیر شیعه و حتی معدودی از افراد ظاهر گرای جریان مدعی طب اسلامی نیز به استناد این روایت قائل به عدم سرایت بیماری ها شده اند.
🌐 @tebona
👌 حجت الاسلام امیری در مقاله ای که سال گذشته منتشر کرده بودند به تفصیل به این روایت پرداخته و برداشت مذکور را خلاف واقع دانسته اند.
✅ دانلود متن مقاله در پایین 👇
_________________
⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
ایضاحی بر حدیث «لا عدوی» 2.pdf
2.24M
.
✅ دانلود متن pdf مقاله ایضاحی بر حدیث «لا عدوی»
📢 نگارنده: حجت الاسلام علی امیری
_________________
⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
ایت الله مددی - طب الائمه ع.mp3
5.96M
#نقد_طب_الائمه
📢 کتاب طب الائمه مجمع عمومی غلات است.
◀️ بخشی از سخنان آیت الله مددی در دیدار اعضای مرکزی موسسه طبنا با ایشان:
🌐 @tebona
______________________________
✅ کتاب طب الائمه مشکلات کلی دارد. به مقداری که در این کتاب از ابوالخطاب خبیث روایت داریم در هیچ جایی به این اندازه از او روایت نداریم.
✅ من گاها مزاحی میکنم و میگویم که این کتاب مجمع عمومی غلات شیعه است.
_________________
⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
#سقط_جنین
📢 پرونده ویژه موسسه طبنا در خصوص لزوم اصلاح برخی فتاوی سقط جنین در تعیین حدود دقیق ملاک عسر و حرج:
🌐 @tebona
_________________________
1️⃣ قوانین فعلی "سقط جنین" منجر به صدور مجوزهای بیمورد سقط شده
2️⃣ لزوم بازنگری مسئله "عسر و حرج مادر" توسط مراجع عظام تقلید
3️⃣ بزرگترین ایراد این قانون سقط جنین، مشخص نبودن حدود و ثغور عسر و حرج است.
4️⃣ باید به علما و مراجع تقلید مشورت درست داده شود تا برخی ابعاد فقهی و قانونی مسئله سقط جنین اصلاح گردد
5️⃣ حتی در مذهب کاتولیک نیز سقط جنین مبتلا به سندروم داون ممنوع است اما در کشور اسلامی ما این مسائل نادیده گرفته میشود!
6️⃣ "ترسهای واهی" علت ارتکاب بسیاری از سقطها
7️⃣ "غربالگری" طرحی برای رسمیت بخشیدن به مجوزهای غیرشرعی "سقط جنین"
🌐 @tebona
✅ برای مطالعه تفصیلی تمام تیتر های فوق، فایل pdf «پرونده ویژه سقط جنین» را دانلود نمایید 👇👇👇
.
پرونده ویژه سقط جنین.pdf
3.49M
موسسه فقه الطب، طِبُنا
📣 بخشی از سخنان استاد قائنی و دکتر پارساپور در نشست «ضرورتهای سقطجنین با دو نگاه پزشکی و فقهی»
#یادداشت_ارسالی
📣 به نام حرج و ضرورت، از حوزه علمیه کلاهبرداری فقهی کرده اند / گناه قطره قطره خون جنین های سقط شده به گردن پژوهش های غیر موضوع شناسانه است!
▶️ یادداشت ارسالی یکی از اعضای کانال، در نقد و بررسی نشست «ضرورتهای سقطجنین با دو نگاه پزشکی و فقهی»
(لازم به ذکر است که فرستنده این متن اجازه انتشار نامشان را نداده اند):
🌐 @tebona
_________________________
1⃣ این جانب چند سالی می شود که در مسئله سقط جنین مشغول مطالعه و تحقیق فقهی و موضوع شناسانه هستم. در حال حاضر نیز مشغول تالیف یک مقاله پژوهشی سطح سه حوزه علمیه در همین موضوع می باشم.
2⃣ به عنوان کسی که دستی برآتش این مباحث دارم عرض میکنم که بخشی از آنچه امروزه به نام ”حَرَج” و به نام ”ضرورت”، مجوز سقط جنین در قبل از ولوج روح (قبل از 19 هفتگی) شمرده شده است، یک کلاهبردای موضوعی از حوزه علمیه است.
🌐 @tebona
3⃣ به تصریح دکتر پارساپور - یکی از سخنرانان این نشست - حدود ۲۷ بیماری جنینی وجود دارد که اگر آن بیماری ها به تایید پزشکی قانونی برسد، چون مصداق ”حرج” شناخته می شود، جواز انجام سقط قبل از ولوج روح صادر میشود. اما هیچ کسی در این نشست از خود و یا از دکتر پارساپور سوال نکرد که این بیماری ها چه بیماری هایی هستند که مجوز سقط جنین حساب می شود.
🌐 @tebona
4⃣ با یک تحقیق اینترنتی ساده می توانید به این برسید که بخشی از این بیماری ها هیچ مشکل جانی و حیاتی را برای مادر ایجاد نمی کند که بتواند مصداق ”مشقت تحمل حمل برای مادر” قرار بگیرد.
5⃣ جدای از اینکه چه مقدار تشخیص این 27 بیماری قطعی و درست است، برای اینکه عمق فاجعه را بهتر درک کنید یک مورد را ذکر میکنم:
یکی از موارد رایج سقط جنین در قبل از ولوج روح، سقط آنومالی {1} است. در بخشی از موارد تشخیصی جنین آنومالی، ادامه حمل هیچ حرج و مشقتی برای مادر ندارد و اساسا هیچ مشکل جانی برای مادر نیز ایجاد نمی کند.
🌐 @tebona
6⃣ مثلا زمانی که جنین در سونوگرافی فاقد یک یا دو دست شناخته شود یا جنین کاندید سندرم داون باشد (در حالی که برای سلامت مادر هم هیچ مشکلی ایجاد نمیکند) مصداق سقط آنومالی قرار گرفته و دستور به سقط او داده می شود.
7⃣ این در حالی است که حوزه علمیه و برخی بزرگان زمانی که در مقام افتا قرار می گیرند به دلیل ضعف در منهج فقاهی و ضعف در مسئله موضوع شناسی احکام فقهی تعیین مصداق را محول به پزشکی قانونی میکنند و شانه خود را از بار این مسئولیت خالی میکنند.
🌐 @tebona
8⃣ جالب است بدانید زمانی که از آقای قائنی در پایان این جلسه سوال شد که آیا شما مصداق این 27 بیماری را میدانید یا خیر، ایشان تصریح کردند که من از این بیماری ها اطلاعی ندارم. این در حالی است که این سبک کار فقهی، که فقط به اصل حکم می پردازد و به جوانب موضوعی آن بی توجه است، نادانسته راه را برای اباحه گری و سهل گیری در مسئله سقط جنین هموار میکنند.
9⃣ آقای قائنی بزرگوار نسبت به سقط جنین قبل از ولوج روح تصریح کرده اند که: ”ضابطه مشروعیت سقط، عسر و حرج و اضطرار است” و تاکیید کرده اند که: ”ضابطهاش نیز این است که ادامه بارداری برای مادر مشقت داشته باشد”. اما آنچه اینجا اتفاق افتاده است یک کلاه برداری در مسئله تعیین مصداق مشقت ادامه بارداری است که پزشکی قانونی بخشی از مواردی که فقط جنین نقص عضو دارد را نیز ملحق به این اصل عمومی نموده و اجازه سقط را صادر میکند.
🌐 @tebona
🔟 اما اقای قائنی بزرگوار و هم اقرانشان به دلیل اینکه اساسا در مواردی که مصداق بیماری های حرجی برای سقط جنین است کار تحقیقی موضوع شناسانه نکرده اند تمام مسئله تعیین مصداق حرج را محول به پزشکی قانونی کرده و از سویی متاسفانه پزشکی قانونی و قوانین مضبوط در سقط جنین نیز با یک بی مبالاتی در این مسئله تدوین شده است، به گونه ای که در مواردی که به طور قطع ادامه حمل هیچ اشکالی ندارد دستور به سقط جنین داده میشود.
▶️ باید به صراحت عرض کرد این دست بررسی های فقهی تا به سامان نیاید، شعار ”تمدن اسلامی” یک خواب بی تعبیر است و ای کاش آقایان به جای بررسی قیل و قال های کم ثمر اصول فقه، قدری موضوع شناسانه تر با قضایا برخورد میکردند.
🌐 @tebona
🔴 (توضیح 1: آنومالی یعنی ناهنجاری های جسمی جنین، مانند جنینی که یک دست نداشته باشد)
—-------------------------------------
⏮ موسسه طِبُنا
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
#حمایت_پایان_نامه
📢 مؤسسه تخصصی فقه الطب (طبنا) از پایان نامه های حوزوی سطح سه و چهار حوزه علمیه (همچنین ارشد و دکتری دانشگاهی) حمایت پژوهشی و علمی می کند.
🌐 @tebona
_____________________
◀️ براساس این گزارش، پایان نامه های حوزوی سطح سه و چهار حوزه علمیه در زمینه روایات طبی و فقه پزشکی مورد حمایت قرار خواهند گرفت، این حمایت ها شامل:
🔹تعیین موضوع
🔸هدایت مستمر علمی و پژوهشی
🔹همراهی کامل استاد راهنما و مشاور
🔸ارتباط با اساتید مجرب حوزوی
🔹جلسات مستمر پژوهشی و آموزشی پایان نامه نویسی
🔸موضوعات کاربردی فقه پزشکی و روایات طبی
🌐 @tebona
✅ طلاب و دانشجویان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به شماره 09107555328 پیامک ارسال نمایند و یا با آیدی @tebona_admin در پیام رسان ایتا در ارتباط باشند.
—-------------------------------------
⏮ موسسه طِبُنا
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
#یادداشت_اختصاصی
📢«کرونایسم» در هندسه معرفتی عالمان مذهب!
✍️یادداشت تفصیلی حجت الاسلام علی امیری، مدیر موسسه فقه الطب، طبنا:
🌐 @tebona
_____________________
◀️ با موضوع واکاوی مبانی معرفتی عالمان امامیه در مواجهه با موضوعات نوپدید پزشکی و پاندمی ویروس «کرونا»، از منظر تاریخ پزشکی، فلسفه علم، مدرنیسم و طب قدیم
🔹 به زودی از سایت و کانال موسسه طبنا...
—-------------------------------------
⏮ موسسه طِبُنا
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
موسسه فقه الطب، طِبُنا
#یادداشت_اختصاصی 📢«کرونایسم» در هندسه معرفتی عالمان مذهب! ✍️یادداشت تفصیلی حجت الاسلام علی امیری،
.
✍️ یادداشت اختصاصی حجت الاسلام امیری، فردا در سایت و کانال موسسه طبنا منتشر می شود.
🌐 @tebona
_________________
◀️ این اثر علمی - تحلیلی در حدود 30 صفحه، به واکاوی تفصیلی هندسه معرفتی عالمان امامیه در بخوردهای معرفتی با پدیدهها و پاندمیهای پزشکی پرداخته است.
◀️ این یادداشت در چارچوب بحثهای جاری در حوزه مبانی معرفتی دین، از خلال این زاویه نگریسته شده است که بنیانهای نانوشته معرفتی عالمان دین و نهادهای حوزوی به پزشکی و عرصه سلامت چیست، و تآثیر این مبانی در مواجهه با بحرانهای نوپدیدی چون امراض پاندمیک چگونه تحلیل میشود.
◀️ در نهایت این یادداشت کوشیده است تا با ارائه الگو درست و سرمشقی صحیح در بخوردهای معرفتی با پدیدهها و پاندمیهای پزشکی راهکاری نو ارائه داده باشد.
🔹 همچنین برای اولین بار این یادداشت همراه با خوانش لحنی و روخوانی صوتی توسط گوینده محترم، جناب آقای علیجانی منتشر می شود.
—-------------------------------------
⏮ موسسه طِبُنا
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
مناسب چاپ - حجت الاسلام امیری.pdf
9.32M
#یادداشت_اختصاصی
📌 فایل PDF | نسخه مناسب چاپ در ابعاد A4
📢«کرونایسم» در هندسه معرفتی عالمان مذهب!
————————————
✍️یادداشت تفصیلی حجت الاسلام علی امیری، مدیر موسسه فقه الطب، طبنا، با موضوع واکاوی مبانی معرفتی اندیشوران دینی در مواجهه با موضوعات نوپدید پزشکی و پاندمی ویروس «کرونا»، از منظر تاریخ پزشکی، فلسفه علم، مدرنیسم و طب قدیم
🌐 @tebona
مطالعه در موبایل - حجت الاسلام امیری.pdf
11.49M
#یادداشت_اختصاصی
📌 فایل PDF | نسخه مناسب مطالعه در تلفن همراه
📢«کرونایسم» در هندسه معرفتی عالمان مذهب!
————————————
✍️یادداشت تفصیلی حجت الاسلام علی امیری، مدیر موسسه فقه الطب، طبنا، با موضوع واکاوی مبانی معرفتی اندیشوران دینی در مواجهه با موضوعات نوپدید پزشکی و پاندمی ویروس «کرونا»، از منظر تاریخ پزشکی، فلسفه علم، مدرنیسم و طب قدیم
🌐 @tebona
#یادداشت_اختصاصی
📢«کرونایسم» در هندسه معرفتی عالمان مذهب!
✍️ یادداشت اختصاصی حجت الاسلام علی امیری، مدیر موسسه فقه الطب
🔹از منظر تاریخ پزشکی، فلسفه علم، مدرنیسم و طب قدیم...
◀️ متن کامل یادداشت در سایت موسسه طبنا (جهت انتشار در سایت ها و خبرگزاری ها):
👇👇👇👇👇👇👇👇
http://tebona.ir/2020/04/%da%a9%d8%b1%d9%88%d9%86%d8%a7%d8%a6%db%8c%d8%b3%d9%85-%d8%af%d8%b1
.
.
«کرونائیسم» در هندسه معرفتی عالمان مذهب!
✍️یادداشت تفصیلی حجت الاسلام علی امیری، مدیر موسسه فقه الطب، طبنا
🌐 @tebona
——————————————
🔹 بسم الله الرحمن الرحیم
🔔 1. مَدخل مَقال!
🔳 (1 – 1) فیل در تاریکی!
🔸حکایت تحلیلهای کرونایی برخی دانشوران امامیه، حکایت همان مردمانی است که با لمس یک فيل در حجرهای تاريک به فراخور درک خويش، هرکدام تشریحی ارئه میکنند. آن که دستش به خرطوم فیل رسيده، آن را «ناودان» مینامد و آنکه گوش زبان بسته را مسح نموده، آن را «بادبزن» میخواند و دیگری که دست بر پايش سوده، آن را به «ستون» مانند میکند. اما جملگی غافل از آن که «در کف هر کس اگر شمعي بُدي / اختلاف از گفتشان بيرون شدي»!
🔹 معرفت آدمی به حقائق، بر مدار بینش و دانش او از واقعیات این عالم میچرخد و واقعیات نیز بسته به زاویه دید ناظر، صور مختلفی را نشان میدهد، همچنان که یک مجسمه «چند منظری» با تغییر زاویه دید، به شما شکل متفاوتی ارائه میکند.
🌐 @tebona
🔳 (1 – 2) از «شک مقدس» تا «جهاز هاضمه»!
🔹 آنکه از زاویه اخباریگری مینگرد، لاجرم با ساده انگاری از یک روایت معتبره «عدم سرایت» را نتیجه میگیرد! دیگری هم که شریفه «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ...» را مشق کرده، «کوویید 19» را جنگافزار بیولوژیک یهود تفسیر میکند و آن را در جهت تعدیل جمعیت و مطابق با نظریه «مالتوس» بیان میدارد! آن دیگری نیز که عِرق عُشّ آلمحمد (ص) دارد، دفع دخل میکند از «قم هراسی»!
🌐 @tebona
🔸 اربابان بصیرت اما! خامه به دست میگیرند و آن را «توطئه شب انتخابات» مینویسند و در غایت تحلیل، آن را دعوای اقتصادی چین و ایالات متحده مینامند و مدیران مسئولیتگریزِ کاخنشین را نشانه میروند! برخی هم از باب «ضمانات قهریه»، فقه بیماری «کرونا» را استخراج کرده و محتکران را در قوطی میکنند.
🔹 کم نیستند متخصصانی که عمری موش کتابخانههای پزشکی بودهاند و کرونا را یک پاندمی طبیعی و حاصل یک جهش ژنی میدانند و بر خفاشهای محترم، اُف و لعنت میفرستند. مومنین و مومنات اما! در راستای سلسله آزمایشات الهی آخرالزمانی، چله التجاء و تضرع به درگاه باری (عز شأنه) را تجویز عمومی میکنند.
🌐 @tebona
🔸 در این وانفسا عِدادی هم آب را گلآلود کرده و عقده گشایی مذهبی میکنند و طلاب چینی را مقصر ماجرا و شفاء را فقط در ید خداوند باری میدانند.
مُفَکرانی هم با دغدغه خرافهستیزی، شمشیر زیر گلوی طب قدیم مینهند و دواء و درمانهای زبان بسته طب سنتی را روی چوبهدار «شبه علم» میبرند و با لگد «توسعه علمی» آن را حلق آویز میکنند و بر لزوم وایتکسپاشی در حلق بیماران مفلوک، تاکید میورزند.
🌐 @tebona
🔹 عدهای هم خود را آماج بدگمانی قرار داده و کرونا را پروژه از قبل تعریف شده در فیلم «شیوع Contagion» میدانند و مانند کاراکتر «آلن» در این فیلم، آن را یک کلاه گشاد از سوی کارتلهای واکسنسازی تحلیل میکنند.
هر کدام از این تحلیلها در عین حالی که میتواند صواب باشد و برآمده از یک «شک مقدس»، همانگونه هم میتواند غلط بوده و برآمده از «جهاز هاضمه»!
🌐 @tebona
🔳 (1 – 3) غایت مقال!
🔸 راقم این سطور اما، دأبش این بوده و این خواهد بود، که از زاویهای به پیرامون بنگرد که کمتر چشمی از آن سو نظاره میکند. به همین مقصود و فارغ از جنبههای طبی کرونا ویروس، و صد البته در چارچوب بحثهای جاری در حوزه مبانی معرفتی دین، در سیاهه پیشرو صرفا از خلال این زاویه نگریسته شده است که بنیانهای معرفتی نانوشته عالمان دین و نهادهای حوزوی به پزشکی و عرصه سلامت چیست، و تاثیر این مبانی در مواجهه با بحرانهای نوپدیدی چون امراض پاندمیک چگونه تحلیل میشود؟
🌐 @tebona
🔹 در نهایت، غایت این مقال ارائه الگویی درست و سرمشقی صحیح در برخوردهای معرفتی با موضوعات پزشکی است، این قلم کوشیده تا از وادی تحلیل علمی و اِمعانِ فقاهی دور نشود، تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.
👇👇👇ادامه یادداشت
.
.
👆👆👆 ادامه یادداشت (قسمت دوم)
🔔 2. پیشینهی قابل اعتماد!
🔳 (2 – 1) سرگشتگی اطبای قدیم!
🔹 بر اهل فن پوشیده نیست که جمهور اطبای متقدم در توصیف علل امراض و تبیین اسباب کِسالات با مشکلات و تردیدهای جدی روبرو بودهاند. این را میشود از تناقضات توصیفی و تعریفی در علل، اسباب و علائم این عارضهها دریافت.
🌐 @tebona
🔸 فی المثل برخی از متقدمینِ اطباء، در الگوی توضیحی مرض وبا آن را ذیل عنوان «حُمّیات» ارائه کردهاند، شماری نیز همچون «میرزا احمد تنکابنی» وبا را گونهای از «اسهال وبایی» و پارهای از متطببین نیز آن را همسِنخ «هیضه» میدانند. اندک اعجوبههایی نیز بودهاند که علت وبا را در «اجرام علوی» و «کواکب ثابته» میدانستند و از سر مقارنه شمس و مریخ، به دنبال اسباب ممرضهی وبا میجستند!
🌐 @tebona
🔹 قلیل کسانی نیز چون «کریمخان کرمانی» بساط صوفیانه پهن میکردند و سرنوشت خود را به تقدیر میسپردند، و به حکمِ شریفهی «أَيْنَمَا تَكُونُوا يُدْرِكْكُمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنْتُمْ فِي بُرُوجٍ مُشَيَّدَة» قرار در «هوای وبایی» را، بر فرار ترجیح میدادند.
با اندک تتبعی سرگشتگی اطبای قدیم در سببشناسی (اتیولوژی) و همهگیرشناسی (اِپیدمیولوژی) و آسیبشناسی (پاتولوژی) برخی امراض مسری روشن میشود.
🌐 @tebona
🔸 از بای بسم الله تا تای تمت امور طبیعیه طب قدیم، مالامال است از اباطیل شاخداری چون بساطت اُسطُقُساط اربعه – بخوانید موهومات اربعه! – و یا تُرهات بیحاصلی چون اَبحاث ارواح، قوا و افعال! و البته خَروار خَروار فرضیهسازیهای بیبرکتِ بلغمی و سوداوی که حقیقتاً «لا یشبع بطناً و لا یرضی...»!
تبیین خبطهای فاحش تشریحی و مغلوطات آناتومیک آن نیز، بماند در وقت دِگر! (بخوانند طالبان علم، بخش تشریح آناتومی قلب و توصیف سیستم چرخه گردش خون طب قدیم را!)
🌐 @tebona
🔳 (2 – 2) عیب می جمله چو گفتی، هنرش نیز بگو!
🔹 همانگونه که این سرگشتگی را نقص میدانم، توانایی طب قدیم را در درمان و پیشگیری، نقطه قوت آن میدانم لذا تمام نکته در این نهفته و تمام راز این سخن، در این خوابیده است که اساساً باید بین الگوهای توضیحی – توصیفی طب قدیم با پروتکلهای بهداشتی – درمانی آن تفاوت قائل شد.
🔸 به باور نگارنده، شالوده درمانی طب قدیم و پایههای بهداشتی آن، ریشه در ریلگذاریها و پیریزیهای انبیاء الهی علیهم السلام دارد. برای تبیین مقصود، این مثال روشنگر مطلب است، هنگامی که طبیب نسخه و دارویی تجویز میکند، بیمار فقط تاثیر و نتیجه درمانی را میبیند و از مکانیسم دواء و چگونگیِ کارگراُفتادن دارو بیاطلاع است. حال اگر این بیمار برای تبیین سازوکار اثر گذاری دارو، به فرضیهسازی اشتباه و حدس و گمانهای غلط روی آورد، هیچ خللی به صحت دارو و تجویز درست طبیب وارد نمیکند.
🌐 @tebona
🔹 به همین دلیل هم، حتی اگر عمده توضیحات و توصیفات طب قدیم در پاتولوژی و اتیولوژی بیماری اشتباه باشد، هیچ خللی به غالب دستورات پیشگیرانه و درمانی آن وارد نمیشود. چرا که بنابر مَطمَح نگارنده، علم طب در افق وحی طلوع کرده و در همان سدههای نخستین خلقت، تمامی علوم معاش از جمله دانش طب به سِدرة المُنتَهیٰ رسیده است و برای تمدنی که غایت آن «عبودیت» طراحی شده، تابش این خورشید وحیانی، کافی و وافی خواهد بود.
🌐 @tebona
🔸 درازنای تاریخ علم بشر بر این گواه است که دخل و تصرفات بعضاً مشرکانه یونان باستان در امور طبیعیه و همچنین ذهن فرضیهساز آنان در ضرب کردن سکه حدس و گُمان و غالب کردن آن به نام سببشناسی و علتشناسی امراض، چنان گَرد شبهعلم را بر این دانش وحیانی پاشید، که آن را زیر خرواری از خرافات مدفون کرد و فیالحال چارهای جز این نیست که برای استخراج الماسهای وحیانی علم طب، صیادانی به قلب این معدن زده و با اَلکهای پژوهشی، خروار خروار شبهعلم یونان باستان را به نیت یافتن الماسهای طبی بیخته کنند.
🌐 @tebona
👇👇👇ادامه یادداشت
.