◀️ #حمایت_مالی
از استمرار و توسعه فعالیتهای پژوهشی _ تحقیقاتی موسسه طبنا
🌐 @tebona
________________________
❇️ با عنایت به این که موسسه طبنا به هیچ نهاد، سازمان و ارگانی وابستگی مالی و معنوی ندارد و تماماً به کمک خیرین و کمک های مردمی اداره میشود، مشارکت شما خوبان در هزینه های مطالعاتی و پژوهشی موسسه می تواند سهم قابل توجهی در استمرار فعالیت های ما داشته باشد.
🔰 مهم ترین فعالیت موسسه در حال حاضر (که کمکهای شما نیز در این بخش صرف میشود) بخش تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه روایات حوزه سلامت و فقه پزشکی می باشد.
✅ در صورتی که مایل به مشارکت در هزینهها هستید میتوانید از طریق واریز آنلاین وجه از درگاه اختصاصی موسسه طبنا، به صورت مشارکت مقطعی یا مشارکت ثابت ماهیانه در بخشی از هزینهها سهیم باشید.
⏺ حتی کمک های اندک شما نیز سهم قابل توجهی در پیشبرد اهداف پژوهشی موسسه و برنامههای تحقیقاتی خواهد داشت.
🔻واریز آنلاین وجه:
https://idpay.ir/tebona
اطلاعات بیشتر در لینک زیر:
http://tebona.ir/2020/07/%d8%ad%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%aa
—-------------------------------------
⏮ موسسه طِبُنا در ایتا و تلگرام:
https://eitaa.com/tebona
#بخور_مریم
◀️ چکیده و مقدمه مقاله واکاوی دلالت حدیث بخور مریم و آسیب شناسی متنی و سندی آن
✍ نویسنده: حجت الاسلام استاد محمد سوری
🌐 @tebona
____________________
📢 نوشتاری که پیش رو دارید، تلخیص مقاله ای است که حجت الاسلام استاد محمد سوری به تازگی نگاشته اند و در حال طی کردن مراحل لازم برای چاپ در مجلات حدیثی می باشد.
📜چکیده مقاله:
🔹 از جمله روایاتی که در حوزه سلامت و درمان به عنوان علاج امراض سخت شهرت یافته، حدیث بخور مریم است.
🔸 هدف این پژوهش اعتبار سنجی و پالایشی دقیق و تخصصی از حدیث مورد نظر است و به همین منظور به دلالت و آسیب شناسی حدیث، توامان پرداخته است. روش تحقیق کتابخانه ای و از نوع توصیفی انتقادی است.
🔹 یافته های این پژوهش نشانگر وجود دست کم 19 اشکال سندی و متنی در حدیث است.
🔸 این اشکالات به حدی است که پذیرش حدیث به عنوان روایت معتبر شیعی را با قاطعیت نفی می کند.
🔹 حدیث مذکور حدیثی مصحّف، و احتمالا محرّف و مدرّج است و شباهت وافری با دستور العمل های کهنه و سحره و در خوش بینانه ترین حالت، برخی نسخه های طب سنتی دارد.
🔸 بر همین اساس باید از انتساب حدیث به امام باقر (ع) و اضافه بخور به نام حضرت مریم (س) اجتناب شود. همچنین ادعای اثر بخور مذکور بر روی انواع دیوانگی و امراض لا علاج و صعب العلاج ادعایی گزافه و فاقد وجاهت علمی و کار آزمایی صحیح بالینی است، هر چند ممکن است در بعضی انواع جنون و صرع به علت اثر سریع و نافذ بخورات و دخان بر دماغ و گرم کردن آن، تا حدی در بهبودی موقت برخی حالات مریض اثرات مثبتی وجود داشته باشد، که به جای خود قابل پیگیری و آزمایش است.
🌐 @tebona
📜مقدمه مقاله:
🔹 با عنایت به توجهات و استقبال اخیر نهاد روحانیت و مردم از روایات حوزه طب، ضروری می نمود منابع و احادیث طبی با اعتبار سنجی و پالایشی تخصصی و دقیق تر مورد بررسی قرار گیرند. به همین منظور بررسی بعضی مفردات و ادویه مشهور در دستور کار قرار گرفت.
🔸 در همین راستا بخور مریم به عنوان یکی از مشهورترین ادویه مرکب روایی، شروع خوبی می نمود. این ویژگی به دو جهت تقویت می شد، یکی کثرت استقبال قشر متدین و متنسک به دین و حدیث، و دیگری توجه ویژه اطبا و پزشکان به موضوع با عنایت به ادعای گزافی که در خصوص توان درمانگری این بخور صورت پذیرفته بود.
🔸 بر اساس شواهد عینی و بررسی های روایی به عمل آمده، به نظر می رسد پذیرش روایت مذکور و اثر بخشی آن، عمل مطابق آن و ترویج آن به نام دین و اهل بیت (ع) نمی تواند راه مطمئن و قابل اعتمادی تلقی شود.
🔸 در این خصوص پژوهش مستقلی یافت نشد، اما پژوهش هایی که به طور کلی ناظر به اعتبار کتابِ ناقل حدیث بوده اند اشاره ای گذرا و پراکنده به این موضوع نیز داشته اند. همچنین بسیاری مطالب مبالغه آمیز و غیر علمی با رویکرد تایید و جانبداری حول موضوع نگاشته شده است. بنا بر این خصوصیت این نگاشته پرداخت تخصصی، مستقل، جامع و انتقادی به موضوع است.
🔹 در این پژوهش عمده مبنای آسیب شناسی بر اساس روش قدماء در اعتبار سنجی، و اشکالات متنی صورت پذیرفت. بر این اساس ابتدا قدیمی ترین منبع ناقلِ حدیث انتخاب شد و ملاک قرار گرفت، سپس به تجمیع موارد اختلافی نسخه ها و تعابیرِ سایر منابع با روایت ملاک پرداخته شد. در مرحله بعدی، بعد از ارائه ی ترجمه ای روان از حدیث، به بیان و دلالت کلمات و مفردات مشکل حدیث پرداخته و در حد امکان موارد اختلاف نسخ رفع گشت.
🔹 طبیعتا برداشتن این گام برای فهم حدیث و گذاشتن گام بعدی که آسیب شناسی سند و متن روایت بود ضروری می نمود. در بررسی مشکلات متنی، هماهنگی متن با سایر روایات معتبر شیعی، ادبیات ائمه دین، بایسته های کلامی، قطعیات علمی و اطلاعات طبِ رایج عصر صدور (طب سنتی) مورد توجه قرار گرفت.
🔸 در پایان نیز به بررسی و اعتبار سنجی ادعیه ای که جریان موسوم به طب اسلامی معمولا همراه با اجرای بخور قرائت می کنند اشاره شد.
◀️ منبع: @GHMaariz
—-------------------------------------
⏮ موسسه طِبُنا در ایتا و تلگرام:
https://eitaa.com/tebona
#اعتبارسنجی_احادیث_طبی
◀️ اعتبارسنجی دو حدیث مشهور طبی «العلم علمان...» و «المعده بیت کل داء...»:
✍️ نویسنده: استاد علی عادلزاده
📢 متن کامل این یادداشت در سایت طبنا قابل مشاهده می باشد:
http://tebona.ir/2020/07/%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D9%86%D8%AC%DB%8C-%D8%AF%D9%88
🌐 @tebona
#اعتبارسنجی_احادیث_طبی
◀️ اعتبارسنجی دو حدیث مشهور طبی «العلم علمان...» و «المعده بیت کل داء...»:
✍️ نویسنده: استاد علی عادلزاده
🌐 @tebona
____________________________
1️⃣ العلم علمان، علم الأدیان و علم الأبدان. (علم، دو چیز است: علم دینها و علم بدنها). در برخی منابع نه چندان متقدّم، این حدیث، به صورتِ مرسل و بیسند به پیامبر اسلام (ص) نسبت داده شده است.
2️⃣ نکتهی مهم آن است که این حدیث پیش از انتساب به پیامبر (ص) به عنوان سخنی منسوب به شافعی شناخته میشده است.
3️⃣ برخی نیز این جمله را ضمن حکایتی مرسل، از زبان طبیب نصرانی هارون الرشید نقل کردهاند.
شاید از همین روست که جمعی از اهل حدیث در اصالت آن به عنوان حدیث نبوی خدشه کردهاند.
بیتردید انتساب این جمله به شافعی، بر انتسابش به پیامبر ص ترجیح دارد.
4️⃣ به نظر میرسد جمله مشهور «المعدة بیت کل داء و الحمیة رأس کل دواء» قاعدهی طبّی مشهور و حکمت متداولی در بین عرب بوده و به حارث بن کلدة طبیب مشهور عرب، نیز نسبت داده شده است. اگر چه در برخی منابع به پیامبر (ص) یا امیر المؤمنین (ع) نیز نسبت داده شده، اما غالباً این انتساب بدون ذکر سند است و از طرفی برخی حدیثشناسان، این انتساب را بیپایه و جعلی میدانند.
5️⃣ ظاهراً تنها در یک روایت به صورت مسند، از امام صادق (ع) این حدیث نبوی نقل شده است که سند آن بسیار ضعیف و متنش نیز مشکوک است. الگویی که در این روایت به کار گرفته شده، الگوی داستانی مشخصی است که در چند حکایت دیگر نیز به کار رفته است.
6️⃣ این الگو، میتواند بیانگر دغدغههایی باشد که در اثر تلاقی مسلمانان و اعراب با اقوام دیگر پدیده آمده بود. در مجموع قرائن برای انتساب این سخن به پیامبر اکرم (ص) یا امامان اهل بیت (ع) کافی نیست، هر چند میتوان مضمون کلّی مشابه آن را در روایات دیگر نیز یافت.
🔳 منبع: وبلاگ وزین «آثار»
📢 متن کامل این یادداشت در سایت طبنا قابل مشاهده می باشد:
http://tebona.ir/2020/07/%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D9%86%D8%AC%DB%8C-%D8%AF%D9%88
—-------------------------------------
⏮ موسسه طِبُنا
☑️ ایتا و تلگرام:
https://eitaa.com/tebona
4_5967708537822906380.mp3
5.72M
#نقد_کتاب_طب_الائمه
◀️ معرفی مقاله «تلاشی در شناسایی مؤلف کتاب طب الأئمه منسوب به فرزندان بسطام، و مشایخ او»
📢 سخنران: فاضل ارجمند استاد عمیدرضا اکبری
🌐@tebona
____________________
1⃣ نسبت نسخه موجود از کتاب طب الأئمه به فرزندان بسطام ابهامهای اساسی دارد؛ بلکه بنا بر اسناد آن، این دو راوی گمنام بیشتر واسطه روایت از طریقی خاص فرض شدهاند.
2⃣ بر اساس قرائنی، اسناد کتاب در چند مرحله شکل گرفته، و نامهای ابتدای اکثر اسناد ساختگی و کاملاً بی ضابطه است،
3⃣ سندسازی تعویضی در کتاب شاخصههایی متفاوت با سندسازی بیضابطه نوع اول اسناد دارد، و احتمالاً این دو نوع سندسازی عمومی توسط یک نفر انجام نشدهاست.
4⃣ در اسناد ایشان و دیگر مشایخ نیز شاخصههای اختصاصی اسناد غالیان، و توجه به سران غلات مانند ابوالخطاب فراوان به چشم میخورد. تاکنون مؤلف کتاب به نحو قطعی شناخته نشده است، ولی اسنادش با غالیان مخمسی شمال ایران تناسب دارد.
🌐 منبع: @Al_Rijal
—-------------------------------------
⏮ موسسه طِبُنا در ایتا و تلگرام:
https://eitaa.com/tebona
#نقد_داروهای_خودساخته_طب_اسلامی
📢 آسیب شناسی سندی و متنی روایت داروی شافیه
✍️ نویسنده: حجت الاسلام استاد محمد سوری
◀️ منبع یادداشت: کانال تلگرامی @GHMaariz
🌐@tebona
____________________________
◀️ داروی شافیه از جمله دواهای ترکیبی مورد استفاده طب اسلامی است. در نگاهی اجمالی ملاحظات زیر بر این دارو به نظر حقیر رسید:
1️⃣ تنها منبع ناقل این دواء کتاب طب الائمه ابنا بسطام است. به عبارت دیگر سایر منابع روایی صرفا از این کتاب نقل قول کرده اند و منبعی در عرض کتاب فوق ناقل حدیث نیست. بر مبنای محوریت کتاب در اعتبار سنجی روایات شیعی، مفردات کتاب فوق قابل اعتنا نیستند و ضعیف می باشند.
همچنین کلیت کتاب فوق نیز ضعیف می باشد و با سایر روایات معتبر شیعی همخوانی ندارد. کتاب مذکور منسوب به دو فرزند بسطام به نام های عبد الله و حسین است که صرفا در رجال نجاشی ذکر شده اند و سخنی از توثیق و تضعیف ایشان به میان نیامده است.
🌐@tebona
2️⃣ از راوی حدیث (ابراهیم بن النضر) صرفا در مستدرکات علم رجال الحدیث به این نحو یاد شده: لم یذکروه.
گویی تنها از او دو روایت نقل شده است یکی دواء شافیه و دیگری روایتی در باب توحید. بنابراین از راویان شناخته شده و پرکار نیست و هیچ توثیق و تضعیفی در مورد ایشان نیافتیم.
3️⃣ امامی که مطالب از او نقل شده باشد در حدیث مشخص نیست و صرفا کلیت مطلب به ائمه نسبت داده شده است. حدثنی ... انهم وضعوا هذا الدواء لاولیائهم ... .
🌐@tebona
4️⃣ چنین دارویی که حکم اکسیر اعظم داشت، با خواص فوق العاده و اعجاب انگیز مذکور، باید در بسیاری از کتب معتبر روایی ذکر میشد ولی به صورت مفرده ذکر شده است و مورد توجه قدماء قرار نگرفته است. این بی توجهی در خوشبینانه ترین حالت میتواند حاکی از ضعف حدیث نزد ایشان و در حالت دیگر نشان از وجود نداشتن و جعل آن در زمانی دیگر حکایت کند.
🌐@tebona
5️⃣ این دارو باید بین شیعیان بسیار شهرت می یافت و در زمان های هم عصر صدور در منابع متعدد تاریخی و جز آن (منابع غیر روایی) از آن یاد میشد ولی چنین شهرتی تنها در عصر اخیر رخ داده است.
6️⃣ نحوه ساخت دارو بسیار شبیه دستور آشپزی و با ذکر جزییات فراوان است و شباهتی با ادبیات روایات دوایی معتبر پیشین ندارد. چه آنکه عموم آنها ساده و راحتند.
🌐@tebona
7️⃣ حجم ادعای درمانی وسیع برای تعداد مفردات هفتگانه موجود در دواء قابل استبعاد است.
8️⃣ نقطه اشتراک (قدر مشترک) قابل قبولی در امراض ادعایی طبق مبانی هیچ سیستم طبی اعم از طب عصر صدور (طب سنتی) و طب مدرن وجود ندارد. به عبارت دیگر پراکندگی امراض بالاست و طیف وسیعی از امراض ذکر شده که احتمال جوابگویی دوا برای آنها وجود ندارد.
البته منکر اثرات مطلوب مفردات موجود در این دارو بر بعضی امراض نیستیم چرا که در واقع خوردن و نوشیدن هر چیزی میتواند بر بدن اثراتی مطلوب و یا حتی ضررهایی جبران ناپذیر داشته باشد اما علاج این طیف از امراض از عهده دارویی با 40 ترکیب هم بر نمی آید و اگر هم بر آید مطلوب نیست. برای نمونه به بعضی از امراض پراکنده اشاره میکنم: ترسی که زن باردار در خواب به آن دچار میشود، زهر و سموم، سرفه، جذام، فلج، میگرن، دندان درد، غلبه بلغم، کند ذهنی، تب و لرز، هضم غذا، بیماری های چشمی، غلبه صفرا، تنگی نفس هنگام راه رفتن، ترس و استرس، هذیان گویی در خواب و ... .
🌐@tebona
9️⃣ مقدار مفردات سیر، شیر، روغن و عسل ذکر نشده است و در مورد آن حسب داروی معروف و منسوب به حضرت محمد (ص) – به علت شباهت در ترکیب و خواص - عمل میکنند.
ادامه یادداشت 👇👇
.
.
ادامه یادداشت 👆👆
0️⃣1️⃣ بعضی از امراض ذکر شده در روایت نیاز به بررسی، شناخت و توضیحات بیشتری دارند و باید ماهیت آنها روشن شود: سحر، ارواح، خنده بی دلیل، بازی مرد با ریش خود، برسامی که سبب درازی زبان شود و ... .
🌐@tebona
1️⃣1️⃣ ادعای درمان برخی امراض لاعلاج یا صعب العلاج با خوردن دارو که به راحتی قابل پذیرش نیست: مثلا کوری کهنه و نو، کری و ... .
2️⃣1️⃣ ادعای درمان زهر و سموم با استفاده از داروی شافیه چهارده ماهه که به نظر می رسد تحقیقات کافی بلکه هیچ نوع آزمایشی در مورد اثر بخشی این دارو بر سموم و زهرها انجام نشده است. طبیعتا اثر گذاری یا بدون اثر بودن دارو در این مورد بلافاصله روشن میشود اما تا به حال کسی حتی به چشم فرضیه نیز به اثر این دارو و مفردات آن به عنوان پاد زهر نگاه نکرده است. در صورت ورود بدون علم و تجربه طبیب در چنین مواردی، میتوان حکم به ضامن بودن او نمود.
🌐@tebona
3️⃣1️⃣ احتمال فساد دارو به خاطر روش و مدت نگهداری مفردات مذکور. بر اساس روایت ناقل دواء تا بیست ماه و بیشتر از آن نیز میتوان دارو را نگه داشت، بلکه در روایت ادعا شده هر چه که دوا کهنه تر شود اثرات آن بیشتر میشود و باید دوز کمتری مصرف نمود.
4️⃣1️⃣ تطورات غیر منطقی در خواص دارو و امراض قابل درمان توسط آن در هر ماه نسبت به ماه بعد و قبل که طبق هیچ نوع سیستم پزشکی قابل توضیح نیست.
🌐@tebona
5️⃣1️⃣ داستان زمینه ای که دلالت بر وحیانی بودن دوا و نزول آن بر حضرت موسی (ع) است به اسرائیلیات شباهت دارد.
6️⃣1️⃣ اطعام ششصد هزار نفری بنی اسرائیل توسط فرعون مطلبی است که باید در تورات و تلمود ذکر شده باشد. جا دارد محققین یهود شناسی و نصوص مقدس در مورد وجود چنین داستان مهمی تحقیق بفرمایند. خبر بزرگی که مشتمل بر آن است که اراده فرعون بر مسموم کردن کل بنی اسرائیل بوده و در این امر ناکام مانده است و یک دارو جان کل امت را نجات داده است.
🌐@tebona
7️⃣1️⃣ دادن دارو توسط حضرت موسی (ع) به ششصد هزار نفر یا قدری کمتر (چنانچه زنان و اطفال را استثنا کنیم) در روز ضیافت قبل از اطعام فرعون، نیاز به وقت و زمان قابل توجهی دارد که طبیعتا چنین وقتی موجود نبوده است مگر قائل به معجزه شویم.
8️⃣1️⃣ در این داستان حضرت موسی (ع) نزد مضیف (مهمان سرا) می ایستد و بنی اسرائیل را از خوردن غذای مسموم پیش از داروی شافیه باز می دارد. سوال آن است که آیا هیچ نیرویی از سربازان فرعون در آنجا حضور نداشته اند که مانع این کار او شوند یا این امر نیز دور از چشم سربازان و به نحو معجزه رخ داده است؟
🌐@tebona
9️⃣1️⃣ در این داستان فرعون به صورت ویژه برای موسی و اوصیای هم عصر او اظهار تواضع میکند و در سفره ای اختصاصی برای ایشان حال و نیت خود را چنین گزارش میدهد: قَالَ إِنِّي عَزَمْتُ عَلَى نَفْسِي أَنْ لَا يَلِيَ خِدْمَتَكُمْ وَ بِرَّكُمْ غَيْرِي [كَذَا] أَوْ كُبَرَاءُ أَهْلِ مَمْلَكَتِي.
این سبک اظهار لطف با اخلاق فرعونی گزارش شده در قرآن که دم از «انا ربکم الاعلی» میزد تفاوت آشکاری دارد.
0️⃣2️⃣ در این داستان قداست انبیاء و اوصیای بر حق ایشان مورد توجه قرار نگرفته است و چنین تعبیر شده که «فَأَكَلُوا حَتَّى تَمَلَّوْا مِنَ الطَّعَامِ ...» یعنی ایشان از سفره اختصاصی و جداگانه فرعون آنقدر خوردند که از طعام پر شدند در حالی که در سیره انبیاء و اوصیاء الهی چنین اکلی مرسوم نبوده جز آنکه گفته شود ضمیر واو به کل بنی اسرائیل برمیگردد.
1️⃣2️⃣ در روز مذکور ۲۳۰ هزار نفر از اصحاب و اطرافیان فرعون به خاطر خوردن از طعام مسموم از بین می روند. آیا این داستان در کتب یهود ذکر شده و آیا ایشان برای شادمانی روز مذکور - همانطور که عادت ایشان است - عیدی دارند؟
🌐@tebona
2️⃣2️⃣ شبیه ترین دارو به داروی مذکور دوایی منسوب به حضرت محمد (ص) است که تعداد مفردات آن 5 مورد است و 4 مورد آن با داروی شافیه یکی است ولی ادعا شده که اثرات شفا بخشی آن بیش از شافیه ی 7 ترکیبه است. سند داروی مذکور نیز طب الائمه ابنا بسطام است.
🔴 نتیجه پایانی:
از آنجا که تنها سند و منبع داروی فوق دارای اشکالات عدیده سندی و متنی است، نسبت دادن دارو به نام داروی اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، همچنین نسبت دادن آن به نبی بزرگ الهی حضرت موسی (ع) روا نیست چه آنکه احتمال اسرائیلیات بودن و شباهت داستان مذکور در روایت به اسرائیلیات نیز قابل اغماض نمیباشد. همچنین استخدام دواء فوق به عنوان دارویی عادی و بشری جهت معالجه امراض ادعا شده در روایت به استناد مفرده روایی مذکور و بدون علم و تجربه پیشین صحیح نبوده و طبیب در برابر آن ضامن خواهد بود.
✍️ محمد سوری - 4 صفر 1442
🌐 منبع: کانال تلگرامی @GHMaariz
—-------------------
⏮ موسسه طِبُنا:
https://eitaa.com/tebona
4_6044162679428351733.pdf
42.85M
.
◀️ نسخه خطی کتاب طب الصادقین (مرعشی: 12874/11)
▫️ این نسخه همان نسخه ای است که مدعیان طب اسلامی با هیاهوی زیاد، چند سالی است از آن سخن گفته اند و در حال حاضر جناب آقای دلیری این کتاب را تحقیق و در دست چاپ دارند.
▫️ این اثر برای اولین بار و به صورت عمومی در کانال وزین «معرفه الرجال و الآثار» منتشر شده است.
📢 منبع: @Al_Rijal
—-------------------
⏮ موسسه طِبُنا:
https://eitaa.com/tebona
#بررسی_عدم_جواز_تغییر_جنسیت
📢 مقاله بررسی موضوعی عدم جواز تغییر جنسیت
✍️ نویسنده: استاد احمدی، عینکی و عابدیان
🌐 مشاهده، مطالعه و دانلود متن کامل این مقاله از سایت موسسه طبنا:
http://tebona.ir/2020/10/%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c
.
موسسه فقه الطب، طِبُنا
#بررسی_عدم_جواز_تغییر_جنسیت 📢 مقاله بررسی موضوعی عدم جواز تغییر جنسیت ✍️ نویسنده: استاد احمدی، عین
🔰 خلاصه آنچه که در این مقاله میخوانید:
1️⃣ آنچه در این پژوهش و به سبک تحلیلی ۔ توصیفی مورد بازنگری قرار گرفته است، بررسی موضوعی تغییر جنسیت در ترانسسکشوالهاست که آیا وارد در موضوع حکم جواز تغییر جنسیت میشوند، یا نه؟
2️⃣ در این مقاله، با استناد به فرایند تشخیص موضوع و همچنین استخراج قرائن مرتبط با آن از میان فتاوا و روایات، عدم جواز تغییر جنسیت در ترانسها حاصل میشود؛ این در حالیست که در جمهوری اسلامی ایران که قوانین آن – بر اساس اصل چهارم قانون اساسی – باید بر اساس موازین اسلامی تنظیم شده باشد، سالهاست که این عمل با مجوّز دستگاههای قضایی و نظارت آنها بر روی تعداد قابلِ توجهی از این بیماران در حال اجراست.
🌐@tebona
3️⃣ مهم ترین مسئله در تغییر جنسیت تشخیص صحیح موضوع است و اختلال در هویت جنسی مسئله جدیدی نیست و از صدر اسلام در احادیث فراوانی در ذم افرادی که مخنث هستند وجود دارد.
4️⃣ استناد به قواعدی چون «اصاله الحلیه»، «قاعده تسلیط» و «عدم دلیل بر حرمت» در جواز تغییر جنسیت اشتباه بوده و قابلیت اجرا ندارد.
5️⃣ فشارهای روحی و روانی به عنوان مولفه تغییر احکام اولی و از مصادیق اضطرار به شمار نمی آید تا به واسطه آن حکم به جواز تغییر جنسیت کنیم.
6️⃣ اکثریت فقها عمل تغییر جنسیت در ترانس ها را که صرفا یک عمل ظاهری است را حرام و ممنوع می دانند.
🌐@tebona
7️⃣ تمام ازدواج هایی که بعد از تغییر جنسیت انجام شده باطل است و قانون گذار باید فکر چاره ای در این باره باشد.
8️⃣ حکم تغییر جنسیت همان حکم قطع اعضای تناسی در انسان سالم را دارد و حرام است و فشار های روحی و روانی از مصادیق اضطرار به شمار نمی آید.
🌐 مشاهده، مطالعه و دانلود متن کامل این مقاله از سایت موسسه طبنا:
http://tebona.ir/2020/10/%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c
.
تحلیل انتقادی حکم جواز تغییر جنسیت.pdf
754.5K
📢 دانلود pdf مقاله بررسی موضوعی عدم جواز تغییر جنسیت
✍️ نویسنده: استاد احمدی، عینکی و عابدیان
🌐@tebona
#نقد_مدعیان_طب_اسلامی
📢 «بول ابل» در منابع روایی و طبی و نسبت آن با کرونا ویروس.
✍️ نویسنده: حجت الاسلام استاد محمد سوری (اصل پژوهش حدود یکصد صفحه میباشد که در دست تکمیل و انتشار است)
🔔 منبع یادداشت: کانال تلگرامی @GHMaariz
🌐@tebona
____________________________
◀️ در تحقیقی که از جمع میان تمام روایات باب، روایات مرتبط، بررسی فقهی و بررسی منابع طب سنتی انجام شد، تا کنون نتایج زیر به نحو اجمالی به دست آمده است:
1️⃣ در جمع میان روایاتِ منابع قدیمی و معتبر، هیچ دلیل قابل پذیرشی برای اثبات توصیه اهل بیت (ع) به خوردن بول ابل یا همان ادرار شتر برای امراض وجود ندارد.
2️⃣ در این دسته از روایات به استفاده از شیر شتر و جایگزینی آن به جای ادرار شتر به نحو مطلق _ بدون اشاره به مرض خاصی _ توصیه شده است به گونه ای که صِرف کنار گذاشتن استفاده از ادرار شتر در درمانگری مد نظر بوده است.
🌐@tebona
3️⃣ مستنداتی وجود دارد که طب قدیم از گذشته های دور و دست کم از زمان دیوسکوریدس (دِيُسقُوريدس _ قرن اول میلادی) و جالینوس (قرن دوم میلادی) به تجویز بول انسانی و بول حیوانات به صورت عام آن ( بول حیوانات مختلف و برای امراض مختلف) اقدام کرده است. همچنین در عصر ائمه (ع) نیز در کتب طبی چون فردوس الحکمه (235 ه.ق) و سایر کتب، موارد تجویز بول ابل وجود داشته و گاه به تجویز ترکیبی آن با شیر شتر اشاره شده است.
4️⃣ احتمال داده میشود توصیه اهل بیت (ع) به شیر شتر در مقابل موارد تجویز ادرار شتر توسط اطباء آن زمان و برای مخالفت با ایشان بوده است. چه آنکه مصرف ادرار شتر در آن زمان نیز شایع و رایج بوده است.
🌐@tebona
5️⃣ مجوز مصرف درمانی ادرار شتر در صورت اضطرار در منابع معتبر روایی وجود دارد. ادرار شتر در این حکم هیچ خصوصیتی ندارد و در این مساله با سایر محرمات و موارد مرجوح مشترک خواهد بود.
6️⃣ بر اساس ادله مورد پنجم، حکم ابتداییِ (در غیر از حالت اضطرارِ درمانی) مصرف ادرار شتر چیزی میان کراهت یا حرمت ارزیابی میشود چرا که حکم مواردِ خلاف اضطرار _ بر اساس سایر شواهد روایی از ابواب مختلف فقهی _ لزوما حرمت نبوده است. برای قضاوت قطعی در این مورد به تحقیقات بیشتر و فحص تام در ابواب اطعمه و اشربه و دیگر ابواب مرتبط نیاز است.
7️⃣ استناد به آیه «یحرم علیهم الخبائث» برای اثبات حرمت بول ابل به عنوان حکم ابتدایی ناتمام و غیرقابل پذیرش است. همچنین تطبیق عنوان خبیث بر «ما ینفر عنه الطبائع» فارغ از احتیاج به اثبات تفسیری، نیاز به پرسشنامه علمی جهت تشخیص وجود «تنفر طبعی از ادرار شتر در میان ملیت های گوناگون» داشت.
8️⃣ تجویز ادرار شتر به عنوان «توصیه اهل بیت ع» و «درمان تنگی نفس» تنها در منابع ضعیف یا روایات واجد اشکال آمده است که شانیت قرار گرفتن در مسیر استنباط را ندارند. همچنین در مواردی، فهم نادرست، نبود فقاهت روشمند و گاها ضعف در شناخت ادبیات ائمه (ع) و در نهایت ضعف در لغت عربی باعث برداشت ناصواب از بعضی روایات معتبر نیز شده است.
🌐@tebona
9️⃣ در درمان تنگی نفس در منابع کهن طب سنتی بیشتر به مصرف شیر شتر توصیه شده است و در مواردی به مخلوط آن با ادرار شتر برای امراض دیگری چون «استسقاء» اشاره کرده اند. در این جهت توصیه کلی و عمومی روایات به «شیر شتر» تطابق بیشتری با توصیه های منابع طب سنتی در درمان تنگی نفس دارد.
0️⃣1️⃣ ارتباط جامعی میان بیماری کرونا و آنچه در منابع ضعیف روایی و منابع طب سنتی (ربو) آمده وجود ندارد بنابراین تطبیق بیماری کرونا بر این بیماری (ربو) تنها بر اساس مشابهت یکی از علائم مشترک (تنگی نفس) و حدس صورت گرفته است. طبیعتا اثر بخشی ادویه ذکر شده در منابع برای درمان یا بهبودی نسبی این بخش (علامت) از مرض تابع قواعد علمی مربوط به خود و کارآزمایی های بالینی خواهد بود و دست کم نمیتواند به روایات مستند شود. با این اوصاف ممکن است در خصوص میزان موفقیت مصرف شیر شتر در کار آزمایی های بالینی به عنوان یکی از موارد کمک کننده و مفید برای بهبودی برخی علائم بیماری تحقیقاتی انجام شود که قابل استفاده باشد.
✍️ محمد سوری - 15 ربیع الثانی 1442
🌐 منبع: کانال تلگرامی @GHMaariz
—-------------------
⏮ موسسه طِبُنا:
https://eitaa.com/tebona