فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ شبهعلم، تسامح و سادهانگاری مُجسم!
▪️من در اصفهان بخور مریم را برگزار کردم و ده یا بیست بیمار مبتلا به ام اس، بعد از بخور مریم، همان لحظه از ویلچر بلند شدند و رفتند خانهشان!!!
▪️در مشهد، در حضور پزشکان از چند بیمار مبتلا به سندروم داون عکس گرفتیم و بعد از نیم ساعت، با بخور مریم چهره بیماران سندروم داونی عوض شد!!!
•┈┈┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈┈┈•
◀️ اینکه بخور مریم توانسته در عرض 30 دقیقه، فرآیندی را در بدن ایجاد کند که مثلا استخوانهای اضافی صورت خورده شود و استخوان جدید ساخته شود، و عضلات و قشر پوست چشم، کاملا تغییر ساختاری کند و یک سانت از گوش بیمار، بطور کامل از پایین به سمت بالا حرکت کند و... حقیقتا مشاهده چنین تغییراتی در چهره یک بیمار سندروم داون، شبیه به فیلمهای علمی _ تخیلی است که افراد معدودی مثل «ریدلی اسکات» و «پیتر جکسون» از پس کارگردانیِ چنین فرایند تخیلی بر میآیند!
لذا از نقد این بخش به دلیل ابتذال بیش از حد مطلب، که فقط بوی شارلاتانیسم، شیادی، دروغگویی، سادهلوحی و ساده انگاری میدهد، میگذریم.
🔹 اما در خصوص واکاوی دلالت حدیث بخور مریم و آسیب شناسی متنی و سندی آن، در فایل pdf زیر، استاد محمد سوری مدتها پیش نکاتی را به اختصار، در خصوص اعتبارسنجی و اشکالات متنی و سندی این حدیث یادآور شده است. تا جایی که شکی باقی نمیماند که انتساب حدیثِ «بخور مریم»، به امام باقر (ع) و همچنین به نام مقدس حضرت مریم (س) ناروا بوده و انتساب آن به هر شکل به اسلام و اهل بیت ع فاقد پیشنیازهای فقاهی و اعتبارسنجی است.
•┈┈┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈┈┈•
⏮ موسسه طِبُنا:
🌐@tebona
علیها تسعةَ عشر.pdf
336.6K
◀️ تلخیص مقاله «واکاوی دلالت حدیث بخور مریم، همراه با آسیب شناسی متنی و سندی»
✍️ استاد محمد سوری (منبع: @GHMaariz)
•┈┈┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈┈┈•
📜چکیده مقاله:
🔹 از جمله روایاتی که در حوزه سلامت و درمان به عنوان علاج امراض سخت شهرت یافته، حدیث بخور مریم است. هدف این پژوهش اعتبار سنجی و پالایشی دقیق و تخصصی از حدیث مورد نظر است و به همین منظور به دلالت و آسیب شناسی حدیث، توامان پرداخته است.
🔸 روش تحقیق کتابخانه ای و از نوع توصیفی انتقادی است. یافته های این پژوهش نشانگر وجود دست کم 19 اشکال سندی و متنی در حدیث است. این اشکالات به حدی است که پذیرش حدیث به عنوان روایت معتبر شیعی را با قاطعیت نفی می کند.
🔹 حدیث مذکور حدیثی مصحّف، و احتمالا محرّف و مدرّج است و شباهت وافری با دستور العمل های کهنه و سحره و در خوش بینانه ترین حالت، برخی نسخه های طب سنتی دارد. بر همین اساس باید از انتساب حدیث به امام باقر (ع) و اضافه بخور به نام حضرت مریم (س) اجتناب شود.
🔸 همچنین ادعای اثر بخور مذکور بر روی انواع دیوانگی و امراض لا علاج و صعب العلاج ادعایی گزافه و فاقد وجاهت علمی و کار آزمایی صحیح بالینی است، هر چند ممکن است در بعضی انواع جنون و صرع به علت اثر سریع و نافذ بخورات و دخان بر دماغ و گرم کردن آن، تا حدی در بهبودی موقت برخی حالات مریض اثرات مثبتی وجود داشته باشد، که به جای خود قابل پیگیری و آزمایش است.
•┈┈┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈┈┈•
⏮ موسسه طِبُنا در ایتا و تلگرام:
🌐@tebona
◀️ مفهوم «طب» در کاربرد کهن
🔰 از ریشهشناسی سامی تا کاربرد در روایات
✍️ نویسنده: دکتر احمد پاکتچی
•┈┈┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈┈┈•
📢 متن کامل در سایت طبنا:
http://tebona.ir/1662
http://tebona.ir/1662
🌐 @tebona
16.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
◀️ احترام ویژه آیت الله بروجردی به یک طبیب یهودی...
•┈┈┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈┈┈•
⏮ موسسه طِبُنا:
🌐@tebona
باورهای اعراب جاهلی.pdf
3.17M
.
◀️ پایان نامه «بررسی باورهای عامیانه در شعر جاهلی عرب»
(همراه با بررسی مصادیق طبی و نجومی)
✍️ سرکار خانم حوریه دقتی، دانشگاه بیرجند
•┈┈┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈┈┈•
⏮ موسسه طِبُنا:
🌐@tebona
موسسه فقه الطب، طِبُنا
. ◀️ پایان نامه «بررسی باورهای عامیانه در شعر جاهلی عرب» (همراه با بررسی مصادیق طبی و نجومی) ✍️ س
.
◀️ پایان نامه «بررسی باورهای عامیانه در شعر جاهلی عرب»
(همراه با بررسی مصادیق طبی و نجومی)
✍️ سرکار خانم حوریه دقتی، دانشگاه بیرجند
•┈┈┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈┈┈•
🌐@tebona
🔹 باورهای خرافی یکی از جنبههای مهم زندگی جوامع سنتی است که بخش عمدهای از فعالیتها و مناسبات اجتماعی افراد را در برگرفته و یکی از عناصر مهم تشکیل دهندهی فرهنگ جوامع به شمار میرود.
🔸 جامعهی جاهلی عرب، در صدر و قبل از اسلام، همواره جامعهای بوده است که به دلیل بیبهره بودن از دانش و فرهنگ، و البته نداشتن درك درستی از علت پدیدهها و عدم اعتقاد راسخ به یگانگی خداوند سبحان، در بستری از باورهای خرافی و غیر علمی زندگی میکرده است و شاعران زیادی نیز به تجلی این باورها در شعر خود پرداختهاند. طبعا کلید فهم و تحلیل بخشی از روایات طبی و نجومی، شناخت زمینه های صدور آنها و آشنایی با بخشی از همین باورهای خرافی است.
🔹 از همین رو سرکار خانم حوریه دقتی، در پایان نامه ارشد خود، به بررسی بخشی از باورهای عامیانه در شعر جاهلی عرب پرداخته اند که فایل pdf این تحقیق ارزشمند در کانال طبنا بارگزاری شده است.
🌐@tebona
🔸 از جمله معتقداتی که در این زمینه مطرح شده است، میتوان به باورهای طبی و نجومی و اجتماعی چون: 1. تفأل و تطیر 2. سعادت و نحوست ایام 3. تعقیه و استخاره 4. اعتقاد به سحر و جادو در درمان 5. آویختن اشیاء و زیور آلات و استخوان حیوانات بر سر و گردن خود برای درمان برخی از بیماریها 6. پیشگیری از وبا با تقلید صدای الاغ 7. درمان نازائی با قدم نهاندن در خون افراد 8. درمان تبخال با غذا دادن به سگ 9. داغ کردن برای درمان عشق و جنون 10. شفای هاری با خون ملوك و پادشاهان 11. شوم و نحس دانستن برخی حیوانات 12. خوردن گوشت درندگان جهت افزایش شجاعت و قدرت 13. مقدس شماردن مظاهر طبیعت و اجرام آسمانی و ده ها اعتقاد و باور خرافی طبی و نجومی دیگر...
🔹 به طور کلی، تمامی این اعمال و افکار که زائیدهی جهل و نادانی اعراب جاهلی و عدم شناخت کافی از محیط پیرامونشان بود، در زندگی اجتماعی آنان نمود بارزی داشت؛ چرا که از پاسخ دادن به برخی از ابهامات و پرسشها، ناتوان و به دنبال توجیه غیر واقعی پدیدهها بودند؛لذا به خرافات و باورهای عامیانه روی آوردند و این باورها، در شعر بسیاری از شاعران این دوره تجلی یافت.
•┈┈┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈┈┈•
⏮ موسسه طِبُنا در ایتا و تلگرام:
🌐@tebona
JQURAN_Volume 54_Issue 1_Pages 9-32(1).pdf
657.7K
.
◀️ فایل pdf مقاله «تحلیل، بررسی و نقد حرز منسوب به امام جواد ع»
✍️ دکتر اسماعیل اثباتی، استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
🔹 دانلود مقاله از سایت طبنا:
🌐http://tebona.ir/1740
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
⏮ موسسه طِبُنا:
🌐@tebona
.
◀️ تحلیل، بررسی و نقد حرز منسوب به امام جواد ع
✍️ دکتر اسماعیل اثباتی، استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
🔹 دانلود مقاله از سایت طبنا:
🌐http://tebona.ir/1740
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🔸 دعاهای مأثور بخش مهمی از میراث حديثی شیعه را تشکیل میدهد. بخشی از اين میراث مربوط به دعاهايی است که برای در امان ماندن از بیماریها بیان شده است. همانگونه که اعتبارسنجی برای سایر ابواب روایی لازم است، برای ادعیه روایی نیز ضروری مینماید.
🔹 در اين میان حرز منسوب به امام جواد علیه السلام در عصر حاضر شهرت بیشتری يافته است تا جایی که کمتر عطاری و مجموعه طب سنتی را خواهید یافت که در آن حرز امام جواد ع به عنوان یکی از راههای در امان ماندن از بیماریها، به فروش نرسد.
🌐@tebona
🔸 مع الاسف از بزرگانی چون آیت الله بهجت (ره) گرفته تا مدرسین حوزوی همچون جناب احمد عابدی، و سخنورانی چون جناب فرحزاد، جزو مروجین و مبلغین این حرز به حساب میآیند، که صد البته جا داشت این عزیزان، با دقت نظر بیشتری نسبت به امر حدیث، از تساهل و تسامح خودداری میکردند و قدری محققانهتر نسبت به این امور میپرداختند تا زمینه برای ورود مجعولات و خرافات بیش از این تسهیل نگردد.
🔹 پژوهش حاضر افزون بر مطالعات رجالی و بررسی سندی، به بررسی متنی و محتوايی این حرز نیز پرداخته است، تا جایی که شکی باقی نمیماند که انتساب حدیثِ «حرز امام جواد ع» به اسلام و همچنین به نام مقدس امام جواد ع ناروا بوده و انتساب آن به هر شکل به اسلام و اهل بیت ع فاقد پیشنیازهای فقاهی و اعتبارسنجی است.
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
⏮ موسسه طِبُنا:
🌐@tebona
بررسی سندی احادیث طبی کتاب خصال.pdf
14.05M
◀️ فایل pdf مقاله «اعتبارسنجی سندی احادیث پزشکی «الخصال» شیخ صدوق»
✍️ حجت الاسلام سیدعبدالله اصفهانی، عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن کریم آمل
🔹 دانلود مقاله از سایت طبنا:
🌐http://tebona.ir/1746
.
.
◀️ اعتبارسنجی سندی احادیث پزشکی خصال شیخ صدوق
✍️ حجت الاسلام سیدعبدالله اصفهانی، عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن کریم آمل
🔹 دانلود مقاله از سایت طبنا:
🌐http://tebona.ir/1746
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
1️⃣ کتابهای متعدد شیخ صدوق (ره) یکی از منابع رجوع به احادیث طبی بوده که در این میان، کتاب «الخصال» ایشان محور بررسی این مقاله قرار گرفته است. نگاشتۀ پیش رو به بررسی و اعتبارسنجی سندی 76 روایت پزشکی از جلد اول و دوم کتاب «الخصال» شیخ صدوق (ره) پرداخته است.
2️⃣ بنابر پژوهش نگارندگان، مجموعا احادیث پزشکی جلد اول و دوم «الخصال»، به لحاظ «ارزیابی سندی» از مجموع ۷۶ حدیث طبی، ۵۰ حدیث ضعیف،۱۷ حدیث صحیح و ۹ حدیث موثق میباشد. همچنین نتیجه کنکاش در زنجیره اسناد روایات فوق، از حیث «اتصال و انفصال سند»، ۶۳ حدیث مسند، ۷ حدیث مرفوع و ۶ حدیث مرسل میباشد.
◀️ بدیهی است که ضعف سندی روایات، علت تامه در عدم پذیرش روایات شمرده نمیشود. طبعا این تحقیق بی نیاز از تحقیقات تکمیلی نبوده و برای قضاوت نسبت به احادیث طبی، باید به صورت موردی اعتبارسنجی متنی نیز بشوند. اما این دست مقالات (با تمام نقائص خود) میتوانند به عنوان مقدمهای برای تحقیقات تکمیلی حائز اهمیت باشند.
•┈┈┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈┈┈•
⏮ موسسه طِبُنا در ایتا و تلگرام:
🌐@tebona
استاد طاهرزاده_mixdown.mp3
2.74M
🔷 نقد استاد طاهرزاده به استفاده از علوم غریبه در درمان
📢 بخشی از تفسیر سوره آل عمران استاد طاهرزاده
•┈┈┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈┈┈•
🌐@tebona
🔰 در سایه کم کاری مدیران ارشد حوزه، متاسفانه در سالهای اخیر شاهد اوجگیری جریانات شبهعلمی و خرافی در بین برخی طلاب جوان و فعال در عرصه طب سنتی هستیم.
از جمله ادعای درمانگری با علوم غریبه (علم ابجد و تغییر اسم بر اساس ابجد و...) که بنا به سخن جناب طاهرزاده بخشی از رهنمودهای شیطان است که رجوع به دین و خدا را در دلها کم رنگ میکند.
🔰 استناد بیضابطه به روایات طبی، بهرهگیری از تنجیم طبی در سعد و نحس خواندن ایام، استناد به مبانی باطل و خرافیِ طبیعیات طب قدیم و همچنین اعتماد و خوشبینی به تمام یافتههای تجربی پزشکی مدرن، تماما پازلهای تکمیل کننده یک تصویر جاهلانه از دینداری هستند.
•┈┈┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈┈┈•
⏮ موسسه طِبُنا در ایتا و تلگرام:
🌐@tebona
◀️ حکم اهدای عضو و حکم وصیت به آن
✍️ جناب محمد سند
•┈┈┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈┈┈•
🔰 حکم اهدای عضو، مانند اهدای کلیه، چیست؟ آیا صحیح است کسی به اهدا کردن اعضایش وصیت کند؟ آیا چنین وصیتی نافذ است؟
✅ پاسخ
1. اهدای اعضای حیاتی و مهم، مانند کلیه و قلب و...، جایز نیست، هرچند مؤمنی دیگر برای ادامۀ زندگی، به این اعضا نیاز داشته باشد.
2. البته اهدایِ عضوِ شخصِ غیر مسلمان برای ادامۀ حیاتِ شخصِ مسلمان جایز و صحیح است.
3. از آنچه گذشت روشن میشود که وصیت به اهدای عضو از سوی شخص مسلمان پذیرفته و نافذ نیست.
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=حکم-اهدای-عضو،-مانند-اهدای-کلیه،-چیست؟&lang=fa
•┈┈┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈┈┈•
⏮ موسسه طِبُنا در ایتا و تلگرام:
🌐@tebona
ذبیح الله منصوری (73cb11e0-4f08-44d0-8a93-82d3405544b0).aac
1.58M
.
🔰 روش جعل احادیث پزشکی، توسط ذبیح الله منصوری در کتاب «مغز متفکر جهان شیعه» و سایر آثار او
📢 بخشی از تدریس استاد مهدویراد
•┈┈┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈┈┈•
⏮ موسسه طِبُنا:
🌐@tebona
4_6037462758079859787.mp3
3.63M
✅ ماجرای عجیب اسیران عَینالتَمر و جراحی که بر بالین امیر المومنین ع آوردند.
🎙 آیةالله مددی
⏳ درس خارج فقه | جلسهٔ ٧٦ | سهشنبه، ۲ / ۱۲ / ١٤٠١ ه ش
🌐@tebona
•┈┈┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈┈┈•
💡 آیا میدانستید که در سال دوازدهم هجری، مدرسهای شبیه مدارس تیزهوشان امروزی وجود داشته است؟ بیست الی سی و پنج کودک یهودی و مسیحی که در مکانی مخصوص تعلیم دیدند و بعدها پس از ورود به دنیای اسلام، تأثیرات عمیقی بر تاریخ و فرهنگ مسلمانان گذاشتند!
این بسیار قابل ملاحظه است که همان جراحی که، برخی افراد بر بالین امیرالمومنین ع آوردند، جزو همین اسرای عین التمر بوده است.
•┈┈┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈┈┈•
⏮ موسسه طِبُنا در ایتا و تلگرام:
🌐@tebona
طب_الائمة_الصادقین_صلوات_الله_علیهم.pdf
3.32M
📚 انتشار فایل ترجمه کتاب: "طب الائمة الصادقین ص"
✍️ منسوب به ابومحمد هارون بن موسی تلعکبری
📖زبان: فارسی
📝تحقیق و ترجمه: حسین کلوشانی
📑 تعداد صفحات: ۵۴۵
✅ منبع انتشار: مکتبه حضرت ولیعصر ع
🌐@tebona
•┈┈┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈┈┈•
🔰 لازم به ذکر است که انتشار این فایل به معنای تایید مطاوی آن نیست. صرفا جهت تسهیل در امر تحقیق پژوهشگران و ناقدان منتشر شده است.
🔰 اصل انتساب کتاب به مولف (ادعای تالیف توسط جناب تلعکبری)، وجود برخی اشکالات در طرق و اسناد کتاب، ارسال بسیاری از متفردات حدیثی، وجود غرائب طبی و... همگی اصالت و اعتبار این کتاب را با ابهامات جدی روبهرو کرده و طبعا انتساب متفردات آن به صادقین ع فاقد پیشنیازهای فقاهی و اعتبارسنجی است.
انشا الله ضمن پژوهشهایی اشکالات آن نشان داده خواهد شد.
•┈┈┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈┈┈•
⏮ موسسه طِبُنا در ایتا و تلگرام:
🌐@tebona
مسعود دیانی.pdf
1.12M
🔰 مجموعه یادداشتهای مرحوم حجت الاسلام مسعود دیانی، دین پژوه و مجری برنامه سوره، که پس از تحمل بیماری سرطان، دار فانی را وداع گفت.
🌐@tebona
💠 مسعود دیانی تمام دوران درمان و همچنین رنج بیماری مهلک سرطان را از ابتدا تا آخرین روزهای عمرش را، در کانال شخصی خود روایت کرده بود که نوشتار پیشرو، گردآوری تمام این یادداشتها است.
🔸 این مجموعه نوشتار، از جهات مختلف حائز اهمیت است. روایتی از رنجهای یک بیمار مبتلا به سرطان، نیازهای روحی و جسمی این بیماران، اخلاق پزشکی و نحوه تعامل کادر درمان، تجارت پُرسود سرطان و مطالب بسیار دیگری که با قلمی زیبا و روان از ایشان به یادگار مانده است.
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
⏮ موسسه طِبُنا:
🌐@tebona
#اکتشافات_علمی
📣 اخیرا برخی فعالین طبی، دست به اکتشاف و تطبیق ناروای برخی گیاهان حدیثی زدهاند (که بیشتر به شوخی میماند تا یک کار پژوهشی)
🟢 لیست برخی از این اکتشافات مضحک آقایان:
«باقالی همان ماشک است. عدس تحریف شده هم همان هُلر است. برنج (ارز) نیز که چون شبیه ارزن است پس همان ارزن است. اسفند (حرمل) که دیگر نگو، خودِ نخودسیاه است. سیاهدانه (حبة السودا) که بیدرنگ قرهماش است. روغن بنفشه (دهن البنفسج) همان روغن کرچک است. مگر نمیدانستی که کاسنی (هَندْباء!!!) همان شِنگ است! هلیله هم که واضح است همان هلسیاه بود و اما زیتون که گواوای جنوبی خودمان است»!!!!!!
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
⏮ موسسه طِبُنا:
🌐@tebona
#کوتاهنوشت_10:
💠 کاشکی هستی زبانی داشتی!
▪️ نکاتی پیرامون شناخت برخی مفردات روایی
🆔 @ali_amiry_ir
•┈┈┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈┈┈•
❁ـ﷽ـ❁
🔹 از آن رو که تمرکز اصلی مرویات طبی (فارغ از اعتبارسنجی آنها) بر روی خواص و منافع طبی آن است و نه توصیفات ریختشناسی، امروزه شناخت و تطبیق برخی مفردات روایی، از جمله مشکلاتِ فهم احادیث طبی قلمداد میشود.
🔸 بدیهی است آنچه در دوران معاصر، تحتِ عنوانِ «ردهبندی سیستماتیک گیاهان» نامیده میشود، الزاماً نمیتواند معیارِ صوابی برای شناخت مفردات قرن اول و دوم باشد. نیز آنچه، این ناصوابی را ناکوکتر کرده تغییرات بنیادین مدرنیته به ویژه صنعت اصلاحِ بذر و گذارِ از کشت و داشتِ سنتی گیاهان بوده است.
🔹 مهمترین و البته قدیمیترین روش طبقهبندی گیاهان، همواره بر اساس صفات ریختشناسی بوده است. تعیین یک یا چند صفت خاصِ ظاهری، جهت ایجاد تمایز در خانواده، گونه و زیر گونههای گیاهان! (نک: جونز، سیستماتیک گیاهی - همچنین: ولی الله مظفریان، ردهبندی گیاهان)
از این رو حدیثشناسان برای پِی بردن به گونه و زیرگونههای یک مفرده روایی، ملزم به بررسی دقیق محتوایِ کتبی هستند که توصیفات ریختشناسی اندام گیاهان را ارائه کرده باشد و بر محور آن توصیفات اولیه، به بررسی سایر قرائن لغوی، تاریخی _ جغرافیایی و حتی بررسی خواصِ ویژه آن مفرده هم بپردازند.
🔸 اما مشکل از اینجا شروع میشود که تا پیش از قرنِ سوم، هیچ کتابی را در بابِ مفردهشناسی در جهانِ اسلام نمیشناسیم. عمده آثارِ گیاهشناسیِ قرنِ سوم به بعد نیز، حاصل ترجمه کتب یونانی از جمله دیسکوریدس و جالینوس است. (رک: مقایسه تطبیقی الحشایش، ناصحی، ص 2)
کتابِ «الحشائش» به عنوان یکی از تاثیرگذارترین بنیانگذارانِ یونانیِ سنتِ مصورنگاریِ گیاهان، نهایتا توانسته به ویژگیهای ریختی 600 گیاه اشاره کند و قریب به 400 گیاه را نیز در بندِ نقاشی و تصویر کند. آن هم در جغرافیایی محدود و غیر عربی و البته با توصیفاتی به غایت موجز و ابتدایی و بدون ذکر تفصیلی اقسام گونهها و زیرگونهها!
🔹 به همین دلیل، شناختِ برخی مفرداتِ گیاهی و معدنی و تفکیک دقیق آن از انواع زیرگونهها در دوره معاصر، با پیچیدگیهایی همراه است که ما را با چالشی جدی در فهم و تطبیق برخی مفردات حدیثی مواجه میکند. (به طور مثال: تطبیق قطعی «بادرنجبویه» بر گونه گیاهی melissa officinalis و یا تطبیق سنگِ سرمهِ «اِثمد»، بر یکی از انواعِ کانیِ «گالن» یا «آنتیموآن» یا «کرومیت»!)
🔸 قدیمیترین مرقومه ایرانی، که حاوی توصیفاتِ ریختشناسی اندامِ گیاهان است، کتاب «النبات» دینوری (قرن 3) است. بعد از آن محمدِ بن زکریایِ رازی با «الحاوی»، جدیترین اثر در این رویکردِ توصیفی محسوب میشود. نیز میتوان اشارَتَکهایی را هم در «فردوس الحکمه» علی بن سهل طبری و برخی آثار قدیمیتر صید کرد، اما این اشارَتَکهایِ صیدیِ به غایت موجز، به رفویِ پارگیِ شناختِ ما در ریختشناسی اندام گیاهان کمکی نمیکند که نمیکند! (نک: مقاله تاریخ شناسی اندام برگ، سرتاسر متن)
🔹 باری! حُکماً انبوهی از مفردات گیاهی و معدنی هم، به دلیل شهرت و کاربرد عمومیشان، تمایز آشکاری با دیگر رُقبا داشته و قابلِ شناساییِ دقیق هستند. این نیز مرهونِ میراثداری اطباء و انتقال سینه به سینه این اطلاعات به نسلهای بعد بوده است.
از قضاء به پشتوانه همین شناختِ فراگیر بوده که حکمایی چون شیخ رئیس و محمد بن زکریای رازی، خود را از توصیف ریختشناسانه بسیاری از مفردات پرکاربرد بینیاز دیده و در موارد متعددی ذیل بیان ماهیتِ گیاهان، تنها به تعبیر «مَعروف» اکتفا کردهاند. (مثال: نک: قانون، ج2، ص 122: «ريحان، الماهية: نبت معروف ذو صنفين.» - و یا مجلسی ذیل بیان مفرده «صبر» در بحار، ج 58، ص 148: «...الصبر من الأدوية المشهورة للعين عند الأطباء أكلا و كحلا...»)
🔸 در نهایت، آنچه امروزه در قوطی عطاران با نام و نشان برخی احادیث عرضه میشود، محتاجِ مثقالی احتیاط و تامل بیشتر است! صد البته نیز، تردیدهایی که برخی ابجدخوانانِ حدیث و طب، در مفردات مشهور و مشخصی چون «الحبة السوداء»، «حرمل» و... تَراویدهاند، روا نبوده و از ثری تا ثریا با حقیقت فاصله دارد. توصیه میشود به جای قالب کردن انواع ماشک و شِنگ و قرهماش، تلفظِ صحیحِ «هِندِباء» را مشق کنند، سودای کشف و اکتشاف مفردات اصیل روایی، پیشکش!
✍️ علی امیری — 19 شوال 1444
🆔 @ali_amiry_ir
🌐 http://ali-amiry.ir/234
.
◀️ انجام عمل جراحی زیبایی جایز نیست.
✍️ علی جهانیان - مهدی اخلاصی
🔹 دانلود مقاله از سایت طبنا:
🌐http://tebona.ir/1760
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🔰 انجام عمل جراحی زیبایی محض بعد از داخل شدن وقت نماز جایز نیست و شخص مرتکب معصیت شده است. در عمل جراحی زیبایی محض تا زمان بهبودی کامل شخص ناگزیر است که از به کار بردن آب پرهیز نماید، در نتیجه برای انجام اعمال عبادی همچون نماز با مشکل مواجه خواهد شد.
◀️ در این نوشتار با کمک گرفتن از مسئله «دور ریختن آب در دسترس و تیمم برای نماز» این نتیجه به دست آمد که انتقال از طهارت مائیه به ترابیه اختیاری نبوده و تنها در موارد اضطرار جایز است، بنابراین، مکلف نمیتواند دست به اقدامی بزند که فرایند آن خدشه وارد کردن به مقدمات اعمال عبادی وی است.
◀️ براین اساس، انجام عمل جراحی زیبایی محض بعد از داخل شدن وقت نماز جایز نبوده و در صورت اقدام به جراحی علاوه بر آن که شخص مرتکب معصیت شده، لازم است که نماز خود را با تیمم به جای آورد و این نماز مجزی بوده و نیازی به اعاده و قضا نیست.
🌐http://tebona.ir/1760
•┈┈┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈┈┈•
⏮ موسسه طِبُنا در ایتا و تلگرام:
🌐@tebona
مقاله جراحی زیبایی.pdf
564.2K
◀️ انجام عمل جراحی زیبایی جایز نیست
✍️ علی جهانیان - مهدی اخلاصی
🔹 دانلود مقاله از سایت طبنا:
🌐http://tebona.ir/1760
.
◀️ بررسی مواجهه معصومان (ع) با طبیب
✍️ کامران اویسی، استادیار گروه معارف قرآن و حدیث و محمد امین مدهوشی مزرعی طلبه سطح چهار
🔹 دانلود مقاله از سایت طبنا:
🌐http://tebona.ir/1775
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🔰 با توجّه به جایگاه علمی معصومین ع و عصمت و دوری ایشان از خطا و اشتباه نسبت به هر چیز از جمله دانش طبّ، پژوهش حاضر به بررسی گونه های مواجهه معصومان(ع) با اطباء می پردازد.
◀️ یافته های این پژوهش نشان می دهد با توجه به مقامات و فضایل و علم ویژه معصومان(ع)، مواجهه آنان با طبیب فقط به شکل مراجعه نبوده بلکه یا تأیید اصل بهرهمندی از طبّ است یا تأیید عملکرد یک طبیب خاص یا جنبه تعلیمی داشته است که از لحاظ فنّی یا دینی به طبیب یا اطرافیان مطالبی را آموزش دهند.
◀️ حتّی گاهی این تعلیم به شکل تنبّه به نقص دانش طبّ بشری و خطاپذیری عمل طبیبان و استقلالی نبودن نقش آنها در معالجه از سوی معصومان(ع) نشان داده میشود و گاهی بدون نگاه سلبی به دانش طبّ بشر غیر معصوم و صرفاً برای نشان دادن جلوه کرامت معصومان (ع) و برتری علم آنها نسبت به دیگر آحاد بشر است.
◀️ ادلّه این مواجهه، تبلیغ و جذب پزشک به دین، الگوسازی از معصومان(ع) در مواجهه رجوعی به طبیب برای بهره مندی دیگران از آن در زندگی با مسلّم گرفتن جواز رجوع به پزشک، مبارزه با غلو با استفاده از نشان دادن بیمار شدن معصومان(ع)، عمل معصومان(ع) بر اساس ظاهر و نه علم لدنی - جز در برخی موارد - است.
🌐http://tebona.ir/1775
•┈┈┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈┈┈•
⏮ موسسه طِبُنا در ایتا و تلگرام:
🌐@tebona