eitaa logo
موسسه فقه الطب، طِبُنا
1.3هزار دنبال‌کننده
212 عکس
72 ویدیو
47 فایل
کانال رسمی موسسه تخصصی فقه الطب، طِبُنا وب سایت: www.tebona.ir سامانه پيامكي: 5000 54 216 ارتباط (نقد، نظر، پیشنهادات): @tebona_admin حمایت مالی از موسسه: https://idpay.ir/tebona کانال شخصی مدیر موسسه: @ali_amiry_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
عدم انحصار مواجهه معصومان به طبیب.pdf
530.1K
. ◀️ بررسی مواجهه معصومان (ع) با طبیب ✍️ کامران اویسی، استادیار گروه معارف قرآن و حدیث و محمد امین مدهوشی مزرعی طلبه سطح چهار 🔹 دانلود مقاله از سایت طبنا: 🌐http://tebona.ir/1775
. ◀️ افزایش سقط جنین، متقاضیان تغییر جنسیت و اهدای عضو نسبت به سال‌های گذشته! 🌐@tebona •┈┈┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈┈┈• 1️⃣ افزایش 5 درصدی شاخص اهدای عضو در ایران! 🔸 فانا: امیرحسام علیرضایی رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت: ارتقای شاخص اهدای عضو (PMP) در کشور از ۷/۸ در هر یک میلیون نفر در ۱۳۹۹ به ۱۲/۲ در ۱۴۰۱ رسیده. در ۱۳۹۹ تعداد اهدای عضو در کشور ۶۴۵ مورد بود که در ۱۴۰۰ به ۹۲۸ مورد رسید و در ۱۴۰۱ به ۱۰۱۶ مورد ارتقا یافت. (منبع: https://www.daroovasalamat.ir/fa/doc/news/48939) 2️⃣ افزایش ۸ درصدی متقاضیان تغییر جنسیت در ایران! 🔸فانا: عباس مسجدی آرانی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: در ۱۴۰۱ در مجموع ٨٧٣ نفر برای تغییر جنسیت و معاینه اولیه روانی ملال جنسی به پزشکی قانونی مراجعه کردند که از این تعداد ۶١١ نفر خواستار تغییر جنسیت از زن به مرد و ٢۶٢ نفر خواستار تغییر جنسیت از مرد به زن بودند. این آمار در مقایسه با ۱۴۰۰ که شمار متقاضیان ۸۰۸ مورد بود، ۸% افزایش یافت. متاسفانه یکی از دلایل افزایش این آمار افسارگسیختگی است که در فضای مجازی وجود دارد 3️⃣ افزایش ۱.۳ درصدی سقط جنین قانونی! 🔸فانا: عباس مسجدی آرانی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: در مورد سقط‌های درمانی باید بگویم که در سال ۱۴۰۱ مجموعا حدود ۱۲ هزار پرونده به پزشکی قانونی ارجاع شد که ۸۸۶۳ مورد مجوز سقط صادر شد. این آمار در مقایسه با سال ۱۴۰۰ که تعداد مجوزها ۸۷۵۰ مورد بود در حدود ۱.۳ درصد افزایش داشته است. (منبع: www.daroovasalamat.ir/fa/doc/news/48937) •┈┈┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈┈┈• ⏮ موسسه طِبُنا در ایتا و تلگرام: 🌐@tebona
🔰 سطح علمی مرحوم حسن‌زاده آملی (ره) در ریاضیات، هندسه و نجوم! ✍️ برگرفته از سایت فکت‌نامه 🌐@tebona •┈┈┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈┈┈• 1️⃣ سال‌ها است شایعاتی درباره دانش ریاضی و نجوم مرحوم حسن حسن‌زاده آملی، در حد حل مسائل پیچیده ریاضی و دانش بالای نجومی مطرح و منتشر می‌شود. بسیاری از طلاب فعال در حوزه علم طب هم، با مبنا قرار دادن نظریات نجومی یونان‌باستان و تاسی به نام بزرگانی چون ایشان، وارد وادی تنجیم طبی و تنجیم درمانی شده‌اند. بد نیست نگاهی به سطح علمی ایشان در هندسه، ریاضی و نجوم داشته باشیم: 2️⃣ مرحوم حسن‌زاده آملی در یک دوره سه ساله، کتاب «اُکَر» اثر «منلائوس اسکندرانی» را ارائه داده‌ است. این کتاب درباره روش‌های هندسه اقلیدسی روی کره است به کمک حل مسائل نجومی بر مبنای نظریه بطلمیوسی (زمین مرکزی) می‌آید. کتاب حدود ۲ هزار سال پیش نوشته و در قرون اولیه پس از اسلام به عربی ترجمه شده‌است. 3️⃣ ایشان «تصحیح و تعلیق تحریری» بر دو اثر ثاوذوسیوس «اُکَر» و «مساکن» دارد که بیش از ۲هزار سال پیش، تعمیم سه بعدی هندسه اقلیدسی کروی را ارائه داده‌ است. همچنین رساله‌هایی درباره زیج الغ‌بیگ، وقت نماز و قبله و صبح و شفق دارد. 🌐@tebona 4️⃣ بنابراین آنچه حسن زاده آملی در حوزه ریاضیات و نجوم تدریس می‌کرده و در آن تبحر داشته، «هندسه اقلیدسی» و «نجوم کلاسیک» است. در آموزش مقدماتی مدرن، آموزش هندسه اقلیدسی را از سال اول ابتدایی تا سال‌های پایانی دبیرستان ادامه می‌دهند. در بعضی رشته‌ها هندسه تحلیلی (دکارتی) را هم در سال‌های پایان دبیرستان آموزش می‌دهند که بعد از دوران رنسانس تدوین شده‌است و در آموزش‌های حوزوی قدیم چنین چیزی نیست. منابع دانش حوزوی از هندسه اقلیدسی هم به دوران پیش از میلاد بر می‌گردد. 5️⃣ در آموزش مقدماتی مدرن، نجوم کلاسیک و نظریه‌های زمین مرکزی (بطلمیوسی) منسوخ شده‌اند. اصول کلی کیهان‌شناسی را از علوم تجربی سال‌های ابتدایی آموزش داده و در سال‌های میانی دبیرستان، فیزیک نیوتون آموزش می‌دهند که مبنای مکانیک تحلیلی است و بعد از دوران رنسانس تدوین شده‌است. هرچند علاقه‌مندان به رصد آسمان یا عکاسی نجومی، برای آشنایی با آسمان شب، از دید ناظر زمینی آموزش می‌بینند. اما این حوزه‌ها در دسته «نجوم آماتوری» قرار دارند. البته برای اموری مانند تعیین قبله، زمان اذان، تقویم قمری و … کاربرد دارند. 6️⃣ حسن زاده آملی نویسنده کتاب «دروس هیئت و دیگر رشته های ریاضی» است که در حوزه‌ها تدریس می‌شود. محتوای این کتاب البته ارتباطی با ریاضیات و نجوم مدرن ندارد. در واقع آنچه او و در آن تبحر داشته، «هندسه اقلیدسی» و «نجوم کلاسیک» در حد چیزی است که در مدارس تدریس می‌شود. بنابراین آنچه در حوزه توسط «علامه حسن حسن زاده آملی» تحت عنوان ریاضیات و هیات تدریس می‌شده، با کیفیتی بهتر (حداقل روی کاغذ به رایگان) در تحصیلات مقدماتی دبستان و دبیرستان در دسترس عموم شهروندان است. •┈┈┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈┈┈• ⏮ موسسه طِبُنا: 🌐@tebona
. ◀️ سندسازی‌های کتاب طب الأئمة ✍️ استاد عمیدرضا اکبری 🔹 دانلود مقاله از سایت طبنا: 🌐http://tebona.ir/1784 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 1️⃣ «کتاب «طب‌الأئمة» به عبد‌الله و حسین، فرزندان بسطام منسوب است. عموم راویان صدر اسانید، همچون خود آن دو ناشناخته‌اند. فرزندان بسطام در اسانید کتاب، بیشتر واسطه روایت از طریقی خاص فرض شده‌اند. 2️⃣ این ابهام پیش رو است که حدود و ریشه این ضعف‌ها چیست؟ با بررسی مقایسه‌ای اسانید گوناگون کتاب و مشابه‌یابی آن‌ها در دیگر منابع، معلوم می‌شود نام‌های ابتدای بیشترِ اسانید، ساختگی و کاملاً بی‌ضابطه است و تنها نام تعداد انگشت‌شماری از مشایخ صدر اسناد، واقعی است. 3️⃣ البته، شواهدی از تعویض در ادامه هر دو دسته از اسناد در دست است. سندسازیِ تعویضیِ ضابطه‌مند در کتاب، شاخصه‌هایی متفاوت با سندسازی بی‌ضابطه در ابتدای اسناد دارد و این دو نوع سندسازی عمومی در دو مرحله صورت گرفته است. 4️⃣ از میان چند شیخ شناخته‌شده در صدر اسناد، بیشترشان از غالیان هستند و در طبقات متقدم‌تر اسناد کتاب هم شواهد توجه مؤلف به سرانِ خطابیه مانند: ابوالخطاب، ابن‌مهران و شریعی بسیار است و هم شاخصه‌های اختصاصی اسانیدِ غالیانِ خطابی فراوان به چشم ‌می‌خورد. البته، مؤلف از برخی دفاتر حدیثی امامیه نیز به صورت وجاده‌ای بهره برده است. 5️⃣ مؤلف کتاب و تحریف‌گر اسناد به صورت قطعی شناخته نشده است، ولی رجال، الگوهای سندسازی، توصیفات اختصاصی اسناد و تحریفات آن در «طب‌الأئمة» تناسب بسیار بالایی با کتاب نصیری «الهدایة» خصیبی دارد. 🌐http://tebona.ir/1784 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈┈• ⏮ موسسه طِبُنا: 🌐@tebona
موسسه فقه الطب، طِبُنا
. ◀️ سندسازی‌های کتاب طب الأئمة ✍️ استاد عمیدرضا اکبری 🔹 دانلود مقاله از سایت طبنا: 🌐http://tebo
🔰 در بخش نتیجه گیری این مقاله آمده: 1️⃣ در حـدود ۸۷ درصـد از اسـانید طب الائمه، واسـطه مؤلـف تـا پاره‌سـندهای ثابـت در انتهـای اسـانید، رجالـی ناشـناس و متغیـر هسـتند کـه نامشـان در هیـچ جایـی از دیگـر منابـع و حتـی طب الائمه تکــرار نمیشــود. بنابــر قرائنــی، گفتــه مستند نشــده انصــاری دربــاره جعلی بــودن اکثــر رجــال ابتــدای اســناد درســت اســت. ایــن اســناد در واقــع ناقــص بوده انــد و کســی بــا نام هــای ســاختگی تکمیلشــان کــرده و تعابیــر حاکــی از ارســال را نیــز حــذف کــرده اســت. 2️⃣ اسـانید از کتـاب الگوهـای خاصـی دارد، و تعـداد کمـی از مشـایخ ابتـدای اسـناد رجالـی واقعـی هسـتند کـه بیشترشـان ارتبـاط عمیقـی بـا غالیـان دارنـد. ضعـف شـدید اسـناد کتـاب، وجـود راویـان اختصاصـی غـلات در اسـناد ماننـد برسـی، ارمنـی، جابربن‌حیـان، نـام جعلـی عبدالله بن ســنان زاهــری و ... یــا ســران آنــان ماننــد ابوالخطــاب، شــریعی و ابن مهــران و بعضـی از عقایـد مختـص غـلات حاکـی از تعلـق مؤلـف بـه جریانـی غالـی اسـت، و میتـوان بــر خطابی بــودن مؤلــف شــواهدی اقامــه کــرد. البتــه مؤلــف از دفاتــر حدیثــی امامیــه نیــز بــا وجـاده بهـره بـرده اسـت. 🌐@tebona 3️⃣ دلایلـی حاکـی از آن اسـت کـه هماننـد اسـناد بی‌ضابطـه، در اسـناد بـا اوایـل ضابطه‌منـد هــم سندســازی نیــز صــورت گرفتــه، ولــی برخــلاف جعــل مضطــرب بی‌ضابطــه، روشمنــد، و متکــی بــه تعویــض اســناد اســت. تفــاوت بســیار شــدید دو نــوع سندســازی و بــه تعبیــری چند لایگــی جعلهــا، احتمــال تکمیــل چند مرحلــه ای اســناد را تقویــت میکنــد. 4️⃣ نام فرزنــدان بســطام در هیــچ منبــع تاریخــی جــز در نســخه طب الائمه و گزارشــی از ابن عیــاش کــه شــواهد جعــل در کاربردهایــش وجــود دارد، یافــت نشــد. البتــه، گــزارش ابن عیــاش میتوانــد وابســته بــه همیــن نســخه باشــد، و وجــود خارجــی چنیــن مؤلفانــی جــای تردیــد دارد. چــه در نســخه کتــاب نیــز فرزنــدان بســطام بیشــتر واســطه روایــت از محمــد بــن خلـف از وشـاء فـرض شـده اند. تنهـا ممکـن اسـت مؤلـف نخسـتین - و نـه لزومـا تکمیل کننده اســناد بی‌ضابطــه- بــا برخــی از مشــایخ واقعــی صــدر اســناد مرتبــط باشــد، کــه آنهــا هــم عموما از غالیــان و نــه امامیــان بوده انــد. 🌐@tebona 5️⃣ بـا دسترسـی های محـدود بـه منابـع غـلات شـواهدی از اشـتراکات گسـترده طب الائمه و الهدایــة خصیبــی در مشــایخ، الگوهــای سندســازی و نیــز برخــی اغــلاط، توضیحــات و اصطالحــات ســندی و حتــی دو مرحلــه ای بــودن سندســازی ها و تألیــف هــر دو کتــاب یافــت شد. ✅ گرچــه در ظاهــر اســناد طب الائمه مؤلــف متأثــر از طیــف غالیــان مخمســی بخش هــای شــمال ایــران بــوده اســت، ولــی ارتبــاط او بــا خصیبــی شــواهد محکمتــری دارد. تکمیل کننــده اســناد بی‌ضابطــه نیــز شــاید خــود مؤلــف بــوده کــه دورهای متأخرتــر از تألیــف نخســتین، بــه تکمیـل اسـناد پرداختـه و شـاید غیـر او باشـد و بـه هرحـال ماننـد خصیبـی علایقی چـون زیـادی مشــایخ و متصــل نمایانــدن اســناد داشــته، ولــی در سندســازی بیضابطــه از نــام غالیــان کمتــر بهـره بـرده اسـت. 🌐http://tebona.ir/1784 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈┈• ⏮ موسسه طِبُنا در ایتا و تلگرام: 🌐@tebona
سندسازی‌های طب الائمه ع.pdf
507.9K
. ◀️ سندسازی‌های کتاب طب الأئمة ✍️ استاد عمیدرضا اکبری 🔹 دانلود مقاله از سایت طبنا: 🌐http://tebona.ir/1784
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 1️⃣ گفت: «به ذره گر نظر لطف بوتراب کند / به آسمان رود و کار آفتاب کند». جایگاه دعا و توسل و وقوع اعجاز طبی به عنایت معصومین ع امری مسلم و انکار ناپذیر است، اما این اصل مهم نباید موجب تساهل در نقل و انتساب قطعی وقایع این چنینی بشود. 🌐@tebona 2️⃣ بسیاری از این دست نقل‌ها، که عمدتا منبری‌ها نیز برای برانگیختن احساسات مخاطبین از آن بهره می‌برند، محل بحث و نظر است و قابل استناد نیست. 3️⃣ باید دانست که بهبودی از امراض صعب العلاج بعد از دعا و توسل، الزاما به معنای اعجاز نیست. باورهای انسان، به واقعیت خارجی چیزی اضافه نمی‌کند! علت اصلی این دست نقل‌ها، در واقع به تصدیقِ شخص برمی‌گردد و ربطی به «تصدیق از جهت مطابقتش با خارج» ندارد؛ و این یعنی، آن تصدیق، فقط یک حالت شخصی و درونی است و باید از طرق دیگری راستی‌آزمایی شود. 🌐@tebona 4️⃣ مثلا فرض کنید اشخاصی نزد بت بودا بعد از درخواست از آن بت برای رهایی از یک مرض، خوب شوند. شما آنجا چه می‌گویید؟ آیا قبول می‌کنید که بودا خداست و اوست که این مریض را شفا داده! یا خواهید گفت نمی‌توان در این رابطه یک حکم کلی ارائه کرد و به صورت مطلق، یک نتیجه را تعمیم داد و نباید با این مسائل ساده برخورد کرد بلکه باید تمام احتمالات را در این وقایع در نظر گرفت؟ 5️⃣ در لینک زیر آقای حیدر حب‌الله به نکات مهمی در خصوص روش صحیح در اثبات کرامات پزشکی اشاره کرده است: http://tebona.ir/1488
🔰 مدرسی طباطبایی: امام باقر ع به طور قابل توجه اضافه وزن داشت تا جایی که راه رفتن برای وی یک چالش بود! این مشکل احتمالا ناشی از رژیم غذایی او بوده است! ◀️ قسمت هایی از کتاب اقای مدرسی درباره امام باقر علیه السلام نسخه‌ی الکترونیک ترجمه فارسی درآمد و فصل اول از کتاب «متن و تفسیر: امام جعفر صادق و میراث او در فقه اسلامی» اثر سید حسین مدرسی طباطبایی، ویراست دوم، صفحه 17 🔹 منبع اصلی: https://t.me/inekas/309 •┈┈┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈┈┈• ⏮ موسسه طِبُنا: 🌐@tebona
◀️ پاسخی بر مطالب مدرسی طباطبایی 🔰 برگرفته از نقد و مروری بر فصل اولِ کتاب «متن و تفسیر» ✍🏻 استاد مصطفی بارگاهی (پژوهشگر رجال و حدیث شیعه) 🔺 برای مطالعه بیشتر و تفصیل شواهد مورد نقد،‌ به مرور کامل فاضل ارجمند استاد مصطفی بارگاهی رجوع کنید: https://t.me/inekas/319 •┈┈┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈┈┈• ⏮ موسسه طِبُنا: 🌐@tebona
🔹 با توجه به حجم گسترده سخنان بی‌اساس و استنادات غلط برخی طلاب و روحانیونِ فعال در حوزه طب و سلامت _ که روزانه شاهد افاضات مضحک آن‌ها هستیم _ بر‌آن شدیم که با انتخاب سوژه‌های مناسب، سلسله یادداشتهایی کوتاه با هشتک «چرندوپرند‌های طبی» منتشر کنیم. 🔸 عمدتاً کلیپ‌ها و سوژه‌هایی که برای این طنزِ انتقادیِ طبی _ دینی انتخاب می‌شود، یا از جمله موضوعات طبی خواهد بود که توسط حوزویان و طلاب در فجازی منتشر شده و یا مطالب غلط طبی خواهد بود که با استناد به منابع حدیثی و دینی مطرح شده است. (شما نیز می‌توانید سوژه‌های خود را برای ما ارسال بفرمایید) 🔹 عنوان چرندوپرند‌های طبی، اقتباسی از عنوان مجموعه نوشته‌های طنز اجتماعی _ سیاسی «چرندوپرند» است که در سالیان دور در ستون فکاهی روزنامه‌ی صور اسرافیل و با امضای «دخو» توسط دهخدا منتشر می‌شده است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا در ایتا و تلگرام: 🌐@tebona
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍ ‍ (1) 🌐@tebona ┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔹 جناب سلاله السادات و فخر الاطباء که نشانِ «درمان سندرم داون» نیز بر سینه‌شان می‌درخشد🏅، در افاضاتی چند! یادآور شده‌اند که پیامبرخاتم ص در طول عمر مبارک‌شان بیش از 500 بار حجامت کرده‌اند! 🙄 پیش از این نیز، برخی استادانِ معظم‌له در پاره‌ای از مکتوبات دوغ و دوشابی خود عدد «527 / 560» را افاضه فرموده بودند.🤥 🔸 برای ادعای ایشان که هیچ منبع و مستندِ تاریخی و حدیثی 📚 _ اعم از متقدمِ سید بن طاووسیَ‌ش و متاخرِ حاجی‌نوری‌طورَش و معاصر از نوع ذبیح‌الله منصوریَ‌ش _ یافت نخواهد شد! اما خوب است بدانید که ریشه این افاضاتِ از کجا آب می‌خورد! 🚰 🔹 حضرات چرتکه برداشته 🧮 و روزهای خاص حجامت را در سال، که در برخی مرویات آمده (فارغ از اعتبارسنجی آنها) در عدد 63 که سن مبارک پیامبر ص است ضرب کرده‌اند و در نهایت به یک قیاسِ منطقی رسیده‌اند که بله! حجامت مستحب است، پیامبر ص نیز هیچ مستحبی را ترک نمی‌کند، پس حضرت ص از همان بدو تولد در تمام این ایامِ سفارش شده، حجامت کرده‌اند!!!🚶‍♂ 🔸 در نهایت نیز، با لحاظ برخی اختلافات در ایام خاص حجامت، مَفری را برای مچ‌گیری‌های احتمالی باز نگه‌داشته و از بیان عدد دقیق خودداری نموده و به عبارت «بیش از 500» اکتفا فرموده‌اند. تأسّف...! •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍ ‍ (2) 🌐@tebona ┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔹 از اولیات علم و اخلاق این است که هر چیزی که از پرده صماخ وارد گوشِ میانی‌َت شد👂، بلافاصله از طریق شیپور اُستاش، به مجرای دهانت نفرستی! خصوصا وقتی خودت می‌دانی به سبب مزاج رطوبی، دقت در نقل نداری! 🔸 می‌فرمایند: «فرصت نکردم سندش را ببینم»! اولاً! مگر این مطلب حدیث است اصلاً؟! فضلاً از این که سند داشته باشد یا نداشته باشد! 🔎 🔹 ثانیاً! می‌فرمایند «سال‌ها پیش شنیده‌ام»! یعنی در طی این چند سال نیز فرصت نداشته‌اید سندش(!) را بِجورید؟! 😏 🔸 ثالثاً! حالا مثلاً سند و منبع خیلی برای شماها مهم است، آیا؟! شما که در نقل حدیث از هر منبعی، آن هم با هر سند و متن و مضمونی، جهد بلیغ خود را مبذول می‌فرمایید و تن نجاشی و ابن غضائری را در گور می‌لرزانید، الان برای ما ژست فرصت نداشتن برای سندشناسی گرفته‌اید؟! 🤐 🔹 رابعاً! این چیزها با «علی ما نقل» گفتن و فازِ «العهده علی الراوی» برداشتن، ماست‌مالی نمی‌شود! چرا که شما ناقل صرف نبوده‌اید، بلکه این حدیث(!) را مبنای توصیه‌ای طبی کرده‌اید! آن هم جلوی سه تا دوربین با پخش زنده و مرده ماهواره‌ای! 📡 🔸 البته شاید این‌گونه از گناه‌تان کاسته باشید؛ اما همچنان یقه‌تان گیر است! گیر نه‌ها، گییییر! (کفی بالمرء کذبا ان یحدث بکل ما سمع) دفعه اول‌تان نیز نبوده، ولی امیدواریم دفعه آخرتان باشد! 🤲 تأسّف...! •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍ ‍ (3) 🌐@tebona ┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔸 این ترشیِ هفت‌بیجاری که برخی به نام «متافیزیک اسلامی» انداخته‌اند و به ملت می‌فروشانند 💰 - با غضّ نظر از اندک احادیث مأثور آن - صرفاً مخلوطی از احادیث مجعولِ عامی و خرافاتِ تنجیمِ یونانی و لاطائلاتِ طب هندی و شرقی است که در فرایند هضمِ دماغی - با تأکید بر قید «گلاب‌ به‌ رویتان» - تنها منجر به دل‌پیچه معرفتی و سوءهاضمه علمی خواهد شد. 🤢 🔹 خزعبلات هاله‌‌‌ای و چاکرایی در واقع‌نمایی و پاک‌سازی بالینی، حقیقتاً ارزش یک بسته واجبیِ زرنیخ‌دار را هم ندارد. دریای عوام‌فریبی و کاسب‌کاری‌های طبی برخی آقایان هم که بنای خشک شدن ندارد که اگر داشت هر روز شاهد افاضات صاحبانِ دکان دونبشِ «متافیزیک اسلامی» نبودیم. 🤬 🔹 اینها نتیجه فقر تفکر نقاد، آشنا نبودن با متدولوژی علوم، بی‌سوادی در حدیث‌شناسی و فقه‌الحدیث، نداشتن تمرکز مطالعاتی در یک موضوع، بی‌اطلاعی از سطوح ‌شواهد طبی و ده‌ها گزاره علمی دیگر است. 🔸 حقیقتاً در مقابل این حجم از ابتذال علمی، ما که سپر انداخته‌ایم. 🛡 اما اگر واقعاً نمی‌خواهید سارق دین مردم باشید، بدانید که: «گر تو قرآن بر این نمط خوانی/ ببری رونق مسلمانی». تأسّف...! •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍ ‍ (4) 🌐@tebona ┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔹 برای بیماری‌های اعصاب و روان، نه در روایات معتبر و نه در تحقیقات تجربی روشمند، هیچ نشانه‌ای که آن را علامتِ افتراقیِ اجنه محسوب کنیم وجود ندارد. یعنی از حیث متدولوژیک، هیچ شاخصِ وحیانی و تجربی معتبری برای تفکیک علل طبیعی از غیر‌طبیعی امراض وجود ندارد و باید قائل به انسداد در تشخیص قطعی آن باشیم. 🤌 🔸 آن وقت این عزیزِ دل‌انگیز، در حال مرور آخرین گایدلاین‌های روانپزشکی از منظر جهازهاضمه است و با استناد به کارآزمایی‌های بالینی که در بیتِ شریف داشته، به چنین نتایج خوش‌مزه‌ای نائل آمده است. 🤦 🔹 امثال اینان👆، آنچه به‌ عنوان مصادیق بیماری‌های ماورایی و جن‌زدگی 🧟، وارد پاچه ملتِ بیچاره می‌کنند، حاصل بی‌اطلاعی از علل مادی این امراض است! در چنین وضعیتی اگر قوت غالبت نیز «احادیث نامعتبر» باشد، به ضمیمه آن نصفِ سکرجه‌ای که از طب‌سنتی حفظ کرده‌ای، تبدیل به موجودی متصلب و خود‌حکیم‌پندار خواهی شد که دیگر پارگی‌های نظراتت قابل رفو نخواهد بود. 🪡 🔸 اینجا فقط باید برای عوام‌الناسی که شاخص‌های تمیز علم از جهل و خرافات و شبه‌علم را ندارند دل خراشید 😞، که چگونه فریب دلبری‌ها و کرشمه‌های به ظاهر اسلامیِ این جماعتِ خواص‌نما را می‌خورند و نان‌‌شان را چرب‌تر و سفره‌شان را رنگین‌تر می‌کنند. تأسّف...! •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(5) 🌐@tebona ┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔹 هم‌اکنون شاهد پاسخ دندان‌شکن و مستدلِ مدیرکلِ پاسخ‌گویی به شبهات دفتر طب اسلامی در خاورمیانه هستید که پس از گذشت یک پروژه پژوهشیِ طاقت‌فرسا، مشغول قرائت بیانیه نهایی این دفتر هستند! 😕 🔸 باور کنید این بندگان خدا مقصر نیستند! وقتی در نظام آموزشی حوزه، صبحانه و ناهار و شام، فقط فقه و اصول بار می‌گذارند 👨‍🍳 و در مَدرَس‌ها و حُجره‌ها فقط قیل و قال‌های بی‌ثمر چاق می‌کنند و دو خط حدیث‌شناسی و منبع‌شناسی یاد نمی‌دهند، طبعاً چنین دُر فِشان‌هایی نیز پدید خواهد آمد. 🔹 آخَر هر ابجدخوانی دیگر فرق منابع اولیه در حدیث را، با منابع واسطه روایی می‌داند! اینکه میزان اعتبار طب الائمه و طب الصادقین ع را درک کنید حقیقتاً توقع زیادی است و انتظار چنین خرط‌ القتادی را از شما نداریم! اما واقعاً «جامع احادیث الشیعة» و «مستدرک سفینة البَهار!» شد منبع نقل حدیث؟! 😏 🔸 تقریباً وضعیت علمی و سواد حدیثی و طبیِ عموم جماعت طب‌ اسلامیون که «دِماغِ خلق را معیوب کردند 🤯» همین‌گونه است. فقط برخی‌شان در شانتاژ و لفاظی چیره‌دست‌تر هستند و لااقل «بِحار» را دیگر «بَهار» نمی‌خوانند! تأسّف...! •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(6) 🌐@tebona ┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔹 این داستان حتی اگر اینگونه ضبط شده بود که جناب سلمان پس از بازگشت از منطقه وبازده، جهت محکم‌کاری یک تست PCR و یک نمونه‌گیری از بول و براز مربوطه هم انجام داده و آن را برای بررسی‌های تکمیلی به آزمایشگاه «حارث بن کلده»🩺 واقع در شمال مدینه فرستاده، باز تعجبی نداشت که بندانی نیشابوری آن را نقل کند! 🔸 این خطیب خاطی دست‌کم در دو مجلس این داستان موهوم را تراویده است و البته به‌سان دیگر عجائبش، هیچ مأخذی را نیز برای این قصه معرفی ننموده است. (رک: برخی احبا پاره‌ای از نُقول نامستند ایشان را بر آفتاب افکنده‌ و برخی اساتید نیز از غرائب نابسامان او تبری جسته‌اند.) 😡 🔹 گزارش‌های بسیاری در مواجهه معقولِ معصومین ع با امراضی چون وبا و طاعون در منابع تاریخی و روایی ما منعکس شده است. اما حتی چیزی نزدیک به آنچه که در اینجا شنیدید در منابع روایی و تاریخیِ مورد اعتماد وجود ندارد. 🧐 🔸 البته محتمل است که ایشان این قصه را در نسخه‌‌ای متأخر که ارزش استنادی خاصی هم ندارد دیده باشد. بی‌شک اما، نه اهل‌بیت ع چنین رخصتی داده‌اند که هر چه را که از هر جا دیدیم نقل کنیم و نه حتی فضائل معصومین ع آن‌قدر نایاب شده است که مجبور به تشبث به هر حشیشی شویم. 🔥 🔹 به ایشان توصیه می‌گردد که به جای جنباندن سلسله خصومت، هر چه سریع‌تر منابع و مستندات خود را بیرون بریزند و بیش از این موجبات طعن و طرد خود را فراهم ننمایند. تأسّف...! •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(7) 🌐@tebona ┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔸 آن چیزی که این‌ها «خروج بخار و کف» از ناحیه حجامت قوزک‌پا می‌نامند در واقع نه بخار است و نه کف! کل ماجرا این است که هوا از طریق لبه پایین دور لیوان وارد می‌شود و چون ساکشن برقی نیز همزمان از بالا در حال مکش هوا است، خون داخل لیوان به شکل حباب و بخار نمایان می‌شود. در واقع اگر از پایین هوایی وارد نشود و از بالا نیز هوایی خارج نشود، خونِ داخل لیوان هم ثابت خواهد ماند. این شیر پاک خورده‌ها اگر یک لحظه ساکشن برقی را خاموش کنند و لیوان را محکم‌تر به پوست فشار دهند خواهند دید که دیگر بخار و کفی(!) خارج نخواهد شد!🤭 🔹 این‌‌ها گمان می‌کنند چون در روایت مکارم الاخلاق آمده «إن الجرب من بخار الكبد» و برای حکه یا همان خارش نیز در روایت دیگری توصیه به سه بار حجامت ناحیه قوزک‌پا شده «احْتَجِمْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فِي الرِّجْلَيْنِ جَمِيعاً فِيمَا بَيْنَ الْعُرْقُوبِ وَ الْكَعْبِ» پس لابد باید آن «بخار» از این موضع قوزک‌پا خارج شود!🦶 🔸 حقیقتاً بعضی چیزها نه نیاز به سواد دارد و نه حتی نیاز به دانستن تفکر انتقادی و فلسفه علم و نه حتی ابتدائیات فیزیولوژی! هر کسی که آی‌کیوی بالای 70 دارد اگر اندکی مداقه کند به این امور پی خواهد برد! تأسّف...! •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
13.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
(8) 🌐@tebona ┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔹برخی سخنان آنقدر حقیر و بی‌مایه است که ارزش نقد ندارد بلکه فقط باید آن سخن را بر آفتاب افکند تا همگان به بضاعت مزجات صاحبش واقف شوند. رسوایی علمی و بی‌سوادی این شیخ چون ریگ بیابان قابل احصا نیست اما همین افاضات برای آن اندک فریب‌خوردگانی که تا به امروز گمان می‌بردند علی‌آباد هم شهری است کفایت می‌کند. 😏 🔸 پژوهش‌های متعددی در بررسی کتاب طب الائمه ع و اسناد و مضامین روایات آن منتشر شده است. هر کسی که اندک اُنسی با مجامع روایی امامیه داشته باشد و نیز مثقالی با پژوهش‌های منتشر شده آشنا باشد نیک می‌داند این کتاب رنگ و بویی از اعتبار ندارد و در بسیاری از روایات متفرد آن شواهد جعل فراوانی وجود دارد، فضلاً از اینکه بخواهد معتبرترین(!) کتاب حدیثی بعد از قرآن نیز معرفی شود و اعتبارش بالاتر از الکافی و صحیفه سجادیه عنوان شود! آخر طب الائمه و اعتبار؟! 🔹 این سخنان که به اشاره انگشتی و اظهار تعجّب و انکار و تلنگری فرو‌می‌ریزد! اما روی سخن با قلیل طلابی است که هنوز با این جماعت هم‌کاسه نشده‌اند و مزه درهم و دینارهای حاصل از فروش دارو زیر زبا‌ن‌شان نرفته و صرفاً از روی دغدغه طب و دین، فریبِ «آیت‌الله» و «حکیم» چسباندن به این افراد را خورده‌اند. این جماعت رأی و نظرشان پشیزی ارزش دینی و طبی ندارد! دنبال این جماعت نروید که به قول معروف: «از حنظل، شکر نتوان ساخت»! 🤔 تأسّف...! •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ بخشی از یادداشت دکتر احمدحسین شریفی: 🔸 جناب استاد سعیدی در این برنامه می‌فرمایند حرز معروف به حرز امام جواد (ع) «دارای سند معتبر است» و .... از این استاد عزیز و دلسوز، استدعا دارم بر اساس دانش رجال و درایه الحدیث، سندهای این حرز را تشریح کنند و در یکی از برنامه‌های خود برای مخاطبان بیان کنند. آنگاه خواهند دید که نه تنها سند معتبری ندارد که شواهد متعددی بر ساختگی بودن آن نیز وجود دارد. (هر چند ممکن است از نظر متن، خللی در آن نباشد و با معارف اسلامی نیز تناسب داشته باشد؛ سخن در اعتبار سندی آن و همچنین شأن صدور آن و مؤیدات تاریخی صدور چنین حرزی است که به اعتقاد بنده همگی بر ساختگی بودن آن‌ گواهی می‌دهند) •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(9) 🌐@tebona ┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔹محکم‌ترین؟! معتبرترین؟! البته این اوصاف بیش از همه بر حرز‌فروشان و آهوکُشان نوش باد! اما روشن است که جناب‌شان یا معنای محکم و معتبر را نمی‌دانند یا با اولیات اعتبارسنجی حدیث آشنا نیستند. این مدعیات به پشتوانه کدام دلیل و پژوهش و مدرک و تحقیق و سند و تتبع است؟! 🤔 🔸 حرز کبیر منسوب به امام جواد ع مشحون از ایراد و عیب است و جایِ لِمَ و لانُسَلِّم هم کم ندارد! منبعِ نامعتبر و نسبتاً متاخر! سندِ منقطع و بعضاً مجهول! آشفتگیِ زیاد در برخی طرق و طبقات! عدم اعتماد محدثان و متقدمان امامی به آن! ناسازگاری با برخی وقایع تاریخی! وجود غرائب متنی بسیار بسیار زیاد! (به عنوان نمونه، رک: مقاله دکتر ثابتی) 🙄 🔹 انتساب این حرز به امام جواد ع، بی‌شک فاقد کمترین دلائل قانع کننده حدیثی است و شواهد جعل بسیاری در سند و متن آن موج می‌زند. از این رو ترویج این حرز، آن هم به عنوان «معتبرترین!» و «محکم‌ترین!» و یا فروش و تبلیغ آن به نام معصومین ع و ایضاً هرگونه قتل‌عام آهو و بز و میش 🦌، قطعاً ناروا بوده و فاقد پیش نیازهای فقاهی است. تأسّف...! •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(10) 🌐@tebona ┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔸 آخر کدام شیرِ پاک خورده‌ای به کفِ دست نگاه می‌کند تا وضعیت ظاهری پا را بسنجد؟! از همان ابتدا به پا نگاه کنید بهتر نیست آیا؟! 😬 🔹 عزیزِ دل برادر! اولاً پای‌ضرب‌دری ارتباطی به اُردکی راه‌رفتن ندارد. پای‌ضرب‌دری در اثر انحراف مفاصل زانو پدید می‌آید که منجر به فاصله افتادن بین مچ پاها می‌شود، اما اُردکی راه‌رفتن 🦆 در واقع چرخش سرپنجه پا به سمت بیرون است. 🔸 ثانیاً آنچه امروزه بین برخی طلاب و فعالین طب‌های دوغی به عنوان «کف‌شناسی» باب شده است اندک بهره‌ای از واقع ندارد و چیزی جز یک مشت حرف بدون پشتوانه نیست. 🖖 🔹 کف‌شناسی و کف‌بینی که در گذشته نیز ذیل «علم فراست» مطرح بوده از جمله لاطائلاتی است که با ترجمه منابع یونانی وارد دنیای اسلام شد و از بقراط تا ابن‌رشد و دانتزیگ‌ها را و ایضاً جَمّ غفیری از همین شیوخ طب‌نمای وطنیِ خودمان را اسیر و ابیر خودش کرد که به خیال خام‌شان، این‌گونه از خَلق ظاهر، خُلق و خَلق باطن را می‌شناسند که البته زهی خیال باطل! 🍍 🔸 خدا آن روز را نیاورد که از هزاران مورد کف‌بینی، تصادفاً چند مورد نیز درست از آب درآید، آنجاست که دیگر چنان نائره‌ای از تعصب و خرافات تنوره خواهد کشید که در نهایت این سخن جامی می‌شود که «منع واعظ زِ خرافات، ز غوغای عوام نتوانیم ولیکن به دل انکار کنیم!». تأسّف...! •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(11) 🌐@tebona ┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔹 از آثار ایشان به وضوح می‌توان دریافت که کمترین اطلاعی از مبانی طب سنتی و علائم افتراقی آبله و بیماری‌های مشابه ندارند و از منبع و سند و متن «المعدة بیت کل الداء» هم شناخت درستی ندارند. 🧐 🔹 معظم‌له که براساس حدیث لاعدوی، «سرایت» را قبول ندارد، آن که هیچ! 🦠 به دلائل واهی هم آبله را ناشی از غلبه دم می‌داند! در نهایت هم بر اساس «هر گردی گردو است» غلبه دم را ناشی از پرخوری و افراط در غذاهای گرم و تر فرض کرده و از این رو به این نتیجه رسیده که خب، کودکان که دَرهَم‌خور و پرخور هستند، پس لابد باید بیشتر مبتلا به آبله مرغان شوند! 😎 🔸 این کشفیات که چیزی شبیه به درب قابلمه مستعان است و پشیزی ارزش واقع‌نمایی ندارد، اما بدا به حال آن اندک افرادی که پای این سخنان می‌نشینند و تصور می‌کنند با این حرف‌های بی‌اساس می‌توانند لگدی نثار خاصره مدرنیته و طب مدرن کنند، زهی خیال باطل! 🕸 تأسّف...! •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(12) 🌐@tebona ┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔹تا آنجا که ما می‌دانیم عشق و محبت به خدا باید انسان را سالم و مزاج او را متعادل کند. اگر کسی مدعی شد از عشق و محبت به خداوند بیمار شده یا آن شخص دروغ‌گو است یا آن عشق و محبت برای خدا نبوده است. 🤕 🔸 این مضراب‌ها، از ناقوس ذهنی طنین انداز شده که پیش از این نیز به غایت سخنان عوامانه و اشتباه تراویده (از جمله در ایام کرونا در کتاب دارالشفاء) و الان نیز از بیماری امثال حداد، به دنبال بافتن تحلیل‌های عرفانی است. 😈 🔹 محمدحسن وکیلی اگر دو خط طب می‌دانست، وجود احتمالاتی همچون قارچ پوستی روی سینه حداد را، تیرگی‌ ناشی از عشق به خدا، و اختلالات خونی و هورمونی و سوء مزاج مادی صفراوی را، حرارت ناشی از محبت به خدا قلمداد نمی‌کرد. 🤭 🔸 ربط دادن این علائم بیماری به عشق و محبت به خداوند، همان قدر مضحک است که کسی نعشگی حاصل از دود سیخ و سنجاق را، به آرامش و سکینه الهی و حالات عرفانی حمل کند. ♾ 🔹 برخی احبا، القائات جنّی را منشاء این حرارت دانسته‌اند (ابن فناری، 2/110) و گفته‌اند که چون جن از «مارج من نار» است به همین خاطر مسّ وی باعث شدت و حرارت می‌شود. (شرح مصباح الانس استاد نائیجی، ج1، ص388‌؛ عبدالرزاق کاشانی، شرح منازل السائرین، ص325) 👻 🔸 البته اینها نیز ادعایی بیش نیست و هیچ علامت افتراقی خاصی برای تفکیک بین علائم ماورایی و غیر آن وجود ندارد. روشن است که بیماری، تنِ آن سفرکرده را رنجور ساخته و این معممین نیز به دنبال آنند که از هر نمدی برای معتقدات عرفانی خود کلاه ببافند. تأسّف...! •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
1_7485268741.mp3
5.14M
◀️ بررسی حدیث عنوان بصری 🎙 استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی ⬅️ این حدیث جزو احادیثی است که برخی فعالین طب اسلامی در ابحاث خود مطرح می‌کنند و به شرح و بسط آن مشغول هستند. 🆔 منبع: طرائف | جامع منابع رجالی و اعتبارسنجی احادیث •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
4_5940634206450225281.aac
5.62M
🔰 استاد علی عادل‌زاده ◀️ خلاصه‌ای از مقاله در دست انتشار از حدیث "عنوان بصری" که شواهد جعل بسیاری در آن وجود دارد. این حدیث همواره مورد اهتمام اهالی عرفان و تصوف بوده و اخیراً نیز برخی فعالین طبی در ابحاث خود آن را مطرح می‌کنند و به شرح و بسط آن مشغول هستند. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
21.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
(13) 🌐@tebona ┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔹 حاصل ورود یک غیرمتخصص در یک حوزه تخصصی می‌شود این سخنان! صرفاً با دغدغه دینی داشتن و با اندکی مطالعه در متون حدیثی، نمی‌توان به مباحث تخصصی مثل اعتبارسنجی احادیث ورود کرد. 😡 🔸 ایشان می‌گوید: «می‌خواهیم بررسی کنیم که ببینیم این متن (رساله ذهبیه) به چه کسی می‌خورد؟» پاسخ به این سوال، نیازمند اُنس با مجامع روایی معتبر و شناخت تعابیر و اصطلاحات معصومین ع و ایضاً تخصص در حدیث‌شناسی است. 👨‍🎓 🔹 فرضاً اگر قرار بود غلات، بنی‌عباس، ابن‌جمهور یا هر فرد و فرقه دیگری یک متن طبی را به نام معصوم جعل کند، دقیقاً چگونه این کار را انجام می‌داد؟ آیا عیناً یک متن طبی از ابن‌بختیشوع و ابن‌ماسویه را برمی‌داشت و اول آن می‌نوشت: «قال الرضا ع»؟!!! 📜 🔸 خیر! طبعاً بر اساس مجموع آموزه‌های طبی زمانه‌ خود، سعی می‌کرد به گونه‌ای جعل را انجام دهد که تا جای ممکن به ادبیات و شیوه گفتاری معصوم نزدیک باشد. از این رو نباید فریب برخی شباهات مضمونی و اسلوبی را خورد. 🔍 🔹 ضرورتی ندارد که نحوه نگارش این رساله، به طور کامل مطابق روال کتب طبی بوده باشد. کما اینکه بخشی از روایاتی که صوفی‌ها، غلات و سایر فرق جعل کرده‌اند هم به طور صددرصدی شبیه به سایر میراث‌ ایشان نیست. 👨‍💻 🔹 همان‌طور که این مضامین، عیناً بر اساس سبک و سیاق رسائل طبی نیست، بیش از آن نیز شبیه به مرویات معتبر حدیثی نیست. توصیه این است که هر کسی در حوزه تخصصی خودش ورود کند. اگر شما پزشک و متخصص طب‌سنتی هستید، به همان حوزه مشغول باشید. 🌹 تأسّف...! •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
◀️ دراسة حول شخصيّة جابر بن حيّان في التّراث الإسلاميّ ✍ استاد ابراهیم جواد: https://mhedaiat.blogspot.com/2023/11/blog-post.html?m=1 ✅ خلاصة الدراسة: 1⃣ إنّ الأدلّة على وجود شخصيّة حقيقيّة باسم جابر بن حيّان غير وافيةٍ للإثبات، ومن هنا فإنّ أصل وجود شخصيّة بهذه المواصفات أمر مشكوك. 2⃣ التراث المنسوب إلى جابر بن حيّان ذو صلةٍ بأفكار الغلاة والباطنيّين والتراث الفلسفيّ والعلميّ اليونانيّ. 3⃣ إنّ نسبة جابر بن حيان وملحقاته إلى دائرة خواصّ الإمام الصّادق عليه السّلام غير صحيحة؛ وتنافيها جملة من القرائن، منها: عدم ظهور أدلّة تاريخيّة كافية للإثبات، فساد المطالب المبثوثة في رسائل جابر بن حيّان من الجهة الشرعيّة، وعدم انسجام لغة ومطالب هذه الرّسائل مع لغة القرن الثّاني الهجريّ إجمالاً. 4⃣ نسبة مساهمة الإمام الصّادق عليه السّلام في علم الكيمياء استناداً إلى تراث جابر بن حيّان غير صحيحة؛ فإنّ الدّلائل لا تفي بإثبات وجود هذه الشّخصية فضلاً عن ارتباطها بالإمام، بالإضافة إلى أنّ علم الكيمياء بصيغته السّابقة في القرون الأولى لا يخلو من شوائب التراث الباطنيّ وأفكار الغلوّ وغيرها من الاتجاهات الفكريّة في ذلك الوقت. 🔰 پست‌های مرتبط: https://t.me/gholow2/1443 https://t.me/gholow2/103 https://t.me/gholow2/393 •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(14) 🌐@tebona ┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔹وقتی میلیونی خرج تبلیغات می‌کنی و کلی هزینه فیلم‌برداری و ادیت می‌دهی، اما دوزار خرج تحقیق و پژوهش و مطالعه نمی‌کنی، این می‌شود که جلوی چشم 250 هزار نفر دنبال کننده، با تاکید بر قید «حتی»، حجامت را در قمر در عقرب منهی روایات و معصومین ع می‌خوانی! 🔸 تکلیف آن حرز کذایی که روشن است! حجامت هم که در قمر در عقرب منع روایی ندارد! اما اصل قمر در عقرب، هم از جهت روایی و هم از جهت تجربی محل تردید جدی است. 🔹 به جز چند نقل نامعتبر و مرسل در منابع، مستند اصلی نهی از سفر و ازدواج در قمر در عقرب، نقلِ ابراهیم بن محمد بن حمران و نقلِ شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا ع است که کاستی‌های این اِسناد بر دقیق‌نظرانِ حدیث پوشیده نیست. 🔸 اگر نهی مذکور ماثور می‌بود، دست‌کم انتظار می‌رفت در طول 250 سال حیات معصومین ع این نهی بازتاب عملی پیدا کند. حال آنکه گزارشات تاریخی چنین چیزی را نمی‌تابد. 🔹 کلیت ابحاث ناظر به سعد و نحس ایام و تأثیر افلاک و بروج بر سلامتی، چیزی جز خرافات و حرف‌های بی‌اساس یونان باستان نیست، به همین جهت مادامی که پژوهش‌های روشمند حدیثی، ماثور بودن این مضامین را تایید نکرده است، نباید نهی از ازدواج و مسافرت در قمر در عقرب را یک سنت اسلامی و منقول از معصومین ع قلمداد کرد. 🔸 توصیه آن است که ملت بی‌چاره را بیش از این از انعقاد نطفه و ازدواج و مسافرت و صد البته حجامت در قمر در عقرب نترسانید. تأسّف...! •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
حديث_أنتم_أعلم_بأمور_دنياكم_دراسة_تحليلية.pdf
3.91M
◀️ حديث «أنتم أعلم بأمور دنياكم» و دراسة تحليلية ✍ دکتر راشد الهاجری 🔸 خلاصه تحقیق: أما ما جزم به النبي ص، أو أمر به، أو نهی عنه قطعاً و جزماً، فهو شرع واجب و لازم، سواء کان فی أمور العبادات أو فی أمور المعاملات الدنیویة، فان صدور التشریع بالأمر و النهي یجعله شرعاً من هذه الجهة، فیکون لازماً و واجباً، و ان کان أصله امراً دنیویاً. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
جابر_بن_حیان_،_آموزش_فارسی_به_فارسی،_سه_گفتار_در_غلو_پژوهی.pdf
8.41M
◀️ افسانه «جابر بن حیان» در کتاب آموزش «فارسی به فارسی» زبان و معارف اسلامی(!) نشر جامعه المصطفی ص، و همچنین بخشی از کتاب «سه گفتار در غلو پژوهی» استاد جویا جهانبخش در نقد افسانه جابر بن حیان 🔰 مطلب مرتبط: https://eitaa.com/tebona/818 •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت