فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ بخشی از یادداشت دکتر احمدحسین شریفی:
🔸 جناب استاد سعیدی در این برنامه میفرمایند حرز معروف به حرز امام جواد (ع) «دارای سند معتبر است» و ....
از این استاد عزیز و دلسوز، استدعا دارم بر اساس دانش رجال و درایه الحدیث، سندهای این حرز را تشریح کنند و در یکی از برنامههای خود برای مخاطبان بیان کنند. آنگاه خواهند دید که نه تنها سند معتبری ندارد که شواهد متعددی بر ساختگی بودن آن نیز وجود دارد. (هر چند ممکن است از نظر متن، خللی در آن نباشد و با معارف اسلامی نیز تناسب داشته باشد؛ سخن در اعتبار سندی آن و همچنین شأن صدور آن و مؤیدات تاریخی صدور چنین حرزی است که به اعتقاد بنده همگی بر ساختگی بودن آن گواهی میدهند)
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
⏮ مؤسسه طِبُنا
🌐 تلگرام | ایتا | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#چرندوپرندهای_طبی (9)
🌐@tebona
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔹محکمترین؟! معتبرترین؟! البته این اوصاف بیش از همه بر حرزفروشان و آهوکُشان نوش باد! اما روشن است که جنابشان یا معنای محکم و معتبر را نمیدانند یا با اولیات اعتبارسنجی حدیث آشنا نیستند. این مدعیات به پشتوانه کدام دلیل و پژوهش و مدرک و تحقیق و سند و تتبع است؟! 🤔
🔸 حرز کبیر منسوب به امام جواد ع مشحون از ایراد و عیب است و جایِ لِمَ و لانُسَلِّم هم کم ندارد! منبعِ نامعتبر و نسبتاً متاخر! سندِ منقطع و بعضاً مجهول! آشفتگیِ زیاد در برخی طرق و طبقات! عدم اعتماد محدثان و متقدمان امامی به آن! ناسازگاری با برخی وقایع تاریخی! وجود غرائب متنی بسیار بسیار زیاد! (به عنوان نمونه، رک: مقاله دکتر ثابتی) 🙄
🔹 انتساب این حرز به امام جواد ع، بیشک فاقد کمترین دلائل قانع کننده حدیثی است و شواهد جعل بسیاری در سند و متن آن موج میزند. از این رو ترویج این حرز، آن هم به عنوان «معتبرترین!» و «محکمترین!» و یا فروش و تبلیغ آن به نام معصومین ع و ایضاً هرگونه قتلعام آهو و بز و میش 🦌، قطعاً ناروا بوده و فاقد پیش نیازهای فقاهی است.
تأسّف...!
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
⏮ مؤسسه طِبُنا
🌐 تلگرام | ایتا | سایت
7.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#چرندوپرندهای_طبی (10)
🌐@tebona
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔸 آخر کدام شیرِ پاک خوردهای به کفِ دست نگاه میکند تا وضعیت ظاهری پا را بسنجد؟! از همان ابتدا به پا نگاه کنید بهتر نیست آیا؟! 😬
🔹 عزیزِ دل برادر! اولاً پایضربدری ارتباطی به اُردکی راهرفتن ندارد. پایضربدری در اثر انحراف مفاصل زانو پدید میآید که منجر به فاصله افتادن بین مچ پاها میشود، اما اُردکی راهرفتن 🦆 در واقع چرخش سرپنجه پا به سمت بیرون است.
🔸 ثانیاً آنچه امروزه بین برخی طلاب و فعالین طبهای دوغی به عنوان «کفشناسی» باب شده است اندک بهرهای از واقع ندارد و چیزی جز یک مشت حرف بدون پشتوانه نیست. 🖖
🔹 کفشناسی و کفبینی که در گذشته نیز ذیل «علم فراست» مطرح بوده از جمله لاطائلاتی است که با ترجمه منابع یونانی وارد دنیای اسلام شد و از بقراط تا ابنرشد و دانتزیگها را و ایضاً جَمّ غفیری از همین شیوخ طبنمای وطنیِ خودمان را اسیر و ابیر خودش کرد که به خیال خامشان، اینگونه از خَلق ظاهر، خُلق و خَلق باطن را میشناسند که البته زهی خیال باطل! 🍍
🔸 خدا آن روز را نیاورد که از هزاران مورد کفبینی، تصادفاً چند مورد نیز درست از آب درآید، آنجاست که دیگر چنان نائرهای از تعصب و خرافات تنوره خواهد کشید که در نهایت این سخن جامی میشود که «منع واعظ زِ خرافات، ز غوغای عوام نتوانیم ولیکن به دل انکار کنیم!».
تأسّف...!
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
⏮ مؤسسه طِبُنا
🌐 تلگرام | ایتا | سایت
5.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#چرندوپرندهای_طبی (11)
🌐@tebona
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔹 از آثار ایشان به وضوح میتوان دریافت که کمترین اطلاعی از مبانی طب سنتی و علائم افتراقی آبله و بیماریهای مشابه ندارند و از منبع و سند و متن «المعدة بیت کل الداء» هم شناخت درستی ندارند. 🧐
🔹 معظمله که براساس حدیث لاعدوی، «سرایت» را قبول ندارد، آن که هیچ! 🦠 به دلائل واهی هم آبله را ناشی از غلبه دم میداند! در نهایت هم بر اساس «هر گردی گردو است» غلبه دم را ناشی از پرخوری و افراط در غذاهای گرم و تر فرض کرده و از این رو به این نتیجه رسیده که خب، کودکان که دَرهَمخور و پرخور هستند، پس لابد باید بیشتر مبتلا به آبله مرغان شوند! 😎
🔸 این کشفیات که چیزی شبیه به درب قابلمه مستعان است و پشیزی ارزش واقعنمایی ندارد، اما بدا به حال آن اندک افرادی که پای این سخنان مینشینند و تصور میکنند با این حرفهای بیاساس میتوانند لگدی نثار خاصره مدرنیته و طب مدرن کنند، زهی خیال باطل! 🕸
تأسّف...!
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
⏮ مؤسسه طِبُنا
🌐 تلگرام | ایتا | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#چرندوپرندهای_طبی (12)
🌐@tebona
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔹تا آنجا که ما میدانیم عشق و محبت به خدا باید انسان را سالم و مزاج او را متعادل کند. اگر کسی مدعی شد از عشق و محبت به خداوند بیمار شده یا آن شخص دروغگو است یا آن عشق و محبت برای خدا نبوده است. 🤕
🔸 این مضرابها، از ناقوس ذهنی طنین انداز شده که پیش از این نیز به غایت سخنان عوامانه و اشتباه تراویده (از جمله در ایام کرونا در کتاب دارالشفاء) و الان نیز از بیماری امثال حداد، به دنبال بافتن تحلیلهای عرفانی است. 😈
🔹 محمدحسن وکیلی اگر دو خط طب میدانست، وجود احتمالاتی همچون قارچ پوستی روی سینه حداد را، تیرگی ناشی از عشق به خدا، و اختلالات خونی و هورمونی و سوء مزاج مادی صفراوی را، حرارت ناشی از محبت به خدا قلمداد نمیکرد. 🤭
🔸 ربط دادن این علائم بیماری به عشق و محبت به خداوند، همان قدر مضحک است که کسی نعشگی حاصل از دود سیخ و سنجاق را، به آرامش و سکینه الهی و حالات عرفانی حمل کند. ♾
🔹 برخی احبا، القائات جنّی را منشاء این حرارت دانستهاند (ابن فناری، 2/110) و گفتهاند که چون جن از «مارج من نار» است به همین خاطر مسّ وی باعث شدت و حرارت میشود. (شرح مصباح الانس استاد نائیجی، ج1، ص388؛ عبدالرزاق کاشانی، شرح منازل السائرین، ص325) 👻
🔸 البته اینها نیز ادعایی بیش نیست و هیچ علامت افتراقی خاصی برای تفکیک بین علائم ماورایی و غیر آن وجود ندارد. روشن است که بیماری، تنِ آن سفرکرده را رنجور ساخته و این معممین نیز به دنبال آنند که از هر نمدی برای معتقدات عرفانی خود کلاه ببافند.
تأسّف...!
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
⏮ مؤسسه طِبُنا
🌐 تلگرام | ایتا | سایت
1_7485268741.mp3
5.14M
◀️ بررسی حدیث عنوان بصری
🎙 استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی
⬅️ این حدیث جزو احادیثی است که برخی فعالین طب اسلامی در ابحاث خود مطرح میکنند و به شرح و بسط آن مشغول هستند.
🆔 منبع: طرائف | جامع منابع رجالی و اعتبارسنجی احادیث
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
⏮ مؤسسه طِبُنا
🌐 تلگرام | ایتا | سایت
4_5940634206450225281.aac
5.62M
🔰 استاد علی عادلزاده
◀️ خلاصهای از مقاله در دست انتشار از حدیث "عنوان بصری" که شواهد جعل بسیاری در آن وجود دارد. این حدیث همواره مورد اهتمام اهالی عرفان و تصوف بوده و اخیراً نیز برخی فعالین طبی در ابحاث خود آن را مطرح میکنند و به شرح و بسط آن مشغول هستند.
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
⏮ مؤسسه طِبُنا
🌐 تلگرام | ایتا | سایت
21.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#چرندوپرندهای_طبی (13)
🌐@tebona
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔹 حاصل ورود یک غیرمتخصص در یک حوزه تخصصی میشود این سخنان! صرفاً با دغدغه دینی داشتن و با اندکی مطالعه در متون حدیثی، نمیتوان به مباحث تخصصی مثل اعتبارسنجی احادیث ورود کرد. 😡
🔸 ایشان میگوید: «میخواهیم بررسی کنیم که ببینیم این متن (رساله ذهبیه) به چه کسی میخورد؟» پاسخ به این سوال، نیازمند اُنس با مجامع روایی معتبر و شناخت تعابیر و اصطلاحات معصومین ع و ایضاً تخصص در حدیثشناسی است. 👨🎓
🔹 فرضاً اگر قرار بود غلات، بنیعباس، ابنجمهور یا هر فرد و فرقه دیگری یک متن طبی را به نام معصوم جعل کند، دقیقاً چگونه این کار را انجام میداد؟ آیا عیناً یک متن طبی از ابنبختیشوع و ابنماسویه را برمیداشت و اول آن مینوشت: «قال الرضا ع»؟!!! 📜
🔸 خیر! طبعاً بر اساس مجموع آموزههای طبی زمانه خود، سعی میکرد به گونهای جعل را انجام دهد که تا جای ممکن به ادبیات و شیوه گفتاری معصوم نزدیک باشد. از این رو نباید فریب برخی شباهات مضمونی و اسلوبی را خورد. 🔍
🔹 ضرورتی ندارد که نحوه نگارش این رساله، به طور کامل مطابق روال کتب طبی بوده باشد. کما اینکه بخشی از روایاتی که صوفیها، غلات و سایر فرق جعل کردهاند هم به طور صددرصدی شبیه به سایر میراث ایشان نیست. 👨💻
🔹 همانطور که این مضامین، عیناً بر اساس سبک و سیاق رسائل طبی نیست، بیش از آن نیز شبیه به مرویات معتبر حدیثی نیست. توصیه این است که هر کسی در حوزه تخصصی خودش ورود کند. اگر شما پزشک و متخصص طبسنتی هستید، به همان حوزه مشغول باشید. 🌹
تأسّف...!
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
⏮ مؤسسه طِبُنا
🌐 تلگرام | ایتا | سایت
◀️ دراسة حول شخصيّة جابر بن حيّان في التّراث الإسلاميّ
✍ استاد ابراهیم جواد:
https://mhedaiat.blogspot.com/2023/11/blog-post.html?m=1
✅ خلاصة الدراسة:
1⃣ إنّ الأدلّة على وجود شخصيّة حقيقيّة باسم جابر بن حيّان غير وافيةٍ للإثبات، ومن هنا فإنّ أصل وجود شخصيّة بهذه المواصفات أمر مشكوك.
2⃣ التراث المنسوب إلى جابر بن حيّان ذو صلةٍ بأفكار الغلاة والباطنيّين والتراث الفلسفيّ والعلميّ اليونانيّ.
3⃣ إنّ نسبة جابر بن حيان وملحقاته إلى دائرة خواصّ الإمام الصّادق عليه السّلام غير صحيحة؛ وتنافيها جملة من القرائن، منها: عدم ظهور أدلّة تاريخيّة كافية للإثبات، فساد المطالب المبثوثة في رسائل جابر بن حيّان من الجهة الشرعيّة، وعدم انسجام لغة ومطالب هذه الرّسائل مع لغة القرن الثّاني الهجريّ إجمالاً.
4⃣ نسبة مساهمة الإمام الصّادق عليه السّلام في علم الكيمياء استناداً إلى تراث جابر بن حيّان غير صحيحة؛ فإنّ الدّلائل لا تفي بإثبات وجود هذه الشّخصية فضلاً عن ارتباطها بالإمام، بالإضافة إلى أنّ علم الكيمياء بصيغته السّابقة في القرون الأولى لا يخلو من شوائب التراث الباطنيّ وأفكار الغلوّ وغيرها من الاتجاهات الفكريّة في ذلك الوقت.
🔰 پستهای مرتبط:
https://t.me/gholow2/1443
https://t.me/gholow2/103
https://t.me/gholow2/393
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
⏮ مؤسسه طِبُنا
🌐 تلگرام | ایتا | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#چرندوپرندهای_طبی (14)
🌐@tebona
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔹وقتی میلیونی خرج تبلیغات میکنی و کلی هزینه فیلمبرداری و ادیت میدهی، اما دوزار خرج تحقیق و پژوهش و مطالعه نمیکنی، این میشود که جلوی چشم 250 هزار نفر دنبال کننده، با تاکید بر قید «حتی»، حجامت را در قمر در عقرب منهی روایات و معصومین ع میخوانی!
🔸 تکلیف آن حرز کذایی که روشن است! حجامت هم که در قمر در عقرب منع روایی ندارد! اما اصل قمر در عقرب، هم از جهت روایی و هم از جهت تجربی محل تردید جدی است.
🔹 به جز چند نقل نامعتبر و مرسل در منابع، مستند اصلی نهی از سفر و ازدواج در قمر در عقرب، نقلِ ابراهیم بن محمد بن حمران و نقلِ شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا ع است که کاستیهای این اِسناد بر دقیقنظرانِ حدیث پوشیده نیست.
🔸 اگر نهی مذکور ماثور میبود، دستکم انتظار میرفت در طول 250 سال حیات معصومین ع این نهی بازتاب عملی پیدا کند. حال آنکه گزارشات تاریخی چنین چیزی را نمیتابد.
🔹 کلیت ابحاث ناظر به سعد و نحس ایام و تأثیر افلاک و بروج بر سلامتی، چیزی جز خرافات و حرفهای بیاساس یونان باستان نیست، به همین جهت مادامی که پژوهشهای روشمند حدیثی، ماثور بودن این مضامین را تایید نکرده است، نباید نهی از ازدواج و مسافرت در قمر در عقرب را یک سنت اسلامی و منقول از معصومین ع قلمداد کرد.
🔸 توصیه آن است که ملت بیچاره را بیش از این از انعقاد نطفه و ازدواج و مسافرت و صد البته حجامت در قمر در عقرب نترسانید.
تأسّف...!
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
⏮ مؤسسه طِبُنا
🌐 تلگرام | ایتا | سایت
حديث_أنتم_أعلم_بأمور_دنياكم_دراسة_تحليلية.pdf
3.91M
◀️ حديث «أنتم أعلم بأمور دنياكم» و دراسة تحليلية
✍ دکتر راشد الهاجری
🔸 خلاصه تحقیق:
أما ما جزم به النبي ص، أو أمر به، أو نهی عنه قطعاً و جزماً، فهو شرع واجب و لازم، سواء کان فی أمور العبادات أو فی أمور المعاملات الدنیویة، فان صدور التشریع بالأمر و النهي یجعله شرعاً من هذه الجهة، فیکون لازماً و واجباً، و ان کان أصله امراً دنیویاً.
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
⏮ مؤسسه طِبُنا
🌐 تلگرام | ایتا | سایت
جابر_بن_حیان_،_آموزش_فارسی_به_فارسی،_سه_گفتار_در_غلو_پژوهی.pdf
8.41M
◀️ افسانه «جابر بن حیان» در کتاب آموزش «فارسی به فارسی» زبان و معارف اسلامی(!) نشر جامعه المصطفی ص، و همچنین بخشی از کتاب «سه گفتار در غلو پژوهی» استاد جویا جهانبخش در نقد افسانه جابر بن حیان
🔰 مطلب مرتبط: https://eitaa.com/tebona/818
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
⏮ مؤسسه طِبُنا
🌐 تلگرام | ایتا | سایت