eitaa logo
موسسه فقه الطب، طِبُنا
1.3هزار دنبال‌کننده
212 عکس
72 ویدیو
47 فایل
کانال رسمی موسسه تخصصی فقه الطب، طِبُنا وب سایت: www.tebona.ir سامانه پيامكي: 5000 54 216 ارتباط (نقد، نظر، پیشنهادات): @tebona_admin حمایت مالی از موسسه: https://idpay.ir/tebona کانال شخصی مدیر موسسه: @ali_amiry_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(6) 🌐@tebona ┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔹 این داستان حتی اگر اینگونه ضبط شده بود که جناب سلمان پس از بازگشت از منطقه وبازده، جهت محکم‌کاری یک تست PCR و یک نمونه‌گیری از بول و براز مربوطه هم انجام داده و آن را برای بررسی‌های تکمیلی به آزمایشگاه «حارث بن کلده»🩺 واقع در شمال مدینه فرستاده، باز تعجبی نداشت که بندانی نیشابوری آن را نقل کند! 🔸 این خطیب خاطی دست‌کم در دو مجلس این داستان موهوم را تراویده است و البته به‌سان دیگر عجائبش، هیچ مأخذی را نیز برای این قصه معرفی ننموده است. (رک: برخی احبا پاره‌ای از نُقول نامستند ایشان را بر آفتاب افکنده‌ و برخی اساتید نیز از غرائب نابسامان او تبری جسته‌اند.) 😡 🔹 گزارش‌های بسیاری در مواجهه معقولِ معصومین ع با امراضی چون وبا و طاعون در منابع تاریخی و روایی ما منعکس شده است. اما حتی چیزی نزدیک به آنچه که در اینجا شنیدید در منابع روایی و تاریخیِ مورد اعتماد وجود ندارد. 🧐 🔸 البته محتمل است که ایشان این قصه را در نسخه‌‌ای متأخر که ارزش استنادی خاصی هم ندارد دیده باشد. بی‌شک اما، نه اهل‌بیت ع چنین رخصتی داده‌اند که هر چه را که از هر جا دیدیم نقل کنیم و نه حتی فضائل معصومین ع آن‌قدر نایاب شده است که مجبور به تشبث به هر حشیشی شویم. 🔥 🔹 به ایشان توصیه می‌گردد که به جای جنباندن سلسله خصومت، هر چه سریع‌تر منابع و مستندات خود را بیرون بریزند و بیش از این موجبات طعن و طرد خود را فراهم ننمایند. تأسّف...! •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
10.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
(7) 🌐@tebona ┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔸 آن چیزی که این‌ها «خروج بخار و کف» از ناحیه حجامت قوزک‌پا می‌نامند در واقع نه بخار است و نه کف! کل ماجرا این است که هوا از طریق لبه پایین دور لیوان وارد می‌شود و چون ساکشن برقی نیز همزمان از بالا در حال مکش هوا است، خون داخل لیوان به شکل حباب و بخار نمایان می‌شود. در واقع اگر از پایین هوایی وارد نشود و از بالا نیز هوایی خارج نشود، خونِ داخل لیوان هم ثابت خواهد ماند. این شیر پاک خورده‌ها اگر یک لحظه ساکشن برقی را خاموش کنند و لیوان را محکم‌تر به پوست فشار دهند خواهند دید که دیگر بخار و کفی(!) خارج نخواهد شد!🤭 🔹 این‌‌ها گمان می‌کنند چون در روایت مکارم الاخلاق آمده «إن الجرب من بخار الكبد» و برای حکه یا همان خارش نیز در روایت دیگری توصیه به سه بار حجامت ناحیه قوزک‌پا شده «احْتَجِمْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فِي الرِّجْلَيْنِ جَمِيعاً فِيمَا بَيْنَ الْعُرْقُوبِ وَ الْكَعْبِ» پس لابد باید آن «بخار» از این موضع قوزک‌پا خارج شود!🦶 🔸 حقیقتاً بعضی چیزها نه نیاز به سواد دارد و نه حتی نیاز به دانستن تفکر انتقادی و فلسفه علم و نه حتی ابتدائیات فیزیولوژی! هر کسی که آی‌کیوی بالای 70 دارد اگر اندکی مداقه کند به این امور پی خواهد برد! تأسّف...! •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
13.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
(8) 🌐@tebona ┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔹برخی سخنان آنقدر حقیر و بی‌مایه است که ارزش نقد ندارد بلکه فقط باید آن سخن را بر آفتاب افکند تا همگان به بضاعت مزجات صاحبش واقف شوند. رسوایی علمی و بی‌سوادی این شیخ چون ریگ بیابان قابل احصا نیست اما همین افاضات برای آن اندک فریب‌خوردگانی که تا به امروز گمان می‌بردند علی‌آباد هم شهری است کفایت می‌کند. 😏 🔸 پژوهش‌های متعددی در بررسی کتاب طب الائمه ع و اسناد و مضامین روایات آن منتشر شده است. هر کسی که اندک اُنسی با مجامع روایی امامیه داشته باشد و نیز مثقالی با پژوهش‌های منتشر شده آشنا باشد نیک می‌داند این کتاب رنگ و بویی از اعتبار ندارد و در بسیاری از روایات متفرد آن شواهد جعل فراوانی وجود دارد، فضلاً از اینکه بخواهد معتبرترین(!) کتاب حدیثی بعد از قرآن نیز معرفی شود و اعتبارش بالاتر از الکافی و صحیفه سجادیه عنوان شود! آخر طب الائمه و اعتبار؟! 🔹 این سخنان که به اشاره انگشتی و اظهار تعجّب و انکار و تلنگری فرو‌می‌ریزد! اما روی سخن با قلیل طلابی است که هنوز با این جماعت هم‌کاسه نشده‌اند و مزه درهم و دینارهای حاصل از فروش دارو زیر زبا‌ن‌شان نرفته و صرفاً از روی دغدغه طب و دین، فریبِ «آیت‌الله» و «حکیم» چسباندن به این افراد را خورده‌اند. این جماعت رأی و نظرشان پشیزی ارزش دینی و طبی ندارد! دنبال این جماعت نروید که به قول معروف: «از حنظل، شکر نتوان ساخت»! 🤔 تأسّف...! •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ بخشی از یادداشت دکتر احمدحسین شریفی: 🔸 جناب استاد سعیدی در این برنامه می‌فرمایند حرز معروف به حرز امام جواد (ع) «دارای سند معتبر است» و .... از این استاد عزیز و دلسوز، استدعا دارم بر اساس دانش رجال و درایه الحدیث، سندهای این حرز را تشریح کنند و در یکی از برنامه‌های خود برای مخاطبان بیان کنند. آنگاه خواهند دید که نه تنها سند معتبری ندارد که شواهد متعددی بر ساختگی بودن آن نیز وجود دارد. (هر چند ممکن است از نظر متن، خللی در آن نباشد و با معارف اسلامی نیز تناسب داشته باشد؛ سخن در اعتبار سندی آن و همچنین شأن صدور آن و مؤیدات تاریخی صدور چنین حرزی است که به اعتقاد بنده همگی بر ساختگی بودن آن‌ گواهی می‌دهند) •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(9) 🌐@tebona ┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔹محکم‌ترین؟! معتبرترین؟! البته این اوصاف بیش از همه بر حرز‌فروشان و آهوکُشان نوش باد! اما روشن است که جناب‌شان یا معنای محکم و معتبر را نمی‌دانند یا با اولیات اعتبارسنجی حدیث آشنا نیستند. این مدعیات به پشتوانه کدام دلیل و پژوهش و مدرک و تحقیق و سند و تتبع است؟! 🤔 🔸 حرز کبیر منسوب به امام جواد ع مشحون از ایراد و عیب است و جایِ لِمَ و لانُسَلِّم هم کم ندارد! منبعِ نامعتبر و نسبتاً متاخر! سندِ منقطع و بعضاً مجهول! آشفتگیِ زیاد در برخی طرق و طبقات! عدم اعتماد محدثان و متقدمان امامی به آن! ناسازگاری با برخی وقایع تاریخی! وجود غرائب متنی بسیار بسیار زیاد! (به عنوان نمونه، رک: مقاله دکتر ثابتی) 🙄 🔹 انتساب این حرز به امام جواد ع، بی‌شک فاقد کمترین دلائل قانع کننده حدیثی است و شواهد جعل بسیاری در سند و متن آن موج می‌زند. از این رو ترویج این حرز، آن هم به عنوان «معتبرترین!» و «محکم‌ترین!» و یا فروش و تبلیغ آن به نام معصومین ع و ایضاً هرگونه قتل‌عام آهو و بز و میش 🦌، قطعاً ناروا بوده و فاقد پیش نیازهای فقاهی است. تأسّف...! •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
7.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
(10) 🌐@tebona ┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔸 آخر کدام شیرِ پاک خورده‌ای به کفِ دست نگاه می‌کند تا وضعیت ظاهری پا را بسنجد؟! از همان ابتدا به پا نگاه کنید بهتر نیست آیا؟! 😬 🔹 عزیزِ دل برادر! اولاً پای‌ضرب‌دری ارتباطی به اُردکی راه‌رفتن ندارد. پای‌ضرب‌دری در اثر انحراف مفاصل زانو پدید می‌آید که منجر به فاصله افتادن بین مچ پاها می‌شود، اما اُردکی راه‌رفتن 🦆 در واقع چرخش سرپنجه پا به سمت بیرون است. 🔸 ثانیاً آنچه امروزه بین برخی طلاب و فعالین طب‌های دوغی به عنوان «کف‌شناسی» باب شده است اندک بهره‌ای از واقع ندارد و چیزی جز یک مشت حرف بدون پشتوانه نیست. 🖖 🔹 کف‌شناسی و کف‌بینی که در گذشته نیز ذیل «علم فراست» مطرح بوده از جمله لاطائلاتی است که با ترجمه منابع یونانی وارد دنیای اسلام شد و از بقراط تا ابن‌رشد و دانتزیگ‌ها را و ایضاً جَمّ غفیری از همین شیوخ طب‌نمای وطنیِ خودمان را اسیر و ابیر خودش کرد که به خیال خام‌شان، این‌گونه از خَلق ظاهر، خُلق و خَلق باطن را می‌شناسند که البته زهی خیال باطل! 🍍 🔸 خدا آن روز را نیاورد که از هزاران مورد کف‌بینی، تصادفاً چند مورد نیز درست از آب درآید، آنجاست که دیگر چنان نائره‌ای از تعصب و خرافات تنوره خواهد کشید که در نهایت این سخن جامی می‌شود که «منع واعظ زِ خرافات، ز غوغای عوام نتوانیم ولیکن به دل انکار کنیم!». تأسّف...! •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
5.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
(11) 🌐@tebona ┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔹 از آثار ایشان به وضوح می‌توان دریافت که کمترین اطلاعی از مبانی طب سنتی و علائم افتراقی آبله و بیماری‌های مشابه ندارند و از منبع و سند و متن «المعدة بیت کل الداء» هم شناخت درستی ندارند. 🧐 🔹 معظم‌له که براساس حدیث لاعدوی، «سرایت» را قبول ندارد، آن که هیچ! 🦠 به دلائل واهی هم آبله را ناشی از غلبه دم می‌داند! در نهایت هم بر اساس «هر گردی گردو است» غلبه دم را ناشی از پرخوری و افراط در غذاهای گرم و تر فرض کرده و از این رو به این نتیجه رسیده که خب، کودکان که دَرهَم‌خور و پرخور هستند، پس لابد باید بیشتر مبتلا به آبله مرغان شوند! 😎 🔸 این کشفیات که چیزی شبیه به درب قابلمه مستعان است و پشیزی ارزش واقع‌نمایی ندارد، اما بدا به حال آن اندک افرادی که پای این سخنان می‌نشینند و تصور می‌کنند با این حرف‌های بی‌اساس می‌توانند لگدی نثار خاصره مدرنیته و طب مدرن کنند، زهی خیال باطل! 🕸 تأسّف...! •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(12) 🌐@tebona ┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔹تا آنجا که ما می‌دانیم عشق و محبت به خدا باید انسان را سالم و مزاج او را متعادل کند. اگر کسی مدعی شد از عشق و محبت به خداوند بیمار شده یا آن شخص دروغ‌گو است یا آن عشق و محبت برای خدا نبوده است. 🤕 🔸 این مضراب‌ها، از ناقوس ذهنی طنین انداز شده که پیش از این نیز به غایت سخنان عوامانه و اشتباه تراویده (از جمله در ایام کرونا در کتاب دارالشفاء) و الان نیز از بیماری امثال حداد، به دنبال بافتن تحلیل‌های عرفانی است. 😈 🔹 محمدحسن وکیلی اگر دو خط طب می‌دانست، وجود احتمالاتی همچون قارچ پوستی روی سینه حداد را، تیرگی‌ ناشی از عشق به خدا، و اختلالات خونی و هورمونی و سوء مزاج مادی صفراوی را، حرارت ناشی از محبت به خدا قلمداد نمی‌کرد. 🤭 🔸 ربط دادن این علائم بیماری به عشق و محبت به خداوند، همان قدر مضحک است که کسی نعشگی حاصل از دود سیخ و سنجاق را، به آرامش و سکینه الهی و حالات عرفانی حمل کند. ♾ 🔹 برخی احبا، القائات جنّی را منشاء این حرارت دانسته‌اند (ابن فناری، 2/110) و گفته‌اند که چون جن از «مارج من نار» است به همین خاطر مسّ وی باعث شدت و حرارت می‌شود. (شرح مصباح الانس استاد نائیجی، ج1، ص388‌؛ عبدالرزاق کاشانی، شرح منازل السائرین، ص325) 👻 🔸 البته اینها نیز ادعایی بیش نیست و هیچ علامت افتراقی خاصی برای تفکیک بین علائم ماورایی و غیر آن وجود ندارد. روشن است که بیماری، تنِ آن سفرکرده را رنجور ساخته و این معممین نیز به دنبال آنند که از هر نمدی برای معتقدات عرفانی خود کلاه ببافند. تأسّف...! •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
1_7485268741.mp3
5.14M
◀️ بررسی حدیث عنوان بصری 🎙 استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی ⬅️ این حدیث جزو احادیثی است که برخی فعالین طب اسلامی در ابحاث خود مطرح می‌کنند و به شرح و بسط آن مشغول هستند. 🆔 منبع: طرائف | جامع منابع رجالی و اعتبارسنجی احادیث •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
4_5940634206450225281.aac
5.62M
🔰 استاد علی عادل‌زاده ◀️ خلاصه‌ای از مقاله در دست انتشار از حدیث "عنوان بصری" که شواهد جعل بسیاری در آن وجود دارد. این حدیث همواره مورد اهتمام اهالی عرفان و تصوف بوده و اخیراً نیز برخی فعالین طبی در ابحاث خود آن را مطرح می‌کنند و به شرح و بسط آن مشغول هستند. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
21.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
(13) 🌐@tebona ┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔹 حاصل ورود یک غیرمتخصص در یک حوزه تخصصی می‌شود این سخنان! صرفاً با دغدغه دینی داشتن و با اندکی مطالعه در متون حدیثی، نمی‌توان به مباحث تخصصی مثل اعتبارسنجی احادیث ورود کرد. 😡 🔸 ایشان می‌گوید: «می‌خواهیم بررسی کنیم که ببینیم این متن (رساله ذهبیه) به چه کسی می‌خورد؟» پاسخ به این سوال، نیازمند اُنس با مجامع روایی معتبر و شناخت تعابیر و اصطلاحات معصومین ع و ایضاً تخصص در حدیث‌شناسی است. 👨‍🎓 🔹 فرضاً اگر قرار بود غلات، بنی‌عباس، ابن‌جمهور یا هر فرد و فرقه دیگری یک متن طبی را به نام معصوم جعل کند، دقیقاً چگونه این کار را انجام می‌داد؟ آیا عیناً یک متن طبی از ابن‌بختیشوع و ابن‌ماسویه را برمی‌داشت و اول آن می‌نوشت: «قال الرضا ع»؟!!! 📜 🔸 خیر! طبعاً بر اساس مجموع آموزه‌های طبی زمانه‌ خود، سعی می‌کرد به گونه‌ای جعل را انجام دهد که تا جای ممکن به ادبیات و شیوه گفتاری معصوم نزدیک باشد. از این رو نباید فریب برخی شباهات مضمونی و اسلوبی را خورد. 🔍 🔹 ضرورتی ندارد که نحوه نگارش این رساله، به طور کامل مطابق روال کتب طبی بوده باشد. کما اینکه بخشی از روایاتی که صوفی‌ها، غلات و سایر فرق جعل کرده‌اند هم به طور صددرصدی شبیه به سایر میراث‌ ایشان نیست. 👨‍💻 🔹 همان‌طور که این مضامین، عیناً بر اساس سبک و سیاق رسائل طبی نیست، بیش از آن نیز شبیه به مرویات معتبر حدیثی نیست. توصیه این است که هر کسی در حوزه تخصصی خودش ورود کند. اگر شما پزشک و متخصص طب‌سنتی هستید، به همان حوزه مشغول باشید. 🌹 تأسّف...! •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت
◀️ دراسة حول شخصيّة جابر بن حيّان في التّراث الإسلاميّ ✍ استاد ابراهیم جواد: https://mhedaiat.blogspot.com/2023/11/blog-post.html?m=1 ✅ خلاصة الدراسة: 1⃣ إنّ الأدلّة على وجود شخصيّة حقيقيّة باسم جابر بن حيّان غير وافيةٍ للإثبات، ومن هنا فإنّ أصل وجود شخصيّة بهذه المواصفات أمر مشكوك. 2⃣ التراث المنسوب إلى جابر بن حيّان ذو صلةٍ بأفكار الغلاة والباطنيّين والتراث الفلسفيّ والعلميّ اليونانيّ. 3⃣ إنّ نسبة جابر بن حيان وملحقاته إلى دائرة خواصّ الإمام الصّادق عليه السّلام غير صحيحة؛ وتنافيها جملة من القرائن، منها: عدم ظهور أدلّة تاريخيّة كافية للإثبات، فساد المطالب المبثوثة في رسائل جابر بن حيّان من الجهة الشرعيّة، وعدم انسجام لغة ومطالب هذه الرّسائل مع لغة القرن الثّاني الهجريّ إجمالاً. 4⃣ نسبة مساهمة الإمام الصّادق عليه السّلام في علم الكيمياء استناداً إلى تراث جابر بن حيّان غير صحيحة؛ فإنّ الدّلائل لا تفي بإثبات وجود هذه الشّخصية فضلاً عن ارتباطها بالإمام، بالإضافة إلى أنّ علم الكيمياء بصيغته السّابقة في القرون الأولى لا يخلو من شوائب التراث الباطنيّ وأفكار الغلوّ وغيرها من الاتجاهات الفكريّة في ذلك الوقت. 🔰 پست‌های مرتبط: https://t.me/gholow2/1443 https://t.me/gholow2/103 https://t.me/gholow2/393 •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• ⏮ مؤسسه طِبُنا 🌐 تلگرام | ایتا | سایت