eitaa logo
موسسه فقه الطب، طِبُنا
1.3هزار دنبال‌کننده
212 عکس
72 ویدیو
47 فایل
کانال رسمی موسسه تخصصی فقه الطب، طِبُنا وب سایت: www.tebona.ir سامانه پيامكي: 5000 54 216 ارتباط (نقد، نظر، پیشنهادات): @tebona_admin حمایت مالی از موسسه: https://idpay.ir/tebona کانال شخصی مدیر موسسه: @ali_amiry_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
. 💢 آیت‌الله محمد آصف محسنی: کتاب‌های جدید فقهی در حوزه علوم طبیعی تدوین شود. 🔹تألیف کتاب‌هایی مثل کتاب فقه‌ سلامت، کتاب الطب و کتاب‌های دیگری برای شاخه‌های علوم تجربی در حوزه های علمیه مورد نیاز است. 🔴 به نقل از کانال اجتهاد —------------------------------------— 👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید: ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. ▶️ فلسفه، تلقی عالمان را از دانش تجربی به انحراف کشیده است. / تعریف فیلسوفان از تجربه به عنوان قیاس عقلی، از جهات متعدد محل مناقشه است. 📝 بخشی از یادداشت استاد محمد تقی سبحانی، در نقد مبانی علوم تجربی مدرن و نسبت آن با نظریه غلط «علم دینی» را میتوانید در سایت موسسه با زدن بر لینک زیر مشاهده نمایید: http://tebona.ir/2018/12/%d8%aa%d9%81%d8%b3%db%8c%d8%b1 .
▶️ فلسفه، تلقی عالمان را از دانش تجربی به انحراف کشیده است. / تعریف فیلسوفان از تجربه به عنوان قیاس عقلی، از جهات متعدد محل مناقشه است. 📝 بخشی از یادداشت استاد محمد تقی سبحانی، در نقد مبانی علوم تجربی مدرن و نسبت آن با نظریه غلط «علم دینی»: 🌐@tebona ________________________________ فلسفه اسلامی از همان آغاز، تفسیری از استقراء و تجربه ارائه داد که نه تنها فلسفه را با دشواری‌های چندی مواجه ساخت، بلکه تلقی عالمان را از دانش تجربی به انحراف کشید و این بدفهمی خود یکی از موانع رشد علوم تجربی در حوزه تمدن اسلامی گردید. البته این تصویر کهن هنوز هم در انگاره بسیاری از فیلسوفان معاصر جای گرفته و پروژه «علم دینی» را با این تصور، به تصویر می‌کشند. این برداشت فیلسوفانه از علم و تجربه از جهات گوناگون جای نقد و بررسی دارد: 🌐@tebona 1⃣ فیلسوفان مسلمان علم طبیعی را از اقسام حکمت نظری برشمردند و روش معمول در آن را برهان دانستند که از قیاس یقینی و قضایای یقینی (از مشاهدات و تجربیات تا اولیات و حدسیات) تشکیل می‌گردد. در این چارچوب، مشاهدات گزاره‌های یقینی هستند و تجربیات تنها به دلیل آن که به یک قیاس برهانی بازمی‌‌گردد، اعتبار دارند و استقراء تام نیز به این روی پذیرفته است که به قیاس مقسّم باز می‌گردد. استقراء ناقص اما به دلیل آن که ظنی است، در هیچ یک از اقسام حکمت نظری، اعتباری ندارد. بنابراین در این نگرش، روش دانش تجربی از محدوده منطق قیاسی و برهان یقینی فراتر نمی رود. 🌐@tebona 2⃣ فیلسوفان مسلمان بر این اساس، روش علم طبیعی را بر پایه قیاس و با بهره‌گیری از قضایای اولی و نیز حدسیات و تجربیات بنا می‌گذاشتند و بر این گمان بودند که به دانش یقینی طبیعی راه یافته اند (رک. طبیعیات شفا) این گمان که تجربه از طریق قیاس به یقین می رسد، هر چند گاه نادرستی آن بر پاره‌ای فیلسوفان آشکار می‌گشت (رک. اساس الاقتباس) اما فلسفه اسلامی در عمل برای جبران این نقص و ارائه تبیین تازه از دانش تجربی نه تنها اندیشه‌ای نکرد، بلکه هم در منطق و هم ‌در طبیعیات، بر همان مبانی پیشین پیش رفت، به طوری که تا آخرین اثار در این حوزه، همچنان بر همان تصور کهن از علم تجربی تاکید می شود (رک. رساله برهان علامه طباطبائی، منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، استاد جوادی آملی) 🌐@tebona 3⃣ تلقی از حسیات به عنوان قضایای یقینی سخت مورد تردید است و کم‌کم فلاسفه نیز خود از این موضع عدول کرده اند، بی آن که توجه شود که در این صورت، نه تنها تجربه نیز جایگاه فلسفی خود را از دست می دهد بلکه سایر مقدمات برهان (مثل متواترات و حدسیات) هم از مرتبه یقینی فرو ‌می آید و باب برهان و حد در متافیزیک هم بر روی فیلسوفان بسته می شود. 4⃣ تعریف فیلسوفان از تجربه به عنوان قیاسی که کبرای آن یک قضیه عقلی «الاتفاقی لایکون ‌اکثریا» می باشد، از جهات متعدد محل مناقشه است: ۱.خود این قضیه اوّلی نیست و یا باید تجربی باشد و یا استقرای ناقص که در هر دو صورت، نظریه فیلسوفان در علم تجربی به چالش کشیده می شود. ۲.معلوم نیست که «اکثری» به چه تعدادی تحقق می یابد و اساسا شناخت اکثریت افراد یا رویداد‌ها امری نامیسور است. ۳.خود این گزاره الاتفاقی از جهات مختلف قابل مناقشه است، چون «رویداد اکثری» هیچ دلیلی برای کشف «علت حقیقی» نیست و در معرض خلط ما بالعرض و ما بالذات است. وانگهی، باید دید که این تعداد اکثری از همه گونه‌های موضوع است و یا تنها در یک گونه‌ خاص جستجو‌ شده است و ... ۴.اگر مشاهده خودش یقینی نباشد، صغرای این قیاس، غیر یقینی خواهد بود و نتیجه تابع اخص مقدمات است. 🌐@tebona 5⃣ تاریخ علم نیز به روشنی بر علیه فیلسوفان شهادت می دهد و نشان می‌دهد که دانشمندان نه به دنبال علم یقینی (یقین ضروری و بالمعنی الاخص) بوده اند و نه برای دانش خویش به قیاس پناه می برده اند. به ویژه علم جدید که پایه دانش را بر فرضیه و آزمون می گذارد و حتی خود را نیازمند استقراء هم نمی داند. 6⃣ با پذیرش تعریف فیلسوفان از علم تجربی، هرگز نمی توان طرحی برای «علم دینی» در انداخت و بلکه باید به مسیری که دانش مدرن پیش رفته است، تن داد. نظریه علم شناسی در فلسفه اسلامی ( که استاد آیت الله جوادی آملی نیز بر آن تاکید دارند)، در عرصه علم دینی هیچ نتیجه ملموس و روشنی را در پیش روی نمی نهد؛ این دیدگاه یا علم تجربی را دور از دسترس بلکه ممتنع می سازد و یا به پذیرش علم سکولار فتوا می دهد. به بیان دیگر، تلقی فیلسوفانه از دانش، یا علم را به انسداد می کشاند و یا پروژه علم دینی را ناکام می گذارد. 🌐@tebona 🔴منبع: کانال اطلاع رسانی استاد محمد تقی سبحانی ___________________________ ◀️ متن تفصیلی این پژوهش را میتوانید در سایت موسسه طبنا از ادرس و لینک زیر مشاهده نمایید:👇👇👇👇👇👇👇👇 http://tebona.ir/2018/12/%d8%aa%d9%81%d8%b3%db%8c%d8%b1 .
. 📣 انتقاد امام جمعه آبادان جناب حجت الاسلام ابراهیمی پور، از عرضه آبزیان حرام‌گوشت در سطح شهر 🌐@tebona ________________________________ 1⃣ گزارشات مختلفی از سطح شهر توسط مؤمنین در این زمینه به ما رسیده است که افرادی در حال عرضه آبزیان غیر شرعی از جمله خرچنگ، هشت پا و غیره در سطح شهرستان به مردم هستند. 2⃣ عرضه اینگونه آبزیان هم از لحاظ شرع و هم از لحاظ سلامت مشکلات فراوانی را به وجود می‌آورد. 3⃣ در اذهان مردم تبلیغات می‌کنند و این آبزیان را برای مردم جا می‌اندازند که فلان آبزی برای رفع بیماری‌های مختلف و یا برای رفع مشکل بسیار مفید است. 🌐@tebona 4⃣ پس از وصول این گزارشات بلافاصله مجموعه مدیران ذیربط همانند مرزبانی، دامپزشکی، جهاد کشاورزی، شیلات، اصناف، اتحادیه این صنف، اماکن، شهرداری و سایر دستگاه‌های مسئول را خواستم و طی جلسه‌ای که داشتیم از همه دست‌اندرکاران خواسته شد هرچه سریعتر به این موضوع ورود کرده و عرضه آبزیان غیر شرعی از سطح شهرستان جمع‌آوری شوند. 5⃣ هر کدام از دستگاه‌ها موظف شدند وظایف خود را با دقت بیشتری انجام دهند. هچنین مقرر شد مرزبانی نظارت خود را بیشتر کند. شیلات موظف شد در زمینه اطلاع‌رسانی به صیادان جهت عدم ورود آبزیان غیر شرعی بیشتر تلاش کند و دامپزشکی نیز نظارت داشته باشد و چنانچه موردی را در سطح شهرستان مشاهده کرد که آبزی غیرشرعی در حال عرضه است فوراً به اطلاع دادستان برساند. 🌐@tebon 6⃣ این برای مردم ما زشت است که وقتی کسی از سطح استان برای خرید آبزی به این شهر مراجعه می‌کند ببیند گوشت آبزی که در حال عرضه است از آبزیان غیر شرعی و غیر بهداشتی است. _____________________________________ . ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب 👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید: ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
28.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 📣 بخشی از صوت ایت الله سید ابوالحسن مهدوی، امام جمعه موقت اصفهان و عضو خبرگان رهبری در درس هفتگی ”بهداشت جسم”: 🌐@tebona ___________________ 1⃣ طبیب منحصر در پزشک های امروزی نیست. 2⃣ طبیب یعنی کسی که علم دارد نه کسی که مدرک دارد! 3⃣ از نظر مبانی دینی طبیب منحصر در کسی که مدرک پزشکی دارد، نیست. ______________________ . ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب 👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید: ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. #اخبار_حوزه ▶️ نقدی بر رویکرد معاونت سلامت مرکز خدمات حوزه های علمیه 📣 معاونت سلامت مرکز خدمات حوزه علمیه توسط چه کسانی مدیریت می شود؟ 🌐@tebona ___________________ 1⃣ در چند روز گذشته اداره کل بهداشت و سلامت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در راستای ارتقای دانش سلامت جامعه هدف، مسابقه مجازی سلامت با موضوع «مرگ خاموش؛ مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن» را برای روحانیان و خانواده ایشان، برگزار می‌کند. 2⃣ سوال اینجاست که در یک کشور اسلامی که اولین دلیل مرگ مردم ان سونامی سکته های قلبی و مغزی، انواع سرطان و دیابت و غیره است، مسابقه کتابخوانی برای یک موضوع کاملا حاشیه ای ان هم برای قشر طلاب و روحانیون که دائما در مباحثات خود تکرار می کنند "الاهمّ فالاهمّ" چه جایگاهی دارد؟! 3⃣ جا دارد مدیریت محترم مرکز خدمات نسبت به سیاست های اداره سلامت مرکز خدمات تجدید نظر کند. ______________________ . ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب 👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید: ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. 1⃣ جلسه جمعی از پزشکان با آیات عظام قم در مورد سرطان!!! 2⃣ کسب نظرات و راهکار های مراجع عظام در باب سرطان!!! 3⃣ همراه با پوشش صدا و سیمای این استان!!! ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
14.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. ▶️ در تجویز شراب و داروهای حرام، طب مدرن به طب سنتی شرافت دارد. 📣 دکتر احمدپور، رزیدنت سال سوم قلب و پژوهشگر و موسس وبلاگ و سایت ”طب لعنتی“: 🌐@tebona ___________________ 1⃣ کتاب قانون بوعلی سینا پر از داروهای حرام است و شما فصلی در قانون نمی بینید که برای درمان از شراب استفاده نکرده باشد. 2⃣ یک عده آدم شیاد می گویند بوعلی حکیم مسلمان بوده است. 🌐@tebona 3⃣ حتی طب مدرن با اینکه مبنایش اساسا اسلامی نیست دستور به مصرف شراب نمی دهد اما در کتب طب قدیم مانند قانون بوعلی، فراوان توصیه به خوردن شراب را می بینیم. 4⃣ اساسا یکی از دلایلی که شراب در جهان اسلام باب شد پزشکان طب یونانی و طب اخلاطی بودند. 🔴 لازم به ذکر است نشر بخشی از صحبت های اقای احمدپور به معنای تایید تمام مطالب ایشان در وبلاگ ”طب لعنتی” و یا تایید شخص ایشان نمی باشد. 🔴 ______________________ . ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب 👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید: ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
26.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. #نقد_مشهورات ▶️ در کتب طب سنتی (مانند قانون) لاطائلات و موهومات فراوانی چون اخلاط اربعه به کثرت وجود دارد و اساس فیزیوپاتولوژی طب قدیم شده است. 📣 دکتر احمدپور، رزیدنت سال سوم قلب و پژوهشگر و موسس وبلاگ و سایت ”طب لعنتی“: 🌐 @tebona ___________________ 1⃣ اخلاط اربعه (صفرا، سودا، بلغم و دم) به آن معنایی که قدما و امثال بوعلی در کتاب قانون بکار برده اند وجود خارجی ندارد. تاکید میکنم اخلاط اربعه با آن ویژگی هایی که قدما ذکر کرده اند منظور بنده است که وجود خارجی ندارد. 2⃣ بنا بر قاعده فرعیه که فقها و فلاسفه به کار می برند ” ان ثبوت شیئ لشیئ فرع لثبوت المثبت له “. یعنی اگر شما بخواهید یک محمولی را بر موضوعی حمل کنید اول باید آن موضوع وجود داشته باشد. اساسا چیزی به نام صفرا و سودا و بلغم (تاکید می کنم منظورم با آن تعریفی است که قدمای طب سنتی کرده اند) وجود ندارد تا برای آن ویژگی و تعاریف و انواع و ... حمل شود. 🌐 @tebona 3⃣ آناتومی طب قدیم در برخی جاها به شدت دچار اشتباه و غلط های فاحش است. مثلا در کتب طب قدیم مانند قانون، قائل بوده اند که قلب سه حفره دارد و بین دیواره های قلب سوراخ وجود دارد و... . از این لاطائلات در کتب طب قدیم فراوان وجود دارد. 🔴 لازم به ذکر است نشر بخشی از صحبت های اقای احمدپور به معنای تایید تمام افکار و مطالب ایشان در وبلاگ ”طب لعنتی” و یا تایید شخص ایشان نمی باشد و فقط بخش تقطیع شده مد نظر ما می باشد. 🔴 ______________________ . ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. اینکه جریان موهوم ”طب اسلامی” شکل گرفت به دلیل ضعف منهج فقاهی بزرگان ما است. 📣 دکتر احمدپور، رزیدنت سال سوم قلب و پژوهشگر و موسس وبلاگ و سایت ”طب لعنتی“: 🌐 @tebona .
موسسه فقه الطب، طِبُنا
. #نقد_مشهورات اینکه جریان موهوم ”طب اسلامی” شکل گرفت به دلیل ضعف منهج فقاهی بزرگان ما است. 📣 دکتر
. اینکه جریان موهوم ”طب اسلامی” شکل گرفت به دلیل ضعف منهج فقاهی بزرگان ما است. 📣 دکتر احمدپور، رزیدنت سال سوم قلب و پژوهشگر و موسس وبلاگ و سایت ”طب لعنتی“: 🌐@tebona ___________________ 1⃣ یک آدم شیاد و شارلاتان و جاعل حدیثی مثل مفضل بن عمر را وقتی بررسی میکنیم می بینیم بزرگان فعلی ما نسبت به این شخص یک رویکرد دو گانه دارند. 2⃣ کتاب توحید مفضل که در آن لاطائلات زیادی را به معصوم نسبت داده شده است و البته یک کتاب غیر مستند به امام معصوم است را، به صدزبان زنده دنیا ترجمه کرده اند و حتی سابقا در دوره ابتدایی تدریس میشده است. 🌐 @tebona 3⃣ جالبه حضرت آیت الله سبجانی نسبت به این شخص جاعل حدیث یک رویکرد دوگانه دارند. ایشان می گوید اگر انیشتین توحید مفضل را میخواند شیعه میشد. رویکرد دوگانه اینجاست که وقتی آقای سبحانی بزرگوار روایت مفضل را در یک مسئله فقهی می بیند آن را به دلیل ضعف کنار میگذارد و بررسی نمیکند. اما در مورد مباحث طبی قبول میکند. این یعنی ضعف منهج فقاهی! 4⃣ سوال اینجاست این رویکرد دوگانه به احادیث طبی و احادیث فقهی، آن هم زمانی که ناقل هر دو یک جاعلی مثل مفضل بن عمر است، چه معنایی می تواند داشته باشد؟ ما یک بام دوهوا نداریم. اگر مفضل جرح شده نباید هیچ جا از اون استفاده کرد. 🌐 @tebona 5⃣ همین تسامح های بزرگان ما باعث شده است چیزی درست بشود به نام ”طب اسلامی”! این آقایی که در طب اسلامی معروف است بسیار متوهم و بی سواد است و لااقل در رجال هیچ سر رشته ای ندارد. 🔴 لازم به ذکر است نشر بخشی از صحبت های اقای احمدپور به معنای تایید تمام مطالب ایشان در وبلاگ ”طب لعنتی” و یا تایید شخص ایشان نمی باشد. 🔴 ______________________ . ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب 👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید: ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. ✳️ حکم دادگاه ویژه روحانیت در مورد راس فتنه جریان طب اسلامی: ✴️ سه سال حبس تعزیری، جریمه نقدی، ضبط کلیه داروها، ممانعت از ویزیت و درمان و سخنرانی و فعالیت در فضای مجازی، ممانعت از انتشار کتب ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. ▶️ دشمن با محصولات تراریخته سلامت کشورهای اسلامی را نشانه گرفته است. ✅ بخشی از بیانات آیت الله سید محمد رضا مدرسی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه یزد: 🌐 @tebona _________________________ 1⃣ کشاورزی از امور راهبردی هر کشور است و اگر کشوری نتواند نیازهای حیاتی خود را که از ناحیه کشاورزی بوجود می‌آید، تامین کند به صورت جدی با خطرات مختلفی روبه رو می‌شود و دشمنان آن کشور چه بسا طمع کنند و با بستن راه‌های اقتصادی و غیر اقتصادی ضربه‌های سنگینی را به آن کشور وارد کنند. 2⃣ مسئولان جمهوری اسلامی باید نسبت به مسائل راهبردی کشاورزی توجه خاص و ویژه داشته باشند و آنها نباید فقط به مزیت‌های نسبی، سودآوری‌ها، توجه به منافع کوتاه مدت و بدون در نظر گرفتن منافع بلند مدت و روزنه‌های رخنه دشمن برنامه ریزی کنند. 🌐 @tebona 3⃣ ممکن است که بعضی از اقلام کشاورزی راهبردی از لحاظ اقتصادی و دید کوتاه مدت به نفع نباشد ولی ما باید با دید وسیع و در نظر گرفتن تمام خطراتی که احتمالا ممکن است برای جامعه پیدا شود برنامه ریزی کنیم. 4⃣ مسائل تراریخته مسئله مهمی است که هر چند فوائد و نتایج مثبتی هم می‌تواند داشته باشد و دارد، ولی متخصصینی که در این خصوص کار کردند هشدارهای جدی را در این زمینه دادند که نیاز است نسبت به کشاورزی در کشور برنامه ریزی دقیق و حساب شده است انجام گیرد. ______________________ . ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب 👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید: ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
31.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. ▶️ چند هزار روایت طبی داریم و نمی توان همه را قضیه خارجیه دانست. / بنده با عملکرد مروجان طب اسلامی مخالفم. 📣 بخشی از بیانات حجت الاسلام استاد ملک زاده، از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم 🌐 @tebona _________________________ 1⃣ بنده با عملکرد مدافعان و مروجان طب اسلامی مخالفم. این آقایان بهتر بود اسم خودشان را ”طب روایی” می گذاشتند نه “طب اسلامی” 2⃣ شوخی نیست! بالغ بر چند هزار روایت طبی داریم. یکی دوتا که نیست. چند هزار روایت طبی داریم. مگر می شود گفت همه اینها ”قضیه خارجیه” است و هیچ کدام عمومیت ندارد. مگر می شود این حجم عظیم را نادیده گرفت؟ البته مسلم است که بخشی از روایات هم قضیه خارجیه است و قابلیت تعمیم ندارد. 3⃣ این که فلان روایت “قضیه حقیقیه“ است یا ”قضیه خارجیه” مختص طب نیست. در تمام موضوعات روایی همین بحث جاری است. 4⃣ عمده اشکال بنده به برخی آقایان در مسئله حجیت است. معنای حجیت در طب با حجیت در فقه متفاوت است. حجیت در فقه یعنی منجزیت و معذریت! لذا در فقه ما به دنبال رفع عقوبت اخروی هستیم و حجیت در ان یعنی رفع تکلیف. اما در علومی مانند طب، ما به دنبال اثار واقعی و تکوینی در این دنیا هستیم. لذا نمی توان همانگونه که حجیت را در فقه معنا می کنیم حجیت را نیز در طب معنا کنیم. ______________________ . ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب 👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید: ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. ▶️ بخشی از یادداشت استاد رسول جعفریان در باب علت حلیت ماهی پولک دار: 🌐 @tebona _________________________ 1⃣ توجه به حکمت احکام، از دیر باز مورد توجه مسلمانان بوده است. بگذریم از حشویه و ظاهرگراها که کاری به این امور ندارند، گرچه در رأس آنان، اخباری اهل فهمی مانند شیخ صدوق هم هست که علل الشرایع را نوشته و سعی کرده آنچه از روایات در حکمت احکام هست، در آن گرد آورد. 2⃣ اما به طور کلی، با استناد به برخی از گزارش های تاریخی، دیده می شود که شماری از مسلمانان خردگرا تمایلی به این جهت داشته اند و آنچه از علم زمان می دانسته اند، سعی می کرده اند در تعلیل و تحلیل این امر بیاورند. گردآوری این موارد از منابع تاریخی و شرح حال و ادب و غیره، کمک می کند تا ریشه های این مسأله که به نوعی توجه به رابطه علم و دین است، در ذهن مسلمانان آشکار شود. 🌐 @tebona 3⃣ امروز که جهانگیر نامه را می دیدم، از نورالدین محمد جهانگیر گورکانی (م 1037) و البته سنی است، نکته ای در باره خوردن ماهی پولک دار و غیر پولک دار دیدم. جالب بود. ایشان یک مطلبی در باره ماهی غیر پولک دار از «مردم کهنه» شنیده و همان را مبنای روش خود قرار داده است. 4⃣ متن وی این است: روز يكشنبه سيوم ذى قعده به شكار ماهى مشغول داشتم، هفتصد و شصت و شش ماهى شكار شد، و در حضور به امرا و ابچكيان و اكثر بنده ها تقسيم يافت. من بغير از ماهى پولكدار نمى خورم اما از اين جهت نيست كه شيعه مذهبان غير پولكدار را حرام مى دانند، بلكه سبب تنفر من از اين جهت است كه از مردم كهنه شنيدهام و به تجربه نيز معلوم شده كه ماهى غير پولكدار گوشتهاى حيوانات مرده مى خورد و ماهى پولكدار نمىخورد. از اين ممر خوردن آن بر طبيعت من مكروه آمد. شيعه نمى داند كه بچه سبب نمىخورد و از چه سبب حرام مىداند» [جهانگیر نامه، ص 108 (بنیاد فرهنگ ایران، 1359)] 🔴 منبع: کانال شخصی استاد جعفریان ______________________ . ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب 👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید: ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. #اطلاع_رسانی_نشست_ها ▶️ نشست علمی جستاری در روایات طبی، در پرتو ملاحظات فقهی- اصولی 🔻سخنرانان: 🔹استاد محقق داماد 🔹استاد علیدوست 🔹استاد سعدی 🕓زمان: دوشنبه 24 دی‌ماه 1397 ⛪️مکان: تهران،‌ دانشگاه امام صادق(ع) —------------------------------- 🔴 توجه: اخبار و سخنان سخنرانان محترم این نشست در کانال موسسه طبنا منتشر و نقد و بررسی خواهد شد... از پژوهشگران حوزوی جهت نقد و بررسی مواضع و سخنان سخنرانان این نشست، جهت انتشار در کانال و سایت موسسه دعوت به عمل می آید... ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ▶️ راه مقابله با فتنه طب اسلامی، رمی و تکفیر و... نیست. بلکه باید در دروس تخصصی و اجتهادی مبانی درست طب را برای طلاب بیان کنیم. 📣 بخشی از بیانات آیت الله ملک زاده، از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم: 🌐 @tebona _________________________ 1⃣ این آقایی که به نام پدر طب اسلامی شناخته می شود و دائما این طرف و آن طرف می رود گاها سخنانی می گوید که باعث دور شدن طلاب از درس و بحث علمی و دینی می شود. 2⃣ این فتنه طب اسلامی که ایجاد شد به اسم تبلیغ دین و موفقیت در تبلیغ دین ایجاد شد و رفته رفته اساسا بحث تبلیغ جای خودش را به فروش دارو و درمانگری و... داد. 3⃣ اگر بزرگواران با این فتنه طب اسلامی مخالف هستند و نقد دارند، راه مقابله در رمی و تکفیر و زندان و خلع لباس و... نیست، بلکه راه حل بحث علمی و فنی در دروس خارج است که مبانی علم طب و روش شناسی استنباط از روایات طبی در دروس خارج بحث شود. ______________________ . ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب 👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید: ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 📽 فیلم/ ملاقات و مباحثه حضرت آیت الله نوری همدانی با یکی از اساتید طب سنتی درباره بیماری ثقل سامعه! 🌐 @tebona
موسسه فقه الطب، طِبُنا
. #اخبار_حوزه 📽 فیلم/ ملاقات و مباحثه حضرت آیت الله نوری همدانی با یکی از اساتید طب سنتی درباره بیم
. ▶️ عرض خود می برید و زحمت ما میدارید / تمام ساز و کار هستی را در چهار خلط خلاصه نکنید / همین مطالب غیر حکیمانه است که طب سنتی غیر دانشگاهی را نزد مراجع بی آبرو کرده است. 📣 یادداشت حجت الاسلام معینی، از محققین دین و سلامت و روایات طبی: 🌐 @tebona _________________________ 1⃣ یکی از آفات طب سنتی که متاسفانه برخی از طلاب نیز به آن گرفتار شده اند این است که تمام ساز و کار هستی را محدود به چهار خلط (بلغم، سودا، صفرا، دم) میکنند و تمام بیماری ها را با این چهار خلط تحلیل و تبیین میکنند. این که جایگاه این چهار خلط کجاست و اساسا حد و اندازه ورود آن در مباحث طبی چقدر است مجال دیگری می طلبد. 2⃣ اما سوال و ابهام اینجاست، که چرا فاضل محترم بدون شرح حال و ویزیت از معظم له، که مبتلا به ثقل سامعه هستند و بدون جویا شدن علت ثقل سامعه و سابقه و زمینه بیماری ایشان، سریعا حکم به سردی مغز می دهند؟ آیا مگر نمیدانند که ثقل سامعه انواعی دارد که اساسا برخی از آنها امکان درمان ندارند؟ آیا مگر نمیدانند که اگر ثقل سامعه ناشی از ”تفرق اتصال” باشد و نه ”سوء مزاج دماغی” اساسا امکان درمان، نزدیک به صفر خواهد بود؟ 🌐 @tebona 3⃣ ایشان لابد بدون دیدن و شرح حال گرفتن میخواهند معظم له را با بخورات حاره و دهونات راطبه و مسهلات و منضجات خاصه دوا نمایند! حاشا از این نسخه ها و ویزیت هایی که فقط بوی تبختر و تکبر و جهالت می دهد. بی شک این فیلم شاهدی بر نوعی سطحی نگری و اعجاب به رای داشتن است که بیش از هر چیز نام ”حکیم” را از قامت انسان می اندازد. 4⃣ ما منکر امکان درمان ثقل سامعه با تدابیر طب سنتی نیستیم، بلکه خود نیز طرفدار آن و مدرس آن نیز هستیم. همچنین منکر این نیز نیستیم که مدرنیته و تکنولوژی به گونه ای پرده بر چشمان اعاظم انداخته که چیزی جز طب مدرن را نمی بینند و اساسا غیر آنرا به دید تحجر می نگرند. اما به این اعتقاد راسخ داریم که اگر ”سوزن” مال مردم باشد ”جوالدوز” حق خودمان است. 🌐 @tebona 5⃣ آفت اینجاست که اساسا ایشان بدون توجه به اینکه ثقل سامعه علامت بیماری است و نه علت بیماری سریعا شروع به نسخه و درمان میکنند. وظیفه طبیب آن است که از علامت پی به علت ببرد و این ممکن نیست مگر با شرح حال گرفتن و معاینه بیمار و بررسی بیماری های زمینه ای. ثقل سامعه همانگونه که می تواند به سردی دماغی مربوط باشد همانگونه هم می تواند به آن هیچ ارتباطی نداشته باشد و تشخیص این مهم امکان ندارد مگر با مداقه در احوال بیمار و شرح حال گرفتن از مزاج و سوء مزاج بیمار و احیانا بررسی سایر علائم! 6⃣ مخلص کلام اینجاست که اینگونه برخورد های عجولانه که عمدتا از سر نادانی و البته خیرخواهی است، گاهی اوقات جریان حقی مانند ”طب سنتی” را به نفع جریان باطلی چون ”طب مدرن” تغییر میدهد و صحنه بازی را به هم میزند. همین کار ها را کرده اید که هیچ مرجع تقلیدی حاضر نیست شما را به نزد خویش بخواند و از دست شما دوغ و دوشابی بنوشد. والسلام 🌐 @tebona 🔴 یادداشت ارسالی حجت الاسلام معینی، از محققین دین و سلامت و روایات طبی ______________________ . ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب 👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید: ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
45.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▶️ محدثان متقدم شیعی از کتاب طب الائمه اعراض کرده اند و هیچ حدیثی را از آن نقل نکرده اند / شواهد حاکی از جعلی بودن کتاب طب الائمه دارد. 📣 بخشی از بیانات آیت الله ملک زاده، از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم: 🌐 @tebona _________________________ 1⃣ یکی از اشکالات روایات طبی این است که عموما ضعف سند و ضعف منبع دارند. مانند روایات کتاب طب النبی، که اساسا راوی کتاب حنفی مسلک است. یا کتاب طب الائمه علیهم السلام. البته این کتاب الان مشهور است اما مولفان این کتاب اساسا ناشناخته هستند. 2⃣ خیلی از داروهایی که مدعیان طب اسلامی استفاده میکنند برگرفته از این کتاب است. مانند داروی بخور مریم، داروی جامع، داروی شافیه و... . نکته اول این است که نویسنده های کتاب طب الائمه اساسا ناشناخته هستند و در وجود خارجی ابنابسطام تردید است و در کتب رجالی چیز خاصی در مورد آنها ذکر نشده است. 🌐 @tebona 3⃣ اغلب روایات این کتاب اساسا هیچ جای دیگری ذکر نشده است. اکثر روایات این کتاب در هیچ جا و هیچ کتاب دیگری وجود خارجی ندارد. سوال اینجاست که چرا روایات این کتاب در هیچ کتابی ذکر نشده. در واقع محدثین شیعی از این کتاب و مرویات آن اعراض کرده اند. شواهدی وجود دارد که حاکی از جعلی بودن و ساختگی بودن کتاب طب الائمه است. 4⃣ در باب رساله ذهبیه هم همین مسئله وجود دارد و انتساب این کتاب به امام معصوم محل تردید است و شواهد زیادی بر مقتبس بودن این کتاب از اثار طبی یونان باستان مانند بقراط و... وجود دارد. ______________________ ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
29.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. ▶️ اینکه تصور شود همه روایات طبی معتبر نیستند اشتباه است / روایات طبی و البته معتبر فراوانی نیز وجود دارد. 📣 بخشی از بیانات آیت الله ملک زاده، از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم: 🌐 @tebona _________________________ 1⃣ اینکه می گویند روایات طبی ضعف سند دارند، این به نحو موجبه جزئیه است و نه موجبه کلیه. اگر ما ضعف و عدم اعتبار روایات رساله ذهبیه، طب الائمه ابنا بسطام و... را مطرح می کنیم، از آن سو هم روایات معتبر فراوانی نیز داریم. 2⃣ اگر بنا بر ”علی جمیع المبنانی” بگوییم خب روایات زیاد صحیح السندی در علم طب وجود دارد. اگر با نظر به ”علی بعض المبانی” بگوییم خب خیلی روایات حتی با سند ضعیف نقل شده اند اما چون در منبع معتبری مانند الکافی ذکر شده است، بنا بر اعتبار سنجی ”کتاب محوری” این روایت توثیق می شود. 🌐 @tebona 3⃣ عرض کردیم فقط در کتاب الکافی بیش از 2 هزار روایت طبی داریم. فلذا کسی تصور نکند که اگر رساله ذهبیه و طب الائمه از حجیت افتاد پس ما دیگر روایت نداریم. خیر. بلکه روایات فراوانی وجود دارد. 4⃣ اینکه گفته می شود حجیت در عرصه فقه به معنای معذریت و منجزیت است و در عرصه طب به معنای دیگری است، این حرف غلط است و نظر ما این نیست. نظر ما این است که حجیت در همه جا به یک معنا است ولکن آن معنا منجزیت و معذریت نیست. ______________________ . ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب 👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید: ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ▶️ حوزه های علمیه باید نظام جامع سلامت را از نگاه دین شکل دهند. 📽/ آیت الله سید مصباح عاملی، مدیریت محترم حوزه های علمیه خراسان رضوی: 🌐 @tebona _________________________ 1⃣ موضوع دین و سلامت فراگیر است همچنین محدود و مقید به قشر و کسی هم نیست و بهداشت جسم در اسلام بسیار مورد اهمیت است. دین و سلامت در واقع سبک زندگی را تشکیل می دهد و ما حوزویان باید در حوزه دین و سلامت نظام سازی کنیم و آن را هدف مند ارائه کنیم. 2⃣ حوزه های علمیه باید نظام جامع سلامت را از نگاه دین، تحت عنوان «هیئت اندیشه ورز نظام جامع سلامت دینی» شکل دهند. ______________________ . ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب 👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید: ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. #اطلاع_رسانی_نشست_ها ▶️ نشست علمی جستاری در روایات طبی، در پرتو ملاحظات فقهی- اصولی 🔻سخنرانان: 🔹استاد محقق داماد 🔹استاد علیدوست 🔹استاد سعدی 🕓زمان: دوشنبه 24 دی‌ماه 1397 ⛪️مکان: تهران،‌ دانشگاه امام صادق(ع) —------------------------------- 🔴 توجه: اخبار و سخنان سخنرانان محترم این نشست در کانال موسسه طبنا منتشر و نقد و بررسی خواهد شد... از پژوهشگران حوزوی جهت نقد و بررسی مواضع و سخنان سخنرانان این نشست، جهت انتشار در کانال و سایت موسسه دعوت به عمل می آید... ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
36.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. #اخبار_حوزه ▶️ متاسفانه در بیمارستان ها کارهای خلاف شرع و حرام زیادی انجام می شود. 📽/ آیت الله مهدوی، عضو خبرگان رهبری اصفهان و امام جمعه موقت: 🌐 @tebona _________________________ 1⃣ متاسفانه در بیمارستان ها کارهایی انجام می شود که خلاف دستورات اسلامی است. من به روئسای کل بیمارستان های اصفهان هم گفته ام که برخی از کارهای شما قطعا حرام است. 2⃣ باید بخش زنان از بخش مردها جدا باشد و پزشک زن یا مرد، نباید برای معاینه جنس مخالف برود. چه معنی دارد وقتی پزشک همجنس وجود دارد این کارها انجام شود؟! 3⃣ اسم بیمارستان ها مذهبی است اما خلاف اسلام و مذهب کارهایی انجام می دهند که از گفتن آن شرم می کنیم. 🌐 @tebona 4⃣ جالب است وقتی به پزشکان نهی از منکر میکنیم برخی پزشکان ناراحت هم می شوند! من زمانی که خودم بیمارستان بودم برخی از اینها را توبیخ می کردم که چرا احکام شرعی را رعایت نمی کنید. روحانی وظیفه اش این است که نسبت به این منکرات تذکر بدهد. 5⃣ در روایت داریم زن نمی تواند مرد را حجامت کند و از این امر نهی شده است. (متاسفانه در برخی از مراکز طب ایرانی و طب سنتی دانشگاهی دانشجویان و دوره دیده های زن، مردها را حجامت میکنند) 6⃣ جالب است بدانید شرط حضور طبیب مرد بر بالین زن دو چیز است:‌ اول اینکه اضطرار باشد و دوم اینکه زن خودش بخواهد. لذا گاهی زن مضطر هست اما او به پزشک مرد اجازه نمی دهد او را ببیند، در اینجا پزشک مرد اجازه ندارد او را درمان و معاینه کند. ______________________ . ⏮ موسسه طِبُنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. 💢بیشتر احادیث طبی را عطارها مطرح کرده اند نه محدثین./در باب طب روایات ضعیف بسیاری وجود دارد./دین متکفل سعادت معنوی انسان ها است نه سلامت جسمی/روایات طب، از جایگاه امامت و رسالت مطرح نشده. 🔲گزارشی کوتاه از مهمترین اظهارات مطرح شده در "نشست علمی جستاری در روایات طبی در پرتو ملاحظات فقهی ـ اصولی" 🆔 @tebona
. ▶️ علم و عقل در کنار فقه، استنباط گزار‌ه‌های طبی را میسر می‌کند 📣 بخشی از سخنان استاد ابوالقاسم علیدوست‌، در نشست جستاری بر روایات طبی: 🌐 @tebona _________________________ 1⃣ استنباط خاص را فقیه انجام داده و استنباط عام کاری به فقیه ندارد و بیشتر ممکن است یک گزاره خبری یا هستی‌شناسانه را مورد بررسی قرار دهد و این‌گونه نیست که تنها فقیهان را به آن محدود کند. هر کس بخواهد در معارف دین قدم بردارد نیاز به استنباط دارد. هنگامی که می‌خواهیم در رابطه با گزاره‌های طبی بحث کنیم، منظور استنباط عام است. منظور از گزاره‌های طبی نیز گزاره‌هایی هستند که به موضوع هست‌ها می‌پردازد. منظور حکم و شریعت نیست. گاهی می‌گوییم گزاره‌های طبی گزاره‌های هنجارشناسانه هستند، به این معنی که یک هنجار خاصی را توصیه یا توضیح می‌دهد. منظور از نصوص دینی قرآن، روایات و سنت رفتاری معصوم است. 🌐 @tebona 2⃣ در اینجا پیرامون روش‌شناسی گزاره‌های طبی، به هفت هنجار می‌پردازیم. نخست در استنباط گزاره‌ها طبی باید دقت کنیم که دلالتی وجود داشته باشد که در خور شأن مسئله‌‌ای باشد که قرار است توضیح داده شود. لذا اگر گزاره‌ای فقهی بوده، ممکن است بگویم خبر ثقه کافی است، 3⃣ اما اگر گزاره غیرفقهی باشد، اطمینان به علم عرفی و قطعی خبر واحد در اخبار غیر احکام همانند یک گزاره‌ فقهی ممکن نیست و معمولاً سخت‌گیری بیشتری می‌شود و حتی اگر مسئله مهم باشد، اطمینان هم کافی نیست، زیرا مسئله مهم را با یک روایت بیان نمی‌کنند و نمی‌شود آن را با یک روایت تمام کرد و باید توجه به شأن آن مسئله داشته باشیم. 🌐 @tebona 4⃣ ابواب روایات و دلالت در آیات و روایات یک نوع نیست. در باب روایات طبی، روایات ضعیف بسیاری وجود دارد. بیش از ۸۵ نفر از کسانی که در جریان روایات طبی حضور دارند، غالی هستند که از این افراد می‌توان ابوالخطاب را نام برد که ادعای پیامبری کرد و مورد لعن امام صادق(ع) قرار گرفت. 5⃣ برخی از آیات و روایات ممکن است جامع باشند، اما جهانی نباشند. این موضوع دو نگاه افراطی و تفریطی را به وجود می‌آورد. نخست اینکه تمام نصوص دینی را مقید به زمان و مکان می‌کنند و مورد دیگر اینکه بعضی‌ها نیز هر آنچه به دست ما رسیده است را جامع و جهانی می‌دانند که این نگاه دچار آسیب است. در این رابطه، مجتهد باید وارد شود و درستی موضوع را بسنجد. 6⃣ گاهی به یک مطلبی در قرآن و روایات مواجه می‌شویم و باید دید قرآن و روایات آن را در چه شأنی عنوان کرده‌اند. وقتی نصوص دینی را بررسی می‌کنیم، باید دید که آیا از ۱۲ شأن صدور روایات برخوردار است یا خیر و اینکه در چه شأنی صادر شده است. 🌐 @tebona 7⃣ یک هنجار دیگر در روش‌شناسی استنباط گزار‌های طبی، مدیریت رابطه بین بایدها و هست‌ها است که چه وقت می‌توانیم از باید حکم‌ها و از هست‌ها برنامه استخراج کنیم؟ یک اندیشه می‌گوید اصلاً نباید این دو را با هم تلفیق کرد، در حالی که بعضی دیگر می‌گویند اتفاقا باید بتوان این رابطه را مدیریت کرد، چرا که اصولاً این دو با هم در ارتباط هستند. ______________________ . ⏮ موسسه طِبُنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. ▶️ بیشتر روایات طبی را عطار ها نقل کرده اند / ائمه و معصومین به علم طب آگاهی نداشته اند. 📣 بخشی از سخنان استاد محقق داماد، در نشست جستاری بر روایات طبی: 🌐 @tebona _________________________ 1⃣ اول باید تکلیف خودمان را روشن کنیم که حکمت و فلسفه بعثت انبیاء برای چه بوده است؟ آیا هدف رسالت انبیاء سلامت بدن ما بوده است یا مسئله دیگری؟ برخی از حکما در این زمینه گفته‌اند که هدف رسالت انبیاء ایجاد نظم اجتماعی بوده است، اما دریچه‌ای که انبیاء به روی عالم غیب برای ما باز کرده‌اند، به غیر از آنها کس دیگری نمی‌توانست چنین کند. بشر با عقل خود محال بود به معنویت آسمانی برسد. 2⃣ آیا ما باید چنین حکمت والایی را به حدی پایین بیاوریم که بگوییم چه چیزی برای معده خوب است؟! پیامبر(ص) هم که مریض شدند، طبیی بر بالین ایشان آوردند. ائمه(ع) هم هرگز نگفته‌اند که «طبیب نیاورید، چون خودم می‌دانم باید خودم را چگونه درمان کنم». روایتی هم نداریم که مطرح شده باشد ائمه(ع) خودشان خودشان را درمان کرده‌اند. پس در اخبار مربوط به احادیث پزشکی، اجتهاد لازم است. 3⃣ بیشتر احادیث طبی را عطارها روایت کرده‌اند و اگر مسئله تضاد منافع را در نظر بگیریم، هیچ کدام سندیت ندارد. 🔹سؤال: آیا با وجود اثبات روایت‌های طبی، می‌توان یک مکتب طبی استخراج کرد؟ 🔹 پاسخ: این روایت‌ها اول باید اجتهاد و بعد استنباط شود. در ادامه در صورتی که تأیید شدند، باید بررسی شود که ارزش دینی دارد یا خیر. در صورتی هم که تأیید شوند، این روایت‌ها نه از جایگاه رسالت و امامت، بلکه به عنوان تجارب شخصی و اطلاعات یک امام باید مطرح شود. این روایت‌ها از جنبه رسالت، نبوت و امامت نیست و به این معنی نیست که خداوند آنها را مطرح کرده است. 4⃣ سوال: آیا دین متکفل سعادت دنیوی بشر است؟ 🔹پاسخ: بله. سعادت از طریق شریعت، معنویت و عبادت، نه متکفل سلامت جسم. البته دین می‌گوید که مراقب سلامت خود باشد و خود را به هلاکت نینداز، اما اینکه متکفل باشد تمام بیماری‌های جسمی ما را درمان کند، این مسئله داخل در سعادت نیست. ______________________ . ⏮ موسسه طِبُنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. 📝 یادداشت اختصاصی حجت الاسلام امیری، مدیر موسسه فقه الطب به زودی با عنوان ” نمی شود با کلیات ابوالبقا، در روایات طبی جستار کرد” منتشر می شود... ▶️ این یادداشت در نقد سخنان استاد علیدوست و استاد محقق داماد نگاشته شده است... به زودی... 🌐 @tebona
#یادداشت_اختصاصی 📢 نمی شود با «کلیات ابوالبقا» در روایات طبی جُستار کرد! ✍یادداشت اختصاصی حجت الاسلام امیری، رئیس موسسه فقه الطب، طبنا (شماره 8) در نقد نشست علمی ”جستاری در روایات طبی” و سخنان استاد علیدوست و استاد محقق داماد ◀️◀️ متن کامل یادداشت حجت الاسلام امیری را ميتوانيد از لینک زير مطالعه بفرماييد: 👇👇👇👇👇👇👇👇 http://tebona.ir/2019/01/%d9%86%d9%85%db%8c http://tebona.ir/2019/01/%d9%86%d9%85%db%8c .
📢 نمی شود با «کلیات ابوالبقا» در روایات طبی جُستار کرد! ✍بخشی از مهم ترین عناوین یادداشت حجت الاسلام امیری در نقد سخنان استاد علیدوست در نشست «جستاری در روایات طبی»: 🌐 @tebona _________________________ 1⃣ ...باید از خود پرسید، که اساتید معظم علیدوست و محقق داماد، تا به حال کدام کار تصنیفی یا تألیفی قابل توجهی در زمینه علوم سلامت و طب داشته اند، که به عنوان نظریه پرداز در این نشست سخن ایراد کرده اند؟ آیا ایشان از علم طب سررشته ای دارند یا بر روایات طبی احاطه وافی و کافی دارند؟ آیا تا به امروز از ایشان مطلب درخوری یا مقاله قابل عرضی، با موضوع روایات طبی به روئیت کسی رسیده است؟... 2⃣ ...بیم این دارم که سنگینیِ سایه برخی مناصب و نام ها، غایت این ترقیمِ را، که نقدِ «ما قال»ها است به حاشیه «مَن قال»ها تقلیل دهد، لذا حقیقت و غایت سیاهه حاضر - که نمی توان آن را به صراحت فریاد نزد – چیزی جز پاره کردن چُرت آقایان و پراندن خواب از دِماغ بلغمی سروران نیست، لذا امید است این متن در وصول به این مقصود پیروز باشد و دیدگان شما نیز چیزی جز این را طلب نکند. ... 🌐 @tebona 3⃣ ...به صراحت محضر مستطاب استاد علیدوست عرض میکنم! چگونه به خود این اجازه را داده اید که در نشستی شرکت نمایید که حتی یک بار روایات موضوع آن نشست را کامل و با دقت نخوانده اید؟ با این وضع چگونه داعیه ارائه روش شناسی برای استنباط از روایات طبی را داشته اید؟ آیا معنای «بی تقوایی علمی» چیزی جز این است؟ آیا بی تقوایی علمی جز این است که به جوانب موضوعی احاطه علمی نداشته باشیم، اما در قامت یک نظریه پرداز و آن هم در نشست علمی مربوط به آن، ایراد سخن کنیم؟! 4⃣ ...ای کاش شما سرور گران، به جای آنکه بیرون از گود بنشینید، و با لفاظی و بکار بردن ادبیاتی دستوری، عالَم و آدم را نشانه بروید، خود آستین همت را بالا بزنید و به خود زحمت تورق مکتوبات کهن طبی را بدهید. چرا که اگر نصف همان زمانی که برای تدقیق در زوائد اصولی خرج میکنید برای تعمق در روایات معتبر طبی خرج می نمودید، فی الحال ضمیر بارز این سیاهه حضرتعالی نبودید... 🌐 @tebona 5⃣ ...بیش از هر چیز این نوع ارائه سخن فریاد از یک بی تقوایی علمی دارد و گواه بر عدم احاطه علمی قائل آن است. البته این حقیر شما را جزو فضلای خاص حوزه علمیه و از آینده داران علمی آن میدانم. اما در موضوع مطروح حضرتعالی را کمتر از آنچه که توقع داشتم یافتم. لذا خاضعانه و برادرانه، محضر مستطابتان عرضه میدارم که مانند سایر فضلا، رَه بر احتیاط بگیرید و در موضوعی که به آن احاطه علمی و تسلط معرفتی ندارید، سکوت کنید و از بیان کلیاتی که حاصلش اتلاف عمر خود و مخاطبانتان است، جدا پرهیز نمایید. چرا که امام معصوم فرمودند: «مَن عَمل علی غیر علمٍ، کان مایُفسِدُ اکثر مِن ما یُصلِح» —---------------------------------------— ◀️◀️ متن کامل یادداشت حجت الاسلام امیری را ميتوانيد از لینک زير مطالعه بفرماييد: 👇👇👇👇👇👇👇👇 http://tebona.ir/2019/01/%d9%86%d9%85%db%8c http://tebona.ir/2019/01/%d9%86%d9%85%db%8c .