eitaa logo
موسسه فقه الطب، طِبُنا
1.3هزار دنبال‌کننده
212 عکس
72 ویدیو
47 فایل
کانال رسمی موسسه تخصصی فقه الطب، طِبُنا وب سایت: www.tebona.ir سامانه پيامكي: 5000 54 216 ارتباط (نقد، نظر، پیشنهادات): @tebona_admin حمایت مالی از موسسه: https://idpay.ir/tebona کانال شخصی مدیر موسسه: @ali_amiry_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
. ◀️ نسبت دادن عنوان «ناصبی ملعون» توسط لیدرهای جریان مطرود طب اسلامی به کسی که در کانالی تلگرامی، یکی از روایات طبی را جعلی می خواند. —---------------------------------------— 👌 کانال موسسه طبنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. ◀️ لیدر اصلی جریان مطرود طب اسلامی در کانال شخصی خود نوشت: «نشانه حرام زاده انکار روایات «الکافی» و جعلی دانستن آن هاست» —---------------------------------------— 👌 کانال موسسه طبنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
📢 نشانه حرام زاده انکار روایات «الکافی» و جعلی دانستن آن هاست! / «ناصبی ملعون» خواندن کسی که روایت طبی را جعلی می داند! 🌐 @tebona ________________________ 1️⃣ بدون شک کسی که روایات کتاب شریف الکافی را انکار کند و همگی آن ها (یا بخش معظم آن را) جعلی بپندارد به خطا رفته است و در بدترین حالت دچار جهل مرکب است. اما آیا نسبت هایی چون «حرام زادگی» یا «ناصبی ملعون» به کسانی که به هر دلیل این روایات را انکار می کنند صحیح است؟ 2️⃣ انکار روایات معتبر شیعه _ آن هم توسط افراد کم اطلاع از دین _ هر چند مستحق نقد، طعن و حتی طرد است، اما لزوما به معنای عداوت ورزی و عناد با اهل بیت ع نمی باشد. 🌐 @tebona 3️⃣ بی شک عمده انکار ها و جعلی خواندن های مرویات معتبره شیعه در عصر حاضر، ریشه در عداوت و دشمنی با اهل بیت ع ندارد، بلکه عمدتا به یک یا چندی از دلائل زیر است: 1. اختلاف مسلک و منهج اعتبار سنجی 2. جهل و بی سوادی اشخاص 3. بی اطلاعی از شیوه مطمئن انتقال میراث حدیثی شیعه 4. دشمنی و کینه ورزی با دینداران و مومنین 5. دل دادگی به مظاهر تکنولوژیک مدرن 6. و حتی بیماری ها روانی چون اسكيزوفرني 4️⃣ هیچگاه مومن زبان و قلمش به خطای بزرگی چون نسبت «حرام زادگی» و یا «ناصبی ملعون» _ آن هم برای کسی که مستحق آن نیست _ نمی چرخد. تعصب همان چیزی است که ایمان را از گریبان مومن بر می دارد. —---------------------------------------— 👌 کانال موسسه طبنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
24.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️ پيش بيني های نجومی امام جمعه بیرجند 🔹٩٨/٨/٢٩، استناد حجت الاسلام عليرضا عبادي امام جمعه بيرجند به پيش گویی های نجومی شيخ عباس مصباح زاده، منجم و صاحب تقويم نجومی. —---------------------------------------— 👌 کانال موسسه طبنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
📢 شرمندگی از اظهارات شگفت یک امام جمعه ◀️ یادداشت حجت‌الاسلام والمسلمین رسول جعفریان | استاد تاریخ دانشگاه تهران 🌐 @tebona ________________ ✅ روزی نیست که کلیپی از افاضات شگفت برخی سنتی‌های ناآشنا با وضع عقل و علم در فرهنگ اصیل دینی و تمدن بشری، به‌ویژه عصر حاضر، اسباب خجلت و سرافکندی متدینان نشود. البته که همیشه این مسائل بوده و امروزه، رسانه‌های جدید، بیش از پیش در ترویج این نوع مطالب بی‌پایه نقش دارند و آن را برملا می‌کنند. آخرین مورد آن اظهارات امام جمعه یکی از مراکز استان‌ها بود که انصافا اسباب شرمندگی شد. ◀️ بخشی از یادداشت استاد جعفریان در ادامه.... —---------------------------------------— 👌 کانال موسسه طبنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
◀️ شرمندگی از اظهارات بی پایه یک امام جمعه در باره پیشگویی های نجومی 🌐 @tebona 1️⃣ ... اظهارات بی پایه و اساس امام جمعه یکی از مراکز استانها ... انصافا اسباب شرمندگی شد. ... سخنان اخیر یک روحانی در باره احکام نجومی یا همان تنجیم و پیشگوییهای نجومی است. باید گفت این قبیل پیشگویی های نجومی، داستان کهنه بشر در همه فرهنگهاست، روزگاری که جهل بر بشر غلبه داشت و مجبور بود آینده پژوهی خود را با حرکات افلاک کشف کند. 2️⃣ تنجیم امری است که اسلام، با آن درافتاد، اما قدرت و قوت آن و فشاری که از دیگر فرهنگ های هندی و ایرانی و یونانی بر فرهنگ اسلامی وارد شد، سبب شد تا شبه دانش احکام نجومی (تنجیم) بر مسلمانان تحمیل شود. علائق سیاسی سلاطین از یک طرف، نفوذ افکار عوامی از سوی دیگر در عالمی که علم سخنی برای گفتن نداشت، و نیاز روزانه مردم به این امور، سبب رواج بیشتر و بیشتر آنها شد... . 🌐 @tebona 3️⃣ به طور کلی می توان گفت، در این زمینه مسلمانان دو گروه شدند: ساده اندیشان زود باور که این مطالب را قبول می کردند .... دسته دوم، عالمان عاقل که با این شبه دانش در افتادند و کتابها نوشتند. 4️⃣ دانشمند شیعی برجسته ای مانند سید مرتضی (متوفای 436) چنان به تمسخر این اندیشه های پیشگویانه پرداخته که آدمی در شگفتی می ماند. او می گوید: «دست مردم تقویم هایی است که بر اساس نسبت میان افلاک، به پیشگویی و بیان سعد و نحس پرداخته اند». سید مرتضی که اندکی بیش از هزار سال پیش می زیسته می گوید که او ذره ای به این مسائل باور ندارد. او پیشگویان منجم را مورد تمسخر قرار می دهد که به رغم این همه حرفها، در امور زندگی خودشان، ذره ای بر دیگران برتری و شرایط بهتری ندارند ... او می گوید که هیچ گاه از این تقویم های پیشگویانه استفاده نمی کند. 🌐 @tebona 5️⃣ البته که عالمان ساده اندیشی هم بودند که مثل سلاطین که دلبستگی به این منجمان و پیشگویان داشتند، آنها را کم و بیش باور می کردند... . ابن میثم عالم بزرگ شیعی قرن هفتم، پنبه احکام نجومی را به روشنی می زند. میرداماد دانشمند بزرگ شیعه در دوره صفوی نوشت که این قبیل احکام نجومی به هیچ روی قابل اثبات نیست و برای همین حکمای اسلامی آنها را رد کرده اند. پیش از او محقق کرکی، رسما در جامع المقاصد نوشت که همه این احکام نجومی کذب است و قابل اعتماد نیست. ملاخلیل قزوینی عالم بزرگ صفوی، نه تنها به احکام نجومی که به هیچ روی به سعد و نحس روزها هم باور نداشت و می گفت، در تمام زندگیش عکس آنها عمل کرده و اتفاقی هم نیفتاده است. 6️⃣ علامه مجلسی هم بیشتر روایاتی را جواز نگارش تقویم های مزبورا توصیه می کند، ضعیف و بی اعتبار دانسته است. و اما همه این داستانها، تا وقتی بود که نجوم جدید نیامده بود، و این افلاک هفتگانه یا نه گانه، برای بشر امری پیچیده بود و بر اساس افکار دوران اساطیری و بین النهرینی و هندی قدیم بشر، هر سیاره ای را مظهر احساسی و طبعی می دانستند... . 🌐 @tebona 7️⃣ ...تا وقتی عوامی گری میان ما هست، عده ای به راحتی می توانند با این اظهارات، آنها را قانع کنند، و اما خدا وکیلی، دین خیلی مظلوم است که این طور زیر دست و پای این قبیل سخنان بی پایه، مورد اهانت قرار گیرد. البته کسانی آن گفته ها را به پای دین بگذارند، نگاه و قضاوتشان منصفانه نخواهد بود. 8️⃣ شک نکنیم که در این اوضاع وانفسا که تردید بخش عظیمی از مردم و بویژه نسل جدید ما را گرفته، این قبیل اظهارات نقش مکمل را بازی می کند. اگر قرار است با تفکرات شاه سلطان حسینی که نمونه اش ترویج افکار ساده اندیشانه و اخباری است مبارزه شود، این بخش از بخش های دیگر، اولویت دارد. —---------------------------------------— 👌 کانال موسسه طبنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. 📢 ای کاش کسی پیدا شود و درباره ی تأثیر مخرب بوعلی بر علم پزشکی کتابی بنویسد! ◀️ یادداشت کوتاه، تحلیلی اما دقیق دکتر افشین احمدپور، متخصص قلب و محقق و پژوهشگر در کانال «خرافه و شبه علم» 🌐 @tebona _________________________ 1️⃣ «ابن سینا» ذهن نیرومندی داشته و فیلسوفی طراز اول است! اما «قانون» او، فهم او از آناتومی بافت نرم، دانش او درباره ی فیزیولوژی بدن، درک او از فیزیوپاتولوژی بیماری ها و روش های تشخیصی و درمانی چیزی نیست جز یک فاجعه ی تمام عیار! 2️⃣ خیال بافی های خنده داری که امروزه شنیدن آن هر طفل ابجد خوانده ای را به تعجب وا می دارد! موهوماتی درباره قوا و ارواح و عناصر و اخلاط که چیزی جز مشتی خیال بافی و سوء تفسیر و خلط روش شناسی فلسفی و تجربی نیست! 3️⃣ درمان هایی پر از سرگین سگ و فضله ی موش و جند بیدستر و شراب ارمنی کش! ملغمه ای از مرده ریگ طبی یونانی و مصری و هندی و...!! 4️⃣ من آبرو داری می کنم و به خاطر شأن فلسفی او درباره ی قانون چیزی نمی نویسم و سندی ارائه نمی نمایم اما ای کاش کسی پیدا شود و درباره ی تأثیر مخرب بوعلی بر علم پزشکی کتابی بنویسد!! تأثیر ویرانگری که قرن ها در قالب تقلیدی کورکورانه علم پزشکی را در ایران و اروپا به محاق برد! 5️⃣ کاش پیش از «پاراسلسوس» کسی پیدا می شد و این کتاب را به آتش می کشید ! کتاب شومی که هنوز هم نحوستش پزشکی را رها نکرده است! —---------------------------------------— 👌 کانال موسسه طبنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
26.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. #نقد_مشهورات ▶️ در کتب طب سنتی (مانند قانون) لاطائلات و موهومات فراوانی چون اخلاط اربعه به کثرت وجود دارد و اساس فیزیوپاتولوژی طب قدیم شده است. 📣 دکتر احمدپور، رزیدنت سال سوم قلب و پژوهشگر و موسس وبلاگ و سایت ”طب لعنتی“: 🌐 @tebona ___________________ 1⃣ اخلاط اربعه (صفرا، سودا، بلغم و دم) به آن معنایی که قدما و امثال بوعلی در کتاب قانون بکار برده اند وجود خارجی ندارد. تاکید میکنم اخلاط اربعه با آن ویژگی هایی که قدما ذکر کرده اند منظور بنده است که وجود خارجی ندارد. 2⃣ بنا بر قاعده فرعیه که فقها و فلاسفه به کار می برند ” ان ثبوت شیئ لشیئ فرع لثبوت المثبت له “. یعنی اگر شما بخواهید یک محمولی را بر موضوعی حمل کنید اول باید آن موضوع وجود داشته باشد. اساسا چیزی به نام صفرا و سودا و بلغم (تاکید می کنم منظورم با آن تعریفی است که قدمای طب سنتی کرده اند) وجود ندارد تا برای آن ویژگی و تعاریف و انواع و ... حمل شود. 🌐 @tebona 3⃣ آناتومی طب قدیم در برخی جاها به شدت دچار اشتباه و غلط های فاحش است. مثلا در کتب طب قدیم مانند قانون، قائل بوده اند که قلب سه حفره دارد و بین دیواره های قلب سوراخ وجود دارد و... . از این لاطائلات در کتب طب قدیم فراوان وجود دارد. 🔴 لازم به ذکر است نشر بخشی از صحبت های اقای احمدپور به معنای تایید تمام افکار و مطالب ایشان در وبلاگ ”طب لعنتی” و یا تایید شخص ایشان نمی باشد و فقط بخش تقطیع شده مد نظر ما می باشد. 🔴 ______________________ . ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
18.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#روایات_طبی ▶️ انتساب روایات طبی ضعیف به معصومین جایز نیست / به صرف فقیه بودن نمی توان روایات طبی را فهمید / شان ائمه ع اقتضا میکند علم لدنی طبی داشته باشند. 🔰 بخشی از بیانات راهبردی آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله)، فقیه بصیر و انقلابی پیرامون فقه الطب، روایات طبی و لزوم آگاهی به طب قدیم جهت فهم روایات طبی: 🌐 @tebona
. ▶️ انتساب روایات طبی ضعیف به معصومین جایز نیست / به صرف فقیه بودن نمی توان روایات طبی را فهمید / شان ائمه ع اقتضا میکند علم لدنی طبی داشته باشند. 🔰 بخشی از بیانات راهبردی آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله)، فقیه بصیر و انقلابی پیرامون فقه الطب، روایات طبی و لزوم آگاهی به طب قدیم جهت فهم روایات طبی: 🌐 @tebona ______________________________ 1️⃣ فهم روایات طبی، نیاز به فهم عبارات طب قدیم دارد و به صرف فقیه بودن نمی توان روایات طبی را فهم کرد. فقیه باید علوم طبیه قدیم را تحصیل علم کند تا بتواند روایات طبی را بفهمد. 2️⃣ بیان شیخ مفید مبنی بر وحیانی بودن علم طب. «الطب صحيح و العلم به ثابت و طريقه الوحي و انما اخذه العلماء به عن النبياء و ذالك انه لاطريق الي علم حقيقه الداء الا بالسمع. و لا سبيل الي معرفه الدواء الا بالتوقيف. فثبت ان طريق ذالك هو السمع عن العالم». شيخ مفيد صراحتا بيان ميدارد كه اعتقاد شيعه در باب روايات طبي اين است كه راه كسب و ايجاد علم طب، فقط وحي است 3️⃣ تعلم معصومین از غیر [منظور غیر معصومین هستند]، در علوم طبی، با شان معصومین منافات دارد. یعنی تعلم علم طب با شان ائمه علیهم السلام و امامت منافات دارد و سازگاری ندارد. به همین دلیل خداوند متعال علم لدنی طبی را به معصومین و ائمه ع عنایت میفرماید. 🌐 @tebona 4️⃣ بخش قابل توجهی از روایات طبی و خواص اطعمه و اشربه به نحو کلی (و نه قضیه شخصیه) صادر شده است. 5️⃣ روایات نامعتبر (مانند رساله ذهبیه و طب الائمه و...) را نمی شود در درمان و طب بکار برد. قاعده تساهل و تسامح هم جاری نیست چرا که این قاعده در ثواب است و نه در علم طب و درمان! فلذا نسبت دادن روایات طبی نامعتبر به معصوم جایز نیست، حتی اگر در تجربه هم روایت طبی درست باشند باز هم حق انتساب به معصومین را نداریم. 🌐 منبع: پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) - جهت مشاهده فیلم کام: seyfi.ir __________________ . ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#روایات_طبی ▶️ بخشی از سخنان قابل نقد، بررسی و محل اشکال آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) پیرامون فقه الطب و روایات طبی: 🌐 @tebona ______________________________ 1️⃣ نظریه وحیانی بودن علم طب با وجدان و ضرورت مخالفت دارد، چرا که ما به وجدان می یابیم که بیماران مریض می شدند و اطبا نسخه و دوا می دادند و معالجه می شدند و این تاثیر و تاثر در درمان و صحت ابدان یک امر وجدانی است. 2️⃣ ثانیا نصوص متضافره هست مبنی بر اینکه ائمه و معصومین ع به طبیب مراجعه می کرده اند و دیگران را نیز به طبیب ارجاع می دادند. __________________ . ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▶️ اشکال به برخی فتاوای فقه پزشکی. ▶️ بخشی از بیانات آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله): 🌐 @tebona ______________________________ ✅ ... این فتوای کلی که داده شده است مبنی بر اینکه برای تحصیل برخی رشته های پزشکی زن می تواند به خارج از کشور برود و مجبور است که کشف حجاب انجام بدهد، این فتوا اساس درستی ندارد و الفاظ نادرستی هستند. __________________ . ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
⬛️ در سحر شهید شد چرا که صبح بسیار نزدیک است ... ◀️ @tebona
. 📗 انتشار کتاب تازه اکتشاف شده «طب الائمة الصادقین ع» به زودی... 🌐 @tebona __________________ 1⃣ برخی از کانال های مدعی طب اسلامی، خبر از انتشار کتاب تازه اکتشاف شده «طب الائمة الصادقین ع» داده اند و مدعی شده اند که این کتاب نوشته‌ی هارون بن موسی تلعکبری رضی الله عنه (۳۸۵ ه.ق)؛ از اساتید شیخ طوسی و نجاشی است. 2⃣ این کتاب به کوشش جناب آقای دلیری جمع آوری شده و در دست چاپ است و به زودی منتشر خواهد شد. 3⃣ گفته شده است در این کتاب روایی - طبی تقریبا ۲۰۰ روایت طبی یافت می‌شود که در هیچ منبع دیگری از کتب حدیثی شیعه نیست. 🌐 @tebona 4⃣ در حال حاضر موسسه طبنا در حال تدوین تحقیقی جامع نسبت به این کتاب می باشد که بعد از انتشار اصل نسخه آن و از سویی اتمام پژوهش اختصاصی موسسه فقه الطب به صورت عمومی منتشر خواهد شد، لازم به ذکر است محورهای این پژوهش به شرح زیر می باشد: 1. صحت نسخه موجود کتاب 2. انتساب نسخه موجود به مولف 3. اعتبارسنجی صدوری این کتاب (مبتنی بر نظریه حجیت کتب معتمد) 4. بررسی دلالی و محتوایی روایات منفرد طبی این نسخه __________ . ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. ✅ تلقی غلط در برخی از آثار پزشکی دوره اسلامی (متن موجود در عکس را با دقت بخوانید) 🌐 @tebona __________________ 1️⃣ عمدتا با خلط میان فیلسوفان و منجمان و پزشکان و بی توجه به فاصله زمانی گاه چندصد ساله و یا فاصله مکانی به نحوی سلسله ای دیده می شود از حکما که در نهایت به لقمان حکیم ختم می شود. 2️⃣ فارغ از ناممکن بودن این سلسله از لحاظ تاریخی اینکه چنین انگاره ای در ذهنیت اجتماعی مسلمانان وجود داشته و چرایی پدید آمدن چنین انگاره ای و البته میزان گستردگی آن قابل مطالعه است. ◀️ به نقل از کانال نظام سلامت در اسلام __________ . ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
◀️ انتشار کتاب «نقدی بر روش شناسی برداشت از قرآن و حدیث در علوم سلامت» ✅ نویسنده: استاد محمد حسین ساعی فرد / این کتاب در واقع نقدی است بر سلسله کارگاه های نظام سلامت که چند سالی است توسط دفتر طب سنتی وزارت بهداشت در حال برگزاری است 🌐 @tebona ______________________________ 1️⃣ از شهریور سال ۹۴ تا شهریور سال ۹۶ کارگاه هایی با هدف بررسی مباحث مربوط به بهداشت و درمان در اسلام، از سوی وزارت بهداشت تشکیل شد و سخنرانان متعددی به حیطه های مختلف این امر پرداختند. کتاب پیش رو نقدی بر کارگاه های برگزار شده پیرامون روایات طبی و نظام سلامت در اسلام است که با عنوان «روش شناسی برداشت از قرآن و حدیث در علوم سلامت» در مجموعه های تحت امر وزارت بهداشت برگزار شده است. 🌐 @tebona 2️⃣ این کارگاه ها هر چند به سبب ایراد مطالب سست، متناقض و خلاف واقع، به نظر نگارنده این کتاب، ارزش پاسخگویی را نداشته است ولی از آنجا که اثبات صحت و سقم سخنان کارشناسان محترم و سوگیری افراطی ایشان، نیازمند ارائه مستندات و پژوهشی وقت گیر بود، به ناچار با صرف زمان قابل توجهی این کار به انجام رسید تا عزیزانی که باچنین مباحثی آشنایی ندارند ناعلم را از علم بازشناسند و در دام عناوین و سخنان غیر علمی و سفارشی گرفتار نگردند. 3️⃣ متن این کتاب را می توانید از سایت موسسه طبنا به صورت رایگان از لینک زیر دانلود نمایید: http://tebona.ir/2020/01/%d8%a7%d9%86%d8%aa%d8%b4%d8%a7%d8%b1-%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8 .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ بخشی از رفتارهای سفیهانه لیدر مطرود جریان طب اسلامی... 📢 مراسم کتاب سوزان درسنامه هاریسون به سبک افراطیون تاریخ... ---------------------------------- ✍ یادداشت کوتاه حجت الاسلام امیری، امشب پیرامون این رفتار سفیهانه در کانال و سایت موسسه طبنا منتشر می شود... ______________ ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
✍️ یادداشت اختصاصی حجت الاسلام علی امیری، مدیر موسسه فقه الطب در خصوص اقدام کتاب سوزی مدعی دروغین طب اسلامی ✅ عنوان یادداشت : خودسوزی اُتوریته طب اسلامی با هیزم «هاریسون»! ————————————- ◀️ به زودی در کانال و سایت موسسه طبنا منتشر می شود... ______________ ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
📢 خودسوزی اُتوریته طب اسلامی با هیزم «هاریسون»! ✍️ یادداشت اختصاصی حجت الاسلام علی امیری، مدیر موسسه فقه الطب در خصوص اقدام کتاب سوزی مدعی دروغین طب اسلامی ◀️ مشاهده متن کامل یادداشت از لینک سایت موسسه طبنا: 👇👇👇👇👇👇👇👇 http://tebona.ir/2020/01/%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b3%d9%88%d8%b2%db%8c
📢 خودسوزی اُتوریته طب اسلامی با هیزم «هاریسون»! ✍️ یادداشت اختصاصی حجت الاسلام علی امیری، مدیر موسسه فقه الطب در خصوص اقدام کتاب سوزی مدعی دروغین طب اسلامی 🌐 @tebona ______________________________ 🔸 بسم الله الرحمن الرحیم. همه شاهد اقدام نسنجیده مدعی دروغین طب اسلامی بودیم. بدون شک این اقدام مذبوحانه، آن هم در عصر تکنوپولی، نه پسندیده است و نه اثر گذار! صادقانه معترفم که دست الفاظِ حقیر، از توصیف این همه بلاهت کوتاه است و یارای اَدای حقِ مطلب را ندارد. 🔹 یادتان باشد که رنج درختان جنگل از تبرِ آهنی نیست، بلکه از دسته آن است که از جنس خودشان است. حقیقهً جریان موجود طب اسلامی برای چون منی، به مثابه آب دهان سر بالاست. 🌐 @tebona 🔸 آنچه که به ظاهر سوخت و دود شد، مشتی پاپیروس بی جان بود! اما در واقع هیزمِ خودسوزیِ حضراتِ مدعی طب اسلامی بود و تا دودمانِ سلفی مسلکشان را به باد ندهد، خاموش نخواهد نشست. چنگ کشیدن به کتابی که نماد پزشکی رایج محسوب میشود حتی اگر سراپا سقیم هم باشد - که نیست - اماره جهل کسانی شد که بضاعتِ مُزجاتِ علمیشان را در طب و فقه الحدیث، سالهاست صِیحه می زنیم. به تعبیر امام امت بالاترين قذارات معنويّه، كه تطهير آن را با هفت دريا نتوان نمود، قذارات جهل مركّب است. 🔹 خدا می داند که هم از لبخند لبریزم و هم از گریه فراوان! لبخند برای سادگی، سفاهت، مفاخره و مکابره این حضرات! و سراپا گریه ام برای مظلومیت مرویات معتبر طبی که اینگونه در چنگال مشتی نااهل به محاصره در آمده اند. 🌐 @tebona 🔸 کسانی که حتی توانمندی تمشیتِ یک کانال تلگرامی را نیز ندارند و روز و هفته ای نیست که افاضاتشان در فضای مجازی مایه مضحکه اَعداء نباشد، ردای براندازی طب شیمیایی برایشان گشاد تر از حد تصور است. 🔹 با مفتوح شدن باب اقدامات داعش گونه، قطعا زمينه براي به مُحاق رفتن کثیری از خزائن موثق و وحیانی طبی فراهم مي شود و عرصه براي بي دينان حوزه سلامت فراخ! و در نهایت آنچه ذبح می شود، مجامع موثق حدیثی است که به قتلگاه شبه علم و خرافه انگاری می رود. 🌐 @tebona 🔸 بنده نه سمپات تربیت شدگان ساینتیسمِ پزشکی هستم و نه ارادتی به کارتل های صهیونیست و مافیای داروسازی عصر حاضر دارم و نه حتی دلدادگی خاصی به جریان موسوم به «طب ایرانی»! همه را میکاوم و آزادانه رد یا قبول می کنم. لذا اگر این را صادقانه مُقر نباشم جفا در حقِ «تجربه» کرده ام. کراراً برای تکمیل زنجیره مطالعاتم در کتاب «هاریسون» جستار داشته ام و در مطاوی آن مطالب مفید در حوزه نشانه‌شناسی، تشخیص و سبب‌شناسی کم ندیده ام و هیچگاه آن را در رده کتب ضاله به حساب نمی آورم. «فاعتبروا یا اولی الالباب»! 🌐 @tebona 🔹 آنچه در این مقال حیاتی است واکاوی ابعاد و بررسی علل این اقدامات افراطی و مشمئز کننده است. لذا حرف دل را به قلم سپرده و در چهار بخش، چشمان شما را به نکاتی مهمان می کنم: 👇👇 ادامه یادداشت 👇👇 .
. ☝️☝️ ادامه یادداشت بالا (بخش 1) ☝️☝️ 1️⃣ 1.. ریشه این فتنه را در قرون هفتم بدانید! 🔸 آن زمان که مجلسی ثانی در بحار الانوار نوشت: «كتاب طب الأئمة ... ليس في درجة سائر الكتب لجهالة مؤلفه و لا يضر ذلك‏ ... في الأدوية و الأدعية لا نحتاج إلى الأسانيد القوية» علامه مجلسی خشتِ کجی را بنا نهاد که امروز کجی آن را در ثریای جریان طب اسلامی به نظاره نشسته ایم. 🌐 @tebona 🔸دریافته های این طلبه ابجدخوان آن است که خبط استراتژیک محدثین قرون هفتم تا دهم هجری، در نقل مرویات نامعتبر طبی و اعتماد نابجا به برخی کتب حدیثی، تخم فسادی را کاشت که امروز ثمرِ آن، تفکرِ متصلب مدعیان طب اسلامی است. ضربه سهمگینی که ناخواسته از این اعاظم به بدنه حدیثی شیعه وارد شد ای بسا تا عصر ظهور هم قابل جبران نباشد. (البته نگارنده متذکر می شود که ابداً رویه علامه مجلسی و هم اقرانشان در فهم و بررسی رویات طبی با مدعیان طب اسلامی یکسان نبوده و تفاوت ماهوی دارد) 🌐 @tebona 🔹 آنچه که استنادات بی ضابطه و اجتهاد های افسارگسیخته به مرويات غير موثق طبی را رقم زد ریشه در تسامح حدیثی در قرن هفتم تا دهم هجری دارد. تا زمانی که در حوزه علمیه روش های اعتبارسنجی و فقه الحدیث به سامان نیاید و فقاهت ورزی در مقام درخور خود ننشیند و معرفت عالمانه افعال خداوند در طبیعت، نه با نگاه داروینی و همسو با مدرنیته، بلکه با نگاهی هماهنگ با تمدن سنتی و وحیانی انبیاء، کاویده و پژوهش نشود، باید همچنان نظاره گرِ افراط های حضرات طب اسلامی باشیم. 🌐 @tebona 2️⃣ 2.. «این» افراط ها، نتیجه «آن» تفریط ها است! 🔹 اجلایی که به مناصب رده بالای حدیثی در قم تکیه زده اند و در موسسات، پژوهشگاه ها و هیئت علمی ها جا خوش نموده اند و با تبختر سخن از تیغ تیز علم رجال می گویند و چگونگی تشخیص وَضع و جَعل مرویات طبی را در کُتُبِی چون «الموضوعات» و در خلال مطالب بی مایه افرادی چون «ابن جوزی» دنبال میکنند، الان عمامه شان را بلند تر و کلاهشان را بالاتر بگذارند! طبعاً بيراهه رفتن شما حضرات، از بيابان سر درآوردن آقایان طب اسلامی است! 🔸 غوغاسالارى ها و هجمه هاى تیز و تند و بعضا هتاكانه كه توسط سخنوران و متولیان همايش های «نظام سلامت در اسلام» نسبت به مرويات موثق طبي نثار شد، جدای از اینکه حكايت روشن از «جدايي علم و دين» داشت، بستری را فراهم کرد برای این دست اقدامات! 🌐 @tebona 🔹 عالیجنابان صاحب منصب حدیثی در قم! که فقط تیغ تیز نقدتان یک لَبه دارد! و با آن لَبه هم فقط دامانِ اسلام را از طب و سلامت می زدایید! و ننگِ عقلایی خواندن بهداشت مدرن را بر پیشانی خود می نهید! و رسواییِ مهر برائت زدن، بر سیاست های شوم پزشکی مدرن را در فقه پزشکی به نام خود ثبت می کنید! بیایید و ثمره تفریط های خود را در افراط های حضرات طب اسلامی مشاهده کنید! 🌐 @tebona 🔸 هنگامی که شما متبخترانه سخن از قلع و قمع کردن میراث حدیثی شیعه و صحت پنج درصدی این احادیث می گفتید و بی اطلاع از معتَقدات حقه امامیه در «علم الامام» با حدیث مجعول تابیر نخل، پیامبر ص را از علم طب و امور دنیوی خلع ید می نمودید، باید تحمل آلام خارهای خارستان طب اسلامی را چشمانتان داشته باشید. 👇👇 ادامه یادداشت 👇👇 .
. ☝️☝️ ادامه یادداشت بالا (بخش 2) ☝️☝️ 3️⃣ 3.. وضعیت اسفناک حوزه امروز! 🔸 بی رغبتی عملی علما، فقها و مدیران ارشد حوزه علمیه به پژوهش های روایی طبی، زمینه را برای جولان نااهلان فراهم کرد. نیک به یاد دارم چند سال پیش چندین سیاهه ممهور را برای برخی مدیران و معاونان ارشد حوزه ارسال کردم. همانجا هشدار این بی توجهی حوزه علمیه را به این میراث عظیم متذکر شدم و مدت مدیدی است به هر بهانه ای کاغذی را قلمی می کنم بدان امید که تنویری صورت گیرد و دِماغی از جای خودش بجنبد! اما نه آبی از حضرات گرم شد و نه صدایی از کسی بلند شد و نه کَکی از کَسی گَزش نمود! 🌐 @tebona 🔹 حضرات مسئول در حوزه علمیه! زمانی که نه یک پژوهشگاه حوزوی را و نه حتی یک زیر پله نمور در فیضیه را به امر پژوهش و بررسی مرویات طبی اختصاص نمی دهید و حتی یک پول سیاه را هم در این امور روا نمی دارید، فی الحال رئوس مبارکتان را بالاتر بگیرد و این فضاحت مدعیان طب اسلامی را مشاهده کنید. یادتان باشد! هر کسی از این اوضاع امروز شکایت کند، شما حق تظلم و اعتراض و شکوه ندارید! 🌐 @tebona 🔸 به عنوان یک متأمل در روایات طبی و آگاه به جریانات طبی موجود در حوزه معتقدم، نه مدیر و معاونان ارشد حوزه، نه جامعه مدرسین و نه حتی برخی بیوت، حق تبری، اعتراض و شکوه از این اقدام سفیهانه را ندارند! شما مدیدی است با سهل انگاری، کم کاری و بی خیالی نسبت به مرویات طبی، ناخواسته به این دست اقدامات داعش گونه دامن زده اید و زمینه به مقتل رفتن طب و اسلام را فراهم نموده اید. 🔹 زمانی که حتی یک مدرس و درس رسمی را در حوزه به پژوهش در مرویات طبی اختصاص نداده اید و جملگی اساتید و متفکرین حوزه را مشغولِ برگرداندن ضمائر بی ثمر کفایه و مکاسب کرده اید و بُکرَتاً و عَشِیاً زوائد علم اصول را به نام علم و فقاهت قالب زده اید، باید الان بنشینید و به زبان سکوت سخن کنید و فضاحت موجود را تحمل کنید! 🌐 @tebona 🔸 آن زمان که ما و همکشیان ما، حنجره قلمشان را پاره کردند و کرارا و مرارا متذکر شدند که آقایان مدیر حوزه! «فکری به حال وضعیت روایات طبی کنید» باید این روز را نیز پیش بینی می نمودید. شاید خلاصه این بخش، این فراز باشد که: «ماه درخشنده چو پنهان شود، شب پره بازيگر ميدان شود» 🌐 @tebona 4️⃣ 4.. مسامحه دادگاه ویژه روحانیت! 🔸 امیر بیان فرموده اند: «يَجِبُ على الإمامِ أنْ يَحْبِسَ ... الجُهّالَ مِن الأطِبّاءِ» بدون شک مسامحه و تاخیر در محکومیت قطعی و عادلانه این اقدام مشمئزکننده جایز نیست. هر چه دیرتر سر نشتر قانون و عدل بر عروق جهالت و افراط بنشیند، زمینه فراگیری این فساد نیز بیشتر می شود و لاجرم علاج آن هم دشوارتر! قطعا نباید برخوردهای عادلانه قضایی فقط نسبت به یک فرد فروکاسته و محدود شود، بلکه برای یک مقابله سلبی صواب، باید تمام جغرافیای این جریان کاویده و ابعاد مختلف آن به همراهی جمعی از متفکرین این حوزه و جریان شناسان بررسی شود. 🌐 @tebona 🔹 آن زمان که این جریان نطفه ای در رحم بود، به هشدارهای دلسوزان و اخطارهای مطلعین توجه نشد. اگر آن زمان با ایشان برخورد قاطعانه شده بود، زمینه تجری و گستاخی امروز این آقایان فراهم نمی شد. 🔸 ریشه افراط های امروز را در آن زمانی ببینید که چشم بر مفاسد این جریان بستید و مصانعه و مجامله را به حد اعلا رساندید و از زیر سبیل مبارک، جرائم را آهسته رد کردید و به مشتی تعهد کاغذی قانع شدید. اگر مواجهه جدی صورت نگیرد، در آینده نیز باید منتظر سوزاندن یک کتابخانه پزشکی یا به آتش کشیدن یک بیمارستان باشید. والله العالم 🌐 @tebona و آخر دعوانا أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين علی امیری — 28 جمادی الاول 1441 .
یادداشت حجت الاسلام امیری.pdf
246.7K
✍️ متن pdf یادداشت اختصاصی حجت الاسلام امیری ✅ خودسوزی اُتوریته طب اسلامی با هیزم «هاریسون»! ______________ ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. 📢 متن سخنان حضرت آیت الله سبحانی پیرامون آتش زدن کتاب هاریسون به این شرح است: 🌐 @tebona __________________________ ◽️ بسم الله الرحمن الرحیم در روایات از پیشوایان معصوم نقل شده است که فرموه‌اند: «اطلبوالعلم ولو بالصین» 🔸 مسلماً علمی که باید در صین آموخت، علومِ دینی نیست بلکه دانش‌هایی است مربوط به جهان آفرینش و سنت‌های خلقت، که خداوند منّان در نهادِ موجودات قرار داده است. 🔹 بنابراین تلاش دانشمندان برای کشف ضوابط موجودات، علل و مدالیل آنها کاملاً محترم است هرچند که محتمل است برخی از آنها ناصواب باشد، اما این تلاش‌های آمیخته با درست و نادرست، سبب پیدایش یک رشته حقایق می‌گردد. بنابراین کتابهای علوم طبیعی و پزشکی که به نسبت کشف علل و مدالیل پدیده‌ها نگاشته می‌شود از احترامِ کامل برخوردار است، هرنوع تعرض به آنها برخلاف روح اسلام و دعوت اسلام به علم و دانش است. 🔹 انتقاد از محتوا شیوه پسندیده ای است اما تعرّض نامعقول، شیوه جاهلانه ای است که اتفاقاً در گذشته نیز بسیاری از کتابخانه ها با انگیزه های غلط طعمه حریق شده است. ✅ قم - جعفر سبحانی _________________ ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
📢 نمی توان به استناد این روایت به جواز و مطلوبیت اخذ علوم مدرن غربی حکم کرد. ◀️ نقدی بر یادداشت فقیه عالیقدر حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله): 🌐 @tebona __________________________ 🔹 یادداشت آیت الله العظمی سبحانی من را بسیار متعجب کرد. نه از این جهت که اصل اینکار نسنجیده را نقد کرده اند و نسبت به این عمل سفیهانه موضع سلبی اتخاذ کرده اند. 🔸 بلکه از این جهت مرا متعجب کرد که نوع دفاع و شکل استدلال ایشان به گونه ای است که ناخواسته راه را برای جواز اخذ علوم مدرن غربی و مطلوبیت آن از نظر شریعت هموار میکند. به همین منظور در نقد این شیوه استدلال و برای جلوگیری از این برداشت باطل، نکاتی را از یادداشت استاد مهدی نصیری در مقاله «بررسی برداشت از روایت 'اطلبوا العلم و لو بالصین'» باز نشر میکنم تا بیش از پیش به غلط بودن این شیوه استدلال تاکید کرده باشم. فراز های زیر عینا از این مقاله وزین برداشت شده است: 🌐 @tebona 1️⃣ کسانی که در مواجهه با احادیث سخت گیری کرده و بر معلوم و مقبول بودن راویان و رجال ناقل حدیث تاکید دارند و به همین دلیل به نفی بسیاری از احادیث می پردازند، نمی توانند به این حدیث تمسک کنند ... 2️⃣ اولا قدیمی ترین مأخذ در شیعه که حدیث مزبور در آن آمده است، کتاب مصباح الشریعة منسوب به امام صادق (ع) است که مرحوم مجلسی علی رغم آن که اشتهار به سهل گیری در اسناد و مأخذ روایات دارد، بدان اعتماد نکرده ... 3️⃣ مشکل دیگر آن است که کلیه روایات این کتاب و از جمله روایت مورد بحث مرسل و بدون ذکر راویان حدیث است و طبعا کسانی که بر بررسی رجالی احادیث به عنوان تنها معیار قبول احادیث تاکید می ورزند، نمی توانند به این حدیث استناد جویند. 🌐 @tebona 4️⃣ متن کامل این حدیث در مصباح الشریعة چنین است: «اطلبوا العلم و لو بالصین و هو علم معرفة النفس و منه معرفة الرّب»، دانش را بیاموزید و لو در چین. این دانش معرفت نفس است که از او معرفت خداوند حاصل می شود. رسول اکرم (ص) ... مصداق این علم را مشخص نموده و دیگر نمی توان آن را علوم مدرن ... تعمیم داد. 5️⃣ در صدر اسلام، کشور چین به عنوان نمادی از دوری راه مطرح بوده است و تعبیر «ولو بالصین» صرفاً بیانگر دوری راه است و نه نمادی از بلاد کفر؛ و مفهوم روایت «اُطلبوا العلم ولو بالصین» این است که اسلام برای آموختن علم مشروع و حقیقی چنان اهمیتی قائل است که اگر برای آموختن آن طی مسافتی بعید نیز لازم باشد، باید برای کسب آن تلاش کرد و دوری راه، چنین تکلیفی را از دوش انسان بر نخواهد داشت. 🌐 @tebona 6️⃣ نتیجه بحث: نه تنها از روایت «اطلبوا العلم و لو بالصین» نمی توان استفاده کرد که مومنان می توانند علم و معرفتشان را از هر منبع و ماخذی اخذ کنند بلکه دیگر روایات نیز بیانگر چنین معنایی نیستند. 7️⃣ گرفتن یک یا چند سخن حکیمانه از منافق یا کافر و مشرک امری متفاوت با اخذ یک رشته علمی ابداع شده از سوی کفار و یا اخذ منظومه معرفتی از آنها ... می باشد. 8️⃣ آخرین نکته این است که ممکن است کسی بگوید روایات ... به علوم دینی و اعتقادی مربوط می شود؛ پاسخ این است که اگر چنین باشد ـ که البته نیست و بحثی مستقل را در این موضوع می طلبد ـ باید گفت که دلیلی نیز برای تعمیم واژه علم در روایت «اطلبوا العلم و لو بالصین» به علوم دنیایی و غربی وجود ندارد و ممکن است دانش مشروع و مطلوب دین مورد نظر باشد که قبلا مشروعیت آن ثابت شده است. 🌐 @tebona 9️⃣ در هر صورت نمی توان به استناد این روایت به جواز و مطلوبیت اخذ علوم مدرن غربی حکم کرد. ✅ یادداشت ارسالی یکی از کاربران به نام «یا زهرا س» _________________ ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. ◀️ تصویر کتاب مولوی محمد عمر سربازی و فتوای عدم سرایت بیماری _________________ ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. ◀️ تصویر مشخصات کتاب مولوی محمد عمر سربازی، صاحب فتوای عدم سرایت بیماری _________________ ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. ◀️ تصویر مولوی محمد عمر سربازی، صاحب فتوای مشرک خواندن کسی که اعتقاد به سرایت بیماری داشته باشد... _________________ ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
📢 هر کس اعتقاد داشته باشد که بیماری مسری وجود دارد، مشرک است. 🌐 @tebona __________________________ ✍️ مولوی محمد عمر سربازی، دانشمند و مفتی سرشناس اهل سنت بلوچستان فتوا داده است که هیچ بیماری مسری در عالم وجود ندارد و هر کس معتقد باشد که بیماری از شخصی به دیگری سرایت می‌کند، مشرک است! ◀️ این فتوا بر اساس روایت «...لَا عَدْوَى...» صادر شده است. لازم به ذکر است که این روایت در معتبر ترین منبع حدیثی شیعه، یعنی کتاب شریف الکافی هم وارد شده است و نمی توان اصل این حدیث را انکار کرد. 🌐 @tebona ◀️ اما تمام بحث در معنا و برداشتی است که از این حدیث شده است و مع الاسف برخی سلفی مسلکان غیر شیعه و حتی معدودی از افراد ظاهر گرای جریان مدعی طب اسلامی نیز به استناد این روایت قائل به عدم سرایت بیماری ها شده اند. 🌐 @tebona 👌 حجت الاسلام امیری در مقاله ای که سال گذشته منتشر کرده بودند به تفصیل به این روایت پرداخته و برداشت مذکور را خلاف واقع دانسته اند. ✅ دانلود متن مقاله در پایین 👇 _________________ ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
ایضاحی بر حدیث «لا عدوی» 2.pdf
2.24M
. ✅ دانلود متن pdf مقاله ایضاحی بر حدیث «لا عدوی» 📢 نگارنده: حجت الاسلام علی امیری _________________ ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .