#نقد_مدعیان_طب_اسلامی
📢 حجامت حزیران توصیه شرعی نیست.
◀️ بیانیه ی برخی از اساتید و پژوهشگران علوم اسلامی در خصوص انجام حجامت در ایام حزیران و بررسی مستندات آن:👇👇👇
🌐@tebona
___________________________________
1⃣ متاسفانه چندی است که توسط برخی افراد چنین القا شده است که به دلیل استحباب حجامت در این دو روز، همه مؤمنین بدون توجّه به موارد و مسائل طبّی و شخصی، باید برای انجام حجامت در «حزیران» شتاب کنند.
2⃣ این مسئله خلاف دستورات طبی و حتی روایی است، اما متاسفانه برخی با بی توجهی و بی مبالاتی به نام طب اسلامی، روز «حزیران» را بعنوان روز خاص حجامت معرفی میکنند.
3⃣ جدای از اینکه روایت این مسئله در چه کتابی ذکر شده است و بنابر مبانی استنباطی، هیچ مستمسک قابل توجهی در این مورد در دست نیست اما متن زیر با تکیه بر پذیریش حدیث «حزیران» تنظیم شده است تا با تکیه بر مقبولات این جریانات نقدی درون متنی را به مخاطبان ارائه دهد.
✅ متن تفصیلی این یادداشت را میتوانید در سایت موسسه طبنا از ادرس و لینک ” http://tebona.ir/2018/06/%d8%ad%d8%ac%d8%a7%d9%85%d8%aa ” مشاهده نمایید:
🌐@tebona
___________________________
🔴 منبع: خبرگزاری تسنیم
◀️◀️ این یادداشت را میتوانید در سایت موسسه طبنا از ادرس و لینک زیر مشاهده نمایید:👇👇👇👇👇👇👇👇
http://tebona.ir/2018/06/%d8%ad%d8%ac%d8%a7%d9%85%d8%aa
.
.
موسسه فقه الطب، طِبُنا
📢 لزوم ایجاد رشته های مرتبط با طب و دروس حوزوی ⏪ بخشی از سخنان آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمی
#اخبار_حوزه
📢 لزوم ایجاد رشته های مرتبط با طب و دروس حوزوی
⏪ بخشی از سخنان آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه در دیدار با جمعی از پزشکان طلبه : 👇👇👇
🌐@tebona
_______________________________
1⃣ اصرار دارم رشته هایی مانند اخلاق پزشکی، فقه سلامت و پزشکی و فلسفه سلامت و پزشکی وارد دروس حوزوی بشوند تا وقتی یک پزشک به حوزه علمیه می آید، ارتباطی میان دروس حوزوی و رشته خود احساس کند.
2⃣ وضعیت امروز ما به گونه ای است که حوزه علمیه نه سنت را به خوبی نگه داشته و نه تجدد را درست دریافت کرده است و این بحران آفرین است.
3⃣ شما مجموعه خود را شکل بدهید و سه رشته اخلاق پزشکی، فلسفه سلامت و پزشکی و فقه سلامت و پزشکی را پیگیری کنید، ما هم در این زمینه کمک می کنیم. ولو اگر اینها رشته هم نیستند باید به صورت دوره هایی مد نظر گرفته شوند.
🔴 منبع: خبرگزاری حوزه
_______________________________
⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب
👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید:
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
موسسه فقه الطب، طِبُنا
#نقد_مدعیان_طب_اسلامی
📢ادبیات تکفیری مدعیان اخباری مسلک طب اسلامی.
🌐@tebona
_______________________________
◀️ تکرار ملال آور ادبیات تکفیری و عوامانه مدعیان طب اسلامی به جای پاسخ علمی به مقالات پژوهشی محققان.
◀️ توصیه به لعن و نفرین منکران رساله ذهبیه و کتاب طب الائمه و منکران طب خودساخته!!!
◀️ این پرخاش ها در موضع درماندگی و نشان از تهی بودن ادعاهای پرطمطراق و جعلی این حضرات دارد.
_______________________________
⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب
👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید:
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
#کتب_غیر_معتبر_حدیثی
📢 کتاب توحید مفضل هیچ اعتبار و افتخاری برای شیعه نیست. / مقاله ای علمی - پژوهشی در بررسی اعتبار کتاب توحید مفضل.
⏪ بخشی از مقاله استاد هادی نصیری و استاد محمد علی صالحی را میتوانید در بخش زیر مشاهده نمایید و برای دانلود اصل مقاله به سایت موسسه طبنا مراجعه نمایید: 👇👇👇
🌐@tebona
___________________________
◀️ اعتبار رساله توحید مفضل و انتساب آن به امام صادق (ع) به شدت محل تردید است. از حیث اسناد، سلسله سند این حدیث از زمان امام جواد (ع) به بعد قطع شده و آنچه از رجال سند، یعنی محمد بن سنان و مفضل بن عمر باقی مانده، متهم به فساد عقیده، غلو و ضعف هستند؛ دفاعیه های رجالیان متأخر نیز اتقان کافی ندارد و قدر متیقن، رفع ضعفهای عقیدتی راویان است ولی در انتساب این حدیث به امام صادق (ع) ناکافی است.
🌐@tebona
◀️ از حیث متن نیز مجموع قراین اعتبار این حدیث را با پرسش های جدی رو به رو میکند؛ به طوریکه حتی با توجیه برخی از قراین، نمیتوان بقیه را نادیده گرفت. افرادی که مفضل بن عمر و محمد بن سنان را تضعیف کرده اند به آثار آنها دسترسی داشته اند و کسانی که سعی در تبرئه آنها داشته و از توحید مفضل تمجید کرده اند، از آثار مسأله دار و متنهای مشابه آن اطلاع نداشته اند.
🌐@tebona
◀️ نبود نسخه های کهن و پرهیز متکلمان و فقیهان از استناد به توحید مفضل نیز پرسشی جدی است. اشکالات ساختاری این حدیث هم بسیار و غیرقابل اغماض است و اگر بخواهیم آنها را توجیه کنیم باید متنی پر از ایرادهای ادبی را به امام معصوم منتسب کنیم. انتساب چنین متن پرحاشیه ای به امام معصوم، نه اعتباری برای مفضل و نه افتخاری برای شیعه است و افزون بر آنچه نوشته شد به لحاظ محتوایی نیز مشکلاتی دارد که خود، پژوهش مستقلی را میطلبد.
___________________________
◀️ متن تفصیلی این پژوهش را میتوانید در سایت موسسه طبنا از ادرس و لینک زیر مشاهده نمایید:👇👇👇👇👇👇👇👇
http://tebona.ir/2018/08/990/
http://tebona.ir/2018/08/990/
http://tebona.ir/2018/08/990/
.
بررسی اعتبار کتاب توحید مفضل.pdf
670.2K
◀️ متن تفصیلی پژوهش (بررسی اعتبار کتاب توحید مفضل) را میتوانید در سایت موسسه طبنا از ادرس و لینک (http://tebona.ir/2018/08/990/) مشاهده نمایید. همچنین می توانید از قسمت بالا آن را دانلود نمایید:
.
#کتب_غیر_معتبر_حدیثی
📢 توحید مفضل بن عمر... یا توحید مسیحیان عراق/ مقاله ای علمی - پژوهشی در تأثیر پذیری کتاب مفضل از متنی عربی و تألیف یکی از نسطوریان عراق به نام جبرائیل بن نوح انباری.
موسسه فقه الطب، طِبُنا
#کتب_غیر_معتبر_حدیثی 📢 توحید مفضل بن عمر... یا توحید مسیحیان عراق/ مقاله ای علمی - پژوهشی در تأثی
#کتب_غیر_معتبر_حدیثی
📢 توحید مفضل بن عمر... یا توحید مسیحیان عراق/ مقاله ای علمی - پژوهشی در تأثیر پذیری کتاب مفضل از متنی عربی و تألیف یکی از نسطوریان عراق به نام جبرائیل بن نوح انباری.
⏪ بخشی از مقاله استاد محمد کاظم رحمتی را میتوانید در بخش زیر مشاهده نمایید و برای دانلود اصل مقاله به سایت موسسه طبنا مراجعه نمایید: 👇👇👇
🌐@tebona
___________________________________
◀️ نوشتار حاضر در صدد نشان دادن ریشه و خاستگاه متن کتاب فَکِّر / التوحید منسوب به مفضل بن عمر جعفی است و با قید احتمالا از تأثیر پذیری کتاب مفضل از متنی عربی و تألیف یکی از نسطوریان عراق به نام جبرائیل بن نوح انباری و کتاب «الفکر و الاعتبار» وی با ذکر شواهدی نسخه شناسانه سخن رفته است.
🌐@tebona
◀️ در وضعیت کنونی تحقیق، هنوز نمی توان در خصوص خاستگاه اصلی متن کتاب التوحید به صراحت و قاطعیت سخن گفت، اما تا حدوی مشخص است که عالمی شیعی از قرن سوم یا چهارم و به احتمال قوی «علی بن حاتم قزوینی» شخصی باشد که با استفاده از تحریر مختصر کتاب «الفکر – تحریر نخست کتاب توسط جبرائیل بن نوح انباری» که غیر از تحریر دیگر و اصلاح شده کتاب است (تحریر مفصل)، و با استفاده از شهرت داشتن نام مفضل و روایات چندی در خصوص ابن ابی العوجا، تحریر فعلی از کتاب را پدید آورده باشد.
🌐@tebona
___________________________
◀️ متن تفصیلی این پژوهش را میتوانید در سایت موسسه طبنا از ادرس و لینک زیر مشاهده نمایید:👇👇👇👇👇👇👇👇
http://tebona.ir/2018/08/1002/
http://tebona.ir/2018/08/1002/
http://tebona.ir/2018/08/1002/
.
4_5997025220081222770.pdf
452.7K
◀️ متن تفصیلی پژوهش (بررسی اعتبار کتاب توحید مفضل) را میتوانید در سایت موسسه طبنا از ادرس و لینک (http://tebona.ir/2018/08/1002/) مشاهده نمایید. همچنین می توانید از قسمت بالا آن را دانلود نمایید:
.
◀️ لوگوی امروز گوگل در آستانه روز پزشک و زادروز ابن سینا!
◼️ این سوال و ابهام وجود دارد که چرا با وجود این تعداد حکیم و طبیب شیعه و ایرانی بزرگ باید جناب بوعلی مورد توجه و تبلیغ باشد.
🔳 @tebona
هدایت شده از موسسه فقه الطب، طِبُنا
#اخبار_حوزه
📢 بوعلی سینا شیعه امامی نمیتواند باشد!
◀️◀️ متن کامل یادداشت پایگاه اطلاع رسانی دفتر معظم له را ميتوانيد در سايت موسسه طبنا از ادرس زير مطالعه بفرماييد: 👇👇👇👇👇👇👇👇
http://tebona.ir/?p=751
http://tebona.ir/?p=751
http://tebona.ir/?p=751
.
موسسه فقه الطب، طِبُنا
#معرفی_نرم_افزار
📢 نرم افزار جدید «فرهنگ اصطلاحات علوم»
🌐@tebona
__________________________
📚 ۹۷ عنوان کتاب در زمینه فرهنگ نامه اصطلاحات علوم، در ۱۵۷ جلد، در موضوعهایی همچون: علوم قرآن، حدیث، فقه، فلسفه، منطق، طب و علوم طبیعی و ...
استفاده از این نرم افزار به تمام محققان علوم طبیعی، طب، فقه پزشکی و... پیشنهاد می شود.
__________________________
_
⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب
👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید:
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
#مقاله_پژوهشی
📢 دینداری مهم ترین عامل در کاهش مصرف فست فودها / مقاله ای علمی - پژوهشی در تأثیر دینداری در پرهیز از غذاهای مضر
موسسه فقه الطب، طِبُنا
#مقاله_پژوهشی 📢 دینداری مهم ترین عامل در کاهش مصرف فست فودها / مقاله ای علمی - پژوهشی در تأثیر دین
#مقاله_پژوهشی
📢 دینداری مهم ترین عامل در کاهش مصرف فست فودها / مقاله ای علمی - پژوهشی در تأثیر دینداری در پرهیز از غذاهای مضر
⏪ بخشی از مقاله استاد کمال کوهی را میتوانید در بخش زیر مشاهده نمایید و برای دانلود اصل مقاله به سایت موسسه طبنا مراجعه نمایید: 👇👇👇
🌐@tebona
_______________________________
◀️ طبق نتايج به دست آمده در یک پژوهش آماری دانشجوياني كه ميزان دينداري آنها قويتر مي باشد، كمتر از غذاهای مضر و فست فودی استفاده مي كنند. يعني به هر ميزان كه دينداري دانشجويان بيشتر باشد، ميزان استفاده آنها از غذاهاي فست فود كاهش مي يابد. با توجه به اينكه دينداران خود را مقيد به استفاده از غذاهاي سالم و خاصي مي دانند، بنابراين كمتر تمايل دارند كه از این دست غذاها استفاده كنند.
🌐@tebona
_______________________
◀️ متن تفصیلی این پژوهش را میتوانید در سایت موسسه طبنا از ادرس و لینک زیر مشاهده نمایید:👇👇👇👇👇👇👇👇
http://tebona.ir/2018/08/%d8%af%db%8c%d9%86%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c%e2%80%8f
.
4_6015077878159377085.pdf
309.7K
.
◀️ متن تفصیلی پژوهش (دینداری مهم ترین عامل در کاهش مصرف فست فودها ) را می توانید دانلود نمایید.
▶️@tebona
#اخبار_حوزه
📢 فتواهای طبی استاد علوی بروجردی.
◀️ بخشی از رساله تازه منتشر شده استاد علوی بروجردی باب احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها:
🌐@tebona
موسسه فقه الطب، طِبُنا
#اخبار_حوزه 📢 فتواهای طبی استاد علوی بروجردی. ◀️ بخشی از رساله تازه منتشر شده استاد علوی بروجردی
#اخبار_حوزه
📢 فتواهای طبی استاد علوی بروجردی.
◀️ بخشی از رساله تازه منتشر شده استاد علوی بروجردی باب احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها:
🌐@tebona
_______________________________
1️⃣ در رساله توضیح المسائل استاد علوی بروجردی - که به نوعی اعلام غیر مستقیم مرجعیت ایشان نیز میباشد - در باب ”چیزهایی که خوردن آنها در اسلام مستحب است” به صراحت به استحباب خورن نمک اول و اخر غذا فتوا داده اند.
2️⃣ ایشان در سایر فتاوای خود به نکات فراوان طبی و بهداشتی نیز اشاره نموده اند.
3️⃣ این در حالی است که تا چند سال گذشته سنت تمام فقها این بوده است که در رساله توضیح المسائل خود به این امر فتوا می دانند اما چندی پیش این فتوا در چاپ های جدید برخی رساله ها حذف شده بود و برخی مراکز پژوهشی مانند ”دار الحدیث” به این امر اشکال گرفته بودند.
◀️ (لازم به ذکر است بیان این مسئله به معنای تایید سایر مواضع و دیدگاه های استاد علوی بروجردی نمی باشد.)
_______________________________
⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب
👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید:
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
✅ گزارش صدا و سیمای خراسان از جریانات طب اسلامی و معاجین ساختگی آنها
⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
موسسه فقه الطب، طِبُنا
. ✅ گزارش صدا و سیمای خراسان از جریانات طب اسلامی و معاجین ساختگی آنها ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه ا
#یادداشت_ارسالی
📢 ”طب اسلامی” یعنی آب دهان سر بالا!
◀️ یادداشت ارسالی یکی از مخاطبان در خصوص گزارش صدا و سیمای خراسان:
🌐@tebona
___________________________
1️⃣ جدای از نقدهای بنیادین و مهم به وزارت بهداشت و سیاست های کلان حوزه سلامت و همچنین جدای از نقد های جدی به روش و اسلوب دانشکده های طب ایرانی باید عرض کنیم جریانات طب اسلامی برای ما حوزویان شده اند مصداق بارز ”آب دهان سر بالا”
2️⃣ این که بدون اندک دانشی از سبب و علائم امراض و با نگاهی اخباری مسلکانه و بدور از فقاهت به روایات و بدون توجه به تداخلات دارویی و... همه بیماران را از دم تیغ معاجین ابنابسطام و تراکیب مجعوله آن می گذرانند و آنگاه عدم درمان را ابتلاء اللهی می خوانند نامش چیزی جز ”شیادی” نیست.
3️⃣ تنها تفاوت این شیادی با شیادان دیگر در نیت است و حسن فاعلی.
بسیاری از این حضرات با وضو و سلام و صلوات درب مطب هایشان - بخوانید دکان هایشان - را باز میکنند و برای هر نسخه و تجویزشان یک روایت و حدیث می خوانند و بادی به غبغب می اندازند و می گویند: ”بله ما داریم علوم اهل بیت ع را احیا میکنیم”.
4️⃣ اما غافل از آن که این ره به ترکستان می رود و این غافله سر از ناکجا آباد در آورده است. غافل از انکه انچه میکارند را شیطان درو میکند. غافل از انکه انچه را احیا میکنند علوم حقیر و ناچیز خودشان است.
ما نه با سیاست های غلط وزارت بهداشت در مسائل کلان حوزه سلامت (مانند ترویح واکسن و مصرف تراریخته ها و...) موافقیم و نه اطبای حقیقی و دلسوز را جریانات طب ایرانی میدانیم و نه با سکوت حوزه علمیه نسبت به خیل عظیم مرویات طبی موافقیم، بلکه خواهان شکل گیری منطقی صحیح و رویکردی فقاهی به ابواب طبی در دل حوزه علمیه هستیم.
5️⃣ این حضرات کاری کرده اند که دیگر هیچ طلبه ای - از خوف اینکه مبادا انگ وابستگی به این جریانات را بخورد - نتواند نام اسلام و طب را کنار یکدیگر ببرد.
حقیقتا این جریانات برای حوزه و روحانیت مصداق بارز ”آب دهان سر بالا” هستند و اگر هر مرجع تقلید و عالمی هر موضعی نسبت به اینان بگیرد باید به ایشان حق بدهیم.
🔴 یادداشت ارسالی یکی از مخاطبان با نام کاربری ”محمد رضا”
___________________________
⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب
👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید:
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
#مقاله_پژوهشی
📢 روش تشخیص قضایای حقیقیه و خارجیه در احادیث طبی / بیشتر احادیث معتبر طبی قضایای حقیقیه هستند.
▶️@tebona
موسسه فقه الطب، طِبُنا
#مقاله_پژوهشی 📢 روش تشخیص قضایای حقیقیه و خارجیه در احادیث طبی / بیشتر احادیث معتبر طبی قضایای حقی
#مقاله_پژوهشی
📢 روش تشخیص قضایای حقیقیه و خارجیه در احادیث طبی / بیشتر احادیث معتبر طبی قضایای حقیقیه هستند.
⏪ بخشی از مقاله حجت الاسلام ستایش مدیر گروه رجال موسسه دارالحدیث قم را میتوانید در بخش زیر مشاهده نمایید و متن کامل مقاله را از سایت موسسه طبنا دانلود نمایید: 👇👇👇
🌐@tebona
_______________________________
1️⃣ با مراجعه به ابواب پزشکی که در کتاب های معتبر شیعه مانند الکافی نقل شده، این شیوه قابل ردگیری است. بیان اکثر روایات پزشکی در این کتاب به صورتی است که مخاطب پس از بررسی تمامی روایات یک باب اگر در پذیرش صدوری آن اشکالی نداشته باشد به جز موارد معدودی که نمونه های آن گذشت تمامی آن روایات را به مثابه یک واقعیت که برای عموم مفید است، مینگرد؛ در نتیجه، اصل اولی در احادیث پزشکی با دیگر روایات تفاوتی ندارد و به عنوان یک قضیه حقیقیه برای عموم مردم پذیرفتنی است.
🌐@tebona
2️⃣ .. راه شناخت قضایای حقیقیه از خارجیه در احادیث طبی بررسی شواهد و قرائن کامل یک آموزه حدیثی است؛ از قبیل:
✔️ الف (اگر معصوم علیه السلام در مقام تعلیم دانش طب باشد، این گزاره ها قضیه حقیقیه هستند.
✔️ ب (اگر بیان و تجویزی خاص در موضوعی معین تکرار شود به خصوص اگر از لسان دو
معصوم علیهم السلام باشد، می تواند قرینه بر حقیقیه بودن آن گزاره باشد.
✔️ ج (تغییر بیان معصوم علیه السلام در مواجه با یک بیماری خاص می تواند نشان از قضیه خارجیه بودن و دخالت ویژگی های بیان نشده در متن روایت در آن درمان خاص باشد.
✔️ د (پرسش راویان، به خصوص راویانی که از بیماری خود سؤال می کنند و امام علیه السلام در مقام آموزش نیست، نشان از خارجیه بودن آن گزاره روایی است.
🌐@tebona
3️⃣ بیان معصومان علیهم السلام در انتقال آموزه های طبی متناسب با فضای جامعه در همان زمان است؛ در نتیجه، از اصطلاحات آن دوره نیز بهر برده اند و فهم دقیق و صحیح از این احادیث با شناخت آن مقتضیات و زبان شناسی عصر صدور حدیث فراهم می شود.
🌐@tebona
_______________________
◀️ متن تفصیلی این پژوهش را میتوانید در سایت موسسه طبنا از ادرس و لینک زیر مشاهده نمایید:👇👇👇👇👇👇👇👇
http://tebona.ir/2018/08/%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d8%aa%d8%b4%d8%ae%db%8c%d8%b5
.
4_6021366135482483819.pdf
1.48M
.
◀️ متن تفصیلی پژوهش (روش تشخیص قضایای حقیقه و خارجیه در احادیث طبی) را می توانید از قسمت بالا دانلود نمایید.
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
4_6026047460856562487.mp3
943K
#استاد_مسعودی
📢 مقصود ائمه (ع) از لفظ عدس همان نخود بوده است.
⏪ بخشی از صوت استاد عبدالهادی مسعودی قائم مقام موسسه دارالحدیث قم در رادیو معارف: 👇👇👇
🌐@tebona
موسسه فقه الطب، طِبُنا
#استاد_مسعودی 📢 مقصود ائمه (ع) از لفظ عدس همان نخود بوده است. ⏪ بخشی از صوت استاد عبدالهادی مسع
#بازنشر
📢 سال گذشته در يادداشتی از حجت الاسلام محمد سوري به این پرداخته شد که گاهی اوقات در لسان اهل بیت علیهم السلام به نخود ”عدس” اطلاق می شده است و خواصی که در روایات برای لفظ ”عدس” استفاده شده (مانند رقت قلب و کثرت اشک) به هیچ عنوان مربوط به عدس نیست و همگی جزو خواص نخود می باشد.
🌐@tebona
___________________________
⏺ بعد از انتشار این مقاله اشکالات و سوالاتی برای بعضی کاربران پیش آمد که به همگی آنها پاسخ داده شد. به تازگی استاد عبدالهادی مسعودی هم در این زمینه نکته کوتاهی را در رادیو معارف فرمودند که صوت ایشان در کانال قرار داده شد.
___________________________
◀️◀️ مشروح يادداشت حجت الاسلام محمد سوري را ميتوانيد در سايت موسسه طبنا از ادرس زير مطالعه بفرماييد: 👇👇👇👇👇👇👇👇
http://tebona.ir/?p=582
http://tebona.ir/?p=582
http://tebona.ir/?p=582
موسسه فقه الطب، طِبُنا
#مقاله_پژوهشی 📢 جایگاه روایات طبی در پزشکی کهن ایران / چرا روایات طبی جایگاه ویژه ای در منابع کهن پ
#مقاله_پژوهشی
📢 جایگاه روایات طبی در پزشکی کهن ایران / چرا روایات طبی جایگاه ویژه ای در منابع کهن پزشکی نداشته است؟
⏪ بخشی از مقاله دکتر مظفر پور و دکتر مجاهدی را میتوانید در بخش زیر مشاهده نمایید و متن کامل مقاله را از سایت موسسه طبنا دانلود نمایید: 👇👇👇
🌐@tebona
_______________________________
1⃣ در سال های اخیر رویكردی با عناوین طب اسلامی، طب روایی، طب اهل بیت، طب قرآنی در حال ترویج است و مدعی وجود مكتب مستقلی به نام های مذكور می باشد. اگر چنین مكتبی در جهان اسلام وجود داشته است انتظار می رود در منابع مكتوب گذشته منعكس شده و حداقل منابع معتبر طبی، بعنوان یك مكتب طبی مورد توجه اطبای مسلمان در قرون مختلف از آن یاد نموده و در تدوین كتب خود از آن بهره برده باشند. هدف از این مطالعه بررسی میزان انعكاس روایات منسوب به معصومین در منابع معتبر پزشكی ایرانی در قرون مختلف می باشد.
🌐@tebona
2⃣ یافته های این پژوهش نشان میدهد که از بین ۲۰ كتاب معتبر پزشكی ایرانی كه از قرن دوم تا سیزدهم هجری نگارش یافته بودند اكثر قریب به اتقاق آنها در موارد بسیار نادر از آیات و روایات در تایید مطالب خود بهره برده اند و هیچكدام از آنها به مباحثی مانند طب اسلامی یا طب النبی یا طب الأئمه اشاره ننموده اند.
🌐@tebona
3⃣ طبق نتایج این مطالعه روایات طبی جایگاه تعریف شده ای در منابع پزشكی ایرانی نداشته اند. با توجه به آزادی بیان و قرارگیری تعدادی از نویسندگان در زمان حكام شیعی و تسلط برخی از آنها بر علوم فقه و حدیث می توان نتیجه گرفت كه احتمال قوی مطالبی كه در زمان معاصر به اهل بیت منسوب گردیده (مانند کتاب طب الائمه و رساله ذهبیه) در محافل علمی اندیشمندان مسلمان قرون گذشته موضوعیت نداشته است.
🌐@tebona
_______________________
◀️ متن تفصیلی این پژوهش را میتوانید در سایت موسسه طبنا از ادرس و لینک زیر مشاهده نمایید:👇👇👇👇👇👇👇👇
http://tebona.ir/2018/08/%d8%ac%d8%a7%db%8c%da%af%d8%a7%d9%87-
.