4_5891201233112271057.mp3
6.79M
🎧 نواهنگ فوق العاده زیبای جدایی
تنظیم استودیویی
▪️یابنالحسن بگو کجایی...😭
▪️تنــگه دلم ازین جدایی...💔
#امام_زمان ع
@thaghlain 🌹
#با_چهارده_معصومع
🌸🌼🌸🌼🌸🌼
💚✨امام صادق (ع) :
✍🏻دعای چهارکس مستجاب نمیشود :
①⇜کسی که در خانه بنشیند و بگوید : خدایا روزی مرا برسان ، که خدا به او میگوید : آیا دستور ندادم که پی روزی بروی و تلاش کنی.
②⇜مردی که مغلوب زنش شده است ، که خداوند می گوید : آیا اختیار او را به دست تو واگذار نکردم ؟
③⇜فردی که دارای مال و ثروت باشد و آن را تباه کند و گوید : خدایا روزیم را برسان که خداوند میفرماید : آیا دستور ندادم که میانه رو باش و اسراف نکن ، سپس این آیه را خواند : بندگان خدا کسانی هستند که هنگام انفاق اسراف نمی کنند و بخل هم نمی ورزند بلکه میان این دو راه میانه را میگرند.
④⇜مردی که پول داشته و آن را قرض داده بدون آنکه سندی بگیرد خداوند میفرماید : مگر تو را دستور ندادم که شاهد بگیری ؟
📚بحارالانوار جلد ۱۰۳ صفحه ۱۲ حدیث ۵۳
#حدیث
#امام_صادق علیه السلام
#دعا
@thaghlain 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سخنرانی_کوتاه
🎧 بشنوید روایتی از آیتالله مجتهدی تهرانی درباره خیرات برای پدر و مادر
😔 برای پدر و مادرهامون چقدر کار خیر میکنیم؟
#مجتهدی_تهرانی
#والدین
#خیرات
@thaghlain 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 انتشار صوت شنیدنی از #شهید_محسن_فخری_زاده
🥀 برادرا ! جز شهادت، جز شهادت، هیچ راهی نیست که انسان با خیال راحت بخواهد عبور کند.
@thaghlain 🌹
ثقلین (قرآن و اهلبیت ع)
#مسئله_شرعی #احکام_نماز ✅1⃣6⃣ شرایط مکان نمازگزار: ۱. مباح باشد. (یعنی غصبی نباشد). ۲. بی حرکت باشد
#مسئله_شرعی
#احکام_نماز
✅1⃣7⃣
شرایط مکان نمازگزار
۱. مباح باشد
الف) مکان نماز باید غصبی نباشد. نماز در جای غصبی هر چند که بر روی فرش و تخت غیر غصبی باشد، باطل است.
ب) اگر در جایی که نمیداند یا فراموش کرده غصبی است نماز بخواند، نماز او صحیح است. همچنین اگر نداند تصرف در جای غصبی حرام است.
ج) کسی که با دیگری در ملکی شریک است در صورتی که سهم هر یک از دیگری جدا نباشد، نمیتواند بدون رضایت شریکش در آن ملک نماز بخواند.
نکات
۱. زمینی که قبلاً وقف بوده و دولت آن را تصرف نموده و در آن مدرسه ساخته است، اگر احتمال قابل توجهی داده شود که تصرف مذکور مجوّز شرعی داشته است، نماز خواندن در آن مکان اشکال ندارد. همچنین زمین بعضی از مدارس که از صاحبان آن بدون رضایت آنها گرفته شده است، اگر احتمال قابل توجهی داده شود که مسؤول ذیربط به استناد و مجوّز قانونی و شرعی اقدام به احداث مدارس در آن اراضی نمود نماز خواندن در آن اشکال ندارد.
۲. شخصی که در یک خانهی دولتی زندگی میکند که مدت سکونت وی در آن به پایان رسیده و حکم تخلیه نیز به او ابلاغ شده است، اگر از طرف مسؤولین ذیربط، مجاز به استفاده از آن خانه بعد از مهلت مقرر نباشد، تصرفات او (و از جمله نماز خواندن) در آن حکم غصب را دارد.
https://farsi.khamenei.ir/print-content?id=28288
#رساله_آموزشی_احکام
#آیت_الله_خامنهای
#مکان_نمازگزار
@thaghlain 🌹
#خاکریز_خاطرات ۱۴
✍ کاش همهی نمایندگان مجلس اینگونه بودند
متن خاطره
توی انتخابات مجلس شورای اسلامی رأی آوردیم
با حاج آقا راه افتادیم بریم افتتاحیه نزدیک ساختمان مجلس که رسیدیم ، مرحوم ابوترابی گفت: نگهدار...
ایشون با یه حالت خاصی به درب ورودی مجلس نگاه کرد و گفت:
این در رو ببین! اگه ما به وظیفه خودمون در قبال مردم عمل نکنیم ، این در برای ما دروازه جهنم خواهد شد...
📌 خاطره ای از سیدالأسرا مرحوم سید علی اکبر ابوترابی
📚 منبع: کتاب "به لطافت باران" نوشته بیژن کیانی
#مجلس #نماینده #تکلیف_گرایی
#مسئولیت #ابوترابی
#شهدا
@thaghlain
#کلام_خدا
#سوره_لیل
✅آیات5_11
«٥» ﻓَﺄَﻣَّﺎ ﻣَﻦْ ﺃَﻋْﻄَﻲ ﻭَ ﺍﺗَّﻘَﻲ «٦» ﻭَ ﺻَﺪَّﻕَ ﺑِﺎﻟْﺤُﺴْﻨَﻲ «٧» ﻓَﺴَﻨُﻴِّﺴﺮُﻩُ ﻟِﻠْﻴُﺴْﺮَﻱ «٨» ﻭَﺃَﻣَّﺎ ﻣَﻦ ﺑَﺨِﻞَ ﻭَﺍﺳْﺘَﻐْﻨَﻲ «٩» ﻭَ ﻛَﺬَّﺏَ ﺑِﺎﻟْﺤُﺴْﻨَﻲ «١٠» ﻓَﺴَﻨُﻴَﺴِّﺮُﻩُ ﻟِﻠْﻌُﺴْﺮَﻱ «١١» ﻭَﻣَﺎ ﻳُﻐْﻨِﻲ ﻋَﻨْﻪُ ﻣَﺎﻟُﻪُ ﺇِﺫَﺍ ﺗَﺮَﺩَّﻱ
(٥) ﺍﻣّﺎ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﺮﺩ ﻭ ﭘﺮﻭﺍ ﺩﺍﺷﺖ (٦) ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻧﻴﻚ (ﺭﻭﺯ ﺟﺰﺍ) ﺭﺍ ﺗﺼﺪﻳﻖ ﻛﺮﺩ. (٧) ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﻣﺎ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﭘﻴﻤﻮﺩﻥ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺭﺍﻩ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﻛﺮﺩ. (٨) ﻭﻟﻲ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﺨﻞ ﻭﺭﺯﻳﺪ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻲ ﻧﻴﺎﺯ ﭘﻨﺪﺍﺷﺖ. (٩) ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻧﻴﻚ (ﺭﻭﺯ ﺟﺰﺍ) ﺭﺍ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﻧﻤﻮﺩ. (١٠) ﭘﺲ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﻴﻤﻮﺩﻥ ﺩﺷﻮﺍﺭﺗﺮﻳﻦ ﺭﺍﻩ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ. (١١) ﻭ ﭼﻮﻥ ﻫﻠﺎﻙ ﺷﺪ، ﺩﺍﺭﺍﻳﻲ ﺍﺵ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﻛﺎﺭﺳﺎﺯ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ.
🔰ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
🌟ﺷﺎﻳﺪ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻋﻄﺎﻱ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺗﻘﻮﺍ، ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﻋﻄﺎ ﺑﺎ ﻧﻴّﺖ ﺧﺎﻟﺺ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﻣﻨﺖ، ﺁﻥ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻣﺎﻝ ﺣﻠﺎﻝ ﻭ ﺩﺭ ﻣﺴﻴﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺗﻤﺎم ﺍﻳﻦ ﺍﻣﻮﺭ ﺩﺭ ﻛﻠﻤﻪ ﺗﻘﻮﺍ ﺟﻤﻊ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻋﻄﻲ ﻭﺍﺗﻘﻲ »
ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺮﺧﻲ ﺭﺍﻩ ﺧﻴﺮ ﺭﺍ ﺑﺎﺯ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ، «ﻓﺴﻨﻴﺴّﺮﻩ ﻟﻠﻴﺴﺮﻱ» ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺮﺧﻲ ﺭﺍﻩ ﺷﺮ ﺭﺍ «ﻓﺴﻨﻴﺴّﺮﻩ ﻟﻠﻴﺴﺮﻱ » ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺗﻠﺎﺵ ﺧﻮﺩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻥّ ﺳﻌﻴﻜﻢ ﻟﺸﺘّﻲ»
ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﺷﺨﺼﻲ ﺛﺮﻭﺗﻤﻨﺪ ﺩﺭﺧﺘﻲ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ ﻫﻤﺴﺎﻳﻪ ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﻣﻴﻮﻩ ﺁﻥ ﺩﺭﺧﺖ ﺑﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﻲ ﺭﻳﺨﺖ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﻣﻲ ﺧﻮﺭﺩﻧﺪ ﻭﻟﻲ ﺻﺎﺣﺐ ﺩﺭﺧﺖ، ﻣﻴﻮﻩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﻫﺎﻥ ﺍﻃﻔﺎﻝ ﻣﻲ ﮔﺮﻓﺖ. ﭘﺪﺭ ﺍﻃﻔﺎﻝ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻛﺮم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺩﺍﺩ.
ﺣﻀﺮﺕ ﻧﺰﺩ ﺻﺎﺣﺐ ﺧﺎﻧﻪ ﺭﻓﺘﻪ ﻭ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎﺩ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﺩﺭﺧﺖ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺩﺭﺧﺘﻲ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺑﻔﺮﻭﺵ. ﺁﻥ ﻣﺮﺩ ﺟﻮﺍﺏ ﺭﺩ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺩﺍﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺩﻧﻴﺎﻱ ﻧﻘﺪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﺧﺮﺕ ﻧﺴﻴﻪ ﻧﻤﻲ ﻓﺮﻭﺷﻢ. ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺑﺮﮔﺸﺖ. ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻳﺎﺭﺍﻥ ﭘﺮﺳﻴﺪ: ﺁﻳﺎ ﺍﮔﺮ ﻣﻦ ﺁﻥ ﺩﺭﺧﺖ ﺭﺍ ﺑﮕﻴﺮم ﻭ ﺑﺎ ﻣﻦ ﻧﻴﺰ ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﺍﻱ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﺪ؟ ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺁﺭﻱ. ﺁﻥ ﺷﺨﺺ ﺗﻮﺍﻧﺴﺖ ﺑﺎ ﺑﻬﺎﻳﻲ ﭼﻨﺪﻳﻦ ﻭ ﭼﻨﺪ ﺑﺮﺍﺑﺮ، ﺩﺭﺧﺖ ﺭﺍ ﺧﺮﻳﺪﺍﺭﻱ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﮔﺬﺍﺭﺩ. ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﻪ ﻧﺰﺩ ﺁﻥ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻓﻘﻴﺮ ﺁﻣﺪﻩ ﻭ ﺩﺭﺧﺖ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺨﺸﻴﺪ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻫﻨﮕﺎم ﺁﻳﺎﺕ ﺍﻳﻦ ﺳﻮﺭﻩ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪ.(٨٦٠) «ﻓﺎﻣّﺎ ﻣﻦ ﺍﻋﻄﻲ ﻭ ﺍﺗﻘﻲ ﻭ ﺻﺪﻕ ﺑﺎﻟﺤﺴﻨﻲ...»
🌟ﻫﺮ ﻛﺲ ﮔﺎم ﺍﻭﻝ ﺳﺨﺎﻭﺕ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﻌﺎﺩ ﻭ ﺗﻘﻮﺍ ﺑﺮﺩﺍﺭﺩ، ﺧﺪﺍ ﻇﺮﻓﻴّﺖ ﻭ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺭﻭﺣﻲ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺎﺭﻫﺎ ﻫﻤﻮﺍﺭ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺭﻭﺡ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻛﺎﺭ ﺧﻴﺮ ﻣﺄﻧﻮﺱ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪ، ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻭ ﺗﻌﻘﻞ ﻭ ﻛﺎﺭﺩﺍﻧﻲ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺎﻟﺎ ﻣﻲ ﺑﺮﺩ، ﺍﻟﻬﺎم ﻭ ﺍﺑﺘﻜﺎﺭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ، ﭘﺬﻳﺮﺵ ﻣﺮﺩﻣﻲ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺯﻳﺎﺩ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺭﺍﻩ ﻫﺎﻱ ﺟﺪﻳﺪﻱ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺎﺭ ﺧﻴﺮ ﭘﻴﺶ ﭘﺎﻱ ﺍﻭ ﻣﻲ ﮔﺬﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﻣﺼﺪﺍﻕ «ﻓﺴﻨﻴﺴّﺮﻩ ﻟﻠﻌﺴﺮﻱ» ﺍﺳﺖ.
🌟ﻧﻜﺘﻪ ﻟﻄﻴﻒ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﺳﺎﻥ ﺗﺮﻳﻦ ﺭﺍﻩ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ «ﻓﺴﻨﻴﺴّﺮﻩ ﻟﻠﻴﺴﺮﻱ» ﻭ ﻧﻔﺮﻣﻮﺩ: ﻛﺎﺭ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﺁﺳﺎﻥ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ. «ﺳﻨﻴﺴﺮ ﻟﻪ ﺍﻟﻴﺴﺮﻱ» ﻭ ﻓﺮﻕ ﺍﺳﺖ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﻭﺍﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻳﺎ ﻛﺎﺭﺵ ﺭﻭﺍﻥ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺎ ﺗﻮﻛﻞ ﻭ ﺩﻋﺎ ﻭ ﺍﺗﺼﺎﻝ ﺑﻪ ﻗﺪﺭﺕ ﺑﻲ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺁﺳﺎﻥ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﭼﻨﺎﻥ ﺳﻜﻴﻨﻪ ﻭ ﺳﻌﻪ ﺻﺪﺭ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻛﺎﺭﻱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺍﺣﺘﻲ ﺑﭙﺬﻳﺮﺩ ﻭ ﺍﻧﺠﺎم ﻫﺮ ﻛﺎﺭ ﺧﻴﺮ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﺁﺳﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ.
🌟ﺩﺭ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻛﺮﺑﻠﺎ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ ﻛﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﻛﻪ ﺯﻳﻨﺐ ﻛﺒﺮﻱ ﺑﺪﻥ ﻗﻄﻌﻪ ﻗﻄﻌﻪ ﺍﻣﺎم ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺭﺍ ﺩﻳﺪ ﮔﻔﺖ: «ﺭﺑّﻨﺎ ﺗﻘﺒّﻞ ﻣﻨّﺎ ﻫﺬﺍ ﺍﻟﻘﻠﻴﻞ» ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ﺍﻳﻦ ﺷﻬﻴﺪ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﻋﻈﻤﺖ ﺗﻮ ﻛﻮﭼﻚ ﺍﺳﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﭙﺬﻳﺮ! ﺁﺭﻱ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﺗﻘﻮﺍ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻫﺮ ﺣﺎﺩﺛﻪ ﺑﻴﻤﻪ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻛﺎﺭ ﺭﻭﺍﻥ ﻭ ﺁﺳﺎﻥ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. «ﻓﺴﻨﻴﺴّﺮﻩ ﻟﻠﻴﺴﺮﻱ »
🌟ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻛﻠﻤﻪ «ﻳُﺴﺮﻱ» ﻭ «ﻋُﺴﺮﻱ» ﻛﻪ ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ ﻣﺆﻧﺚ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﻛﺎﺭﻫﺎ ﻳﺎ ﺭﺍﻩ ﻫﺎﻱ ﺁﺳﺎﻥ ﻭ ﻣﺸﻜﻞ ﺍﺳﺖ.
🌟ﺁﻧﭽﻪ ﻣﻬﻢ ﺍﺳﺖ، ﺍﺻﻞ ﺑﺨﺸﺶ ﺍﺳﺖ، ﻧﻮﻉ ﻭ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺁﻥ ﺩﺭ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺳﺖ. ﻋﻄﺎ ﮔﺎﻫﻲ ﻛﻢ ﺍﺳﺖ، ﮔﺎﻫﻲ ﺯﻳﺎﺩ، ﮔﺎﻫﻲ ﺍﺯ ﻣﺎﻝ ﺍﺳﺖ ﻭ ﮔﺎﻫﻲ ﺍﺯ ﻣﻘﺎم ﻭ ﺁﺑﺮﻭ.
ﻛﻠﻤﻪ ﻱ «ﺣُﺴﻨﻲ» ﻳﺎ ﻣﺼﺪﺭ ﺍﺳﺖ ﻣﺜﻞ ﺭُﺟﻌﻲ ﻭ ﻳﺎ ﻣﺆﻧﺚ ﺍﺣﺴﻦ ﺍﺳﺖ.
🌟ﺍﻣﺎم ﺑﺎﻗﺮ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺁﻳﻪ «ﻭ ﺍﻣّﺎ ﻣَﻦ ﺍﻋﻄﻲ ﻭ ﺍﺗّﻘﻲ ﻭ ﺻﺪّﻕ ﺑﺎﻟﺤﺴﻨﻲ ﻓﺴﻨﻴﺴّﺮﻩ ﻟﻠﻴﺴﺮﻱ» ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: «ﻟﺎ ﻳﺮﻳﺪ ﺷﻴﺌﺎ ﻣﻦ ﺍﻟﺨﻴﺮ ﺍﻟﺎّ ﻳﺴّﺮﻩ ﺍﻟﻠّﻪ ﻟﻪ» ﭼﻴﺰﻱ ﺭﺍ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﻧﺠﺎم ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﺁﺳﺎﻥ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.(٨٦١)
🌟ﻭ ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺁﻳﻪ «ﻭ ﺍﻣّﺎ ﻣﻦ ﺑﺨﻞ ﻭﺍﺳﺘﻐﻨﻲ ﻭ ﻛﺬّﺏ ﺑﺎﻟﺤﺴﻨﻲ ﻓﺴﻨﻴﺴّﺮﻩ ﻟﻠﻌﺴﺮﻱ» ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: «ﻟﺎ ﻳﺮﻳﺪ ﺷﻴﺌﺎ ﻣﻦ ﺍﻟﺸﺮّ ﺍﻟﺎّ ﻳﺴّﺮﻩ ﺍﻟﻠّﻪ ﻟﻪ» ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻥ ﻫﻴﭻ ﺷﺮﻱ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﻧﻤﻲ ﮔﻴﺮﺩ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﻧﺠﺎم ﺁﻥ ﺷﺮ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﺁﺳﺎﻥ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.(٨٦٢)
🔰ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
١- ﺷﻴﻮﻩ ﺗﺒﻠﻴﻎ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻛﻠﻴﺎﺕ، ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎ ﻭ ﻣﺼﺎﺩﻳﻖ ﺑﻴﺎﻥ ﺷﻮﺩ. «ﺍﻥّ ﺳﻌﻴﻜﻢ ﻟﺸﺘّﻲ ﻓﺎﻣّﺎ ﻣَﻦ ﺍﻋﻄﻲ »
٢- ﻋﻄﺎ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺗﻘﻮﺍﻛﺎﺭ ﺳﺎﺯ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻋﻄﻲ ﻭﺍﺗﻘﻲ »
٣- ﻋﻄﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺪﻭﻥ ﺭﻳﺎ ﻭ ﻏﺮﻭﺭ ﻭ ﻣﻨﺖ ﻭ ﺁﺯﺍﺭ ﺑﺎﺷﺪ.«ﺍﻋﻄﻲ ﻭ ﺍﺗﻘﻲ ...»
٤- ﺁﻧﭽﻪ ﻋﻄﺎ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﺪ ﻣﻬﻢ ﻧﻴﺴﺖ، ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻭ ﺑﺎ ﭼﻪ ﺍﻧﮕﻴﺰﻩ ﻭ ﺣﺎﻟﺖ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻥ ﻣﻬﻢ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻋﻄﻲ ﻭ ﺍﺗﻘﻲ»
٥ - ﺷﺮﻁ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻥ ﻋﻄﺎ، ﺗﻘﻮﺍﺳﺖ. «ﺍﻋﻄﻲ ﻭ ﺍﺗﻘﻲ» (ﻭﮔﺮﻧﻪ ﻋﻄﺎﻱ ﻣﺎﻝ ﺣﺮﺍم ﻳﺎ ﺑﺎ ﻧﻴّﺖ ﻏﻴﺮ ﺧﺎﻟﺺ ﺍﺟﺮﻱ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﺯﻳﺮﺍ «ﺍﻧّﻤﺎ ﻳﺘﻘﺒّﻞ ﺍﻟﻠّﻪ ﻣﻦ ﺍﻟﻤﺘّﻘﻴﻦ»(٨٦٣))
٦- ﺁﺧﺮﺕ، ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻟﺤُﺴﻨﻲ »
٧ - ﻛﺴﻲ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﻋﻄﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﻧﮓ ﺍﻟﻬﻲ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﺍﻫﻞ ﭘﺮﻭﺍ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﺎﺩ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. «ﻭ ﺻﺪﻕ ﺑﺎﻟﺤُﺴﻨﻲ » (ﻗﺮﺁﻥ ﺑﻪ ﻭﻋﺪﻩ ﻫﺎﻱ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺣُﺴﻨﻲ ﮔﻔﺘﻪ ﺍ
ﺳﺖ. «ﻛُﻠﺎً ﻭﻋﺪ ﺍﻟﻠّﻪ ﺍﻟﺤُﺴﻨﻲ»(٨٦٤))
٨ - ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﻗﻴﺎﻣﺖ، ﺷﺮﻁ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻥ ﻋﻤﻞ ﺍﺳﺖ. «ﻭ ﺻﺪﻕ ﺑﺎﻟﺤﺴﻨﻲ »
٩- ﺑﺨﻞ ﻭ ﻣﻐﺮﻭﺭ ﺷﺪﻥ ﺑﻪ ﻣﺎﻝ، ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺑﻲ ﺗﻘﻮﺍﻳﻲ ﺍﺳﺖ. «ﻣﻦ ﺑﺨﻞ ﻭﺍﺳﺘﻐﻨﻲ »
١٠- ﮔﺸﺎﻳﺶ ﻳﺎ ﮔﺮﻩ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ، ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺳﺨﺎﻭﺕ ﻳﺎ ﺑﺨﻞ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻋﻄﻲ... ﻟﻠﻴﺴﺮﻱ، ﺑﺨﻞ... ﻟﻠﻌﺴﺮﻱ»
١١- ﻧﻴﻜﻲ، ﻧﻴﻜﻲ ﻣﻲ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﺷﺮ، ﺷﺮ. «ﺍﻋﻄﻲ ﻭﺍﺗﻘﻲ... ﻓﺴﻨﻴﺴﺮﻩ ﻟﻠﻴﺴﺮﻱ - ﺑﺨﻞ ﻭﺍﺳﺘﻐﻨﻲ... ﻓﺴﻨﻴﺴﺮﻩ ﻟﻠﻌﺴﺮﻱ»
١٢- ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻭ ﻛﻴﻔﺮ ﺍﻟﻬﻲ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎﺳﺖ، ﺍﮔﺮ ﮔﺮﻩ ﺍﺯ ﻛﺎﺭ ﻓﻘﺮﺍ ﺑﺎﺯ ﻛﻨﻴﻢ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﮔﺮﻩ ﺍﺯ ﻛﺎﺭ ﻣﺎ ﺑﺎﺯ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. «ﻓﺴﻨﻴﺴﺮﻩ ﻟﻠﻴﺴﺮﻱ » ﻭ ﺍﮔﺮ ﻓﻘﺮﺍ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻋُﺴﺮﺕ ﮔﺰﺍﺭﻳﻢ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﻢ ﻋﺴﺮﺕ ﺭﺍ ﭘﻴﺶ ﭘﺎﻱ ﻣﺎ ﻣﻲ ﮔﺬﺍﺭﺩ. «ﻓﺴﻨﻴﺴﺮﻩ ﻟﻠﻌﺴﺮﻱ»
١٣- ﺍﻫﻞ ﺑﺨﻞ ﺑﺪﺍﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺛﺮﻭﺕ ﻧﺠﺎﺕ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻧﻴﺴﺖ. «ﻭ ﻣﺎﻳﻐﻨﻲ ﻋﻨﻪ ﻣﺎﻟﻪ ﺍﺫﺍ ﺗﺮﺩّﻱ »
١٤- ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺑﺨﻞ ﺳﻘﻮﻁ ﺍﺳﺖ، ﺳﻘﻮﻁ ﺍﺯ ﺍﻧﺴﺎﻧﻴّﺖ ﻭ ﻛﻤﺎﻝ ﻭ ﺳﻘﻮﻁ ﺍﺯ ﭼﺸﻢ ﻣﺮﺩم ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺳﻘﻮﻁ ﺩﺭ ﺩﻭﺯﺥ ﻭ ﻣﺤﺮﻭم ﺷﺪﻥ ﺍﺯ ﺩﺭﺟﺎﺕ ﺍﺧﺮﻭﻱ. «ﺍﺫﺍ ﺗﺮﺩّﻱ»
١٥- ﮔﺎﻫﻲ ﻣﻨﺸﺄ ﺑﺨﻞ ﺍﻣﺮﻭﺯ، ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺗﺮﺱ ﺍﺯ ﻓﻘﺮ ﺩﺭ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ. «ﺑَﺨﻞ ﻭﺍﺳﺘﻐﻨﻲ » (ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ٢٦٧ ﻭ ٢٦٨ ﺳﻮﺭﻩ ﺑﻘﺮﻩ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﺍﻳﻦ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻓﻘﺮ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﻣﻲ ﺗﺮﺳﺎﻧﺪ. «ﺍﻧﻔﻘﻮﺍ... ﺍﻟﺸﻴﻄﺎﻥ ﻳﻌﺪﻛﻢ ﺍﻟﻔﻘﺮ»)
١٦- ﮔﺎﻫﻲ ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ ﺑﺨﻞ، ﻣﻐﺮﻭﺭ ﺷﺪﻥ ﺑﻪ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺑﻲ ﻧﻴﺎﺯﻱ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻭﻋﺪﻩ ﻫﺎﻱ ﺑﻬﺸﺘﻲ ﺍﺳﺖ. «ﺑﺨﻞ ﻭ ﺍﺳﺘﻐﻨﻲ »
٨٦٠) ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻧﻤﻮﻧﻪ.
٨٦١) ﻛﺎﻓﻲ، ﺝ ٤، ﺹ ٤٦.
٨٦٢) ﻛﺎﻓﻲ، ﺝ ٤، ﺹ ٤٧.
٨٦٣) ﻣﺎﺋﺪﻩ، ٢٧.
٨٦٤) ﻧﺴﺎء، ٩٥.
#تفسیر
#قرآن
#جزء۳۰
@thaghlain 🌹
#امام_زمان ع
خدا کند که دل من در انتظار تو باشد
درون کلبه قلبم همیشه جای تو باشد
در آستانه شب در قنوت سبز دعایت
خدا کند که مرا سهمی از دعای تو باشد
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
@thaghlain 🌹