eitaa logo
ثقلین (قرآن و اهلبیت ع)
144 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
823 ویدیو
11 فایل
قران و تفسیر آیات، چهارده معصوم(ع) (داستان و احادیث)، اخلاق و سبک زندگی، شهدا، احکام شرعی، اخبار و مناسبت روز و عناوین متنوع دیگر. . . . . ارتباط با مدیر:. @jtmyaali
مشاهده در ایتا
دانلود
ماجرای حره یا قیام حره واقعه ای بود که یکسال پس شهادت امام حسین (علیه السلام) توسط یزید رقم خورد. ▪️پس از شهادت امام حسین (علیه السلام) مردم مدینه به رهبری عبدالله بن حنظله غسیل الملائکه قیام کرده و عمال یزید را از مدینه بیرون کردند 🔻یزید سپاهی به سرکردگی مسلم بن عقبه به مدینه گسیل داشت که آنان پس در هم شکستن قیام مردم مدینه و کشتار وحشیانه عوامل قیام، شهر را تصرف کرده و مردم عادی را نیز به خاک وخون کشیدند و به عنوان بردگان یزید از مردم مدینه بیعت گرفتند. ▪️عبدالله پس از شهادت امام حسین (علیه السلام) سفری به شام داشت و از نزدیک با یزید ملاقات کرد. او یزید را شخصی پلید یافت که به هیچ وجه نباید بر مسند خلافت مسلمانان باشد لذا به مراجعت از شام مقدمات قیام را برنامه ریزی کرد و پس از قیام اختیار شهر مدینه را به دست گرفت و عمال حکومتی را از آنجا بیرون راند. همین امر باعث لشکر کشی یزید به مدینه شد. مسلم جنایاتی در شهر پیامبر (صلی الله علیه وآله) انجام داد که به مسرف بن عقبه مشهور شد.(1) این واقعه از آنجا که در سنگستانی در نزدیکی مدینه اتفاق افتاد به واقعه حره معروف شد(2) چون سنگستان در لغت عرب به معنای حره است.(3) ✍️درباره اسباب و علل واقعه حره، روایت‌های گوناگونی رسیده است. بنابر بسیاری از گزارش‌ها، منشأ اعتراض و قیام مردم مدینه فساد یزید بود. طبق این روایات، والی مدینه، هیئتی از بزرگان شهر از جمله عبدالله بن حنظله را برای ملاقات با یزید به شام فرستاد. هیئت مزبور به محض بازگشت از شام، در برابر مردم به فسق و فجور آشکار خلیفه گواهی دادند و مردم را به اقدام برای خلع یزید از خلافت دعوت کردند.(4) 🔻مردم مدینه بر علیه حکومت یزید شوریدند و آنان را، که حدود هزار نفر بودند و در منزل مروان بن حکم گرد آمده بودند، محاصره کردند.(5) 🔸یزید تصمیم گرفت برای سرکوب مردم مدینه لشکری تجهیز کند. بعد از امتناع عبیدالله بن زیاداز پذیرش فرماندهی لشکر، وی مسلم بن عقبه را مأمور این کار کرد(6)شمار لشکریان او را بین ۵۰۰۰ تا ۲۷۰۰۰ نفر نوشته‌اند.(7) 🔸وقتی خبر حرکت سپاه یزید به مردم مدینه رسید، آنان گرداگرد مدینه خندق کندند و پناه گرفتند. مردم اجازه دادند که وابستگان به حکومت شام، از مدینه خارج شوند به شرط آنکه در مورد مدینه هیچ اطلاعاتی را به سپاه شام ندهند و در جنگ هم شرکت نکنند. اما بنی امیه به عهد خود وفادار نماندند و عبدالملک بن مروان به همکاری با مسلم بن عقبه پرداخت و نقشه حمله جنگ را طراحی کردند. 🔹مسلم با عبور از حرّه، در مشرق مدینه پیاده شد و به مردم مدینه سه روز مهلت داد.(8)آنگاه، پس از دور زدن خندق، از پشت سر و با کمک طایفه بنی حارثه، که با وعده‌های مالی فریفته شدند، وارد شهر شد.(9) 🔸مسلم‌بن عقبه، به دستور یزید، سه روز جان و مال مردم را بر سپاهیانش حلال کرد.برخی غارت و جنایات سپاهیان او را مصیبتی سهمگین و وصف‌‌ناپذیر خوانده‌اند و برخی آن را فجیع‌ترین حادثه، پس از شهادت امام حسین علیه السلام، دانسته است.(10) 🔻سپاهیان مسلم‌بن عقبه در آن سه روز، از ارتکاب هیچ عمل زشتی، همچون تجاوز به نوامیس، بیرون کشیدن جنین از شکم زنان و کشتن نوزادان(11) و توهین به صحابه بزرگ پیامبر(صلی الله علیه وآله) از جمله جابر بن عبدالله انصاری فرو گذار نکردند.(12) 📚منابع: 1. بلاذری، انساب الاشراف، ج5، ص339 2.سهیلی، عبدالرحمان‌بن عبداللّه، الروض الانف فی شرح السیرة النبویة لابن‌هشام، ج 6، ص255 3.خلیل‌بن احمد؛ کتاب‌العین، ذیل «حرّة» 4.طبرى، محمدبن جرير، تاريخ‌الطبرى: تاريخ‌الامم والملوک، ج5، ص479-480. 5.طبری، همان،ج 5، ص482؛ 6.ابن‌اثیر، الکامل فی‌التاریخ، ج 4، ص111-112 7. طبری، پیشین، ج 5، ص483؛ 8.طبری، ج 5، ص485-487 . 9.ابن‌قتیبه، الامامة و السیاسة، المعروف بتاریخ‌الخلفاء، ج 1، ص179-181 10. مسعودى، على‌بن حسين کتاب التنبيه والاشراف، ص۳۰۶ 11.ابن‌قتیبه، پیشین، ج 1، ص184؛ 12.سهیلی، پیشین، ج 6، ص253- 254 @thaghlain 🌹
✅آیات18_28 «١٨» ﻛَﻠَّﺎ ﺇِﻥَّ ﻛِﺘَﺎﺏَ ﺍﻟْﺄَﺑْﺮَﺍﺭِ ﻟَﻔِﻲ ﻋِﻠِّﻴِّﻴﻦَ «١٩» ﻭَﻣَﺂ ﺃَﺩْﺭَﺍﻙَ ﻣَﺎ ﻋِﻠِّﻴُّﻮﻥَ «٢٠» ﻛِﺘَﺎﺏٌ ﻣَّﺮْﻗُﻮمٌ «٢١» ﻳَﺸْﻬَﺪُﻩُ ﺍﻟْﻤُﻘَﺮَّﺑُﻮﻥَ «٢٢» ﺇِﻥَّ ﺍﻟْﺄَﺑْﺮَﺍﺭَ ﻟَﻔِﻲ ﻧَﻌِﻴﻢٍ «٢٣» ﻋَﻠَﻲ ﺍﻟْﺄَﺭَﺁﺋِﻚِ ﻳَﻨﻈُﺮُﻭﻥَ «٢٤» ﺗَﻌْﺮِﻑُ ﻓِﻲ ﻭُﺟُﻮﻫِﻬِﻢْ ﻧَﻀْﺮَﺓَ ﺍﻟﻨَّﻌِﻴﻢِ «٢٥» ﻳُﺴْﻘَﻮْﻥَ ﻣِﻦ ﺭَّﺣِﻴﻖٍ ﻣَّﺨْﺘُﻮمٍ «٢٦» ﺧِﺘَﺎﻣُﻪُ ﻣِﺴْﻚٌ ﻭَﻓِﻲ ﺫَ ﻟِﻚَ ﻓَﻠْﻴَﺘَﻨَﺎﻓَﺲِ ﺍﻟْﻤُﺘَﻨَﺎﻓِﺴُﻮﻥَ «٢٧» ﻭَ ﻣِﺰَﺍﺟُﻪُ ﻣِﻦ ﺗَﺴْﻨِﻴﻢٍ «٢٨» ﻋَﻴْﻨﺎً ﻳَﺸْﺮَﺏُ ﺑِﻬَﺎ ﺍﻟْﻤُﻘَﺮَّﺑُﻮﻥَ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻴﺴﺖ، ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻧﺎﻣﻪ ﻋﻤﻞ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ ﺩﺭ ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﻲ ﺑﻠﻨﺪ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺗﻮ ﭼﻪ ﺩﺍﻧﻲ ﻛﻪ ﻋﻠّﻴّﻴﻦ ﭼﻴﺴﺖ؟ ﺳﺮﻧﻮﺷﺘﻲ ﺍﺳﺖ ﺭﻗﻢ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﻭ (ﺣﺘﻤﻲ). ﻛﻪ ﻣﻘﺮّﺑﺎﻥ ﺍﻟﻬﻲ ﮔﻮﺍﻩ ﺁﻧﻨﺪ. ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ ﺩﺭ ﻧﺎﺯ ﻭ ﻧﻌﻤﺖ ﺑﻬﺸﺘﻲ ﺍﻧﺪ. ﺑﺮﺗﺨﺖ ﻫﺎ (ﺗﻜﻴﻪ ﺯﺩﻩ ﻭ) ﻣﻲ ﻧﮕﺮﻧﺪ. ﺩﺭ ﭼﻬﺮﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﺧﺮّﻣﻲ ﻭ ﻃﺮﺍﻭﺕ ﻧﻌﻤﺖ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺷﻨﺎﺳﻲ. ﺍﺯ ﺷﺮﺍﺑﻲ ﺧﺎﻟﺺ ﻭ ﻣُﻬﺮ ﻭ ﻣﻮم ﺷﺪﻩ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻮﺷﺎﻧﻨﺪ. ﻣُﻬﺮ ﺁﻥ ﺍﺯ ﻣُﺸﻚ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﻪ ﺍﻫﻞ ﻣﺴﺎﺑﻘﻪ ﺍﺳﺖ، ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ (ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎ) ﺭﻗﺎﺑﺖ ﻭﺭﺯﺩ. ﻭ ﻣﺨﻠﻮﻁ ﺁﻥ، ﺗﺴﻨﻴﻢ ﺍﺳﺖ. ﭼﺸﻤﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﻣﻘﺮّﺑﺎﻥ (ﺍﻟﻬﻲ) ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﻲ ﻧﻮﺷﻨﺪ. 🔰ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ: 🌟«ﻋِﻠّﻴّﻴﻦ» ﺟﻤﻊ «ﻋِﻠِّﻲ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺩﺭﺟﺎﺕ ﻭ ﻣﺮﺍﺗﺐ ﺑﻠﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﻲ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺍﺳﺖ. 🌟ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻛﺘﺎﺏ ﺍﺑﺮﺍﺭ، ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﻧﻴﻜﺎﻥ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ «ﻣﺮﻗﻮم» ﻳﻌﻨﻲ ﻣﺸﺨﺺ ﻭ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺭ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺳﺎﻳﺮ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻫﺎ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﺩ. 🌟«ﺍﺭﺍﺋﻚ» ﺟﻤﻊ «ﺍﺭﻳﻜﺔ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺗﺨﺘﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺯﻳﻨﺖ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﺭﻣﻴﺪﻥ ﻣﻬﻴﺎﺳﺖ. 🌟«ﻧَﻀﺮﺓ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺯﻳﺒﺎﻳﻲ ﻭ ﺧﺮّﻣﻲ ﻭ «ﻧﻌﻴﻢ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻧﻌﻤﺖ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﻭ «ﺭَﺣﻴﻖ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺷﺮﺍﺏ ﺧﺎﻟﺺ ﺍﺳﺖ. 🌟«ﺗﻨﺎﻓﺲ» ﻳﺎ ﺍﺯ «ﻧﻔﻴﺲ» ﺍﺳﺖ، ﻳﻌﻨﻲ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻳﻚ ﺷﻲ ء ﻧﻔﻴﺲ ﺗﻠﺎﺵ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﻳﺎ ﺍﺯ «ﻧﻔﺲ» ﺍﺳﺖ، ﻳﻌﻨﻲ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﭼﻴﺰﻱ، ﺁﺧﺮﻳﻦ ﻧﻔﺲ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺑﺮﺩﻩ ﻭ ﺗﻠﺎﺵ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ.(٧٦٠) 🌟ﭘﺬﻳﺮﺍﻳﻲ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ، ﻣﺮﺍﺗﺐ ﻭ ﺩﺭﺟﺎﺗﻲ ﺩﺍﺭﺩ: ﺑﺮﺍﻱ ﮔﺮﻭﻫﻲ «ﻳﺴﻘﻮﻥ» ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺩﻳﮕﺮ «ﺳﻘﺎﻫﻢ ﺭﺑّﻬﻢ»(٧٦١) ﻳﻌﻨﻲ ﺑﻌﻀﻲ ﺑﺎ ﻭﺍﺳﻄﻪ ﻭ ﺑﻌﻀﻲ ﺑﻲ ﻭﺍﺳﻄﻪ ﺍﻟﻄﺎﻑ ﺭﺍ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. ﺑﻌﻀﻲ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻣﺴﻚ ﺩﺭ «ﺧﺘﺎﻣﻪ ﻣﺴﻚ»، ﻇﺮﻑ ﺷﺮﺍﺏ ﻣُﻬﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. 🌟ﻣﻘﺮّﺑﺎﻥ ﺍﺯ ﺗﺴﻨﻴﻢ ﻣﻲ ﻧﻮﺷﻨﺪ، ﻭﻟﻲ ﺍﺑﺮﺍﺭ ﺍﺯ ﻧﻮﺷﻴﺪﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﺴﻨﻴﻢ ﻣﺨﻠﻮﻁ ﺷﺪﻩ، ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻧﻮﺷﻴﺪ. 🌟ﻧﻮﺷﻴﺪﻧﻲ ﻫﺎﻱ ﺑﻬﺸﺘﻲ ﺍﻧﻮﺍﻋﻲ ﺩﺍﺭﺩ: ﺑﻌﻀﻲ ﺩﺭ ﻧﻬﺮﻫﺎ ﺟﺎﺭﻱ ﺍﺳﺖ: «ﺍﻧﻬﺎﺭ ﻣﻦ ﻣﺎء، ﺍﻧﻬﺎﺭ ﻣﻦ ﻟﺒﻦ، ﺍﻧﻬﺎﺭ ﻣﻦ ﺧﻤﺮ، ﺍﻧﻬﺎﺭ ﻣﻦ ﻋﺴﻞ»(٧٦٢) ﺑﻌﻀﻲ ﺩﺭ ﻇﺮﻑ ﻫﺎﻱ ﻣُﻬﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ: «ﺧﺘﺎﻣﻪ ﻣﺴﻚ» ﻭ ﺑﻌﻀﻲ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥِ ﺑﻬﺸﺖ ﻳﺎ ﺍﺯ ﻃﺒﻘﺎﺕ ﺑﺎﻟﺎﻱ ﺁﻥ ﻓﺮﻭ ﻣﻲ ﺭﻳﺰﺩ ﻛﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺗﺴﻨﻴﻢ ﺍﺳﺖ.(٧٦٣) 🌟ﺍﻣﺎم ﺑﺎﻗﺮﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺗﺴﻨﻴﻢ، ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻧﻮﺷﻴﺪﻧﻲ ﺑﻬﺸﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﺍﻭﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺑﺎﻟﺎ ﻣﻲ ﺭﻳﺰﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻨﺰﻝ ﻫﺎﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺟﺎﺭﻱ ﺍﺳﺖ.(٧٦٤) 🔰ﭘﻴﺎم ﻫﺎ: ١- ﻭﻋﺪﻩ ﻫﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺧﻮﺑﺎﻥ ﻗﻄﻌﻲ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻥ ﺍﻟﺎﺑﺮﺍﺭ ﻟﻔﻲ ﻧﻌﻴﻢ» (ﻛﻠﻤﻪ ﺍﻥّ ﻭ ﺣﺮﻑ ﻟﺎم ﻭ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﺳﻤﻴﻪ، ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﻗﻄﻌﻲ ﺑﻮﺩﻥ ﻭﻋﺪﻩ ﺍﺳﺖ.) ٢- ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻧﻌﻤﺖ ﺩﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ، ﻟﺬّﺕ ﺭﺍ ﭼﻨﺪ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. «ﻳﺸﻬﺪﻩ ﺍﻟﻤﻘﺮّﺑﻮﻥ» ٣- ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﺑﻠﻨﺪ ﻭ ﺍِﺷﺮﺍﻑ ﺑﺮ ﻣﻨﻈﺮﻩ ﻫﺎﻱ ﺯﻳﺒﺎ، ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﺑﻬﺸﺘﻴﺎﻥ ﺍﺳﺖ. «ﻋﻠﻲ ﺍﻟﺎﺭﺍﺋﻚ ﻳﻨﻈﺮﻭﻥ» ٤- ﺣﺎﻟﺎﺕ ﺭﻭﺣﻲ ﻭ ﺭﻭﺍﻧﻲ ﺍﻧﺴﺎﻥ، ﺑﺮ ﺟﺴﻢ ﺍﻭ ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬﺍﺭ ﺍﺳﺖ. «ﺗﻌﺮﻑ ﻓﻲ ﻭﺟﻮﻫﻬﻢ» (ﺩﺭﺧﺸﻨﺪﮔﻲ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﻬﺸﺘﻴﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﺸﻬﻮﺩ ﺍﺳﺖ.) ٥ - ﺑﻜﺮ ﻭ ﺩﺳﺖ ﻧﺨﻮﺭﺩﻩ ﺑﻮﺩﻥ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﺑﻬﺸﺘﻲ، ﻳﻚ ﺍﺭﺯﺵ ﺍﺳﺖ. «ﻣﺨﺘﻮم» ٦- ﻟﺬّﺕ ﻫﺎﻱ ﺑﻬﺸﺘﻲ، ﻋﻮﺍﺭﺽ ﻧﺪﺍﺭﺩ. «ﺧﺘﺎﻣﻪ ﻣﺴﻚ» ٧- ﺩﺭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺍﺳﻠﺎم، ﺩﻧﻴﺎ، ﻣﻴﺪﺍﻥ ﻣﺴﺎﺑﻘﻪ ﻭ ﺭﻗﺎﺑﺖ ﺍﺳﺖ، ﺍﻟﺒﺘّﻪ ﺭﻗﺎﺑﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﺍﺧﺮﻭﻱ. «ﻭ ﻓﻲ ﺫﻟﻚ ﻓﻠﻴﺘﻨﺎﻓﺲ ﺍﻟﻤﺘﻨﺎﻓﺴﻮﻥ» ٨ - ﺑﻬﺸﺘﻴﺎﻥ، ﺩﺭﺟﺎﺕ ﻭ ﻣﺮﺍﺗﺒﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ. «ﺍﻟﺎﺑﺮﺍﺭ - ﺍﻟﻤﻘﺮﺑﻮﻥ» ٧٦٠) ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎ. ٧٦١) ﺍﻧﺴﺎﻥ، ٢١. ٧٦٢) ﻣﺤﻤّﺪ، ١٥. ٧٦٣) ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻧﻤﻮﻧﻪ. ٧٦٤) ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺑﺮﻫﺎﻥ ۳۰ @thaghlain 🌹
اه ای منجی دوران به کجایی باز آ ای امید همه در ملک خدایی باز آ عمر عالم به سر آمد و نیامد خبری باز کن درگه دنیای دعایی باز آ شیعه از جور زمان سخت به تنگ آمده است ای که فریاد رسی بر ضعفایی باز آ مادری ناله کنان اسم تو فریاد زده ز دعای دل آن مهر صفایی باز آ نادم از جرم پشیمان شده و می گرید ای که دریای پر از جود و سخایی باز آ محمود حاجی محمدی (نادم) @thaghlain 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🌼🌸🌼🌸🌼 🔅(ص) : ♥️أحسَنُ النّاسِ إيمانا أحسَنُهُم خُلُقا و ألطَفُهُم بِأهِلهِ ♥️ ‌ باايمان ترين مردم، خوش اخلاق ترينِ آنها و بامحبت ترین شان با خود است. 💕 ‌ 📕 بحار الأنوار، ج ۷۱، ص ۳۸۷ (صلی الله علیه و آله و سلم) (صلی الله علیه و آله و سلم) @thaghlain 🌹
‼️خشک شدن رطوبت وضو 🔷س: اگر موقع مسح پا، برای مسح، رطوبتی در کف دست نمانده باشد، آیا می توان دست را با آب تر کرد و مسح پا را کشید؟ ✅ج: فقط می توان دست را با رطوبتی که در ریش یا ابرو باقی مانده است، تر کرد و مسح کشید. 📕منبع: leader.ir @thaghlain 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅عاقبت که قطعا شهادت بود؛ 🔅ولی میدونی چرا ۱۲۰سالگی شهید نشد؟ چون خود حاجی میگفت میوه وقتی می‌رسه باید از درخت بچیننش @thaghlain 🌹
موقع *صدقه* دادن زرنگ باشید! آیت الله مجتبی تهرانی (ره): اگر می‌خواهی صدقه بدهی، همین طوری صدقه نده؛ زرنگ باش، حواست جمع باشد. صدقه را از طـرف امـام رضـــا(ع) بــرای سـلامتی امام زمـان(عج) بـده! این جوری برای دو معصوم است؛ دو معصومی که خدا آنها را دوست دارد، ممکن نیست خداوند این صدقه تو را رد کند. توهم اینجا حق واسطه‌گری‌ات را می‌گیری. تو واسطه‌ای و همین حق واسطه‌گری‌ است که اجازه می‌دهد تو به مراحل خاص برسی. امام صادق (علیه السلام) : صدقه دادن در شب جمعه و روز آن و نيز صلوات بر محمد (صلی الله علیه و آله) در شب جمعه و روز آن، برابر هزار حسنه است و هزار بدي به وسيلة آن نابود مي شود و هزار درجه بر مقام آدمي افزوده مي شود . 📚وسائل الشيعه ، ج۷، ص۴۱۳ اَللّٰهُمَ عَجْل لوَلِیِّکَ اَلفَرَج @thaghlain 🌹
✅آیات29_36 «٢٩» ﺇِﻥَّ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺃَﺟْﺮَﻣُﻮﺍْ ﻛَﺎﻧُﻮﺍْ ﻣِﻦَ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺁﻣَﻨُﻮﺍْ ﻳَﻀْﺤَﻜُﻮﻥَ «٣٠» ﻭَ ﺇِﺫَﺍ ﻣَﺮُّﻭﺍْ ﺑِﻬِﻢْ ﻳَﺘَﻐَﺎﻣَﺰُﻭﻥَ «٣١» ﻭَﺇِﺫَﺍ ﺍﻧﻘَﻠَﺒُﻮﺍْ ﺇِﻟَﻲ ﺃَﻫْﻠِﻬِﻢُ ﺍﻧﻘَﻠَﺒُﻮﺍْ ﻓَﻜِﻬِﻴﻦَ «٣٢» ﻭَﺇِﺫَﺍ ﺭَﺃَﻭْﻫُﻢْ ﻗَﺎﻟُﻮﺍْ ﺇِﻥَّ ﻫَﺆُﻟَﺎ ءِ ﻟَﻀَﺂﻟُّﻮﻥَ «٣٣» ﻭَﻣَﺂ ﺃُﺭْﺳِﻠُﻮﺍْ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢْ ﺣَﺎﻓِﻈِﻴﻦَ «٣٤» ﻓَﺎﻟْﻴَﻮْمَ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺁﻣَﻨُﻮﺍْ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﻜُﻔَّﺎﺭِ ﻳَﻀْﺤَﻜُﻮﻥَ «٣٥» ﻋَﻠَﻲ ﺍﻟْﺄَﺭَﺁﺋِﻚِ ﻳَﻨﻈُﺮُﻭﻥَ «٣٦» ﻫَﻞْ ﺛُﻮِّﺏَ ﺍﻟْﻜُﻔَّﺎﺭُ ﻣَﺎ ﻛَﺎﻧُﻮﺍْ ﻳَﻔْﻌَﻠُﻮﻥَ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﺠﺮﻣﺎﻥ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺑﻪ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻣﻲ ﺧﻨﺪﻳﺪﻧﺪ. ﻭ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺍﺯ ﻛﻨﺎﺭﺷﺎﻥ ﻣﺮﻭﺭ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ، (ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺗﻤﺴﺨﺮ) ﺑﺎ ﭼﺸﻢ ﻭ ﺍﺑﺮﻭ ﺑﻪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ. ﻭ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻫﻞ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ (ﻭ ﻫﻤﻔﻜﺮﺍﻥ ﻣﻨﺤﺮﻓﺸﺎﻥ) ﺑﺎﺯ ﻣﻲ ﮔﺸﺘﻨﺪ، (ﺷﺎﺩﻣﺎﻥ ﺍﺯ ﺗﻤﺴﺨﺮ) ﻃﻨﺰﮔﻮﻧﻪ ﻭ ﺑﺬﻟﻪ ﮔﻮﻳﺎﻥ ﺑﺎﺯ ﻣﻲ ﮔﺸﺘﻨﺪ. ﻭ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺩﻳﺪﻧﺪ، ﻣﻲ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺷﻜّﻲ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻤﺮﺍﻫﻨﺪ. ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ، ﺭﺳﺎﻟﺖ ﻧﮕﻬﺒﺎﻧﻲ ﺑﺮ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ. ﭘﺲ ﺍﻣﺮﻭﺯ، ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻛﻔّﺎﺭ ﻣﻲ ﺧﻨﺪﻧﺪ. ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺗﺨﺖ ﻫﺎﻱ ﺑﻬﺸﺘﻲ ﻧﻈﺎﺭﻩ ﮔﺮﻧﺪ. ﻛﻪ ﺁﻳﺎ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻛﻴﻔﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﻳﺪﻩ ﺍﻧﺪ؟ 🔰ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ: 🌟«ﻏَﻤﺰ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻋﻴﺐ ﺟﻮﻳﻲ ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺑﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﭼﺸﻢ ﻭ ﺍﺑﺮﻭ ﺍﺳﺖ. 🔰ﭘﻴﺎم ﻫﺎ: ١- ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﻫﺎﻱ ﻧﺎﺭﻭﺍﻱ ﮔﻨﻬﻜﺎﺭﺍﻥ ﻭ ﻣﺠﺮﻣﺎﻥ ﺑﺎﺷﻨﺪ. «ﺍﻥّ ﺍﻟّﺬﻳﻦ ﺍﺟﺮﻣﻮﺍ» ٢- ﺧﻨﺪﻩ، ﻏﻤﺰﻩ، ﻧﻴﺶ ﻭ ﻧﻮﺵ ﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﻟﺴﺮﺩ ﻧﻜﻨﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﺧﻮﺩ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺠﺮم ﻫﺴﺘﻨﺪ. «ﺍﻥّ ﺍﻟّﺬﻳﻦ ﺍﺟﺮﻣﻮﺍ» ٣- ﺗﻤﺴﺨﺮ ﻭ ﺗﺤﻘﻴﺮ، ﺭﻭﺵ ﺩﻳﺮﻳﻨﻪ ﻣﺠﺮﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ. «ﻛﺎﻧﻮﺍ... ﻳﻀﺤﻜﻮﻥ» ٤- ﻣﺠﺮم ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﺧﻮﺩ ﻗﺎﻧﻊ ﻧﻴﺴﺖ، ﭘﺎﻛﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﺤﻘﻴﺮ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺿﺮﺑﻪ ﺭﻭﺣﻲ ﻣﻲ ﺯﻧﺪ. «ﻳﻀﺤﻜﻮﻥ، ﻳﺘﻐﺎﻣﺰﻭﻥ» ٥ - ﺳﺎﺧﺘﻦ ﻃﻨﺰ ﻭ ﻓﻜﺎﻫﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻤﺴﺨﺮ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺍﺯ ﺷﻴﻮﻩ ﻫﺎﻱ ﻣﺠﺮﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻧﻘﻠﺒﻮﺍ ﻓﻜﻬﻴﻦ» ٦- ﺍﺻﺮﺍﺭ ﺑﺮ ﮔﻨﺎﻩ، ﺩﻳﺪ ﻭ ﻗﻀﺎﻭﺕ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﻋﻮﺽ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. (ﺟﺎﻟﺐ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺠﺮﻣﺎﻥ، ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻣﻲ ﭘﻨﺪﺍﺭﻧﺪ.) «ﻗﺎﻟﻮﺍ ﺍﻥّ ﻫﺆﻟﺎء ﻟﻀﺎﻟّﻮﻥ» ٧- ﮔﻨﻪ ﭘﻴﺸﮕﺎﻥ، ﻟﺎﻳﻖ ﻗﻀﺎﻭﺕ ﻭ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﻧﻈﺮ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ. «ﻗﺎﻟﻮﺍ ﺍﻥّ ﻫﺆﻟﺎء ﻟﻀﺎﻟّﻮﻥ ﻭ ﻣﺎ ﺍﺭﺳﻠﻮﺍ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺣﺎﻓﻈﻴﻦ» ٨ - ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ، ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺗﺄﻳﻴﺪ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. «ﻭ ﻣﺎ ﺍﺭﺳﻠﻮﺍ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺣﺎﻓﻈﻴﻦ» ٩- ﮔﻮﻳﺎ ﻣﺠﺮﻣﺎﻥ، ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻗﻴّﻢ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻣﻲ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﻔﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. «ﻭ ﻣﺎ ﺍﺭﺳﻠﻮﺍ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺣﺎﻓﻈﻴﻦ» ١٠- ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ، ﻋﺎﻣﻞ ﺭﻧﺞ ﺭﻭﺣﻲ ﻣﺠﺮﻣﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺧﻨﺪﻳﺪ. «ﻓﺎﻟﻴﻮم ﺍﻟّﺬﻳﻦ ﺁﻣﻨﻮﺍ ﻣﻦ ﺍﻟﻜﻔّﺎﺭ ﻳﻀﺤﻜﻮﻥ» ١١- ﻛﻴﻔﺮ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ، ﺑﺎ ﮔﻨﺎﻩ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺗﻨﺎﺳﺐ ﺩﺍﺭﺩ. (ﻛﻴﻔﺮ ﺧﻨﺪﻩ ﻫﺎﻱ ﺗﻤﺴﺨﺮﺁﻣﻴﺰ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ، ﻣﻮﺭﺩ ﺧﻨﺪﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ ﺍﺳﺖ.) «ﺍﻟّﺬﻳﻦ ﺍﺟﺮﻣﻮﺍ ﻛﺎﻧﻮﺍ... ﻳﻀﺤﻜﻮﻥ - ﺍﻟّﺬﻳﻦ ﺁﻣﻨﻮﺍ... ﻳﻀﺤﻜﻮﻥ» ١٢- ﻛﻴﻔﺮﻫﺎﻱ ﻗﻴﺎﻣﺖ، ﺑﺎﺯﺗﺎﺏ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ. «ﻫﻞ ﺛُﻮّﺏ ﺍﻟﻜﻔّﺎﺭ ﻣﺎ ﻛﺎﻧﻮﺍ ﻳﻔﻌﻠﻮﻥ» «ﻭﺍﻟﺤﻤﺪ ﻟﻠّﻪ ﺭﺏّ ﺍﻟﻌﺎﻟﻤﻴﻦ» ۳۰ @thaghlain 🌹
بر دَرَش بگذار ای سائِل سر از روی نیاز در نخواهد ماند هر کس قبله‌گاهش این دَر است... @thaghlain 🌹