eitaa logo
ثقلین (قرآن و اهلبیت ع)
145 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
823 ویدیو
11 فایل
قران و تفسیر آیات، چهارده معصوم(ع) (داستان و احادیث)، اخلاق و سبک زندگی، شهدا، احکام شرعی، اخبار و مناسبت روز و عناوین متنوع دیگر. . . . . ارتباط با مدیر:. @jtmyaali
مشاهده در ایتا
دانلود
✅آیات7_13 «٧» ﻛَﻠَّﺎ ﺇِﻥَّ ﻛِﺘَﺎﺏَ ﺍﻟْﻔُﺠَّﺎﺭِ ﻟَﻔِﻲ ﺳِﺠِّﻴﻦٍ «٨» ﻭَﻣَﺂ ﺃَﺩْﺭَﺍﻙَ ﻣَﺎ ﺳِﺠِّﻴﻦٌ «٩» ﻛِﺘَﺎﺏٌ ﻣَّﺮْﻗُﻮمٌ «١٠» ﻭَﻳْﻞٌ ﻳَﻮْﻣَﺌِﺬٍ ﻟِّﻠْﻤُﻜَﺬِّﺑِﻴﻦَ «١١» ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻳُﻜَﺬِّﺑُﻮﻥَ ﺑِﻴَﻮْمِ ﺍﻟﺪِّﻳﻦِ «١٢» ﻭَﻣَﺎ ﻳُﻜَﺬِّﺏُ ﺑِﻪِ ﺇِﻟَّﺎ ﻛُﻞُّ ﻣُﻌْﺘَﺪٍ ﺃَﺛِﻴﻢٍ «١٣» ﺇِﺫَﺍ ﺗُﺘْﻠَﻲ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﺁﻳَﺎﺗُﻨَﺎ ﻗَﺎﻝَ ﺃَﺳَﺎﻃِﻴﺮُ ﺍﻟْﺄَﻭَّﻟِﻴﻦَ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻴﺴﺖ (ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻲ ﭘﻨﺪﺍﺭﻧﺪ)، ﻫﻤﺎﻧﺎ ﭘﺮﻭﻧﺪﻩ ﺑﺪﻛﺎﺭﺍﻥ ﺩﺭ ﺳﺠّﻴﻦ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺗﻮ ﭼﻪ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﻲ ﻛﻪ ﺳﺠّﻴﻦ ﭼﻴﺴﺖ؟ ﺍﻳﻦ، ﺳﺮﻧﻮﺷﺘﻲ ﺍﺳﺖ ﺭﻗﻢ ﺧﻮﺭﺩﻩ (ﻭ ﺣﺘﻤﻲ). ﻭﺍﻱ ﺑﺮ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ. ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺭﻭﺯ ﺟﺰﺍ ﺭﺍ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. ﻭ ﺟﺰ ﺗﺠﺎﻭﺯﮔﺮ ﮔﻨﺎﻫﻜﺎﺭ، ﻛﺴﻲ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ. ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺎ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺗﻠﺎﻭﺕ ﺷﻮﺩ، ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﻓﺴﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﭘﻴﺸﻴﻨﻴﺎﻥ ﺍﺳﺖ. 🔰ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ: 🌟«ﺳﺠّﻴﻦ» ﺍﺯ «ﺳِﺠْﻦ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﻭ ﻭﺯﻥِ ﻓِﻌّﻴﻞ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺒﺎﻟﻐﻪ ﺍﺳﺖ: ﺯﻧﺪﺍﻥ ﺍﺑﺪ ﻭ ﺳﺨﺖ. «ﻣﺮﻗﻮم» ﺍﺯ «ﺭﻗﻢ»، ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺧﻂ ﺩﺭﺳﺖ ﻭ ﻣﺸﺨﺺ ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺩﻳﮕﺮ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻫﺎ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﻧﺸﻮﺩ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ، «ﻛﺘﺎﺏ ﻣﺮﻗﻮم» ﻳﻌﻨﻲ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﻓﺎﺟﺮﺍﻥ، ﻛﺎﻣﻠﺎً ﻣﺸﺨﺺ ﻭ ﻣﻌﻴّﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺯﻧﺪﺍﻥِ ﻫﻤﻴﺸﮕﻲ ﺩﺭ ﺩﻭﺯﺥ ﺍﻧﺪ. 🌟ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ «ﺩﻳﻦ» ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻗﻴﺎﻣﺖ، ﺟﺰﺍﺳﺖ. «ﻳﻜﺬّﺑﻮﻥ ﺑﻴﻮم ﺍﻟﺪّﻳﻦ» ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﻮﺭﻩ ﺣﻤﺪ، ﺁﻳﻪ «ﻣﺎﻟﻚ ﻳﻮم ﺍﻟﺪﻳﻦ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻣﺎﻟﻚ ﺭﻭﺯ ﺟﺰﺍﺳﺖ. 🌟«ﺃﺛﻴﻢ» ﺍﺯ «ﺍِﺛﻢ» ﺑﻪ ﻛﺴﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﮔﻨﺎﻩ ﻓﺮﻭ ﺭﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. 🌟ﺟﻤﻠﻪ «ﻭﻳﻞ ﻳﻮﻣﺌﺬ ﻟﻠﻤﻜﺬّﺑﻴﻦ» ﺭﺍ ﺩﻭ ﮔﻮﻧﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻛﺮﺩ: ﺍﻟﻒ: ﻭﺍﻱ ﺑﻪ ﻛﻢ ﻓﺮﻭﺷﻲ ﻛﻪ ﺳﺮﻧﻮﺷﺘﺶ ﺑﻪ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻣﻲ ﺍﻧﺠﺎﻣﺪ. ﺏ: ﻭﺍﻱ ﺑﻪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻛﻴﻔﺮ ﻛﻢ ﻓﺮﻭﺷﺎﻥ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺭﺍ ﺑﺎﻭﺭ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ. 🌟«ﺍﺳﺎﻃﻴﺮ» ﺟﻤﻊ «ﺍﺳﻄﻮﺭﺓ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺍﻓﺴﺎﻧﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺯﻳﺒﺎ ﻭ ﺩﻝ ﻧﺸﻴﻦ ﺩﺍﺭﺩ ﻭﻟﻲ ﻭﺍﻗﻌﻴّﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﺎﻓﺘﻪ ﺫﻫﻦ ﻭ ﺧﻴﺎﻝ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺳﺮﺍﻳﺎﻥ ﺍﺳﺖ. «ﺍﺳﺎﻃﻴﺮ ﺍﻟﺎﻭﻟﻴﻦ» ﻳﻌﻨﻲ ﺁﻧﻜﻪ ﭘﻴﺸﻴﻨﻴﺎﻥ ﺍﻓﺴﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺎﺯﮔﻮ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. 🌟ﺩﺭ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻋﺎﺷﻮﺭﺍ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ ﻛﻪ ﺍﻣﺎم ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﭼﻨﺪﻳﻦ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﻟﺸﮕﺮ ﻳﺰﻳﺪ ﺭﺍ ﻣﻮﻋﻈﻪ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺖ ﻛﻪ ﻣﮕﺮ ﻣﻦ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺩﺧﺘﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺷﻤﺎ ﻧﻴﺴﺘﻢ، ﻣﮕﺮ ﺣﻠﺎﻟﻲ ﺭﺍ ﺣﺮﺍم ﻳﺎ ﺣﺮﺍﻣﻲ ﺭﺍ ﺣﻠﺎﻝ ﻛﺮﺩﻩ ﺍم؟ ﻣﮕﺮ ﺷﻤﺎ ﺑﺎ ﻫﺰﺍﺭﺍﻥ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺩﻋﻮﺕ ﻧﻜﺮﺩﻳﺪ؟ ﻭ... ﺩﺭ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﻗﺪ ﻣُﻠﺌﺖ ﺑﻄﻮﻧﻜﻢ ﻣﻦ ﺍﻟﺤﺮﺍم» ﺷﻜﻢ ﻫﺎﻱ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺣﺮﺍم ﭘﺮ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﺳﺨﻦ ﺣﻖ ﺩﺭ ﺭﻭﺡ ﺷﻤﺎ ﺍﺛﺮﻱ ﻧﺪﺍﺭﺩ. 🌟ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﻫﻴﭻ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺸﻜﺪﻩ ﻫﺎﻱ ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﻴﺘﻲ ﻭ ﺭﻭﺍﻧﺸﻨﺎﺳﻲ ﺩﻧﻴﺎ، ﺳﺨﻨﻲ ﺍﺯ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻟﻘﻤﻪ ﻱ ﺣﻠﺎﻝ ﻭ ﺣﺮﺍم ﺩﺭ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻭ ﺭﻭﺡ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﻄﺮﺡ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﺷﺮﻕ ﻭ ﻏﺮﺏ ﻋﺎﻟﻢ ﺍﺯ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺗﻐﺬﻳﻪ ﺑﺮ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻏﺎﻓﻠﻨﺪ. 🔰ﭘﻴﺎم ﻫﺎ: ١- ﻛﻢ ﻓﺮﻭﺵ، ﻓﺎﺟﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﭘﺮﺩﻩ ﺩﻳﺎﻧﺖ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺩﺭﺩ. «ﻟﻠﻤﻄﻔّﻔﻴﻦ... ﺍﻟﻔﺠّﺎﺭ» ٢- ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﻓﺎﺟﺮﺍﻥ، ﻗﻄﻌﻲ ﻭ ﻣﺸﺨﺺ ﺍﺳﺖ. «ﻛﺘﺎﺏ ﻣﺮﻗﻮم» ٣- ﮔﻨﺎﻩ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﻔﺮ ﻭ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﻭﺍﻣﻲ ﺩﺍﺭﺩ. «ﻭ ﻣﺎ ﻳﻜﺬّﺏ ﺑﻪ ﺍﻟﺎّ ﻛُﻞ ﻣﻌﺘﺪ ﺍَﺛﻴﻢ» ٤- ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﻓﺴﺎﻧﻪ ﻭ ﺍﺳﻄﻮﺭﻩ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﮔﺮﺩﺍﺏ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﻃﻐﻴﺎﻥ ﻓﺮﻭ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ. «ﻛُﻞّ ﻣﻌﺘﺪ ﺍَﺛﻴﻢ ﺍﺫﺍ ﺗﺘﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺁﻳﺎﺗﻨﺎ ﻗﺎﻝ ﺍﺳﺎﻃﻴﺮ ﺍﻟﺎﻭﻟﻴﻦ» ٥ - ﺗﻮﺟﻴﻪ ﻭﺣﻲ ﺑﻪ ﺍﻓﺴﺎﻧﻪ، ﺭﺍﻫﻲ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺎﻓﺮ ﻣﺎﻧﺪﻥ. «ﻗﺎﻝ ﺍﺳﺎﻃﻴﺮ ﺍﻟﺎﻭﻟﻴﻦ» ٦- ﻟﻘﻤﻪ ﻱ ﺣﺮﺍم، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﺎ ﻣﺮﺯ ﻛﻔﺮ ﭘﻴﺶ ﻣﻲ ﺑﺮﺩ. (ﺩﺭ ﺁﻏﺎﺯ ﺳﻮﺭﻩ ﺳﺨﻦ ﺍﺯ ﻛﻢ ﻓﺮﻭﺷﻲ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻋﺎﻣﻞ ﻛﺴﺐ ﻟﻘﻤﻪ ﺣﺮﺍم ﺍﺳﺖ، ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻌﺪ ﺳﺨﻦ ﺍﺯ ﻓﺠﻮﺭ ﺷﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺳﺨﻦ ﺍﺯ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﺍﺳﺖ.) «ﻭﻳﻞ ﻳﻮﻣﺌﺬ ﻟﻠﻤﻜﺬّﺑﻴﻦ» ٧- ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺍﻧﺴﺎﻥ، ﺩﺭ ﻋﻘﺎﺋﺪ ﻭ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎﻱ ﺍﻭ ﺍﺛﺮ ﻣﻲ ﮔﺬﺍﺭﺩ. ﺗﺠﺎﻭﺯ ﻭ ﮔﻨﺎﻩ ﭘﻲ ﺩﺭﭘﻲ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﻭﺍﻣﻲ ﺩﺍﺭﺩ. «ﻭ ﻣﺎ ﻳﻜﺬّﺏ ﺑﻪ ﺍﻟﺎّ ﻛﻞّ ﻣﻌﺘﺪ ﺍﺛﻴﻢ» ٨ - ﺑﻪ ﻳﻚ ﺗﺬﻛّﺮ ﻭ ﺍﻧﺬﺍﺭ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﻗﻨﺎﻋﺖ ﻛﺮﺩ، ﺗﺬﻛّﺮ ﻭ ﺗﻠﺎﻭﺕ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺍﺋﻤﻲ ﺑﺎﺷﺪ. «ﺗُﺘﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺁﻳﺎﺗﻨﺎ» (ﻓﻌﻞ ﻣﻀﺎﺭﻉ، ﻧﺸﺎﻥ ﺍﺳﺘﻤﺮﺍﺭ ﺍﺳﺖ.) ٩- ﻗﺮﺁﻥ، ﺣﺘّﻲ ﻧﺰﺩ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﭘﺮﺟﺎﺫﺑﻪ ﺍﺳﺖ. «ﻗﺎﻝ ﺍﺳﺎﻃﻴﺮ ﺍﻟﺎﻭﻟﻴﻦ» (ﺍﺳﻄﻮﺭﻩ ﺑﻪ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺯﻳﺒﺎ ﻭ ﭘﺮ ﺟﺎﺫﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.) ۳۰ @thaghlain 🌹
•﷽• ♥️ مے نویسَم زِ ٺـو کـہ داروندارَم شدهـ اے بیقرارٺ شدمـو صَبـروقَـرارَم شدهـ اے مَݩ کـہ بے ٺـاب ٺوأم اے هَمهـ ٺـاب و ٺبم ٺوهمهـ دلخوشے ݪیݪ وڹَـهارمــ شدهـ اے 🌱 @thaghlain 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹آیا امام زمان به تمام نقاط جهان سر می‌زنند؟ ✍امام ‌زمان،از آن جهت که مظهر علم غیب خداوند است،از همه ‌جا و همه چیز اطلاع دارد؛به ‌عبارت ‌دیگر امام ‌زمان هر گاه بخواهد همه چیز نزد او حاضر است و به تمام موضوعات خارجی اطلاع داشته و از آنها آگاهی دارد.[۱] از طرفی دیگر،گاهی حضرت،مطابق مصالح خاص و یا عام،از طرف خداوند متعال مأمور به ملاقات،دست‌گیری و رفع گرفتاری‌ها می‌شوند؛گاهی احساس می‌کنند که باید فلان مکان و نزد فلان شخص رفته و گرفتاری او را برطرف سازند؛گاهی در فلان سرزمین حاضر شده تا از اهالی آن دفع بلا گردد و یا شخصی توجیه شده و هدایت شود.از این‌ رو حضرت هر مکان و زمانی را که مصلحت ببینند خود را در آنجا حاضر می‌کنند. 📚۱. کافی، ج۱، ص۲۶۲.. @thaghlain 🌹
🌹فرشچیان: چهره امام رضا(ع) را در خواب دیدم و کشیدم ♦️علیرضا ذاکری، طراح و نقاش پیشکسوت: سال ۱۳۷۵ در مشهد در مراسمی نسبتا خصوصی از استاد فرشچیان پرسیدم مینیاتوریست‌ها چهره اهل‌بیت را با نور یا پوشیه نشان می‌دهند، شما چهره امام رضا(ع) را از کجا در تابلوی ضامن آهو ترسیم کردید؟ ♦️فرشچیان پاسخ داد: سال ۵۹ برای عمل قلب به آمریکا رفته بودم. دکترها اصرار داشتند که حتماً عمل قلب انجام دهم و چندین نوبت آزمایش گرفتند و من در این فواصل متوسل بودم به امام هشتم که «آقا کمکم کنید». در آخرین آزمایش دکترها شگفت‌زده گفتند که شما طی این مدت نزد کدام دکتر دیگر رفته‌ای؟! هر چه گفتم جایی نرفتم باور نمی‌کردند و به من گفتند که قلب شما کامل سالم است و نیازی به عمل ندارد. شما درمان شده‌اید! ♦️پس از این اتفاق در همانجا که برای طولانی مدت در هتل بودم، تصمیم گرفتم تابلوی «ضامن آهو» را بکشم. تابلو ۶ ماه طول کشید. وقتی به قسمت‌های چهره مبارک حضرت رسید، به دلم افتاد که تمثال ایشان را بکشم. لذا متوسل شدم و همان شب در خواب صورت مبارک حضرت را دیدم و ایشان با مهربانی فرمودند من را ببین و بکش! وقتی بیدار شدم، چیزی از چهره مبارک حضرت در ذهنم نمانده بود. مجدد متوسل شدم و باز هم در شب دوم حضرت تشریف آرودند و این اتفاق تا سه شب تکرار شد و این افتخار را داشتم که چهره حضرت را در نور بکشم. 🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا 🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
نقاشی ضامن آهو استاد فرشچیان @thaghlain 🌹
🌸🌼🌸🌼🌸🌼 🕌 پارسایان و عابدان امام حسن عسکری علیه‌السلام: أَوْرَعُ النّاسِ مَنْ وَقَفَ عِنْدَ الشُّبْهَةِ، أَعْبَدُ النّاسِ مَنْ أَقامَ عَلَی الْفَرائِضِ أَزْهَدُ النّاسِ مَنْ تَرَكَ الْحَرامَ، أَشَدُّ النّاسِ اجْتَهادًا مَنْ تَرَكَ الذُّنُوبَ. پارساترین مردم كسی است كه در هنگام «شبهه» توقّف كند. عابدترین مردم كسی است كه «واجبات» را انجام دهد. زاهدترین مردم كسی است كه «حرام» را ترك نماید. كوشننده ترین مردم كسی است كه «گناهان» را رها سازد. 🔹تحف العقول ، ص 489 علیه السلام @thaghlain 🌹
✅آیات14_17 «١٤» ﻛَﻠَّﺎ ﺑَﻞْ ﺭَﺍﻥَ ﻋَﻠَﻲ ﻗُﻠُﻮﺑِﻬِﻢ ﻣَّﺎ ﻛَﺎﻧُﻮﺍْ ﻳَﻜْﺴِﺒُﻮﻥَ «١٥» ﻛَﻠَّﺎ ﺇِﻧَّﻬُﻢْ ﻋَﻦ ﺭَّﺑِّﻬِﻢْ ﻳَﻮْﻣَﺌِﺬٍ ﻟَّﻤَﺤْﺠُﻮﺑُﻮﻥَ «١٦» ﺛُﻢَّ ﺇِﻧَّﻬُﻢ ﻟَﺼَﺎﻟُﻮﺍْ ﺍﻟْﺠَﺤِﻴﻢِ «١٧» ﺛُﻢَّ ﻳُﻘَﺎﻝُ ﻫَﺬَﺍ ﺍﻟَّﺬِﻱ ﻛُﻨﺘُﻢ ﺑِﻪِ ﺗُﻜَﺬِّﺑُﻮﻥَ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﻛﺴﺐ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﺑﺮ ﺩﻟﻬﺎﻳﺸﺎﻥ ﺯﻧﮕﺎﺭ ﻧﻬﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺍﺯ (ﺍﻟﻄﺎﻑ) ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﻣﺤﺠﻮﺏ ﻭ ﻣﺤﺮﻭﻣﻨﺪ. ﻭ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﻭﺯﺥ ﻭﺍﺭﺩ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺷﺪ. ﺳﭙﺲ (ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ) ﮔﻔﺘﻪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ: ﺍﻳﻦ ﻫﻤﺎﻥ ﭼﻴﺰﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭﻭﻍ ﻣﻲ ﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻴﺪ. 🔰ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ: 🌟«ﺭَﻳﻦ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺯﻧﮕﺎﺭ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺍﺟﻨﺎﺱ ﻗﻴﻤﺘﻲ ﻣﻲ ﻧﺸﻴﻨﺪ. ﺍﻣﺎم ﺑﺎﻗﺮﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﻫﺮﮔﺎﻩ ﮔﻨﺎﻩ ﺑﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻏﺎﻟﺐ ﺷﻮﺩ، ﺍﻣﻴﺪﻱ ﺑﻪ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭﻱ ﺍﻭ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻣﻌﻨﺎﻱ «ﻛﻠﺎ ﺑﻞ ﺭﺍﻥ ﻋﻠﻲ ﻗﻠﻮﺑﻬﻢ».(٧٥٧) 🌟ﺍﻣﺎم ﺑﺎﻗﺮ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻫﻴﭻ ﺑﻨﺪﻩ ﺍﻱ ﻧﻴﺴﺖ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﻗﻠﺒﺶ ﺳﻔﻴﺪ ﺍﺳﺖ. ﺑﺎ ﺍﻧﺠﺎم ﻫﺮ ﮔﻨﺎﻩ، ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳﻔﻴﺪﻱ ﻧﻘﻄﻪ ﻱ ﺳﻴﺎﻫﻲ ﭘﺪﻳﺪ ﻣﻲ ﺁﻳﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﻨﺪ، ﺁﻥ ﺳﻴﺎﻫﻲ ﻣﺤﻮ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﺻﺮﺍﺭ ﺑﺮ ﮔﻨﺎﻩ ﻛﻨﺪ، ﺳﻴﺎﻫﻲ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻭ ﺗﻤﺎم ﺳﻔﻴﺪﻱ ﻗﻠﺐ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﻴﺮ ﻭ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺑﺮﻧﻤﻲ ﮔﺮﺩﺩ.(٧٥٨) 🌟ﺍﻣﺎم ﺭﺿﺎﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ «ﺍﻧّﻬﻢ ﻋﻦ ﺭﺑّﻬﻢ ﻳﻮﻣﺌﺬ ﻟﻤﺤﺠﻮﺑﻮﻥ» ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺤﺮﻭﻣﻨﺪ ﻭﮔﺮﻧﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﻜﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ.(٧٥٩) 🔰ﭘﻴﺎم ﻫﺎ: ١- ﺍﻓﺴﺎﻧﻪ ﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻦ ﻗﺮﺁﻥ، ﻧﺎﺷﻲ ﺍﺯ ﻧﺎﭘﺎﻛﻲ ﺩﻝ ﺍﺳﺖ. «ﻛﻠﺎّ ﺑﻞ ﺭﺍﻥ ﻋﻠﻲ ﻗﻠﻮﺑﻬﻢ» ٢- ﮔﻨﺎﻩ، ﺭﻭﺡ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﮔﺮﮔﻮﻥ ﻭ ﺍﺯ ﺩﺭﻙ ﺣﻖ ﺑﺎﺯ ﻣﻲ ﺩﺍﺭﺩ. «ﺑﻞ ﺭﺍﻥ ﻋﻠﻲ ﻗﻠﻮﺑﻬﻢ ﻣﺎ ﻛﺎﻧﻮﺍ ﻳﻜﺴﺒﻮﻥ» ٣- ﻓﻄﺮﺕ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺳﺎﻟﻢ ﺍﺳﺖ، ﺁﻧﭽﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﻲ ﭘﻮﺷﺎﻧﺪ، ﮔﻨﺎﻩ ﺍﺳﺖ. «ﺭﺍﻥ ﻋﻠﻲ ﻗﻠﻮﺑﻬﻢ» ٤- ﺩﺭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻗﺮﺁﻥ، ﻗﻠﺐ ﻭ ﺭﻭﺡ ﻣﺮﻛﺰ ﺩﺭﻙ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺍﺳﺖ. «ﺭﺍﻥ ﻋﻠﻲ ﻗﻠﻮﺑﻬﻢ» ٥ - ﺍﺻﺮﺍﺭ ﻭ ﺗﺪﺍﻭم ﺑﺮ ﮔﻨﺎﻩ، ﺳﺒﺐ ﺯﻧﮕﺎﺭ ﻗﻠﺐ ﺍﺳﺖ. «ﻣﺎ ﻛﺎﻧﻮﺍ ﻳﻜﺴﺒﻮﻥ» ٦- ﻋﻤﻞ، ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻥ، ﺧﻮﺑﻲ ﻫﺎ ﻳﺎ ﺑﺪﻱ ﻫﺎ ﺭﺍ ﻛﺴﺐ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. «ﻛﺎﻧﻮﺍ ﻳﻜﺴﺒﻮﻥ» ٧- ﺯﻧﮕﺎﺭ ﮔﻨﺎﻩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻣﺎﻧﻊ ﺩﺭﻙ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺍﺳﺖ، ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ ﻧﻴﺰ ﻣﺎﻧﻊ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﺍﻟﻄﺎﻑ ﺍﻟﻬﻲ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. «ﺍﻧﻬﻢ ﻋﻦ ﺭﺑّﻬﻢ ﻳﻮﻣﺌﺬ ﻟﻤﺤﺠﻮﺑﻮﻥ» ٨ - ﻣﺄﻣﻮﺭﺍﻥ ﺩﻭﺯﺥ، ﺩﻭﺯﺧﻴﺎﻥ ﺭﺍ ﺳﺮﺯﻧﺶ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. «ﺛﻢ ﻳﻘﺎﻝ ﻫﺬﺍ ﺍﻟّﺬﻱ ﻛﻨﺘﻢ ﺑﻪ ﺗﻜﺬّﺑﻮﻥ» ٧٥٧) ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻣﺠﻤﻊ ﺍﻟﺒﻴﺎﻥ. ٧٥٨) ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻧﻮﺭ ﺍﻟﺜﻘﻠﻴﻦ. ٧٥٩) ﺗﻮﺣﻴﺪ ﺻﺪﻭﻕ، ﺹ ١٦٢. ۳۰ @thaghlain 🌹
یک شب از دفتر عمرم صفحاتی خواندم چون به نام تو رسیدم لحظاتی ماندم همه ی دفتر عمرم ورقی بیش نبود همه ی آن ورق حسرت دیدار تو بود @thaghlain 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️ امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: 🔸هنگامی كه قائم عجل‌الله تعالی فرجه الشریف برمی‌خيزد، مردم را بار ديگر به اسلام فرا می‌خواند و آنها را به سوی امری كه آثار آن از بين رفته است و بيشتر جامعه از آن منحرف شده‌اند، هدايت می‌كند. 🔹 قائم از آن رو «مهدی» ناميده می‌شود كه به سوی امری كه دچار انحراف شده است، هدايت می‌كند و به اين دليل، به او قائم گفته می‌شود كه برای اقامه حق برمی‌خيزد. 📚 شيخ مفيد، الارشاد، ص ۳۶۴ 📚 بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۳۰، ح ۷ @thaghlain 🌹
🌸🌼🌸🌼🌸🌼 امام صادق عليه السلام: اگر به كسى خوبى كردى، آن را با منّت گذاشتن زياد و به رُخ كشيدن تباه مساز، بلكه با خوبىِ بهترى ادامه اش بده؛ زيرا اين كار براى اخلاق تو زيبنده تر است و پاداش آخرتت را واجبتر مى گرداند بحارالأنوار، جلد78، صفحه283 @thaghlain 🌹