10 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - عبادت و اطاعت انحصاری خدا.mp3
16.33M
📻 پای منبر استاد سیدعلی حسینی #خامنهای حفظه الله 📻
📻 #صوت_کامل سلسله جلسات طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن/جلسه دهم
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
📻 پای منبر استاد سیدعلی حسینی #خامنهای حفظه الله 📻 📻 #صوت_کامل سلسله جلسات طرح کلی اندیشۀ اسلامی د
▫️بسم الله الرحمن الرحمن الرحيم ▫️
▫️▪️نکات اجمالی از درس ۱۰ کتاب" طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن" ▪️▫️
✍ابوالفضل نجفی
📌و یوم نحشرهم جمیعا ثم نقل للذین اشرکوا مکانکم انتم و شرکائکم
🔸️انسان هایی که به شرکت و رقابت با خدا انتخاب شده،به آنها گفته می شود در جای خود متوقف شوید،ایست!
📌فزیّلنا بینهم و قال شرکاوهم ما کنتم ایّانا تعبدون
🔹️آن گروه هایی که گمراهی هایشان متقابل بوده،در قیامت به جان هم می افتند و آن کسی که شرک ورزیده گریبان آن شریک را می گیرد و او نیز خود را تبرئه می کند!
📌فکفی بالله شهیدا بیننا و بینکم ان کنا عن عبادتکم لغافلین(▫️میان ما و شما خداگواهی بسنده است که ما از عبادت شما غافل بودیم▫️)
🔸️کارهایی که در دنیا انجام گرفته، آنجا مورد آزمایش آزمون خود انسان قرار می گیرد.
📌هنالک تبلوا کل نفس ما اسلفت رُدّوا الی الله مولاهم الحق و ضل عنهم ما کانوا یفترون
🔹️انسان در دنیا پشتیبان هایی برای خود فرض می کرد،همان هایی که عبادتشان می کرد...دل شبه آنها گرم است: اما روز قیامت این حامی و پشتیبان ها نمی توانند باری از دوش او بردارند.
📌قل من یرزُقکم من السماء والارض امّن یملک السمع و الابصار
🔸️این آیه در حقیقت اشاره به بصیرت می کند.به داشتن نیروی فهم و خرد،که ای انسان که بناست حالا فکر کنی و جواب این سوال را به ما بدهی،تو دارای سمعی و دارای بصری.
📌و من یخرج الحی من المیت و یخرج المیت من الحی
▪️این نشانه کمال قدرتمندی و قبضه ی نیرومند قدرت خداست.
📌و من یدبّر الامر فسیقولون الله
🔰💠این سوال در ضمن اینکه از مشرکان زمان نزول وحی است،از من و شما هم هست...
این انتظام عجیب عالم تکوین از سوی خداست و بس.
این دست قدرت اوست که دارد این گردونه را می گرداند.
📌فقل افلا تتقون
🔹️پروا نمی کنید که غیر او را در عبودیت شریک او قرار می دهید؟ اگر تدبیر تکوینی عالم به دست اوست،چرا تدبیر #تشریعی عالم به دست او نباشد؟ چرا خودش #قانون نگذارد؟ چرا خودش قدرت نگاهبان و #پاسدار قانون را معین نکند و از او حمایت نکند؟#امامت ،#ولایت، چرا نکند؟چرا #امام قرار ندهد؟
📌قل هل من شرکائکم من یهدی الی الحق
🔸️پیداست منظور در اینجا بت های جاندار است.
📌افمن یهدی الی الحق احق ان یُتبع امن لایهدی الا آن یُهدی فما لکم کیف تحکمون
🔹️قرآن می خواهد بگوید خدا انسان را به سعادت می رساند..آن کسانی که خودشان از خودشان چیزی ندارند،نمی توانند.
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
▫️حكمت 4 #نهج_البلاغه: ارزش هاى اخلاقى و ضد ارزش ها امام در چهارمين كلمه از كلمات قصارش به پنج وصف
📌شرح اجمالی از قسمت سوم،#حکمت_۴ #نهج_البلاغه
آنگاه در سومين جمله مىفرمايد: «زهد ثروت است»؛ (وَ الزُّهْدُ ثَرْوَةٌ) . اشاره به اينكه انسان از ثروت آيا چيزى جز بىنيازى مىخواهد و آدم زاهدِ قانع، از همۀ خلق بىنياز است و چه بسا ثروتمندانى كه جزء نيازمندان هستند. زهد همان بىاعتنايى به زرق و برق دنيا و مال و منال و شهرت و آوازه است. زاهد كسى نيست كه فاقد اين امور باشد بلكه زاهد كسى است كه دلبسته و وابسته به اين امور نباشد؛ خواه آن را داشته باشد يا نه! بلكه مىتوان گفت: زاهدان از ثروتمندان غنىترند، چرا كه ثروتمندان از يك سو بايد پيوسته ثروت خود را حساب و كتاب كنند و از سوى ديگر مراقب باشند سارق و دشمنى آن را از دست آنها نگيرد در حالى كه زاهدان از همۀ اينها بىنيازند. در حديثى از رسول خدا صلى الله عليه و آله مىخوانيم كه خطاب به على عليه السلام فرمود: «يَا عَلِيُّ إِنَّ اللَّهَ قَدْ زَيَّنَكَ بِزِينَةٍ لَمْ يُزَيِّنِ الْعِبَادَ بِزِينَةٍ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِنْهَا؛ زَيَّنَكَ بِالزُّهْدِ فِي الدُّنْيَا؛ اى على خداوند تو را به زينتى آراسته كه هيچ بندهاى به زينتى بهتر از آن نزد خداوند آراسته نشده است تو را به زهد در دنيا آراسته است». و در حقيقت چنين است چون آراستگى به زهد انسان را به بسيارى از صفات ديگر از فضايل اخلاقى مىآرايد. به همين دليل در حديث ديگرى از امام صادق صلى الله عليه و آله مىخوانيم: «جُعِلَ الْخَيْرُ كُلُّهُ فِي بَيْتٍ وَ جُعِلَ مِفْتَاحُهُ الزُّهْدَ فِي الدُّنْيَا... حَرَامٌ عَلَى قُلُوبِكُمْ أَنْ تَعْرِفَ حَلَاوَةَ الْإِيمَانِ حَتَّى تَزْهَدَ فِي الدُّنْيَا؛ تمام نيكىها در خانهاى قرار داده شده و كليد آن زهد در دنياست... سپس فرمود: حلاوت ايمان بر دل و جان شما حرام است تا زمانى كه دلهايتان زهد در دنيا پيشه كند»
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
متن درس یازدهم.pdf
1.13M
📗 #متن_کامل
#جلسه_یازدهم کتاب «طرح کلّی اندیشه اسلامی در قرآن» ؛ فایل pdf
🔸 روح توحید: نفی عبودیتِ غیرخدا
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
11 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - روح توحید نفی عبودیت غیر خدا.mp3
20.18M
📻 پای منبر استاد سیدعلی حسینی #خامنهای حفظه الله 📻
📻 #صوت_کامل سلسله جلسات طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن/جلسه یازدهم
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
#شبهات_محرم
8️⃣1️⃣🔆متن شبهه:
ابراهيم #مالک_اشتر چرا #امام_حسين (ع) را در #جنگ ياري نکرد؟
🔆 پاسخ شبهه:
1⃣ابراهیمِبْنِ مالِکِ اَشْتَرِ نَخَعی، ابوالنعمان (مق72ق/691م)، سردار معروف عرب به حمایت از مختاربن عُبَید ثَقَفی به خونخواهی حسینبن علی(ع) بر ضدّ اُمویان قیام کرد.
2⃣از زندگی ابراهیم پیش از پیوستن به مختار آگاهی در دست نیست جز آن که گفتهاند در جنگ صفّین در زمرۀ یاران علیبن ابیطالب(ع) و در رکاب پدرش مالک اشتر (ﻫ م) با معاویه جنگ کرد.(1)
3⃣احتمالاتی نسبت به ملحق نشدن وي به امام حسين وجود دارد:
1.عدم آگاهي از خروج امام.
2.كوتاهي كردن.
در فرض دوم نه تنها ابراهيم بن مالك، بلکه بسياري از خواص توفيق همراهي با امام حسين را نداشتند. اما پاسخ چرايي اين مطلب را از كلام صاحب تنقیح المقال بيان مي داريم:
امام حسین (ع) در مدینه یا مکه فردی را مکلف به همراهی نکرد. امام حسین هنگامی که از حجاز به طرف عراق حرکت کرد، می دانست که به فیض شهادت خواهد رسید، ولی به ظاهر، به قصد جنگ و نبرد مسلحانه حرکت نکرد، تا بر همه مکلفان واجب شود که به عنوان جهاد، با او همراه شوند؛ بلکه بر اساس وظیفه خود، یعنی به دست گرفتن رهبری ظاهری و پیشوایی مردم، که حضرتش را دعوت کرده بودند، حرکت کرد. در این صورت بر دیگران واجب نیست که با او هم سفر شوند. اگر کسی هم همراهی نکند، گناهی را مرتکب نشده است. گناهکار فردی است که در قیام کربلا و محاصره امام حسین در روز عاشورا حضور داشته و با آن حال از همراهی امام تخلف کرده، به یاری حضرتش نشتافته است.
4⃣اما کسانی که در حجاز بودند و از اول با امام نیامدند، از ابتدا مکلف به حرکت و همراهی با امام نبودند. عدم همراهی آنان تخلف و موجب فسق و گناه آنان نیست.
5⃣مامقانی پس از بیان این مقدمات می گوید:
بنا بر این، تعدادی از صالحان و خوبان بودند که در آن هنگام، شرف شهادت برای آنان نوشته نشده بود و در حجاز ماندند. شکی نیست که احدی در عدالت آنان تردیدی نداشته است. پس نیامدن محمد حنفیه و عبدالله جعفر به علت سرپیچی یا انحراف ایشان نبوده است.(2)
نسبت به خواص در كوفه، علامه مجلسی نقل می کند:
6⃣امام حسین، قبل از شهادتش به بنی هاشم نوشت:
«من الحسین بن علی الی بنی هاشم، اما بعد، فانه من لحق بی منکم استشهد معی و من تخلف لم یبلغ الفتح و السلام ؛ اما بعد، هرکس از شما با من باشد، به شهادت خواهد رسید و افرادی که با من نیامدند، به درجه فتح نایل نمی شوند!».
وی بعد از ذکر روایت فوق می نویسد:
جمله: «به فتح نایل نمی شود». این احتمال را می رساند که امام (ع) دیگران را بین آمدن به کربلا و نیامدن مخیر کرده بود؛ پس چون آمدن آنان امر واجبی نبود، بلکه تخییری بود، تخلف از آن، گناه محسوب نمی شود.(3)
پي نوشت ها:
1. دائره المعارف بزرگ اسلامی، ج2 ص450.
2. تنقیح المقال فی علم احوال الرجال، مامقانی، ص112، بی جا، چ الحیدریة؛ بحارالانوار، ج 42، ص 81.
3. بحار الأنوار، ج 44، ص 233- 298، 1403 - 1983م، دار إحياء التراث العربي، بيروت./منبع:همان
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
▫️حكمت 4 #نهج_البلاغه: ارزش هاى اخلاقى و ضد ارزش ها امام در چهارمين كلمه از كلمات قصارش به پنج وصف
📌شرح اجمالی از قسمت چهارم #حکمت4 #نهج البلاغه
آنگاه در چهارمين جمله مىفرمايد: «تقوا و پرهيزگارى سپرى است (در برابر گناهان و خطرات شيطان و هواى نفس)»؛ (وَ الْوَرَعُ جُنَّةٌ) . ورع به معناى تقوا يا حد اعلاى تقواست به گونهاى كه انسان حتى از شبهات پرهيز كند. اين فضيلت انسانى از حالت خداترسى باطنى سرچشمه مىگيرد كه چون در برابر او گناهى ظاهر شود سدى در ميان او و گناه ايجاد كند. تعبير به «جنة» تعبير جالبى است، زيرا سپر وسيلهاى دفاعى در مقابل آماج تيرهاى دشمن يا شمشيرها و نيزههاست گويا هواى نفس و شيطان پيوسته قلب انسان را هدف تيرهاى خود قرار مىدهد و انسان با ورع به وسيلۀ اين سپر مىتواند از آزار آنها در امان بماند. در حديثى از رسول خدا صلى الله عليه و آله مىخوانيم: «لِكُلِّ شَىْءٍ أُسٌّ وَ أُسُّ الْإيمٰانِ الْوَرَعُ؛ هر چيز اساس و شالودهاى دارد و شالودۀ ايمان ورع است». در حديثى كه از امير مؤمنان على عليه السلام در غرر الحكم نقل شده مىخوانيم: «عَلَيْكَ بِالْوَرَعِ فَإنَّهُ عَوْنُ الدّيٖنِ وَ شَيْمَةُ الْمُخْلِصيٖنَ؛ بر تو باد به پيشه كردن ورع، زيرا (بهترين) ياور دين و روش مخلصان است»
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
#شبهات_محرم
9️⃣1️⃣🔆متن شبهه
در فیلم مختار محمد حنفیه را نشان می دهد که شیعه از او حساب می برد چرا محمد حنفیه در قیام امام حسین #شرکت نکرد آیا او هم از جمله توابین بود
🔆پاسخ شبهه:
1⃣ محمد حنفیه ، يكى از فرزندان رشيد امير مؤمنان على علیه السلام است و «حنفيّه» لقب مادر اوست و اسمش «خوله» دختر يكى از مردان با شخصيّت طايفه «بنى حنيفه» است كه در يكى از جنگهاى اسلامى اسير شد و مى خواستند او را بفروشند، على (ع) او را آزاد كرد و به همسرى خود در آورد. او شجاعت را از على (ع) به ارث برده بود و مى گويند گاهى زرههاى محكم را با دست پاره مى كرد و به همين دليل امام (ع) در جنگ «جمل» پرچم را به دست او سپرد و در جنگ «صفّين» جناح چپ #سپاه على (ع) به دست او و «محمّد بن ابى بكر» و «هاشم مرقال» بود.
📚مستدرکات رجال الحدیث ج 7 ص 77
2⃣او نسبت به امام حسن و امام حسين عليهما السلام بسيار متواضع بود و فرزندان على علیه السلام را از حضرت #فاطمه را بسيار احترام مى گذارد.
3⃣روزى به او گفتند على تو را به ميدانهاى خطرناك مى فرستد ولى از فرستادن حسن و حسين خوددارى مى كند، در حالى كه آنها هم برادر تواند! او در جواب مى گويد ؛
«حسن و حسين همچون چشمان او هستند و من همچون بازوان او و انسان به
وسيله بازوهايش از چشمش دفاع مى كند».
📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج 1 ص 244
4⃣بعضى «محمّد بن حنيفيّه» را متّهم مى كنند كه او بعد از امام حسين دعوى امامت داشت و يا حتّى دعوى مهدويّت ، ولى مرحوم «شيخ مفيد» در اين زمينه سخن روشنى دارد، مى گويد: «محمّد حنفيّه» هرگز ادّعاى امامت نكرد و كسى را به سوى خود فرا نخواند بلكه ديگران چنين نسبتهايى به او داده اند و مدّعى امامت و يا مهدويّت او بوده اند و #طايفه «كيسانيّه» جزء چنين مدّعيانى محسوب مى شوند».
📚الفصول المختاره ص 300
5⃣يكى از نشانه هاى #جلالت مقام او اين است كه امام حسين علیه السلام هنگامى كه مى خواست از مدينه به سوى مكّه حركت كند او را وصى و نماينده خود در مدينه قرار داد تا اخبار آن جا را به او برساند و وصيتنامه معروف خود را كه در مقاتل آمده، به او سپرد ، و علت عدم حضور او در کربلا همین بود که امام حسین علیه السلام وظیفه اطلاعاتی را بر عهده او گذاشته بود چنان که می نویسند ؛
« محمّد بن حنفيّه، سخن خويش با برادر را قطع نمود و شروع به گريه كرد. حسين عليه السلام نيز مدّتى با او گريست و آن گاه فرمود: «برادرم! خداوند، تو را پاداش خير دهد! حقيقتا برايم خيرخواهى كردى و به صواب و حقيقت، راهنمايى نمودى. اميدوارم كه رأى تو، استوار و درست باشد. من تصميم بر خروج به سمت مكّه دارم و خودم، برادرانم، برادرزاده ها و دوستارانم را براى اين #كار، مهيّا ساخته ام. نظر آنان، نظر من و تصميم آنان، تصميم من است؛ امّا تو اى برادرم منعى نيست كه در مدينه بمانى و از سوى من مراقب حوادث باشى و چيزى از اخبار آنان را از من پنهان نكنى».
📚الفتوح ج 5 ص 20 _ بحار الانوار ج 44 ص 329
6⃣علامه حلی نیز نقل می کند که محمد حنفیه به سبب بیماری نمی توانست حسین علیه السلام را همراهی کند ، لذا امام حسین ماموریت دیده بانی در مدینه را به او #محول کرد .
📚سفینه البحار ج 2 ص 388
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
📻 پای منبر استاد سیدعلی حسینی #خامنهای حفظه الله 📻 📻 #صوت_کامل سلسله جلسات طرح کلی اندیشۀ اسلامی د
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰نکاتی اجمالی از درس#یازدهم کتاب "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن "
✍ابوالفضل نجفی
📌افغیر الله ابتغی حَکَماً و هو الذی انزل الیکم الکتاب...
🔹️در این آیه مسئله حکومت و داوری خداست کاه از همه اولی تر است به حکومت و داوری.
📌و تمت کلمه ربکم صدقا و عدلا لامبدل لکلماته و هوالسمیع العلیم
🔸️در این آیه مسئله تخلف ناپذیری دین و فرمان خداست که #دشمن و #کافر و#معاند و #معارض ،هر غلطی میخواهد بکند،بکند؛فرمان خدا مضی ست و تمام شده است.
📌و ان تطع اکثر من في الارض یضِ لّوک عن سبیل الله ان یتبعون الا الظن و ان هم الا یخرصون
🔹️باید از خدا اطاعت کرد نه از هواها و هوس ها.
▪️▫️کسانی که راه و شیوه هایی برای زندگی مردم جعل می کنند و پیشنهاد می کنند؛آیا یقین به صحت آن دارند؟
خدا با تئوری کسی را اراده نمی کند؛با متن واقعیت،با علم و دانش به معنای واقعی،انسان ها را راه راست هدایت می کند.
📌فکلوا مما ذکر اسم الله علیه ان کنتم بآیاته مؤمنین
🔸️ابتدائا انسان تعجب می کند بعد از این مطالب کلی یک دفعه می گوید که آنچه که نام خدا بر آن برده شده است،بخورید!مسئله فرعی!
▫️چه ارتباطی به هم دارند؟
1️⃣اولا: در نظر پروردگار همه ی مسائل در یک سطحند.
برای پروردگار عالم،آنچه مایه #سعادت انسان است،به عنوان یک فرمان مطرح است.
2️⃣ثانیا: در زندگی باید جهت گیری داشته باشیم.حتی وقتی شکمت را هم پر میکنی،برای خدا باشد.اگر چه نیاز اصیلی ست، اما در زندگی تو،اصل نیست،در #زندگی تو اصل #خداست و #جهت_گیری خداست.
📌و ذروا ظاهرا الاثم و باطنه ان الذین یکسبون الاثم سیجزون بما کانوا یقترفون
🔹️▫️یک کارهایی هست که#عواقب و #اشکالاتش، عواقب سوئش ظاهر است. #قتل_نفس معلوم است که کار بدی است.▫️یک کارهایی هم گناه بودنش درست و ظاهر و بارز و نمایان نیست.کوچک شمردن اطاعت از غیر خدا کردن،از این نوع است.
📌ان الشیاطین لیوحون الی اولیائهم لیجادلوکم
🔸️شیطان ها و قطب های شرارت به دوستان و هم جبهگان خود الهام میدهند تا با شما مجادله کنند.
▪️شما تکلیفتان این است که اطاعت نکنید.و الا مشرکید.
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110