✍ابوالفضل نجفی
آقای هدایت!چه شاعرانه و چه تُهی سخن می گویی!
ولی اگر به جای آن فاحشه،ناموس خودت هم باشد، تو این بر خورد را مقدس می نامیدی؟!
آقای هدایت چه قیاسی است که شما کرده ای!
خوب میدانی که بوسه از سر محبت به چیزی است!
چه کسی و با چه دلیلی گفته هر محبتی مقدس است؟؟!
آیا اینکه شما محبت به این داری که شمشیر به دست بگیری و شهر را به خون بکشی،ما باید برای تو تقدیر نامه بنویسیم و از تو قدردانی کنیم؟!!چون کار مقدسی انجام داده ای؟!!
و نکته دیگر که باید به این مردک گفت این است،از کجا ثابت کرده ای همهی نام بردگان بوسه شان از سر در آمد و نان آوری است؟! نیت خوانی بلدی؟!!
نکته دیگر اینکه معیار هر بوسه چیست؟؟!!
آیا جز این است که بوسه فاحشه از سر شهوت و بوسه ورزشکار از سر غیرت و بوسه به قرآن از سر فهم و عبودیت آنچه در قرآن می باشد، هست؟؟؟!
اساسا قداست چیست و چه کسی آن را مشخص می کند؟؟!
آیا پیامبر در مورد شهوت گفته این از ایمان است و مقدس؟؟!!ا کمی از تعصب و خودخواهی فاصله بگیرید و با چشم باز این بیان را ببینید که فرمود الغیره من الایمان!
اساسا #غیرت از #محبت به چیزی نشات می گیرد.
یعنی محبت تو به آن چیز منجر به حفظ و نگهداری آن می شود.ولی آیا هر غیرتی ستودنی است؟!
آیا جز این است که حیوان هم محبت و غیرت به فرزندان خود دارد ولی مقطعی؟؟! حتی به اندازه ای که بعد از مدتی سر غذا و جا و شهوت و...حاضر است بچه خود را بکُشد!
آیا هر غیرتی مقدس است؟!
این کجا و آن کجا؟!!
غیرت و محبتی که شما در خصوص زن فاحشه گفتید،مقطعی هست و در واقع حیوانی!
البته مصداق "بل هم اضل" سزاوارتر است!!
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn
متن درس دوازدهم.pdf
1.12M
📗 #متن_کامل
#جلسه_دوازدهم کتاب «طرح کلّی اندیشه اسلامی در قرآن» ؛ فایل pdf
🔸 توحید و نفی طبقات اجتماعی
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
12 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - توحید و نفی طبقات اجتماعی .mp3
18.52M
📻 پای منبر استاد سیدعلی حسینی #خامنهای حفظه الله 📻
📻 #صوت_کامل سلسله جلسات طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن/جلسه دوازدهم
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
📌شرح اجمالی از #حکمت_پنجم #نهج_البلاغه امام در اين بخش از كلمات قصار اشاره به سه نكتۀ مهم مىكند ن
📌شرح اجمالی از #حکمت_پنجم #نهج_البلاغه.
در دومین جمله مى فرماید: «آداب (انسانى)، لباس زیبا و کهنگى ناپذیر است»; (وَالاْدَابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَةٌ).
منظور از «آداب» فضایل اخلاقى مخصوصاً چیزهایى است که مربوط به روابط اجتماعى است مانند: تواضع، امانت، صداقت، محبت، خوشرفتارى، فصاحت و بلاغت در بیان.
«حُلَل» جمع «حُلَّه» به معناى لباس زینتى است.
«مُجَدَّدَة» به معناى چیزى است که پیوسته تجدید و نو مى شود و هرگز کهنه نخواهد شد.
بر این پایه، مفهوم کلام امام(علیه السلام) چنین است که این صفات برجسته انسانى همچون لباس هاى زیبایى است که آدمى در تن مى کند و هرگز فرسوده نمى شود بر خلاف لباس هاى ظاهرى که هم کهنه مى شود و هم ممکن است دست سارقان به آن دراز شود و هم جنبه ظاهرى دارد و در اعماق وجود انسان تأثیر گذار است.
در روایات اسلامى براى «أدب» تفسیرهاى گوناگونى ذکر شده که در واقع هر کدام اشاره به مصداقى از آن است:
در حدیثى از امام امیر مؤمنان(علیه السلام) مى خوانیم: «کَفاکَ أدَباً لِنَفْسِکَ اجْتِنابُ ما تَکْرَهُهُ مِنْ غَیْرِک; براى این که ادب داشته باشى همین بس که از آنچه براى دیگران نمى پسندى دورى کنى».
در حدیث دیگرى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم که فرمود: «أدّبْنى أبى(علیه السلام)بِثَلاث...; پدرم من را به سه چیز ادب کرد» فرمود: «مَنْ یَصْحَب صاحِبَ السُوء لا یَسْلَم ومَن لا یُقَیَّد اَلفاظَه یَنْدَم، ومَن یَدْخُل مَداخل السُّوء یُتَّهَم; فرزندم کسى که با رفیق بد همنشین شود از آفات در امان نخواهد بود و کسى که سخنان خود را مهار نکند پشیمان مى شود و کسى که در محل هاى آلوده وارد گردد متهم و بدنام خواهد شد».
امام صادق(علیه السلام) به یکى از دوستان خود سفارش کرد که پیام او را به همه شیعیان و علاقه مندانش برساند و فرمود: من شما را به تقواى الهى و ورع و تلاش براى خدا و راستگویى و اداى امانت... و خوشرفتارى با سایر مسلمانان دعوت مى کنم و هرگاه کسى از شما در دینش ورع داشته باشد، راست بگوید، اداى امانت کند و با مردم خوش اخلاق باشد مى گویند: «هذا جَعْفَرىٌّ فَیَسُرُّنی...» و نیز مى گویند: «هذا أَدَبُ جَعْفَر; این جعفرى است و این سبب سرور و خوشحالى من مى شود کار اینها ادب جعفر بن محمد است».
در حدیث کوتاه دیگرى از امیر مؤمنان على(علیه السلام) مى خوانیم: «الاْدَبُ یُغْنی عَنِ الْحَسَبِ; ادب انسان را از شرافت خانوادگى و فامیلى بى نیاز مى کند».
همان گونه که در بالا گفتیم، ادب و آداب مفهوم وسیعى دارد که همه فضایل اخلاقى مخصوصا آنچه را مربوط به اخلاق اجتماعى است در بر مى گیرد که بزرگترین افتخار آدمى و مایه آبرومندى او در اجتماع است.
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
📗 #متن_کامل #جلسه_دوازدهم کتاب «طرح کلّی اندیشه اسلامی در قرآن» ؛ فایل pdf 🔸 توحید و نفی طبقات اجت
▫️بسم الله الرحمن الرحيم ▫️
نکات اجمالی از #جلسه_دوازدهم کتاب" طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن"
✍ابوالفضل نجفی
📌قل من رب السماوات السبع و رب العرش العظیم سیقولون لله قل افلا تتقون
🔹️پس چرا پروا نمی کنید از این خدا؟
🔸️چرا عملتان و فکرتان را بر طبق گفته و فرمان او قرار نمیدهید؟
📌قل من بیده ملکوت کل شیئ و هو یجیر و لایجار علیه ان کنتم تعلمون.سیقولون لله قل فانی تسحرون
🔹️تسلط خدا بر تمام ذرات است و حرکت اتم ها در اختیار او و با فرمان اوست.
🔸️علیرغم او کسی پناه داده نمی شود...فرض کنید#مسیحی ها معصیت خدا بکنند، به آغوش #عیسی بگریزند و عیسی به آنها پناه بدهد، و در مقابل خدا از آنها حمایت کند،چنین چیزی ممکن نیست.
▫️فانی تسحرون...: لطیف است که قرآن روی #فریب خوردن،غافل ماندن تکیه می کند. مردم غافل نمانند و چشمشان را باز کنند.قرآن مطمئن است اگر مردم چشم باز کنند،نظر او تامین می شود.
💠بر طبق نظر #توحید، آفرینش،یک قطعه متصل و منسجم واحد است.اگر چندین خدا و معبود می بودند،هر الهی،هر معبودی مخلوق و آفریده خود را با سویی میبرد.
📌یاایها الناس اعبدوا ربکم الذی خلقکم والذین من قبلکم لعلکم تتقون
🔹️خطاب به کیست؟؟! به همه #انسانیت.
🔸️این عبودیت موجب #تقواست.
📌یاایهاالناس انا خلقناکم من ذکر و انثی وجعلناکم شعوبا وقبائل لتعارفوا انّ اکرمکم عندالله اتقاکم ان الله علیم خبیر
▫️▪️▫️گرامی ترین شما نزد خدا،باتقواترین است.
🔹️از یک طبقه بودن،وابسته به خانواده ای بودن،وابسطه به یک سلسله و تیره ای بودن،موجب گرامی تر بودن نیست.
▫️🔸️نکته جالب تر اینجاست؛ آنها که باتقوا هستند،باز از امتیازات حقوقی بیشتری برخوردار نیستند. البته تقوا منشا یک آثار اجتماعی است تا یک حدودی.
📌ولقد کرمنا بنی آدم و حملناهم في البر و البحر و رزقناهم من الطیب و فضلناهم علی کثیر ممن خلقنا تفضیلا.
🔹️💠تکریم و روزی به انسان ها است نه طبقه و تیره خاصی.
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
📌شرح اجمالی از #حکمت_پنجم #نهج_البلاغه. در دومین جمله مى فرماید: «آداب (انسانى)، لباس زیبا و کهنگى ن
📌شرح اجمالی از #حکمت_پنجم #نهج_البلاغه
پس امام در سومين جمله مىفرمايد: «فكر آئينۀ صافى است»؛ (وَ الْفِكْرُ مِرْآةٌ صَافِيَةٌ) . منظور از فكر همان انديشيدن پيرامون مسائل مختلفى است كه بر انسان وارد مىشود و به تعبير فلاسفه حركتى ذهنى است به سوى مقدمات و از مقدمات به سوى نتيجهها. هرگاه اين انديشه از هوا و هوس و حجابهاى معرفت دور بماند، آئينۀ شفافى خواهد بود كه چهرۀ حقايق را به انسان نشان مىدهد و راه صحيح را در پرتو آن مىيابد، دوست را از دشمن و صواب را از خطا و حق را از باطل خواهد شناخت. به همين دليل برترين عبادت در روايات اسلامى تفكر شمرده شده است: در حديثى كه در امالى شيخ طوسى آمده است مىخوانيم: «لَا عِبَادَةَ كَالتَّفَكُّرِ فِي صَنْعَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل؛ هيچ عبادتى برتر از انديشيدن در مخلوقات خداوند متعال نيست». در حديثى از امام صادق عليه السلام آمده است: «تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَنَة؛ يك ساعت انديشيدن بهتر است از عبادت يك سال». در حديثى از امام صادق عليه السلام مىخوانيم: «كَانَ أَكْثَرُ عِبَادَةِ أَبِي ذَرٍّ رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَيْهِ التَّفَكُّرَ وَ الْاِعْتِبَارَ؛ بيشترين عبادت ابوذر انديشيدن و عبرت گرفتن بود». در واقع همۀ اينها برگرفته از قرآن مجيد است كه مىفرمايد: ««قُلْ إِنَّمٰا أَعِظُكُمْ بِوٰاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلّٰهِ مَثْنىٰ وَ فُرٰادىٰ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا»؛ من فقط شما را به يك چيز اندرز مىدهم و دعوت مىكنم و آن اينكه دستهجمعى يا به صورت فردى براى خدا برخيزيد و فكر خود را به كار گيريد». دليل آن هم روشن است، زيرا ريشۀ تمام نيكىها و پيشرفتها و موفقيتها در تفكر و انديشۀ صحيح است. *** [گفتار حكيمانه] 6 و قال عليه السلام صَدْرُ الْعَاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ، وَ الْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ الْمَوَدَّةِ، وَ الْاِحْتِمَالُ قَبْرُ الْعُيُوبِ . امام عليه السلام فرمود: سينۀ عاقل گنجينۀ اسرار اوست، خوشرويى و بشاشت، دام محبت است و تحمل ناراحتىها گور عيبهاست. مرحوم سيّد رضى به دنبال اين سه جملۀ حكمتآميز اضافه مىكند كه در روايت ديگرى از امام تعبير ديگرى در اين باره ديده مىشود كه فرمود: «مسالمتجويى وسيلۀ پوشاندن عيبهاست و آنكس كه از خود راضى باشد افراد خشمگين بر او بسيار خواهند بود»؛ (وَ رُوِيَ أَنَّهُ قَالَ فِي الْعِبَارَةِ عَنْ هَذَا الْمَعْنَى أَيْضاً: الْمَسْأَلَةُ خِبَاءُ الْعُيُوبِ، وَ مَنْ رَضِيَ عَنْ نَفْسِهِ كَثُرَ السَّاخِطُ عَلَيْهِ)
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
9.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#روزشمار_اربعین
🏴 ۲۷ روز تا اربعین سیدالشهدا علیه السلام باقیست...
آب تا روز قیامت جگرش می سوزد
که تو خود خضر حیاتی و لبت عطشان است
اولین روضه جانسوز تو را خوانده خدا
اولین گریه کن تو پدر انسان است
#استوری
#اربعین
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
متن درس سیزدهم.pdf
690.4K
📗 #متن_کامل
#جلسه_سیزدهم #کتاب «طرح کلّی اندیشه اسلامی در قرآن» ؛ فایل pdf
🔸 تأثیرات روانی توحید
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
13 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - تأثیرات روانی توحید.mp3
18.11M
📻 پای #منبر استاد سیدعلی حسینی #خامنهای حفظه الله 📻
📻 #صوت_کامل سلسله جلسات طرح کلی #اندیشۀ_اسلامی در قرآن/جلسه سیزدهم
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
📗 #متن_کامل #جلسه_سیزدهم #کتاب «طرح کلّی اندیشه اسلامی در قرآن» ؛ فایل pdf 🔸 تأثیرات روانی توحید ━
▪️بسم الله الرحمن الرحیم ▪️
📌نکات اجمالی از #جلسه_سیزدهم کتاب" طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن "
✍ابوالفضل نجفی
🔰تاثیرات روانی توحید
▫️دو فایده بحث توحید▫️:
1️⃣شناخت توحید
2️⃣شناخت خود؛که بدانیم موحد هستیم یا نه؟
💠تاثیرات #روانی توحید:
🔻◽دارای وسعت افق دید می شود. موحد از تنگ نظری ها،از کوته بینی ها،از نزدیک بینی ها آسوده و راحت است.
🔻◽انسان موحد می داند که #فکر توحیدی به درازای عمر بشر دارای قلمرو است.
◽🔻آدم موحد افق دیدش در مسائل مادی و نیاز های پست و حقیر خلاصه نمیشود،متوقف نمیگردد.
◽🔻آدم موحد در مقابل خود وقتی نگاه می کند،در کنار #نیاز_های_مادی ، ده ها نیاز،صدها نیاز از عظیم ترین و عزیزترین نیاز های انسان را میبیند.
◽🔻آدم موحد وقتی که نگاه می کند،آینده را در مقابل خود بی نهایت وسیع می بیند...
◽🔻انسان موحد برای#دنیا آخری قائل نیست.برای خاطر اینکه آخر دنیا را متصل به #آخرت میبیند.
◽🔻تاثیر توحید در روان یک موحد این است که ریشه#ترس را در او میخشکاند.
❕⭕ترس ها ریشهی بدبختی ها در زندگی انسانهاست.(حضرت امام خامنه ای این بحث را در آیات ۱۷۲ تا۱۷۵ سوره آل عمران بیان میکنند)
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110