eitaa logo
ثقلین بابِ حطه
243 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.1هزار ویدیو
77 فایل
رسولُ اللَّه(ص): انّی تارکٌ فیکُمُ الثّقلَیْنِ کتابَ اللَّهِ و عترتی أهلَ بیتی؛ فإِنَّهُما لَنْ یَفْتَرِقا حَتّی‏ یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوضَ 📥ارتباط با ادمین جهت سوالات دینی و اعتقادی،مشاوره تحصیلی،خانوادگی،ازدواج و... https://eitaa.com/Saghalein313
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اجمالی از خداشناسی فلسفی
خداشناسی فلسفی،ج۲۱،اثبات کامل مطلق،نجفی.m4a
5.11M
📌اجمالی از 📎جلسه بیست و یکم(اثبات کامل مطلق) ▫️حجت‌ الاسلام نجفی ✅برای دسترسی راحت تر به سایر مجموعه این درس گفتار در کانال 👇 عضو بشوید. https://eitaa.com/joinchat/878510258Caf0d961b03 👌آدرس کانال مجزای سایر درس گفتار ها در پیام سنجاق شده،وجود دارد. ☆━🍃🌺🍃━☆ @thaqaleyn110
درکی از این بهشت ندارند ناکسان چون تار عنکبوت گرفته‌ست قلب‌شان ☆━🍃🌺🍃━☆ @thaqaleyn110
ثقلین بابِ حطه
📖2️⃣قطره ای از اقیانوس ثقلین ✳️ اشکالات هیوم به برهان نظم: 3️⃣نظم حاکم بر جهان را از خود ماده بدانی
📖3️⃣قطره ای از اقیانوس ثقلین 👈براهین اثبات خداوند متعال 🔹️برهان حدوث برهان مشهوری نزد متکلمین برای اثبات صانع و محدِث برای عالم ✳️تعریف حدوث و اقسام آن: در اصطلاح علم کلام «حدوث» در برابر «قدم»، و «حادث» در برابر «قدیم» است. برخی متکلمان «حدوث» را به اول داشتن، و «قدم» را به اول نداشتن معنا کرده اند و برخی دیگر «حدوث» را سبق عدم بر وجود، و «حادث» و «قدیم» را به ترتیب، موجودِ مسبوق به عدم، و موجودِ غیر مسبوق به عدم دانسته‌اند. این معنای اصطلاحی مطابق مضمون برخی احادیث اهل البیت( است: «مَا الدَّلِیلُ عَلَى حَدَثِ الْعَالِمِ قَالَ أَنْتَ لَمْ تَکنْ ثُمَّ کنْتَ» هر یک از حدوث و قدم بر دو گونه است: حدوث و قدم زمانی و حدوث و قدم ذاتی. ملاک حدوث زمانی، تقدم و تاخر زمانی است. اگر زمانى باشد که شى‏ء نباشد، سپس در زمان بعد بیاید، این شى‏ء «حادث زمانى» است. در مقابل، اگر شیئى باشد که هیچ زمانى از وجودش خالى نباشد، «قدیم زمانى» است. 1️⃣حدوث زمانی:مسبوق بودن وجود شی به عدم زمانی 2️⃣حدوث ذاتی:مسبوق بودن وجود شی به عدم در ذات خودش. (مانند همه موجودات امکانی) حدوث ذاتی به امکان ذاتی بر می گردد و به برهان امکان و وجوب لذا از بحث خارج است. ✳️برهان حدوث: تقریر اول: عالم حادث است، هر حادثی محدِثی دارد پس عالم محدِثی دارد. تقریر دوم: حیات حادث است، علت حیات حادث یا ماده است و یا غیر ماده. لکن علت حیات، خود ماده نیست چون فاقد شی ، معطی نمی شود. پس غیر ماده علت حیات است.(موجودی غیر مادی، پدید آورنده عالم است) ◀️آیا این موجود غیر مادی، واجب است یا ممکن، حادث است یا قدیم، این برهان پاسخگو نیست. تقریر صغری: با استفاده از قانون ترمودینامیک که انتقال حرارت از جسم گرم به سرد اتفاق می افتد، نتیجه می گیرد که باید حیات نیز امر حادثی باشد زیرا اگر آغازی نداشته باشد، می بایست مدتها قبل از این انرژی های ماده مستهلک می شد. تقریر کبری: یک اصل عقلی ✳️شبهه راسل: وی پس از قانون ترمودینامیک و نتیجه ای که از آن گرفته شد(یعنی حدوث عالم مادی) می گوید: استنتاج وجود خالق از مخلوق، استنتاجی علّی است، استنتاج علّی در علوم طبیعی جایز نیست مگر آن که قوانین علمی بر آن منطبق باشد. پس استنتاج وجود خالق از مخلوق جایز نیست. ◀️پاسخ شبهه: برهان حدوث از دو مقدمه تشکیل شده، مقدمه اول حسی است و مقدمه دوم عقلی و این مقدمه خارج از دایره علوم تجربی است. ✳️برهان حدوث در کتاب و سنت: در آیات و روایات شواهدی وجود دارد که دلالت بر حدوث زمین و آسمان و مابین آنها می کند. ☆━🍃🌺🍃━☆ @thaqaleyn110
ثقلین بابِ حطه
✅محدوديتهاي علوم تجربی در مسير كمال1⃣ 🖌حجت الاسلام دکتر ابوالفضل ساجدی 🔸موضوع شناخت و داوري این علو
✅2️⃣محدوديتهاي علوم تجربي در مسير كمال 🖌حجت الاسلام دکتر ابوالفضل ساجدی 🔸به دليل محدوديت اين علوم به نگاه مادي (كه قبلا بيان شد)، داوري‎هاي علوم تجربي در عرصه ي امور مادي بشر را نيز نمي‎توان در تمام موارد پذيرفت و اجرا کرد: 🔹زيرا دو بُعدي بودن انسان و ارتباط روح و جسم وي، اقتضا‎ مي‎كند كه نتايج علوم تجربي تا آن‎جا تبعيت شود، كه به بُعد اخلاقي و روحاني وي آسيب نرساند؛ اما در صورت وجود خطر آسيب، پيروي از آن نابخردانه‎است. 🔹براي مثال، اگر گفته شود، پوشش حجاب براي زنان در حضور نامحرم، امري سخت و دست و پا گير و به ويژه در هواي گرم تابستان آزار دهنده است، آيا‎ اين امر مي‌تواند دليل كافي براي جواز بي حجابي در خيابانها و محل كار باشد؟ پاسخ منفي است. زيرا گرچه ممکن است بي حجابي با نگاه صرفا مادي، آسايشي بدنبال داشته باشد، اما به دليل توابع منفي معنوي و اخروي و بستر سازي براي گسترش فساد اخلاقي در جامعه و گسست خانواده ها، به مصلحت فرد و جامعه نيست. 🔸قرآن در مورد علت حرمت شرابخواري به اين نكته اشاره دارد: يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِما إِثْمٌ كَبِيرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما از تو درباره شراب و قمار مى‌پرسند، بگو: در آن دو گناهى بزرگ است و منافعى (مادّى) نيز براى مردم دارند. (ولى) گناه (و زيانشان) از منافعشان بيشتر است. ☆━🍃🌺🍃━☆ @thaqaleyn110
غیرت ایرانی اگر عکس بود 👌 ‎🆘 @Roshangari_ir
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فارس‌من| بعد از ۸ ساعت ۸۸۸۸ نفر از برخورد با عوامل فیلم موهن «عنکبوت مقدس» حمایت کردند 🔹۸ ساعت از ثبت پویش درخواست برخورد با عوامل فیلم موهن «عنکبوت مقدس» بیشتر نگذشته بود که ۸۸۸۸ نفر از آن حمایت کردند. امضاهای این کمپین تا الان به حدود ۱۲ هزار رسیده و همچنان ادامه دارد. 🔹پویش‌ را اینجا امضا کنید @my_farsnews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❣️ ازدواج در هنگام تنگدستی قال الامام الصادق علیه السلام: من ترک التزویج مخافة الفقر فقد اساء الظن بالله-عز و جل-، ان الله- عز و جل - یقول: «ان یکونوا فقراء یغنهم الله من فضله.» امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس از ترس فقر ازدواج نکند نسبت به لطف خداوند بدگمان شده است. چرا که خداوند می فرماید: اگر آنان فقیر باشند خداوند از فضل و کرم خود بی نیازشان می کند. من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 251 ☆━🍃🌺🍃━☆ @thaqaleyn110
🗓 سه‌شنبه ١٠ خرداد ماه ١۴٠١ ... 🔻 خاطراتی کوتاه از سیره و سبک زندگی آیت‌الله بهجت قدس‌سره: توی همه این سال‌ها یکی‌دو بار بیشتر نگفت «من»؛ یک بارش وقتی بود که امام خمینی قدس‌سره از دنیا رفته بود؛ رهبر معظم انقلاب آمد و از سنگینی بار امانتی که دستش داده‌اند، حرف زد. آیت‌الله بهجت بعد از چند لحظه سکوت، سر بلند کرد و گفت: «الحمدلله شما به مبانی مستحضرید. اگر به آنچه می‌رسید، طبق موازین عمل کنید، «من» ملتزمم که شما را تنها نگذارند.» 📚 به شیوه باران، ص۵٧ 🔻مناسبت‌ها: 🔹 درگذشت آیت‌الله شیخ محمدتقی آملی؛ ١٣٩١ق. 🔹 درگذشت آیت‌الله آقا باقر بهبهانی؛ ١٢٠۵ق. 🔹 روز جهانی بدون دخانیات ☆━🍃🌺🍃━☆ @thaqaleyn110