YEKNET.IR - shoor 2 - shabe 3 muharram 1400 - hosein taheri.mp3
9.69M
🔳 #شور #شب_سوم #محرم
#حضرت_رقیه
🌴سلام خانم خانما دیر اومدم میدونم
🌴گریه نکن عزیزم دیگه پیشت میمونم
🎤 #حسین_طاهری
#روضه
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
اجمالی از معرفت شناسی،جلسه ۱۰،ارزش علم حصولی.m4a
17.04M
📌اجمالی از #معرفت_شناسی
📎جلسه دهم_ارزش علم حصولی
▫️ابوالفضل نجفی
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
📌تفسیر آیات قرآن کریم در بیان امام خامنه ای
#ثقلین
سوره مبارکه الأحزاب آیه ۲۳
مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبديلً
همه باید آماده باشید. در هرجایی که هستید، باید آمادهی خدمتگزاری باشید؛ «و منهم من ینتظر». «ینتظر» یعنی چه؟ یعنی منتظر مردنند؟ نه، یعنی منتظر انجام وظیفهاند؛ کجا وظیفه آنها را صدا خواهد زد، تا آنجا حاضر باشند. ما باید منتظر انجام وظیفه باشیم. هرچه که تکلیف الهی ما ایجاب کرد، بخواهیم آن را انجام بدهیم. این، ما را پیروز خواهد کرد و به موفقیت بزرگ خواهد رساند.۱۳۷۰/۰۶/۲۷
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
#شبهات_محرم
9️⃣🔆متن شبهه:
چرا سال قمری ازماه محرم شروع میشود مگر پیامبر(ص) در ماه ربیع الاول هجرت نکردند؟
🔆پاسخ شبهه:
1⃣در عصر جاهلی یعنی زمانی که هنوز پیامبر اکرم(ص) به پیامبری مبعوث نشده بود، مردم آن زمان ماه محرم را به عنوان نخستین ماه سال قرار داده بودند و سال جدید نزد آنان با شروع ماه محرم آغاز میگردید.(۱) علت انتخاب ماه محرم این بود که مردم پس از انجام اعمال حج به خانه و سرزمین خود باز میگشتند و قریش نیز از میزبانی حاجیان فارغ و اموال تجارتی خود را نیز در این ایام فروخته آماده تجارتی جدید میشدند.
2⃣با هجرت پیامبر (ص) از مکه به مدینه در سال سیزدهم بعثت که در ماه ربیعالاول اتفاق افتاد، این حادثه تاریخی و این ماه مبدأ تاریخ مسلمانان قرار گرفت. بنابراین از همان سالِ نخستینِ هجرت این واقعه مبدأ تقویم مسلمانان گردید.(۲) در ابتدا این تقویم به صورت ماه شماری بود به این معنا که مثلا میگفتند: «فلان واقعه، چهل و نه ماه پس از هجرت بوقوع پیوست»
شیوه تاریخ گذاری بر اساس «شمارش ماهها» قبل از هجرت حضرت محمد(ص) سابقه نداشته و پس از هجرت نیز دیری نپاییده و در سالهای پنجم و ششم هجری یا کمی دیرتر به تدریج منسوخ شد و تا حدودی جای خود را به شیوه تاریخ نگاری بر اساس: «سال شماری» داد اما بدلیل آنکه بسیار کم مورد استفاده قرار میگرفت این شیوه نیز داشت به دست فراموشی سپرده میشد.
3⃣گسترش اسلام به مناطق امپراطوری ایران و روم، و بستن پیمانهای متعدد نظیر صلح، خراج، جزیه و... نیاز به تاریخی دقیق را مورد توجه قرار داد. این مسائل خلیفه دوم را بر آن داشت برای رسمیت بخشیدن به تاریخی منظم و دقیق جلسهای مشورتی برگزار نماید. به نوشته «طبری» تاریخ نویس مشهور جهان اسلام: «عمر, اصحاب پیامبر را گردهم آورد و گفت: مبدأ تاریخ را چه روزی قرار دهیم؟
امیرمومنان علی بنابیطالب(ع) فرمود: مبدأ تاریخ مسلمانان را باید از روزی قرار داد که پیامبر مهاجرت کرد و سرزمین شرک را ترک نمود».
پیشنهاد امام این بود که که ماه ربیعالاول به عنوان مبدا تقویم و روز اول ربیعالاول یعنی همان روزی که حضرت محمد (ص) از مکه خارج شدند به عنوان اولین روز تقویم رسمیت یابد.
4⃣ اما متاسفانه از آنجایی که عمر بن خطاب بنایش بر مقابله و تقابل با امیرالمومنین علی علیه السلام بود اصل پیشنهاد که: «تقویم مسلمانان هجری، یعنی بر اساس هجرت» باشد مورد قبول همگان واقع شد اما عمر بن خطاب بر اساس «رسوم عهد جاهلیت» مبدأ تاریخ را محرم همان سالی قرار میدهد که پیامبر در آن سال هجرت فرمودند كه از لحاظ زمانی دو ماه و دوازده روز زودتر از رسیدن پيامبر به مدينه بود.(۳)
5⃣نتیجه: مبدا تاریخ مسلمانان بنابر پیشنهاد امیرالمومنین علی علیه السلام سال هجرت پیامبر قرار گرفت اما پیشنهاد دیگر حضرت که روز اول ربیع الاول, روز اول سال قمری قرار گیرد با مخالفت... عمر بن خطاب مواجه شد و وی متاسفانه به رسم جاهلیت همان اول محرم را روز اول سال قرار داد.
پی نوشتها:
(۱). جواد علی، المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام، قم، منشورات شریف رضی، چاپ اول، ج ۸، ص ۴۶۰.
(۲). تاریخ طبری, ج۳، ص۹۲۳.
(۳). تاریخ طبری, ج۳، ص۹۲۶.
منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
#محرم
#امام_حسین
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
حکمت ۳ نهج البلاغه ؛ بخیل و گدا بودن با بی آبرویی رابط مستقیم دارد ...
نهج البلاغه
نکوهش بخل و ترس و فقر
وَ قَالَ عليهالسلام اَلْبُخْلُ عَارٌ
و درود خدا بر او، فرمود: بخل ننگ است.
امام عليه السلام در اين حكمت والا به چهار نقطۀ ضعف اخلاقى و اجتماعى انسان اشاره مىكند و آثار سوء هر يك را بر مىشمرد تا همگان از آنها فاصله بگيرند. نخست مىفرمايد: «بخل ننگ است»؛ (الْبُخْلُ عَارٌ) . بخل آن است كه انسان حاضر نباشد چيزى از مواهب خداداد را در اختيار ديگران بگذارد، هرچند امكانات او بسيار بيش از نيازهاى او باشد و نقطۀ مقابل آن سخاوت و كرم است كه گاه سبب مىشود انسان حتى وسائل مورد نياز خود را به ديگران ببخشد و خود به كمترين مواهب حيات قناعت كند. عار بودن بخل و افتخار بودن كرم و سخاوت بر كسى پوشيده نيست، زيرا اولاً بخل سبب نفرت مردم از بخيل مىشود و افراد نزديك و دور از او فاصله مىگيرند و ثانيا بخل سبب سنگدلى و قساوت است، زيرا بخيل نالۀ مستمندان را مىشنود و چهرۀ رقتبار آنها را مىبيند و در عين حال به آنها كمكى نمىكند و اين مايۀ قساوت است. ثالثا بخل سبب مىشود كه بسيارى از منابع اقتصادى از گردش تجارى سالم خارج شود و به صورت كنز و اندوخته در آيد در حالى كه گروههايى در جامعه ممكن است به آن نياز داشته باشند. رابعاً افراد بخيل گاه به زن و فرزند خود نيز تنگ و سخت مىگيرند به اندازهاى كه مرگ او را آرزو مىكنند و اين عار و ننگ ديگرى است. خامسا افراد بخيل به سبب دلبستگى فوقالعادۀ غير منطقى به مال و ثروتشان از نظر تفكر اجتماعى بسيار ضعيف و ناتوانند و اين هم ننگ و عار ديگرى است،ادامه..👇#ثقلین
ثقلین بابِ حطه
حکمت ۳ نهج البلاغه ؛ بخیل و گدا بودن با بی آبرویی رابط مستقیم دارد ... نهج البلاغه نکوهش بخل و ترس و
لذا امام عليه السلام در عهدنامۀ معروف مالك اشتر به او توصيه مىكند كه هرگز بخيل را در مشورت خود دخالت ندهد كه او را به ترك حق دعوت مىكند و از تهدستى و فقر مىترساند؛ (لَا تُدْخِلَنَّ فِي مَشُورَتِكَ بَخِيلاً يَعْدِلُ بِكَ عَنِ الْفَضْلِ وَ يَعِدُكَ الْفَقْر) . داستانهايى كه از بخيلان و سخاوتمندان در تاريخ مانده دليل روشنى بر گفتار امام عليه السلام است، هرچند گاهى اين داستانها مبالغه آميز است؛ از جمله دربارۀ «محمد بن يحيى» كه بر خلاف باقى برامكه فوق العاده بخيل بود نوشتهاند كه پدرش به يكى از خواص او گفت: تو چگونه از دوستان نزديك «محمد بن يحيى» هستى در حالى كه لباست پاره شده؟ گفت: سوزنى كه پارگى لباس را با آن بدوزم ندارم و اگر «محمد بن يحيى» خانهاى داشته باشد به وسعت فاصلۀ ميان بغداد و نوبه مملو از سوزن سپس جبرئيل و ميكائيل نزد او آيند و يعقوب نبى را به عنوان ضامن حاضر كنند و از او بخواهند سوزنى به عنوان عاريت دهد تا پيراهن پاره شدۀ يوسف را بدوزند او هرگز چنين كارى نخواهد كرد
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
#شبهات_محرم
🔟🔆متن شبهه:
ماجرای خرید زمین کربلا توسط امام حسین (ع) چیست؟
🔆پاسخ شبهه:
1⃣از وقایعی که در ماجرای کربلا ذکر شده این است که امام علیهالسلام قسمتی از زمین کربلا را که قبر مطهرش در آن واقع شده است از اهل نینوا و غاضریه به شصت هزار درهم خرید و با آنها شرط کرد که مردم را برای زیارت قبرش راهنمایی نموده و زوار او را تا سه روز میهمانی نمایند.
2⃣امام حسین علیهالسلام وقتی به کربلا رسید زمین نینوا و غاضریه را از بنیاسد به شصت هزار درهم خرید و با آنها شرط کرد که زوارش را به قبرش راهنمایی کنند و آنها را مهمان کنند و در قبال این شرط زمین را دوباره پس از آنکه پولش را پرداخت به آنها واگذاشت. از این خبر معلوم می شود که با امام علیهالسلام چقدر کالا و پول همراه بود که مازاد آن بالغ یر شصت هزار درهم می شد.
3⃣شاهد دیگر بر عظمت این دستگاه سلطنت، قضیه محمد بشر خضرمی است که سید بن طاووس نقل نموده است که شب عاشورا یا همان شبی که مرگ دو و بر خیمه های می گشت به محمد بشر خضرمی می گفتند: پسرت در سرحد ری اسیر شد.
پاسخ داد: من می خواهم پسرم اسیر باشد و من بعد از وی زنده بمانم. امام حسین علیهالسلام سخن محمد را شنید، به او فرمود: خدا به تو رحم کند، من بیعتم را از تو برداشتم و تو آزادی، هر طور می توانی در آزادی پسرت بکوش.
عرض کرد: درندگان مرا زنده نگذارند هرگاه از تو جدا شوم.
حضرت فرمود: این لباس ها و برده ای یمنی را به پسرت ده که در آزادی خود صرف کند. پس به او پنج دست لباس عطا فرمود که بهای آنها هزار دینار بود.
برگرفته شده از کتاب، چهره درخشان امام حسین (ع)
منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
#محرم
#امام_حسین
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
12.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴🏴🏴#محرم
#ویژه_استوری
🚩امام باقر (ع) : هر مومنی برای حسین اشکش جاری شود جایش در بهشت است🚩
#امام_حسین
#مداحی
#نوحه
#نماهنگ
#ثقلین
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
حکمت ۳ نهج البلاغه ؛ بخیل و گدا بودن با بی آبرویی رابط مستقیم دارد ... نهج البلاغه نکوهش بخل و ترس و
حکمت 3 - نکوهش بخل و ترس و فقر
وَ اَلْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ
و ترس نقصان است
آنگاه امام به رذيلۀ دوم اخلاقى اشاره كرده مىفرمايد: «ترس مايۀ نقصان مىشود»؛ (وَ الْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ) . افراد ترسو هرگز نمىتوانند از قابليتها، شايستگىها و استعدادهاى خود استفاده كنند و نتيجۀ آن عقبماندگى در زندگى است. به علاوه هنگامى كه دين و جان و ناموس و كشور آنها به خطر بيفتد از جهاد ابا دارند و به جاى اينكه در صف مجاهدان باشند در صف قاعدان و بيماران و از كار افتادگان و كودكان قرار مىگيرند. هرگز هيچ آدم ترسويى به مقامى نرسيده؛ نه كشف مهمى كرده نه پيروزى چشمگيرى به دست آورده و نه به قلههاى كمال رسيده است. از اين رو در حديثى از امام باقر عليه السلام مىخوانيم: «لَا يُؤْمَنُ رَجُلٌ فِيهِ الشُّحُّ وَ الْحَسَدُ وَ الْجُبْنُ وَ لَا يَكُونُ الْمُؤْمِنُ جَبَاناً وَ لَا حَرِيصاً وَ لَا شَحِيحاً؛ هيچ يك از كسانى كه داراى بخل و حسد و جبن باشند به حقيقت ايمان نمىرسند و مؤمن ترسو و بخيل و حريص نخواهد بود». حتى امير مؤمنان على عليه السلام به مالك اشتر توصيه مىكند «كه هرگز افراد ترسو را به حوزۀ مشاوران خود راه مده»؛ (وَ لَا تُدْخِلَنَّ فِي مَشوَرَتِكَ بَخِيلاً... وَ لَا جَبَاناً) و همانگونه كه امام عليه السلام در نامۀ مالك اشتر اشاره فرموده سرچشمۀ جبن و ترس سوء ظن به ذات پاك پروردگار است، زيرا مىدانيم خداوند به افراد با ايمان وعده داده كه من شما را تنها نمىگذارم به جنگ مشكلات برويد و از من يارى بطلبيد
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110