12 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - توحید و نفی طبقات اجتماعی .mp3
18.52M
📻 پای منبر استاد سیدعلی حسینی #خامنهای حفظه الله 📻
📻 #صوت_کامل سلسله جلسات طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن/جلسه دوازدهم
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
📌شرح اجمالی از #حکمت_پنجم #نهج_البلاغه امام در اين بخش از كلمات قصار اشاره به سه نكتۀ مهم مىكند ن
📌شرح اجمالی از #حکمت_پنجم #نهج_البلاغه.
در دومین جمله مى فرماید: «آداب (انسانى)، لباس زیبا و کهنگى ناپذیر است»; (وَالاْدَابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَةٌ).
منظور از «آداب» فضایل اخلاقى مخصوصاً چیزهایى است که مربوط به روابط اجتماعى است مانند: تواضع، امانت، صداقت، محبت، خوشرفتارى، فصاحت و بلاغت در بیان.
«حُلَل» جمع «حُلَّه» به معناى لباس زینتى است.
«مُجَدَّدَة» به معناى چیزى است که پیوسته تجدید و نو مى شود و هرگز کهنه نخواهد شد.
بر این پایه، مفهوم کلام امام(علیه السلام) چنین است که این صفات برجسته انسانى همچون لباس هاى زیبایى است که آدمى در تن مى کند و هرگز فرسوده نمى شود بر خلاف لباس هاى ظاهرى که هم کهنه مى شود و هم ممکن است دست سارقان به آن دراز شود و هم جنبه ظاهرى دارد و در اعماق وجود انسان تأثیر گذار است.
در روایات اسلامى براى «أدب» تفسیرهاى گوناگونى ذکر شده که در واقع هر کدام اشاره به مصداقى از آن است:
در حدیثى از امام امیر مؤمنان(علیه السلام) مى خوانیم: «کَفاکَ أدَباً لِنَفْسِکَ اجْتِنابُ ما تَکْرَهُهُ مِنْ غَیْرِک; براى این که ادب داشته باشى همین بس که از آنچه براى دیگران نمى پسندى دورى کنى».
در حدیث دیگرى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم که فرمود: «أدّبْنى أبى(علیه السلام)بِثَلاث...; پدرم من را به سه چیز ادب کرد» فرمود: «مَنْ یَصْحَب صاحِبَ السُوء لا یَسْلَم ومَن لا یُقَیَّد اَلفاظَه یَنْدَم، ومَن یَدْخُل مَداخل السُّوء یُتَّهَم; فرزندم کسى که با رفیق بد همنشین شود از آفات در امان نخواهد بود و کسى که سخنان خود را مهار نکند پشیمان مى شود و کسى که در محل هاى آلوده وارد گردد متهم و بدنام خواهد شد».
امام صادق(علیه السلام) به یکى از دوستان خود سفارش کرد که پیام او را به همه شیعیان و علاقه مندانش برساند و فرمود: من شما را به تقواى الهى و ورع و تلاش براى خدا و راستگویى و اداى امانت... و خوشرفتارى با سایر مسلمانان دعوت مى کنم و هرگاه کسى از شما در دینش ورع داشته باشد، راست بگوید، اداى امانت کند و با مردم خوش اخلاق باشد مى گویند: «هذا جَعْفَرىٌّ فَیَسُرُّنی...» و نیز مى گویند: «هذا أَدَبُ جَعْفَر; این جعفرى است و این سبب سرور و خوشحالى من مى شود کار اینها ادب جعفر بن محمد است».
در حدیث کوتاه دیگرى از امیر مؤمنان على(علیه السلام) مى خوانیم: «الاْدَبُ یُغْنی عَنِ الْحَسَبِ; ادب انسان را از شرافت خانوادگى و فامیلى بى نیاز مى کند».
همان گونه که در بالا گفتیم، ادب و آداب مفهوم وسیعى دارد که همه فضایل اخلاقى مخصوصا آنچه را مربوط به اخلاق اجتماعى است در بر مى گیرد که بزرگترین افتخار آدمى و مایه آبرومندى او در اجتماع است.
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
📗 #متن_کامل #جلسه_دوازدهم کتاب «طرح کلّی اندیشه اسلامی در قرآن» ؛ فایل pdf 🔸 توحید و نفی طبقات اجت
▫️بسم الله الرحمن الرحيم ▫️
نکات اجمالی از #جلسه_دوازدهم کتاب" طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن"
✍ابوالفضل نجفی
📌قل من رب السماوات السبع و رب العرش العظیم سیقولون لله قل افلا تتقون
🔹️پس چرا پروا نمی کنید از این خدا؟
🔸️چرا عملتان و فکرتان را بر طبق گفته و فرمان او قرار نمیدهید؟
📌قل من بیده ملکوت کل شیئ و هو یجیر و لایجار علیه ان کنتم تعلمون.سیقولون لله قل فانی تسحرون
🔹️تسلط خدا بر تمام ذرات است و حرکت اتم ها در اختیار او و با فرمان اوست.
🔸️علیرغم او کسی پناه داده نمی شود...فرض کنید#مسیحی ها معصیت خدا بکنند، به آغوش #عیسی بگریزند و عیسی به آنها پناه بدهد، و در مقابل خدا از آنها حمایت کند،چنین چیزی ممکن نیست.
▫️فانی تسحرون...: لطیف است که قرآن روی #فریب خوردن،غافل ماندن تکیه می کند. مردم غافل نمانند و چشمشان را باز کنند.قرآن مطمئن است اگر مردم چشم باز کنند،نظر او تامین می شود.
💠بر طبق نظر #توحید، آفرینش،یک قطعه متصل و منسجم واحد است.اگر چندین خدا و معبود می بودند،هر الهی،هر معبودی مخلوق و آفریده خود را با سویی میبرد.
📌یاایها الناس اعبدوا ربکم الذی خلقکم والذین من قبلکم لعلکم تتقون
🔹️خطاب به کیست؟؟! به همه #انسانیت.
🔸️این عبودیت موجب #تقواست.
📌یاایهاالناس انا خلقناکم من ذکر و انثی وجعلناکم شعوبا وقبائل لتعارفوا انّ اکرمکم عندالله اتقاکم ان الله علیم خبیر
▫️▪️▫️گرامی ترین شما نزد خدا،باتقواترین است.
🔹️از یک طبقه بودن،وابسته به خانواده ای بودن،وابسطه به یک سلسله و تیره ای بودن،موجب گرامی تر بودن نیست.
▫️🔸️نکته جالب تر اینجاست؛ آنها که باتقوا هستند،باز از امتیازات حقوقی بیشتری برخوردار نیستند. البته تقوا منشا یک آثار اجتماعی است تا یک حدودی.
📌ولقد کرمنا بنی آدم و حملناهم في البر و البحر و رزقناهم من الطیب و فضلناهم علی کثیر ممن خلقنا تفضیلا.
🔹️💠تکریم و روزی به انسان ها است نه طبقه و تیره خاصی.
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
📌شرح اجمالی از #حکمت_پنجم #نهج_البلاغه. در دومین جمله مى فرماید: «آداب (انسانى)، لباس زیبا و کهنگى ن
📌شرح اجمالی از #حکمت_پنجم #نهج_البلاغه
پس امام در سومين جمله مىفرمايد: «فكر آئينۀ صافى است»؛ (وَ الْفِكْرُ مِرْآةٌ صَافِيَةٌ) . منظور از فكر همان انديشيدن پيرامون مسائل مختلفى است كه بر انسان وارد مىشود و به تعبير فلاسفه حركتى ذهنى است به سوى مقدمات و از مقدمات به سوى نتيجهها. هرگاه اين انديشه از هوا و هوس و حجابهاى معرفت دور بماند، آئينۀ شفافى خواهد بود كه چهرۀ حقايق را به انسان نشان مىدهد و راه صحيح را در پرتو آن مىيابد، دوست را از دشمن و صواب را از خطا و حق را از باطل خواهد شناخت. به همين دليل برترين عبادت در روايات اسلامى تفكر شمرده شده است: در حديثى كه در امالى شيخ طوسى آمده است مىخوانيم: «لَا عِبَادَةَ كَالتَّفَكُّرِ فِي صَنْعَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل؛ هيچ عبادتى برتر از انديشيدن در مخلوقات خداوند متعال نيست». در حديثى از امام صادق عليه السلام آمده است: «تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَنَة؛ يك ساعت انديشيدن بهتر است از عبادت يك سال». در حديثى از امام صادق عليه السلام مىخوانيم: «كَانَ أَكْثَرُ عِبَادَةِ أَبِي ذَرٍّ رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَيْهِ التَّفَكُّرَ وَ الْاِعْتِبَارَ؛ بيشترين عبادت ابوذر انديشيدن و عبرت گرفتن بود». در واقع همۀ اينها برگرفته از قرآن مجيد است كه مىفرمايد: ««قُلْ إِنَّمٰا أَعِظُكُمْ بِوٰاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلّٰهِ مَثْنىٰ وَ فُرٰادىٰ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا»؛ من فقط شما را به يك چيز اندرز مىدهم و دعوت مىكنم و آن اينكه دستهجمعى يا به صورت فردى براى خدا برخيزيد و فكر خود را به كار گيريد». دليل آن هم روشن است، زيرا ريشۀ تمام نيكىها و پيشرفتها و موفقيتها در تفكر و انديشۀ صحيح است. *** [گفتار حكيمانه] 6 و قال عليه السلام صَدْرُ الْعَاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ، وَ الْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ الْمَوَدَّةِ، وَ الْاِحْتِمَالُ قَبْرُ الْعُيُوبِ . امام عليه السلام فرمود: سينۀ عاقل گنجينۀ اسرار اوست، خوشرويى و بشاشت، دام محبت است و تحمل ناراحتىها گور عيبهاست. مرحوم سيّد رضى به دنبال اين سه جملۀ حكمتآميز اضافه مىكند كه در روايت ديگرى از امام تعبير ديگرى در اين باره ديده مىشود كه فرمود: «مسالمتجويى وسيلۀ پوشاندن عيبهاست و آنكس كه از خود راضى باشد افراد خشمگين بر او بسيار خواهند بود»؛ (وَ رُوِيَ أَنَّهُ قَالَ فِي الْعِبَارَةِ عَنْ هَذَا الْمَعْنَى أَيْضاً: الْمَسْأَلَةُ خِبَاءُ الْعُيُوبِ، وَ مَنْ رَضِيَ عَنْ نَفْسِهِ كَثُرَ السَّاخِطُ عَلَيْهِ)
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
9.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#روزشمار_اربعین
🏴 ۲۷ روز تا اربعین سیدالشهدا علیه السلام باقیست...
آب تا روز قیامت جگرش می سوزد
که تو خود خضر حیاتی و لبت عطشان است
اولین روضه جانسوز تو را خوانده خدا
اولین گریه کن تو پدر انسان است
#استوری
#اربعین
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
متن درس سیزدهم.pdf
690.4K
📗 #متن_کامل
#جلسه_سیزدهم #کتاب «طرح کلّی اندیشه اسلامی در قرآن» ؛ فایل pdf
🔸 تأثیرات روانی توحید
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
13 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - تأثیرات روانی توحید.mp3
18.11M
📻 پای #منبر استاد سیدعلی حسینی #خامنهای حفظه الله 📻
📻 #صوت_کامل سلسله جلسات طرح کلی #اندیشۀ_اسلامی در قرآن/جلسه سیزدهم
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
📗 #متن_کامل #جلسه_سیزدهم #کتاب «طرح کلّی اندیشه اسلامی در قرآن» ؛ فایل pdf 🔸 تأثیرات روانی توحید ━
▪️بسم الله الرحمن الرحیم ▪️
📌نکات اجمالی از #جلسه_سیزدهم کتاب" طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن "
✍ابوالفضل نجفی
🔰تاثیرات روانی توحید
▫️دو فایده بحث توحید▫️:
1️⃣شناخت توحید
2️⃣شناخت خود؛که بدانیم موحد هستیم یا نه؟
💠تاثیرات #روانی توحید:
🔻◽دارای وسعت افق دید می شود. موحد از تنگ نظری ها،از کوته بینی ها،از نزدیک بینی ها آسوده و راحت است.
🔻◽انسان موحد می داند که #فکر توحیدی به درازای عمر بشر دارای قلمرو است.
◽🔻آدم موحد افق دیدش در مسائل مادی و نیاز های پست و حقیر خلاصه نمیشود،متوقف نمیگردد.
◽🔻آدم موحد در مقابل خود وقتی نگاه می کند،در کنار #نیاز_های_مادی ، ده ها نیاز،صدها نیاز از عظیم ترین و عزیزترین نیاز های انسان را میبیند.
◽🔻آدم موحد وقتی که نگاه می کند،آینده را در مقابل خود بی نهایت وسیع می بیند...
◽🔻انسان موحد برای#دنیا آخری قائل نیست.برای خاطر اینکه آخر دنیا را متصل به #آخرت میبیند.
◽🔻تاثیر توحید در روان یک موحد این است که ریشه#ترس را در او میخشکاند.
❕⭕ترس ها ریشهی بدبختی ها در زندگی انسانهاست.(حضرت امام خامنه ای این بحث را در آیات ۱۷۲ تا۱۷۵ سوره آل عمران بیان میکنند)
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
📌#تفسیر اجمالی از آیات #قرآن کریم در بیان امام #خامنهای
سوره مبارکه الأحزاب آیه ۴۵
يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنّا أَرسَلناكَ شاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذيرًا
عمق بخشیدن به ایمان مردم و هدایت قلبی و معنوی انسانها در یک جامعه، اولین وظیفهی مسؤولان امر است. «انّا ارسلناک شاهدا و مبشّرا و نذیرا و داعیا الی اللَّه بأذنه و سراجا منیرا»؛این وظیفهی پیغمبر است؛ ...#مسؤولان باید همان راه را بروند؛ باید #تعلیم دهند و #تربیت کنند؛ باید ایمان دینی را در ذهنها تقویت و راسخ کنند. این جزو وظایف ماست.۱۳۸۰/۰۳/۲۰
در سورهی مبارکهی احزاب میفرماید: «انّا ارسلناک شاهدا و مبشّرا و نذیرا. و داعیا الی اللَّه». رسالت پیغمبر، دعوت به خداست؛ این، اساس کار است. آن چیزی که به عنوان شاخص، میان #نظام_اسلامی و جامعهی اسلامی و همهی جوامع بشری وجود دارد، در درجهی اول این نکته است؛ مسئلهی #ایمان به خدا، ایمان به غیب، ایمان به راهی که خداوند متعال برای #سعادت دنیوی و اخروی انسان در مقابل بشر قرار داده است.۱۳۸۹/۰۱/۰۱
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
5.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#روزشمار_اربعین
🏴 ۲۶ روز تا اربعین سیدالشهدا علیه السلام باقیست...
قیامت سایه ای از قامت او
صراط و حشر و میزانم حسین است
اگر هیچم تمام هستی ام اوست
اگر مورم، سلیمانم حسین است
#استوری
#اربعین
#محرم
#امام_حسین
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110