الگو شریعت.mp3
34.79M
#صوت | نشست
🔰از سلسله نشست های دین و چالش های روز
🎧بررسی چهار الگوی شریعت ورزی و فقه مداری در ادیان ابراهیمی؛ دو مغالطه و خطای رفتاری
🔸ارائه کننده:
🎙 حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدباقر قیومی(عضو هیات مدیره انجمن کلام اسلامی حوزه و استاد دروس علوم دینی در حوزه علمیه)
🗓 چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه
منشور روحانیت.mp3
24.64M
#صوت | #نشست
🎧 بازخوانی منشور روحانیت
👤 حجت الاسلام قنبریان
5 خرداد 1403
🔻منشور روحانیت یک متن سهل ممتنع است و به دو بخش میتوان آن را تقسیم کرد :
- مسائل مربوط به دوران قیام و نهضت در ایران
- مسائل مربوط به ادراه کشور و حکومت داری
🔻هر کدام از این مسائل ناظر به دو گروه مطرح میشود : متحجرین و متجددین
🔻در مقابل نظر امام دو گروه به مخالفت پرداختند: گروهی که با اصل قیام در زمان غیبت مخالف بودند و بعد از پیروزی انقلاب هم، به خرده گیری از انقلاب پرداختند درحالیکه در زمان پهلوی سکوت کرده بودند. گروهی نیز بر این باور بودند که الان شرایط قیام فراهم نیست و یا شاه شیعه است و یا چه کسی پاسخ گوی خون های ریخته شده خواهد بود؟
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
جنگ شناختی(2).mp3
39.35M
#صوت | #درسگفتار
🎧جنگ شناختی؛ از ارجاعات تاریخی تا احکام سیاستی
♻️بخش دوم
👤دکتر مهدی جمشیدی
▪️اصطلاح جنگ شناختی نیازمند برخی فاکتورهاست. تشریح و تفسیر در متن امنیت ملی، بصورت فرآیند اطلاعات غلط برای فرسودگی روانشناختی گیرندههای اطلاعات به طور گسترده تعریف شده است. اثرات این جنگ از طریق منابع اطلاعاتی مانند رسانه های اجتماعی، شبکه اینترنت به طور استراتژیک گسترش مییابد. جنگ شناختی، هنگامی که به طور موثر تمرین میشود، دارای ماهیت موذیانهای است و درک و واکنش معمولی ما نسبت به حوادث را مختل میکند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
شمول گرایی.mp3
26.24M
#صوت | #نشست
🎧مبانی عقلی و نقلی شمول گرایی در نجات با تاکید بر دیدگاه شهید مطهری
ارائه کننده:
👤دکتر علی شیروانی(دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه)
ناقدان:
👤دکتر محمد جعفری(هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی)
👤دکتر حسن یوسفیان(هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی)
دبیر :
👤دکتر حامد ساجدی(استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه)
🗓شنبه 5 خرداد 1403 ساعت 10
🏢قم، پردیسان، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
رنسانس ۴۰.mp3
31.28M
#صوت | #درسگفتار
🎧 رنسانس: بخش چهل
👤 استاد عبدالله فتحی
🏷 مالبرانش
🏷 انکار علیت (علل موقعی)
🏷 شهود اشیاء در خداوند
🏷 اسپینوزا
🏷 تصور عرفانی از جواهر
🏷 لایب نیتس
🏷 تحول در معرفتشناسی
🏷 تفکیک حقائق عقلی و واقعی
🏷 اصل جهت کافی به جای علیت
🏷 هگل
🏷 رابطه منطقی پدیدهها
🏷 عالم اندیشه روح مطلق
♻️جلسه سی و نه
#فلسفه_غرب | #تخصصی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 نعشکش های هوایی درحال انتقال صهیونیست هاز از غزه
بیش از 150 نظامی صهیون در هفته های اخیر در غزه هلاک یا دچار جراحت شدید شده اند.
رژیمی که ایران را تهدید میکرد بیش از هفت ماه است در تمام مرزهای خود درگیر جنگ است.....
🔴 دنیامالی: قالیباف نفیاً و اثباتاً سخنی در خصوص کاندیداتوری خود برای ریاست جمهوری نگفت
♦️احمد دنیامالی نماینده مردم بندرانزلی عضو فراکسیون مستقلین مجلس در تشریح جلسهای که قالیباف با طیفی از نمایندگان مجلس داشته و آنجا مباحثی در خصوص ثبتنام یا عدم ثبتنام قالیباف مطرح شده گفت: در دیدار جمعی از نمایندگان مجلس با دکتر قالیباف، از ایشان در این باره سئوال شد و ایشان نفیاً و اثباتاً سخنی در این خصوص نگفت و اظهارنظر نکرد و برای عدم شرکت در انتخابات ریاست جمهوری هیچ تعهدی نداد.
🗳میراحمدی: پیشبینی مشارکت بالای ۷۰ درصد است
♦️رئیس کمیته امنیت انتخابات کشور: ما از نظر امنیتی مشکلی برای برگزاری الکترونیکی انتخابات نداریم و زیر ساخت آن هم وجود دارد اما این موضوع به توافق میان وزارت کشور و شورای نگهبان بستگی دارد.
♦️از نظر وزارت کشور مشکلی برای برگزاری الکترونیکی انتخابات وجود ندارد؛ بنا بود برای انتخابات ۱۴۰۴ این کار به طور کامل برگزار شود.
♦️تاکنون هیچ مشکل امنیتی نداشتیم و بر اساس نظرسنجیهای روزانهای که صورت میگیرد، برآورد ما این است که انتخابات پرشور، رقابتی و سالم و در امنیت کامل خواهد بود.
♦️بر اساس آخرین نظرسنجی که توسط وزارت ارشاد برای ما ارسال شده بود، تا ۳ روز قبل مشارکت بالای ۷۰ درصد بود.
#یادداشت| #پرونده_ویژه
☑️ مختصات اتوپیای متعالیه
✍🏻 بابک افشاری
▫️از منظر ملاصدرا شهر آرمانی، شهری است که مبتنی بر اصل خدامحوری، نبی، امام معصوم یا فقیه در رأس حاکمیت قرار گرفته. و قوانین آن تماماً الهی است. شهروندان این شهر نیز خود را موظف به تبعیت از قانون میدانند. عدالت از ویژگیهای اساسی حاکم آرمانشهر صدرایی است که بر اساس آن، عدالت در تمام ابعاد مختلف حکومت بازتاب پیدا میکند و در نتیجه تحقق سعادت و کمال جامعه آرمانی محقق میشود.
🔸 ملاصدرا فیلسوف شیعی قرن یازده هجری، توصیفات و جمعبندی قابل تأملی در زمینه آرمانشهر دارد. او آرمانشهر را اینگونه تعریف میکند: «شهرهای آن برای نیل به نهایت حقیقی و خیر حقیقی با هم همکاری دارند» جامعه آرمانی، جامعهای است که در آن معصوم یا جانشین معصوم حاکم باشد؛ زیرا در چنین جامعهای قوانین الهی محور قرار میگیرند تا رسیدن به سعادت و کمال حقیقی را برای انسان امکانپذیر سازند.
🔹 ملاصدرا با طرح نظریه حمل حقیقت و رقیقت معتقد است که معلول چیزی درمقابل علت نیست؛ بلکه رقیقه علت و ضعیف شده آن است. بر این اساس غیر از واجب چیزی دیگری وجود ندارد. پس واجبالوجود هم علت فاعلی و هم علت غایی موجودات است، یعنی تمام تحولات و کمالات ممکنات به سوی واجبالوجود بر میگردد.
🔸آرمانشهر ملاصدرا ضمن آنکه وظیفهگرا است، حیات شهروندان خود را بر اساس عقلانیت راهبری میکند. زیرا مبنای محاسبات این شهر براساس نوعی عقلانیت گذاشته شدهاست. از صفات برجسته آرمانشهر ملاصدرا، قانون مداری شهروندان آن میباشد. شهروندان وظیفه خود میدانند که رفتار خود را با آنچه که خداوند برای آنها اختیار کرده مطابقت دهند چه مصالح احکام را بدانند و چه ندادند و چه این احکام با محاسبات عقلی آنها مطابقت داشتهباشد یا نداشتهباشد.
🔹 عدالت وضعیتی را پدید میآورد که انسانها در فضایی مناسب بتوانند ظرفیتهای وجودی خویش را آشکار کنند و زمینه تحقق جامعه آرمانی را فراهم کنند. بر این اساس ویژگی آرمانشهر صدرایی، توزیع، عادلانه فرصتها و امکانات به افراد جامعه در جهت به فعلیت رساندن قوای نفس و استعدادهای وجودی خویش و نیل به سعادت و کمال نهایی است.
مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت»