#یادداشت | #رنانی
🔰 روشنفکران بد در سرزمین مادران خوب
✍️ شهروز شریعتی
دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس
📍محسن رنانی آخرین بار که رأی مردم اصفهان را در چهاردهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری دید، صدایش درآمد؛ اما کاش محسن رنانی و همفکرانش بهجای عتاب و خطاب میتوانستند چشمهای خود را بشویند تا جور دیگر به اصفهان، مردم و پدیده انتخابات نگاه کنند. «شخصی ادعا میکرد که در شهر یزد از نهری به عرض شش گز پریده است. لطیفی آنجا بود؛ گفت: یزد دور است؛ اما گز دور نیست!»....
🔸محسن رنانیها اما هرقدر گاهی منتقد پیرامون خود باشند، بهگونهای عجیب خود شخصیتی شبیه به آنچه به دیگران نسبت میدهند، دارند. آنان بیش از دیگران «درخودفرورفته»، «ساکن»، «بهخودمشغول» و «قبیلهباز» هستند و «افق نگاه کوتاه» دارند و صحنه بازی آنان «تنگ» است. هنگامیکه روبهروی آنها تکان میخوری، به درودیوار برمیخوری و صدای آنان درمیآید!
🔹سالهاست که از خود میپرسم مشکل این جماعت تحصیلکرده مدعی #دگراندیشی با آن مردمان بیادعایی که با وصف آنکه ادعای دگراندیشی ندارند، اما ساده و صمیمی با دیگران سر میکنند و حتی گاه داوطلبانه حافظ جان و مال آنان هستند، چیست. نمیدانم در دانشگاه به ما چه میآموزند که برخی از ما فراموش میکنیم در کدام سرزمین هستیم و چه سرمایههای بیبدیلی داریم. سالهاست دریافتم دانشگاه برای ما نهفقط «دانشکاه» که معرفت ما را نیز کاسته است. مسئله حتی فراتر از ندیدن و تجاهل در قبال ظرفیتهای کشور است.
🔸دانشگاههای ما تحت #حکمرانی جریان موسوم به روشنفکری، #جهالتکدهای با تولیت افرادی «تنبل» و «نقزن» است که در جامعهای متکثر و با ادعای بلندنظری فقط و فقط یک طبقه از مردم را #مردم میداند و به رسمیت میشناسد!فضای دانشگاه به لطف روشنفکران جایی شده است که معرفت را از من و تو میگیرد و برگهای مدرک به من و تو میدهد تا بدون سرسوزن ذوقی برویم و #منورالفکر باشیم و به دیگران فخرفروشی کنیم و به ریش آنان بخندیم و بدتر آنکه بدون طبابت دردهای کهنه آنان گاهی نمک به زخمها بپاشیم.
🔹کاش در دانشگاه، یک واحد درسی هم «سرسوزن ذوق» با ارجاع به سهراب سپهری ارائه میشد تا شاید اگر کسی ولو از سر مجاهله شهر زیبای خود را «روستای نصفجهان» مینامد، دیگران به او یادآور شوند که وقتی حال دلت خوب نیست، نباید حال و روزگار دیگران را بد کنی!
💢 یادم افتاد #سهراب_سپهری اهل کاشان و از خطه اصفهان بود و حال روزگارش هم آنگونه که خود ادعا میکرد، بد نبود!و باز یادم آمد سهراب سپهری در آن دستنوشتهاش چه زیبا گفته بود: «… ایران مادرهای خوب دارد و غذاهای خوشمزه و “روشنفکران بد” و دشتهای دلپذیر و همین.»
#یادداشت | #رنانی
🔰شما در این روستا چطور روشنفکر شدید؟!
✍️غلامرضا صادقیان؛ نویسنده و پژوهشگر
📍روشنفکران ما عموماً ایران را تخطئه میکنند و نمیگویند در این روستای عقبافتاده آنان چگونه به این جایگاه بزرگ عقل و اندیشه رسیدهاند. جبهه روشنفکری نهفقط در تمامی اظهار روشنفکریها پشتهم هستند، بلکه در «حماقتها» نیز پشت سر هم هستند! با این حال، ادعای این استاد دانشگاه را با استدلالهای ضعیف و منحط نوشتهاش مردود میدانیم نه با چیز دیگر.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔸#محسن_رنانی، استاد اقتصاد در دانشگاه اصفهان، در مطلبی با عنوان «روستای نصفجهان»، اصفهان را به این دلیل که رأی #جلیلی در این شهر بالاتر بوده، با تحقیر، «روستا» نامیده است! نوشته و ادعای او از آن مطالبی است که بدون اطلاع از محتوا و استدلال آن، میتوان آن را رد کرد و فاقد ارزش دانست. پس روی سخن با ایشان نیست، بلکه با جبهه #روشنفکری کشور است که ساکت مانده است، نوعی خفقان که یک بیماری خطرناک است. توجه کنید که #خفقان، فحش نیست، فقط یک #بیماری است.
1️⃣ اول، از چه زمانی #نژادپرستی و #قومیتگرایی و تجزیهچیبودن، استدلال شد؟! چطور رأی یک ملت را تقسیم به شهرها و قومیتها و روستاها میکنید تا نتیجه بگیرید که کدام بد است و کدام خوب؟!
2️⃣دوم، چطور برای شما مسلم شد که رأی به یک نامزد در مقابل رأی نامزد دیگر، یعنی حقارت؟! آنهم با استعارهگرفتن از نام روستاییبودن؟! با این استدلال، کل امریکا که به #ترامپ رأی داد و صدای روشنفکری جهان را درآورد، یک روستاست! و هربار که در فرانسه قدرت کاملاً میچرخد و راستها رأی میآورند و موجب رنجش روشنفکران چپ میشوند، فرانسه یک روستا میشود!
3️⃣سوم، هرچند مقایسه، غلط و مذموم است، اما رأی اصفهان با کدام استانها مقایسه شده است؟ ۱۵ استان دیگر که ستون تمدن چندهزارساله ایرانی روی دوش این استانهاست، مانند فارس و یزد و کرمان و خراسان نیز مانند اصفهان رأی دادهاند، پس چرا برای اینکه در پیری یاد مقاله جوانی شود، دروغ هم میگویند و رجز #تجزیهچیها را میخوانند و ایران را به چند استان با آرای متفاوت تقسیم میکنند؟!
💢 به اصفهانیها میگویند #قبیلهباز! اما خودشان سالهاست تا گردن در خمره #خودپرستی و #قبیلهپرستی فرو رفتهاند تا جایی که هرکس مثل آنها فکر نکرد و با آنها در خمره نبود، پس روستایی حقیری است! به اصفهانیها میگویند «افق نگاهتان کوتاه است» (و درواقع به ۱۵ استان تمدنساز ایران!) درحالی که خودشان نمیتوانند رأی مردم را در افق ایران ببینند، نه در افق یک استان! این عبارت که در اصفهان «تکان میخوری به در و دیوار برمیخوری و صدای عدهای درمیآید» با عرض معذرت فقط میتواند تجربه شخصی یک نامتعادل باشد، و نه چیزی بیشتر.
18.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ | #حسینیه_اندیشه
🎞 ظهور و قیام عاشورا
دکتر هادی همایون
💢«اولین کسی که بعد از رجعت برمیگردد حقیقت سیدالشهداست. این نشان میدهد بین ماجرای سیدالشهدا و داستان ظهور ارتباط قوی وجود دارد. اولین حقیقتی که بعد از رشد ما بعد ظهور، به صورت عمومی شهود میکنیم حقیقت سیدالشهداست...»
➕فایل کامل نشست را در «آپارات» فکرت تماشا کنید.
🖇 «عاشورا روز تجدید حیات ماست. در این روز میخواهیم در کوثر حسینی شستشو کنیم، تجدید حیات کنیم، روح خودمان را شستشو بدهیم، خودمان را زنده کنیم، از نو مبادی و مبانی اسلام را بیاموزیم، روح اسلام را از نو به خودمان تزریق کنیم. ما نمیخواهیم حس امر به معروف و نهی از منکر، احساس شهادت، احساس جهاد، احساس فداکاری در راه حق، در ما فراموش بشود؛ نمیخواهیم روح فداکاری در راه حق در ما بمیرد. این فلسفه عاشوراست...»
📚 شهید مرتضی مطهری
حماسه حسینی، ج1، ص 175
#یادداشت | #محرم
🔰 عاشورا علیه تحجر و اپوزسیون
✍️ سینا زعیمزاده
جانشین سردبیر فرهیختگان
📍هر توصیفی از بیان آنچه این روزها در کوچه و خیابان و مسجد و حسینیه و روضههای خانگی و... میگذرد ناتوان است. درباره این همه زیبایی و شکوه بهتر است قلم تحلیل در نیام کشید و تماشا کرد، #سکوت بهترین کسوت است برای سخن گفتن از این همه حس و #حماسه و #عقل، #انقلاب حماسه #حسین(ع) در قلبها را مگر میتوان با چیزی جز تماشا حلاجی کرد؟ #عشق_حسین دوباره ایران را #ایران کرده است، مرد و زن، پیر و برنا، شیخ و صوفی و... هرچه دارند و ندارند را به میدان آوردهاند تا به دمی یا دِرمی یا قدمی یا قلمی شریک حماسه حسین(ع) شوند....
🔸 چه کنیم که دو گروه تمام توش و توانشان را بهمیدان آوردهاند تا در محرم این عظمت را نبینند و آن را پاژگونه فهم کنند و به تصویر بکشند. دسته اول بخشی از اپوزیسیون ایرانستیز است که دیگر حیا را قورت داده و خودش را رسما درمقابل آیین و فرهنگ و اعتقادات مردم قرار داد. تحریمِ محرم دستورالعملی است که فقط از یک جریان ارتجاعی و کمخِرد در سیاست برمیآید، افتادن در مسیر بیعقلی مثل جاده رادیکالیسم آخر ندارد، مگر عشق تحریمشدنی است؟ مگر اسطوره تحریمشدنی است؟ مگر فرهنگ پهلوانی تحریمشدنی است؟ اساسا مگر فرهنگ، تحریمشدنی است؟
🔹 آنها ایران را نمیشناسند و تصویری کاریکاتوری از این خاک دارند، تفاوت ایران با ملتها و جوامعی که تاریخ 300-200 ساله دارند، این است که پشتوانه عظیم فرهنگی و فکری چندهزار ساله دارد. ملتی که شاهنامه دارد، زبانی به قوت و قدرت و جهانروایی فارسی و آیینی پرشور و شعور چون شیعه دارد که توانسته مغولان را هم استحاله کند. با فرهنگهای نوپا و بدون پشتوانه فرق دارد، چنین فرهنگی در تاریخ بدون اسطوره نمیتواند رشد کند و بالنده شود
🔸 به غیر از اپوزیسیون جریانی دیگر که شاید بتوان آنها را حداقل متحجر نامید هم این روزها درست صحنه را نمیبینند و خواسته یا ناخواسته نسخهای برای جامعه ایرانی میپیچند که شبیه اپوزیسیون است و ریشهاش همان ایراننشناسی است، متحجران خوانشی کشکولی از دین و آیین و مذهب و سیاست دارند. آنها بهجای منظومهای دیدن دین کشکولی در بر دارند که در آن دست میکنند و هر آنچه خوشایندشان بود برمیکشند.
👈 جانمایه مرثیه محرم ظلمستیزی است، کلانروایت قیام عاشورا مقاومت فعال علیه مستکبران عالم است. این روایت از نظر شکل ارائه سه عنصر سازنده دارد؛ سه مولفهای که کمرنگ شدن هرکدام ممکن است روایت را به ضد خود تبدیل کند:
1️⃣ مولفه اول عقلانیت است، مقاومت فعال که در جایجای حرکت سیدالشهدا(ع) جاری است عین رفتار عُقلایی است، رفتار عقلایی به یک معنا جمع زدن بین چیزهای ظاهرا متناقض است، جمع بین حیات و فنا، فنا شدن در زیست محدود زندگانی دربرابر حیات بخشیدن به همه ارزشهای انسانی.
2️⃣ مولفه دوم؛ مساله متحجران فقط عقلانیت نیست، موضوع در فهم روح حماسه هم هست. ریشه حرکت سیدالشهدا در عاشورا، شوریدن علیه سازوکاری است که میخواهد همه ارزشهای انقلاب رسولالله(ص) را واژگون کند، حکومت رسولالله یک انقلاب تمامعیار در ارزشهای حکمرانی جاهلی بود
جریان تحجر سعی میکند بین انقلاب حسینی و انقلاب خمینی فاصلهگذاری کند، این جریان متوجه نیست که اساسا طرح چنین دوگانهای یعنی کمک به خوانش سکولار از قیام عاشورا. وقتی روح حاکم بر انقلاب ایران همان روح حاکم بر قیام عاشوراست طرح چنین موضوعی از اساس انحرافی است.
3️⃣ مولفه سوم احساس و عاطفه است، روایت عاشورا بدون جنبههای احساسی و عاطفی و حسی روایتی ناقص و ابتر است. در این مولفه است که زبان هنر وارد میشود، متن مسجع شکل میگیرد شعر آهنگین ساخته میشود، موسیقی فاخر لازم میشود و... و اساسا فرم یا پرفورمنس شکل میگیرد.
جالب است که جریان اپوزیسیون اینجا هم با دعوای مبتذل مناسک در این منطق تشکیک میکند، این آیین در طول سالها با حفظ اصالتها و جهتگیری محتوایی بهروز شده است. جریان تحجر اینجا هم دعوای انحرافی درست میکند و معتقد است باید در فرم هم آنچه را من میگویم انجام دهی و لاغیر.
15.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ | #حسینیه_اندیشه
🎞 آیین فتوت در قیام عاشورا
دکتر حسین شهرستانی
💢«امام حسین(ع) در عاشورا همه جلوههای تعین مفهوم فتوت و ارزشهای اصیل را در یک درام تاریخی در فشردگی و خلاصه به منصه ظهور رساندند و صحنهای خلق کردند که گویی ماجرای همه انبیا و جوانمردان و اهل کرم و سخا و اهل ولایت و ولا که در طول تاریخ پراکنده شده بود در یکجا جمع شد...»
➕فایل کامل نشست را در «آپارات» فکرت تماشا کنید.
🔈 #گفتگوی_علمی | #پادکست
✅ موضوع |ایده علم بومی
▫️خوانشی تاریخی از خوارزمی تا امروز
🎙گفتگو با:
دگتر جعفر آقایان چاووشی؛
استادیار دانشکده گروه فلسفه علم دانشگاه شریف
گفتگو با استاد آقایان چاوشی.mp3
38.86M
🔈 #گفتگوی_علمی | #پادکست
✅ موضوع |ایده #علم_بومی
▫️خوانشی تاریخی از #خوارزمی تا امروز
🎙گفتگو با:
دگتر #جعفر_آقایان_چاووشی ؛
اهمیت ایران در سطح جهانی 1:05
چرایی پرداختن به این بحث 3:10
علم به تعریف واقعی 9:40
الگوریتم خوارزمی 12:35
فلسفه اروپایی به بن بست رسیده 25:30
متاسفانه علم دستخوش سیاستبازی شده 31:05
دانشگاه شریف سکوی پرتاب نخبگان به غرب شده 32:40
کشورهای بزرگ مثل چین و هند عناصر تمدنسازی ندارند 43:00
انتقاد به وزارت علوم 48:40
سلطه علم کشورهای استعماری 52:10
خودتحقیری در فضای علمی کشور 56:28
اهمیت کار پرفسور گلشنی 57:30